نویدنو:28/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

اعتراض صریح رییس فراكسیون اقلیت به برخورد با مطبوعات و دانشجویان منتقد حاكمیت

اعتماد

دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس گفت: با وضعیتی که در حوزه اطلاع‌رسانی و نقد با آن رو به رو هستیم این جامعه و افكارعمومی است که باید قضاوت كنند كه فضای اطلاع‌رسانی و نقد در جامعه بسته شده یا خیر؛ و افراد در مقایسه با گذشته آزادتر و سهل‌تر اظهارنظر می‌کنند یا خیر و امروز بیشتر هدف بازخواست قرارمی‌گیرند یا در دو- سه سال گذشته؟

«محمدرضا تابش» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: ما كلا مخالف فضای تحدید برای مطبوعات هستیم، به خصوص در شرایط حساس فعلی كه بیشتر حملات متوجه رسانه‌ها و سایت‌های منتقد دولت است.

وی با اشاره به شرایط حساس كشور گفت: ما به مشاركت گسترده مردم در همه عرصه‌ها و مقابله با تهدیدها نیاز داریم؛ هر چقدر رسانه‌ها بتوانند وظایف و مسئولیت‌های خویش را به نحو مطلوب و موثرتری به انجام رسانند به این هدف زودتر دست می‌یابیم و برعكس فضای تهدید رسانه‌ها، آنها را دچار خودسانسوری می‌كند، و بسیاری از واقعیت‌هایی كه در جامعه است از چشم مسوولین پوشیده می‌ماند، و عرصه نقد و انتقاد تضعیف می‌شود و بسیاری از مسایل که در درون جامعه جاری و ساری است، ظهور و بروز بیرونی نمی‌یابد و باعث می‌شود كه مسوولان راه را اشتباه بروند و خودشان را از خطا مصون بدانند و تصمیماتی بگیرند كه به صلاح جامعه نباشد.

تابش با بیان اینكه دنیای امروز دنیای ارتباطات و اطلاعات است، گفت: به واسطه تكنولوژی پیشرفته و تسهیلاتی كه در امر ارتباطات فراهم شده دنیای امروز، عصر انفجار اطلاعات است و در این عرصه نمی‌توان هیچ چیزی را كتمان و پنهان كرد.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و نظارت بر کارکرد دستگاه‌های رسمی و غیررسمی وظیفه‌ای است كه مطبوعات ما بر عهده دارند، و این امر زیر شعار نظام ما یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، رسالت و وظیفه ‌بسیار سنگینی را بر دوش مطبوعات ما نهاده است، و به همین علت حاكمیت وظیفه دارد به این مهم توجه نشان داده و با سعه صدر امکان نقد و نظارت و اطلاع‌رساتی شفاف و صحیح و بیطرفانه را فراهم آورد.


وی با بیان اینكه همه اصحاب رسانه و مطبوعات در كشور ما خودشان سوابق انقلابی داشته و وطن‌پرست هستند، گفت: گاهی مطبوعات سلیقه و ذائقه‌شان آن است كه به موضوعی پرداخته و آن را مورد نقد قرار دهند كه در جهت اصلاح امور و كمك به حاكمیت خواهد بود؛ اما در آن زمان از سوی دولت به آن موضوع توجهی نمی‌شود. این امر اجازه می‌دهد زوایای تاریک یک موضوع و یک مساله در معرض دید مردم و مسئولان قرار گیرد و برای آن چاره‌اندیشی شود.

دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس ادامه داد: ما كه داعیه‌دار تحقق انقلابی هستیم كه پایه‌هایش بر مردم سالاری است و برای آزادی و دموكراسی احترام قائل است نباید ازهدف نقد قرار گرفتن بگریزیم.

تابش تصریح كرد: این نقد اصحاب مطبوعات است كه باعث اصلاح روش‌های حاكمیت شده و كارهای دولت مقبولیت بیشتری نزد مردم پیدا خواهد كرد. بنابراین وظیفه كلی حاكمیت است كه این بستر را برای همه فراهم كند، البته افرادی كه در راس كارها نیز هستند وظیفه دارند كه حق رقیبان خودشان را به صورت مضاعف تامین كنند؛ یعنی اطمینان عمل به آنها بدهند تا بدون دغدغه خاطر، از اینكه مورد تهدید واقع شوند، رسانه‌شان تعطیل شود و مجبور به خودسانسوری بشوند، بازخوردها را از مردم بگیرند و به حاكمیت تحویل دهند و این تنها در سایه سعه‌‌صدر حاكمیت محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: حال اگر مجموعه حاكمیت دوگانه برخورد كند، یعنی عده‌ای تحت پوشش قانون و حمایت آن بتوانند مسائل را بازتاب بدهند و عده‌ای دیگر اگر كوچكترین نقدی از سر دلسوزی انجام دهند هدف تهدید قرار گیرند، این كار بی‌اعتمادی به حاكمیت را رقم ‌زده و باعث شكاف بین حاكمیت و مردم می‌شود، و در درازمدت این نوع برخورد اثرات نامطلوب خود را به صورت‌های دیگر به جا گذاشته و برای آن باید هزینه‌های بیشتری بپردازیم.

تابش درباره تحمل حاكمیت درمورد مطبوعات، گفت: در دوره اصلاحات منتقدان دولت كه بیشتر روزنامه‌های اصولگرا بودند و پا را از خطوط قرمز در قبال رییس جمهورو رییس مجلس بیرون گذاشتند اما با توجه به آمار، حتی یك ساعت هم وقفه در کارشان به وجود نیامد و با سعه صدر، تمام این حرف‌ها به جان خریده شد تا تاوان آن چیزی كه جزء شعارهای اصلی مردم برای تحقق انقلاب، آزادی و دموكراسی بود را در عمل، جبهه اصلاحات بپردازد.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: نگاهی به امکانات محدود اصلاح‌طلبان در حوزه مطبوعات نشان می‌دهد که به رغم خودسانسوری‌های فراوان و سانسورهای رسمی و غیررسمی، حاکمان به حداقل‌ها نیز رضایت نمی‌دهند و ما شاهد تعطیل وسائل ارتباط جمعی شکست و بسته اصلاح‌طلبان یعنی دو روزنامه و یک خبرگزاری هستیم. ما منکر اشتباه و خطا نیستیم اما انصاف دهید آیا همان برخوردی را که با اشتباهات روزنامه‌های محافظه‌کار و اصولگرا می‌شود با مطبوعات اصلاح‌طلب می‌شود؟ این برخوردها را چیزی جزتبعیض و نابردباری ناپسند نمی‌توان نام نهاد؛ و قطعا دود آن به چشم همه خواهد رفت.

وی هم‌چنین با اشاره به رفتاری كه نسبت به دانشجویان صورت گرفته، گفت: ‌در سال آخری كه (1383) آقای خاتمی به دانشگاه رفته بود ما برخورد دانشجویان را دیدیم اما حتی یك نفر هم تحت پیگیرد و احضار قرار نگرفت و هم‌چنین كمیته انضباطی دانشگاه نیز كار آنها پیگیری نكرد، اما اكنون می‌بینیم كه چه بر سر جنبش دانشجویی می‌آ‌ید.

دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس به تظاهرات فرهنگی‌ها دو سال قبل از مجلس ششم اشاره كرد و گفـت: ‌در این تظاهرات علنا به رییس و نایب رییس مجلس توهین شد و فرهنگیان نرده‌های مجلس را از جا كنده و حرف‌شان را زدند، اما حتی یك نفر هم بازداشت نشد و پرونده‌سازی برایش صورت نگرفت، اما تجمع آرامی كه فرهنگیان داشتند و نوع برخورد با آنها همه حاكی از آن است كه فضای نقد محدود شده و سعه صدر حاكمیت كمتر شده است.

تابش گفت: اگر نقدها مطرح نشود حتی اگر تند باشد مسائل و ایده‌ها و اندیشه‌ها زیرزمینی می‌شوند و دیری نخواهد گذشت که خدای ناکرده جامعه با مشكلات عدیده‌ای ممکن است روبه رو شود و آن روز چاره جویی سخت خواهد بود.

وی در پايان گفت: این مثال‌ها مطرح شد تا جامعه و افكار عمومی خود قضاوت كنند كه فضای نقد بسته شده یا خیر و آیا افراد بیشتر مورد بازخواست قرار می‌گیرند یا نه، بنابراین در نهایت قضاوت با افكار عمومی خواهد بود.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics