نویدنو:23/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

ازدواج موقت کسب و کار ماست
*البته ما يکسرى موارد يائسه نيز داريم که به کسانى که نياز شديد دارند ولى به لحاظ مالى در وضعيت مناسبى نيستند (مانند محصلين)، معرفى مي‌کنيم...

*او وضعيت ماه‌هاى اخير را خيلى بهتر از اوايل ميداند ... بعضا حتى روزى دو، سه بار هم صيغه عقد را جارى کرده است
*من حتى در هفته‌نامه پرت سخن هم پنج، شش بارى آگهى چاپ کرده‌ام


http://www.roshangari.net/
روشنگری:بسياری از مسايلی را که در رابطه باتن فروشی و تجارت با بدن زن خوانده و شنيده ايم، در مصاحبه های زير که که رابطه با صيغه در روزنامه هم ميهن چاپ شده ميتوانيم پيدا کنيم،از جمله اينکه فقر، داشتن فرزند، يائسگی و سن بالا از عواملی هستند که از مرغوبيت کالا می کاهند، اينکه مردان فشارهای جنسی برخود را به کمک تجارت جنسی برطرف می کنند درحاليکه اغلب زنان به اجبار به آن تن در داده اند، يا اينکه باکاهش امکان ازدواج و سرکوب جنسي، مراجعه برای خريد سکس افزايش پيدا ميکند. اما نکات ديگری هم در مصاحبه ها هست که ويژه جمهوری اسلامی است. از جمله اينکه بهترين شرايط احراز صلاحيت برای يک شغل , شريف" کهن اينهاست: داشتن سوابق معلمی در دانشگاه و حوزه، امام جماعت مسجدبودن و پوشيدن لباس پيامبر هنگام ,انجام وظيفه بنگاهی,.
برای ,جبران" تبعيض و تحقير و ستمی که در تجارت جنسی نسبت به زن روا ميشود و در مصاحبه ها به روشنی خود را به نمايش گذاشته است، در متن به يک معامله معکوس هم بر می خوريم: امضای قرار داد عقد يک زن 91 ساله و يک مرد 32 ساله!

مصاحبه ها در نوع خود کم نظير و حاوی مطالب تکان دهنده ای است در زير آمده است.

هم ميهن
سجاد تقوايى: آنچه در ذيل مي‌آيد، مصاحبه با دودسته از افرادى است که به امر ازدواج موقت اشتغال دارند و غيره


يک سال؛ 70 مورد ازدواج موقت، 170 مورد دائم
محمود حيدري‌آقايي، جدا از اينکه 18 ماهى است سردفتر ازدواج و طلاق است، فوق ليسانس تاريخ اسلام دارد و اکنون نيز در دانشگاه‌هاى مختلف تدريس مي‌کند و در ضمن مشاور حقوقى نيز است:

تاکنون چند مورد ازدواج دائم و موقت داشتيد؟
70 مورد ازدواج موقت و 170 مورد ازدواج دائم، البته اين نکته را در نظر داشته باشيد که اين جداى از مراجعينى است که به ديگر جاها معرفي‌شان مي‌کنم يا تماس تلفنى دارند و من نيز پشت تلفن جوابى به آنها نمي‌دهم، در ضمن من به شدت پرهيز دارم از اينکه دفترم به عنوان پايگاهى براى اين کار شناخته شود.

مراجعه حضورى هم مي‌شود؟ اينکه کسى بيايد و سفارش کند؟
بله! همين الان از آقايان سه، چهار مورد و از خانم‌ها چهار، پنج مورد به اين شكل داريم. اينها آمده‌اند و سفارش کرده‌اند که اگر فرد مناسبى پيدا شد، مطلعشان کنم.

مدارکى که از طرفين مي‌خواهيد، چيست؟
شناسنامه طرفين، سند خانم دال بر بي‌شوهر بودن و نگاه داشتن عده (طلاق‌نامه يا گواهى فوت شوهر) و عکس طرفين. ما يکسرى کپى از اينها مي‌گيريم و به همراه عکسشان به عنوان سابقه پيش خود نگه مي‌داريم.

روال کار چگونه است؟
در مورد افراد مختلف تفاوت مي‌کند، بعضى مثل من به‌شدت سخت‌گيرى کرده و تمامى مدارک را زيرورو مي‌کنند و کار را هم به نحو احسنت انجام مي‌دهند، اما بعضى حتى اگر در شناسنامه مرد نام خانمى هم باشد، کار را انجام مي‌دهند.

به هر ترتيب، ما براى اين‌گونه ازدواج دو نوع سند داريم (که البته هر دو نوع سند عادى به حساب مي‌آيد)، يکى به شکل يک برگه کاغذ منقوش و شکيل و ديگرى به شکل دفترچه‌اى.

چرا اينقدر کار را محکم مي‌گيريد؟
شما بهتر مي‌دانيد که کسانى که ازدواج دائم كرده‌اند، معمولا در شرايط ضمن عقد خود، متعهد شده‌اند که براى ازدواج دوم از همسر اول اجازه بگيرند و بنابراين گرچه شوراى نگهبان در اين خصوص موارد، مسووليتى را بر عهده عاقد نمي‌داند، اما اداره ثبت بنا به قوانين خودش با چنين دفاترى برخورد مي‌کند. اينکه ما کار را با ظاهر شکيل و مرتب تحويل افراد مي‌دهيم نيز علل خاص خودش را دارد.

مثلا هتل‌ها و مهمانسراها معمولا بدون پرس‌وجو به افرادى که از اين قبيل دفترچه‌ها در دست دارند، اتاق مي‌دهند ولى به موارد معمولي‌تر و ساده‌تر گير داده و آنها را به اماکن مي‌فرستند تا از آنجا نامه بگيرند، گرچه اماکن هم معمولا با ايشان همکارى کرده و به محض ديدن صيغه‌نامه يا حتى بدون آن با اقرار طرفين و امتحان گرفتن از آنها، نامه مي‌دهد و مساعدت مي‌کند.

دفاتر ديگر هم مبادرت به انجام چنين کارى مي‌کنند؟
بله! معمولا مواردى از اين دست را دفاتر رد نمي‌کنند.

جز دفاتر رسمي؟
آنجا که ديگر به وفور موارد بسيارى وجود دارد. معتمدينى وجود دارند و پايگاهى مردمى همچون مساجد و ... نيز در اختيار دارند و از اين طريق خودشان اقدام به اين کار مي‌کنند و معمولا هم چندان توجهى به رعايت قوانين ندارند.

بالاترين مدت صيغه‌اى که داشتيد، چند سال بود؟
40 سال هم داشتيم.

و بالاترين سن؟
يک خانم 91 ساله را به عقد يک مرد 32 ساله درآوردم.

موارد غيرقانونى بسيارى در حين اين کار انجام مي‌گيرد؟
از سوى ما که نه! فعاليت ما کاملا قانونى است. اما آنهايى که به صورت آزاد اين کارها را انجام مي‌دهند، بعضا تخلفاتى را هم انجام مي‌دهند. حيطه کار اين قبيل افراد هم بسيار گسترده‌تر از ماست، الان من افرادى را مي‌شناسم که کارت چاپ کرده و حتى براى خود تبليغات هم کرده‌اند.

هفته‌اى چهار، پنج مورد ازدواج موقت داريم
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد پورپاک، سه سال است که در دفتر خود، اقدام به معرفى افراد به هم و در صورت تمايل طرفين، خواندن صيغه ميان آنها مي‌کند. او وضعيت ماه‌هاى اخير را خيلى بهتر از اوايل مي‌داند، به‌گونه‌اى که اگر در ابتدا به اين کار به عنوان فعاليتى در حاشيه که روزى يکي، دو ساعت وقت مي‌گيرد، نگاه مي‌کرده، اين روزها اين امر تبديل به اشتغال اول وى شده و بعضا حتى روزى دو، سه بار هم صيغه عقد را جارى کرده است.

حميد پورپاک علاوه بر اينکه سطح چهار حوزه دارد، مدرک فوق ليسانس الهيات خود را از موسسه پژوهشى امام خمينى دريافت کرده و اکنون نيز 17 سال است که در حوزه تدريس مي‌کند، گرچه تنها 7 سال از سابقه تدريسش در دانشگاه‌هاى گوناگون مي‌گذرد.

روال کار شما چگونه است؟
کار از آنجا شروع مي‌شود که مثلا خانمى مي‌آيد و به‌خاطر فرزندان بسيار يا شرايط خاص زندگي‌اش، امکان ازدواج دائم را ندارد، در مقابل آقايانى هم مي‌آيند که با توجه به شرايط زندگي، به‌رغم نيازشان نمي‌توانند ازدواج دائم کنند، ما از اينها مدارکشان را مي‌گيريم و سپس مصاحبه‌اى با ايشان مي‌کنيم و اطلاعات مورد نياز از جمله سطح تحصيلات و شرايط زندگى و شرايط مورد دلخواهشان و قد و وزن و شرايط سکونت و ... را در فرمى مي‌نويسيم و بعد منتظر مي‌مانيم که مورد دلخواهى پيدا شود و کار را به انجام برسانيم، گرچه معمولا به علت تقاضاى بالاى آقايان، براى خانم‌ها در همان روز اول مورد مناسب پيدا مي‌شود.

در واقع شما دفترى حاوى اطلاعات مراجعين داريد؟
بله!

موارد شما چگونه از کارى که مي‌کنيد مطلع مي‌شوند و به سراغ‌تان مي‌آيند؟
بالاخره من هم در دانشگاه تدريس دارم و هم در حوزه و هم امام جماعت يکى از مساجد هستم و هم اينکه لباس پيامبر را پوشيده‌ام. همه اينها به اضافه تبليغات دهان به دهان افرادى که مراجعه کرده و رضايت داشته‌اند، موجبات مراجعه افراد را فراهم مي‌سازد. من حتى در هفته‌نامه پرت سخن هم پنج، شش بارى آگهى چاپ کرده‌ام.

در اين سه سال، چند مورد عقد موقت داشتيد؟
78 مورد که البته در اين اواخر اقبال مردم بيشتر شده به گونه‌اى که هفته‌اى چهار، پنج مورد مراجعه داريم که به نتيجه رسيده است.

همين کار را در خصوص ازدواج دائم هم انجام مي‌دهيد؟
بله! 20 مورد هم ازدواج دائم بوده که پس از معرفى طرفين به هم و اعلام رضايت ايشان، آنها را به دفاتر ازدواج ارجاع داده‌ام.

مراجعه آقايان چند برابر خانم‌هاست؟
تقريبا سه برابر.

تا کنون نشده که مواردى مراجعه کنند که قصد سوءاستفاده داشته باشند؟
نه! چون موارد را اکثرا به ما معرفى مي‌کنند و بعد هم ما در مصاحبه‌اى که با آنها داريم، معمولا مي‌توانيم بفهميم که چگونه آدم‌هايى هستند.

برخورد اطرافيان و آشنايان چگونه است؟
مرتب من را تشويق مي‌کنند و حتى مواردى را به من معرفى مي‌کنند.

کار شما منحصر به همين است؟
بله! البته ما يکسرى موارد يائسه نيز داريم که به کسانى که نياز شديد دارند ولى به لحاظ مالى در وضعيت مناسبى نيستند (مانند محصلين)، معرفى مي‌کنيم؛ خانم‌هايى در حدود 50 سال.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics