نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه
فراخوان مشارکت در تدارک و برگزاری مجمع عمومی هیات موسسان سندیکاهای کارگری

نویدنو:27/8/1385

فراخوان مشارکت در تدارک و برگزاری مجمع عمومی هیات موسسان سندیکاهای کارگری
(انتشار دوباره)

 

• هیات موسسان سندیکاهای کارگری از همه فعالان کارگری، پیشکسوتان سندیکایی و تمامی کارگران و مزد و حقوق بگیرانی که فعالیت در جهت تشکیل سندیکاهای کارگری را می پذیرند و خود را موظف به انجام فعالیت های مستمر در راستای تشکیل سندیکای کارگری واحد کار خود میدانند طلب می کند با رعایت موارد زیر به فراخون هیات موسسان، پاسخ گویند ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
پنج‌شنبه 
۲۵ آبان ۱٣٨۵ -  ۱۶ نوامبر ۲۰۰۶

 

"کارگران حق دارند سندیکاهای کارکری تشکیل دهند، به سندیکاهای موجود بپیوندند وبی آنکه اجازه یا نظارت مقامات دولتی یا کارفرمایان لازم باشد در هر فعاللیت سندیکایی شرکت کنند."
(منشور حقوق سندیکاهای کارگری)
 
دوستان کارگر:
هیات موسسان سندیکاهای کارگری طی قریب چهارسال فعالیت خود، بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی و مطابق با مقاوله نامه 87 سازمان بین المللی کار درباره حق داشتن تشکل آزاد و مستقل و با توجه به سابقه تاریخی یک صد ساله فعالیت سندیکاهای کارگری در ایران و هم چنین سابقه تاریخی ۵۰ ساله عضویت ایران در سازمان بین المللی کار و قبول و پایبندی نسبت به مصوبات آن سازمان، همواره همت، تلاش و کوشش خود را صرف رواج فرهنگ سندیکایی، در بین کارگران، به منظور تشکیل سندیکاهای کارگری، قرار داده است. از نیمه دوم سال 1383 تاکنون این تلاش ها در چهارچوب اساسنامه مصوب مجمع عمومی، وظایف محوله را به عهده هیات اجرایی منتخب مجمع عمومی قرار داد که نتیجه آن فعالیت قانونمند، منظم و مستمر و پیگیر هیات های موسس سندیکایی و رواج آموزش های سندیکایی بوده است.
اکنون با گذشت بیش از یک سال از فعالیت هیات اجرایی، مطابق اساسنامه، هیات موسسان سندیکا های کارگری، در تدارک مجمع عمومی، ضمن فراخوان به همه اعضا وهواداران فعالیت های سندیکایی، به تشکیل هیات های موسس سندیکاهایشان، در کارخانه ها، کارگاه ها و موسسات تولیدی – خدماتی، از همگان می خواهد تا جهت برگزاری مجمع عمومی هیات موسسان سندیکاهای کارگری که زمان و مکان آن متعاقبا اعلام می گردد مشارکت کنند.
هیات موسسان سندیکاهای کارگری از همه فعالان کارگری، پیشکسوتان سندیکایی و تمامی کارگران و مزد و حقوق بگیرانی که فعالیت در جهت تشکیل سندیکاهای کارگری را می پذیرند و خود را موظف به انجام فعالیت های مستمر در راستای تشکیل سندیکای کارگری واحد کار خود میدانند طلب می کند با رعایت موارد زیر به فراخون هیات موسسان، پاسخ گویند.
 
۱. پیشنهاد می کنیم از هر کارخانه، کارگاه و موسسه ی تولیدی – خدماتی، بین ٣ تا ۷ نفر داوطلب، خود را به عنوان هیات موسس سندیکای کارگری آن کارخانه یا کارگاه یا موسسه ِ تولیدی خدماتی معرفی کنند. قابل ذکر است چنان که آن کارخانه، کارگاه و موسسه در گذشته دارای سندیکای کارگری ثبت شده بوده است و آن سندیکا با رای مجمع عمومی منحل نگردیده است هیات داوطلب می تواند هیات موسس بازگشایی و یا احیای آن سندیکا نام گیرد. و بهمین منظور فعالیت خود را آغاز کند.
 
۲. هیات موسس سندیکایی مذکور توسط یک رابط جهت معرفی به هیات موسسان سندیکاهای کارگری،اسامی و نشانی اعضای خود را جهت عضویت در این هیات و شرکت در مجمع عمومی آن در اختیار هیات اجرایی فعلی قرار دهد.
 
٣.ارتباط با هیات موسسان سندیکایی در صورت آشنایی با اعضای هیات اجرایی فعلی، به صورت تماس حضوری امکان پذیر است و در غیر این صورت با مکاتبه به آدرس زیر این امکان فراهم خواهد شد.
پست الکترونیکی:                                                                         
hmsyndica@gmail.com
 
۴. فعالان سندیکایی و هیات های موسس سندیکایی جدید،از تاریخ انتشار این فراخوان، به مدت یک ماه فرصت دارند تا ضمن معرفی خود و حوزه فعالیت شان،آدرس و شماره تلفن تماس را به آدرس اعلام شده بفرستند تا امکان تماس و دعوت شان به مجمع عمومی فراهم گردد.
 
  ۵. فعالان و هیات های موسس سندیکایی، ظرف همین مدت می توانند نظرات و پیشنهادات خود را برای اصلاح و تکمیل اساسنامه به آدرس بالا،ارسال کنند. اساسنامه حاضر به همین منظور، به پیوست می آید.
 
۶.دستور کار مجمع عمومی هیات موسسان سندیکاهای کارگری در برگیرنده گزارش بیلان کار، اصلاح اساسنامه و انتخابات هیات اجرایی و بازرسان خواهد بود. تعداد اعضای هیات اجرایی و بازرسان مطابق آخرین تغییرات اساسنامه در همان مجمع خواهد بود.
 
 
                                                                      هیات موسسان سندیکاهای کارگری
                                                                                ۲۴/ ٨/1385
اساس‌نامه‌ی هیأت موسسان سندیکاهای کارگری:
 
فصل اول ـ تعاریف و اهداف:
 
ماده‌ی ۱ - تعریف: هیأت موسسان سندیکاهای کارگری دربرگیرنده‌ی فعالان کارگری در واحد های مختلف تولیدی ـ خدماتی و کارگران بازنسشته و کارگران عضو سندیکاهای فعال و غیر فعال و فعالان شورا ها و انجمن های صنفی کارگری است که داوطلبانه تأسیس و یا احیای سندیکاها را به عهده می‌گیرند وبرای ایجاد سندیکاهای کارگری کوشش می کنند،که در این اساس‌نامه “ه ـم ـ س ـ ک” خوانده می شوند.
 
ماده‌ی ۲ - اهداف: اهداف “ه – م – س- ک” عبارتند از برپایی سندیکاها و اتحادیه های سندیکایی کارگری و فعالیت آموزشی‌، تبلیغی و ترویجی در میان کارگران بر اساس مقاوله نامه های بین المللی سازمان جهانی کار، مصوبات منشور جنبش جهانی سندیکایی و سایر مصوباتی که به نفع ایجاد سندیکاها واتحایه‌های کارگری خواهند بود و هم چنین ایجاد ارتباط به قصد مذاکره با نهاد‌های ذیربط از طریق مراجعات مستقیم، نامه، اطلاعیه و بیانیه و انتشار کتاب‌ها وآثار کارگری‌ـ‌‌اتحادیه‌ای و مطالعه و بررسی آن‌ها، هم چنین ارائه‌ی پیشنهاد‌ها و راه‌حل‌ها و مشاوره برای تسهیل و سرعت بخشیدن به برپایی فعالیت سندیکایی ـ اتحادیه‌ای.
 
ماده‌ی ٣: هر یک از افراد مشمول موضوع ماده‌ی یک که اساس‌نامه‌ی “ه ـ م ـ س ـ ک” را بپذیرد و حق عضویت ماهیانه پرداخت کند، عضو هیأت موسسان سندیکاهای کارگری شناخته خواهد شد.
تبصره‌ی ۱: هیأت موسس هر واحد کارگری تولیدی ـ خدماتی   هر صنف، کارگاه و کارخانه پیشبرد سیاست‌های خود برای تشکیل سندیکا آزاد است و مستقل عمل می‌کند و “ه – م- س-ک” در صورت نیاز، به آن هیأت مشاوره می‌دهد.
تبصره‌ی ۲: هر عضو از هر هیأت موسس درارگان ها و مجمع عمومی “ه – م – س -ک” دارای رأی مستقل خواهد بود.
 
ماده‌ی ۴: حق عضویت، ماهیانه بیست‌هزار ‌ریال است که طی هر ماه از جانب اعضا پرداخت و در ازای آن رسید صادر می‌شود.
تبصره: نپرداختن سه ماه متوالی حق عضویت   بدون عذر موجه و رعایت نکردن اساس‌نامه موجب تعلیق اعضا می‌شود. در صورت تعلیق، هیأت اجرایی می‌تواند سلب عضویت چنین اعضایی را به مجمع عمومی پیشنهاد کند.
 
ماده‌ی ۵: کلیه‌ی کارگران   موسس سندیکا در استان تهران می‌توانند به عضویت “ه – م – س - ک” درآیند. در صورت گسترده‌تر شدن میدان عمل، برای سهولت در انجام امور “ه- م- س- ک” می‌تواند در منطقه‌های مناسب اقدام به ایجاد شعبه کند.
 
 
فصل دوم- ساختار تشکیلات هیأت موسسان سندیکاهای کارگری:
 
ماده‌ی ۶: از آن‌جا که “ه- م- س- ک” در تدارک ایجاد سندیکاهای کارگری به امر آموزش اهمیت جدی می‌دهد و دموکراسی و انضباط سندیکایی را بهترین شیوه‌ی فعالیت کارگران می‌داند، ساختاری مشابه ساختار سندیکایی را برمی‌گزیند.
 
ماده‌ی ۷: مجمع عمومی عالی‌ترین رکن “ه- م- س- ک” است که به دو صورت عادی و فوق‌العاده برگزار می‌شود. مجمع عمومی عادی با نصف + یک اعضا رسمیت می‌یابد و وظایف آن عبارت‌است از: ۱) تصویب اساس‌نامه؛ ۲)انتخاب هیأت اجرایی و بازرسان؛ ٣) سلب عضویت از اعضا؛ ۴) انتخاب و انحلال هیأت تسویه.
مجمع عمومی فوق‌العاده بنا به درخواست بازرس و یا درخواست کتبی یک‌سوم اعضا تشکیل می شود.
تبصره‌ی ۱: میزان یک‌سوم اعضا، از کل تعداد اعضای موجود ـ شامل آخرین اعضای پذیرفته‌شده قبل از مجمع عمومی ‌است.
تبصره‌ی ۲: دعوت به مجمع عمومی از دو هفته‌ی قبل از موعد مقرر صورت می‌گیرد و مجمع با نصف + یک در نوبت اول و در صورت نرسیدن به حدنصاب، دو هفته بعد با اکثریت حاضر رسمیت می یابد.
تبصره‌ی ٣: در اولین مجمع عمومی “ه- م- س- ک” حضور حداقل اعضای دوهیأت موسس سندیکا الزامی‌است.
تبصره ۴: اعضای دارای حق رای در مجمع عمومی سوم باید حداقل سه ماه سابقه عضویت در هیات موسسان سندیکای داشته باشند.
 
ماده‌ی ٨: هیأت اجرایی در مجمع عمومی برگزیده می شود و تعداد آن ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل و مدت مأموریت آن یک ‌سال خواهد بود.
 
ماده‌ی ۹: دبیر هیأت اجرایی و معاون او، از میان اعضای هیأت اجرایی انتخاب می شود که باید دارای سوابق کارگری و تجارب و دانش کافی سندیکایی باشند.
 
ماده‌ی ۱۰: هیأت موسسان، در مجمع عمومی، یک‌ نفر را به عنوان بازرس و یک نفر را به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب می کند. مدت مأموریت بازرس یک‌سال است.
 
ماده‌ی ۱۱- کمیته‌های کار، کمیته‌هایی از اعضا که برای اجرای مصوبات هیات اجرایی و همچنین مطالعه و بررسی و ارایه پیشنهادات به هیات اجرایی، شکل می گیرد، در هر کمیته یک نفر از اعضای هیأت اجرایی به عنوان دبیر کمیته و حداقل دو نفر از اعضای داوطلب، مسوولیت دارند. تعداد کمیته‌ها ۵ واحد است که عبارتند از: ۱) کمیته‌ی آموزش؛ ۲) کمیته‌ی تبلیغات؛ ٣) کمیته‌ی تشکیلات؛ ۴) کمیته‌ی حقوقی؛ ۵) کمیته‌ی مالی.
۱-۱۱-: کمیته‌ی آموزش مسوول پیشبرد امر آموزش سندیکایی است و از دو واحد تدارکات و اجرا تشکیل می‌شود. وظایف هر دو واحد را آیین‌نامه تعیین می‌کند.
۲-۱۱-: کمیته‌ی تبلیغات وظیفه‌ی تبلیغ و ترویج فعالیت‌های سندیکایی را برعهده‌دارد. چگونگی حدود فعالیت کمیته را آیین‌نامه تعیین می کند.
٣-۱۱-: کمیته‌ی تشکیلات پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های تشکیلاتی و ارائه‌ی راه‌کارهای مناسب را به قصدانجام درست امور برعهده دارد و شامل دو واحد ارتباطات درون تشکیلاتی و ارتباطات خارجی است. چگونگی فعالیت کمیته را آیین‌نامه تعیین می کند. هم‌چنین مسوولیت ثبت و نگهداری اسناد به عهده‌ی این کمیته است.
۴-۱۱-: کمیته‌ی حقوقی مسئولیت مطالعه، تحقیق، بررسی و گردآوری   کلیه‌ی اطلاعات و منابع مربوط به قوانین، حقوق و روابط کار وکسب مشاوره از صاحب نظران حقوق کار   را بر عهده دارد.
۵-۱۱-: کمیته‌ی مالی وظیفه‌ی جمع‌آوری حق عضویت و کمک‌های مالی و ثبت اسناد مالی هیأت موسسان را برعهده‌دارد.
تبصره‌ی ۱: کلیه‌ی کمیته‌ها ملزم به برگزاری جلسات هفتگی و ارائه‌ی گزارش‌ آن به هیأت اجرایی هستند.
تبصره‌ی ۲: کلیه‌ی آیین نامه‌هایی که به وسیله‌ی کمیته‌های کار تدوین می‌شوند پس از تصویب هیأت اجرایی اعتبار می‌یابند.
 
ماده‌ی ۱۲- وظایف هیأت اجرایی: هیأت اجرایی مسوول تدوین برنامه ها وسیاست های   آموزشی و نیز تدوین خط‌مشی‌های هیأت موسسان برطبق اساس‌نامه و تصویب آیین‌نامه‌های داخلی و هدایت درست کمیته‌های کار مطابق آیین‌نامه‌های مصوب و پاسخ‌گوی کلیه‌ی موضوعات مربوط به چگونگی فعالیت‌های “ه- م- س- ک” خواهد بود.
 
ماده‌ی 13: دبیر هیأت اجرایی سخنگو و مسوول اجرای کلیه‌ی مصوبات هیأت اجرایی است. دبیر هیأت اجرایی با توجه به شرایط می‌تواند به‌جز جلسات هفتگی، جلسات فوق‌العاده را نیز فرا بخواند.
 
ماده‌ی ۱۴: حدود اختیارات و وظایف بازرس عبارتند از: نظارت بر عملکردهیات اجرایی و کلیه‌ی کمیته‌ها مطابق با اساسنامه و آیین نامه های مصوب و رسیدگی به شکایات و انتقادات اعضا، حضور در جلسات هیات اجرایی و دعوت به مجمع‌عمومی در صورت نیاز یا در صورت تقاضای اعضا، دریافت بیلان مالی و گزارش آن به مجمع‌عمومی.
 
ماده‌ی ۱۵: اساس‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها و کلیه‌ی مصوبات و صورت‌جلسه‌های تشکیلاتی در دو برگ تهیه می شوند: یک برگ به دبیر هیأت اجرایی و یک برگ به بایگانی سپرده می‌شود.
 
این اساسنامه در دو فصل، ماده و تبصره د ر مجمع عمومی   در تاریخ با حضو ر عضو از هیات های موسس سندیکایی تصویب شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics