نویدنو:05/07/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

در همبستگی با مردم آسیب دیده کوبا وهائیتی  برای تغییر سیاست های امریکا تلاش کنیم

 

کوبا وهاییتی از یک سری گردبادها وتوفان های استوایی در طی ماه های گذشته متحمل ویرانی گشته اند.در هاییتی بیش از 1000نفر مردند ونزدیک به 1میلیون نفراز زیر توفان وسیل قرار گرفتن کشور بی خانمان شده اند.

درکوبا محصولات کشاورزی نابود شده ، 30000خانه ویران گشته وصدها هزارخانه آسیب دیده وزیر ساخت ها در بخش های زیادی از کشور از بین رفته است .هر کشوری می تواند به طور موثری در پاسخ به توفان های قدرتمندی همچون فی، گوستاو، هانا وایلک مبارزه نماید. اما در مورد هاییتی وکوبا،آسیب هولناک ناشی از توفان به دلیل تضعیف شرایط  سیاسی واقتصادی این کشورها از سوی سیاست امریکا وسعت بیشتری یافته است .

  هاییتی قبل از توفان ها ، دچار یک بدبختی اقتصادی وبوم شناختی ، بانابودی جنگل ها که از طغیان سیل ها می کاست مواجه بود.سیاست امریکا نقش بزرگی در فقیر وبی ثبات نگه داشتن هاییتی بازی کرده است- امریکا به تکراربا مداخله نظامی دوشاخه دموکراسی هاییتی راقطع کرد وپای هاییتی را به تکیه بر وام های نفرت آور بین المللی کشیده است .-

برعکس ، کوبابه تدارکات هماهنگ تلاش برای تخلیه موثر افراد از مسیر توفان قادر بود. در نتیجه تلفات انسانی کوبا بسیار اندک بود – تنها 7نقردر اثر جراحت ناشی از توفان ایلک در گذشتند- در اینحا نیز سیاست امریکا در هر حال  تشدید ویرانی است . تهدید تحریم کوبا از سوی امریکا شدیدا مانع تلاش برای بازسازی شده ومیزان کمک های مالی را که می تواند تدارک شود محدود می نماید .

تقاضا می کنیم همبستگی خودرابا مشارکت در آنچه می تواند رنج های مردم دو کشور را تسکین دهد وبا تلاش برای تغییر سیاست امریکا که بلایای غیر طبیعی ایجاد می کند با مردم کوبا وهاییتی اعلام کنید .

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics