نویدنو:02/06/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

رییس دفتردائمی انتخابات خبر داد:
پیشنهاد جبهه‌مشارکت برای تشکیل جبهه واحد سلامت انتخابات

«شمس‌الدین وهابی»رئیس دفتر دائمی انتخابات حزب مشارکت درباره اقدامات و فعالیت‌های این دفتر در خصوص انتخابات مجلس هشتم می‌گوید: اولین فعالیت دفتر دائمی انتخابات، تشکیل کمیته‌هایی بود که حوزه‌های مختلف انتخاباتی را دنبال کند. در شورای راهبردی عموما مسائل ائتلاف و پیش رفت آن به طور هفته‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد و با توجه به اعتقاد جدی که حزب مشارکت به ائتلاف دارد در این جهت نیروی زیادی برای پشتیبانی از ائتلاف و شکل‌گیری آن بر مبنای مذاکرات میان اصلاح‌طلبان معطوف شده که این کار به طور هفتگی ادامه دارد.

وهابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: حوزه دیگر که به طور هفتگی مورد بررسی قرار می‌گیرد بحث تحلیل شرایط است که در این تحلیل با توجه به مسائل داخلی و خارجی کشور موضع حزب در خصوص فرایند انتخابات تدوین می‌شود. ما در این خصوص بحث عمده‌ای که داشتیم بر سر مساله انتخابات آزاد، سالم و عادلانه بوده به عنوان جمع‌بندی مباحث خوب در تحلیل شرایط فضای کشور.

وی افزود: این جمع‌بندی هم با توجه به این مساله است که همان طور که در مباحثی که توسط گروه‌ها و احزاب مختلف اصلاح‌طلب مطرح شده و جمع‌بندی نقطه نظرات ابراز شده از سوی اصلاح‌طلبان چه در مواضع حزبی یا بحث‌های رسانه‌ای که در سطح عموم منعکس شده، مساله انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در شرایط فعلی کانون حساسیت اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهد.

به گفته وهابی، این حساسیت به این دلیل است که یک نوع ابهام توام با نگرانی در میان اصلاح‌طلبان مطرح است که مساله اول احتمال بررسی سیاسی و سلیقه‌ای صلاحیت‌ها از سوی نهادهای انتخاباتی است که ما با توجه به مواضعی که اعلام شده بررسی صلاحیت‌ها براساس قانون صورت گیرد نه براساس سلایق یا مصلحت‌ها، که امیدواریم این مساله و مواضع تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: نگرانی اول اصلاح‌طلبان در مورد بررسی صلاحیت‌هاست که عمدتا ناشی از اعمال سلایق سیاسی و جناحی است. منتهی مواضعی از سوی مسئولان کشوری در مورد برخورد قانونی با این مساله ابراز شده که امیدواریم تحقق پیدا کند.

رئیس دفتر دائمی انتخابات حزب مشارکت افزود: موضع دیگری که مورد بحث و بررسی قرار گرفته سالم برگزار کردن انتخابات از سوی وزارت کشور است که در این خصوص نگرانی‌هایی وجود دارد که امیدواریم تحقق پیدا نکند و ما شاهد برگزاری یک انتخابات سالم باشیم. از سوی مسئولان وزارت کشور در بعضی مواضع رسمی این مساله مورد تاکید قرار گرفته که امید است این مواضع تحقق پیدا کند.

وهابی در ادامه گفت: موضوع دیگر که مورد بررسی قرار گرفت این بود که احتمال اقدامات نامتوازن دستگاه‌های رسانه‌ای ملی به نفع یک جناح چقدر است.

وی تاکید کرد: رسانه‌های ملی اصولا باید موضع عادلانه و بی‌طرف نسبت به جناح‌های مختلف سیاسی داشته باشند و امکانات رسانه‌ای را به صورت یکسان در اختیار آنها قرار دهند.

رئیس دفتر دائمی انتخابات حزب مشارکت خاطرنشان کرد: رد صلاحیت‌ها، سلامت انتخابات و عادلانه بودن آن نگرانی‌های سه‌گانه‌ای است که در دفتر انتخابات، دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب مورد بررسی قرار گرفت و جمع‌بندی ما این بود با توجه به مواضع سایر شخصیت‌ها و گروه‌های اصلاح‌طلب، این مساله، عمده نگرانی‌های این مقطع اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهد.

وهابی خاطرنشان کرد: با توجه به این نگرانی‌ها، تحلیل حزب بر این امر است که مجموعه شرایط داخلی و خارجی کشور در شرایط فعلی ایجاب می‌کند اقدامات عملی با هدف یک‌جانبه‌گرایی هدایت انتخابات با جانبداری عملی از یک جناح سازماندهی نشود. پیشنهاد و تحلیل حزب این است با برگزاری یک انتخابات آزاد و قانونی عملا استراتژی همبستگی ملی انتخاب شود.

وهابی تاکید کرد: کشور را نمی‌شود با یک جناح اداره کرد و برای ایجاد نشاط ملی و افزایش توان ملی ضروری است که در جهت همبستگی ملی، موضوع مشارکت واقعی در انتخابات در دستورکار قرار گیرد و این مشارکت باید به گونه‌ای باشد که شائبه‌ای درباره غیر آزاد بودن، ناسالم بودن و غیر عادلانه بودن انتخابات به وجود نیاید.

وی بر این اساس گفت: برای تحقق چنین انتخاباتی تمهیداتی لازم است که بیشترین و شاید تمامی این تمهیدات به عهده نهادهای حاکمیتی است. آنها می‌توانند تعیین کننده این موضوع باشند که آیا هدف همبستگی ملی است یا خدای ناکرده انشقاق و اختلاف؟

وهابی تصریح کرد: حزب مشارکت براساس دو موضوع ذکر شده فوق یعنی از یک طرف امید به برگزاری انتخابات آزاد و از طرف دیگر بیم از احتمال یک‌جانبه گرایی در انتخابات، برای فراهم کردن مقدمات و تمهیدات انتخابات آزاد تلاش می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اظهار داشت: بر این اساس ما هم به گروه‌های اصلاح‌طلب و هم جناح رقیب پیشنهاد می‌کنیم اقدامات و گام‌های موثری بردارند و خود ما به عنوان یک حزب از هرگونه اقدام از طرف هر شخص حقیقی و حقوقی استقبال می‌کنیم و نه تنها دست متحدان خودمان را در ستاد ائتلاف که دست همه رقبا را در ایجاد «جبهه واحد سلامت انتخابات» می‌فشاریم.

وهابی تاکید کرد: چنین انتخاباتی قطعا پشتوانه ملی ما خواهد بود و پیشنهاد ما این است که قبل از آن که همه جناح‌ها و نهادهای حاکمیتی به نتیجه انتخابات فکر کنیم به نحوه برگزاری انتخابات در همه وجوه اصالت بدهیم و به عبارتی سلامت روش‌ها و رویه‌ها را اصل بدانیم.

به اعتقاد وی، اگر چنین باشد نتیجه انتخابات هر چه باشد و به نفع هر جناحی باشد حزب مشارکت آن را پیروزی ملت می‌داند و پیشاپیش از نتیجه چنین انتخاباتی ولو پیروز آن نباشد قاطعانه پشتیبانی خواهد کرد.

وهابی افزود: مسائل دیگر که حزب دنبال می‌کند مساله هماهنگی هر چه بیشتر با ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان است به طوری که ما ضمن هماهنگی کامل با تصمیمات ستاد ائتلاف بتوانیم سازمان و نیروهای حزب را در اختیار برنامه‌های ائتلاف قرار دهیم و این نحوه هماهنگی‌های اجرایی چه در مرکز و مناطق متضمن بحث‌های تفصیلی است که ستاد به آن خواهد پرداخت و با احزاب هم مطرح خواهد کرد.

رئیس دفتر دائمی انتخابات حزب مشارکت در خصوص روند بررسی نامزدهای حزب برای انتخابات مجلس هشتم اظهار داشت: حزب این فرایند را از مدتی پیش شروع کرده و این فرایند چند مرحله‌ای است که دو مرحله آن در حال پایان است که مرحله اول آن اعلام‌ نظر شوراهای منطقه‌ای حزب بوده که پایان یافته و مرحله دوم که در حال پایان است تشکیل میزهای مشورتی استان‌هاست که آن هم تشکیل شده و نتایج آن به تدریج حاصل خواهد شد.

وهابی در پاسخ به این که «با توجه به شرایطی که حزب مشارکت برای انتخابات اعلام کرده،‌ در صورت فراهم نشدن این شرایط مشارکت چه کار خواهد کرد؟»، گفت: این موضوع، بحث مشترک اصلاح‌طلبان است. بنابراین، باید دید چه شرایطی پیش می‌آید. این مساله قطعا در ستاد ائتلاف مطرح خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انتخابات از استانداردهای نسبی از سلامت، آزاد و عادلانه بودن برخوردار نباشد،‌ اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط مواضع خود را اعلام خواهند کرد.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics