نویدنو:13/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 آیا رویداد دریایی بریتانیا – ایران بخشی از طرح بزرگتر جنگ افروزی است ؟

مقدمه برگرداننده : حادثه کوچکی می رود که به فاجعه بزرگی بیانجامد. دستگیری 15 ملوان انگلیسی بنا به ادعای رژیم جمهوری اسلامی ایران در آب های ایران می تواند بهانه این فاجعه باشد . با شواهد بسیار این سناریو می تواند بخشی از طرح بزرگتر گسترش جنگ در منطقه به ویژه علیه ایران باشد . جمهوری اسلامی ایران ظاهرا با درک این نکته ، در این شرایط فشار طاقت فرسای بین المللی به رهبری امریکا می توانست با در پیش گرفتن سیاست دفاع مشروع از حق حاکمیت ملی مراتب رابه شیوه های منطفی مختلف، از جمله رجوع به سازمان های بین المللی وبه ویژه شکایت به شورای امنیت و ارائه مدارک واقعی مدعایش در نقض حاکمیت ملی ، در تلاش محکومیت متجاوز بر آید . اما این رژیم با رسانه ای کردن موضوع وبه راه انداختن شوهای مشمئز کننده تلویزیونی عملا محکومیت پیشاپیش خودرا در افکار عمومی تحت نفوذ رسانه های غربی تدارک دید . از سوی دیگر دولت امپریالیستی بریتانیا هم بدون ارائه هیچ مدرکی مبنی بر حضور قایق بازداشت شده در آب های عراق  وبر خلاف موازین بین المللی به تبلیغات گسترده یک جانبه ای برای تحت شعاع قرار دادن ادعای ایران که در زمان دیگری هم بنا به شواهد اتفاق افتاده وبه طرق دیپلماتیک مورد حل وفصل قرار گرفته بود اقدام کرد وبه تشدید بحران در راستای دستورعمل گسترش جنگ وافزایش فشار بر ایران پرداخت . این واقعه همسویی ارتجاع وامپریالیسم را در جنگ افروزی وسیع تر در منطقه که حاصلی جز نابودی تلاش های دموکراتیک ومردمی در مقابله با امپریالیسم وارتجاع نخواهد داشت به روشنی نشان می دهد. امروز بیش از پیش به اثبات می رسد که حاکمیت فعلی  علیرغم سخن پراکنی وبزرگ نمایی ظاهری قدرت خویش در راس حکومت ایران از دست یابی به  تامین حاکمیت ملی ودفاع از مردم ایران در برابر فشارهای بین المللی واتخاذ روش های گریز از انزوا ناتوان است . صلح مبرم ترین خواسته مردم ایران است . امپریالیسم و ارتجاع با تمام قوا سد راه استقرار صلحند ، باید با افشا امپریالیسم وارتجاع ورسوا کردن ترفندهای ضد بشری آن ها  وجلب حداکثر حمایت از افکار عمومی مترقی ایران وجهان به تحکیم صلح واستقرار امنیت عمومی کوشید.    

 آیا رویداد دریایی بریتانیا – ایران بخشی از طرح بزرگتر جنگ افروزی است ؟

نویسنده : لاری چن – برگردان : هاتف رحمانی

منبع : گلوبال ریسرچ

دولت بوش ومتحدانش (به ویژه دولت های بریتانیا واسرائیل) در حال تدارک حمله به ایران در اوایل بهار 2007 هستند. شگفت انگیز نیست که تا آن موقع زمینه ای جعلی دیگری برای براه انداختن حمله مورد استفاده قرار گیرد.

آیا 15ملوان بریتانیایی که توسط ایران دستگیر وبازداشت شده اند در آب های ایران به عملیات جاسوسی جنایتکارانه ، در روند تدارک زمینه ای به شیوه خلیج تونکن برای جنگ مشغول بوده اند ؟ یا بعنوان مانورسیاسی  دفاعی در واکنش تحریکات سری امریکا وبریتانیا که ماه هادر حال پیشرفت بوده وبرای گسترده شدن ادامه دارد در آب های عراق( آنچنان که لندن ادعا می کند)بودند که توسط نیروهای ایرانی دستگیر شدند ؟ 

در حالی که رسانه های غربی چیزی بیش ازانعکاس ولفت ولعاب هشدار فوری واظهارات جنگ طلبانه تونی بلررا  پوشش نداده اند ( که بهیچوجه به دلیلی متکی نبود ... کاملا غیر قابل قبول ، اشتباه وغیر قانونی بود) ، ودر حالی که حمایت دولت بوش از بلر( کاخ سفید کاملا از بلر ومتحدین ما در بریتانیا حمایت می کند)وحملات دیپلماتیک علیه تهران  قابل پیشبینی بود ، تحلیل های اندکی به زمینه های آنچه به این واقعه منجر شد علاقه نشان داده اند.  

تهران در سال 2003 پیشنهاد جامعی به دولت بوش (از طریق سفارت سوئیس) برای گفتگو و همکاری منطقه ای ارائه کرد.مقامات کاخ سفید تایید می کنند که این یادداشت  وسیعا منتشر ومورد بحث قرار گرفت وردشد.(مقامات برجسته دولت بوش لغزش حافظه مناسبی نشان می دهند)

تقویت نیروی نظامی اطلاعاتی امریکا – بریتانیا در جهت حمله بهاری واقعیت شناخته شده ای است .وال استریت جنگ را پیش بینی می کند. بیش از یکسال است که منطقه ایران - عراق یا افزایش فعالیت سازمان های جاسوسی انباشته است .جرج دبلیو بوش شخصا ،چند ماه پیش دستورعملیات سری تحریک کننده را به ویژه با هدف طعمه قرار دادن  ایران در جنگ وردوردویی هسته ای صادر کرد.حمله غیر قانونی به مقامات رابط ایران در اربیل عراق ، بعنوان بخشی از یک نمونه آماده سازی  و انتشاراطلاعات دروغ علیه تهران به کار گرفته شد .تعدادی از ایرانیان منجمله مقامات عالی سپاه پاسداران انقلاب توسط نیروهای غربی دستگیر شدند. یک دانشمند  هسته ای بر جسته توسط موساد به قتل رسید. بوش همچنین دستور تبراندازی به قصد کشت را برای شکار وکشتن ایرانیان در عراق صادرکرد. غلامحسین اژه ای وزیر اطلاعات ایران ، ادعا کرد که ایران شبکه صد نفره ماموران سیا وموسادراکشف کرده است .    

قبلا اجماع چند ملیتی در دفاع از حمله به ایران حاصل شده است که در حال حاضر از نظر نظامی وسیاسی درحال محاصره (ایران ) است . (تقویت نظامی بریتانیا - امریکا در مقیاس کامل در جریان است ).سناتور کارل لوین در 28مارس در مصاحبه ای با رادیو نیروهوایی امریکا تبلیغات ساده لوحانه بوش – بلر را انعکاس داد که ایران به تنهایی تحریک کننده رودررویی با غرب ، تنها مقصرخطر پذیری استراتژیک وجاه طلبی هسته ای است .لوین اظهارات عامیانه ای را مبنی بر این که احمدی نژاد دیوانه است  وکنگره امریکا بطور یک دست پشت (برنامه ) متوقف کردن احمدی نژاد  که غرب را مورد فشار قرار داده است ایستاده اند تکرار کرد. ( بدون هیچ اشاره ای به فشار طاقت فرسای غرب علیه ایران ). دیدگاه کودن وخطرناک لوین به یکسان بین دموکرات ها وجمهوری خواهان شایع است .  

فاب تورنی ملوان بریتانیایی درنامه ای که توسط سفیر ایران در لندن به آسوشیتدپرس ای میل شد ، به خاطر تجاوز مرزی به آب های ایران عذر خواهی کرده است.مقامات غربی بلافاصله با ادعای (بدون دلیل) این که اعتراف  تورنی از روی اجبار بوده وانتشار نوار ملوانان دستگیر شده  (درحال نشان دادن مورد پذیرایی بودن آن ها) غیر قابل قبول است واکنش نشان دادند . در ضمن لندن در تلاش تدارک دلیلی است که خدمه قایق در آب های عراق دستگیر شده اند.

بعیدمی نماید که تهیه مدرک از سوی هر یک از طرفین ، یا حتی تبادل دیپلماتیک یا حتی توافق ،رودررویی بزرگتری را که از فبل در جریان است خنثی خواهد کرد.این حادثه وپی آمدهای تنش دیپلماتیک آن ،آشکارا بخشی از دستور کار بزرگ بین المللی مشابه حادثه خلیج تونکن است ، که جنگ ویتنام راکه دولت امریکا مصمم به شروع آن بود به راه انداخت.

اگر عملیات جنگی آشکاری علیه ایران  در اطراف حادثه دریایی رخ دهد احتمالا  لندن رهبری آن را بعهده خواهد گرفت و دولت  های بوش واسرائیل بلافاصله به او خواهند پیوست . 
دولت بلر(MI-6,MI-5  وغیره) در سال های اخیرآشکارا دربین مهاجمین جنگ علیه تروریسم قرار داشته اند. بعنوان مثال در 19سپتامبر 2005 ، 6وسیله زرهی بریتانیا در زندان عراقی بصره برای آزادی دو مامور مخفی از سران نیروهای کماندویی ویژه بریتانیا که در عملیات خرابکاری جاسوسی درگیر بودند درهم شکستند.از این رو گزارش هایی وجود دارد که عملیات نجاتی علیه ایران در حال برنامه ریزی باشد . 

لاری چین نویسنده مقالات بسیاری  در باره سیاست خارجی امریکا ودستور کار نئو کان ها است  . او همکاری متناوبی با گلوبال ریسرچ دارد .
13/1/1385

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics