نویدنو:05/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

سرمایه داران وامپریالیست ها دوربازی رابردند

 بیانیه کمیته سیاسی حزب کمونیست ترکیه – برگردان : هاتف رحمانی

 

آشکاراست که برندگان انتخابات 22جولای سال 2007سرمایه داران وامپریالیست ها هستند.نتایج حاصل این حقیقت را که سه حزبی که صندلی های نمایندگی  پارلمان را به دست آوردند وچندین حزب دیگری که موفق نشدند عملا سازشکار هستند تضعیف نمی کند. در هرحال،ترقی بازار بورس با اخبارافزایش آرای حزب عدالت وتوسعه چند روز قبل ازانتخابات واظهارات سابانچی  مبنی بر"حزب مرکزی" بودن حزب اندکی پس از اعلام نتایج اشکارا اولویت بنیادی سرمایه داران را نشان می دهد. بعبارت دیگر امپریالیسم مادامی که حزب عدالت وتوسعه محکم کننده گره غامض ریسمان های وابستگی مقدور به گرد ترکیه رادارد وترکیه را به ننگین ترین دوران در تاریخ ترکیه هدایت می کند به هیچ وجه باانتخاب های دیگری وارد معامله نمی شود.

حزب عدالت وتوسعه تقریبا نصف آرا را کسب کرد ونتیجه موفقیتی است که تقریبا به مدت نیم قرن از سوی احزابی که آشکارا ومتکبرانه احزاب فوق الذکر را نمایندگی می کنند کسب نشده بوده است.تصویر با فقدان اعتبار وقدرت اقناع سایرعوامل مسلط اجتماعی به مرکزیت نیروهای مسلح، که حزب عدالت وتوسعه را عامل بحران اعلام می کنند به خوبی شکل گرفته بود.عوامل اجتماعی همیشه فاشیسم راخواه از طریق کودتای نظامی خواه از طریق احزاب غیر نظامی – نه تنها حزب اقدام ملی گرا بلکه حزب جمهوری خواه مردم- خاطرنشان کرده اند. 

توده مردم اوضاع دشوار تحمیلی بر آن ها را نه تنها درقامت "قوانین اسلامی یا جمهوری" بلکه در اندام "ثبات یا رژیم ستمکار"را خوانده اند.کسانی که رویای تحلیل رفتن اسلامگرایی از نوع حزب عدالت وتوسعه را با حمایت از سیاست های اقتصادی واجتماعی حزب عدالت وتوسعه دیده بودندشکست خورده اند ،پیشنهادکردن همدستی و فاشیست های سرمایه داربه جای یاور واسلامگرایان سرمایه دارنباید جدی گرفته می شدند. 

درنتیجه، انتخابات 2007 ثابت می کند که تسلیم پذیری در ترکیه می تواند حتی قوی تر گردد وآن که " بدتر از بدتروجود دارد"

با این حال سرنوشت دور دوم حزب عدالت وتوسعه سرشار از تیرگی است.هیچ دلیلی برای این تصویرکه سیستم برای از دست دادن معنی به دوقسمت تقسیم شده است وجود ندارد. این حقیقت است که حزب حاکمی که آرای خودرا افزایش داده است می تواند با دشواری بیشتری ازسوی نهادهای دیگردولتی مواجه گردد. اما چنین دشواری هایی می تواند به درگیری بیشتردر مسئله کردها بعنوان عامل دیگر بحران ها ، به جای تحکیم وپایداری تعادل منجر شود.محدودیت های حزب قدرت یافته عدالت وتوسعه می تواند به این جبهه کشانده شود وزندگی دورجدید آن می تواند کوتاهتر گردد.

در هر حالتی،حزب عدالت وتوسعه همانند سایر برندگان انتخابات حتی بیشتر به امپریالیست ها وابسته خواهد شد، ،ورکوردهای  جدیدی ازنسلیم برای از دست ندادن حمایت آنها خواهد شکست.

اما، مردم ترکیه چگونه می توانند به "بدترازبدتر" رضایت دهند.

خزب کمونیست ترکیه هرگزانتظارنداشت که مردم ماقادر به گسست ازگزینه های پیشنهادی سیستم در انتخابات باشندوتوجه ویژه ای به عدم انتشار این امید واهی مبذول داشت. هرچند نتایج دور از انتظار مابود.

حزب کمونیست ترکیه مشاهذه کرد که سیستم وارد انتخاباتی قطبی شد که دو سوی قطب ها یک دیگر را تکمیل می کردند.ما درک می کردیم که قطب بندی ، تهدید اسلامگرایان، آته ایسم،کودتاها، ونقسیم بندی در برابر مردم می تواند به آشفتگی عظیم واحساس نا امیدی منجرگردد.

حزب کمونیست ترکیه با آگاهی از چنین مشکلاتی ، اما با هدف قراردادن هرچند اندک رفع محاصره، وارد چنین انتخاباتی شد.آشکاراست که ما ازاین ارزیابی بسیار دور افتاده ایم.

خزب کمونیست ترکیه تعداد آرا خودرا در مقایسه با انتخابات سال 2002 اندکی افزایش داده است،ودرصد آن در حد قابل اغماض است.اگرچه تعداد ودرصد آرای شورای استانی در مقایسه با انتخابات محلی سال 2004 اندکی سقوط کرده است.حزب کمونیست ترکیه،نتوانست محاصره امید را بشکند ونتوانست قدرت کارگران وجنبش میهن دوست را تقویت نماید.

اما، حزب کمونیست ترکیه حزبی نیست که وقتی در انتخابات نتایج رضایت بخشی کسب نمی کند دچارنا امیدی گردد.جبهه میهن دوست سازمانی نیست که در سازماندهی مبارزه کارگران علیه امپریالیسم زمانی که نتایج مطلوب نیست تردید نماید.   

حزب کمونیست ترکیه وجبهه میهن دوست کارزار گسترده ای از تبلیغ وسازماندهی را هدایت کرده اند ودردیدار با توده گسترده ای از کارگران موفق بوده اند.نتایج انتخابات هر چه باشد، اعضا حزب کمونیست ترکیه وجبهه میهن دوست به کار با همان جدیت ها برای عدم تسلیم کارگران به نوع بدتری از محاصره ادامه خواهند داد. 

اگر ما آنچه را که فبل از انتخابات با اعتقاد به آن ها گفتیم ، امروز باید آنچه راکه مستلزم آن است شجاعانه انجام دهیم. بنابراین ، ما به راه های تقویت مبارزه خود با اعتقاد وثبات قدم شدت خواهیم داد.ما زمانی که گفتیم"کارواقعی ما در 23چولای شروع خواهد شد "واقعا صادق بودیم.اکنون،ما صداقت خودرا با پیگیری ، مقاومت،هوشیاری وجدیت نشان خواهیم داد.حزب کمونیست ترکیه به رسالت خود در مبارزه علیه امپریالیسم ، دربخش های کارگران ودر تلاش آنها برای سازمان یابی ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، حزب کمونیست ترکیه حزبی نیست  که دلایل یکسانی برای افتادن پشت اهداف خود در انتخابات که از دشواری های شرایط آگاه بود پیداکند.کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه ، تمام اعضاحزب وهمه اعضا جبهه میهن دوست باید فورمولی برای افزایش نفوذ سیاسی مبارزات ما وبالابردن راندمان کاربزرگی که برا ی بناکردن اقدامات عمیق ضربتی وادامه مبارزه آن انجام داده ایم پیدا کنند.

کمیته سیاسی حزب کمونیست ترکیه  

منبع: سولیدنت

4/5/1386

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics