نویدنو:29/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو

فیدل کاستروو پیش بینی بحران غذا

نویسنده: دنیس لائومان

 

منبع : دنیای مردم ارگان حزب کمونیست امریکا 

منتظر نباشید که رسانه های شرکتی،  در تمام گزارش های خبری خود در باره قیمت مواد غذایی ، کمبودها وشورش ها ، یادآوری کنند که کسی جز فیدل کاسترو نبود که این حوادث را بیش از یک سال پیش ،پیش بینی کرد.

شاید بیاد داشته باشید که در 5آوریل 2007، روزنامه دنیای مردم مقاله ای را از فیدل کاستروبا عنوان "میلیون ها نفربه زودی با مرگ ناشی از گرسنگی وتشنگی مواجه می شوند"* درج کرد که در آن مقاله رهبر کوبا زنگ هشدار درباره بحران آینده غذا را به صدا درآورد.

فیدل با محکوم کردن آنچه آن را " ایده شیطانی تبدیل غذا به سوحت" می نامید به درستی پیش بینی کرد که تلاش بی رحمانه سرمایه داری برای  ( تامین )سوخت می تواند مواد غذایی را از دهان گرسنگان برباید.

فیدل این تهدید علیه بشریت را آنچنان خطرناک می دید  که  دومقاله اول ودوم خود پس از عمل جراحی سال 2006را به همین موضوع اختصاص داد. سال گذشته  زمانی که مقاله ها در روزنامه  کوبایی گرانما منتشر شدند، توجه رسانه های امریکایی نه  بر محتوای مقالات اوبلکه بیشتر بر این واقعیت  متمرکز بودند که نشریه آنها بر خلاف  ویژگی تبلیغات امریکایی  برزنده بودن فیدل اشاره کرده بود.   

اکنون، پس از ماه ها  افزایش قیمت مواد غذایی واعتراضات خود جوش توده ای در سراسر جهان،حتی صندوق بین المللی پول  نیزهشدار می دهد که صدها هزارنفربا خطر گرسنگی مواجه اند وبانک جهانی پیش بینی می کند که میلیون ها نفر در کشورهای فقیربه سمت  فقرعمیق تری رانده  می شوند.این دوموسسه سرمایه داری همایشی اضطراری را در ماه آوریل برای " غلبه"بر موضوع بر گزار کردند.پاسخ آنها به بحران جهانی غذا قول وام بیشتر به کشاورزان کشورهای به اصطلاح پیشرفته بود. در سخنرانی دوپهلویی که  شایسته یک آژانس سرمایه داری بود ،  روبرت ژولیک رئیس بانک جهانی پیشنهاد کرد :" ما مجبوربودیم پول های خودرا درجایی سرمایه گذاری کنیم که دهان ما رو به آنجاست  (به همین خاطر) درحال حاضر می توانیم برای دهان های گرسنه غذا داشته باشیم " 

همایش صندوق بین المللی پول –بانک جهانی بافشار آن چیزی برگزار شد که رسانه ها  آن را در گرداگرد جهان از جمله بورکینا فاسو،کامرون، اوریکوت، مصر،اتیوپی ، غنا، هند، اندونزی،موریتانی، مکزیکو، مراکش، فیلیپین، سنگال، سومالی،ازبکستان،ویمن  "شورش غذا"می خوانند.افزایش مصیبت بار وشدیداباور نکردنی بهای کالاهای اساسی ، افراد فقیر را برای گدایی به خیابان ها کشانده است .  بعنوان مثال قیمت برنج ، از زمان هشدار فیدل بیش از 40درصد افزایش یافته است .

کارشناسان عوامل مختلفی را علت این بحران غذایی ذکر می کنند- مثل بدی آب وهوا وافزایش تقاضا- اما راهبری اخیرازسوی  دولت بوش در تبدیل غذا به سوخت متهم اصلی است.مارک لیناس محیط زیست شناس بریتانیایی در مقاله ای  با عنوان " چگونه اغنیا جهان را فقیر کردند" در نیو استیتسمن بحث می کند که :"طنز فوق العاده ای است. در زمانی که رهبران جهان توجه بزرگی  نسبت به کمبود ذخایر غذایی وآینده بحران جهانی غذانشان می دهند، دولت (امریکا) اقدامات شدیدی را برای افزایش استفاده از گیاه سوخت ها به اجرا در می آورد- سیاستی که بحران غذا را تشدید خواهد کرد،و مخمصه فقرای جهان را بدتر خواهد نمود .

لیناس  بعنوان ذکرمثال ادامه می دهد:" خودرو های امریکایی  به اندازه تمام  نیازوارداتی 82 کشوری که از سوی سازمان غذا وکشاورزی سازمان ملل   تحت عنوان ، کشورهای کم درآمد مواجه با کمبود عذایی ، طبقه بندی می شوند غله می سوزانند. به دشواری می تواند راهی بهتر( از این ) برای گرسنگی دادن  به فقرا وجود داشته باشد ."

در یک جمله  جایی که یک میلیارد جمعیت جهان با درآمدی کمتر از یک دلار در روز زندگی می کنند ،ما چگونه می توانیم تبدیل رشد یابنده غذا به سوخت خودروها را در مقایسه با تغذیه بشریت توجیه کنیم؟ از طرف دیگر، دربخش آخر" واکنش های فیدل"، رهبر کوبا امپریالیسم امریکا را به خاطر تحمیل " تمدنی که وابسته به مصرف هیدروکربن هااست ، که هر عضو منفرد خانواده  در خودروهایی که تقریبا خالی سفر می کنند  جابجا می شود ، وایده پلید تبدیل مواد غذایی به سوخت " سرزنش می کند.

پیش بینی سال گذشته فیدل مبنی بر آن که طرح های امریکا برای تبدیل غذا به سوخت می تواند به گرسنگی جهانی  منجر گردد ، نه تنها به ما کمونیست  ها یاد آور می شود که مغز تحلیل گر اوهمچنان هشیار باقی مانده است  ، بلکه درک مارا از مارکسیسم بعنوان علمی که اجازه می دهد آزمون منتقدانه ودرستی از رخ داد ها  وگرایش ها در جهان سرمایه داری داشته باشیم تقویت می کند.

عنوان اصلی مقاله : Fidel and biofuel

 

 

 

*- ترجمه مقاله مورد اشاره نویسنده :

بيش از سه ميليارد نفر در سراسر جهان به مرگ زود رس در اثر گرسنگي وتشنگي محكومند.

 http://rahman-hatefi.net/bish%20az%20se%20miliardnafar-217-860121.htm

 

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics