نویدنو:04/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بسوی اتحاد چپ ها در آلمان

ارژنگ بامشاد

 منبع : نشریه راه کارگر شماره 287

در روز شنبه 19 ماه مه 2007 کنگره های "حزب چپ آلمان"  و "آلترنایتو انتخاباتی کار و عدالت اجتماعی" نتایج نظرخواهی از اعضای خود پیرامون وحدت این دو جریان چپ را اعلام کردند. در این نظرخواهی حزبی که از 30 ماه مارس تا 18 ماه مه جریان داشت، 47741 نفر از 57829 عضوحزب چپ یعنی 82.9 درصد شرکت کردند و 96.9 درصد آنها به وحدت این دو جریان رأی مثبت دادند. از میان 10 هزار عضو " آلترناتیو انتخاباتی کار و عدالت اجتماعی" نزدیک 50 درصد در این نظرسنجی شرکت کردند و 83 درصد به اتحاد رأی مثبت دادند. به این ترتیب راه برای ایجاد حزب واحد چپ در آلمان هموار گشت. حزب جدید در کنگره ی مشترک که در 16 ژوئن برگزار خواهد شد، ایجاد می گردد.

هر چند "حزب چپ ها" در آلمان هنوز رسمأ تشکیل نشده است، اما از هم اکنون این حزب ساختار سیاسی آلمان و نقش احزاب این کشور را به حرکت در آورده است. حزب جدید با نزدیک به 70 هزار عضو سومین حزب بزرگ آلمان به لحاط تعداد اعضاء خواهد بود. کسب بیش از 8 درصد آراء در ایالت برمن و حضور در پارلمان ایالتی در استان های غربی آلمان برای اولین بار، باعث شده که دیگر احزاب حضور حزب جدید را بسیار جدی تلقی کنند. در سال آینده در بسیاری از ایالت های آلمان انتخابات ایالتی صورت می گیرد و این امکان که حزب جدید بتواند در پاره ای از این انتخابات از مرز 5 درصدی برای حضور در پارلمان های ایالتی عبور کند وجود دارد. در این صورت وزن و نقش چپ ها در سیاست آلمان گسترده تر خواهد شد. هم اکنون فراکسیون حزبی این دو جریان در پارلمان سراسری آلمان با بیش از 50 نماینده، چهارمین فراکسیون حزبی است.

اتحاد جدید وقتی که در کنگره ایجاد در 16 ژوئن، رسمیت یابد، به معنای آن است که چپ های شرق آلمان که در حزب سوسیالیسم دمکراتیک متشکل هستند و چپ های غرب آلمان یعنی جدا شده گان از حزب سوسیال دمکرات آلمان، چپ های اتحادیه های کارگری و روشنفکران چپ که تاکنون بصورت مستقل فعالیت می کردند،در یک حزب جدید متشکل می شوند و برای عدالت اجتماعی و علیه نئولیبرالیسم حاکم بر سیاست احزاب پارلمانی تاکنونی به مبارزه برخواهند خواست. رهبران حزب جدبد اعلام کرده اند که برای جلوگیری از کاهش دستمزد ها و افزایش سالانه دستمزد بیش از افزایش تورم سالانه، برای تضمین قانونی حداقل دستمزد ها؛ برای جلوگیری از کاهش حقوق بازنشستگی؛ برای دفاع از حقوق پناهجویان،  برای مبارزه با بیکاری و بیکارسازی، برای افزایش نقش مردم در سیاستگزاری های سراسری، برای لغو قوانینی که در چند سال اخیر علیه بیکاران و وابستگان به سیستم تأمین اجتماعی تصویب شده، برای کاهش مالیات درآمدهای پائین و افزایش مالیات ثروت های بالا و بادآورده، و علیه تمامی مظاهر سیاست های نئولیبرالی مبارزه خواهند کرد. آن ها تأکید کرده اند که در سیاست خارجی از سیاستی صلح جویانه دفاع کرده و خواهان بازگشت سربازان آلمانی از افغانستان هستند و تاکنون مخالفت سرسختانه ی خود با سیاست های جنگ طلبانه آمریکا و دنباله روی دولت آلمان از این سیاست ها را به کرات اعلام کرده اند. اسکار لافونتن رهبر فراکسیونی اتحاد چپ ها در پارلمان در توضیح سیاست های حزب جدید در پاسخ به سئوال خبرنگار مجله آلمانی (سی سه رو) که پرسید با تأکید بر عدالت اجتماعی و سیاست صلح جویانه ، حزب جدید خود را دنباله رو افکار ویلی برانت و اگوست ببل می داند؟ گفت ما نه تنها به افکار این دو شخصیت توجه می کنیم بلکه افکار و نظرات رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت نیز مورد توجه ماست.

حضور چپ جدید در آلمان که در حال متشکل شدن هست، فشار سنگینی را بر حزب سوسیال دمکرات آلمان و حزب سبزها وارده آورده است. "حزب سوسیال دمکرات آلمان" که به همراه "حزب سبزها" بسیاری از قوانین نئولیبرالی را در 8 سال گذشته به تصویب رساند و هم اکنون نیز در ائتلافی با "حزب دمکرات مسیحی" در دولت سهیم است، با نگرانی شدید شکلگیری یک جریان چپ در کنار خود را دنبال می کند.برخی از نماینده گان جناح چپ این حزب خواهان آن شده اند که سیاست جدیدی در قبال حزب چپ  اتخاذ شود و حداقل برای انتخابات پارلمانی 2013، چشم انداز ائتلاف پارلمانی در سطح سراسری  در دستور قرار گیرد. حزب سوسیال دمکرات نه تنها نگران آنست که حزب چپ آرای رأی دهنده گان سنتی حزب را به خود اختصاص دهد بلکه نگران از دست دادن اعضای خود نیز هست. بسیاری از اعضا و اعضای موسس تشکل " آلترناتیو انتخاباتی کار و عدالت اجتماعی" از اعضای حزب سوسیال دمکرات بوده اند. و رهبر فراکسیون پارلمانی این جریان، اسکار لافونتن سال ها رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان بود. همین نگرانی ها باعث شده است که این حزب در پاره ای از موارد، به سیاست های  سنتی خود بازگردد. تحت همین فشار از چپ هست که رهبری حزب مسئله قانونی کردن حداقل دستمزد را در دستور کاردولت قرار داده و بر سر این مسئله با حزب دمکرات مسیحی در دولت ائتلافی درگیر شده است.

از سوی دیگر گرایشات راست در آلمان با نگرانی شکل گیری یک چپ فعال و اپوزیسیون را دنبال می کنند. روزنامه های وابسته به جریانات راست، مدام درتخطئه کردن و تزریق بافته های دروغین به افکار عمومی و خوانندگان خود می کوشند. هم زمان با موج تبلیغات مسموم؛ وکلای سازمان امنیت داخلی آلمان، شکایتی علیه حزب جدید به دادگاه ارائه داده اند که در آن جریان جدید را تشکلی برانداز و خارج از قانون اساسی می داند و آن را متهم می کنند که در برنامه ی خود خواهان نظم جدید سیاسی و اقتصادی است و این به معنای عدم پذیرش قانون اساسی است و از این رو باید تحت نظر باشد. هم اکنون نیز بسیاری از افراد و جریانات وابسته به چپ جدید تحت مراقبت های سازمان امنیت داخلی آلمان قرار دارند.

اما علیرغم این فشارهای همه جانبه، گرایش به وحدت در میان جریانات چپ رو به گسترش است و علاقمندی به جریان جدید درمیان کارگران، بیکاران، فعالین اتحادیه های کارگری و جوانان فعال و سیاسی رو به  افزایش می باشد. جریان جدید در میان اتحادیه های  کارگری با سمپاتی زیادی روبروست. بویژه که بسیاری از محورهای برنامه ای اتحادیه های کارگری در برنامه های سیاسی و اجتماعی چپ جدید گنجانده شده است.

حرکت به سوی شکل دهی به یک جریان چپ که گرایشات گوناگون از کمونیست ها، سوسیال دمکرات های چپ، فعالین اتحادیه ای و چپ های مستقل را در بر می گیرد، حرکتی امید بخش در آلمان است که تأثیرات آن تنها به این کشور محدود نخواهد شد.

31 اردیبهشت 1385ـ 21 ماه مه 2007

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics