نویدنو:10/1/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

 

خیزش چپ در السالوادور

نوشته : رودریگو اکونا - برگردان:هاتف رحمانی

 

درطی دهه 1980، کشور کوچک السالوادر اغلب  به علت  شدت جنگ داخلی بین رژیم جنایتکارمورد حمایت امریکا  و چپ گرایان  شورشی به رهبری  جبهه آزادیبخش فارابوندو مارتی خبرساز بود. 

زمانی که اسکاررومورو[1] اسقف کاتولیک در 1980 به قتل رسید، و این قتل ها با مرگ سه راهبه ی امریکای شمالی و یک مبلغ مذهبی غیر روحانی ادامه یافت توجه بین المللی به کارنامه ی ضعیف دولت در زمینه ی حقوق بشر جلب شد. سال بعد ،  وقتی  قریب به 1000 غیر نظامی در دهکده موزوت[2] توسط جوخه های اتلاکاتل[3] ارتش قتل عام شدند، سوالات بسیاری  در باره  چگونگی مبارزه دولت با شورشیان مطرح شد.

بین سال های 1981-1987 دولت رونالد ریگان[4] کشور السالوادور را با 2.7 میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی تجهیز کرد. السالوادور در آن زمان یکی از دریافت کنندگان عمده  کمک در امریکای لاتین بود.

در طی هفته گذشته بار دیگر السالوادور توجه رسانه های بین المللی را به دلیل پیروزی مائوریسیو فونس[5] از جبهه آزادیبخش فارابوندو مارتی[6] در انتخابات ریاست جمهوری به خود جلب کرد.

او با شکست دادن رقیب خود رودریگو اویلا[7] ازاتحاد جمهوریخواه ملی گرای حاکم (حزب آرنا)[8] با 51.2 درصد آرا پیروزی فارابوندو مارتی را بعنوان یک واقعه ی تاریخی به ثبت رساند.

السالوادور اززمان استقلال خود از اسپانیا در سال 1821 تا اوایل دهه 1990 توسط دولت های دست راستی - عموما دیکتاتوری نظامی- اداره شده بود. بنا بر نوشته سردبیر واشنگتن پست[9]، حزب آرنا که رهبران آن در دهه 1980 با جوخه های مرگ[10] در ارتباط بودند، ازسال 1989 قدرت را در دست داشته وجبهه آزادی بخش فارابوندو مارتی  را پس از تبدیل شدن به حزبی قانونی درسال 1993 در سه انتخابات ریاست جمهوری شکست داده بود.   

اما با شرکت فونس بعنوان نامزد جبهه آزادیبخش فارابوندو مارتی ، حزب در انتخابات 2009 با اقبال عمومی مواجه شد. فونس 49 ساله ، عضو نمایش تلویزیونی "مصاحبه با موریسیو مونس" و خبرنگار پیشین کانال خبری سی ان ان، به گفته ناظران[11] مسلما مورد احترام ترین روزنامه نگار السالوادور است.

فونس در سپتامبر 2007 بعنوان کاندید اول فارابونومارتی نامزد شده بود و بلافاصله به حزب پیوست. فونس قول داد که روابط خوب با ایالات متحده را دچار خدشه ننموده و روابط دیپلماتیک با کوبا را حفظ نماید. او همچنین قول داد همراهی  دولت با تجار بزرگی را که از پرداخت مالیات طفره می روند متوقف نماید. 

جبهه آزادیبخش فارابوندو مارتی در اصل اتحادی از 5 حزب سیاسی چپ است که در سال 1995 متحد شدند و تا کنون از آن نوع ستیزه های جنجالی و انشعاباتی که ساندنیست ها[12] را در کشور همسایه، نیکاراگوا محاصره کرده، به ویژه رفتار نامناسبی که دانیل اورتگا رئیس جمهور در اواسط دهه 1990 با نیروهای سیاسی راست داشت خودداری نموده است  

از نظر شخصی، فونس ترجیح داده است از نظر ایدئولوژیک خود را متحد لوئیس ایناسیو لولا دسیلوا[13] رئیس جمهور چپ–مرکز کنونی برزیل بداند تا هوگو چاوز ونزوئلایی. هر چند همسر فونس واندا پیگناتو[14] برزیلی، یکی از اعضا بنیانگذار حزب کارگران لولا دسیلوا بوده، اما راز پنهانی نیست که فارابوندو مارتی روابط محکمی با کاراکاس دارد.

در سال 2006 شهرداران فارابوندو مارتی در سراسر کشور شرکت انرژی مشترک انپاسا[15] را راه اندازی کردند که برای تامین بنزین ارزان برای السالوادوری ها طراحی شده بود. اگر چه شهر ها 90 روززمان برای پرداخت 60 درصد صورت حساب های بنزین شان دارند اما، همانطور که نیکولاس کوزولوف[16] –ناظر آمریکای لاتین- یادآور می شود، باقیمانده بدهی میتواند به صورت تهاتر با محصولات کشاورزی و سایر تولیدات محلی یا به صورت نقدی در طی زمان بلند مدت پرداخت گردد.  

قرارداد انپاسا بین السالوادور وونزوئلا درست در نقطه مقابل معاملات تجاری نئو لیبرالی که واشنگتن ودولت سابق السالوادور، ازجمله در سقوط ارزش پول ملی در تبدیل به دلار درسال 2004 تعقیب می کردند قرار می گیرد.

در حقیقت از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1992، حزب آرنا دستاورد بسیار اندکی داشته است. اگرچه کمیسیون حقیقت یابی از سوی سازمان ملل در سال 1993 دریافت که 95 درصد کشتارها ی رسیدگی شده به وسیله جوخه های مرگ مورد حمایت دولت  عملی شده، اما سیستم قضایی کشور در محاکمه همه آنها کوتاهی کرد. در طی جنگ داخلی، نزدیک به 75 هزار نفر کشته شدند.  

در جبهه اقتصادی نیز در سال های اخیر کشور شاهد مهاجرت انبوه به خارج  همراه با ارسال مبلغ 4 میلیارد دلار امریکا پول- تقریبا 17 درصد درآمد ملی کشور-  از سوی السالوادوریهای ساکن امریکا به کشور بوده است .

با انباشت بازارهای کشاورزی کشور از کالاهای ارزان امریکایی، کشاورزان بیشماری زمین های خودرا فروخته و بیکار شده اند. بنا به نوشته رائول گوتیرز[17] در اینترپرس سرویس[18]، آخرین آمار دولتی منتشر شده در سال 2006 ، رقم بیکاران را 6.6 درصد و جمعیت فقیر کشور را 40 درصد نشان میدهد.

بر این مشکلات در السالوادور، گروه های جنایتکاران خیابانی را اضافه کنید – بیش از 14000 نفر در طی 4 سال دولت انتونیو ساکا [19] کشته شده اند- و فونس قطعا بعنوان رئیس جمهور با چالش های عظیمی مواجه خواهد بود.

چند روز قبل ازانتخابات، طوفانی سیاسی در السالوادور در گرفت. چهل و شش عضو جمهوریخواه کنگره، با توجه به احتمال پیروزی فارابوندو مارتی، با اوباما رئیس جمهور امریکا برای اجرای محدویت ارسال پول ازسوی السالوادوری های ساکن امریکا به کشور، لابی کردند.

دولت اوباما به اعتبار خود تا کنون چنین عملی را انجام نداده است و در واقع پیروزی فارابوندو مارتی را تبریک گفته است .زمان ثابت خواهد کرد که آیا چنین اراده خوبی ازسوی واشنگتن ادامه خواهد یافت یا نه .

March 24, 2009

 

 


 

[1] - Óscar Romero

[2] - Mozote

[3] - Atlacatl

[4] - Ronald Reagan

[5] - Mauricio Funes

[6] - FMLN

[7] - Rodrigo Ávila

[8] - ARENA

[9] - http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/03/20/AR2009032003185.html

[10] - death squads

[11] -www.counterpunch.org/kozloff05102008.html

[12] Sandinistas

[13] - Luiz Inácio 'Lula' da Silva

[14] - Vanda Pignato

[15] - ENEPASA

[16] - Nikolas Kozloffبه منبع 11 مراجعه شود

[17] - Raúl Gutiérrez

[18] - www.ipsnews.net/news.asp?idnew=46127

[19] - Antonio Saca

 


 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics