نویدنو:25/07/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

ایران مشکل ما است

ناهوم بارنعا- برگردان : امیر جبیبی

 واینت نیوز(اسرائیل), 08/10/2007.

واشینگتن:از فاصله ده هزارکیلومتری مشاهده می شود که اسراییل صرف نظر ازیک موضوع کشوری است شاد ورها ازدلواپسی،... به نظر می رسد اسرائیل کشور فوق العاده ای باشد: سوییس خاورمیانه. ولی این موضوع صرفا در روزهای تعطیلی یهودی مصداق دارد.

اسراییل بعد از تعطیلات مسیحی با سیاهه ای از نگرانی های بلند و پیچیده داستان دیگری دارد. دراین برهه زمانی درمیان نگرانی هایی که فکر اسراییلی ها را مشغول می دارد، یکی هم اشغال افکار عمومی اسرائیل از سوی  نظام سیاسی آمریکاست. در این رابطه  من توجهتان را به موضوعی جلب می کنم  که تهی از جذابیت های جنسی ، کسالت آور و ناراحت کننده است: تسلیحات اتمی ایران.

وقتی که نسلیحات اتمی ایران  در دستور کار اسراییل وجهان قرارگرفت آریل شارون نخست وزیر بود. سیاست هایی که او در این رابطه تحکیم بخشید، حداقل آن بخشی که به اطلاع افکار عمومی رسیده است به طور خلاصه این بود که :" ایران تنها مشکل اسراییل نیست. بلکه تهدیدی برای همه جهان است. جهانی که به وسیله آمریکا رهبری می شود با ایران مواجه واین مساله را حل خواهد کرد." ولو آن که درحقیقت ایالات متحده ازاین هدف دورشده باشد. امریکا به اعضای شورای امنیت فشارسنگینی وارد کرد تا تحریم علیه ایران را سختگیرانه تر کنند. این تلاش ها  هنوز هم برخلاف این تصور که به نظر می رسد در حال رسیدن به نقطه شکست است همچنان درجریان است.

جورج بوش همزمان اعلام کرده است که به ایران اجازه داده نخواهد شد که به دنبال سلاح اتمی باشد. اظهارات مشابهی نیز از سوی نامزدهای ریاست جمهوری هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا بیان شده است. آخرین این قول ها و وعده و وعید ها به اظهارات هیلاری کلینتون برمی گردد که گفته است ؛جلوی ساخت بمب اتمی  ازسوی ایران را خواهد گرفت . لوی اشکول گفته است که قول داده ام. اما قول نداده ام که قولم اجرا شود. اظهارات خصمانه ایی که از سوی نامزدهای ریاست جمهوری و نخست وزیران اعلام شده  است نشانگر تمایلی فراتر از قصد واقعی است. یکی از اعضای عالی رتبه وزارت خارجه دراین هفته پشت درهای بسته یک جلسه اظهار داشت که به اعتقاداو جورج بوش با احتمال  2 به 5 علیه ایران حمله نظامی خواهد کرد. او منظورش را این گونه توضیح داد که: اگر  ایرانی ها اقدام احمقانه ای  انجام دهند، بطور مثال به حملات کینه جویانه ای دست بزنند و یا سربازان آمریکایی را درعراق بکشند، ، آنگاه رییس جمهور فرمان حمله به ایران را صادر خواهد کرد.

اگرچه او خیلی دست و دل بازبود. اما  دیگران برای عملیات و حمله نظامی ای که امکان دارد از سوی بوش دستورآن صادرشود احتمال کمتری قائل شده و برای جانشین اوهم برای انجام این کار شانس ناچیزی قائل هستند، مگر اینکه جانشین او رادولف جولیانی باشد.

لزوم بحث های جدی

آنچه در بالا گفته شد مبتنی بربه اصطلاح "سندروم عراق" ، برادر دوقلوی"سندوم ویتنام" است  که سالها ارتش آمریکا را در انجام اقدامات نظامی فلج کرد.بوش که عراق را به دلیل اطلاعات اشتباه مبنی بردراختیار داشتن سلاح های کشتارجمعی مورد حمله قرار داد قادر به بسیج افکارعمومی برای حمله دیگری به کشوری دیگر نیست. ممکن است بوش خیلی مایل به انجام چنین کاری باشد اما موفقیت اوخیلی بعید به نظر می رسد .

این موضوع ما را ناچار به این فکر وا می دارد که گذشته ازهمه " ایران مشکل ماست ". من دررویاهای حود، مامورین موساد را مشاهده می کنم که به صورت سری فضاهای خارجی راکتورهای اتمی را از کارمی اندازند، ایرانی ها بمب را از دست می دهند و نسل ها برای به دست آوردن آن تلاش خواهند کرد. در یک حالت واقع بینانه تر ، مسئله غامض انتخاب  عملیات نظامی- اگر اساسا چنین عملیاتی امکان پذیرباشد- ویا  زندگی  در کنارایران هسته ای خواهد بود. این همان چیزی است که بسیاری از آمریکایی ها درحال حاضر به اسراییل پیشنهاد می کنند: یاد بگیرید که با بمب زندگی کنید...

سوالات ناگزیری سبب بحث جدی بین اسراییلی ها و دوستان آمریکا گشته است. این موضوعات حیاتی هستند. مثلا، آیابرای اسرائیل خوب است که تعهد صریح امریکا را برای زمانی که از سوی ایران مورد تهدید استفاده ازسلاح های اتمی است بپذیرد؟ یا مثلا : آیا این توصیه برای آمریکا قابل پذیرش است  که دربرابر جاه طلبی های اتمی ایران تعهد او برای پیشرفت گفت وگوهای دیپلماتیک مفید است؟ یا مثلا،  آیا اسراییل  باید حرکت خود علیه ایران را با دولت آمریکا هماهنگ کند یا هر دو طرف باید تاخیربیشتری به عمل آورند؟ وسوالات دیگری  از این دست نیزوجود دارد.

متاسفانه ، درحال حاضر گوشی برای شنیدن این بحث ها وجود ندارد. این امر  مرا به اول این مقاله برمی گرداند: اگر اشتباه نکرده باشم، تنها بمب اسراییلی که اسراییل مایل به ادامه زتدگی با آن نیست  بمب(سکس) بار رافائلی اسراییل است.

مترجم : امیر حبیبی ( با اندکی دستکاری در برگردان از سوی نوید نو)

منبع ما : ایران در جهان

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics