نویدنو:10/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

حذف " ايلنا" از برنامه‌هاي خبري دولت


درپي حذف " ايلنا" از برنامه‌هاي خبري رييس‌جمهور و برخي وزارتخانه‌ها، رايزني براي حل اين موضوع به نتيجه نرسيد و اين خبرگزاري مجبور شد خبر حذف خبرنگار خود را از برنامه‌هاي دولت به اطلاع مردم برساند، با وجود واكنش دولت و دفتر رييس‌جمهور به اين خبر و اصرار بر اين رويه غيرمعمول و جوابيه‌هايي كه نهاد رياست‌‏جمهوري در اين زمينه به روزنامه‌ها ارسال مي‌كرد، روابط عمومي خبرگزاري كار ايران" ايلنا" با احترام به راي مردم، متن زير را به منظور آگاهي افكارعمومي منتشر مي‌‏كند.
يكم- عرصه قدرت، عرصه زورآزمايي و چنگ و دندان نشان دادن نيست، عرصه پاسخ‌‏گويي است و به هيچ قيمتي نمي‌‏توان از زير بارش شانه خالي كرد-چنان كه مي‌‏كنند- روزنامه‌‏نگاران و صاحبان قلم و رسانه عصاي دست مردمند براي "پاسخ" خواستن از صاحبان قدرت نه "داد" خواستن كه عصر، عصر "مسؤوليت" است، نه عصر " قدرت".
دوم- زدن انگ و اتهام بدترين راه براي از ميدان به در كردن حريف است كه اين هنر برازنده انسانهاي كوچكي است كه از بدحادثه منصبي بزرگ يافته‌‏اند و حكايت‌‏شان، همان حكايتي است كه" غبار اگر بر فلك رود، همچنان خسيس"، هرشخص و گروه و دسته كه مي‌‏خواهد باشد. ما روزنامه‌‏نگاريم و سلاح‌‏مان جز قلم نيست، نه داعيه رقابت داريم و نه در سر هواي ميز و صندلي، درست است كه رقيب نيستيم اما نمي‌‏گذاريم تا كساني از شانه‌‏هاي نجيب مردم بالا روند و بعد كه خر مرادشان از پل انتخابات گذشت، عهد بشكنند، حذف كنند، دهان ببندند، تهديد كنند و...
سوم-مخالفت دولت‌‏هاي مختلف با اطلاع‌‏رساني آزاد و آزادي اطلاع‌‏رساني حديث امروز و ديروز نيست، ديرسالي است كه اصحاب رسانه و قلم از جور كرسي‌‏نشينان و صاحب‌‏منصبان دولتي در فغانند و ديوارشان كوتاه‌‏تر از هر ديواري است و به سان مرغ عزا و عروسي سربريده مي‌‏شوند و مورد اتهام قرار مي‌‏گيرند و هيچ فريادرسي ندارند.
چهارم- خبرگزاري كار ايران- ايلنا- از جمله رسانه‌‏هاي منتقد و اصلاح‌‏طلبي است كه به دست جوانان مستعد و خلاق راه‌‏اندازي شد و در ميانه راه از دهها جوان فرهيخته و متخصصي كه هركدام سهم عمده‌‏اي در فربه كردن آن داشتند، بهره برد و امروز به ما رسيده است. مشي و روش اين رسانه از سنگ بناي اوليه‌‏اش نقد رفتارهاي حاكمان برپايه احترام به قانون‌‏اساسي جمهوري اسلامي ايران و آموزه‌‏هاي امام خميني(ره) معمار بزرگ انقلاب بوده و هيچ‌‏گاه در گوشزد اشتباه حاكمان و نقد رفتارهاي ناصحيح آنان ترديدي به خود راه نداده است كه شاهدش نقد رفتارهاي دولتمردان دولت قبلي در كارنامه ماست. هرچند طبيعي است كه در اين مسير اشتباه هم داشته‌‏ايم كه كار بزرگ، اشتباه بزرگ دارد.
پنجم- در راستاي احترام به حقوق منتقدان، دولت عدالت‌‏محور و عدالت‌‏گستر نهم چندين ماه پيش طاقت از كف نهاد و به ژستي كه رييس‌‏اش وعده داده بود كه به رسانه‌‏هاي منتقد جايزه مي‌‏دهد و...، پايان داد و ايلنا را از برنامه‌‏هاي دولت و سخنگوي آن حذف كرد، بماند كه چندين وزارتخانه هم چنين كردند و هنوز كه هنوز است پاسخي به" علت جلوگير? از حضور خبرنگار ما در برنامه‌‏هاي رييس‌‏جمهور و سخنگوي دولت" نداده‌‏اند، هرچند علت آن بر همگان معلوم است.
ششم- هفته پيش خلاف عادت معمول چندماه اخير، نمابري به ايلنا رسيد مبني بر دعوت به كنفرانس هفتگي سخنگوي دولت كه پس از اعزام خبرنگار و ممانعت از حضور وي، مشخص شد كه نهاد رياست‌‏جمهوري عليرغم حضور خبرنگاران خارجي، به حذف ايلنا از برنامه‌‏هاي خود مصر است و ارسال اين نمابر حاصل يك اشتباه از سوي برخي كارمندان دفتر رياست‌‏جمهوري بوده است و بس.
هفتم- هيچ‌‏كدام از نمابرهاي نهاد رياست‌‏جمهوري از گذشته تاكنون به عنوان رسانه ارسال نمي‌‏شود و همه بدون استثنا فاقد عنوان است، اين كه روابط عمومي رياست‌‏جمهوري در مطلبي كه در روزنامه وزين اعتماد ملي منتشر شد، آورده كه" عنوان دعوت‌‏نامه را خطاب به روزنامه كار و كارگر نوشته است"، دروغي بيش نيست و البته مابقي مطالبي كه به عنوان جوابيه آمده است، چيزي بهتر از اين ندارد كه بهتر است بگذاريم و بگذريم.
هفتم- بگذار دولت‌‏نهم با فشارهاي مختلف و بستن روزنه‌‏هاي اطلاع‌‏رساني ايلنا، اين خبرگزاري را به بن‌‏بست بكشاند، دولت مي‌‏تواند، خواستن صاحبان قدرت، توانستن است. ما هم كه گردن‌‏مان از مو باريك‌‏تر، نه دست‌‏مان به جايي مي‌‏رسد و نه پشتوانه‌‏اي داريم كه به آن تكيه كنيم. مانده‌‏ايم در انتظار فردايي بهتر تا ايران عزيز را بسازيم، آن گونه كه شايسته است و بايسته. بگذار دولت نهم با غرور اعلام كند كه "هيچ دعوت‌‏نامه‌‏اي براي خبرگزاري ايلنا نفرستاده است" چه باك! حرف دولت را نمي‌‏توانيم منتشر كنيم، حرف ملت را كه مي‌‏توانيم.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics