نویدنو:02/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گزیده ‌هایی از گزارش اقتصادى سياسى رئيس جمهور به مردم 1

تنظیم از: احمد سپیداری

 منبع: فرهنگ توسعه

 

تاکنون بحث های زیادی در مورد عملکرد دولت، تورم ناشی از آن و نیز  جابجایی پول های عظیم در پشت سیاست های عنوان شده رفته که معمولا به تمامی توسط مسئولان دولت تکذیب شده اند. عده ای نیز با توجه به سفرهای متعدد استانی رئیس جمهور و بازدید از روستاها و شهرهای محروم و سخنرانی های مختلف در رابطه با سیاست های داخلی و خارجی ایشان حتی این شبهه را دامن زده اند که این سیاست‌ها در خدمت مردم و بویژه لایه های زحمتکش در شهر و روستا بوده و  سیاست های دولت او را به نوعی مقابله با سرمایه های بزرگ جهانی و داخلی دانسته اند و منکر آن شده اند که بزرگ ترین منافع استراتژی های تنظیم شده توسط دولت به جیب بزرگ سرمایه داران تجاری و مستقلاتی بازار رفته است. مصاحبه ی روشنگرانه‌ی آقای احمدی نژاد در آستانه ی سفر به حج و همراه با طلب حلالیت از مردم گویای همه آن چیزی ست که چشم اندازهای واقعی اقتصاد در جامعه ما را رقم زده است، گو این‌که ایشان سهم خود را در این فاجعه انکار کرده باشد:

 

رئيس جمهورى اسلامى ايران گفت: در سال ۸۳ تورم ۱۵و شش دهم درصد بود كه به دوازده و يك دهم درصد در سال ۸۴ و سيزده و شش دهم درصد در سال ۸۵ رسيد و انتظار آن بود كه امسال پائين تر بيايد اما روند صعودى گرفت.

 

رئيس جمهورى گفت : دو دسته عوامل در يك و نيم سال اخير در اين زمينه خود را نشان داد كه يكى از آن‌ها عوامل خارجى است. وى خاطر نشان كرد : در رأس اين عوامل خارجى افزايش قيمت نفت است اگرچه درآمد ملى را اضافه كرده اما باعث افزايش هزينه ‌ها هم شده است.

 

وى افزود : بعضى كالاهايى كه به مصرف روزمره مربوط مى شود افزايش قيمت سنگينى داشته از جمله كالاهايى مثل برنج و ذرت كه قيمت آن‌ها دو برابر شده. همين‌طور روغن كه قيمت آن از ۶۵۰ دلار در هر تن به ۱۱۵۰ دلار رسيده است. به اين ترتيب ميانگين افزايش اين اقلام ۳۶ درصد بوده است. رئيس جمهور با بيان اين كه ميانگين افزايش قيمت كالاهاى وارداتى ۱۶ درصد بوده است، اضافه كرد : اين افزايش قيمت در زندگى روزمره مردم خود را نشان مى‌دهد...

 

رئيس جمهورى در ادامه گفت: هر چند قيمت دلار را كنترل كرديم، اما در حالى كه ارزش دلار در خارج كشور كاهش يافت، در داخل با چنين مسأله اى مواجه نشد. وى تصريح كرد: البته اين غير از بحث افزايش كلى قيمت كالاهاى وارداتى است به گونه اى كه در همه جهان قيمت دلار در برابر پول هاى رايج ملى كاهش يافت اما ارزش آن در داخل ثابت نگه داشته شد و اين تورم مضاعف را به وجود آورد .

 

رئيس جمهورى تصريح كرد: يكسرى هزينه هاى جنبى مانند بيمه ‌ها نيز اضافه شد و برخى كشورهاى غربى يك بازى را با اضافه كردن هزينه بيمه و فاينانس شروع كردند كه به طور واقعى تأثير چندانى ندارد اما به لحاظ روانى اثر خود را دارد.

 

 احمدى نژاد با بيان اين كه يكسرى عوامل داخلى نيز بر تورم تأثيرگذار بود گفت: افزايش شديد نقدينگى يكى از آن‌ها است كه بخشى از آن از هزينه هاى دولت به وجود آمد، آن بخشى از درآمد نفت كه دولت به بانك مركزى مى دهد، ريال دريافت و وارد بازار مى كند.

وى اضافه كرد: بخش ديگر خلق پولى است كه توسط نهادهاى پولى و مالى انجام مى شود مثل بانك ها و موسسات مالى و اعتبارى.

رئيس جمهورى افزود: اما متأسفانه در بخش هاى پولى و مالى آن كارى كه بايد انجام مى شد، نشد و اتفاق ديگرى افتاد. دو گروه خلق پول كردند و بانك هاى دولتى با استفاده از فرصت تغيير رئيس بانك مركزى و تضعيف نهاد نظارتى، چك پولهاى وسيعى چاپ كردند و همه منابع به سمت بازرگانى و خدمات رفت كه سهم بازرگانى از خدمات بيشتر شد.

چك پول هاى زيادى بر خلاف قانون چاپ شد در حالى كه بر اساس قانون، بانك  ها فقط مى توانند ۴۰ درصد دارايى هاى نقدى و جارى خود را در قالب چك پول چاپ كنند كه در برخى بانك‌ها اين ميزان به ۲۰۰ درصد رسيد. احمدى نژاد افزود : در شش ماه نخست بانك‌ها مى توانستند ۲۴ هزار ميليارد تومان قدرت خريد با چك پول ايجادكنند اما در عمل ۱۲۰ هزار ميليارد تومان شد در حالى كه كل معاملات ۲۷۰ هزار ميليارد تومان است و اين به اين معنا است كه حدود ۷۰ درصد قدرت خريد توليد شده بر خلاف قانون اجرا شده است.

وى با بيان اين كه اين موضوع را از مدت ها قبل پى برده بودم گفت: زمانى كه موضوع را با آقاى مظاهرى مطرح كردم ابتدا وى آن را رد كرد اما با بررسى بيشتر متوجه شد كه اين اتفاق افتاده است. رئيس جمهورى گفت :  كل اسكناس و مسكوكات ما ۶۹۰۰ ميليارد تومان است اما رسوب چك پولى كه پايان مهر ماه گرفتيم ۱۲ هزار و ۳۰۰ ميليون تومان در بازار بود كه به نوعى اين اقدام خيانت محسوب مى شود.

احمدى نژاد افزود : با اين اتفاق بانك هاى دولتى پول‌هايى خلق كردند كه به سپرده و منابع تبديل شد و بيش از ۴۸ درصد منابع به سمت بازرگانى و خدمات رفت كه اين موضوع نقدينگى سنگينى را در بازار ما تحميل كرد.

 

در يكى از اين روزنامه  ها نوشته شده بود دولت با واردات توليد داخل را نابود كرده است اما ما شكر وارد كرديم كه عمده آن صادر و مقدارى نيز در انبار ها ذخيره شد زيرا در سال گذشته تهديداتى عليه ايران بود و بايد اين كار انجام مى شد.

رئيس جمهور گفت: وقتى در داخل كشور قيمت‌ها به صورت بى رويه افزايش مى يابد تنها ابزار دولت واردات است زيرا در بسيارى از موارد ماليات بخشيده شده بود و عوارض صادرات نيز دريافت نمى شد به اين علت دولت بايد تعرفه را كم مى‌كرد تا تعادل ايجاد شود.

 

دولت لايحه اى براى ورود كالا بدون تعرفه به مجلس داد كه مجلس تصويب آن را صلاح نداست.

 

وى افزود: همچنين ما سرگرم درست كردن سيستم توزيع با كمك خود اصناف هستيم.

 

احمدى نژاد با بيان اين كه من اين اعتقاد را ندارم كه برخى عنوان مى كنند به علت انبساطى عمل كردن دولت در راه اندازى بنگاه‌هاى زودبازده، تورم به وجود آمده است گفت: بانك‌ها ۱۲۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت مى كنند كه ما گفتيم بخشى از اين اعتبارات را به بنگاه‌هاى زودبازده اختصاص دهند. وى با پرسش اين سؤال كه چگونه اين بنگاه ها مى توانند تورم ايجاد كنند؟ گفت: بنگاه‌هاى زودبازده به دليل اتصال به توليد داخلى و ملى برگشت سريعتر سرمايه به اقتصاد دارند و منابع آن‌ها توزيع مى شود، بنابراين اثر ضدتورمى دارند.

رئيس جمهور يادآور شد: در دو سال كه نزديك به ۲۴۰ هزار ميليارد تومان بانك‌ها تسهيلات دادند مجموعه پولى كه به بنگاه‌هاى زودبازده ارائه كردند، ۱۵ هزار ميليارد تومان است، بنابراين موضوع با تورم ارتباطى ندارد.

 

رئيس جمهور همچنين در اين باره كه گفته مى شود افزايش قيمت نفت موجب تورم در كشور است. گفت: پس ما بايد هميشه آرزو كنيم كه قيمت نفت در جهان پائين باشد، نه، اين اشتباه است، از همين قيمت نفت بالا برخى در جهان چند برابر ما سود مى برند و تورم ما را نيز ندارند.

افزايش توليد داخل، واردات، صادرات غيرنفتى و مواردى از اين دست را كاملاً برآورد كرديم و حتى ميزان صادرات غيرنفتى در قانون برنامه را مى خواهيم افزايش دهيم چون موجب رفع مشكل اشتغال مى شود.

احمدى نژاد اضافه كرد: اما وقتى صادرات غير نفتى با انعطاف نداشتن در توليد همزمان مى شود تورم‌زا خواهد بود، چون توليد ما ظرفيت خالى اش همان است و يا يك درصد بالا مى رود، ۳ درصد هم از بازار جمع و صادر مى كند و اين موجب كاهش عرضه مى شود.

 

رئيس جمهورى اسلامى ايران با اشاره به اين كه دولت به اجراى برنامه و سياست هاى اقتصادى خود مصمم است، گفت :  در درون دولت بعضى افراد هستند كه برخى سياست هاى ما را اجرا نمى كنند كه با آنان برخورد خواهيم كرد كه نمونه آن در شبكه بانكى كشور اتفاق افتاد و يك عده كوتاهى و عده اى ديگر عالمانه كارشكنى كردند. احمدى نژاد گفت:  در جلساتى همه آنان را مواخذه كرديم و به آنان گفتيم مگر ما از شما خواسته بوديم خلق پول كنيد كه اين گونه عمل كرديد؟

 

وى در تبيين اين موضوع به گرانى مسكن در سال ۸۱ اشاره و اضافه كرد : آن زمان كه در شهردارى تهران بودم با چنان افزايش قيمت مسكن روبه رو شديم كه بيش از افزايش قيمت مسكن در سال ۸۵ و ۸۶ بود اما آن موقع هيچ كس فرياد نزد.

 

رئيس جمهور درباره قيمت تخم مرغ گفت:  علاوه بر بيمارى آنفلوانزاى پرندگان و از بين رفتن بسيارى از مرغ هاى اجداد، هم اكنون كشورهايى هستند كه تخم مرغ شانه اى ۲۰۰۰ تومان ما را ۶۰۰۰ تومان مى خرند و ما مى توانيم جلوى آن را بگيريم اما اگر اين كار را بكنيم عليه ما برخى جنگ و گريز ها مى كنند.

 

احمدى نژاد در پاسخ به اين سؤال كه چرا توليد را تقويت نمى كنيد و به اقتصاد كشور اجازه نمى دهيد كار خودش را ادامه دهد گفت:  ما اين اقدام را خواهيم كرد براى مثال در موضوع گوشت به اندازه مصرف، توليد داريم اما گوشت هاى توليد داخل را در همسايگى ۱۰ هزارتومان مى خرند اما كسانى هستند مى توانند گوشت با قيمت ۶۰۰۰ تومان وارد كنند و هم اكنون ما سازو كارهايى براى اين موضوع طراحى كرده ايم.

 

رئيس جمهور با بيان اين كه درحال بررسى نقاط كليدى آسيب پذيرى جامعه هستيم گفت: بررسى همه ايده هاى اقتصادى ۴۰ سال اخير كشور نتوانست راهكار مشخص و قابل اتكايى براى برون رفت از اين مشكلات ارائه دهد.

 

وى افزود: دولت دو اشتباه و غفلت داشته است يكى اعلام بانك مسكن براى پرداخت وام و تأكيد رسانه‌ها بر آن و غفلت دوم كارهاى اوايل دولت و برخى درگيرى هاى بيرونى در شرايطى كه تحليل جمعيتى كشور در اختيار ما بود.

 

رئيس جمهورى اسلامى ايران كه ساعاتى قبل از عزيمت به سفر حج تمتع در پاسخ به دعوت پادشاه عربستان به مردم و در قالب يك مصاحبه زنده تلويزيونى درباره برخى موضوعات اقتصادى گزارش مى داد ... با اشاره به فعاليت دولت نهم در دو سال و سه ماه اخير، تلاش و نيت دولتمردان را در راستاى خدمت به كشور عنوان كرد و از ملت ايران حلاليت خواست. دكتر احمدى نژاد گفت: همه كسانى كه به من توهين كرده اند را حلال مى كنم و ان شاء الله خداوند آنان كه با اغراض سياسى در خلاف منافع ملت ايران تلاش مى كنند را هدايت خواهد كرد.

 

1- ایران – دوشنبه 26 آذر ماه

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics