نویدنو:02/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

کلید زود رس انتخابات

محمدرضا باهنر:
اصلاح‌‏طلبان پنبه به دست آوردن اكثريت مجلس هشتم را از گوششان بيرون كنند

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين گفت‌‏: حاكميت فعلي اصولگرايان نتيجه تلاش‌‏ها و خون دل خوردن‌‏هاي هفت‌‏ساله جريان اصولگرايي در كشور است اما مشكل و تهديد از آنجا پيدا مي‌‏شود كه كسي ادعا كند من اصولگرايان را به اينجا رسانده‌‏ام.


به گزارش خبرنگار "ايلنا", محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامي كارمندان، گفت‌‏: رهبر معظم انقلاب امسال را با تدبير سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي نامگذاري كردند كه با نامگذاري سال‌‏هاي قبل متفاوت بود.
وي افزود: بحث انسجام اسلامي دنباله نامگذاري سال گذشته به نام پيامبر اعظم(ص) است زيرا رقبا و دشمنان اسلام براي اينكه شكاف‌‏هاي ميان فرق اسلامي و شيعه و سني را زياد كنند، تلاش‌‏هاي خود را شروع كرده‌‏اند تا شايد بتوانند از اين نمد، كلاهي براي خودشان درست كنند.
باهنر تاكيدكرد: نامگذاري امسال به نام انسجام اسلامي، براي جمع كردن تفرقه و ايجاد اتحاد بين شيعه و سني و فرق مختلف اسلامي است.
وي با اشاره به اينكه زمينه براي واگرايي قوميت‌‏ها به طور طبيعي در كشور ايران وجود دارد، افزود: كشاندن قوميت‌‏ها به رقابت‌‏هاي غيرضروري، تحريك آنها به چشم و هم‌‏چشمي و از آن وسيع‌‏تر جداسازي و ساير عوامل طبيعي قوميتي، مي‌‏تواند زمينه‌‏ساز تهديد اتحاد ملي باشد.
باهنر گفت: در بسياري از گردنه‌‏هاي انقلاب، قوميت‌‏هاي مختلف نشان داده‌‏اند كه ايراني بودن خود را اولي مي‌‏دانند و البته اين به معناي آن نيست كه براي تقويت يكپارچگي ملي، قوميت‌‏ها را حذف كنيم و در حقيقت صورت مساله را پاك كنيم.
نايب رييس مجلس هفتم اظهار داشت‌‏: آنچه به تازگي بعضي از مسوولان از آن غفلت مي‌‏كنند، آن است كه بر رقابت‌‏هاي منطقه‌‏اي انگشت مي‌‏گذارند كه حتي از بحث قوميت‌‏ها نيز فراتر رفته و به طور مثال كرماني‌‏ها مي‌‏گويند "استاندار ما بايد كرماني باشد" و يزدي‌‏ها مي‌‏گويند "استاندار ما بايد يزدي باشد".
باهنر افزود: معلوم نيست القاي اين رفتارها خيلي براي اتحاد ملي مفيد باشد بلكه مي‌‏تواند نقطه‌‏اي مناسب براي ورود ويروس‌‏هاي نامناسب در بدن متحد كشور باشد.
وي تصريح كرد: آنچه امروز مهم است، در كشور ما تا آنجا كه امكان دارد بايد بحث‌‏هاي قوميتي و رقابت‌‏هاي منطقه‌‏اي كم‌‏رنگ شود.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه در حادثه 11 سپتامبر بخشي از حاكميت آمريكا در آن دست داشته يا از آن مطلع بود، گفت‌‏: با پيدايش حادثه 11 سپتامبر، كليد استراتژي ربع قرن 21 زده شد و شش يا هفت سال است كه آمريكايي‌‏ها كار خود را در اين باره آغاز كرده‌‏اند.
باهنر افزود‌‏: امروزه شاخصه‌‏هاي قدرت به سرعت در حال تغيير است، زماني شاخص، مزارع بزرگ كشاورزي, زماني كوره‌‏هاي بلند فولاد‌‏, زماني توليد علم و فناوري و زماني نيز زرادخانه‌‏ها از شاخص‌‏هاي قدرت بوده‌‏اند كه اينها به سرعت در حال تغيير است و امروز آمريكا به اين جمع‌‏بندي رسيده است كه بعد از فروپاشي شوروي، ميخ قدرتش را در جاي‌‏جاي كره زمين بكوبد، به طوري كه امروزه 50 درصد هزينه‌‏هاي نظامي در دنيا متعلق به آمريكاست.
وي پيروزي حزب‌‏الله لبنان در جنگ 33 روزه با اسراييل را از نقاط عطف تغيير تراز جهان اسلام برشمرد و ادامه داد: در زمان جنگ 33 روزه ، بعضي‌‏ها پچ پچ مي‌‏كردند كه بچه‌‏هاي ايران در لبنان در حال جنگ هستند اما به واقع بچه‌‏هاي لبناني در حال جنگ بودند كه بچه‌‏هاي امام(ره) و انقلاب هستند، اگر ما در لبنان نيرويي داشتيم و آنها مي‌‏توانستند آن را نشان بدهند، نظام بين‌‏الملل قشقرق راه مي‌‏انداخت و به ما فشار مي‌‏آورد. بچه‌‏هاي امام(ره) در آنجا كاري كرده‌‏اند، كارستان و تراز امت اسلامي تغيير كرده است.
باهنر گفت:‌‏ لبنان عمق استراتژيك دفاعي ماست و موقعي كه اسراييلي‌‏ها در آنجا شكست خوردند، خبرگزاري‌‏هاي خارجي تحليل كردند كه جنگ 33 روزه، جنگ بين لبنان و اسراييل نبود، بلكه جنگ بين ايران و آمريكا بود كه آمريكا مجبور به عقب‌‏نشيني شد.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين، انتخابات مجلس هشتم را انتخاباتي مهم و تاثيرگذار عنوان كرد و اظهار داشت: حاكميت اصولگرايان در شرايط فعلي نتيجه تلاش‌‏ها و خون دل خوردن‌‏هاي هفت ساله جريان اصولگرايي در كشور است و هيچ‌‏يك از ما نبايد ادعاي ولايت اصولگرايي را داشته باشد.
باهنر افزود: مشكل از آنجا آغاز مي‌‏شود كه كسي ادعا كند من اصولگرايان را به اينجا رسانده‌‏ام كه اين مساله باعث تهديد يكپارچگي اصولگرايان است.
وي گفت: مقام معظم رهبري در نماز عيد فطر سال 78 گلايه داشتند كه قرار نبود نااهلان در مراكز انقلاب مثل مجلس، دولت و شوراي عالي امنيت ملي نفوذ كنند كه كردند. زماني همه نااميد بوديم كه آيا روحيه سال 57 و دفاع از ارزش‌‏ها به كشور بازمي‌‏گردد؟ عده‌‏اي فكر مي‌‏كردند اصولگرايان، لشكر شكست‌‏خورده‌‏اي هستند كه فرمانده ندارند يا فرماندهاني در ميان آنها هستند كه لشكري ندارند اما فرمايشات مقام معظم رهبري و دعاي خير كساني مثل خانواده‌‏هاي شهدا كه پيش خدا آبرو داشتند، باعث شد امروز جريان اصولگرايي به گفتمان غالب تبديل شود و آب رفته به جوي، بازگردد و بر ماست كه قدر اين نعمت را بدانيم.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين ادامه داد‌‏: با توجه به عمر طولاني خود در مجلس‌‏هاي مختلف شوراي اسلامي، شهادت مي‌‏دهم كه دولت احمدي‌‏نژاد در خدمت‌‏رساني بدون منت به مردم، بي‌‏نظير است و در خدمت به مردم حرص و ولع دارد.
وي افزود: البته ممكن است در بحث‌‏هاي كارشناسي ميان مجلس و دولت اختلاف نظراتي وجود داشته باشد اما سياست راهبردي دولت، خدمت به مردم و زنده كردن ارزش‌‏هاي انقلابي است كه در اين راه، روز را از شب و شب را از روز نمي‌‏شناسد و مجلس هم به دولت كمك مي‌‏كند تا طعم شيرين خدمت بي‌‏منت را به ذائقه مردم بچشاند.
باهنر گفت‌‏: ما همه تلاش خود را براي اتحاد اصولگرايان انجام مي‌‏دهيم و اين وقتي ممكن است كه خود را نتيجه تلاش اصولگرايان بدانيم، نه وارث و صاحب اصولگرايي. قبلا كه خيلي رعايت حالمان را مي‌‏كردند، اگر پاك‌‏سازي و تبعيد نمي‌‏شديم، حداكثر مي‌‏توانستيم يك كارمند عادي باشيم، حال كه موقعيت خدمت را يافته‌‏ايم، بايد قدر آن را بدانيم كه فرصت‌‏ها مثل ابر بهاري مي‌‏گذرد.
وي در پاسخ به سوالي درباره طرح تجميع انتخابات مجلس و رياست‌‏جمهوري، گفت‌‏: من با اين طرح مخالف هستم و جدا از اينكه چند نفر در مجلس پيدا شوند كه بخواهند دوره خودشان را اضافه كنند، مركزيت تفكري كه موافق تجميع انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست‌‏جمهوري است، اين را مي‌‏گويد كه فاصله زماني انتخابات مجلس و دولت، بهره‌‏وري را كاهش مي‌‏دهد. وقتي كه دولت بر سر كار مي‌‏آيد تا با مجلس خو بگيرد، دوره‌‏اش تمام مي‌‏شود و همين‌‏كه دولت بعدي بر سر كار مي‌‏آيد، دوره مجلس تمام مي‌‏شود.
باهنر افزود‌‏: اگر زماني مصلحت باشد كه انتخابات رياست‌‏جمهوري و مجلس تجميع شود، قانون اساسي راه حل آن را گذاشته و‌‏ آن اينكه اگر رهبري اين مساله را به عنوان يك معضل تشخيص دهند، مي‌‏توانند آن را به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع دهند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه توزيع سهام عدالت در ميان اقشار كم‌‏درآمد جامعه، گفت‌‏: بحث توزيع سهام عدالت بحث پيچيده‌‏اي است كه ما هم مقداري از آن را متوجه نشديم كه قرار است چگونه توزيع شود اما در اين باره كميسيون اصل 44 تلاش‌‏هاي خوبي داشته است. دولت تاكنون علاوه بر ابلاغ سياست‌‏هاي كلي اصل 44، اقدام قانونمندي در خصوص اجرايي شدن آن نداشته است، اما در حال تهيه لايحه‌‏اي در اين خصوص براي فرستادن به مجلس است.
باهنر در پاسخ به سوال يكي از حاضران در مورد اظهاراتش كه گفته بود «دو سوم نمايندگان فعلي مجلس در انتخابات آتي مجلس ريزش مي‌‏كنند»، اظهار داشت: متوسط آمارها در هفت دوره گذشته مجلس نشان مي‌‏دهد كه دو سوم نمايندگان يك دوره در انتخابات بعدي راي نمي‌‏آورند اما صحبت‌‏هاي من به آن معنا نيست كه جناح مجلس هفتم عوض مي‌‏شود، بلكه تنها نمايندگانش عوض مي‌‏شوند.
باهنر تاكيد كرد: اصلاح‌‏طلبان اين پنبه را از گوششان بيرون كنند كه در دوره بعد مجلس در اكثريت قرار دارند، من در دوره بعد مجلس چه باشم چه نباشم، ان‌‏شاء‌‏الله مجلس در دست اصولگرايان است.
انتخاب شهردارتهران نبايد به تنازع ميان گروه‌‏هاي اصولگرا تبديل شود
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در جمع خبرنگاران گفت‌‏: مساله انتخاب شهردار نبايد به تنازع ميان گروه‌‏هاي اصولگرا تبديل شود.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمدرضا باهنر در پاسخ به اين سوال كه آيا باقي نماندن قاليباف در سمت شهردار تهران، باعث ايجاد تفرقه و چندگانگي ميان اصولگرايان مي‌‏شود، گفت: مساله انتخاب شهردار نبايد به تنازع ميان گروه‌‏هاي اصولگرا تبديل شود، مردم در انتخابات شورا انتخاب‌‏شان را كرده اند و وظيفه و حق اعضاي شوراي شهر است كه شهردار انتخاب كنند.
وي افزود‌‏: من نگران آن هستم كه اختلاف بين اعضاي شوراي شهر بر سر انتخاب شهردار باعث شود كه شهردار نتواند كار كند، من به اعضاي شوراي شهر سوم توصيه مي‌‏كنم كه در جهت انتخاب شهردار سريع‌‏تر عمل كنند و مساله تعيين شهردار نبايد به تنازع تبديل شود.
باهنر در پاسخ به اين سوالي درباره دعوت نشدن رسانه‌‏هاي منتقد دولت به برنامه‌‏هاي هيات دولت و سخنگوي دولت، گفت‌‏: در هر صورت رسانه‌‏ها پايه چهارم دموكراسي هستند و بايد به آنها احترام گذاشت اما توقع از رسانه‌‏ها پرداختن به منافع ملي است.
وي اظهار داشت: ما در كشورمان احزاب جاافتاده و شناسنامه‌‏دار كم داريم، به همين دليل تعدادي از روزنامه‌‏ها عملكرد حزبي دارند و اين عدالت نيست.
باهنر گفت: رسانه‌‏اي كه ارگان يك حزب است، اعلام كند كه ارگان يك حزب است اما رسانه‌‏اي كه مدعي است مي‌‏خواهد منعكس‌‏كننده افكار عمومي باشد، بايد بيشتر دقت كند. من مي‌‏گويم درباره يكديگر بي‌‏معرفتي نكنيم، عدالت را رعايت كرده و با هم خوب زندگي كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال در مورد اظهارات قبلي خود مبني بر اينكه «اصلح و مقبول در انتخابات مجلس يكي نيست»، گفت: من نگفتم كه فرد اصلح و مقبول يكي نيستند بلكه گفتم الزاما اصلح‌‏ها بر مقبول‌‏ها منطبق نيستند و به همين دليل هم شعارمان در انتخابات اين است كه دنبال كسي مي‌‏گرديم كه مقبول و صالح باشد.
باهنر افزود: اگر در جايي اصلحي پيدا بشود كه مقبول نباشد، به طور قطع انتخاب نمي‌‏شود. ما دنبال آدم‌‏هايي هستيم كه صلاحيت و مقبوليت داشته باشند كه بتوانند نماينده بشوند.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان دارد مشكلات اقتصادي مثل گراني مسكن كه در زمان دولت نهم به وجود آمده است، بر نتيجه انتخابات مجلس هشتم تاثير بگذارد، گفت: در هر صورت تاثير مديريت ميداني بر مسائل عمده كشور حساس و دقيق است، درباره تورم واقعيت آن يك چيز است و احساس مردم يك چيز ديگر. ممكن است احساس مردم بر واقعيت منطبق نباشد.
باهنر تصريح كرد: دولت و حاكميت هم مسوول واقعيت اصلاح پارامترهاي مهم مملكت مثل نرخ بيكاري و تورم و رشد است و هم مسوول احساسات مردم است، حاكميت هم بايد واقعيت را اصلاح كند و هم احساسات مردم را.
وي گفت: البته بايد به مسائل نسبي نگاه كرد و اگر كسي به دنبال تورم صفر باشد، غيرممكن است و بايد ديد به طور مجموع وضعيت از شاخص‌‏هاي كلان مثل رشد نرخ بيكاري و توسعه چگونه است تا بتوان قضاوت عادلانه درباره عملكرد مسوولان داشت.

ابراهيم اميني در واكنش به اظهارات محمدرضا باهنر:
شرايط انتخابات آزاد را فراهم كنيد تا معلوم شود چه گروهي مقبوليت و مشروعيت دارد

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك عضو هيات رئيسه مجلس ششم، اظهارات محمدرضا باهنر را كه گفته است «نااهلان در مراكز انقلاب مثل مجلس، دولت و شوراي عالي امنيت ملي نفوذ كرده بودند»، كاملا در جهت نفي «اتحاد ملي» عنوان كرد.


ابراهيم اميني در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، اظهار داشت: اين توقع وجود دارد كه جريانات موسوم به اصولگرا پايبندي خود را به شعار سال كه از سوي رهبر نظام مطرح شده است، بيشتر نشان دهند.
وي تاكيد كرد: اظهارات برخي سران اصولگرا نشان از نگراني جدي آنها از بابت حضور فعال اصلاح‌‏طلبان در انتخابات مجلس هشتم دارد.
اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي گفت: اگر اصولگرايان واقعا راست مي‌‏گويند كاري كنند شرايط انتخابات آزاد فراهم شود، آن زمان مشخص مي‌‏شود چه گروهي مقبوليت و مشروعيت دارد؟
اميني افزود: ما در مجلس ششم از هيچ رانت خاصي جهت جمع‌‏آوري راي مردم استفاده نكرديم، در حالي كه فضايي كه در انتخابات مجلس هفتم به وجود آمد، در خاطر همه باقي مانده است. ضمن آنكه عملكرد دولت و مجلس اصلاحات كاملا روشن است و اگر اين عملكرد در يك فضاي باز تبيين شود، مشخص خواهد شد كه چه كساني اهليت دارند و چه كساني فاقد صلاحيت هستند.
اميني خاطرنشان كرد: مجلس ششم و دولت اصلاحات از طريق راي مردم روي كار آمدند لذا توهين به اين جريان، توهين به آراي عمومي است.
وي افزود: برخي اصولگرايان هيچ ارزشي براي شناخت و راي مردم قائل نيستند. غير از آن اين‌‏گونه مطالب نقض قانون است زيرا در قانون تصريح شده كه مبناي اداره كشور آراي عمومي است.

مصطفي معين: هدف واقعي در كار سياسي و از جمله انتخابات، دفاع از حقوق اساسي مردم است

ايلنا

مصطفي معين در ديدار جمعي از خبرنگاران برخي رسانه‌ها با وي، هدف اصلي اصلاح‌طلبان را دفاع از حقوق مردم خواند و اظهار داشت: نقد عملكرد گذشته، نقد علمي انتخابات، بررسي نقاط قوت و ضعف بايد از ديگر اولويت‌هاي اصلاح‌طلبان باشد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، كانديداي اصلاح‌طلبان پيشرو در انتخابات نهم رياست‌‏جمهوري با نقد برخي عملكردهاي گذشته، تاكيد كرد: ما كه خود را اصلاح‌طلب مي‌دانيم، بايد ببينيم تا چه حد اصلاح‌طلبانه عمل كرده‌ايم و از فرصت‌ها در جهت رفع مشكلات جامعه و پيشرفت كشور استفاده كرده‌ايم. آنهايي كه خود را اصولگرا ناميده‌اند نيز بايد ببينند عملكردشان چگونه بوده است، چه در زمان دولت اصلاحات و چه در دولت جديد.
وزير اسبق علوم و تحقيقات و فناوري، با تاكيد بر حضور نخبگان در عرصه اطلاع‌رساني و وظيفة آگاهي دادن به مردم، گفت: نخبگان و دانشگاهيان ما از گروه‌هايي هستند كه مي‌توانند در زمينة آگاه كردن مردم نسبت به عملكردها و به‌‏خصوص در عرصه انتخابات نقش اساسي ايفا كنند.
معين با انتقاد از اينكه فعاليت برخي احزاب تنها در شب انتخابات پررنگ‌ مي‌شود، گفت: واقعيت اين است كه احزاب ما در نزديكي شب انتخابات فعال مي‌شوند و عملكردشان مانند دانشجويي است كه شب امتحان درس‌هايش انباشته شده است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه جدا شدن از مردم يعني سقوط و انحطاط، تصريح كرد: بي‌تفاوتي نسبت به سرنوشت مردم و حق انتخاب آنها به صورتي آگاهانه و آزاد بايد خط قرمزهاي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات مجلس هشتم باشد.
كانديداي اصلاح‌طلبان پيشرو در انتخابات رياست‌‏جمهوري نهم در ادامه گفته‌هاي خود يكي از مشكلات عمده نخبگان و روشنفكران را كمي ارتباط با مردم خواند و گفت: سياست به معناي اداره درست امور جامعه، رفع تبعيض و بي‌عدالتي و محروميت و خدمت صادقانه به مردم است. بايد ببينيم تا چه حد به اين اصول در مسووليت خود پايبند بوده‌ايم.
معين با استقبال از ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها، گفت: ما به دنبال انقلاب نيستيم اما در مسير اصلاحات نيز نيازمند نقد گذشته و برداشتن گام‌هايي به جلو هستيم و اين مستلزم آگاهي بيشتر جامعه از شرايط كشور خود و جهاني است كه در آن زندگي مي‌كنند.
معين در ارتباط با حضور خود در انتخابات مجلس هشتم ادامه داد: ما نبايد به انتخابات به عنوان يك هدف كوتاه‌‏‌مدت بنگريم. به اعتقاد من در كار سياسي بايد بين هدف و وسيله تفكيك قائل شد. هدف واقعي در كار سياسي و از جمله انتخابات، دفاع از حقوق اساسي مردم مانند برخورداري از منزلت، زندگي آبرومندانه، اشتغال و معيشت مناسب و نيز حق انتخاب سرنوشت است تا از اين طريق زمينة تقويت دموكراسي و حقوق شهروندي و توسعه و پيشرفت كشور حاصل شود. انتخابات و شركت در آن وسيله‌اي براي رسيدن به اين هدف است و وظيفة ما ايجاب مي‌كند تا با ارائة معيار و شناخت لازم، مسير انتخاب آزاد و آگاهانه براي انتخاب افراد شايسته را فراهم كنيم. بنابراين شركت در انتخابات به هر كيفيت و به هر روشي توجيه ندارد. براي شركت در انتخابات ايجاد تضمين‌هايي مبني بر سلامت و آزادي انتخابات و عدم تبعيض در استفاده كانديداها از تريبون‌ها و امكانات عمومي از شرط‌هاي اصلي است. بنابر‌اين شايسته نيست در هر شرايطي اعلام حضور كرد، به عنوان مثال در انتخابات شوراها مي‌شد دربارة اين تضمين‌ها با مسوولان و جامعه به بحث و گفت‌وگو نشسته و از حقوق شهروندان دفاع كرد.
وزير اسبق علوم و تحقيقات و فناوري، در بخش ديگري از سخنان خود از شايعاتي مبني بر ادغام آموزش و پرورش و آموزش عالي انتقاد كرد و احتمال تحقق چنين امري را فاجعه‌‏بار خواند.
وي با محكوم كردن برخوردهاي اخير با دانشجويان، ‌فعاليت سياسي، اجتماعي و صنفي دانشجويان را در كنار تحصيل و فعاليت علمي از حقوق طبيعي دانشجويان دانست كه موجب رشد شخصيت اجتماعي دانشجو و تعهد، ‌پويايي و زنده بودن فضاي دانشگاه و جامعه مي‌شود.
معين خاطر نشان كرد: متاسفانه سوءتدبير و نگرش‌هاي مبتني بر سوءظن و خشونت در دولت جديد به حدي رسيده است كه يك اعتراض صنفي را چه از ناحية دانشجويان باشد يا معلمان تحمل نمي‌كنند. اين گونه برخوردها تشتت بيشتر و تضعيف منافع ملي را به دنبال دارد چرا كه شادابي دانشگاه و دانشجو و معلم و دانش‌آموز زمينه‌ساز ايجاد رضايت‌مندي و اعتماد بيشتر نخبگان و مردم به حاكميت و اقتدار كشور مي‌شود.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics