نویدنو:25/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

 مخالفان به سرخپوستان حامی مورالس حمله می کنند.

نویسنده : دبلیو .تی. ویتنی – برگردان : هاتف رحمانی

 

منبع: دنیای مردم هفتگی (امریکا)

اوباشان جنایتکار، پس ازبستن خروجی های استادیوم درسوکر بولیوی در 24 ماه می ، ده ها نفر از سرخ پوستان  گردآمده در اجتماعی برای استقبال از اوا مورالس رئیس جمهور سوسیالیست بولیوی رامورد ضرب وشتم وتوهین قراردادند.شهردار محل ،رئیس دانشگاه، ورئیس شورای شهر، از جمله مخالفان رئیس جمهور،ناظراین حملات بودند. اوباشان در ضمن زنان وکودکان را نیزدر خیابان ها تهدید می کردند ودر کمین( حمله به) مقامات سیاسی معروف به حامی دولت ملی مترقی، بودند.

تشدید خشونت سیاسی در بولیوی حساب شده است. رهبران گارد قدیمی که سابقا نسبت به موقعیت خود بعنوان " طبقه ممتاز" مطمئن  بودند، نگران شده اند. با انتخاب مورالس بعنوان رئیس جمهور در سال 2005،مردم فقیر وبومی به باز توزیع ثروت فراخوانده شده اند ، واین بدترین کار برای طبقه بالای نخبه است ،از این رو ،موقعیت ازدست دادگان قبلی در حال حاضربرای کسب قدرت مبارزه می کنند.
بقای فقرا در خطر است . در آمد سرانه بولیوی وامید زندگی در پاین ترین سطح امریکای جنوبی قرار دارد در عین آن که نرخ فقر 63 درصد ونرخ مرگ ومیر نوزادان بالاترین (نرخ در امریکای جنوبی) است .
کشور بین 4 ایالت شرقی تقسیم می شود،که ثروت در آن ها متمرکز است، وارتفاعات غیر قابل سکونت غرب وشمال، محل زیست اکثریت فقیر بولیویایی است .سانتاکروز وتاریجی در شرق، جایی که  ثروتمندان در آنجا زندگی می کنند، 86درصد از ذخایر گاز طبیعی بولیوی را در بر می گیرد.
در شرق بولیوی درصد اندکی از اهالی کنترل بیش از 70درصد زمین های بارآور را در اختیار دارند. از جمله، 90درصد زمین های بولیوی در مالکیت  7درصد از جمعیت ثروتمند  بولیوی است.
رهبران ثروتمند برای دفاع از منافع خود برای کسب خود مختاری اداری دسیسه می کنند. مجلس قانون گذاری محلی می تواند دریافت درآمدهای خارجی گاز طبیعی را تصویب نماید واز بازتوزیع دارایی های عظیم زمین بین روستائیان فقیر جلوگیری نماید. ثروتمندان به ویژه مشتاق ضربه ای کارساز برای حفظ کردن زمین هستند، حال آن که قیمت محصولات کشاورزی در حال رشدبوده ،و به ویژه قیمت
حبوبات سر به آسمان می زند
سانتاکروز، پاندو، تاریجی وبنی اخیرا رفراندم  خود مختاری سیاسی را بر گزار کردند.نتایج مشابه بود: تقریبا  80درصد(شرکت کنندگان) آن را تایید کردند، 10درصد طرد کردند، و35-45 درصد از دادن رای خودداری کردند. تاکتیکی که از سوی دولت مورالس پیش برده شد.
دادگاه انتخابات ملی بولیوی رفراندم را غیر قانونی اعلام کرد.
نظر سنجی ها نشان می دهد که در انتخابات آینده 10اوت پرزیدنت مورالس نسبت به انتخابات اول رای بیشتری کسب خواهد کرد وآن که 6نفر از 8رهبر جناح راست در ایالت های شرقی شکست خواهند خورد.5نفراز آنها یی که انتظار می رودشکست بخورند از مخالفان مورالس هستند.
رهبران جدایی طلب جناح راست ( به این پیش بینی ها) با در خواست لغو انتخابات 10اوت وانتخابات ملی جدید بدون نامزدهای رقیب( از جمله مورالس) پاسخ می دهند. مورالس به آنها پشت کرده است و دعوت به مذاکره برای  پذیرش انتخابات غیر قانونی برای خود مختاری را رد کرده است.
با افق نا مطلوب سیاسی، مخالفین جناح راست برای تحریم انتخابات 10اوت ، راه اندازی تحریم اقتصادی علیه مناطق حامی مورالس ، تشدید کمبود مواد غذایی از طریق گرانفروشی واحتکار،وخالی کردن نقدینگی از بانک ها برای تشدید تورم ، تدارک می بینند.
در سرتا سر شرق بولیوی،جنایتکاران جناح راست ماشین های پلیس را به آتش کشیده اند،روستائیان بومی را تعقیب ومورد آزارقرار داده اندو در فرودگاه برای وقفه در بازدید مقامات از لاپاز تظاهرات سواره به راه انداخته اند .یک گروه کارکنان محافظ بزرگ راهی را گروگان گرفتند و گروه های دیگری مقامات دولتی را در پاندو مورد حمله قرار دادند،وادارات فدرال، پلیس وشرکت نفت را در سانتاکروز اشغال کردند.
پلیس در همان شهر، در اواخر ژوئن دو مرد جوان را که با تفنگ های دور برد  بنا به گفته برخی ها ، برای ترور مورالس، که در حال رسیدن  (به آن شهر)بود، در فرودگاه منتظربودند دستگیر کرد.آنها آزادشدند.
اتحادیه جوانان سانتاکروزمحور اوباشگری گسترده در منطقه بوده است .در جشن های 29 ژوئن در سوکر، اتحادیه جوانان سانتاکروز،به اتحادیه ملی جوانان تبدیل شد .کمیته جامعه مدنی سانتاکروز،که انجمن محرمانه ای از مالکان ثروتمند وتجاراست ،پول زیادی برای اتحادیه جوانان سانتاکروز پرداخته است وازآن بعنوان بازوی نظامی خود حمایت کرده است .

رفتار خشن ، استفاده ازعلائمی  شبیه علائم نازی  وایدئولوژی نژاد پرست، گرایش فاشیستی آن هارا نشان می دهد .کارلوس والورده باربری،رهبر فالانژ های سوسیالیست بولیوی- یک گروه نازی- اتحادیه جوانان بولیوی را در 1958 برای مبارزه با " خطر کمونیسم" تاسیس  کرد.
دیکتاتورهوگوبانزر هم فالانژ وهم نازی تبعیدی کلاوس باربی را ، که به همراهی نازی های دیگر(گروه) آوارگی وسعادت را در بولیوی تاسیس کردند، مورد استقبال وحمایت قرار داد.اتحادیه جوانان سانتاکروز به این صورت به سنت جنایتکارانه شایع در سیاست های بولیویایی جناح راست گره می خورد . 
بنا به اظهار اواگولینگر
تحلیل گر سیاسی ،استفاده از آژانس امریکا برای توسعه بعنوان پرداخت کننده مخارج، ( خود) دولت امریکا، وپیش بردن جنگ صلیبی ضد انقلابی، "نشانه آشکار حمایت ازخود مختاری در مناطق معینی " است .
گروه های روستایی ومقامات شهرداری  مناطق چاپیر* وکوچابامبا
، طرح های کمک امریکا را در 25 ژوئن رد کردند.

 

* برای اطلاع  بیشترنگاه کنید به :

 http://www.encod.org/info/CHAPARE-COCA-GROWERS-CUT-TIES-WITH.html (برگرداننده)

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics