نویدنو:15/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 

ده ها هزار نفر برای اعتراض در محل اجلاس سران 8 قدرت جهان گرد آمده اند


* بنا بر گزارش رويترز به معترضين سنتی ضد گروه 8 که معتقدند جهانی کردن سرمايه داری به فقر کشورهای در حال توسعه دامن زده است، نيروهای متنوع جديدی پيوسته اند: گروه های فمينيستي، انجمن های فرهنگي، فعالين کليسايي، فعالين محيط زيست.

سيگوارد جاکوبسن يک دانشجوی دانمارکی:"ما ميخواهيم شباهت سلاطين قرون تاريکی و رفتار گروه 8 در عصر کنونی را به نمايش بگذاريم."

http://www.roshangari.net/
روشنگری. خبرگزاری ها گزارش ميدهند از روز جمعه قطارهای روستوک پر از انبوه تظاهراتی کنندگانی شد که به سوی محل برگزاری اجلاس سران جی 8 ميروند. برنامه های معترضان متنوع است.
اجلاس در روستايی واقع در روستوک شرق آلمان،در سواحل بالتيک برگزار ميشود که دور آن با سيم خاردار و مرتفع از مردم جدا کرده اند. پليس خود را برای برخورد با 100 هزار تظاهر کننده آماده کرده است. سازمان دهندگان اصلی تظاهرات قصد ايجاد درگيری ندارند.آنها در وبسايت خود نوشته اند فقط ميخواهند به صدای هرچه بلندتر اعتراض خود را به نمايش بگذارند.رويترز گزارش داد روز جمعه برخی از مسافران در 200 کيلومتری شمال برلين متوقف شدند تا در کنسرت راکی که توسط بخشی از تظاهرکنندگان برگزار شده بود شرکت کنند.
بنا بر گزارش آسو شيتد پرس هليکوپترهای پليس در کنار ايستگاه اصلی قطار شهر بر فراز سر هزاران تن تظاهر کننده پرواز ميکرد و جمعيت ترانه های اعتراضی ميخواندند و می رقصيدند و پرچم های خود را تکان ميدادند.

Werner Raetz از گروه اتاک و يکی از مسوولين سازماندهی تظاهرات به رويترز گفت:"آنچه ما از آن می ترسيم اين است که عمليات پليس طی روزهای آينده مردم را به حدی به خشم در آورد که به اقداماتی دست بزنند که در برنامه نيست.". همه ميدانند سطحی از درگيری اجتناب ناپذير است. نخستين درگيری عصر روز شنبه پيش آمد و گزارش و تصاوير آن با تفصيل به سراسر جهان مخابره شد. خود تظاهرات اصلی تاکنون چنين پوشش خبری گسترده ای نگرفته است.

فرانس پرس گزارش داد بعد از ظهر روزشنبه تعداد جمعيتی که در محل گرد آمدند، بنابه گفته سازماندهندگان 80 هزار و بنا بر گفته پليس 30 هزار نفر بود. بنابر گزارش اين خبرگزاری آلمان 16000 پليس را در محل برای مقابله با تظاهرکنندگان بسيج کرده است. محل برگزاريی اجلاس پرت افتاده و دسترسی به آن دشوار است. فرانس پرس گزارش داد که گروه های ميليتانت تهديد کرده اند راه های اطراف فرودگاه را بلوکه ميکنند تا سران کشورهای نتوانند خود را به محل اجلاس برسانند. رويترز اقدامات امنيتی پليس را از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه خوانده است.

آسوشيتدپرس گزارش داده است که پيام های گروه های متعدد متفاوت و متنوع است. برخی گروه 8 را به مبارزه با ايدز/هيو، مبارزه با فقر در آفريقا و نجات محيط زيست تشويق ميکنند، در حاليکه ديگران اساسا مشروعيت گروه 8 را زير سوال می برند.
گزارش اينترنشنال هرالد تريبون حاکی از آن است که شعارهای دسته اول متعلق به گروه هايی مثل اکسفام، کريستين ايد، و
Cafod and Action Aid ميباشد.

گزارشگرخبرگزاری مزبور به پلاکارد يک تظاهر کننده اشاره ميکند که گربه سياهی روی آن نقش بسته بود. او گفت اين حيوان را انتخاب کرده زيرا نمی توان بر او حکومت کرد.

گزارشگر رويترز برخی شعارهای ديگر روی پلاکاردها را بازتاب داده است:"خصوصی کردن ها را متوقف کنيد!"، "صلح جهانی هم اکنون!"، و "آب حق بشر است!"

در تظاهرات سالهای اخير نسبت به تظاهرات های نخستين جنبش جهانی ضد نئوليبرالي، خواست صلح و شعارها عليه ماشين جنگی قدرت های بين المللی بسيار پر رنگ تر شده و بار ديگر بعد از پايان جنگ سرد، در جنبش های دمکراتيک جهانی جای خاصی پيدا کرده است.

درگيری بعد از ظهر روز شنبه بين يک گروه کوچک ميليتانت و پليس روی داد و نسبتا شديد بود. گاردين نوشته است معترضين ميگويند پليس 520 تظاهرکننده را مجروح نمود.پليس ميگويد معترضين 433 پليس را زخمی کردندکه 30 تن آن ها در بيمارستان بستری شدند. پليس تعداد زيادی را دستگير کرد که تا روز يکشنبه 63 تن آنها هنوز پشت ميله های زندان بودند. بنابرگزارش رويترز بسياری از گروه های معترض با شروع درگيری محل را ترک کردند. معترضين پليس را مسوول شروع درگيری خواندند که با برخوردهای تند به تحريک معترضين پرداخت.

تورهای شاهانه و فقر بينوايان
بنا برگزارشات مختلف تمام شب پنج شنبه و شب جمعه مغازه داران خيابان های تجاری روستوک نگران از درگيری ها، مشغول جمع کردن و تخليه کالاهای نزديک ويترين و انتقال آنها بودند.در حاليکه گروه های کوچکی هستند که تظاهرات مسالمت آميز را موثر نمی دانند و معتقدند حتی زير پوشش خبری هم قرار نخواهد گرفت، سازماندهندگان اصلی تاثير درگيری ها بر افکار عمومی را مثبت نمی دانند.

اغلب گزارشات حاکی از آن است که حمله پيشگيرانه پليس به فعالان چپ در هفته گذشته بخشی از تظاهرکنندگان را تحريک کرده و بر انرژی آنها افزوده است. اين چيزی است که احزاب اپوزيسيون دولت خانم مرکل نيز نسبت به آن هشدار داده بودند.

معترضان جزواتی در شهر پخش کرده اند که در آن نوشته شده است: جهانی که جی 8 بر آن سلطه دارد، جهانی است مملو از جنگ، گرسنگي، تمايزات اجتماعي، ويرانی محيط زيست و حصار ها در مقابل مهاجران و پناهندگان. ما ميخواهيم به اين وضع اعتراض کنيم و گزينه مقابل آن را نشان بدهيم. ما ميخواهيم جهانی ديگر بسازيم.

بنا برگزارش رويترز يک گروه لباس های شاهان قرون وسطا را پوشيده بودند. سيگوارد جاکوبسن يک دانشجوی دانمارکی که از اين گروه بود به رويترز گفت:"ما ميخواهيم شباهت سلاطين قرون تاريکی و رفتار گروه 8 در عصر کنونی را به نمايش بگذاريم."روی پلاکاردی که اين گروه حمل ميکردند نوشته بود: شاهان ما در گردش، هرگز به بينوايان فکر نمی کنند.
بسياری از پوسترها که در رسانه ها بازتاب يافته نيز حاکی از همين نارضايی گسترده از شکاف طبقاتی موجود و بويژه شکاف بين کشورهای پيشرفته و قاره های عقب نگاه داشته شده است که با هنرمندی و ذوق بسيار تهيه شده است.

انفجار احساساتی که فروکوبيده شده است
بنا بر گزارش رويترز به معترضين سنتی ضد گروه 8 که معتقدند جهانی کردن سرمايه داری به فقر کشورهای در حال توسعه دامن زده است، نيروهای متنوع جديدی پيوسته اند: گروه های فمينيستي، انجمن های فرهنگي، فعالين کليسايي، فعالين محيط زيست.

سازمان دهندگان فعاليت های بسيار متنوعی را برنامه ريزی کرده اند که شامل کارگاه ها، سخنرانی ها، راهپيمايی و فعاليت های ديگر است.

لازم به يادآوری است که اين روزهاشدت احساسات در ميان بسياری از تظاهر کنندگان بالاست.در جهان رسانه ای که مطبوعات آزاد هستند و به آزادی بيان احترام گذاشته ميشود، و در عصری که عصر رسانه ای و اطلاعاتی خوانده ميشود، بسياری صدای خود را فرو کوفته می بينند که در رسانه های بزرگ و انحصاری و قابل دسترس برای اکثريت مردم روزنه ای برای آن باز نشده است. از طرف ديگر تجربه نشان داده است که پليس در اين روزها از نشان دادن آن روی خشن چهره خود ابايی ندارد. ويديوی صحنه قتل بيرحمانه ی کارلو جوليانی
Carlo Guilani توسط پليس پارا ميليتر در جريان گردهمايی سران در جنوای ايتاليا در سال 2001 به خوبی نشان ميدهد پليس برای اعمال قساوت چه دست بازی داده شده بود.
در باره درگيری روز شنبه
Werner Raetz از سازمان اتک به رويترز گفت حملات پليس توجيه پذير نيست. او گفت در چند روز آينده هر دو طرف بايد احساسات خود را کنترل کنند.

واشينگتن پست نوشته است پيتر مولر که در ميان تظاهر کنندگان بود و از چشمانش که در اثر گاز اشک آور پرخون بود، اشک می ريخت گفت:, تا وقتی پليس عقب ايستاده بود همه چيز به خوبی پيش ميرفت. ولی وقتی يکی از آنها جلو آمد کنترل از دست خارج شد.,
او در حالی که شانه بالا می داد گفت , چکار ميتوان کرد؟ بسيار خوب به تظاهرات مسالمت آميز پايان دهيد.,

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics