نویدنو:19/02/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

هشدار کانون نويسندگان ايران
درباره‌ی تشديد سرکوب و سانسور


روز يازدهم ارديبهشت 1388 کسانی که فقط برای بزرگ داشتِ روز جهانی کارگر در پارک لاله ی تهران گرد آمده بودند مورد هجوم و ضرب و شتم صدها نفر از ماموران علنی و مخفی قرار گرفتند که از پيش سازمان دهی شده و در محل آب نمای پارک منتظر ايستاده بودند. در جريان اين هجوم حدود يک صد نفر بازداشت شدند. بسياری از اين بازداشت شدگان از رهگذرانی بودند که بی خبر از همه جا آمده بودند تا ساعتی از بعد از ظهر روز جمعه خود را در پارک بگذرانند، اما اکنون همه ی آن ها در بند 240 زندان اوين در انتظار اتهام های سنگين و عجيب و غريب اند.

در همان روز در يورش ديگری به کارگران فلزکار در تعاونی آن ها، واقع در نعمت آباد در جاده ی ساوه، ده ها تن ديگر دستگیر شدند. شمار ديگری نيز در جريان برگزاری مراسم اول ماه مه در سنندج بازداشت شده اند.

افزون بر اين، روز چهاردهم ارديبهشت در همان حال که به مناسبت هفته ی معلم، بانگ و غوغای ستايش از مقام معلم و قدردانی از نقش اجتماعی او از رسانه های تبليغاتی گوش فلک را کر می کرد، معلمان تهران در جريان تجمع مسالمت آميزشان برای طرح مطالبات خود کتک خوردند و شماری از آنان بازداشت شدند.

طُرفه آن که طی همين روزها که متوليان دولتی و معرکه گردانان نمايشگاه سالانه ی کتاب، به مناسبت برگزاری اين نمايشگاه، در تشويق کتاب خوانی و فرهنگ پروری با ارائه آمار و ارقام بلند بالا داد سخن می دادند، شماری از قديمی ترين و خوش نام ترین ناشران کشور را به علت ناهماهنگی با سياست های فرهنگی دولت از شرکت در نمايشگاه محروم کردند و زير فشار قرار دادند.

کانون نويسندگان ايران بر پايه ی تعهدی که در زمينه ی آزادی بيان و انديشه و مبارزه با سانسور دارد، فشار آوردن بر ناشران مستقل و جلوگيری از فعاليت صنفیِ کارگران و معلمان برای بيان خواسته های واقعی شان را محکوم می کند و نسبت به تشديد عمومی فضای سرکوب و خفقان هشدار می دهد.
كانون نويسندگان ايران

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics