نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

هشدار سازمان ملل درخصوص گرسنگی در افغانستان

نویدنو:30/8/1385

هشدار سازمان ملل درخصوص گرسنگی در افغانستان

جواد صميمی
در کابل

سازمان ملل متحد هشدار داده است که اگر بزودی کمک های بیشترمالی دراختیاراین سازمان قرارنگیرد، حدود دو تا سه ميلیون افغان با خطر جدی عدم دسترسی به مواد غذائی در فصل سرما مواجه خواهند شد.

مسولان برنامه غذائی سازمان ملل متحد درافغانستان می گویند ، در زمستان سال روان (جاری) به حدود 25هزار تن مواد غذائی در مناطق دوردست و کوهستانی افغانستان نیازاست و آنها باید، این مواد را پیش ازفرارسیدن زمستان به این مناطق برسانند.

مقامات اين سازمان گفته اند که به سبب کمبود منابع مالی در حال حاضر این سازمان تنها موفق شده تا 12 هزار تن مواد غذائی را تهیه کند.

درحالیکه حدود چهارماه پیش سازمان ملل متحد همراه با دولت افغانستان از جامعه جهانی خواهان حدود 70 ميلیون دلار به منظور مبارزه با فقرناشی از خشکسالی ها اخیردراین کشورشد؛ مسئولان برنامه غذائی سازمان ملل متحد درکابل می گویند تا حالا تنها 44 درصد این مبلغ را بدست آورده اند.

ریکی ملک لالی، یک مسئول برنامه غذائی سازمان ملل متحد درافغانستان به خبرنگاران گفت که اگراین کمک مالی بزودی دراختیار انها قرار نگیرد، حود دو تا سه ميلیون افغان با یک بحران انسانی مواجه خواهند شد.

او گفت: "بدون شک این یک بحران انسانی خواهد بود که برای ما و کشور بسیارمتاثرکننده خواهد بود. این یک وضعیت نیست که ما خواهان قرار گرفتن درآن باشیم . ما از نماینده های کشورهای تمویل (کمک) کننده خود خواهان کمک های بیشتری هستیم. برای مبارزه با خشک سالی ما خواهان حدود هفتاد میليون دلارشده بودیم که تا حال تنها 44 درصد این مبلغ دراختیار ما قرار گرفته است؛ و باقی مانده ان 48 ميلیون است که باید دراختيارما قرار بگیرد."

با آنکه ظرف چند سال اخیرافغانستان همواره با خشکسالی مواجه بوده، اما درمقایسه با سال های گذشته، درسال روان افغانستان خشکسالی شدید تری را تجربه می کند

به گفته مقامات افغان به سبب کمبود ریزش باران درسال روان در محصولات گندم برخی از ولایات در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال شرق افغانستان کاهش قابل ملاحظه ای دیده می شود.

به گفته سرج ورنیو، یکی از مسئولان برنامه محصولات مجموعی گندم افغانستان درسال روان 3.7 ملیون تن تخمین شده بود که این رقم 13 درصد کمتر از سال گذشته را نشان می دهد.

از این رو، دربرخی از ولایات افغانستان مردم با کمبود شدید گندم مواجه شده و بیم آن می رود تا گندم تخمی خود را نیز به مصرف برسانند. که این امر سبب بروز مشکلات فراوان درسال آینده خواهد شد.

منبع: بی بی سی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics