نویدنو:08/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

قناعت اهل يزد

بهمن آگاهی

1- در خبرها گزارش سفر استاني رئيس دولت به خطّه يزد بود و گزارش ديدارها و مصوبات بروال ساير مناطق. امّا در اين استان اتفاق جالبي افتاد كه ميتواند جهت تجزيه و تحليل واقعي رفتار مردم اين ديار جالب باشد واز وقايع نادري است كه به آساني نميتوان از آن گذشت. حكايت اين است كه اهالي يزد به نسبت ساير شهرها نامه هاي بسيار كمي به رئيس دولت نوشتند و تقاضاي مكتوب ايشان جهت رفع مشكلات به نسبت ساير نفاط بسيار كمتر بود.مسئول ارشد جمع آوري نامه هاي مردمي رياست جمعهوري با بيان اين موضوع دليل آنرا قانع بودن اهالي يزد دانست. يك پاسخ بسيار راحت به يك سئوال هوشيارانه.
2- نامه ها و مكتوبات شخصي بخش بسيار مهم سياست ارتباط مردمي رئيس دولت نهم است كه از مردم خواسته ميشود در جريان سفرهاي استاني بد ليل عدم امكان تماس حضوري، مسائل و مشكلات خود را بطور مكتوب تدوين و تحويل دهند. براي اينكار هم تشكيلاتي خاص طرّاحي شده است و بنا بگفته همان مقام ارشد در بعضي شهرها تا يكميليون نامه هم تحويل گرفته است. با توجه به تعداد سفرها پيش بيني وجود ميليونها نامه مردمي در مرحله مطالعه ميتواند مورد قبول باشد . در يزد نيز اهالي از اين سياست مطّلع بوده و بطور يقين مشكلاتشان هم از ساير مناطق اگر بيشتر نباشند كمتر نيستند ولّي با اين وجود عريضه هايشان بسيار كمتر بود . شايد اگر رئيس محترم دولت دستور يك تحقيق كارشناسانه را در اين مورد بدهند با حقايقي روبرو شوند كه مي تواند در اصلاح شيوه اداره كشور موثر باشد.
3- واقعيتهاي موجود جامعه احتمالات متعددي را در بيان علّت اين رفتار بذهن مي آورد. اوّل اينكه اصلا اهالي يزد اين كار را بي فايده بدانند و اهميّتي براي آن قا ئل نباشند. چه آنكه نتايج اين نامه نگاريها را در ساير استانها ديده و معتقد شده اند اين روش مناسبي براي حلّ مشكلات نيست. واقعا وقتي هنوز ميليونها نامه در نوبت قرائت هستند به چه دليل بايد بر حجم آنها افزود و در انتظار چه معجزه اي بايد بود؟ احتمال دوّم كه بي ارتباط با فرض اوّل نيست اين است كه وقتي نمايشي بودن يك حركت مشهود است و هيچ تفكر منطقي نيز آنرا مفيد نمي داند چرا بايد بي جهت اين شيوه را تقويت كرد؟ احتمال سوّم متصور اين است كه گيرم نامه را هم داديم و خوانده هم شد ، در جهت رفع مشكل چكار خواهند كرد؟ قطعا اين كار نياز به برنامه ريزي صحيح در تخصيص و استفاده بجا از امكانات و توانائيها باشد. اين خواسته اي منطقي است و قابل هضم. امّا اگر شهروند مورد نظر كه بي ترديد همه مشكلات ساير نقاط اعم از بيكاري، اعتياد، فساد اداري و اجتماعي، مسكن، ازدواج و نظائر آنرا دارد نگاهي به رفتار دولت انداخته و ببيند براي يك مسئله بسيار ساده تغيير ساعت بانكها و يا تغيير ساعت تمام انرژي دولت و مجلس صرف نفي و اثبات آن ميشود و ميلياردها ريال هم خسارت ببار مي آيد، چه اميدي به اينكه مسائل دشوارتر بر طرف بشوند خواهد داشت؟ احتمال چهارم اين است كه اهالي يزد به اين مطلب واقفند كه وقتي نامه هاي استانهاي ديگر قرائت شوند و براي رفع مشكلاتشان برنامه ريزي جدّي شود بي ترديد مشكلات جاري آنها هم حّل خواهند شد پس چه نياز به اين همه نامه و سنگين كردن بار نامه خوانها!. احتمال پنجم اين است كه اهالي يزد انديشيده اند كه با وجود اين دستگاه اداري عريض و طويل اگر هنوز هم دولت نمي داند كه مشكل چيست و منتظر نامه هاي شخصي افراد است ، چگونه بودجه نوشته و گفته كه مشكلات را حلّ خواهد كرد؟ شايد اين سياست را نوعي بازي با زمان ميدانند تا چند سالي هم به نامه خواني بگذرد! نگارنده نمي تواند گزينه هاي فوق و يا ساير احتمالات را بسهولت مقام ارشد دريافت نامه ها تائيد و يا تكذيب كند ولي توصيه ميگردد چنين بررسي حتما صورت گيرد و معلوم شود كه هموطنان ما در يزد چرا در بين دو امر حلّ مشكلات و يا عدم اظهار مشكلاتشان دوّمي را انتخاب كرده اند.
4- نكته پنهان در اين اظهار نظر صريح ميتواند اين باشد كه مردم ساير شهرها كه به گفته مقام مذكور گاه تا يكميليون نامه هم داده اند افراد قانعي نيستند كه اين صفتي مذموم است و معلوم نيست چرا اينقدر توقع دارند و به صفت زيباي قناعت آراسته نيستند. نتيجه طبيعي هم اين است كه نبايد وقعي به اين همه توقع گذاشت و بگذاريم از ديگران بيا موزند. فعلا براي اظهار نظر زود است. بايد منتظر بود كه ابتدا همه اين چند ميليون نامه كه با توجه به تداوم سفرها رو به ازياد هستند مطالعه و پاسخ داده شوند و نگارندگانشان از مكتوب خود نتيجه بگيرند تا آنگاه بتوان قضاوت بهتري كرد. شايد آنگاه بتوان اين شيوه مديريت را در دانشگاهها هم تدريس كرد، و بهتر از همه در كلاسي كه استادش رئيس دولت باشد.

 

نقل از سایت آینده

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics