نویدنو:19/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

"كمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه" سیزدهمین اطلاعیه خود را منتشر كرد. متن كامل اطلاعیه به شرح زیر است:

 

 اطلاعيه شماره 13 كميته پي‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه

ضرورت رفع ابهام از بازداشت‌های اخیر

 

در زمانیكه تعدی‌ها به حقوق شهروندی از سوی برخی از مسؤولان امور در دستگاه‌هایی كه باید حافظان اخلاق در جامعه باشند بر مردم روا داده می‌شود، قوه قضاییه كه آخرین ملجاء قانونی است، گویا وظیفه ذاتی‌اش را به كنار نهاده است. آنچه در دانشگاه زنجان گذشت، نمونه بارزی بود از فدا شدن عدالت بر پای مصلحتی نامیمون. پرده از راز مگوی مدیری برافتاد و عاقبت كار آن كس كه به بازداشتگاه روانه شد همان دختری بود كه دست تظلم دراز كرده بود و خود را در مظان اتهام قرار می‌داد تا بلكه چشمان فرشته عدالت حافظ و ضامن‌اش باشد. شاید بازداشت های خارج از روال قانونی در این روزها دیگر به رویه‌ای قضایی بدل شده است و خود به قانونی سترگ و نانوشته و عرفی بدل شده كه مسؤولین قضا در بخشنامه‌های محرمانه به قاضیان و ضابطان فرستاده‌اند و از رسانه ها مخفی نگاه داشته‌اند، وگرنه نمی‌توان این حركت‌های هماهنگ را به خودسری برخی عوامل منسوب كرد. در هر اعتراض اجتماعی و هر زمزمه صنفی دست‌هایی را می‌توان دید كه به سادگی و برخلاف قوانین موضوعه و بی‌پروا از قانون اساسی به كار می‌افتد و اینگونه می‌شود كه به ناگاه در تجمعی كه دانشجویان برای احقاق حقوق صنفی‌شان برگزار كرده‌اند، عده‌ای به بازداشتگاه می‌روند ویا در اجتماع هواداران نام و اعتبار خلیج فارس و معترضان به اظهارات برخی دولت‌های عربی باز عده‌ای روانه بازداشتگاه می‌شوند و اینگونه است، زنانی كه كه نشست محدودشان برای احقاق حقوق‌شان لغو شده است، بازداشت می‌شوند. جالب اینكه نه معلوم است كه اینها كجا رفته‌اند و نه كسی خبری به خانواده‌ها می‌دهد تا بلكه با مدد وكیل و ماده قانونی  به دنبال عدالت بیفتند. روال بازداشت‌های غیر قانونی چنان گرم است كه مسؤولان قضایی حتی تذكری به ضابطان نمی‌دهند و اصراری بر رعایت حقوق بازداشت شدگان ندارند. بر اين اساس  برخي اخبار در نقض مفاد فوق به شرح زیر است:

1- بازداشت دختر دانشجوی دانشگاه زنجان كه به گفته دادستان زنجان "فقط چند روزی در اختیار دادسرا بوده و حتی سعی شده طی این چند روز به زندان فرستاده نشود." ابهام در در خصوص این پرونده با توجه به سخنان نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی همچنان وجود دارد.

2- بازداشت حدود 9 نفر از فعالان امور زنان و روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در پنج‌شنبه 23 خردادماه مقابل یك گالری هنری  كه بامداد جمعه 24 خردادماه آزاد شدند. آیدا سعادت (روزنامه‌نگار)، ناهید میرحاج (فعال امور زنان)، نسرین ستوده (وكیل دادگستری)، ژیلا بنی‌یعقوب (روزنامه‌نگار)، جلوه جواهری (وب‌نگار و دانشجوی فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی)، سارا لقمانیان (مددكار اجتماعی)، فریده غائب (روزنامه‌نگار)، عالیه مطلب‌زاده (عكاس و گزارشگر) و نفیسه آزاد (وب‌نگار و دانشجوی فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی) بازداشت شدگان پنج‌شنبه بودند. در جریان این اتفاق كیوان صمیمی بهبهانی فعال حقوق بشر نیز كه در صدد توجیه حضور زنان در این محل بود پس از برخورد توهین آمیز و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن برای مدت كوتاهی بازداشت شد.

3- ابهام در بازداشت ناهید كلهر دختر دانشجوی 21 ساله و عدم اطلاع رسانی در این خصوص

4- بازداشت عباس پالیزدار پس از ایراد سخنرانی او در همدان كه در آن برخی از روحانیون برجسته را به سوء استفاده از موقعیت خود متهم كرد و پس از آن بازداشت 11 نفر دیگر در ارتباط با پرونده پالیزدار.

5- بازداشت حسین سعیدی معلم، ایمان رضایی عضو انجمن شعر جوانان آمل، حسن سرداری فعال فرهنگی كرمانشاه، علی كریمی از دراویش سلسله نعمت اللهی گناباد در قم، امیر علی لباف مأذن نماز سلسله نعمت اللهی در قم، غلامرضا غلامحسینی عضو سندیكای كارگران شركت واحد تهران، صدیق مینایی روزنامه‌نگار در سنندج، شورش طهماسبی از فعالان مدنی سنندج، عسگر اكبرزاده فعال دانشجویی، مهدی خدایی فعال دانشجویی دانشگاه آزاد، سجاد رجبی و محمد میزبان دو دانشجوی دانشگاه آزاد واحد مشهد، سلمان سیما دانشجوی دانشگاه آزاد، مجید اسدی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، محمد زراعتی، توحید حق شناس و فرزاد حسن زاده از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، حسین حسینی دبیر سابق انجمن اسلامی آموزشكده رازی اردبیل در نقده، جمال الدین رحمانی و راشد عبداللهی دو دانشجوی دانشگاه شهرضای اصفهان، هود یازرلو دانشجوی دانشگاه معصومین قم، امیر رضا اردلان دانشجوی كرد در اصفهان، همچنین علی قلی زاده عضو انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود، علی صابری عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، رضا عرب دبیر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، مهدی قدسی و اشکان آرشیان عضو انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد. لازم به توضیح است كه برخی از نامبردگان با تأمین قرارهای صادره بطور موقت آزاد شده‌اند.

6- وخامت وضعيت جسماني برخي زندانيان سياسي وعقیدتی از جمله عمادالدین باقی، محمد صدیق كبودوند، منصور اسالو و  آیت الله كاظمی بروجردی.

7- صدورحكم یك سال حبس تعزیری برای جلال جلالی زاده نماینده دوره ششم  مجلس شورای اسلامی، هشت سال زندان برای سعید متین پور، یك سال حبس تعزیری برای صالح كامرانی وكیل دادگستری، یك سال حبس كه به مدت پنچ سال به حالت تعلیق در خواهد آمد برای عبدالله عباسی جوان، محمد علی حیدری، جلیل غنی‌لو، علیرضا متین‌پور، یعقوب سالكی‌نیا، میر قاسم سیدین زاده، بهروز صفری و لیلا حیدری از فعالان زنجان، پنج سال زندان در تبعید برای هانا عبدی، سه سال حبس تعلیق برای یونس میرحسینی دانشجوی حقوق دانشگاه شیراز، شش ماه حبس تعزیری برای مهدی محمودی دبیر اسبق انجمن اسلامی و سید باقر سجادی دبیر سابق انجمن علمی دانشكده اقتصاد و عضو شورای عمومی انجمن اسلامی سیستان و بلوچستان، 18 ماه زندان برای فاطمه گفتاری مادر دانشجوی زندانی یاسر گلی، 11 سال زندان برای محمد صدیق كبودوند روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، شش ماه حبس برای محمدرضا عوض پور دانش آموز و چهار ماه حبس برای محمد جراحی فعال كارگری.

8-  بي‌اطلاعي از وضعیت تعدادی از بازداشت‌شدگان در جریان چند تجمع در حوالی پارك‌های ملت  در تهران و مشهد و پارك لاله در تهران  كه مقام های قضایی در خصوص تجمع پارك ملت در تهران از بازداشت 200 نفر خبر داده‌اند. بازداشت محبوبه كرمی، ویدا دهقانیان و اكبر فهیمی كه از مسیر خیابان پارك ملت در حال عبور بوده اند بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

9- تأیید حكم 8 ماه حبس برای عابد توانچه فعال دانشجویی

10- ندادن مرخصی و عدم اعطای آزادی مشروط  به زندانیان سیاسی و عقیدتی كه بیش از نیمی از دوران محكومیت خود را طی كرده‌اند،علی رغم درخواستی كه ارائه داده‌اند.

11- نگرانی در خصوص وضعیت پرونده روناك صفارزاده، حبیب الله لطیفی و میثاق یزدان پناه.

بر این اساس "كميته‌ پي‌گيري بازداشت‌‌هاي خودسرانه" ضمن يادآوري مواردي كه در 12 اطلاعيه قبلي به استحضار ملت شريف ايران رسانده است بر رعایت حقوق همه شهروندان بر اساس موازین حقوق بشر و اصول قانون اساسی ایران برای همه بازداشت‌شدگان تأكید كرده و رفع ابهام از بازداشت‌های صورت گرفته در روزهای اخیر را خواهان است.

خواسته این كمیته جلوگیری از بازداشت‌های غیر قانونی توسط مسؤولان قضایی و تذكر به ضابطان بر لزوم رعایت حقوق بازداشت شدگان برای ممانعت از بازداشت های خارج از روال قانونی وتبدیل شدن این موضوع به رویه‌ای قضایی  است.

 

       كميته پي‌گيري بازداشت‌هاي خودسرانه

18/ 4 1387

 

                                                                   

جهت اطلاع و اقدام قانوني، رونوشت به :

1-  رياست محترم قوه قضاييه

2-رييس كل دادگستري استان تهران

3- رييس كل دادگستري استان كردستان

4- ستاد حقوق بشر قوه قضاييه

5-هيات نظارت بر حفظ حقوق شهروندي

6- رياست ديوانعالي كل كشور

7- دادستان كل كشور

8- كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي

9- كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics