نویدنو:7/11/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

گزارش روزنامه‌ى گاردين از وضعيت اسف بار نوار غزه

 

ايسنا:"وضعيت غزه به اين ترتيب خواهد بود كه نخستين سرزمينى خواهد شد كه با آگاهي، تاييد و يا حتى به گفته بعضي‌ها با تشويق جامعه‌ى بين‌المللى به عمد به منطقه‌اى با فقر مطلق تبديل شده است؛ جامعه‌ى بين‌المللي‌اى كه به دروغ ادعاى پاس داشت كرامت انسانى را دارد."

روزنامه‌ى گاردين در گزارشى به وضعيت اسف بار نوار غزه پرداخته است. در اين گزارش آمده است: "در سراسر اين سرزمين كوچك كه ‌٢٥ مايل طول دارد و عرض آن بيشتر از شش مايل نيست در ساعت هشت شب ‌٢١ ژانويه برق يكايك جمعيت ‌٥/١ ميليون نفرى اين منطقه رفت و تاريكى عميقى بر آن حاكم شد. اين وضعيت مرحله‌ جديدى از رنج مردم غزه را نشان مي‌دهد.

تاكنون سه وضعيت براى مردم غزه سختى به بار آورده است: نتايج انتخابات ژانويه‌ى ‌٢٠٠٦، كنترل حماس بر اين منطقه در ماه ژوين گذشته و تصميم اسراييل در ماه سپتامبر براى اعلام كردن غزه به عنوان 'موجوديت متخاصم.' هر كدام از اين موارد باعث محدوديت‌هاى سخت‌ترى بر روى رفت و آمد مردم به داخل و به خارج از غزه و واردات كالا به اين منطقه‌ شده‌اند. هر فشار اضافى توهين بيشترى به مردم عادى فلسطين است و باعث كينه‌ى بيشتر اين مردم نسبت به جهان بيرون مي‌شود."

در اين گزارش آمده است: "تاكنون مرز غزه بسته نشده بود. در حقيقت فلسطيني‌ها امروز به زندان افتاده‌اند. اكثريت آنها نه مي‌توانند از غزه خارج و نه وارد آن شوند. شرايط بهداشت عمومى بدون سوخت و وسايل يدكى - به شدت وخيم خواهد‌ شد و سازمان آب و بهداشت شرايط بسيار سختى دارد. در چند روز گذشته برق گاه به گاه مي‌آمده است اما همانند ذخيره‌ى سوختى رو به اتمام است.

يونيسف گزارش داده است كه فعال بودن تنها بخشى از ذخيره‌ى اصلى آب شهر غزه، آب شرب ‌٦٠٠ هزار فلسطينى را در معرض خطر قرار داده است.

دارو به ميزان كمى يافت مي‌شود. قطعى برق و كمبود سوخت ژنراتورهاى بيمارستان‌ها، آن ها را فلج كرده است. تاسيسات زيربنايى بيمارستان و تجهيزات مورد نياز آنها در وضعيت هشدار دهنده‌اى قرار دارند زيرا به دليل عدم وجود قطعات يدكي‌شان قابليت تعمير و يا نگه دارى ندارند.

تاثير بسته شدن مرز غزه بر وضعيت بيمارانى كه بايد براى مداوا شدن به بيرون از اين منطقه بروند، رنج آور است.

به دليل پايين آمدن استاندارد‌هاى پزشكى نوار غزه، نياز به مداوا شدن در بيرون از غزه افزايش يافته است اما بسيار به سختى به چنين بيمارانى اجازه بيرون رفتن از غزه داده مي‌شود. وقت مداواى بسيارى از اين بيماران به تاخير افتاده است و يا اصلا ديگر مداوا بر روى آنها صورت نمي‌گيرد و همين امر باعث وخيم شدن شرايط پزشكى اين افراد شده است، حتى بسيارى از آنها به همين دلايل جان خود را از دست مي‌دهند."

گاردين افزوده است: "استاندارد زندگى در غزه در قياس با استاندارد زندگى در جهانى كه از ميان بردن فقر و رعايت حقوق بشر را ترويج مي‌كند، غير قابل قبول است. ‌٣٥ درصد ساكنان غزه روزانه كم‌تر از دو دلار در آمد دارند، نرخ بيكارى ‌٥٠ درصد است و ‌٨٠ درصد از آنها تنها بعضى از كمك‌هاى بشر دوستانه را دريافت مي‌كنند. آن قدر سيمان كم يافت مي‌شود كه مردم غزه نمي‌توانند براى مردگان‌شان نيز قبر بسازند. بيمارستان‌ها از ملحفه‌هايشان به عنوان كفن براى مردگان استفاده مي‌كنند.

سازمان كار و كمك سازمان ملل متحد (
UNRWA) براى اين كه وظيفه‌اش را انجام داده باشد، براى بهبود شرايط و خودكفايى بيشتر ساكنان اين باريكه يك سرى از خدمات را ارايه مي‌دهد. نشانه‌هايى وجود دارد دال بر اينكه بدتر شدن وضعيت غزه به دست كسانى است كه اصلا خواهان صلح نيستند.

ديروز هنگامى كه قدرت اشغال‌گر به محموله‌هاى سوختى و ديگر كالاها اجازه‌ى ورود داد، حكم مجازات مردم غزه به تعليق در آمد: ‌٢/٢ ميليون ليتر سوخت هر هفته براى نيروگاه برق اين منطقه و ‌٥/٠ ميليون ليتر هر هفته براى مصارف صنعتي، بيمارستان‌ها و كلينيك‌ها. اطلاع داده شده است كه مرز غزه تا حدودى باز خواهد شد و به
UNRWA و ديگر سازمانها اجازه‌ى وارد كردن روزانه ‌٥٠ كاميون داده خواهد شد."

در انتهاى اين گزارش آمده است: "جامعه‌ى بين‌المللى بايد فورا براى برقرارى وضعيت عادى در غزه تلاش كند. جوامع گرسنه، ناسالم و خشمگين شريكان خوبى براى صلح نيستند."

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics