نویدنو:13/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نشانه هايی از کاهش تنش ميان ايران و بريتانيا

بى بى سى:يازده روز پس از بازداشت پانزده سرباز نيروی دريايی بريتانيا توسط نيروهای ايراني، نشانه هايی از کاهش تنش بين دو کشور ديده شده و راديو دولتی ايران گفته از 'اعتراف ' ملوانان بازداشت شده تصاوير بيشتری پخش نخواهد شد.
ساعاتی پيشتر همين راديو اعلام کرد که هر
۱۵ ملوان و تفنگدار بازداشت شده ورود غير قانونی به محدوده آب های ايران را پذيرفته اند و يکشنبه شب شبکه عرب زبان 'العالم' نيز تصاويری از دو نفر ديگر از اين ملوانان پخش کرد که در اين مورد توضيح می دادند.
با اين حال راديو دولتی ايران گزارش کرده که به خاطر 'تغييرات مثبت' در مواضع بريتانيا ديگر تصويری از بازداشت شدگان پخش نخواهد کرد.
ساعاتی پيشتر يک مقام بريتانيايی در لندن گفت که دو کشور توافق کرده اند در مورد راه های جلوگيری از مناقشات بيشتر بر سر مرزهای آبی در خليج فارس به بحث بنشينند.
در عين حال سخنگوی تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، بار ديگر بر موضع کشورش برای آزادی بدون قيد و شرط ملوانان بازداشت شده تاکيد کرده و افزوده که 'در پشت صحنه فعاليت های بسياری در حال انجام است' تا اين پانزده نفر آزاد شوند.
راه حل و فصل موضوع اعزام فردی از طرف آنها به تهران برای مذاکره است تا علت تجاوز نيروهای بريتانيايی به آبهای ايران مشخص شود
علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون سياست خارجی و امنيت ملی مجلس ايران
دوشنبه دوم آوريل (سيزدهم فروردين) يازدهمين روز بازداشت سربازان نيروی دريايی بريتانيا توسط نيروهای ايرانی در خليج فارس است و برای نخستين بار ايران از 'تغيير' در موضع بريتانيا صحبت کرده که برخی ناظران آنرا نشانه ملايم تر شدن لحن ايران در مناقشه جاری دانسته اند.
علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون سياست خارجی و امنيت ملی مجلس ايران، در گفتگو با راديو دولتی اين کشور راه حل و فصل موضوع را 'اعزام فردی از طرف آنها به تهران برای مذاکره' ناميده تا علت اينکه چرا نيروهای بريتانيايی که به ادعای ايران می گويد وارد آبهای اين کشور شدند، مشخص شود.
وی اهميت چنين گفتگويی را در اين ذکر کرده که بريتانيايی ها در کنار مرزهای ايران حضور دارند و بايد راههای اينکه چگونه چنين مشکلی دوباره پيش نيايد بررسی شود.
مقام های ايرانی پيش از اين از تماس هايی با بريتانيايی ها برای حل اين تنش خبر داده بودند و دز براون، وزير دفاع بريتانيا گفته بود که لندن و تهران تماس های مستقيمی برقرار کرده اند. وی ابراز اميدواری کرده بود که مساله نيروهای بازداشت شده بريتانيايی هر چه سريعتر حل و فصل شود.
۱۵ ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا، ۲۳ مارس در آب های خليج فارس بازداشت شدند. ايران اين افراد را به ورود غير قانونی به محدوده آب های خود متهم کرد اما بريتانيا با رد اين ادعا گفت که نيروهای اين کشور در هنگام يک گشت بازرسی در آب های عراق در اروند رود (شط العرب) توسط نيروهای ايرانی بازداشت شدند.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics