نویدنو:04/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

 رونوشت گزارش البرادعی درباره ایران به اعضای شورای امنیت ارائه شد

تهران قطعنامه را اجرا نکرده است


رونوشت گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران لحظاتی پیش به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد.
گزارش مدیر کل آژانس بين المللی انرژی اتمی تصریح می کند که نه تنها روند غنی سازی توسط ايران متوقف نشده است بلکه اين کشور برنامه های خود برای توليد اورانيوم در مقياس صنعتی را نيز شدت بخشيده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی پس از دریافت رونوشت این گزارش مدعی شدند که براساس گزارش البرادعی ، ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که گزارش البرادعی نشان می دهد که ایران به تعهدات خود در مورد برنامه های سوخت هسته ای عمل نکرده و این اظهارات درحالی است که گزارش البرادعی هنوز بطور رسمی هنوز منتشر نشده است.

"گوردون جاندرو" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره این گزارش گفت که آمریکا نسخه ای از گزارش را دریافت کرده و مقامات در حال مطالعه آن هستند.

وی افزود: در یک مطالعه اجمالی از این گزارش متوجه شدیم که ایران براساس قطعنامه 1737 سازمان ملل به تعهدات خود عمل نکرده و این ناامید کننده است و ما درباره این گزارش با هم پیمانان خود مذاکره خواهیم کرد.
براساس گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران دو آبشار هر کدام متشکل از ۱۶۴ سانتريفيوژ را در قسمت زير زمينی مجموعه غنی سازی نطنز نصب کرده و در آستانه تکميل دو آبشار ديگر است.
آژانس اين اقدام ايران در راستای توسعه غنی سازی اورانیوم از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس صنعتی ارزیابی می کند.

اين گزارش می افزايد: چند محوله 9 تنی هگزافلوريد اورانيوم به داخل سانتريفيوژ ها ريخته شده است، فرایندی که هم می تواند برای غنی سازی در حد توليد سوخت هسته ای باشد و هم ممکن است در مقياس بالاتری به کار گرفته شود.
«فيليپ دوست بلازی» وزير امور خارجه فرانسه در واکنش به گزارش آژانس بين المللی اتمی درباره ناديده گرفتن مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت توسط ايران، خواستار صدور قطعنامه جديدی برعليه ايران شد.

گريگوری شولتی سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز گفت: «متاسفانه البرادعی بارديگر درباره فعاليت های هسته ای ايران خبر بدی دارد».

شولتی با اشاره به گزارش محمد البرداعی گفت: «طبق اين گزارش ايران به خواست قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق آن بخش از فعاليت هايی که برای جامعه جهانی نگران کننده است، از جمله غنی سازی اورانيوم عمل نکرده است».

وی افزود: «براساس گزارش البرداعی ايران همچنان از همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی خودداری کرده است و به جای فراهم کردن دسترسی به افراد، اطلاعات و تاسيسات مشخص، ايران تعداد بازديدهای آژانس را از تاسيسات هسته ای خود کاهش داده است».

به گفته شولتی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کرده است که ايران به جای تعليق اين فعاليت ها، در حال گسترش آنها است.

مهر- آفتاب

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics