نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

محقق و صاحب نظر سرشناس در امور ایران: "ایالات متحد آمریکا در آستانة حمله به ایران"

نویدنو:21/8/1385

محقق و صاحب نظر سرشناس در امور ایران:

 "ایالات متحد آمریکا در آستانة حمله به ایران"



آذین داد-

* هم زمان با ادامة فشار بر ایران در ارتباط با برنامة انرژی هسته ای کشور، نگرانی های ناشی از تهدید مداوم نسبت به ثبات منطقه و صلح جهانی از سوی سیاست خارجی دولت بوش افزایش می یابد.
یرواند آبراهامیان، استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه کلمبیای نیویورک، در مصاحبه ای که به تازگی با کمیتة دفاع از حقوق مردم ایران (
CODIR) انجام داد، با اعتراض دیگر استادان دانشگاه نسبت به تشدید جنگ طلبی آمریکا هم صدا شد.

جین گرین، از طرف کمیته دفاع از حقوق مردم ایران اظهارات پروفسور آبراهامیان و پیامدهای تهدیدهای خارجی آمریکا بر وضعیت حقوق بشر در داخل ایران را مورد بررسی قرار می دهد.
*****
هم نظر با بسیاری از ناظران دیگر، پروفسور آبراهامیان نیز در کارکردهای دولت بوش از یازدهم سپتامبر 2001 به این طرف حرکتی به سوی تحکیم منافع استراتژیکی اقتصادی و انرژی آمریکا می بیند و می گوید که استراتژی آمریکا "...این بوده است که خاورمیانه را هم مانند آمریکای مرکزی وارد حیطة نفوذ خود کند."

بی تردید تمایل به استقرار رژیم های دست نشاندة دارای منابع نفتی غنی در منطقة خاورمیانه می تواند هم نیازهای بلند مدت انرژی آمریکا را پاسخگو باشد و هم در جریان "جنگ علیه ترور" که دولت بوش پس از یازدهم سپتامبر اعلام کرده است، امکان استفاده از پایگاه های بیشتری را برای این کشور فراهم کند.

اما تلاش در نشان دادن این رویارویی از دیدگاه یک تضاد آشتی ناپذیر تاریخی بین مسیحیت و اسلام، که تا حد زیادی از لا به لای گزافه گویی های بوش مبنی بر "خوب در برابر شیطان" تراوش می شود، از دید پروفسور آبراهامیان یک موضوع استراتژیکی برای آمریکا نیست. در واقع، همان طور که آبراهامیان اشاره می کند: "مسئلة بوش با ایران این است که ایران خط آمریکا را نمی خواند. حکومت ایران دین سالار تر از حکومت عربستان سعودی نیست، ولی آمریکا با عربستان سعودی مشکل کمتری دارد."

سفر اخیر مایکل هیدن (
Michael Hayden) رییس سازمان سیا به عربستان، با هدف اطمینان دادن به پادشاهی سعودی در زمینة حفاظت از تأسیسات نفتی آن، تازه ترین نشانة بارز نزدیکی این رابطة ویژه است.

در زمینة چشم انداز یک توافق مذاکره شده بین ایران و آمریکا، پروفسور آبراهامیان می گوید: "احتمال یک توافق صلح آمیز فقط در صورتی وجود دارد که آمریکا بپذیرد که ایران می تواند یک برنامة [هسته ای] مستقل اما صلح آمیز داشته باشد که قابل وارسی و اثبات باشد."

اما احتمال چنین سازشی بسیار بعید به نظر می رسد، به ویژه به علت عمق تعهد آمریکا به اسراییل. این عرصه ای از سیاست خارجی آمریکاست که از دید پروفسور آبراهامیان تغییر آن در پی عوض شدن دولت آمریکا احتمال کمی دارد، به خصوص با توجه به وابستگی هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات به لابی هوادار اسراییل.

حصاری که آمریکا موضع خود را به آن محدود کرده است، به نظر پروفسور آبراهامیان چنان است که هرگونه پیشنهادی از طرف ایران، مگر آن که توافق کامل با شرایط آمریکا مبنی بر ایست کامل چرخة هسته ای باشد، با موفقیت روبرو نخواهد شد. در واقع پروفسور آبراهامیان حتی یک جدول زمانی برای اقدام علیه ایران را محتمل می داند و می گوید: "این تصمیم در واشنگتن گرفته شده است که ایران تحت هیچ شرایطی اجازه ندارد یک برنامة هسته ای داشته باشد که احتمالاً در آینده بتواند سلاح های اتمی تولید کند. واشنگتن آماده است که برای عملی کردن این تصمیم هر گونه خطری را بپذیرد. در واقع به نظر می رسد که چنین اطمینانی به اسراییل داده شده است، که به این معناست که بوش پیش از آن که دورة ریاست جمهوری اش به پایان برسد این تصمیم را اجرا خواهد کرد."

هر چند که رهبری جمهوری اسلامی به این امید بسته است که روابط گسترش یابندة اقتصادی اش با اتحادیة اروپا، چین و روسیه آن را در برابر حمله محافظت کند، اما پروفسور آبراهامیان چندان اطمینانی به درستی و واقعیت این امر ندارد و توصیه می کند که رژیم ایران باید مواضع تحریک آمیز بین المللی اش را رها کند و برای جلب افکار عمومی بین المللی به پشتیبانی از خود تلاش کند.

در واقع آبراهامیان جای شکی باقی نمی گذارد که اگر آمریکا تصمیم به حملة هوایی به ایران بگیرد، روابط گسترش یابندة اقتصادی جمهوری اسلامی با اتحادیة اروپا، روسیه و چین، به جز اظهار "تأسف"ی که ممکن است بعد از وقوع واقعه ابراز شود، نمی تواند کمترین حفاظتی را برای این کشور تأمین کند. "روسیه، چین و اتحادیة اروپا "حفاظتی" بیشتر از آنچه برای عراق تأمین کردند، برای ایران تأمین نخواهند کرد. "

در پاسخ به پرسش های مطرح شده در مورد اقدام هایی که ایران می تواند به کار بندد تا از تشدید تشنج جلوگیری کند، و در ارتباط با چشم انداز دمکراسی در ایران، پروفسور آبراهامیان عوامل خارجی از جمله جلب افکار عمومی جهانی و مبارزه با کارزار "محور شیطانی" را از عوامل اصلی می داند. او می گوید دادن تضمین های اساسی به سازمان ملل " شاید موجب جلوگیری از حمله آمریکا نشود ولی می تواند آمریکا را در انظار عمومی جهانی در انزوای بیشتری قرار دهد."

نظرهای پروفسور آبراهامیان تأکیدی است بر نگرانی های فزاینده در مورد سیاست خارجی آمریکا در منطقة خاورمیانه. این نظرها همچنین تأکیدی است بر نگرانی فعالان حقوق بشر و ترس دیرپای آنها در مورد چشم انداز فعالیت مخالفان داخلی رژیم. بحران کنونی بین المللی دستاویز سودمندی است برای جمهوری اسلامی تا به بهانة ضرورت "وحدت ملی " علیه تهدید حملة خارجی، مخالفان را در داخل کشور سرکوب کند.

کارزار جلب افکارعمومی بین المللی نسبت به مقاصد صلح آمیز ایران، با رعایت و تأمین آزادی بیان و تجمع برای کل آرای دموکراتیک مردمی در داخل ایران بسیار تقویت خواهد شد؛ اما در حال حاضر رژیم این آزادی را فقط برای پیروان خود مجاز می شمارد. تا زمانی که این امر عملی نشود، تمام وزنة افکار بین المللی که می توانست در برابر سیاست تجاوزکارانة آمریکا قرار بگیرد، با توجه به سرکوب داخلی روزانه توسط رژیم ایران ناگزیر به مجرای دیگری هدایت می شود.

کمیتة دفاع از حقوق مردم ایران از دیدگاه های پروفسور آبراهامیان، که وزنة صداهایی را که مخالف مداخلة آمریکا در ایران هستند سنگین تر می کند، استقبال می کند. علاوه بر پیش گرفتن استراتژی مخالفت با حرکت به سوی جنگ، ما به تبلیغ پیشنهاد خود مبنی بر نیاز به یک استراتژی دوجانبه ادامه می دهیم: مخالفت با تهدید خارجی علیه ایران از یک سو، و مبارزه برای احقاق حقوق مردم ایران برای صلح، حقوق بشر و دمکراسی از سوی دیگر.


اصل این مصاحبه در صفحه اینترنتی «کمیته دفاع از حقوق مردم ایران» (
CODIR ) منتشر شده است. آدرس صفحه اینترنتی کمیته دفاع از حقوق مردم ایران به قرار زیر است:  www.codir.net

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics