نویدنو:02/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

فراخوان فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری

 به مناسبت اول ماه مه ٢۰۰٧

 

 

برادران و خواهران،

ما به نمايندگی از جانب فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری به طبقه کارگر جهانی درودهای رزم‌جويانه انترناسيوناليستی می‌فرستيم. ما به مردم جهان، که برای بقای خود، برای حقوق خود به خاطر ساختمان حال و آينده آبرومند مبارزه می‌کنند، درود می‌فرستيم. ما به همه آن‌هايی که برای رهايی خود از نيروهای اشغالگر و استثمار سرمايه‌داری مبارزه می‌کنند، درود می‌فرستيم.

 

روز اول ماه مه برای طبقه کارگر روز پر اهميتی است. از قيام کارگران نساجی در روز اول ماه مه ۱٨٨۶ در شيکاگو تا امروز، روز اول ماه مه روز تحليل دست‌آوردهای سال گذشته و طراحی ابتکارات جديد و تعيين اهداف سال بعد است. ابتکارات جديد ما بايد با نياز‌ها و مطالبات معاصر اقشار مردمی در ارتباط باشد.

 

رفقای گرامی،

ما در دوره‌ای با مشخصات زير زندگی می‌کنيم:

 

الف-  تجاوزگری امپرياليستی

ب-  جهانی‌سازی سرمايه‌داری

ج- محدود کردن آزادی‌های دمکراتيک، سنديکايی و کارگری.

 

- در عراق، افغانستان، لبنان، کلمبيا، کوزوو، سومالی، سريلانکا، و جاهای ديگر، کارگران و کارفرمايان به علت دخالت‌های طراحی شده و سازمان‌يافته به دست آمريکا، ناتو و متحدان آن‌ها، جان خود را از دست می‌دهند. کشورهای ديگری مانند کوبا، ايران، سوريه، کره شمالی، ونزوئلا، سودان و غيره به خاطر مطيع و همسو نبودن با تمايلات جورج بوش، تونی بلر و متحدان آن‌ها، تهديد می‌شوند.

سياست نيروهای امپرياليستی قربانيان بسيار و هم‌چنين بيکاری، فقر، استثمار، مهاجرت ايجاد می‌کند. کودکان و غيرنظاميان غيرمسلح، قربانيان اصلی جنگ‌ها هستند.

 

- فقر و بيکاری اکثريت کارگران بدتر می‌شود. ارقام حقيقت را آشکار می‌کنند و هيچ‌کس نمی‌تواند آن را پنهان کند. «... ٨۰۰ ميليون نفر از گرسنگی رنج می‌برند. دويست ميليون کودک در کثافت مطلق به سر می‌برند. نهصد ميليون بزرگسال بی‌سوادند. صد و پانزده ميليون کودک به مدرسه نمی‌روند. در عين حال، دانشگاه «اونه- وايدر» در هلسينکی نتايج تحقيقی را اعلام کرد که نشان می‌دهد ٢ درصد ساکنين جهان مالک ۶۰ درصد ثروت آن هستند! در قرن بيست و يکم، انسان‌هايی وجود دارند که بدون سنديکا و حقوق انسانی، حقوق ماهانه‌ای معادل ٢۵ تا ٣۰ يورو دارند. بدهی کشورهای در حال توسعه به ١۴۰ ميليارد دلار آمريکا رسيده است. براساس داده‌های سازمان ملل، صد و هشتاد ميليون مهاجر اقتصادی و هفتاد ميليون پناهنده وجود دارد. آن‌ها ٣ درصد جمعيت جهان را تشکيل می‌دهند. اتحاديه اروپا بيست ميليون مهاجر دارد و پنج ميليون نفر آن‌ها اروپايی هستند.»

شرايط در داخل آمريکا برای زحمتکشان بسيار منفی است: در سال ٢۰۰۶، درآمد يک درصد جمعيت در عرض يک سال به يک ميليون دلار رسيده است. در حالی که هم‌زمان با آن، درآمد ٩ درصد جمعيت کم‌تر از دويست و هفتاد دلار است!!

در اکثر کشورهای آفريقا، آسيا، و آمريکای لاتين مواضع و سياست‌های سازمان‌های امپرياليستی و شرکت‌های فرامليتی يادآور بدترين لحظات استعمار است. هيچ‌گاه پيش از اين در تاريخ بشر اين قدر ثروت در دست تعدادی اندک نبوده است.

 

- محدود کردن آزادی‌های دمکراتيک و سنديکايی هدف اصلی اتحاديه اروپا و آمريکاست. به بهانه مقابله با تروريسم، آن‌ها آزادی‌های فردی شهروندان را محدود کرده، پديده بيگانه‌هراسی و نژادپرستی را تقويت نموده، و مهاجران اقتصادی را وحشت‌زده می‌کنند. آن‌ها هر لحظه از لحظات شخصی ما را تحت نظر دارند. ما در عصر «برادر بزرگ» زندگی می‌کنيم. در بسياری از کشورهای سرمايه‌داری فعاليت سنديکايی ممنوع است، فعالين سنديکايی اخراج می‌شوند و سنديکاها غيرقانونی اند!!

فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری براساس تحليل و ارزيابی خود از شرايط بين‌المللی، برای سال ٢۰۰٧ شعارهای اصلی خود را برای روز اول ماه مه در سراسر جهان تعيين می‌کند:

 

حقوق کارگری برای همه

آزادی‌های سنديکايی برای همه

جهانی بدون استثمار

صلح و ترقی

کشتن و پيگرد فعالين سندکايی را متوقف کنيد

پنج کوبايی را از زندان‌های آمريکا آزاد کنيد

همبستگی جهانی- انترناسيوناليسم

 

ما تمام وابستگان و دوستان فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری را به تبليغ و ترويج شعارهايمان فرا می‌خوانيم. برای مبارزه  و طلب حقوق تمام کارگران. برای تأکيد بر:

کارگران جوان

زنان کارگر

مهاجران

روشنفکران مترقی

برای طلب کار مناسب برای همه. کار تمام وقت و ثابت، پوشش تأمين اجتماعی و دستمزدهای مناسب، احترام کامل به حقوق طبقه کارگر.

 

رفقای گرامی،

فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری، در پی پانزدهمين کنگره، مسير جديدی را با روحيه جديد ارزيابی تاريخ خود و حرکت به سمت حال و آينده، آغاز کرده است.

طبقه کارگر جهانی امروز به يک فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری نيرومند، قادر به ارايه رهبری، تحليل شرايط بين‌المللی، هماهنگ نمودن سنديکاهای رزمنده و بسط کارآمد فعاليت خود، نياز دارد. در شرايط امروز، طبقه کارگر جهانی به سنديکاهای دارای سمت‌گيری طبقاتی، به اتحاد همه کارگران عليه فرامليتی‌ها و امپرياليسم نياز دارد. طبقه کارگر جهانی به سنديکاهای انترناسيوناليست با روحيه دمکراتيک و مدرن نياز دارد. اين فدراسيون جهانی اتحاديه‌های کارگری است که ما می‌سازيم!

 زنده باد اول ماه مه، روز کارگران!

کارگران همه کشورها، متحد شويد!

 

تارنگاشت عدالت

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics