نویدنو:25/11/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

آمریکا در تدارک حمله هوائی به صنایع هسته ای ایران!

 


آذین داد-
:"برای بمباران سایتهای هسته ای که عملیاتی بسیار پیشرفته میباشند هدفها انتخاب شده اند و ادوات نظامی لازم برای این عملیات در حال استقرار میباشند".
جاش موراچیک متخصص مسائل خاورمیانه در موسسه آمریکن انترپرایز در میان افرادی است که از جنگ علیه ایران پشتیبانی میکنند. وی میگوید هیچکس از تهاجم به ایران سخن نمیگوید ما از تجربه عراق آموخته ایم، ولی عملیات هوائی چیزدیگری است.او میافزاید خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای این نیست که ایران ممکن است از آن فورا استفاده کند.بلکه مسئله آن است که از آن به عنوان سپری در خدمت شرارت های خود استفاده خواهد کرد.

نقل و انتقالات گسترده نیروهای نظامی آمریکائی در منطقه و مصاحبه های عناصر اصلی نئومحافظه کار دولت بوش در رابطه با ایران گواه بر واقعی شدن بیش از پیش خطر یک جنگ ویرانگر است، که کنترل ابعاد آن بسیار دشوار مینماید. اگر این روند معکوس نشود و درگیری نظامی به هر دلیلی صورت بگیرد، بازندگان اصلی آن مردم زحمتکش میهن خواهند بود. برای مهار این خطر نیاز به ایجاد کارزار وسیع صلح خواهی و ضد جنگ در سراسرجهان است. وظیفه همه نیروهای مردمی شرکت وسیع در این کارزار جهانی و افشاء نیت شوم همه آنانی است که در طلب منافع خود، این اوضاع خطرناک و بغرنج را ایجاد کرده اند. باید از هر امکانی برای محکوم کردن هر گونه حرکتی که باعث گسترش خطر جنگ میگردد استفاده کرد. این خطر به غایت واقعی، که از طرف برخی محافل رژیم ولایت فقیه فقط به مثابه بخشی از جنگ روانی آمریکا برای هراساندن مردم تلقی میگردد، می تواند ایران را نیز به سرنوشت عزاق و یا افغانستان دچار کند. سران رژیم بر این باورند که ایالات متحده بدلیل مشکلات خود در عراق و در افغانستان قادر به شروع یک ماجراجوئی جدید در منطقه نمی باشد. طرفداران این نقطه نظر در واقع از این نکته اساسی غافل مانده است که نئومحافظه کاران نه بر اساس محدودیت هائی که مردم منطقی در نظر میگیرند بلکه بر اساس یک دید بنیادگرایانه برای تامین هژمونی همه جانبه خود و با تکیه بر توان بالای نظامی برای کنترل منطقه عمل می کنند.
نگاهی به موضعگیریها در مقاله حاضر که از مقاله ای در نشریه گاردین چاپ لندن، روز شنبه 21 بهمن، ترجمه شده است به روشنی اثبات می کند که بر خلاف محاسبات سران رژیم ولایت فقیه مبنی بر زمینگیر شدن نیروهای نظامی آمریکائی در عراق، آمریکا برای عملیات هوائی علیه مواضع استراتژیک اقتصادی و نظامی ایران با بمبهای سنگرشکن مجهز به کلاهکهای هسته ای آمادگی کامل دارد.

**********
طرحهای پنتاگون برای حمله به تآسیسات هسته ای ایران علیرغم انکار مکرر دولت بوش در انظار عمومی وارد مراحل پیشرفته ای شده است.
بنابه منابع مطلع در واشتگتن تدارکات آمریکا برای انجام عملیات حمله هوائی علیرغم انکار دولت بوش علیه ایران در مراحل پیشرفته ای قرار دارد.
تدارکات نظامی حاضر در خلیج (فارس) امکان شروع عملیات را در بهار به آمریکا میدهد. اما منابع اطلاعاتی زمان حمله را در صورت تحقق در سال آینده درست قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بوش خواهد بود.
نئومحافظه کاران خصوصآ موسسه امریکن انترپرایز و دیک چنی معاون ریئس جمهور بوش را به باز کردن جبهه جدیدی علیه ایران مجبور میکنند ولی وزارت خارجه ، پنتاگون ، همینطور نمایندگان دموکرات و اکثریت جمهوریخواهان مخالف تحقق چنین اقدامی هستند. بنابر اظهارات منابع مذکور جرج بوش هنوز در این خصوص تصمیمگیری نکرده است
دولت بوش با اصرار بر این نکته تاکید میورزد که تدارکات نظامی اخیر نه برای حمله به ایران بلکه برای کشاندن ایران به میز مذاکرات است. دولت بوش هدف از این تدارکات را وادارکردن ایران به توقف برنامه مشکوک تولیدسلاحهای هسته ای خود و نیز مانع قصد ایران به توسعه نفوذ در منطقه میخواند.
رابرت گیتس وزیر دفاع جدید آمریکا دیروز اعلام کرد: "من نمیدانم چند بار باید ریئس جمهور ، رایس وزیر خارجه و من تکرار کنیم که ما قصد حمله به ایران نداریم"
اما وینسنت کانیسترارو تحلیلگر اطلاعاتی مستقر در واشنگتن ضمن اعلام آنکه بر اساس ارزیابی اطلاعات موجود تدارکات نظامی توسط پنتاگون وسیعا ادامه دارد صحبتهای گیتس مبنی بر تکذیب عملیات نظامی را رد کرده و گفت:"برای بمباران سایتهای هسته ای که عملیاتی بسیار پیشرفته میباشند هدفها انتخاب شده اند و ادوات نظامی لازم برای این عملیات در حال استقرار میباشند". او افزود:"ما برنامه برای جنگ داریم. این برنامه به صورت باورنکرنئی خطرناک است."


وینسنت کانیسترارو که سابقه همکاری با سیا و شورای امنیت ملی را دارد با این حال گفت: هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر شروع عملیات گرفته نشده است.
ماه گذشته بنا به دستور جورج بوش دومین سری از ادوات نظامی به سردستگی ناو هواپیمابر جان استنیس برای ساپورت ناو هواپیما بر آیزنهاور به خلیج(فارس) گسیل شد. ناو هواپیمابر جان استنیس در 10 روز آینده به منطقه وارد خواهد شد. علاوه بر این تعداد بیشتری از موشکهای پاتریوت به همراه مین روبها برای مقابله با عملیات ایضائی ایران قبلا به منطقه وارد شده بود.

دستور بر بالا بردن میزان نفت ذخیره حکایت از نشانه های دیگر آماده سازی برای انجام عملیات است.
خطر اینجاست که این تدارکات نظامی میتواند جرقه یک جنگ تصادفی را روشن سازد. مسئولین ایرانی روز پنج شنبه خبر از آزمایش موشکهائی که ناوهای مستقر در خلیج (فارس) را میتوانند مورد هدف قرار دهند دادند
سرهنک سام گاردینر یکی از افسران سابق نیروی هوائی آمریکا نیز با تائید اینکه طرحهائی برای حمله هوائی به ایران وجو دارد گفت:"رابرت گیتس وزیر دفاع گفت که هیچ طرحی برای جنگ وجود ندارد، ما میدانیم که چنین چیزی حقیقت ندارد ، منظور او احتمالا این بوده است که هیچ طرح برای حمله فوری وجود ندارد."
"تمام این حرکاتی که در هفته های اخیر صورت گرفته همه در چهارچوب انجام عملیات هوائی صورت گرفته است. ما باید این تصور را که چون آمریکا در عراق زمینگیر شده است نمیتواند این عملیات را انجام دهد را دور بیاندازیم زیرا این یک عملیات هوائی است."
یکی از نیروهای متحرکه اصلی مدافع جنگ به غیر از دفتر ریاست جمهوری موسسه آمریکن انترپرایز مرکز فرماندهی نئومحافظه کار میباشد.
عضوی از موسسه آمریکن انترپرایز که شعار "محور شیطانی" را ابداع کرد که ایران را با عراق و کره شمالی را این محور داد. نفوذ این شعار بدلیل گسیل اخبار بد از عراق به قهقرا گرائید. علیرغم فشار مجلس ، وزارت خارجه و پنتاگون بوش طرح موسسه آمریکن انترپرایز مبنی بر افزایش نیرو در عراق را پیش میبرد. آیا او از طرح حمله به ایران موسسه آمریکن انترپرایز هم حمایت خواهد کرد.
جاش موراچیک متخصص مسائل خاورمیانه در موسسه آمریکن انترپرایز در میان افرادی است که از جنگ علیه ایران پشتیبانی میکنند
وی میگوید هیچکس از تهاجم به ایران سخن نمیگوید ما از تجربه عراق آموخته ایم، ولی عملیات هوائی چیز دیگری است.او میافزاید خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای این نیست که ایران ممکن است از آن فورا استفاده کند.بلکه مسئله آن است که از آن به عنوان سپری در خدمت شرارت های خود استفاده خواهد کرد. او افزود من فکر نمیکنم هیچ راهی برای جلوگیری از اجرای اهداف ایران جز استفاده از زور فیزیکی نیست.

وی گفت: بوش به آن نسل از آمریکائیان تعلق دارد که ایران را به خاطر گروگانگیری 1979-81 فراموش نمیکند. او دفتر ریاست جمهوری را در ژانویه 2009 ترک خواهد کرد ولی مکرراٌ اعلام کرد که نمیخواهد از خود ارثیه ای بجا بگذارد که ایران به موقعیت قدر قدرتی منطقه برسد و امکان دارا بودن سلاح هسته ای را داشته باشد.
وی اضافه کرد: "دولت بوش گفته است که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نمیدهد. آنها وقتی اعلام کردند اگر مجبور شویم به ایران حمله میکنیم یا به این گفته پایبندند ویا دروغ گفته اند. من فکر میکنم این گفته نه برای داغ کردن فضا بلکه واقعی بود."

دیگر نئومحافظه کاران مخالف عملیات هوائی میباشند منتها از اشکال دیگر عملیات نظامی علیه ایران توسط گروههای مخالف نظامی مانند مجاهدین خلق اگر چه وزارت خارجه آنها را در لیست تروریستها قرار داده است حمایت میکند.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics