نویدنو:27/08/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

گذری بر "بازار مکاره " اصولگرایان - 3

نویدنو : جنگ میان اصولگرایان ظاهرا مغلوبه می شود. بخشی از این جنگ می تواند زرگری بوده وبرای فریب افکار عمومی سازمان داده شده باشد. اما بخش اعظم آن حکایت از مبارزه بسیار ظریف ودر عین حال شدید طبقاتی دارد که در لایه های مختلف بورژوازی ایران که خودرا با لقب اصولگرا معرفی می کنند جریان دارد. توجه به این نزاع درون طبقاتی که قطعا تاثیرات مهمی در سرنوشت کشور خواهد داشت از امور بدیهی وضروری سیاست ورزی است .نویدنو در راستای جلب توجه خوانندگان خود به این مهم هر از چندی برگزیده ای از این بازتاب هارا منعکس کرده وخواهد کرد. امید است با انتقادات وپیشنهادات خود مارا در این امر یاری نمایید .

 

دفاع عسگر اولادي از وزارت مشاور ميلياردر احمدي نژاد

 

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبري با تاکيد بر اينکه مباحث مطرح شده در مورد شوراي حکميت اصولگرايان در حد گمانه زني است در مورد معرفي محصولي به عنوان وزير پيشنهادي کشور تصريح کرد: سوابق او د‌‏ر ايامي‌‏که در وزارت‌‏کشو‌‏ر خدمت کرده است، آشنائي او را براي تصدي چنين مقامي تاييد مي‌‏کند.

حبيب الله عسگر اولادي در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا"، در پاسخ به سوالي در مورد شوراي حکميت در جبهه اصولگرايان اظهار داشت: اصولگرايان در جست و جوي راهکارهايي براي وحدت و همگرايي هستند و سازوکار آن را با خرد‌‏جمعي بدست مي‌‏آورند، تاکنون چيزي به نام شوراي حکميت در اصولگرايان شکل نگرفته است و تنها يکي از گمانه‌‏هاي مطرح بوده اما اينکه اکنون وجود خارجي داشته باشد چنين چيزي وجود ندارد و اساسا موضوع انتخابات به طور جدي در دستور کار قرار نگرفته است، آنچه گاهي مطرح مي‌‏شود گمانه زني است نه يک تصميم قطعي در مورد انتخابات.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر امکان اجماع طيف‌‏هاي مختلف اصولگرا در انتخابات دهم رياست جمهوري خاطر نشان کرد: اجماع در ميان اصولگرايان يک آرزوي دست نايافتني نيست، سلوک عقل جمعي اصولگرايان در چنين مسيري قراردارد‌‏ و‌‏ اصولگرايان نقد درون گفتماني را به عنوان يک اصل پذيرفته‌‏اند، بنابراين نقد مانع اجماع نيست.
وي با بيان اين اعتقاد که بزرگترين منتقد دولت خود آقاي احمدي نژاد مي‌‏باشد، خاطر نشان کرد: نقد به قصد اصلاح صورت مي‌‏گيرد، لذا رفتار اصولگرايان همواره در مسير‌‏اصلاح بوده است، اين گمان‌‏که شعارهاي اقتصادي دولت تحقق نيافته حرف مخالفين دولت است نه حرف منتقدين. دولت درصد خوبي توفيق در عملکرد خود بويژه درحوزه اقتصادي داشته است، به نظر طبيعي است احمدي نژاد در مرحله دوم هم با اقبال مردم روبرو خواهد شد آراء او اگر بيشتر از دور اول نباشد قطعا کمتر نخواهد بود.
عسگر‌‏اولادي‌‏ در پاسخ به سوالي‌‏ در مورد فعاليت مجدد شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و اعلام حمايت زودهنگام آنها از کانديداتوري احمدي‌‏نژاد اظهار داشت: ‌‏نام شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب به نام گروه‌‏خاص مصادره نشده است ودوستاني که در آنجا جمع هستند از رفقاي خود ما هستند و يک ضلع ازاضلاع اصولگرايي را تشکيل مي‌‏دهند، اين تصور‌‏که در جبهه وسيع اصولگرايان منتقدين لزوما کانديدايي غير از احمدي‌‏نژاد دارند، مطابق با واقع نيست ،چه بسا کساني منتقد احمدي نژاد هستند، اما به او به عنوان يک رئيس جمهور راي هم بدهند.
عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي در تحليل خود ازمعرفي صادق محصولي به عنوان وزير پيشنهادي کشور نيز گفت: آقاي صادق محصولي از نيروهاي مخلص‌‏ و ‌‏کارآمد انقلاب است و سوابق او در 8 سال جنگ تحميلي خود کارنامه افتخار آميز اوست، همچنين سوابق او د‌‏رايامي که در وزارت کشور خدمت کرده است ،آشنائي او را براي تصدي چنين مقامي تاييد مي‌‏کند، البته نظر همه ما همان نظر فراکسيون اصولگرايان درمجلس است، دوستان ما درمجلس با دقت در اين انتخاب مهم هر تصميمي بگيرند ،مورد قبول همگي ما مي‌‏باشد.
وي با تاکيد بر اينکه هنوز موضوع انتخابات به طور جدي در دستور کار اصولگرايان قرار نگرفته است،تصريح‌‏کرد: بر همين اساس در مورد مصاديق هم بحثي نشده است، علت آن هم شايد اين باشد که ورود در اين مباحث ‌‏زود هنگام است و تا حدودي هم گرايش کلي مردم و اصولگرايان مشخص است، لذا نيازي به شتابزدگي در اين تصميم وجود ندارد.
عسگراولادي در عين حال‌‏ خاطر نشان کرد: ميدان رقابت در درون و بيرون اصولگرايان کاملا باز هست، هر کس‌‏ مي‌‏تواند شانس خود را با طرح کانديداتوري خود بيازمايد، اما حساب تصميم جمعي اصولگرايان که تحت مکانيزم خاص صورت مي‌‏گيرد فارغ از تصميمات فردي ‌‏و حتي گروهي است و شايد در نهايت آنهايي که غير از اين فکر مي‌‏کنند به تصميم و خرد جمعي اصولگرايان رضايت دهند.

 

احمدی نژاد، پیروزی اوباما را تبریک گفت
توقع عمومی، تحول اساسی در سیاستهای امریکا است

 

 

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به "باراک اوباما" رییس جمهوری منتخب مردم امریکا، پیروزی وی را در انتخابات تبریک گفت و تاکید کرد که توقع عمومی از اوباما، "پاسخگویی سریع و روشن به مطالبه تحول صحیح و اساسی در سیاستهای داخلی و خارجی دولت امریکا" است.
به گزارش دفتر امور رسانه های نهاد ریاست جمهوری، احمدی نژاد در این پیام که عصر روز پنجشنبه انتشار یافت؛ خطاب به رییس جمهوری جدید امریکا تصریح کرده است: "توقع عمومی این است که پاسخگویی سریع و روشن به مطالبه تحول صحیح و اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا که خواست همه ملت‌های جهان و ملت آمریکاست، سرلوحه و محور همه برنامه‌ها و اقدامات دولت آینده شما قرار گیرد."
وی در پیام خود می افزاید:" ملت‌های جهان انتظار دارند که سیاست‌های مبتنی بر جنگ‌طلبی، اشغالگری، زورگویی، فریبکاری، تحقیر ملت ها و تحمیل روابط تبعیض‌آمیز و غیرعادلانه بر آنان و برمناسبات جهانی که موجب انزجار همه ملت‌ها و اکثریت دولت‌ها از حاکمان آمریکا و مشوه‌شدن حیثیت مردم آن کشور شده است به رفتاری مبتنی بر عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها، دوستی و عدم دخالت در امور دیگران تبدیل گردد و دایره دخالت‌های دولت آمریکا به مرزهای جغرافیایی آن کشور محدود شود. به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه، انتظار آن است که رفتار ناعادلانه شصت ساله به سوی استیفای کامل حقوق حقه ملت‌ها به خصوص ملت‌های مظلوم فلسطین، عراق و افغانستان تغییر جهت دهد."
احمدی نژاد خاطرنشان کرده است که ملت بزرگ و تمدن‌ساز و عدالت‌جوی ایران از تحولات اساسی، عادلانه و واقعی در سیاست‌ها و رفتارها به ویژه در این منطقه استقبال می‌کند.

متن کامل این پیام چنین است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای باراک اوباما
رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا
از اینکه توانستید آرای اکثریت شرکت‌کنندگان را در انتخابات به خود جلب کنید تبریک می‌گویم. می‌دانید فرصت‌هایی که از ناحیه خداوند به بندگان هدیه می‌شود، زودگذرند و می‌توانند در مسیر کمال انسان و صلاح ملت‌ها و یا خدای ناکرده در مسیر سقوط علیه ملت‌ها به کار گرفته شوند. امیدوارم جنابعالی با ترجیح مصالح حقیقی مردم و انصاف و عدالت بر تقاضاهای سیری‌ ناپذیر اقلیتی خودخواه و ناصالح، از فرصت خدمت، حداکثر استفاده را به عمل آورید و نام نیکی از خود به جای بگذارید.
توقع عمومی این است که پاسخگویی سریع و روشن به مطالبه تحول صحیح و اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا که خواست همه ملت‌های جهان و ملت آمریکاست، سرلوحه و محور همه برنامه‌ها و اقدامات دولت آینده شما قرار گیرد.
از سویی، ملت آمریکا که دارای گرایشات معنوی است انتظار دارند که همه توان و همت دولت در مسیر خدمت به مردم، اصلاح وضعیت بحرانی اقتصادی، بازیابی حیثیت، روحیه و امید آنان و رفع کامل فقر و تبعیض، احترام کامل به کرامت، امنیت و حقوق انسانی و تقویت بنیان‌های خانواده که از جمله تعلیمات انبیای الهی است در سرزمین آمریکا مصروف شود.
از سوی دیگر، ملت‌های جهان انتظار دارند که سیاست‌های مبتنی بر جنگ‌طلبی، اشغالگری، زورگویی، فریبکاری، تحقیر ملت ها و تحمیل روابط تبعیض‌آمیز و غیرعادلانه بر آنان و برمناسبات جهانی که موجب انزجار همه ملت‌ها و اکثریت دولت‌ها از حاکمان آمریکا و مشوه‌شدن حیثیت مردم آن کشور شده است به رفتاری مبتنی بر عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها، دوستی و عدم دخالت در امور دیگران تبدیل گردد و دایره دخالت‌های دولت آمریکا به مرزهای جغرافیایی آن کشور محدود شود. به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه، انتظار آن است که رفتار ناعادلانه شصت ساله به سوی استیفای کامل حقوق حقه ملت‌ها به خصوص ملت‌های مظلوم فلسطین، عراق و افغانستان تغییر جهت دهد.
ملت بزرگ و تمدن‌ساز و عدالت‌جوی ایران از تحولات اساسی، عادلانه و واقعی در سیاست‌ها و رفتارها به ویژه در این منطقه استقبال می‌کند.
اگر در مسیر الهی و در جهت اجرای تعلیمات پیامبران الهی گام برداشته شود امید می‌رود که خدای بزرگ یاری کند و خسارات سنگین گذشته تا حدودی جبران شود.
از خداوند متعال برای آحاد بشریت و همه ملت‌ها، سعادت، سلامت، سربلندی و رفاه و برای حاکمان ومدیران جوامع عبرت‌آموزی از گذشتگان، اغتنام فرصت خدمت، بسط مهرورزی، رفع ظلم و برپایی عدالت و رعایت دستورات الهی، مسئلت دارم."

 

چرا به اوباما تبریک گفتید؟
نامه ی اعتراضی احمد توکلی به محمود احمدی نژاد

  

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در نامه‌ای به احمدی نژاد، نامه وی به اوباما را قابل دفاع ندانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، متن کامل نامه احمد توکلی نماینده مردم تهران به رئیس جمهور به این شرح است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد
رئیس جمهور محترم
سلام علیکم
پیام تبریک جنابعالی به رئیس جمهور منتخب آمریکا در سه دهه اخیر بی‌سابقه بود. در این باره چند نکته قابل توجه، تقدیم حضورتان می‌شود:
۱. اثر مثبتی که در بدو امر به چشم می‌خورد، تلاش برای ارایه چهره‌ای منطقی از ایران اسلامی به عنوان کشوری خواهان صلح‌ عادلانه و انسانی است. این تلاش که در اقدامات مشابه جنابعالی نیز نهفته بود، درخور تقدیر است. سخنرانی شما در دانشگاه کلمبیا در سال گذشته و برخورد متین در مواجه با آن بی‌نزاکتی‌ها، در مجموع نمونه قابل ذکری است.
۲. در سال‌های اخیر این چندمین تلاش جنابعالی برای باز کردن باب مراوده با رئیس جمهور آمریکاست. نامه به بوش، اعلام آمادگی به مذاکره با اوباما و مک‌کین و این تبریک از جمله مصادیق آشکار آن است، بگذریم از اعلام آمادگی‌های مکرر و سهل و آسان برای از سرگیری ارتباط با آمریکا. این تلاش یک جانبه که مرتباً با بی‌اعتنایی طرف مقابل و یا بدتر از آن برخوردهای متکبرانه رایجشان روبرو شده، چگونه با شرط حفظ عزت سازگار است؟ شرطی که یکی از پایه‌های مسلم سیاست خارجی ما و اقتضای جهت‌گیری دولت و روحیه شخصی شماست، که گفته‌اند: "چه خوش بی ‌گر محبت هر دو سر‌ بی"
٣. در سیاست خارجی فرصت اقدام‌های بدیع و کم‌سابقه به ندرت پیش می‌آید و به‌ راحتی قابل تکرار نیست. در فضایی آکنده از بی‌اعتمادی بین دو کشور و با وجود دشمنی‌های سابقه‌دار آمریکا، اگر ارزیابی از اقتضائات این باشد که ابتکاری برای آغاز فصل جدیدی در روابط دو جانبه به صلاح است بیش از یکبار نمی‌توان از ظرفیت نوشتن نامه مستقیم رئیس جمهور به رئیس جمهور سلطه‌جوی کشور متخاصم بهره‌ جست؛ یا بعد از ٣
۰سال، انتخاب رئیس جمهور آمریکا را تبریک گفت. چه ارزیابی‌های علمی و دقیقی صورت گرفته است که بکار گرفتن این فرصت‌های بی‌بدیل مجاز شناخته شده است؟ وقتی اقدامات پیشین جواب درخور نیافت چرا باید با تکرار اقدامات مشابه، فرصت‌های جدید را سوزاند؟
۴. در سیاست خارجی هر کنش سیاسی به امید واکنش‌ خاص طراحی می‌شود. مکاتبه، مذاکره یا تجدید ارتباط هیچ کدام فی‌ حد نفسه خوب یا بد نیست، بلکه نتایج آن‌ها برای منافع ملی است که آنها را در خور صفت مثبت یا منفی می‌سازد. در طول سه سال اخیر، توفیقات سیاست خارجی ما در جلب حمایت ملت‌های مسلمان در جهان چشمگیر بوده است. این توفیق‌ها بیشتر مرهون مواضع ضد سلطه‌گری و صلح‌طلبی عادلانه بوده است. سوال این است که اقداماتی مانند نامه به بوش یا پیشنهاد گفتگو با اوباما و مک کین چه منافعی را برای کشور ما به ارمغان آورده است ؟ مواضع متکبرانه آقای اوباما حتی بعد از صدور نامه تبریک جنابعالی چه تفاوتی با اسلافش داشته است؟
۵. اساسا این‌گونه اقدامات در کنار مواضع به‌ حق ضداستکباری شما این سئوال را برمی‌انگیزد که سیاست دولت آقای احمدی‌نژاد در قبال دولت آمریکا چیست؟
۶. علت پرهیز روسای جمهور پیشین یا نخست وزیران بعد از جنگ، از کاری مشابه جنابعالی این نبود که از عرف سیاسی مناسب این مواقع غافل بودند، بلکه تاکید امام رضوان‌ا... علیه و مقام معظم رهبری بر مصلحت‌جویی‌های حکیمانه و عزت‌مندانه و نیز توجه به این واقعیت بود که دشمنی مداوم آمریکا و عدم تفاوت اساسی بین رفتارهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، جایی برای رعایت تشریفات اخلاقی یکطرفه باقی نمی‌گذارد.
با وجود هزینه‌های برشمرده، نامه اخیر جنابعالی متضمن تبریک و نصیحت به رئیس جمهور جدید آمریکا، قابل دفاع نیست. البته نقطه مثبت مذکور در صدر این مطلب نیز در اقدامات دیگر جنابعالی همواره وجود داشته و به خوبی از پس آن برآمده‌اید و برای تامین آن نیازی به این اقدام پرهزینه نبود.
بـا احترام

احمد توکلی

 

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از پيام احمدی نژاد به اوباما

آفتاب
روزنامه جمهوری اسلامی در ستون ,جهت اطلاع, خود با انتقاد از پيام تبريک محمود‌ احمدي‌نژاد خطاب به باراک اوباما، رئيس جمهور منتخب آمريکا، آن را اقدامی مطالعه نشده‌ دانست.

به‌گزارش سرويس سياسی آفتاب، روزنامه جمهوری اسلامی مي‌نويسد:
,ارسال پيام تبريک رئيس جمهوری اسلامی ايران به اوباما به مناسبت انتخاب وی به عنوان رئيس جمهور آمريکا موجب تعجب محافل داخلی شد,.

اين روزنامه مي‌افزايد: ,با توجه به اينکه دو حزب دموکرات و جمهوري‌خواه آمريکا در کارنامه خود عملکرد تقريبا يکسانی در خصومت با جمهوری اسلامی ايران ملت‌های مسلمان و ساير ملت‌ها دارند ارسال پيام تبريک به نامزد يکی از اين دو حزب به مناسبت انتخاب وی به رياست جمهوری آمريکا يک اقدام مطالعه نشده تلقی مي‌شود به‌ويژه آنکه اوباما در اولين اقدام يک يهودی را به رياست تشکيلات کاخ رياست جمهوری آمريکا برگزيده و اين اقدام از نظر ناظران سياسی بين‌المللی يک چراغ سبز به رژيم صهيونيستی محسوب مي‌گردد,.

 

مصدق، شاه، حزب توده

در جريان وقايع مربوط به دوره نخست وزيري مصدق، موضع گيري آيت الله العظمي بروجردي ويژگي خاصي داشت. در دوره مصدق، دشمني قوي تر از شاه (حزب توده) براي دين و علما وجود داشت. اگر تنها شاه وجود مي داشت، ايشان تنها دشمن خود شاه مي شد.1 يعني در واقع شاه مثل مترسکي بود که با وجودش توده يي ها شکسته مي شدند. نظر آيت الله العظمي بروجردي اين بود که بايد اول حزب توده از صحنه محو شود. اگر حزب توده قدرت مي گرفت، نه دين مي ماند و نه خدا. اما شاه به دروغ نام خدا و اسلام را بر زبان مي راند. اين دروغ آنها از حرف ها و شعارهاي حزب توده بهتر بود. اين سياست تا زماني که حوزه به اندازه کافي تقويت شد، ادامه پيدا کرد. بعد از کودتا، آيت الله العظمي بروجردي تلگرافي به شاه فرستاد و اين کار نه به دليل علاقه به شاه بلکه به سبب کينه نسبت به حزب توده بود. حزب توده در حال اوج گيري بود و شاه به خاطر دشمني با حزب توده مي توانست جلوي آن را بگيرد. امام(ره) هم درباره حزب توده چنين تحليلي به کار برد. عده يي مي گفتند ما با حزب توده همراه و همسو باشيم چون آنها هم در فکر برانداختن رژيم شاه هستند. امام در جواب کساني که اين حرف ها را مي زدند، واکنش تندي نشان داد و گفت؛ چي، ما با توده يي ها همسو و هم هدف باشيم اگر اين کار را بکنيم با شاه هم دست شويم، بهتر است. آقاي بروجردي هم همين هدف را دنبال مي کرد.

ايشان يا بايد شاهد قدرت يافتن کفر و الحاد مي بود يا به ناچار براي ريشه کن ساختن کفر، ظلم و دستگاه آن را بپذيرند يعني دفع افسد به فاسد بکنند با مثالي سخن بالا را روشن مي کنم. اگر کسي به توصيه پزشک مخير باشد بين قطع دو انگشت يا هشت انگشت دستانش، به طور طبيعي ترجيح مي دهد دو انگشتش قطع شود نه هشت انگشتش يعني در واقع از قطع شدن دو انگشتش نيز ناراضي است اما چون چاره يي ندارد و آن را بهتر از قطع هشت انگشت مي داند بنابراين با اکراه تن به اين درخواست مي دهد. با آ مدن شاه، شراب خواهد آمد، بي حجابي و کنار دريا رفتن رواج خواهد يافت، اما نام خدا و پيامبر از بين نخواهد رفت. اگر از هر عاقلي که درس هم نخوانده باشد، بپرسند که نام خدا نباشد، اما فسق و فجور باشد بهتر است يا نام خدا باشد، اما فسق و فجور هم باشد و نام پيامبر از دل ها زدوده نشود. اين دو انتخاب را به هر عاقلي بدهند، مسلم است که کدام را انتخاب خواهد کرد. پذيرفتن وليعهدي مامون از طرف علي بن موسي الرضا(ع) را نيز مي توان اين گونه توجيه کرد.

ايران با آن اسلامي که مامون از خود نشان داده بود، در خطر کفر و الحاد بود و خطر بي ديني مردم سخت جدي شده بود. حضرت رضا براي اينکه ايران را از اين خطر نجات بدهد، اين ماموريت و مسووليت را پذيرفتند. بهترين رفتار حضرت رضا را مي شود در جريان خواندن نماز عيد دريافت که مشروعيت حکومت مامون را زير سوال برد زيرا حکومت عباسي دريافت اگر امام خطبه را بخواند، ضربه سنگيني خواهند خورد.2

پي نوشت ها؛----------------------

1- منظور راوي، تضاد منافع ميان شاه و حزب توده است.

2- خاطرات آيت الله ابوالقاسم خزعلي، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، تابستان 1382، صص 61 و 62

 

جوادي آملي: علوم طبيعي سکولارپرورند

اعتماد: آيت الله جوادي آملي از برخي برنامه ريزي ها در راستاي اسلامي کردن دانشگاه ها انتقاد کرد. به گزارش رسا وي در ديدار طلاب و دانشجويان دانشگاه هاي کشور، اسلامي کردن دانشگاه ها را به اسلامي شدن دروس دانشگاهي دانست و گفت؛ علوم طبيعي سکولارپرورند، بايد اين علوم را براساس نگرش اسلامي تدوين کرد.اين استاد حوزه علميه قم ادامه داد؛ آنچه انسان را مي سازد دانش اسلامي است، از اين رو همه تلاش قرآن و سنت ائمه (ع) خليفه پروري است و خليفه بايد حرف مولايش را بزند.وي گفت؛ اگر دانشگاه بخواهد اسلامي باشد بايد به اين سو حرکت کند، وگرنه جدا بودن دختر و پسر از کارهاي روزانه مسجد و حسينيه است. جوادي آملي با اشاره به اينکه دانشگاه بايد دانش اش اسلامي باشد، خاطرنشان کرد؛ زدن آرم جمهوري اسلامي، عکس امام و مقام معظم رهبري و آوردن دعاي فرج در ابتداي کتاب هاي درسي، دانشگاه ها را اسلامي نمي کند.

 

خزعلي: گراني ناشي از گناه است

دبيرکل بنياد بين المللي غدير فقر، گراني و خشکسالي را ناشي از گناه و بي بندوباري دانست.به گزارش فارس آيت الله ابوالقاسم خزعلي يکشنبه شب در جمع مردم طرقبه با تاکيد بر خودسازي انسان ها افزود؛ بايد به خودسازي پرداخت و به مردم در سختي هايشان کمک کرد.وي با اشاره به بد پوشي در مراکز علم از جمله دانشگاه ها خاطرنشان کرد؛ آمده ايم که اسلام را در جامعه پيدا و انسان ها را بر اساس آن تربيت کنيم و از اين رو هر استادي که نمي تواند با بدپوشي مقابله کند، بايد کنار رود.

 

هشدار مصباح درباره کودتا عليه نظام

محمدتقي مصباح يزدي از قصد عناصر نفوذي براي کودتا عليه اصل نظام خبر داد. وي با اشاره به لزوم فعاليت بيشتر در مقابل نقشه هاي دشمنان گفت؛«نه تنها اين نقشه ها فراهم نشد، بلکه عناصر ضعيف و تحت تاثير فرهنگ غيراسلامي در دستگاه هاي ما نفوذ و حتي زمينه برپايي کودتا عليه اصل نظام را فراهم کردند.»به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، پدر معنوي دولت احمدي نژاد در ديدار معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد؛ با توجه به نيازهايي که جامعه پيدا کرده و مفاسد فرهنگي که روز به روز از خارج به ما تحميل مي شود، تقويت معاونت پرورشي بسيار مفيد و ضروري است که بايد انجام شود. مصباح يزدي گفت؛ اگر بخواهيم اين کار جدي باشد و موفق شويم و شکست گذشته تکرار نشود بايد برنامه ريزي عميق و حساب شده براي احياي اين طرح انجام بگيرد.عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان کرد؛ براي ارائه طرح هاي دقيق پرورشي در کنار کارهاي کوتاه مدت بايد يک دانشگاه تربيت مربي پرورشي ايجاد شود که بتواند در سال 50 هزار فارغ التحصيل داشته باشد.وي گفت؛ اگر يک دهم بودجه يي که براي ورزش صرف مي شود براي تربيت مربي هزينه شود در سال هزار مربي تربيت و اين طرح موفق خواهد شد.

هاشمى رفسنجانى، تهديدى تازه، اما از چه نوع !

حسين كچويان
عضو هيأت علمى و مدير گروه جامعه شناسى دانشگاه تهران
به نظر مى رسد كه رقابت هاى انتخاباتى دور دهم رياست جمهورى از جهات مختلفينمونه كاملاً متفاوتى را در تاريخ سياسى ايران مابعد انقلابى به ثبت خواهد رساند. اين حقيقت را مى توان از آنچه تاكنون در اين زمينه ظاهر شده نيز بخوبى و روشنى دريافت در حالى كه هنوز ما در مراحل ابتدايى اين رقابت بوده و بطور رسمى نيز تمام طرف هاى اين انتخابات در صحنه حاضر نشده اند. از مواردى كه شاهدى بر اين مدعاست، اظهارات آقاى هاشمى رفسنجانى در خطبه هاى نماز جمعه هفته گذشته مى باشد. البته اين اظهارات هيچگونه انحرافى از تلاش هايى كه وى به همراه مجموعه نيروهاى سياسى حامى اش از اواخر سال گذشته به منظور ايجاد تصويرى منفى، مخرب و تهديد كننده از رقيب انتخاباتى دور قبلى آغاز كرده اند، ندارد اما وى با اين سخنان آشكارا سطح اين اقدامات را ارتقاء داده و به حدودى غير قابل فهم و خارج از چارچوب هاى معمول فعاليت هاى انتخاباتى در جمهورى اسلامى كشانده است.
البته آقاى هاشمى در كل اظهارات خود در خطبه ها طبق معمول خود هيچ ذكر و يادى از احمدى نژاد يا دولت وى كه از آغاز ظهور شان در ادبيات وى به تابو بدل شده اند به ميان نياورد. در واقع او حتى وقتى مردم و مسئولان را براى مقابله با تبعات داخلى بحران كنونى سرمايه دارى فرا مى خواند به اشاره نيز در كلام خود به وى، مقام رياست جمهورى و يا حتى نام دولت ارجاع نمى دهد. اما كسانى كه خطبه هاى وى را گوش كرده باشند، با توجه به قرائن حاليه و مقاميه و آنچه قبلا از او يا ديگر نيروهاى هم جبهه وى در مورد احمدى نژاد و يا دولت او شنيده اند، بسادگى به نتيجه مورد نظر هدايت مى شوند. آنانى كه مخاطب اين خطبه ها هستند و در مقام فهم آنچه او به عنوان تحليل بحران موجود سرمايه دارى و پيامدها و آثار احتمالى آن بيان كرد برآيند،چاره اى جز اين ندارند كه سريعاً به احمدى نژاد به عنوان شخصى كه مى تواند با اقدامات و رويكردهاى خود به بالفعل كردن و تحقق يكى از اين احتمالات تهديد كننده و خطرناك يارى كند، بينديشد.
تحليل آقاى هاشمى در مورد بحران سرمايه دارى سه جزء داشت كه بدون آنكه در بعضى بخش ها ارتباط آنها با يكديگر روشن شود، در پايان كار شنونده را روياروى احتمال وقوع يك ويرانگر قرار مى داد كه در آن امكان به كارگيرى بمب اتمى حادثه اى كاملاً نزديك و شدنى مى نمايد. او بدواً با رد سخنان آقاى سيد احمدخاتمى خطيب نماز قبلى جمعه آغاز مى كند كه بحران سرمايه دارى را به عنوان نتيجه و پيامدهاى رفتارهاى شرارت آميز آنان در مواجهه با جهان بويژه جمهورى اسلامى ايران دانسته بود. آقاى هاشمى با رويكرد ليبراليستى و سرمايه دارانه در اقتصاد،كه سياست هاى اقتصادى دوران رياست جمهورى وى به تورم لجام گسيخته
۵۰ درصدى، تظاهرات اعتراضى مردم فقير تحت فشار اين سياست ها در حدود بيست شهر كشور و حتى كشته و آسيب ديدن تعدادى منجر شده بود، در سخنان خود با تأكيد بر پيامدهاى مصيبت بار و عام بحران اخير سرمايه دارى بر همگان بويژه فقرا، از موضع حساسيت نسبت به آينده آنان، تلويحاً نظرات خطيب قبلى نسبت به آن را نقد و رد نمود. در حالى كه خطيب قبلى جمعه صرفاً از اين جهت كه بحران موجود موجبات اختلال در سياست هاى ضد ايرانى حكومت هاى غربى را فراهم آورده و آنان را در دامى مشابه آنچه براى ما مى گستراندند گرفتار كرده بود، آن را مثبت ارزيابى كرده بود و نه از جهت آثار سوء اين بحران برمردم اين كشورها يا ساير كشورها و بويژه فقرا. در هر حال بخش اول اظهارات آقاى هاشمى با هشدار نسبت به همه گير بودن پيامدهاى سوء بحران اخير سرمايه دارى و دعوت تمامى دست اندركاران (بدون ذكر نام دولت چون نقشى در اين زمينه ندارد!) به چاره جويى براى جلوگيرى از اين آثار سوء پايان مى يابد كه در ضمن اشاراتى را نيز به غفلت و بى توجهى دولت به مسئله هم درخود دارد. پس از اين وى به استناد بعضى شواهد تاريخى به اين احتمال مى پردازند كه غربى ها براى چاره جويى و يا انحراف افكار عمومى داخلى دست به كارهاى احمقانه اى همچون لشكركشى و جنگ آفرينى مى زنند. در اين مورد وى به نظريه اى اشاره دارد كه مطابق آن از علل روى آورى سرمايه دارى غرب به جنگ و بحران هاى داخلى است. از اين منظر نه تنها جنگ هايى مثل جنگ اول و يا دوم نوعى فرافكنى مشكلات ذاتى سرمايه دارى است، بلكه شيوه اى براى احياى اقتصاد ذاتاً بيمار آن از طريق به كارگيرى صنعت توليد جنگ افزارى و هزينه هاى جنگى براى ايجاد رشد در اقتصاد رو به ركود نيز هست.
اين تحليل كه هم به لحاظ نظرى و هم به لحاظ تاريخى اعتبار و استنادات قابل اعتنايى دارد،در سخنان هاشمى گام اول در ايجاد تصويرى هشدار دهنده و تهديدآميز ازآينده مى باشد. هدف از ايجاد چنين تصويرى نيز دعوت به عقلانيت و رعايت احتياط است چرا كه وقتى طرفهاى شما به جنگ به عنوان هدفى معقول مى انديشند و همچون فرشته يا راه نجات از مخمصه طالب آن مى باشند، عقلانيت و احتياط تنها تدبير مناسب خواهد بود، صحت و درستى اين دعوت آن هنگام بخوبى درك خواهد شد كه مطابق نظر آقاى هاشمى عظمت قدرت دشمن و قابليت هاى وى كه در عين گرفتارى در مخمصه اخير مى توانند براى ديگران مصيبت هاى بزرگ بيافريند، مورد توجه قرار گيرد. اما براى اينكه معنا و مفاد واقعى اين دعوت يا سوء انتقاد آن نيز درك شود، بايد تمام آنچه را كه طى اين سالها در مورد راهبرد احمدى نژاد در انتقال نبرد به خاك دشمن و مسئله آفرينى مداوم وى براى آنها و شهامت وى در پيگيرى اين راهبرد گفته شده نيز در ذهن داشته باشيم.
با اين توجيهات ديگر نيازى به تصريح اين نكته نيست كه از منظر گوينده سخن دشمن در واقع در ميان خود است، مشكل نه غربى ها، بلكه كسانى هستند كه زمينه روى آورى غربيها به جنگ را از طريق عدم تمكين و سازگارى با آنها فراهم مى آورند.
اما آنچه در اينجا مورد غفلت آقاى هاشمى قرارمى گيرد تناقضى است كه رويكرد تحليلى او با هشدارهاى وى در مورد عقلانيت و احتياط پيدا مى كند. يا بايستى تحليل وى در مورد مطلوبيت جنگ براى سرمايه دارى بحران زده را به عنوان راه نجات بپذيريم يا اينكه امكان اجتناب از جنگ در صورت رعايت احتياط و عقلانيت در مواجهه با هيولاى سرمايه دارى جنگ طلب را. وى، شايد بواسطه عدم اشراف و اطلاع كامل از نظريه و يا از جهت گرفتارى در مقاصد و اغراض سياسى خاص، توجه ندارد كه نظريه مورد بحث نياز سرمايه دارى به جنگ را تابع شرايط و اقتضائات درونى سرمايه دارى دانسته و آن را مستقل از جهان غير سرمايه دارى و يا رفتارهاى افراد و اجتماعات بيرونى تلقى مى كنند. همانطورى كه تاريخ نيز نشان داده سرمايه دارى درصورت نياز به جنگ بهانه ها و علل يا عوامل آن را نيز خلق خواهد كرد. مورد خوبى در اين خصوص همانى است كه آقاى هاشمى در سخنان خود به آن اشاره مى كند: يعنى آنچه در جنگ دوم غربى ها بر سر ايران به اصطلاح بى طرف آوردند. مورد ديگر آن اقداماتى است كه امريكايى ها براى حمله به صدام از طرق مختلف از جمله ارسال پيام هاى گمراه كننده به وى توسط سفير خود در بغداد براى ترغيب وى به اشغال كويت انجام دادند.
اگر آنچه مورخين در مورد اثر ترغيب كننده رفتارهاى احتياط آميز و مسامحه گرايانه دول غربى در برابر هيتلر گفته را در نظر داشته باشيم، برعكس آنچه آقاى هاشمى تصور مى نمايد، عقلانيت مورد توجه وى، دشمن خواهان جنگ را بيشتر تحريك و ترغيب به جنگ مى كند تا آنكه وى را از آن بازدارد. در هر حال اما جالب ترين و در عين حال خطرناكترين بخش تحليل آقاى هاشمى آنجايى است كه وى گام آخر را در ايجاد فضاى ترس آلود از طريق طرح خطرى تصورناشدنى براى آينده ايران بر مى دارد. در همين بخش است كه او بسادگى از تمام چارچوب ها وحدود معمول رقابت انتخاباتى بويژه رقابت هاى انتخاباتى در جمهورى اسلامى پا بيرون مى نهد، چرا كه هدف وى ايجاد پيوندى ميان احمدى نژاد با احتمال بالفعل شدن اين واقعه مصيبت بار يعنى استفاده غرب از بمب اتمى عليه كشور است.
پس از آنكه هاشمى به استناد نظريات مطرح در مورد سودمندى جنگ براى سرمايه دارى بحران زده، احتمال وقوع جنگ را نزديك مى سازد، در دنباله به خبرى اشاره مى كند كه اخيراً غربى ها در مورد استفاده امريكايى ها از بمب اتمى در جنگ اول آنها عليه صدام درز داده اند. همانطورى كه وى نيز به آن توجه مى دهد خبرى كه توسط يك افسر امريكايى در يك رسانه ايتاليايى انتشار يافت، با سكوت خبرى تمام رسانه هاى غربى على رغم ماهيت جنجالى و رسانه اى آن به فراموشى سپرده شد. با اين حال آقاى هاشمى بدون اينكه بپرسد چرا با خبرى تا بدين پايه مهم و رسانه طلب چنين معامله اى شده است، لازم مى داند آن را براى ترغيب مردم ايران و مسئولان به عقلانيت و احتياط بيشتر از طرق مختلف از جمله اجتناب از افرادى همچون احمدى نژاد و راهبردهايش به گوش كسانى كه احتمالاً به واسطه شكست رسانه اى نشنيده اند برساند.
اما در اين مورد اخير نيز به نظر مى رسد، همانند مورد قبلى در خصوص عدم درك تناقض تحليل وى از بحران سرمايه دارى با هشدارهايش، در گيرى آقاى هاشمى رفسنجانى در پيگيرى سياست انتخاباتى تخريب احمدى نژاد كه مداوماً آن را در موقعيت هاى مختلف دنبال مى كند مانع از آن شده است تا وى ناخواسته گرفتار سياست تبليغاتى امريكايى ها و عامل اجراى آن نگردد. او به اين دليل نتوانسته دريابد كه اساساً هدف از درز دادن آن خبر ما بوده ايم،والا چگونه ممكن است افسرى امريكايى در رده اطلاعاتى اجازه پيدا كند خبرى اين چنين مهم را در بحبوحه حضور امريكايى در عراق پيامدهاى خطرناك آن بر وضع عراق و سربازان امريكايى افشا كند ! به علاوه آيا سكوت رسانه اى عام و شامل در كل جهان سلطه على رغم تنوع و تعدد محافل رسانه اى و خبرى به اندازه كافى گويا نيست. بر فرض صحت اين احتمال كه چنين خبرى با گذشت پانزده سال توفيق درپرده پوشى و اختفاى آن، بطور اتفاقى و ناخواسته قبل از پايان زمان لازم براى پنهان كارى فاش شده باشد، آيا آگاهى از اينكه غربى ها به هزار شيوه و كرشمه كريه شيطانى از زبان همه از خرده پاهاى خود در جهان سياست و رسانه تا كسانى چون ساركوزى يا مك كين مى كوشند احتمال به كارگيرى بمب اتمى عليه ما را به رخ ما بكشند كفايت نمى كرد كه ما خود به بخشى از ابزار تبليغاتى آنها در ترساندن مردم و مسئولان كشور بدل نشويم از تمام اين ها گذشته، آيا شما تصور نمى كنيد كه وقتى براى آزمايش و يا ايجاد تصويرى رعب انگيز بدون آنكه نيازى باشد، به قيمت جان صدها هزار انسان بى گناه عليه ژاپن و يا صدام شكست خورده از بمب اتمى استفاده مى شود، سخن گفتن از عقلانيت عين عدم عقلانيت باشد و وقتى ضرورت انجام اينگونه اعمال شيطانى و جنون آميز براى سرمايه دارى متجدد به اثبات رسيده باشد، آنها در ماوراى مرزهاى عقلانيت و انسانيت كه در آن جا هيچ سخنى جز زور ممكن نيست آنان را از جنايت بازدارد قدم مى زنند
ما حداقل در سه دوره اخير انتخابات رياست جمهورى با سياست تبليغاتى اى كه مى كوشد تا با ايجاد فضايى ترس آلود و تهديد آميز انتخاباتى خود را به مردم بقبولاند آشنا شده ايم. دوم خرداديها در انتخابات
۷۶ بر پايه چنين سياستى فعاليت هاى تبليغاتى خود را سازمان دادند. آنها بعدها گفتند كه انتخاب آقاى خاتمى تهديد حمله قطعى امريكا به ايران را خنثى و دفع كرده است. اين سياست بعدها بويژه در انتخابات قبلى نيز تكرار شد يعنى هنگامى كه روشنفكران سكولار حامى آقاى هاشمى با توجيه مشابهى در پشت وى قرار گرفته و ديگران را به همراهى دعوت كردند: توجيه جلوگيرى از عدم معقوليت ها و خطرات ناشى از آن در صحنه سياست خارجى. اما نكته مهم اين است كه هيچ انتخاب يا سياستى از اين قبيل نمى تواند مارا از مصائب ادعايى نجات دهد جز آنكه ما را به شيوه اى ذلت بارانه درگير مصائبى مشابه و بدتر از آن سازد.
اين درست كه سرمايه دارى و تجدد بحران زده به جنگ به عنوان راه نجات و چاره نگاه مى كند. اما سرمايه دارى فى ذاته بحرانى است و در بحران زيسته است. بحران اخير نيز بحرانى تازه نيست از حدود اواخر دهه
۷۰ ميلادى سرمايه دارى در انتظار بحرانى بزرگ و به مراتب بزرگتر از بحران دهه سى قرن بيستم ميلادى بوده است. اما اين بحران ۳۰ سال است كه آغاز شده است. جنگ هاى پى درپى و لشكركشى هاى لاينقطع به لبنان، افغانستان، عراق، سومالى./// نيز پيامدهاى اين بحران سى ساله است. اگر آنها جنگى بر عليه ايران به راه نينداخته اند، از آن رو نيست كه نيازى به چنين جنگى نداشته و به آن به عنوان راه چاره نگاه نكرده اند. آنها نتوانسته اند كه به چنين جنگى مبادرت كنند. گرچه كه در واقع، علاوه بر جنگ هشت ساله تحميلى. تمامى جنگ هايى كه آنها در منطقه طى سى سال اخير به راه انداخته بخشى از جنگ آنها عليه ايران است. كشور را نبايستى از جنگى تازه ترساند بويژه اگر هدف از اين كار تخريب رقيب ومقاصد انتخاباتى باشد. اما وقتى آقاى هاشمى به اين شيوه سخن مى گويد به قرينه گذشته ترسى به دل مى آيد كه شايد مك فارلينى ديگر در راه يا قطعنامه ۵۹۸ تازه اى در كمين باشد!

 

احمدی نژاد 45 حامی در مجلس دارد

سرمایه، مریم مهدوی اصل: علی کردان، دومین وزیر کشور دولت اصولگرای احمدی نژاد دیروز در صحن علنی مجلس در حضور247 نماینده با 188 رای موافق، 45رای مخالف و 14رای ممتنع از مسند وزارت کشور عزل شد.استیضاح وزیر کشور در حالی برگزار شد که صحن علنی مجلس هنگام نطق پیش از دستور نمایندگان از پویایی و تحرک خاصی برخوردار بود چنانچه برخی از نمایندگان در گروه های سه یا پنج نفره به دور هم حلقه زده بودند و در خصوص برخی موضوعات با یکدیگر به رایزنی می پرداختند.

 رایزنی نمایندگان قبل از آغاز مراسم رسمی استیضاح وزیر کشور هنگامی که جمع زیادی از آنان به دور محمدرضا باهنر نایب دوم رئیس مجلس حلقه زده بودند بیشتر مشهود بود.
پس از اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد جلسه رسمی استیضاح وزیر کشور شروع شده است و به قانونی بودن استیضاح علی کردان، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تاکید و آن را تشریح کرد. خباز نماینده کاشمر در نخستین تذکر اعلام کرد: «عده ای درصددند که انسجام داخل مجلس را بهم بزنند و مجلس را دوقطبی کنند. برخی می خواهند از جریان استیضاح سوءاستفاده کنند. برای اینکه دامنه اختلافات جمع شود ما تقاضا داریم رای به استیضاح وزیر کشور به صورت علنی باشد تا رای هر کسی ثبت شود و بی جهت دیگران را متهم نکنند، کسانی که خود حرفی می زنند ولی در عمل کار دیگری انجام می دهند.»
سپس رئیس مجلس در ادامه سخنان خباز گفت: «من هم این مشاجرات را شنیده ام. ولی نص آیین نامه گفت که رای مخفی باشد. اگر دوستان مایلند خودشان اسم شان را در کارت هایشان بنویسند.» علی مطهری نخستین سخنران موافق در جلسه استیضاح وزیر کشور نیز به نمونه دیگری از ابزارهای تطمیع و تهدید نمایندگان برای استیضاح نکردن وزیر کشور اشاره کرد و گفت: «از مراوداتی که درباره استیضاح و استعفای وزیر کشور با دولت داشتم، احساس کردم که نگاه آنان به مجلس نادرست است و آنان فکر می کنند که نماینده استقلال ندارد و به من گفتند که با یک قول سفر، نمایندگان هشت تا هشت امضاهای شان را پس می گیرند. خوشبختانه یک نفر هم امضایش را پس نگرفت.»
در حالی که علی کردان در حین استیضاح حاضر نشد که مسوولیت توزیع چک های پنج میلیون تومانی بین نمایندگان مجلس را به عنوان رشوه بپذیرد و گفت که دستی که بر گوش فرد متخلف زد را می بوسم و البته دولت و مجلس از آن اندازه حرمت و عزت از این روی در پیشگاه خدا و ملت برخوردارند که حرکت رسوایی پنج میلیونی توان خدشه وارد کردن به آن را ندارد.
تذکرهای نمایندگان مجلس از آغاز جلسه استیضاح تا پایان آن حکایت از آن داشت که همچنان افرادیی درصدد هستند که طرح استیضاح را مختل کرده یا رای مثبت نمایندگان برای رای ندادن به استیضاح را جلب کنند.
نمایندگان مجلس که یک روز قبل از استیضاح علی کردان همچنان تلاش می کردند که از طریق رایزنی و تعامل با رئیس جمهور و وزیر کشور، کاری کنند که علی کردان خود استعفا دهد و کار به استیضاح کشیده نشود، در روز استیضاح کردان اصرار وی برای باقی ماندن بر مسند وزارت کشور از طریق دفاعیات خود در صحن علنی مجلس از نمود آشکاری برخوردار شد. چنانچه وقتی بیژن نوباوه از علی کردان خواست در لحظات آخر استیضاح و قبل از رای گیری تا زمان برای استعفای وی و عذرخواهی از نمایندگان مجلس هست این کار را انجام دهد، علی کردان گفت: «برای من فرقی نمی کند که پست وزارت داشته باشم یا جاروکش باشم و هر تصمیمی که مجلس بگیرد برای من شیرین است.»
وزیر کشور با تذکرهای پی در پی درباره خارج شدن محدوده استیضاح و پاسخ به سوال نمایندگان روبه رو شده بود. آخرین تذکری که یکی از نمایندگان می خواست مجدداً به وی بدهد، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: «چه تذکری. ایشان که می خواهند در مورد استکبار جهانی صحبت کنند. ساعت 30:1 است و هنوز نه نماز خوانده ایم و نه نهار خورده ایم. بگذارید ایشان هرچه می خواهند به همین صورت ادامه دهند تا وقت شان تمام شود.» وزیر کشور نیز پس از تذکر رئیس مجلس روبه مستندات نوباوه که وی را به دروغ پردازی دوباره در صحن علنی مجلس دیروز متهم کرد و گفت: «من یک چیزی را برای روز قیامت خودم نگه داشته بودم ولی شما آقای نوباوه باعث شدید که امروز آن را هم بگویم و چیزی برای ذخیره قیامت خودم نداشته باشم، من مجروح شیمیایی در شهر سردشت هستم.»

اتهام کردان «دروغ گویی» است نه مدرک

فضای صبح دیروز صحن علنی مجلس به رای استیضاح علی کردان وزیر کشور از اتفاقات رخ داده طی چند روز اخیر نیز چندان تهی نبود، چنانچه برخی از نمایندگان در سخنرانی های خود یا در قالب تذکر سعی می کردند که رنجش خود از حمایت احمدی نژاد نسبت به علی کردان و نیامدن وی به مجلس را بروز داده و از برخوردهایی که دولت طی چند روز اخیر برای جلوگیری از استیضاح وزیر کشور انجام داده به گونه ای شکوه وار مطرح کند.
علی مطهری که خود از نخستین طراحان استیضاح وزیر کشور است به عنوان اولین سخنران موافق در جلسه استیضاح علی کردان گفت: «با اینکه نمایندگان تمام راه های اتمام حجت را با دولت طی کرده اند و حتی با رئیس جمهور نیز جلسه طولانی داشته اند، اما وقتی ایشان از من خواستند که با وزیر کشور هم جلسه داشته باشم علی کردان به دلیل رسانه ای شدن موضوع، حاضر به دیدار با من نشد.»
وی سپس به جعلی بودن مدرک کردان اشاره کرد و اظهار داشت: «مساله جعلی بودن مدرک مطرح نیست؛ مساله عدم صداقت است. البته اگر ما هم جای وزیر کشور بودیم شاید برای حفظ این جایگاه چنین می کردیم.»
وی در ادامه اذعان داشت: «اصلاً چهره های سیاسی در میان استیضاح کنندگان وجود ندارد. پس نگرفتن امضاهای استیضاح کنندگان گویای سیاسی نبودن این استیضاح است. البته از این نظر که استیضاح به منظور تقویت دولت نهم و حفظ ارزش های نظام و حفظ اعتماد مردم به نظام است، می توان گفت این استیضاح سیاسی است.»
حسن وفایی نماینده ملایر نیز در تذکری شفاهی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری حق ندارد برای مجلس تعیین تکلیف کند، این اقدام وی را خلاف اصول 55 تا 57 قانون اساسی دانست.
وی سپس با اشاره به اینکه «در جلسه رای اعتماد به وزیر کشور به نقل از مقام معظم رهبری مطالبی مطرح شد»، از هیات رئیسه خواست تا جلسه را به گونه ای مدیریت کنند که به نقل از ایشان مطلبی مطرح نشود تا نمایندگان تحت تاثیر قرار نگیرند.
محمدابراهیم نکونام نماینده گلپایگان نیز با اشاره به اینکه دفاع از کسی که نقص اش فقط نداشتن مدرک تحصیلی است، گفت: «اصرار درماندن حتی با اعمال کثیف دیگران که به نمایندگان پول دادند، اتفاق افتاد. مگر ماندن در پست و صدارت چقدر اهمیت دارد که تلاش کنیم در آن بمانیم. نمی توان صادق نبود و انتظار داشت در جای صادقین بود. در حالیکه طبق قانون اساسی، شهرداران شهرها و استان های دیگر باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشند و بخشداران و فرمانداران نیز همچنین، زیبنده وزیر کشور نیست که خود را غیر از این معرفی کند.»
وی افزود: «اعلام رای عدم اعتماد نمایندگان به وزیر کشور، پاسخی است به جفایی که در حق نمایندگان صورت گرفته است. اقتضای عدالت و قانون اساسی این است که همه در برابر قانون یکسان باشند.

اسناد از جعلی بودن مدرک کردان می گویند

جانی عباسی پور نماینده بوئین زهرا پس از تشریح آنچه در مورد مدرک کردان از آغاز تاکنون گذشته است براساس اسناد و مدارکی که با خود به مجلس آورده بود، گفت: «آقای کردان بعد از 30 سال کار اجرایی در این کشور وقتی به وزارت می رسد، نمی داند مدرکی که از آکسفورد گرفته باید به تایید وزارت علوم برسد. وی از رفتن به وزارت علوم برای صحت مدرکش طفره می رود. چون مدرکی ندارد. وی در دوره ای که معاون اداری و مالی صدا و سیما بود، پایه تحصیلات خود را کارشناسی و در سال 87 وقتی به مسند وزارت کشور می رسد مدرکش را دکتری اعلام می کند که اصلاً فوق لیسانس نداشته است.»
وی افزود: «ایشان می گوید هیچگونه حقوقی از مدرک دکتری خود از صدا و سیما و جاهای دیگر نگرفته است. در حالی که از سال 79 به بعد ایشان در هر دستگاهی کار کرده حقوق دکتری گرفته است و ایشان به خود رئیس جمهور هم که از ایشان دفاع می کند دروغ گفته و در آخر هم می شنوید که من را فریب داده اند. کسی که این همه سال سابقه کار اجرایی دارد و از یک مدیر آموزشگاه زبان فریب خورده است، چگونه می توان در وزارت کشور به او اعتماد کرد که در انتخابات ریاست جمهوری هماهنگی تمام دستگاه ها را دارد...»
جانی عباسی پور در ادامه توضیح می دهد: «طبق ماده 527 قانون مجازات اسلامی، هر کسی مدرک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیل، ریزنمرات در دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی داخلی و خارجی را جعل کند و مورد استفاده قرار دهد از یک تا سه سال به حبس محکوم می شود. در صورتی که مرتکب از کارکنان وزارتخانه ها، شهرداری و... باشد به حداکثر مجازات محکوم می گردد.»
همچنین داریوش قنبری از دیگر نمایندگان موافق استیضاح در سخنرانی خود گفت: «امروز بحث کردان نیست. بحث تفکر کردانیستیم و ماکیاولی و فریبکاری است که در لباس دین هرگونه کاری را با رای خودش جایز می داند. وی در ظاهر تسبیح می چرخاند ولی در باطن اعتقادی به آن و سبحان الله گفتنش ندارد. ایشان چه طور به خودش اجازه می دهد که امروز به جلسه استیضاح بیاید. ما از رئیس جمهوری انتظار داشتیم به این جلسه بیاید که نیامد.»
وی افزود: «اگر رئیس جمهوری به دنبال شایسته سالاری در دولتش بود چرا در این مدت اقدامی نکرد و تصمیمی نگرفت. ولی حالا مشخص شد کسانی که قبلاً از کابینه حذف شدند گناهی جز مطیع رئیس جمهوری نبودن، نداشتند.»

کردان از خود دفاع کرد

در حالی که یک روز قبل از استیضاح، علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد که برای آمدن اعضای هیات دولت به صحن مجلس محدودیت هایی در نظر گرفته شده است؛ علی کردان به همراه قائم مقام خود کامران دانشجو در صحن علنی مجلس حضور یافت؛ در حین انتقادهای تند نمایندگان مجلس لبخند می زد و صحبت های خود را در نیم ساعت اول دفاعیه اش با مباحث خارج از جلسه آغاز کرد که چندین بار با تذکر نمایندگان مجلس و پذیرش آن از سوی رئیس جلسه روبه رو شد.
علی کردان بااشاره به تئوری های شهید مطهری و شهید بهشتی خود را با شهید بهشتی مقایسه کرد که از سوی برخی نمایندگان به ویژه از سوی نوباوه زیر سوال قرار گرفت.
علی کردان با اشاره به اخبار سایت ها و خبرگزاری های بیگانه به انتشار اخباری در مورد طرح استعفا و استیضاح خود پرداخت و گفت: «بیش از 10 هزار خبر منفی علیه اینجانب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر فضای کشور که بارها از هوشیاری ملت ایران و مسوولان نظام اسلامی برخوردار بوده وجود داشت به این امید که در صفوف نیروهای انقلابی، تزلزل و تفرقه ایجاد کنند.» ارائه تمامی اسناد علی کردان از خبرگزاری های بیگانه و خواندن تیتر آنها که بیش از نیم ساعت وقت مجلس را گرفته بود و از بحث استیضاح دور شده بود با تذکر شفاهی رضا اکرمی مواجه شد که کردان در پاسخ گفت: «عرایضم این بوده که باید آمریکا محاکمه شود. بنابراین صف انقلاب و غیر انقلاب را جدا کردم. در واقع قوای سه گانه و سایر دستگاه های درون نظام یکپارچه هستند و نتیجه استیضاح من هرچه باشد موجب وحدت بیشتر خواهد شد.»وی سپس با اشاره به بحث مدرک خود گفت: «آیا هرگز اینجانب از مدرکی به جز دکترای افتخاری سخنی به میان آوردم، مگر نه این است که دکترای افتخاری به هیچ تشریفاتی نیازمند نیست و کم نیستند کسانی که بدون هیچ مدرک دانشگاهی و حتی به دلیل سوابق اجرایی به چنین مدارکی دست یافتند حتماً خود دوستان چنین نمونه هایی را در ذهن دارند.»
وزیر کشور ادامه داد: «علی کردان از این مراکز تنها مدرک افتخاری گرفته و مدیرکل منابع انسانی خود را به شهادت اسناد و مدارکی خدمت شما عرض کردم از هرگونه اعمال آن در سوابق اداری و مالی ممنوع کرده است و به اطلاع برادران برسانم که من وقتی به وزارت نفت رفتم یک ریال حقوق دریافت نکردم و وقتی به وزارت کار نیز رفتم صد هزار تومان از حقوق بنده کم شد در واقع نسبت به جایگاه شغلی کاهش حقوق داشتم.»
وی افزود: «در رابطه با عضویت هیات علمی، اگر امروز مرا نیز برای تدریس در دانشگاهی دعوت کنند اگر لیاقت داشته و از عهده این کار بربیایم و صلاحیت من به اعتبار علمی مورد تایید قرار گیرد این کار را انجام می دهم. این در حالی است که برای عضویت در دانشگاه ضمن ارائه این مدرک و یادداشتی که برای رئیس دانشگاه نوشتم مراحل اعتبار علمی طی شده و بنده نیز مقالات علمی زیادی برای کنفراس های علمی داخلی و خارجی ارسال کردم. »همچنین وزیر کشور گفت: «از آقای کوهکن، دلخوش و خانم های شریعتی و آلیا که خواستند در اینجا به نفع من صحبت کنند و من استدعا کردم که نیازی به گفته شما نیست و من آنچه را که آموزه های دینی ام به من می گوید دفاع خواهم کرد و از شما تشکر می کنم.» وی با اشاره به دو شبه ای که مطرح بوده است، گفت: «در بعضی از محافل گفته شد که مقام معظم رهبری چون به کردان جانشینی فرماندهی کل قوا را ندادند، پس تحلیل آن است که ایشان را قبول ندارند؛ در این جا لازم می دانم بگویم که با آقای حجازی در دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتم و شکل گرفتن جانشین فرماندهی کل قوا را پرسیدم و ایشان اعلام کردند این امر از حوزه من نمی گذرد و باید با آقای فیروزآبادی گفت وگو شود.»کردان با اشاره به جلسه سه ساعته ای که با فیروزآبادی داشته است، گفت: «در این جلسه به ایشان گفتم چرا به این امر اقدام نشده است؟ و آقای فیروزآبادی پاسخ دادند که ما نباید این کار را می کردیم، بلکه شما باید درخواست می دادید و من گفته ام چون حکم اختیاراتی که به نیروی انتظامی داده شد، شبه های برای جامعه ایجاد کرد که چرا وزیر کشور از این اختیارات بی بهره است؟ و فیروزآبادی گفت اختیاراتی که به نیروی انتظامی داده شد مطلقاً اضافه تر بر اختیاراتی نیست که در دوران آقای پورمحمدی به نیروی انتظامی داده شده بود و اختیارات وزیر کشور در جای خود محفوظ است و شما درخواست خود را بفرستید تا با طی مراحل اداری، حکم جانشینی فرماندهی کل قوا آماده شود.»
وزیر کشور تصریح کرد: «بنده تا امروز به دلیل مسائلی که مطرح شد از ارسال این درخواست خودداری کردم تا خدای نکرده این درخواست زمینه فشاری را در جایی مطرح نکند.»وی درباره شایعه دوم اظهار کرد: «اکنون نامه ای که از دفتر دولت برای من آورده اند، حاکی از آن است که پیش از این گفته شد نیامدن احمدی نژاد حسب توصیه مقام معظم رهبری بوده است و آقای احمدی نژاد فرمودند از قول من بگویید چنین بحثی مطلقاً مطرح نیست و این موضوع اکنون از دفتر دولت به من اعلام شده که به این شبهه پاسخ دهم.»کردان گفت: «هر تصمیمی که مجلس شورای اسلامی بگیرد، همان گونه که گفتم برای ما شیرین است؛ چه بقا در وزارت کشور و چه جاروکشی ساختمانی از ساختمان های دولت اسلامی که مصلحت نظام در آن باشد برای من مطلقاً تفاوتی نمی کند.»

 

باهنر به دنبال پيشرفت و عدالت

پس از تشكيل فراكسيون‌هاي گوناگون در مجلس و تشكيل فراكسيون‌هايي همچون رايحه خوش خدمت، تحولخواه، اقليت، اصولگرايان و... با حضور بيشتر نمايندگان مجلس، خبر‌ها حكايت از تشكيل فراكسيون تازه در مجلس با حضور سران سابق اصولگرايان دارند.

به گزارس خبرنگار «تابناك»، محمدرضا باهنر كه در مجلس هشتم، از رياست فراكسيون اصولگرايان كنار گذاشته شد، با تشكيل فراكسيوني تازه به نام «پيشرفت و عدالت» درصدد پررنگتر كردن حضور خود در صحنه فعاليت‌هاي گروهي مجلس است.

اين در حالي است كه نخستين نشست اين فراكسيون، امروز ساعت 13 تشكيل و مقدمات اعلام و تشكيل رسمي آن فراهم مي‌شود.

از سوي ديگر، گفته مي‌شود، اعضاي اين فراكسيون را بيشتر نمايندگاني تشكيل مي‌دهند كه پيش از اين در هيچ فراكسيوني عضويت نداشتند.


گفتني است، تاكنون دعوتنامه‌اي براي حدود هشتاد نفر از نمايندگان مجلس فرستاده شده كه براي حضور در اين فراكسيون دعوت شده‌اند؛ بنابراين، در صورتي كه اين تعداد و يا بيش از آن، حاضر به پيوستن به اين فراكسيون شوند، عملا انشعابي بزرگ در فراكسيون بزرگ اصولگرايان مجلس پديد خواهد آمد.

 

معاون امنيتی استانداری تهران:تحريکات گروههای دانشجويی و کارگری از جمله تهديدات امنيتی مربوط به اجرای طرح تحول اقتصادی است

روشنگری: معاون امنيتی و انتظامی استاندار تهران, در سخنانی در جمع فرمانداران و بخشداران تهران و معاونان سياسی آنان, به عواملی که در مسير اجرای طرح تحول اقتصادی از نظر دستگاههای امنيتی رژيم "تهديد" محسوب می شوند پرداخت.
"عليرضا فخارى" طرح دولت احمدی نژاد را در راستای طرح های گذشته نئوليبرال دانست که در دوره رفسنجانی به نام "تعديل اقتصادی" و در دوره خاتمی با عنوان "ساماندهی اقتصادی" مطرح بود. او در باره سابقه "تاريخی" طرح دولت احمدی نژاد گفت:"در زمان مسووليت جناب آقاى هاشمى در دو دولت، موضوع اقتصاد كشور در قالب تعديل اقتصادى مطرح مي‌شد كه همواره در جهت‌گيري‌ها از آن به عنوان حركت بزرگ و تحول‌ برانگيز در اقتصاد كشور ياد مي‌شد، اما در دولت آقاى خاتمي، نه با عنوان تحول بلكه با عنوان ساماندهى اقتصادى مطرح بود و معمولا مواضع اقتصادى دولت با اين عنوان شكل مي‌گرفت و به اطلاع عموم مي‌رسيد. اين بار در دولت نهم به واسطه‌ى بعضى شرايط اقتصادى كه لاجرم پس از بلوغ همه‌جانبه‌ى نظام جمهورى اسلامى جا دارد به آن بپردازيم و از دست رفتن فرصت‌ها را جبران كنيم، اين طرح در قالب تحول اقتصادى مطرح شده و حركت و جنبش بزرگى پديد آمده است."

فخارى سپس به خطراتی که با اجرای طرح شوک تراپی ممکن است برای رژيم پديد آيد پرداخت و با اشاره به اين که "طرح تحول اقتصادى به همراه خود بعضى مسائل را به همراه مي‌آورد كه ممكن است از نظر حاكميتى لازم به بررسى باشد" گفت: "بزرگ ‌ترين تهديدى كه مي‌تواند در اجراى طرح به ما ضربه بزند بي‌ثباتى اقتصادى است."

وی "رشد عوامل مالى خلاف، پولشويى و ربا", "نبود سرمايه‌گذارى قابل اعتماد در بعد درونى و خارجى" و مشاركت ‌نكردن تجار در پذيرش فرهنگ مالياتى" در رابطه با اجرای طرح شوک تراپی را به عنوان عوامل تهديد برشمرد, اما اساسا به تهديداتی که از "پائين" متوجه رژيم است اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت:" در ابتداى اعلام طرح اقتصادي، اشتياق لازم براى تكميل فرم‌ها وجود نداشت. اما وقتى مردم با موضوعات طرح آشنا شدند و اعتماد بيشترى پيدا كردند تعجيل براى تكميل فرم‌ها بيشتر شد."

به گزارش ايسنا وى افزود: "در بحث تنظيم يارانه‌ها ديديم مقاومت منفى غيراصولى و غيرمنطقى به وجود آمد و يك جمع يكديگر را خبر مي‌كردند و حتى مثل زمان طاغوت، برخى شمشير و چوب به دست دنبال اين بودند كه مردم سراغ اجراى اين طرح نروند و مردم را تهديد كنند كه زير بار اين موضوع نروند."

معاون امنيتی استاندار تهران در مورد عوارض "کوتاه مدت" اجرای طرح شوک تراپی گفت: "در كوتاه مدت اجراى طرح‌هاى اقتصادى ممكن است، اعتراضاتى را در بين صنوف و اقشار مردم به وجود آورد كه هوشيارى عوامل خط مقدم حوزه‌ى حاكميت كه بخشداران و معاونان سياسى هستند در اين زمينه لازم است."

وى در مورد عوارض "ميان مدت" اجرای اين طرح با بيان اين‌كه "در حوزه‌ى امنيتى در جهت اجراى طرح تحول اقتصادى ممكن است با اشكالات مختلف روبه‌رو شويم" گفت: "با اجراى اين طرح در ميان‌مدت ممكن است هضم و قربانى شدن برخى شخصيت‌هاى اجرايى و جناحى و فشار مضاعف بر اقشار متوسط و ضعيف جامعه ايجاد شود و در فضايى كه ايجاد مي‌شود برخى مخالفان اجراى طرح ممكن است در جوسازى محيطى اين اقدام را انجام دهند."

وی سپس به گروههای دانشجويی و کارگری به عنوان گروههای محرک که می توانند زمينه تهديد برای نظام فراهم کنند اشاره کرد و در پايان گفت:" تشديد فضاى بي‌اعتمادى و بهره‌گيرى جريان‌هاى سوء سياسى با تحريك گروه‌هاى موثر مثل گروه‌هاى دانشجويى و كارگري، جهت‌ گيرى توام با تقابل و تعارض در چرخه‌ى اقتصادي، اثرگذارى بر روند انتخابات و مشاركت مردمي، شكست انتخاباتى و بهره‌بردارى سوء ساير جريان‌هاى سياسى و عدم امكان تثبيت قيمت‌ها در كوتاه‌مدت و ايجاد نوعى هرج و مرج اقتصادى در سيستم بازار و اقتصاد كشور نيز از ديگر تهديدهاست كه بايد به آن توجه كرد."

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics