نویدنو:08/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتصابي قابل درک  

حسین باستانی
 

محمود احمدی‌نژاد، ديروز روح الله حسينيان را به عنوان مشاور سياسي – امنيتي رييس جمهور منصوب کرد و دليل اين انتصاب را "تعهد دينی و انقلابی و سوابق و تجربيات ارزشمند حسينيان دانست. انتصاب روح الله حسينيان، پيش از هر چيز، از زاويه بازتاب اين انتصاب در دستگاه امنيتي کشور، اقدامي قابل درک است.
به طور مشخص، به نظر مي رسد انتصاب حسينيان، در دستگاه امنيتي موجود که از "چپ گرايان" دوره رييس جمهور سابق نيز کاملا تصفيه شده، در حفظ و بهبود رابطه رييس جمهور با "راست گرايان" حاکم بر اين دستگاه، از تاثير مثبتي برخوردار خواهد بود. فراموش نبايد کرد که حسينيان، در برحه اي بسيار حساس که گمان مي شد همه چهره هاي جناح راست، نيروهاي تندروي دستگاه امنيتي را فراموش کرده اند، با تمام قوا براي دفاع از اين نيروها به ميدان آمد و به خاطر اين "استقامت"، تاثير بسيار مثبتي در ميان نيروهاي فوق بر جاي گذاشت. سخن از زماني است که به دنبال پي گيري قتل هاي زنجيره اي روشنفکران توسط دولت خاتمي در سال 77 و افشاي نقش داشتن نيروهاي وزارت اطلاعات در اين قتل ها، شخصيت هاي جناح راست با "نامردي" به نفي هر گونه ارتباط و همفکري خود با نيروهاي عامل قتل ها پرداختند و متعاقبا، تريبون هاي رسانه اي آن جناح، با تبليغات وسيع مدعي شدند که عاملان، مشتي "خائن به نظام" و "جاسوس آمريکا و اسراييل" بوده اند که کسي پيشتر از "هويت واقعي" آنان مطلع نبوده است.

در چنين شرايطي بود که روح‌الله حسينيان، در 20 دي 77، در اولين قدم با حضور در تلويزيون و توصيف عاملان قتل ها به عنوان افرادي "مذهبي" و "اهل فكر"، مقتولان را "از مخالفان نظام" و بعضا "مرتد" و "ناصبي" [کساني که به معصومين توهين کرده و واجب القتل اند] دانست. پس از آنکه هويت سعيد اسلامي (امامي) پس از اعلام "خودکشي" وي در زندان به عنوان عامل عملياتي اصلي قتل ها معرفي شد، نقش حسينيان در دفاع از نامبرده و همفکرانش برجسته تر شد. روح الله حسينيان، بر خلاف تريبون هايي چون کيهان، که علي رغم دوستي ديرينه مدير مسوول آن با سعيد اسلامي، پس از مرگ مشکوک وي انبوهي از اتهامات "امنيتي" و حتي "اخلاقي" را به نامبرده وارد مي کرد، در مجلس ختم او شرکت کرد و در اظهار نظري جنجالي تاکيد نمود: "سعيد اسلامي كسي است كه اگر انصافي بود و مي‌آمدند در رابطه با امنيت، خدمات ايشان را تشريح مي‌كردند، آن وقت ما مي‌فهميديم كه آن بنده خدا، چه خدمت بزرگي در بحراني‌ترين زمان‌ها انجام داده است." (صبح امروز-7 شهريور 78)

حسينيان حتي ابايي نداشت که به صراحت انجام قتل ها توسط سعيد اسلامي و نيروهايش را نيز مورد دفاع قرار دهد: "من نفي نمي‌كنم. من تحليل خودم اين است كه سعيد اسلامي، به احتمال خيلي زياد در جريان قتل‌ها بوده، چون سعيد اسلامي واقعاً اعتقادش اين بود كه مخالفين جمهوري اسلامي بايد از دم تيغ گذرانده بشوند و در اين زمينه‌ها تجربه هم داشت." (صبح امروز-28 شهريور 78) وي همچنين اولين کسي از شخصيت هاي جناح راست بود که نسبت به نحوه مرگ سعيد امامي نيز به صراحت ابراز ترديد كرد و بعد از آن، با سخن گفتن علني از شکنجه متهمان قتل ها و برخي اعضاي خانواده شان (براي "اعتراف" به آن که دشمن نظام، جاسوس بيگانه و منحرف اخلاقي بوده اند) جنجال بسيار آفريد. اين رويه او، در شرايطي که نيروهاي دستگاه امنيتي کشور با خشم ناظر اتهامات، بدرفتاري ها و نهايتا "خيانت" ساير مسوولان راستگراي کشور به دستگير شده هاي وزارت اطلاعات بودند، به افزايش باز هم بيشتر وجهه او در ميان اين نيروها و به ويژه همکاران سعيد اسلامي انجاميد. وجهه اي که احتمالا، تا کنون براي نامبرده محفوظ مانده است.

خلاصه کنيم: با توجه به سوابق روح الله حسينيان، به ويژه پس از ماجراي قتل هاي زنجيره اي، مي توان گفت که آقاي احمدي نژاد، با انتصاب وي به سمت مشاور سياسي – امنيتي خود، امکان بهتري را براي تعامل با دستگاه امنيتي" راستگراي" کشور – که در آن، "تصفيه شده هاي" وزارت اطلاعات در زمان خاتمي دوباره به کار دعوت شده اند - ايجاد کرده است.

با انتصاب روح الله حسينيان، ساختارمديران امنيتي دولت نهم، بيش از پيش از منطقي واحد تبعيت خواهد کرد. کافي است به ياد آوريم که در اين دولت، وزير اطلاعات محسني اژه اي، وزير کشور مصطفي پورمحمدي ، قائم مقام وزارت کشور محمد باقر ذوالقدر .. و اکنون، مشاور ويژه رييس جمهور در امور امنيتي ، روح الله حسينيان است؛ که هر يک از آنها، سوابقي کاملا مشخص و کمابيش مشابه در فضاي امنيتي کشور دارند.

پيش بيني رفتار امنيتي حاصل از چنين جمع "هماهنگي"، البته کار چندان دشواري نخواهد بود.

 

منبع : روز انلاین

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics