نویدنو:15/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 قطعنامه پایانی روز جهانی کارگر

در ورزشگاه شیرودی

 اول ماه مه مصادف با ۱۱ اردیبهشت ماه یادآور مبارزه کارگرانی است که از ظلم سرمایه‌‏داری به تنگ آمده و فریاد آزادیخواهی و حقوق انسانی سر می‌‏دهند. در این روز کارگران در سراسر جهان به دنیای سرمایه‌‏ اعلام می‌‏کنند که در تقسیم ارزش افزوده و رفاه ایجاد شده باید سهم نیروی کار را به طور عادلانه در نظر بگیرند. در غیر این صورت باید منتظر عواقب مقابله به مثل نیروی کار باشند و این هشداری است که همه دولتها و کارفرمایان باید آنرا جدید تلقی کنند. مقام معظم رهبری امسال را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام نهادند اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد حتما می‌‏توان درک کرد که اتحاد در سرمایه، احترام به حقوق اقتصادی, اجتماعی و در یک نگاه شهروندی, ایجاد می‌‏شود و اگر قرار باشد رفتارها قشری و جناحی باشد و تبعیض در جامعه وجود داشته باشد، یقینا جامعه از پایداری, ثبات و اتحاد‌‏, خارج خواهد شد، جامعه ایرانی در طول تاریخ ثابت کرده که اگر شرایط اقتضا کند، یکی از متحدترین ملتهای جهان را دارد و امروز که کشور ما در مسیر آزمونهای تاریخی در مقابل قدرتهای بزرگ و سلطه طلب قرار گرفته حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی از هر زمان دیگری ضروری تر به نظر می رسد و هر عاملی که سبب شود این اتحاد خدشه پذیر گردد، آب , به آسیاب دشمن ریختن است و این یک وظیفه ملی است .
جامعه کارگری همپای سایر اقشار جامعه , ضمن اعلام همبستگی و بیعت با مقام معظم رهبری , گوش به فرمان ولایت فقیه آماده مقابله با هر گونه تعرض به مرز و بوم میهن اسلامی می باشند، البته گارگران ایران با کاستی‌‏ها و نامهربانی‌‏هایی هم مواجه می‌‏باشند که لازم است مسوولین امر به خصوص حوزه وزارت کار به آن توجه کنند، در غیر این صورت نمی‌‏توان انتظار داشت که کاسه صبر کارگران لبریز نشود.
این در حالی است که همکاری و همراهی کارگران با دولت نسبت به سایر اقشار جامعه , طی دو سال گذشته بیشتر بوده است .
بر این اساس کارگران ضمن هشدار به مسوولین به منظور حل مشکلات فراوان پیش رو , خواسته های بر حق خود را به شرح زیر جهت اقدام به مسوولین امر اعلام می دارند .
۱- پایان دادن به دخالتهای آشکار؛ در امور تشکلهای کارگری، باید کارگران بتوانند آزادانه به شکل دهی سازمانهای دلخواه اقدام کنند چرا که یک تشکل غیر مستقل هرگز قادر نخواهد بود اهداف و خواسته‌‏های کارگران را بیان کرده و از آن دفاع کند و شرایط را برای حرکت منطقی و اصولی تشکلهای کارگری مستقل بار دیگر مهیا نماید .
۲- حل مشکلات کار و تولید در کنار سیاستهای کلی نظام در صورتی میسر است که با همفکری شرکای واقعی اجتماعی و به تعبیر رهبر عظیم الشان انقلاب در قالب مثلث سه جانبه کارگر و کارفرما و دولت با توجه خاص به کارگر مورد نقد و بررسی واقع شود .
نگاه آمرانه , هیچگاه و در هیچ زمان حلال مشکل نبوده و حاصل تفکر دستوری, همان خواهد بود که در سال ٨۵ در باب مصوبات شورای عالی کار نمود یافت.
لذا قاطعانه می‌‏خواهیم که از رفتارهای قیم مابانه در مورد تشکلات کارگری و کارفرمایی دست برداشته و صرفا به امور واقعی وزارتی خود که همانا حل مشکلات کسب و کار و اشتغال جامعه است، بپردازد .
٣- در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی؛ در تنظیم دستورالعملها و بررسی روشهای اجرایی, بی توجهی به بخش عظیمی از نیروی کار دخیل در اقتصاد عملی, قطعا غیر قابل دفاع بود و از کلیه دست اندرکاران و مقامات دلسوز نظام می‌‏خواهیم که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری از این منبع بزرگ تجربه و علم یعنی کارگران کشور استفاده و نقطه نظرات آنان را منظور نمایند .
۴- پر کردن شکاف عمیق هزینه های معیشتی کارگران؛ جز با اعمال سیاستهای جبران مزدی از یک طرف و تقویت حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی از اقشار برخوردار از سوی دیگر امکان پذیر نیست، لذا ما خواستار توجه جدی به حل ریشه‌‏ای مشکلات معیشتی نیروی کار کشور می باشیم .
۵- قراردادهای موقت کار در طول یک دهه, بازار کار ایران را در تسلط خود در آورده و بخش کارفرمایی بدون توجه به قانون در همه مشاغل , از کارگر موقت استفاده می‌‏کنند، بر این اساس امنیت شغلی کارگران هر روز کمتر می شود و مجموعه دولتها از جمله دولت نهم هم نتوانسته است قدم موثری برای حل مشکلات این کارگران بردارد و به همین جهت ما خواستار طرح مجدد پیشنهاد فراکسیون کارگری در خصوص ساماندهی قراردادهای موقت کار در صحن علنی مجلس می باشیم .
۶- دست اندازی به فرازهایی از ساختار قانون کار نظیر سپردن یک جانبه حق اخراج به کارفرمایان به عنوان اقدام در جهت رفع موانع تولید را شدیدا محکوم نموده و بر حفظ کامل این میراث به جای مانده از حضرت امام(ره) پای بفشاریم و در جهت دفاع از حق و استیفای حقوق از دست رفته کارگران سخت کوش, آماده هر گونه فداکاری می‌‏باشیم .
۷- متاسفانه نگاه تبعیض آمیز نسبت به کارکنان بخش دولتی و غیر دولتی سبب شده کارگران به مراتب از کارمندان , دستمزد کمتری داشته باشند که این خود موجب نارضایتی شدید کارگران شده است، لذا از دولت عدالت محور می خواهیم در جهت رفع تبعیض صورت گرفته به شکل جدی اقدام عاجل به عمل آورد و بیش از این اجازه تحقیر کارگران را به مدیران اجرایی خود ندهد.
٨- زنان ۵۰ د رصد جمعیت جامعه را به خود اختصاص می دهند و طبیعتا در شرایط مساوی به همین نسبت باید بتوانند از همه فرصتهای اقتصادی و اجتماعی در جامعه برخوردار باشند، ولی شواهد نشان می دهد مجموعه فعالیتهای ا نجام شده نتوانسته است سهم مشارکت اجتماعی زنان را از ۲۰ درصد فراتر ببرد .
این موضوع سبب شده که نرخ بیکاری در بین این گروه اجتماعی به خصوص در بخش فارغ التحصیلان , به شدت افزایش یابد، لذا ما خواستار اعمال قوانین و مقرراتی هستیم که بتواند شرایط واقعی تساوی را برای دستیابی زنان به فرصتهای مذکور فراهم کند .
۹- منابع، ذخایر و داراییهای سازمان تامین‌‏اجتماعی حاصل میلیونها نفر سال حق بیمه های پرداختی کارگران به طور مستقیم و سهمی که کارفرمایان به حساب کارگران پرداخته‌‏اند، می باشد، بنا بر این شرعا و عرفا احدی حق دست اندازی به این اموال را نداشته و هر گونه تمسک به حل مشکل از این منابع و امکانات , خطایی عظیم و حرکتی غیر قانونی است، ضمن تاکید مدام بر حفظ منابع سازمان تامین‌‏اجتماعی از مقامات عالیه مصرا می خواهیم به هر ترتیب در جهت تقویت بنیه مالی این سازمان قدمهای سیاسی برداشته شود .
۱۰- اتحاد و همبستگی ملی توام با انسجام اسلامی در سایه نگاه عدالت محور دولت که با رعایت حفظ حقوق شهروندی توام باشد، امکان پذیر است، لذا از دولت و مجلس محترم می خواهیم امروز که ضرورت اتحاد ملی برای مقابله با دشمنان انقلاب و نظام اسلامی بیش از هر زمان دیگری حس می شود، نسبت به تامین مفاهیم فوق بیش از پیش همت نمایند .
۱۱- مراتب تشکر و قدرشناسی جامعه کارگری را از فرمایشات دلگرم کننده از حضرت آیت الله خامنه‌‏ای به مناسبت سال ٨۶ که حاوی نکات ارزشمندی در عرصه امنیت شغلی , واحدهای بحران زده و حمایت از کارگران بوده را اعلام می کنیم .
۱۲- همصدا با سایر اتحادیه های کارگری جهان جنگ طلبی آمریکا در جهان خصوصا افغانستان و عراق را محکوم می کنیم و خواستار خروج فوری نیروهای اشغالگر از عراق می باشیم .
در پایان اعلام می کنیم دسترسی به فن آوری های نوین , حق همه ملتهاست و مردم دنیا حق دارند در هر گوشه ای از جهان از امکانات خدادادی بهره مند شوند، دانش هسته ای که منشاء انرژی سالم و پاک است بدون هیچ‌‏گونه محدودیتی باید در اختیار همه جهانیان قرار داده شود و نمی توان به بهانه های واهی , کشورهای دنیا از جمله ایران را از آن منع کرد، به نظر می‌‏رسد از منظر اقتصادی , رسیدن به خوداتکایی در صنعت مذکور که پایه انرژی آینده جهان است یکی از عمده ترین چالشهای کشورهای در حال توسعه در مقابل قدرت های سرمایه داری باشد و بدون شک، ایران پای همه چالشهای پیش رو خواهد ایستاد و آماده است برای دفاع از دستاوردهای انقلاب , همه توان خود را به کار بندد، بر این اساس جامعه کارگری همبستگی خود را با سایر اقشار جامعه، دولت، مجلس و همه ارکان نظام اعلام می کند و از حقوق خود دفاع خواهد کرد .

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics