نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گاه شمار روابط صدام و آمریکا

نویدنو:25/10/1385

گاه شمار روابط صدام و آمریکا

 اتحاد ایرانیان برای صلح و عدالت اجتماعی

مطلب رسیده

این روزها خبربه دار آویختن صدام و چگونگی آن با عکس العمل های متعددی از جانب دولت ها و مردم دنیا روبه رو شده که ما را واداشت تا مروری به عملکرد قدرت های بزگ از جمله آمریکا در عراق و همچنین تاریخچه رابطه بین صدام و آمریکا وحمایت و ارسال سلاح های شیمیایی و دیگر سلاح های جنگی برای صدام در جنگ خانمانسوز هشت سال بین ایران و عراق که حاصل آن نابودی بیش از یک میلیون نفر از مردم بی دفاع و خرابی و ویرانی دو کشور بوده است داشته باشیم. ما ایرانیان برای صلح و عدالت همان طور که سازمان حقوق بشر در این رابطه اعلام کرد محاکمه صدام و همراهانش را به علت مداخلات سیاسی که استقلال دادگاه را تحت الشعاع قرار داد، عمیقاً مخدوش و غیرعادلانه می دانیم. صدام باید در یک دادگاه بین المللی و توسط وکلای بین المللی که شرافت محاکمه را دارا هستند به خاطر جنایاتش علیه بشریت محاکمه می شد. در دادگاه صدام هیچ قاضی ای سوال نکرد که این سلاح های شیمیایی که با آن مردم عراق و ایران قتل عام شدند را از کجا آورده بودید و هزینه آن را چگونه پرداخت کردید.

کاش دیکتاتوری های دنیا حافظه تاریخی داشتند و با مراجعه به آنها متوجه می شدند که آمریکا و دیگر کشورهای سلطه گر دنیا تا زمانی از آنها حمایت کرده و می کنند که منافع شان اقتضاء کند و وقتی وجود آنها را غیرقابل استفاده بدانند، یا به تبعیدشان می فرستند (رضا شاه) یا در دنیا تنهایشان می گذارند (محمدرضا شاه) و یا وحشیانه به دارشان می آویزند (صدام).

در ذیل خلاصه ای از تاریخچه رابطه صدام و آمریکا و چگونه مسلح شدن صدام به سلاح های شیمیایی و غیره جهت یادآوری آورده می شود:

1- سپتامبر 1980 آغاز حمله عراق به ایران و شروع جنگ بین دو کشور.

2 - فوریه 1982 پرزیدنت ریگان عراق را از لیست کشورهای تروریستی علیرغم مخالفت کنگره آمریکا خارج کرد. 

  به عراق فرستادHUGES AIR GRAFT3 - دسامبر 1982 شصت هلی کوپتر تدافعی توسط   شد.

4 - 1988-1982 وزارت دفاع آمریکا اطلاعات و مشخصات دیپلمات های ایرانی و برنامه های تدوین شده برای حمله به ایران، با ذکر نقاط حساس برای بمباران نقاط مختلف ایران را به طور دائم دراختیار دولت عراق قرار می داد.

5-  نوامبر 1983 آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که "دولت آمریکا آنچه لازم است انجام می دهد تا عراق در جنگ با ایران مغلوب نشود".

6-  اکتبر 1983 کابینه ریگان به اردن؛ عربستان سعودی، کویت و مصر اجازه داد تا سلاح های آمریکایی مثل هویزر، هلی کوپتر خیکی و بمب افکن به عراق بفرستند، که این عمل خلاف قانون بین المللی کنترل سلاح های صادراتی بود.

  7-نوامبر 1983 شعبه بانک ایتالیایی ادل لاوروEDL LAVERO  در آتلانتا مخفیانه وامی به مبلغ پنج

بیلیون دلار به عراق داد تا با آن وسایل لازم برای تهیه موشک های دوربرد، سلاح های هسته ای و شیمیایی خریداری کند.

GEORG SCHULTZ8- نوامبر 1983 گزارش می دهد که عراق هر روزه از سلاح های شیمیایی علیه ایران استفاده می کند.

DONALD RUMSFEILD9- دسامبر 1983  با صدام ملاقات کرده و مراتب دوستی آمریکا و پشتیبانی از عراق و ارسال سلاح های جنگی علیه ایران را تضمین می کند.

10- جولای CIA1984   کمک های فنی  جهت به کار بردن گازشیمیایی  MUSTARDرا به عراق ارائه می دهد.

  11- ژانویه 1986 وزارت دفاع آمریکا تایید می کند که ارسال تکنولوژی DUAL – USFکه شامل انواع کامیون های سنگین، کامپیوتر، آمبولانس و دیگر تکنولوژی های لازم برای استفاده در جنگ را در اختیار عراق قرار داده است.

12- مارچ 1986 آمریکا وانگلیس بیانیه سازمان ملل را در جهت عدم استفاده عراق ازسلاح های شیمیایی در جنگ با ایران را وتو کرده و دست رژیم صدام را برای نابودی کردها، ایرانیان و دیگر مخالفین خود با سلاح های شیمیایی باز می گذارد.

13- می 1986 وزارت بازرگانی آمریکا با ارسال هفتاد نفر متخصص سلاح های شیمیایی به عراق کاربرد بیشتر سلاح های شیمیایی در جنگ را تقویت می کند.

  قابل توجه این است که ماده شیمیایی ANTRAXکه بعدها کاربرد آن حتی در آمریکا توسط گروه های نژادپرست آمریکایی، هر روزه اخبار این کشور و دنیا را تحت الشعاع قرار داده بود، بین سالهای 1986-1985 به میزان بسیار زیاد توسط آمریکا به عراق فرستاده می شود.

  14- می 1986 وزارت بازرگانی آمریکا ارسال ماده شیمیایی BOTULIN POISION به عراق را مورد تایید قرار می دهد.

15-مارچ 1987 ریگان به کمپانیTOWER COMMISSION اجازه فروش سلاح جنگی به   ایران را می دهد که پول آن توسط OLIVIER NORTH به مخالفین حکومت قانونی نیکاراگوئه(IRAN CONTRA) داده می شود تا در جهت براندازی دولت ساندنیست ها اقدام شود .

16- دسامبر 1987 صدام سلاح های شیمیایی علیه مخالفین کرد را به مرحله اجرا در می آورد.

17- در فوریه 1988 صدام رسماً با کردهای مخالف وارد جنگ شده و با استفاده از سلاح های شیمیایی باعث نابودی 100000 نفر شهروند غیرمسلح و 1200 دهکده کردنشین می شود.

18-   آپریل 1988 وزارت بازرگانی آمریکا صادرات گاز MUSTARDبه عراق را رسماً تایید می کند.

19- طی آپریل تا آگوست 1988 چهار حمله بزرگ به ایران می شود که در آخرین حمله حدود 65000 ایرانی کشته می شوند که اکثر کشته شدگان در اثر استفاده از گازهای سمی جان باخته بودند.

20- آگوست 1988 آتش بس بین ایران و عراق اعلام می گردد.

21- پنج روز پس از امضاء قرارداد آتش بس رژیم صدام با استفاده از سلاح های شیمیایی به شمال عراق حمله کرده و به کشتار فجیعی از کردها دست می زند.

 22-   سپتامبر 1988 رسماً مقدار بیشتری سلاح شیمیایی ANTHRAXوBOTULINUMبه  عراق فرستاده می شود.

   و در همین ماه RICHARD MURPHYمعاونSECRETRAY OF STATE روابط دوستانه بین عراق و آمریکا را به نفع منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا اعلام می کند.

23- دسامبر 1988 مبلغ 105 میلیون دلار مواد شیمیایی توسط کمپانیDOWCHEMICAL به عراق فروخته می شود.

24- جولای سال 1990 سفیر آمریکا در عراق با صدام ملاقات می کند و به او اطمینان می دهد که پرزیدنت بوش خواهان "روابط  بهتر و عمیق تر" با عراق است. خیلی ها بر این باور هستند که این دامی بوده برای صدام که دیگر کم کم به وجودش نیازی نبوده است.

25- آگوست 1990 رژیم صدام کویت را اشغال می کند.

26-جولای 1991 روزنامهFINANCIAL TIMES   لندن نوشت کهCIA  تولید و ارسال گاز سیانور به عراق در سال های 80 را با کمک فنی کمپانی سینمایی فلوریدا  انجام داده که این گاز به مقدار وسیع در جنگ علیه ایرانیان به کار برده شده است.

27- آگوست 1991 رئیس شعبه بانک ایتالیایی آتلانتا برای ارسال وام به عراق جهت تهیه سلاح های جنگی محاکمه و محکوم به 347 فقره کار غیرقانونی می گردد، ولی آمریکا او را متهم کرده و خود را بی تقصیر معرفی می کند.

28-جون 1992 در برنامه ازTED KOPPEL، ABC گفته می شود که "کابینه بوش     

به مقدار وسیع رژیم صدام را از نظر مالی، کمک های فنی و تهیه اسلحه های جنگی مورد حمایت قرار داده است.

29-جولای 1994 HENRY GONZALES نماینده تگزاس، در مقابل کنگره اعتراف  می کند که کابینه بوش با ارسال کمک های مالی و سلاح های شیمیایی، کمک های تکنیکی و وسایل جنگی و تدافعی به عراق، رژیم صدام را حمایت کرده است و احتمال دارد که این وسایل و سلاح های شیمیایی در جنگ خلیج علیه نیروهای آمریکایی استفاده شده باشد. در آگوست 1994سناتور RIEGLE 

 از میشیگان درمقابل سنا اعتراف به ارسال محموله های جنگی و تدافعی وسلاح های شیمیایی به عراق می کند و می گوید بیماری سربازان آمریکایی در جنگ خلیج موسوم بهGULF WAR SYNDROME می تواند ناشی از استفاده عراق از این سلاح های شیمیایی باشد.

30-   بالاخره در آگوست 2002 کلنل WALTER LANGمامور اطلاعاتی وزارت دفاع دریک مصاحبه باNEW YORK TIMESمی گوید "استفاده از سلاح های شیمیایی مسئله ما نبود ما  فقط می خواستیم که ایران در جنگ پیروز نشود".

تاریخچه بالا نشان می دهد که آمریکا قانونی و غیرقانونی با ارسال کمک های عدیده به حمایت از رژیم صدام در جنگ هشت ساله ایران و عراق پرداخته و سلاح های شیمیایی مصرفی در این جنگ علیه کردها ، نه تنها توسط آمریکا بلکه متحدین اروپایی او به عراق فرستاده شده است. و اگر در دادگاهی عادلانه صدام به محاکمه کشیده می شد به طور حتم ریشه همه این جنایت ها شناخته شده و به جهانیان اعلام می شد.

ما هرگونه کشتار را محکوم می کنیم و با انواع قتل های عمد مخالفت داریم. اما معتقدیم که باید صدام و صدام ها و رژیم هایی که به هر عنوان دست به کشتار مخالفین خود می زنند در مقابل دادگاهی عادلانه به محاکمه کشیده شده و به جنایات آنها با ارائه اسناد حقیقی رسیدگی شود.

شاید این واقعۀ اعدام نفرت انگیز صدام درسی باشد تا ما فقط به نیروی مردمی خودمان تکیه کنیم و برای تغییر وضعیت نابسامان اجتماعی منتظر کمک قدرت های بزرگ نباشیم.

 اتحاد ایرانیان برای صلح و عدالت اجتماعی

ژانویه 2007

WWW.IRANIANS4PJ.ORG

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics