نویدنو:12/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

هشدار دمکرات‌ها به بوش درباره ی حمله به ایران

 

بی بی سی: هیلاری کلینتون و ۲۹ سناتور دیگر آمریکایی طی نامه ای به جورج بوش، رئیس جمهور این کشور، هشدار داده اند کنگره هیچ مجوزی به او برای حمله به ایران نداده است.
همزمان سناتور براک اوباما، رقیب خانم کلینتون برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، درحال ارائه طرحی در سنا است که می گوید جورج بوش مجوز لازم برای حمله نظامی به ایران را ندارد.
خانم کلینتون که به خاطر حمایت از قطعنامه ماه سپتامبر دایر بر تروریستی شناختن سپاه پاسداران ایران، هدف حمله دیگر رقبای دموکرات خود قرار دارد، روز پنجشنبه در نامه ای به جورج بوش نسبت به "بیانیه ها و اقدامات تحریک آمیز" دولت او علیه ایران ابراز نگرانی کرد.
در این نامه تاکید شده است که هیچ نوع مجوزی از سوی کنگره برای اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد و قطعنامه ماه سپتامبر که بوش را ترغیب می کند سپاه پاسداران را یک گروه تروریستی اعلام کند، نباید اساس حمله به ایران قرار گیرد.
براک اوباما که این نامه را امضا نکرده است قصد دارد روز جمعه پیش نویس قطعنامه ای را در سنا مطرح کند که قطعنامه قبلی آن مجلس در مورد سپاه پاسداران را بی اثر می کند.
او و تعداد دیگری از اعضای حزب دموکرات ابراز نگرانی کرده اند که دولت بوش ممکن است از آن قطعنامه برای حمله به ایران استفاده کند.
خانم کلینتون استدلال کرده است که آن قطعنامه نه مجوزی برای جنگ بلکه راهی برای تقویت دیپلماسی جهت مهار برنامه اتمی ایران است. ایران اتهام آمریکا دایر بر غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را رد می کند.
خانم کلینتون، نماینده ایالت نیویورک در مجلس سنا، تنها سناتور شرکت کننده در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری بود که به آن قطعنامه رای مثبت داد. اوباما در جریان آن رای گیری در سنا حاضر نبود.
'گفتگوی بدون پیش شرط'
اوجگیری اخیر جنگ لفظی میان دولت های ایران و آمریکا به گمانه زنی ها درباره حمله احتمالی آمریکا دامن زده است.
جورج بوش گفته است که مسلح شدن ایران به سلاح اتمی می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود و هفته گذشته او سپاه پاسداران ایران را عامل تکثیر سلاح های کشتار جمعی خواند و تحریم هایی را بر نیروی قدس سپاه تحمیل کرد.
اما گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که آقای بوش به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل مساله مربوط به ایران متعهد است.
براک اوباما که در زمان آغاز جنگ عراق هنوز سناتور نشده بود از ابتدا با آن جنگ مخالفت می کرد و اکنون همان رویکرد را در قبال ایران دنبال می کند.
او روز پنجشنبه به روزنامه نیویورک تایمز گفت که اگر رئیس جمهور شود "شخصا درگیر یک دیپلماسی جدی" با ایران خواهد شد و در ازای معلق کردن بخش های حساس برنامه اتمی به آن کشور مشوق های اقتصادی ارائه خواهد کرد.
وی روشن کرد که قصد دارد بدون هرگونه پیش شرطی با ایران وارد گفتگو شود و افزود "تغییر رفتار" ایران را احتمالا می توان با عضویت در سازمان تجارت جهانی پاداش داد.
اما وی از اظهار نظر در این باره که آیا در صورت عدم انصراف ایران از غنی سازی اورانیوم - که بسیاری در آمریکا هدف آن را تولید بمب اتمی می دانند - اقدام نظامی را مد نظر قرار خواهد داد یا خیر خودداری کرد.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics