نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه
فشار بومیان :کلید اصلاحات ارضی بولیوی

نویدنو:13/10/1385

فشار بومیان :کلید اصلاحات ارضی بولیوی
نویسنده : دبلیو تی ویتنی

بر گرداننده : هاتف رحمانی

منبع : گاردین ارگان خزب کمونیست استرالیا 


کنگره بولیوی قانون اختصاصی  اصلاحات ارضی را علیرغم زبان تلخ اما در نهایت الکن اپوزیسیون راست ، در 28نوامبر تصویب کرد.  نیروی مرکزی دست یابی به این موفقیت ، بسیج بومیان در هم پشتی با رئیس بومی دولت  بود که رئیس جمهور رابه عملی ساختن وعده اش به اکثریت جمعیت بولیوی قادر ساخت .
پرزیدنت اوو مورالس دیدار دولتی خود از هلند را برای امضاكردن قانون اصلاحت ارضی در نیمه شب لغو کرد وپس از امضا قانون ، لاپاز را  به قصد شرکت در همایش امریکای جنوبی – افریقا در نیجریه ترک کرد.
هفته پیش دورنمای تصويب اصلاحات ارضی تیره به نظر می رسید ، چون 27 سناتور، مجلس سنا را با تحریم ، از اکثریت انداخته بودند.قانون قبلا از تصویب مجلس نمایندگان که در آن «حزب جنبش به سوی سوسیالیسم » مورالس اکثریت دارد، گذشته بود . در پاسخ به تحریم سنا ، رئیس جمهور(سناتورها) را به صدور فرمان عملی کردن قانون (بر مبناي اختيارات رئيس جمهور) تهدید کرد. سه سناتور مخالف (به مجلس ) باز گشتند وبا برقراري اکثریت درسنا ،برای تصویب قانون رای گیری  شد (وقانون به تصويب رسيد) .
نیروهای مخالف که منافع مالکین ثروتمند ومنافع تجاری منطقه ایالات پنجگانه « هاف مون » در شرق بولیوی را نمایندگی می کنند، به دفعات به رشوه خواری متهم شده اند.  اما سخنگوی (MAS) اتهام هاي  وارده را انکار می کند.
مورالس ضمن امضا قانون گفت«ما اکنون ابزار قانونی برای پایان بخشیدن به حاکمیت بزرگ مالکان بولیوی شرقی داریم.» نزدیک به 100 خانواده ، مالکیت 25 میلیون هکتار زمین کشاورزی را از 170میلیون هکتارکل زمین های ملی، در اختیار دارند. در سطح ملی نیز 71 درصد جمعیت کشور، فقط  مالک 7درصد از مزارع کشاورزی هستند.
مورالس گفت « قدرت آن ها برای غصب این مقدار زمین های زیاد مردم بومی به پایان رسیده است .این تلاش نیاکان ماست ، تلاشی برای قدرت وزمین» اودراين گردهمايي ،از ملی کردن قریب الوقوع بخش معدن به ویژه معادن روی خبر داد.
مورالس به مردم بومی چشم انتظارگرد آمده  در کاخ دولت  یاد آورشد : « خوشبختانه ما متحد ، سازمان یافته ومنسجم هستیم » مورالس  ضمن نشان دادن بیش از 4000نفر از مردان ، زنان  وکودکان بومی که از کوچاباما ، سانتاکروز وجاهای دیگربه سوی لاپاز راهپیمایی کرده و مسیر بیش از 450مایل را در عرض سه هفته پیموده بودند یادآوری کرد که « ما برای هیدروکربن ( نفت ) راهپیمایی کردیم واکنون نوبت زمین است » وپیش بینی نمود« مطمئنا مابرای حفظ پیشرفت ها به راه پیمایی هاي بیشتری نیازمند خواهیم بود ، و بسيج ما امکان عبور از قوانین کهنه نئو لیبرالي را فراهم می آورد.».راهپیمایان در لباس های سنتی در اطراف کاخ گرد آمده بودند.برخی ازآن هاموسیقی می نواختند، مارتین کوندوری رهبر بومیان در این گردهمایی  اظهار داشت «استعمار زدایی» آغاز شده است .

بنا بر تخمینی  ، به زودی 20میلیون هکتارزمين دردسترس  مردم خواهد بود، اگرچه مفدار واقعی اراضي  تا تعیین تکلیف نهايي کاربران زمین ومالکین زمین معلوم نخواهد بود .
بنا بر قانون ، ازاراضي کشاورزی بایروزمین های بی صاحب در ازای پرداخت ارزش بازار آن ها سلب مالکیت خواهند شد.فروش مجدد زمین برای کسب سود ممنوع بوده ، وبایر ماندن زمین پس از انتقال سند لغو خواهد شد، و بزرگ مالکان نمي توانند  دارایی های کنونی خودرا بیش از 50درصد گسترش دهند. قانون زمین، حمایت از مکانیزه کردن مزارع وبازاریابی را میسر می سازد.

مخالفین مورالس در این هفته پر ماحرا ضربه سختی خوردند. آنها به اعتصاب غذا، راهپیمایی کوتاه واعتصاب عمومی مقدماتی برای جلو گیری از تصویب قانون زمین  اقدام كردند  اما اعتصاب از کمترین تاثیري بر بخش های حمل ونقل وتجارت در ایالت های پنجگانه  « هاف مون» که محل اعلام اعتصاب  بود برخوردار نگشت. و علائم مخالفت فعال در عرض یکي دو روز بی رنگ شد .
9/10/1385

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics