نویدنو:18/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

عراق: آیا امریکا "موج " آشفتگی است ؟

نویسنده : سوزان وب-  برگردان: هاتف رحمانی

بمب گذاری های انتحاری خون بار، با مرگ ده ها غیر نظامی عراقی در این هفته نیز ادامه یافت . گزارش جدید ی از سازمان ملل اعلام کرد که 2 میلیون کودک عراقی از سوء تغذیه ، بیماری و خشونت در آموزش و پرورش رنج می برند.در همین حال گزارش هایی نیز از منابع مختلف انتشار یافت که  کاهش اندکی را در خشونت های اخیر نشان می دهد و حاکی از ان است  که مردم گرسنه در برخی مناطق برای نمایش زندگی عادی ،  آمدن به خیابان ها را آغاز کرده اند . در عین حال نشانه های رشد یابنده ای  نیز، حاکی از این که  این  اتفاق  در و حله اول  ناشی از موج  نظامی تحمیل شده از جانب پرزیدنت بوش نیست وجود دارند، اما نشان می دهند (کاهش خشونت ها )  احتمالا به  تصمیم خطرناک امریکا برای ساخت و پاخت  با شبه نظامیان مختلف به ویژه شبه نظامیان مناطق سنی نشین متصل به بعثی های سابق بستگی دارد.
ولی ناصر پژوهشگر معروف خاورمیانه وابسته به شورای روابط خارجی ، اخیرا به رادیو ملی گفت که بسیاری از کاهش خشونت ها ، نه  نتیجه " سیاست  استقرار پیاده نظام بیشتر روی زمین " امریکا  ، بلکه ناشی " از ساخت و پاخت " با شبه نظامیان سنی و شیعه است ، ناصر هشدار داد که  امریکا "سیاست معامله با افراد در مناطق منفرد " را در پیش گرفته است اما این امر به معنی پایداری  صلح نیست . 
او گفت " سوال واقعی آن است که این شرایط چگونه قابل دوام است ؟"
سلا م علی ، سخنگوی حزب کمونیست عراق اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرد هر گاه که بهبود" قابل لمسی" در شرایط ، به ویژه در بغداد موجود بوده  است ، این امر به اوضاع بغرنج متعددی بستگی داشته است .
یکی پاکسازی گروه های خشونت طلب فرقه گرا از محلات طی دو سال گذشته بود که به نوعی ثبات منفی به قیمت آوارگی و تبعید چندین میلیون عراقی از خانه و کاشانه خود منجر شده است . یکی دیگر هم توقف فعالیت از سوی شبه نظامیان شیعه مقتدا صدر است که از سوی اکثر عراقی ها به خاطر برخی بدترین خشونت های فرقه ای مورد سرزنش قرار داشته است .علی گفت  در نهایت " همدستی سوال برانگیزی بین امریکا و گروه های مسلحی که اطراف او را گرفته اند وجود دارد " علی اظهار داشت ، این گروه ها ، که دشمن روند های سیاسی در عراق بوده اند ، در حال حاضر " برای اهداف سیاسی خود همدست نیروهای امریکایی هستند."
امریکا با صدها گروه  مسلح  شورشی  سابق معامله کرده است ، بسیاری  از آن ها را علیرغم  وابستگی  به حزب بعث  صدام ، با اسلحه و پول برای (حفاظت ) مناطق نفتی ، ابتدا در انبار و اکنون در عراق آماده کرده اند.
نیویورک تایمز در 22 دسامبر گزارش کرد که امریکا نزدیک به 65000 تا 80000 " داوطلب "  را در مناطق نفتی ،  معروف به عنوان شورا های بیداری یا علاقمندان به شهروندان بومی اجیر کرده است . انتظار می رود که این تعداد به 100000 نفر برسد.اکثر آن ها به طور متوسط 300دلار در ماه حقوق دریافت می کنند، که برای عراقی ها مبلغ گزافی است ،  امریکا اسلحه آنها را تامین می کند و در موارد بسیاری نیز قرار دادها را تمدید می نماید .  خط رسمی امریکا ان است که این نیروها در نهایت در داخل ارتش دولت عراق و نیرو های پلیس یکپارچه خواهند شد. 
اما اکثر عراقی ها به انگیزه های بسیاری از این نیروها مشکوک هستند و نگرانی رشد یابنده ای نیز حاکی از این که امریکا مشغول سازماندهی آنان بعنوان شبه نظامیان خصوصی ، خارج از کنترل دولت ،  باشد وجود دارد .
بسیاری از عراقی ها ازعلائم  شکست در بین  نیروهای ارتجاعی که باز گشت به قدرت را دوست دارند استقبال می کنند. اما راهکار امریکا نیز جرقه ترس را بر می افروزد . چون این قبیل نیروها درحال دریافت کمک از امریکا هستند.
احزاب حاکم شیعه  از قبل با مد نظر قرار دادن معاملات امریکا به مثابه یک تهدید،  نسبت به تسلیم قدرت یا تقسیم آن بی میل بودند.این تلاشی پیچیده برای پایان دادن به قطبی شدن فرقه گرایی است ، حتی بسیاری از عراقی ها خواستار فعالیت بیشتر دولت  در تعقیب آشتی ملی هستند.
در حالی که دولت اظهار می دارد که بخش های " داوطلب " را در درون نیروهای امنیتی خواهد گنجاند یا برای آنها مشاغلی  تدارک خواهد دید، عبدالقادر ال عبیدی وزیر دفاع  عراق در کنفرانس خبری 22دسامبر گفت که گروه ها اجازه  تاسیس هیچ نهادی مثل ساختمان ستاد فرماندهی  را نخواهند داشت . این امر می تواند حق قانونی دراز مدت به آنها اعطا کند.
عبدالعزیز حکیم رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق ، بزرگترین حزب  اسلامی شیعه به گزارشگران گفت که گرو ه ها می توانند " بازوی دولت باشند ...نه جانشین آن "  
سلام علی گفت القاعده عراقی قبل از اشغال امریکا ابتدا در انبار دکان باز کرد. او این امر را همچون "عقد آسایش " بین  نیروی امنیتی سابق صدام حسین و افراد ارتش و سران عالی نیروهای سنی توصیف می کند . استان انبار با صحنه سیاسی  ویژه اش با تسلط عوامل قبیله ای و ارتباط با عربستان و قاچاقچیان اردنی باز گشته به دهه های 1980 و1990 و تحریم های تحمیلی امریکا ،  زمین حاصلخیزی برای این امر بود. در نهایت ، گروه  القاعده نسبت به بعثی ها وملی گرا ها به نیروی سازمان یافته تری تبدیل شد و سال گذشته اعلام کرد که برای تاسیس دولت اسلامی خود برنامه ریزی کرده است . بنا به گفته علی ، بعثی ها و نیروهای قبیله ای احساس می کنند که مغبون شده اند و بنا بر این تصمیم گرفتند که برای تقویت موضع خود تاکتیک اتحاد با امریکا را عملی کنند.
علی این امر را همچون  بخشی از " روند های دگردیسی " بعثی ها شرح داد. علی گفت " آنها دیگر حزب بعث را بعنوان یک  موجودیت مستقل  نمایندگی نمی کنند- حزب بعث به واسطه  تقسیمات وزد وخوردها درمانده  شده است ، رهبری حزب بعث سابق کنترل بر اعضا خودرا از دست داده است ."
علی گفت " آنچه در حال حاضر جریان دارد، روند چند پارگی در این گروه های مسلح است که رهبران آنها در برخی مناطق  در میان " جنگ سالاران " محلی ایجاد شده از سوی امریکا در حال فساد و تباهی هستند."
علی وضعیت آنها را بسیار " شکننده " و لرزان خواند. او گفت ، بدبختانه " دخالت  امریکا اثبات می کند که  امریکا مانع عمده ای برای هر پیشرفت واقعی به سوی آشتی ملی است . "
suewebb @pww.org

http://www.pww.org/article/articleprint/12276/

 

 

بازگشت به صفحه نخست                           blog stats        

Free Web Counters & Statistics