نویدنو:08/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

جمهوری اسلامی و آمریکا گفتگو کردند

 

مذاکرات رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا درباره عراق روز دوشنبه پشت درهای بسته در بغداد برگزار شد. هیات تنظیم‌کننده این مذاکرات بعد از اینکه خبرنگاران دیدارهای اولیه هیات ایرانی و آمریکایی را تصویربرداری کردند آنها را از سالن مذاکرات خارج کرده تا مذاکرات پشت درهای بسته آغاز شود. "نوری المالکی" نخست وزیر عراق و "موفق الربیعی" مشاور عالی امنیت ملی عراق نیز در این مذاکرات حضور پیدا کردند. "حسن کاظمی قمی" سفیر ایران در عراق به عنوان نماینده جمهوری اسلامی و "رایان کروکر" سفیر آمریکا در بغداد به عنوان نماینده واشنگتن در این مذاکرات حضور داشتند


ایرنا: مذاکرات رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا درباره عراق روز دوشنبه پشت درهای بسته در بغداد آغاز شد.
هیات تنظیم‌کننده این مذاکرات بعد از اینکه خبرنگاران دیدارهای اولیه هیات ایرانی و آمریکایی را تصویربرداری کردند آنها را از سالن مذاکرات خارج کرده تا مذاکرات پشت درهای بسته آغاز شود.
"نوری المالکی" نخست وزیر عراق و "موفق الربیعی" مشاور عالی امنیت ملی عراق نیز در این مذاکرات حضور پیدا کردند.
این دو مسوول ارشد عراقی بعد از دیدار با دو طرف ایرانی و آمریکایی از سالن مذاکرات خارج شدند.
نوری المالکی در سخنانی کوتاهی به خبرنگاران گفت که عراق تنها میزبان این مذاکرات نخواهد بود بلکه در موفقیت آن نقش تعیین‌کننده خواهد داشت.
وی در خصوص حضور نماینده عراقی در این مذاکرات که در منطقه امنیتی "الخضرا" در مرکز بغداد برپاست توضیح نداد.
"حسن کاظمی قمی" سفیر ایران در عراق به عنوان نماینده جمهوری اسلامی و "رایان کروکر" سفیر آمریکا در بغداد به عنوان نماینده واشنگتن در این مذاکرات حضور دارند.

اظهارنظر "متکی" درخصوص موضوع گفت‌وگوهای امروز سفیران ایران و آمریکا
"منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلایم گفت: پرونده قطوری از مسایل مختلف بین ایران و آمریکا وجود دارد که هیچ‌کدام از آنها موضوع گفت‌وگوی امروز سفیران ایران و آمریکا در عراق نیست.
متکی روز دوشنبه در حاشیه هفدهمین همایش بین‌المللی خلیج فارس در جمع خبرنگاران تصریح کرد: معمولا این مذاکرات چارچوب و ضوابط خاصی دارد که هیات ایرانی چه در بخش اظهارنظر و چه در بخش مشورتی، بر اساس این چارچوب عمل می‌کند.
وی افزود: موضوع گفت و گوها، مسایل عراق و تصحیح سیاست‌های آمریکا در این کشور است.
متکی توضیح داد که این جلسه گفت و گو، یک حلسه سه جانبه است که در آن هیات ایرانی، هیات آمریکایی و نمایندگان دولت عراق حضور دارند و نتایج آن بعدا اعلام خواهد شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که این مرحله از گفت و گوها که با هدف رفع مشکلات عراق برگزار شده است، موفق باشد.
متکی یادآور شد: این گفت و گوها پس از درخواست مکرر مقامات کشور عراق و همچنین درخواست رسمی دولت آمریکا و با هدف کمک به مردم و دولت عراق و کاهش مشکلات آنها صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد که ثبات و آرامش در عراق، در حقیقت کمک به امنیت ملی کشورهای منطقه از جمله ایران است.
وی با بیان اینکه احتمالا در همین لحظاتی که من با خبرنگاران صحبت می کنم، گفت وگوهای ایران و آمریکا در عراق آغاز شده است، بار دیگر تاکید کرد که هدف ایران، کمک به مردم و دولت عراق و بازگشت آرامش به این کشور و پایان اشغالگری در عراق است.
متکی تاکید کرد: اگر طرف مقابل در این گفت و گوها اراده سیاسی جدی داشته باشد و "واقعیت‌های صحنه" را بپذیرد و در سیاست‌های گذشته خود در عراق بازنگری کند، این گفت و گوها به نتایج مناسبی می‌رسد.
متکی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا موضوع پنج دیپلمات ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی نیز در این گفت و گوها مطرح خواهد شد، گفت: موضوع گفت وگوها، مسایل عراق و تصحیح سیاست‌های آمریکا در این کشور است.
وی ضمن زشت توصیف کردن اقدام آمریکایی‌ها در حمله به کنسولگری ایران در اربیل عراق و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از طرق مختلف پیگیری می‌کند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر بر ضرورت آزادی فوری و سریع دیپلمات‌های ایرانی توسط آمریکا تاکید کرد.

اظهارات نماینده ایران در مذاکرات
حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در عراق که ریاست هیات ایرانی در گفت وگو با طرف آمریکایی در خصوص مسائل عراق را بر عهده داشت، ابراز امیدواری کرد که این نشست به سیادت هرچه سریعتر ملت عراق و پایان دادن به ناامنی‌ها و سرعت یافتن بازسازی عراق منجر شود.
متن کامل سخنان کاظمی قمی در نشست روز دوشنبه سفیران ایران و آمریکا در بغداد که در اختیار گروه سیاسی ایرنا قرار گرفت، به شرح زیر است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در آغاز سخن فرصت را مغتنم شمرده و مراتب قدردانی خود را از میزبانی دولت عراق و جناب آقای مالکی که در نظر دارد با دیدگاهی واقع بینانه و در چارچوب همکاری مشترک راهکارهای مناسب برون رفت از چالش‌های فراروی عراق را بیابد، ابراز می‌دارم و حمایت قاطع و پشتیبانی کامل جمهوری اسلامی ایران‌را از دولت و ملت عراق در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد تاکید قرار می‌دهم.
جمهوری اسلامی ایران بعنوان همسایه عراق با برخورداری از روابط دیرینه فرهنگی، مذهبی و تاریخی میان دو ملت و طولانی‌ترین مرزهای آبی و خاکی، اوضاع و تحولات این کشور را همواره با دقت پیگیری نموده و بر احترام به تمامیت ارضی، حفظ وحدت داخلی و ارتقای ثبات و امنیت در این کشور تاکید می‌نماید.
جمهوری اسلامی ایران علیرغم متحمل شدن خسارات فراوان مادی و معنوی در اثرتجاوز رژیم صدام، همواره در کنار مردم و معارضین بوده و از هیچگونه همکاری در راستای احقاق حقوق مردم عراق دریغ نورزیده است. ضمن اینکه به دلیل سیاست‌های غیر انسانی رژیم صدام ، بیش از سه دهه میزبان حدود دو میلیون پناهجوی عراقی بود. علاوه بر خدمات انسانی، به دنبال تجاوزات رژیم صدام ، جمهوری اسلامی ایران در پی درخواست مبارزان عراقی از مبارزات حق طلبانه ملت عراق علیه رژیم فاشیست ضد بشری صدام حمایت نمود.
بدون تردید حمایت گسترده و بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از احزاب و گروههای مبارز کرد، سنی و شیعه عراقی موجب ادامه حیات سیاسی و استمرار مبارزه آنان علیه رژیم صدام گردید،ضمن اینکه رژیم صدام همواره تلاش می‌نمود تا ضمن سرکوب مبارزین عراقی از گروهک تروریستی شناخته شده منافقین علیه مردم عراق و جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری نماید.
کشف گورستان‌های دسته جمعی مملو از اجساد مردم مظلوم عراق که بخش عمده آن متعلق به اکراد و شیعیان بود از جمله جنایات رژیم صدام به شمار می‌رود که در راستای قیام مردمی انتفاضه درسال ‪
۱۹۹۱میلادی به وقوع پیوست.
حرکت و قیام مردمی که در پی تهاجم صدام به کویت و شروع حملات آمریکا و متحدین آن علیه تجاوز صدام آغازگردید و به‌سرعت گسترش یافت، لیکن متاسفانه توقف این عملیات توسط آمریکا و متحدین موجب کشتار وسیع مردم عراق اعم از کرد و شیعه و حتی بخشی از جامعه سنی گردید.
همچنین عملیات انفال در کردستان عراق توسط رژیم که بیانگر نمونه‌هایی از ددمنشی‌های رژیم صدام است و در این دو مقطع جمهوری اسلامی ایران همانند مقاطع دیگر به کمک مبارزین و مردم عراق شتافته و بخش عظیمی از آوارگان (حدود ‪
۱/۵میلیون نفر) را در خود جای داد و از آنان حمایت و یاری کرد.
جامعه جهانی به خوبی واقف است که در طی جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران ، رژیم صدام به کرات از سلاح‌های ممنوعه‌ای همچون سلاح‌های میکروبی و شیمیایی علیه ملت ایران استفاده کرد، اما جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظیفه دینی و انسانی خود حتی برای یک بار از حق مقابله به مثل استفاده نکرد چرا که آن‌را مغایر با احکام شرع اسلام و همچنین مصالح و منافع مردم مظلوم عراق می‌دانست.
همانگونه که اشاره شد جمهوری اسلامی ایران قبل از سقوط رژیم صدام، از مبارزه رهایی‌بخش و معارضین عراقی اعم‌از کرد، شیعه و سنی حمایت کرد و آنان را در جهت ایجاد وحدت و کمک به ساقط کردن صدام پشتیبانی کرد.
در این راستا نشست‌ها و اجلاس‌های مهمی متشکل از رهبران عراقی در تهران، دیانا و صلاح‌الدین برپایه سه محور اساسی وحدت عراق، وحدت رهبران عراقی و ایجاد یک راهکار منطقی که همه طیف‌ها و رهبران را برای اداره امور عراق دربرگیرد، شکل داد.
به همین دلیل پس از سقوط صدام، تشکیل شورای حکومتی (مجلس حکم) از مهمترین دستاوردهایی بود که به شدت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
تشکیل‌این شورا از توصیه‌های اکید جمهوری اسلامی ایران به دوستان عراقی بود.به همین منظور جمهوری اسلامی ایران با اعزام هیات و حضور در صلاح‌الدین ضمن کمک به شکل‌دهی اجلاس رهبران، نسبت به تشکیل مجلس حکم به گونه‌ای که همه رهبران موثر کرد، سنی و شیعه و حتی مسیحی را در برگیرد کمک شایانی کرد.
با تشکیل شورای حکومتی، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله هیات بلند پایه‌ای را با هدف تایید و حمایت از فرآیند سیاسی به عراق اعزام کرد و این اعزام در شرایطی صورت گرفت که مخالفت بسیاری از کشورها از فرآیند سیاسی و شورای حکومتی را به همراه داشت.
جمهوری اسلامی ایران همانند دوران مبارزه ملت عراق، تایید و حمایت همه جانبه خود را از تلاش رهبران، مراجع دینی و مردم، اعم از کرد، شیعه و سنی و مسیحی در فرآیند سیاسی در عراق جدید، یعنی شکل‌گیری شورای حکومتی ، حکومت موقت ، دولت انتقالی، انتخابات مجلس ملی، رفراندوم قانون اساسی ، تاسیس مجلس نیابی و تشکیل دولت،ادامه و کمک به‌دولت ممنتخب داتمی در ایفای وظایف اساسی خود در سه پروسه سیاسی ، امنیتی ، بازسازی و خدمت رسانی را در سرلوحه کار خود قرار داد که به اختصار بخشی از آن مورد اشاره قرار می گیرد.
*اعزام هیئت‌های بلند پایه از جمله دو وزیرامور خارجه و دبیر شورایعالی امنیت ملی کشور به عراق
* دعوت از رهبران و شخصیت‌های سیاسی ، احزاب و گروهها وتشویق آنان برای مشارکت در فرآیند سیاسی و دولت‌سازی
* ارتقاء سطح روابط به سفارت
* افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای مختلف عراق (علی‌رغم وجود فضای ناامن حاکم بر عراق، به شهادت رسیدن دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد ودستگیری دیپلماتهای ایرانی )
* حمایت بی‌دریغ دولت درکمک به‌ارائه خدمات به مردم عراق، از جمله انتقال برق که به زودی به میزان ‪
۵۰۰مگاوات افزایش خواهد یافت و تا ‪ ۱۶۲۰مگاوات قابل ارتقاء خواهد بود.
* تامین نیازمندی‌ها در زمینه سوخت از جمله نفت سفید،بنزین و گازوئیل
* کمک‌های انسان دوستانه به میزان ‪
۶هزار تن در زمان سقوط رژیم صدام
* اعطای وام یک میلیارد دلاری
* انتقال داوطلبانه بخش اعظم آوارگان و ادامه زندگی مناسب بیش از ‪
۳۵۰ هزار اتباع عراقی در ایران
* راه اندازی خطوط پروازی تهران - بغداد
* کنترل مرزها و عهده‌دار شدن نقش نیابتی در کنترل ، حفظ و حراست از مرزها
* ایجاد بازارچه‌های مرزی مورد نیاز عراق
* کمک‌های توسعه‌ای ، سرمایه‌گذاری، تجارت و گردشگری
* بازسازی عتبات عالیات
* احیای صنعت توریسم عراق
* کمک به اجرای پروژه‌های بازسازی در کرستان عراق و سایر مناطق بنابراین با مروری بر عملکرد خدماتی و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در دو مقطع قبل و پس از سقوط رژیم صدام به خوبی مشهود است که نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم و دولت عراق، نقشی بی‌بدیل و مهم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است، امروز هم، متاسفانه مردم عراق همچنان مواجه با رنج‌ها و مشقات فراوانی بوده و کمتر ملتی را می‌توان یافت که همانندمردم عراق دچار چنین رنج و محنتی باشند و این در حالی است که عراق کشوری ثروتمند، دارای تاریخ و تمدنی کهن و برخوردار از شخصیت‌های کم نظیری می‌باشد که تاثیرگذاری آن در جهان عرب، اسلام و منطقه بسیار مشهود می‌باشد.
هم اکنون این ملت فرهیخته با داشتن سرزمینی غنی و بهره‌مند از مواهب خدادادی بدلیل عملکرد نادرست و طولانی مدت آمریکا در تداوم وضعیت عملی اشغال عراق، با مشکلات فراوانی مواجه گردیده است. استمرار فضای ناامنی، کشتار بی‌گناهان، تخریب کلیه زیربناهای اقتصادی، برق، صنایع و نفت، بدلیل فقدان یک ساختار دفاعی و امنیتی قوی در برابر تجاوزات و اقدامات تخریبی و تروریستی و عدم اختیارات کافی دولت در بکارگیری قوای مسلح و عدم شناخت نیروهای عمل‌کننده بیگانه‌از فرهنگ و حساسیت‌های دینی و برخی شیوه‌های عملکرد ناصحیح موجب گردیده است تاضمن ایجاد بدبینی‌های قومی- مذهبی، تاثیر طرح‌های امنیتی را در برقراری امنیت تضعیف نماید.
ما متعجب هستیم که چرا می‌بایست تجهیزات ارتش و پلیس عراق ضعیف‌تر از گروههای تروریستی باشد و ارتش و پلیس سلاح‌های لازم برای دفاع از خود و ملت را نداشته باشند؟ چگونه‌ممکن است‌نیروهای مسلح عراق بتوانند در چنین شرایطی بر گروههای تروریستی که مجهزتر شده‌اند، فائق آیند؟ انگیزه عدم تجهیز ارتش و پلیس عراق چیست؟ از سوی دیگر وجود شرکت‌های شخصی امنیتی متعدد که همچون پیمانکاران ساختمانی عمل می‌کنند،وضع امنیتی در عراق را پیچیده و این کشور را در لبه پرتگاه سقوط قرار داده است. این امر موجب شده است تروریست‌ها با خیال راحت مردم عراق را بصورت گروهی به قتل برسانند.
علاوه برآن بدلیل ناامنی در عراق شاخص‌های زندگی، بشدت کاهش یافته است.
که از جمله می‌توان به کمبود خدمات‌رسانی در زمینه‌های حیاتی مانند آب، برق و سوخت اشاره نمودکه این امر شرایط سختی را بر این ملت مظلوم تحمیل نموده است.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه و مسلمان عراق با داشتن مرزهای مشترک طولانی (بیش از ‪
۱۳۰۰کیلومتر)، مشترکات دینی و فرهنگی و برخورداری ازتعاملات تاریخی و مردمی،منافع مشترک با مردم عراق و تاثیرپذیری متقابل از تحولات یکدیگر، خود را در رنج و غم این مردم شریک می‌داند و حفظ دستاوردهای ملت مظلوم عراق را که تجلی آن در ایجاد یک حکومت دموکراتیک متبلور گردیده است ، از رسالت‌های اساسی خود به شمار می‌آورد و ثبات وامنیت در عراق را عامل مهمی بر تقویت ثبات و امنیت در منطقه دانسته و بی‌ثباتی و ناامنی عراق را عامل مهمی‌در تخریب ثبات و امنیت در سطح منطقه و گسترش تروریسم و تهدید امنیت جهانی می‌داند.
جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکیدبرضرورت حفظ وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی و حمایت از روند دموکراسی و سیادت ملی عراق و اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز تمامی قومیت‌ها و مذاهب در عراق،بارها آمادگی خود را در کمک به دولت منتخب ملی عراق اعلام نموده است و مجددا براین آمادگی با توجه به شناخت از مشکلات عراق و تجربه امنیتی طولانی کشورمان تاکید دارد.
در چنین شرایط حساسی که عراق با اشغال طولانی و رفتار ناصحیح آنان از یک سوی و ناامنی تروریست‌ها از سوی دیگر و همچنین درهم شکستن زیرساخت‌ها و افول وضعیت اقتصادی ملت مواجه است، دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت عزیز عراق، هرگونه حمایت از دولت دمکراتیک منتخب عراق به ریاست آقای مالکی را وظیفه خود دانسته و امیدواریم این نشست منجر به سیادت هر چه سریعتر ملت عراق و پایان دادن به ناامنی‌ها و سرعت یافتن روند بازسازی کشور شود.

بغداد انتظارات خود را از ایران و آمریکا اعلام کرد
نخست وزیر عراق در شروع اولین دور مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا درباره عراق انتظارات کشورش را از این مذاکرات در سه محور اعلام کرد.
"نوری المالکی" روزدوشنبه در حضور هیات ایرانی و آمریکایی مذاکره‌کننده درباره عراق در بغداد در سخنانی گفت: اولین انتظاراین است که اراده مردم عراق محترم شمرده شود.
وی در این دیدار که دو معاون وی و مشاور عالی امنیت ملی و سخنگوی دولت عراق نیزحضور داشتند افزود: عراق خواهان روابط خارجی مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر است.
وی اضافه‌کرد : ما خواهان عراقی باثبات و به دور از دخالتهای خارجی و منطقه‌ای هستیم و نمی‌خواهیم اراضی کشورمان به پایگاه فعالیت سازمانهای تروریستی تبدیل شود.
وی گفت : از کشورهای دیگر و همجوار نیز همین انتظار را داریم و تاکید می کنیم که می‌خواهیم عراق قوی دمکراتیک و با اقتصاد قوی محل تفاهم میان اراده کشورهای دیگر با هدف تضمین امنیت و ثبات در منطقه باشد.
نوری المالکی درباره دومین انتظار عراق گفت : خروج نیروهای چند ملیتی از عراق منوط به مجهز شدن و تکمیل ساختار نیروهای عراق است و حضور فعلی این نیروهای خارجی با هدف تامین امنیت داخلی است.
نخست وزیر عراق تاکید کرد که هرگز عراق پایگاهی برای تهدید علیه کشورهای همجوار دیگر نخواهد بود.
وی در خصوص سومین انتظار خود گفت : عراق خواهان فعال شدن تصمیمات اجلاس اخیر "شرم الشیخ" است و این تصمیمات را مبنا و اصل تعهد کشورهای همجوار و خارجی در برابر خودش می‌داند.
وی ابراز امیدواری کرد که تمامی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس شرم الشیخ به مصوبات این اجلاس پایبند باشند.
نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد که دیدار امروز بین ایران و عراق با پیشرفت همراه باشد و منجر به ایجاد پلهای اعتماد بین دو کشور شود.
وی همچنین افزود: امیدواریم که این دیدار فضای مثبتی بین دو کشور ایجاد کند و منجر به حل همه مشکلات بین دو طرف شود.

بی بی سی: مذاکرات ایران و آمریکا آغاز شد
مذاکرات ایران و آمریکا در مورد امنیت عراق در بغداد، پایتخت این کشور، آغاز شده است در حالیکه وزیر خارجه ایران از آمادگی برای کمک به خروج نیروهای آمریکایی سخن گفته است.
بامداد دوشنبه،
۲٨ مه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - ضمن مخابره خبر آغاز مذاکرات هیات های نمایندگی ایران و آمریکا به ریاست حسن کاظمی قمی و رایان کروکر، سفیران دو کشور در بغداد، گفته است که ملاقات با حضور نوری مالکی، نخست وزیر عراق، در منطقه سبز امنیتی بغداد آغاز شد.
به گزارش ایرنا، آقای مالکی پس از دیدار با دو طرف، محل برگزاری گفتگوها را ترک کرد و به خبرنگاران گفت که کشور وی تنها میزبان مذاکرات نیست بلکه در موفقیت آن هم نقش تعیین کننده دارد.
نخست وزیر عراق تاکید کرد که موضوع مذاکرات صرفا به مساله عراق منحصر می شود زیرا، به گفته وی، پرداختن به سایر مسایل باعث پیچیده تر شدن گفتگوها خواهد شد.
همزمان، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در سخنانی که روز دوشنبه در تهران ایراد کرد، گفت "جمهوری اسلامی ایران آماده است در صورت تغییر رفتار آمریکا، به این کشور برای خروج نیروهایش از عراق و منطقه کمک کند."
آقای متکی در مورد مذاکرات جاری در بغداد ابراز امیدواری کرد که آمریکا، به گفته وی، با اذعان به شکست سیاست های خود در منطقه و عراق، و تصمیم جدی برای تغییر این سیاست ها "زمینه موفقیت این دور از گفتگوها و در صورت لزوم ادامه گفتگوها را فراهم کند."
پیشتر، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، ضمن ابراز خوشبینی به نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا، هشدار داده بود که نباید از این مذاکرات انتظار معجزه داشت.
وزیر خارجه عراق نیز در آستانه برگزاری این جلسه گفته بود که بعد از بیست و هشت سال قطع کامل تماس بین ایران و آمریکا، نخسیتن ملاقات بین دو طرف برای بررسی یک موضوع، یعنی امنیت عراق، در بغداد صورت می گیرد.
آقای زیباری که در مصاحبه با بی بی سی سخن می گفت افزود که نمایندگان دولت عراق نیز در مذاکرات شرکت دارند زیرا، به گفته وی، قابل تصور نیست که "دو کشور خارجی در مورد سرنوشت کشور شما بدون مشارکت خودتان گفتگو کنند."
وزیر خارجه عراق در عین حال گفت "من شخصا از این ملاقات انتظار معجزه ندارم اما آن را گامی مهم در ایجاد گفتگو بین ایالات متحده و ایران، به عنوان یک قدرت منطقه ای، می دانم."

دو بازیگر اصلی در عراق
وی در توضیح دیدگاه خود گفت که "ما همواره گفته ایم که ایالات متحده یک نقش پرداز اصلی در عراق است، دولت عراق صاحب تمامی ماجراست و چه بخواهیم و چه نخواهیم، ایران نیز یکی از بازیگران است و در نتیجه این توافق وجود دارد که باید بنشینیم و گفتگو کنیم."
وزیر خارجه عراق مذاکرات بغداد را گام نخست برای مذاکره پیرامون مسئولیت تمامی همسایگان عراق در قبال امنیت این کشور توصیف کرد.
هوشیار زیباری در این مصاحبه گفت که ایران و آمریکا هدف های سیاسی مشابهی در عراق دارند زیرا هر دو کشور از دولت منتخب اکثریت مردم و روند سیاسی عراق حمایت می کنند و در نتیجه، دو کشور یک هدف مشترک در عراق دارند.

برخی ناظران گفته اند انتظار می رود نمایندگان ایران خواستار اعلام جدول زمانی معینی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق شوند در حالیکه دولت ایالات متحد چنین اقدامی را مردود دانسته است و ممکن است دولت آمریکا نیز از ایران بخواهد مانع از کمک به شورشیان مخالف در عراق شود در حالیکه جمهوری اسلامی همواره هرنوع حمایت از این گروه ها را تکذیب کرده است.
در آوریل سال
۱۹٨۰ و حدود شش ماه پس از ماجرای گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران، دولت ایالات متحده رسما روابط سیاسی خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد و از آوریل سال ۱۹٨۱ و در پی مذاکرات منجر به امضای توافقنامه الجزیره، مناسبات رسمی دپپلماتیک دو کشور تنها از طریق حافظان منافع آنها برقرار بوده است.
در نتیجه، رسانه های گروهی مذاکرات روز دوشنبه را که در سطح سفیر انجام می شود بالاترین سطح تماس رسمی دوجانبه بین دولت های جمهوری اسلامی و آمریکا در خلال حدود سه دهه توصیف کرده اند.
این مذاکرات در حالی برگزار می شود که روابط دو کشور در خلال چند ماه اخیر نه تنها بهبود نیافته بلکه نشانه هایی از وخامت بیشتر در این روابط دیده شده است.

اتهامات متقابل ایران و آمریکا
ایالات متحده - و بریتانیا - گفته اند که جمهوری اسلامی امکانات مالی و تسلیحات و تجهیزات پیشرفته ای را در اختیار شورشیان عراقی قرار می دهد تا آنها را علیه نیروهای این دو کشور در عراق به کار برند و همچنین به شورشیان طالبان در افغانستان کمک می کند.
به گفته مقامات آمریکایی، ایران از گروه های مخالف روند صلح بین اسرائیل و فلسطینیان و سایر گروه هایی که آنان را "تروریست" می داند نیز حمایت به عمل می آورد.
ایالات متحده مخالفت شدید خود را با ادامه بخش هایی از برنامه های هسته ای ایران ابراز داشته و خواستار وضع تحریم های شدیدتر بین المللی علیه جمهوری اسلامی شده است.
مذاکرات ایران و آمریکا در حالی آغاز می شود که در خلال هفته های اخیر روابط دو کشور تیره تر شده و دو طرف اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کرده اند
در مقابل، ایران حضور نظامی ایالات متحده در عراق و افغانستان و سیاست این کشور در خاورمیانه را غیرقابل قبول خوانده و خواستار خروج نظامی آمریکا از منطقه بوده است.
در خلال هفته های اخیر، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی چند پژوهشگر آمریکایی - ایرانی را بازداشت و دست کم در یک مورد، شخص بازداشت شده را رسما به اقدام برای براندازی متهم کرده اند.
روز یکشنبه،
۲۷ مه، وزارت خارجه ایران سفیر سوییس - حافظ منافع آمریکا در ایران - را احضار کرد و نسبت به آنچه که ارتباط ایالات متحده با شبکه های جاسوسی در ایران می خواند به وی اعتراض کرد.
در عراق نیز نیروهای آمریکایی چند شهروند ایرانی را در شهر اربیل بازداشت و آنان را متهم کرده اند که از سوی برخی نهادهای جمهوری اسلامی برای کمک به شورشیان عراقی وارد این کشور شده اند هرچند دولت ایران این افراد را دیپلمات خوانده است.
مقامات ایرانی و آمریکایی هم تاکید داشته اند که دستور کار مذاکرات بغداد به مسایل امنیتی عراق منحصر می شود و موضوعات دیگری در این گفتگوها مطرح نخواهد شد.

اخبار روز

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics