نویدنو:28/08/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

توضیح : نویدنو در نظر دارد اخبار انتخاباتی را به صورت ویژه ای که خبر رسانی وجه بارز آن را تشکیل می دهد بازتاب دهد. اگرچه نویدنو رسانه ای خبری نیست اما با توجه به اهمیت موضوع وشرایط ویژه کشور وجهان بر آن است تا تصویری هر چند روشن در مورد مواضع نیروها وطیف های گوناگون داخل وخارج از کشورارائه نماید . هدف اصلی ما نشان دادن وجوه مختلف اعوجاج نیروها در راستای بر گزاری انتخابات وموضع گیری ها در باره آن است . بدیهی است که در این رابطه از انعکاس دیدگاه های گوناگونی هم که بصورت مقاله ارسال شود استقبال کرده وبی هیچ سانسوری نسبت به بازتاب آن اقدام خواهد شد .

نویدنو نیز در فواصل مختلف دیدگاه های ویژه خودرا در این باره با خوانندگان در میان خواهد گذاشت . لازم است توجه شود که انعکاس این اخبار، تحلیل ها وموضع گیری های گوناگون به معنای تایید آن ها نیست ، ومراد اصلی افکندن نوری است بر صحنه  شاید موثر برای اتخاذ تصمیم واطلاع کافی. دست همکاری یاران را در این مورد به گرمی می فشاریم .

*********************************

انتخاب هشتم -1

پیروزی دولت یا پیروزی اصولگریان؟

پيش‌بيني نتیجه انتخابات مجلس هشتم

سید احمد مظلومی

در حالي كه درست چهار ماه تا روز برگزاري انتخابات دور هشتم مجلس شوراي اسلامي زمان باقي مانده است، گروه‌هاي مختلف سياسي از خاستگاه‌هاي مختلف سياسي، مردمي و حكومتي در حال چينش نيروهاي خود و آمادگي براي ورود به اين رقابت هستند. اما پرسش اينجاست كه رقباي اصلي اين انتخابات را كدام گروه‌ها تشكيل مي‌دهند، يا به عبارت دقيق‌تر، كدام «دو» گروه عمده رقيب اصلي يكديگر در انتخابات هستند.

در رقابت‌هاي سياسي ايران، معمولا يك رقابت اصلي دوقطبي جريان داشته كه زماني به صورت رقابت راست و چپ و زماني در قامت مسابقه اصولگرا و اصلاح‌طلب ظاهر شده است، با اين حال در مقاطعي از تاريخ طرفين، اين رقابت، شكل ديگري به خود گرفته‌اند.

به عنوان نمونه در آخرين انتخابات برگزار شده در كشور كه همان انتخابات شوراها بود، از يك سو رقابت بين طيف اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح بود، اما در عين حال، به دليل شركت طيف هواداران دولت در انتخابات، رقابت ديگري بين هواداران و منتقدان دولت نيز به وجود آمد و از آنجا كه هواداران دولت (رايحه خوش خدمت) در تهران و بسياري از شهرهاي ديگر ليستي متفاوت از ليست ائتلاف اصولگرايان داشتند، نتيجه انتخابات هم‌زمان پيروزي اصولگرايان و شكست هواداران دولت بود. به اين معنا كه در رقابت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان به رغم كسب پيروزي نسبي (افزايش كرسي‌هاي خود از حد صفر گذشته)، تعداد كرسي كمتري از اصولگرايان به دست آوردند و اصولگرايان پيروز شدند، اما از نگاه ديگر ليست هواداران دولت با شكست جدي همراه شد و منتقدان دولت (كه البته بخش عمده آنها را هم اصولگرايان تشكيل مي‌دادند) پيروز ميدان شدند.

با وجود‌آن‌كه دولت نهم در تقسيم‌بندي‌هاي سياسي در زمره طيف اصولگرايان به شمار مي‌‌رود، خارج ماندن برخي شخصيت‌هاي اصولگرا از دولت و محوريت دولت بر نزديكان رئيس‌جمهور، ‌باعث شد كه اين تقسيم‌بندي دوگانه در نتيجه انتخابات دور سوم شوراها حاصل شود و جالب آن‌كه در انتخابات خبرگان نيز در مواردي كه طيف هواداران دولت وارد عمل شدند، نتايجي نظير همين امر، يعني پيروزي هم‌زمان اصولگرايان و منتقدين دولت و شکست هواداران دولت رخ داد. اما پرسش اينجاست كه آيا در انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي كه به فاصله پانزده ماه از انتخابات گذشته برگزار مي‌شود، باز هم چنين آرايش و چنين نتايجي تكرار خواهد شد؟

قطعا پاسخ به اين پرسش چندان آسان نيست و به عوامل مختلفي وابسته است، به ويژه كه جايگاه و نقش مجلس شوراي اسلامي با شوراها و خبرگان متفاوت است، اما در ادامه به اين عوامل و مختلف و احتمالات منطقي ممكن مي‌پردازيم.

عامل اول ميزان همگرايي اصولگرايان و شانس آنها براي ائتلاف است، امري كه به نظر مي‌رسد تفاوت‌هايي با سال گذشته دارد. از جمله اين‌كه دست‌كم تاكنون به نظر مي‌رسد طيف هواداران دولتي با گروهي از اصولگرايان به تفاهم رسيده و ائتلافي را تشكيل داده‌اند، هرچند گروه‌هاي اصولگرايايي نيز در خارج از اين ائتلاف به چشم مي‌‌خورند. قطعا يكي از دلايل اين ائتلاف، نگراني از فتح مجلس آينده توسط اصلاح‌طلبان با اشاره به روند گام به گام اعلام شده از سوي آنهاست، اما دليل ديگر مي‌تواند كمبود نيروي طيف هواداران دولت باشد. دولت نهم كه بر محور شهردار منتخب شوراي شهر آبادگران تشكيل شد، قطعا براي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر نيروهاي آماده‌‌تري داشت تا انتخابات مجلس، به ويژه كه بيشتر نيروهاي اين طيف نيز بر مصدر پست‌هاي دولتي هستند. با اين حال اين‌كه اين ائتلاف تا كجا دوام پيدا می كند، امري است كه بعدا مشخص خواهد شد.

عامل بعدي، ميزان محبوبيت دولت براي مردم است. مردم ايران در اسفند ماه در حالي پاي صندوق‌هاي رأي حاضر مي‌شوند كه 2.5 سال از روي كار آمدن دولت نهم گذشته و درك نسبتا كاملي از ميزان توفيق آن پيدا كرده‌اند. از آنجا كه مجلس هم در تقويت يا نقد دولت كنوني نقش حساسي دارد و هم نتيجه انتخابات مجلس هشتم مي‌تواند نقش تعيين‌كننده‌اي در نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري دهم داشته باشد، قطعا موضع مردم نسبت به دولت يكي از مهم‌ترين عوامل تعيين‌كننده رأي آنان در انتخابات مجلس است.

اين امر در گذشته نيز سابقه داشته است، مثلا در انتخابات مجلس ششم كه هنوز موج دوم خرداد 76 ادامه داشت، در تهران ليست منسوب به دولت خاتمي به استثناي يكي دو مورد و شبيه همين امر در شهرستان‌ها، پيروز انتخابات شد. يا به عنوان نمونه در انتخابات مجلس چهارم كه دو سال پس از روي كار آمدن دولت هاشمي برگزار شد، طيف راست كه متحدان آن زمان هاشمي رفسنجاني به شمار مي‌رفتند، پيروز ميدان انتخابات شدند. همچنين ميزان رأي افراد نزديك به رؤساي جمهور وقت نظير فائزه هاشمي، محمدرضا خاتمي و پروين احمدي‌نژاد در دوران قدرت پدر و برادرانشان، تا اندازه‌اي حاكي از محبوبيت دولت‌هاي آنها در آن مقطع زماني است.

با اين وصف مي‌توان بنا بر دو عامل همگرايي دولت و اصولگرايان موضع عمومي مردم نسبت به دولت، يك مدل منطقي چهار حالته را براي نتيجه انتخابات مجلس هشتم به دست آورد:

رديف

عامل دولت

عامل اتحاد

نتيجه انتخابات

1

دولت محبوب

اتحاد دولت با اصولگرايان

پيروزي دولت

پيروزي اصولگرايان

2

دولت محبوب

عدم اتحاد دولت با اصولگرايان

پيروزي دولت

پيروزي اصولگرايان

3

دولت نامحبوب

اتحاد با اصولگرايان

شكست دولت

شكست اصولگرايان

4

دولت نامحبوب

عدم اتحاد با اصولگرايان

شكست دولت

احتمال پيروزي اصولگرايان

با توجه به اين جدول كه صرفا بنا بر اصول منطقي به دست آمده، تمامي چهار حالت ممكن و تمامي چهار نتيجه ممكن حاصل از آنها برشمرده شده است.

منظور از دولت محبوب و دولت نامحبوب، آن است كه موضع مردم شركت‌كننده در انتخابات نسبت به دولت، بيشتر به كدام سو گرايش پيدا مي‌كند و دولت به صورت كلي در نظر آنان محبوب يا نامحبوب است.

مفهوم حالت اول مشخص و بي‌نياز از توضيح است.

در حالت دوم از آنجا كه خود دولت به طيف اصولگرا تعلق دارد، حتي در صورت نبود اتحادي ماندگار ميان دولت و بخش جدي اصولگرايان، يا به عبارت ديگر شركت يك ائتلاف قدرتمند اصولگرايان منتقد دولت، پيروزي ليست دولت نيز پيروزي براي اصولگرايان به شمار خواهد رفت. شايد بتوان گفت نظير اين اتفاق در انتخابات رياست‌جمهوري هم افتاد.

معناي حالت سوم آن است كه بخش اعظم اصولگرايان با دولت متحد شده و در ائتلافي منسجم با آن در برابر اصلاح‌طلبان حاضر شوند كه در اين صورت با فرض عدم محبوبيت دولت، اصولگرايان نيز به همراه دولت دستخوش شكست خواهند شد.

اما حالت چهارم حالتي است كه به رغم عدم محبوبيت دولت در ميان مردم، بخش اعظم اصولگرايان با دولت مؤتلف نشده است. در اين صورت عدم پيروزي طيف هوادار دولت قطعي است، اما اين‌كه پيروز انتخابات، اصولگرايان يا اصلاح‌طلبان باشند، مشخص نيست، به گونه‌اي كه ممكن است اصلاح‌طلبان از عدم محبوبيت دولت به سود خود استفاده كرده و گوي خانه ملت را بربايند. همچنين احتمال آن مي‌رود كه يك طيف محبوب اصولگراي منتقد دولت، بتواند نظرات مردم را به خود جلب كند و پيروز ميدان شود كه در اين صورت مشابه انتخابات شوراهاي گذشته تكرار خواهد شد.

به هر حال انتخابات پيش رو از راه مي‌رسد و گروه‌هاي گوناگون سياسي با درك خود از شرايط كنوني كشور و تمايلات مردم آرايش سياسي نهايي انتخابات را تشكيل مي‌دهند و سرانجام با رأي مردم تكليف مجلس آينده روشن خواهد شد.

بادامچيان در گفت‌وگو با ايسنا:
ـ مردم همواره در برابر دخالت بيگانگان حساسيت نشان داده‌اند
ـ استكبار جهاني براي انتخابات مجلس هشتم در حال برنامه‌ريزي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

قائم‌مقام دبيركل حزب موتلفه‌ اسلامي گفت: تجربه‌ حزبي در كشور تا به حال تجربه‌ موفقي بوده است.

اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حضور مردم در تمامي انتخابات‌ها را مثبت ارزيابي كرد و ادامه داد: مردم همواره نسبت به انتخابات توجه داشتند. منتهي در برخي مواقع حساسيت بيشتري را احساس كردند؛ چنان‌چه در انتخابات اخير خبرگان با حضور 29 ميليوني خود، نسبت به انتخابات قبل خبرگان حضور چشمگيري داشتند.

وي هم‌چنين علت چنين حضوري را موضع‌گيري‌هاي استكبار جهاني نسبت به مساله‌ ولايت فقيه و خبرگان دانست و خاطرنشان كرد: مردم با حضور جدي‌تر و انتخاب شايسته‌تر، توانستند انتخابات را در يك رويكرد گسترده به سامان برسانند.

بادامچيان تصريح كرد: انتخابات مجلس نيز به همين سمت مي‌رود؛ چراكه استكبار جهاني براي اين انتخابات در حال برنامه‌ريزي است، ولي هرجا كه بخواهد در امور مردم دخالت كند مردم در مقابلش حساسيت ويژه‌يي نشان مي‌دهند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اين‌كه " احزاب در رقابت‌هاي سياسي با همان گفتماني كه هميشه در ايران و در انتخابات‌ها مطرح بوده است به جاي تنازع و درگيري به سمت بحث و گفت‌وگو رفته‌اند" تصريح كرد: اگرچه در برخي موارد بعضي از گفت‌وگوها از حالت منطقي خارج مي‌شوند، اما اين مساله، امري طبيعي است. مهم اين است كه در مجموع، فضاي كلان، فضاي خوبي است و مردم، مطبوعات و خبرگزاري‌ها و رسانه ملي نسبت به اين رويكرد توجه جدي دارند.

قائم‌مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي اظهار كرد: احزاب موجود در كشور چه بزرگ باشند و چه تعداد كمتري از افراد را در خود جاي داده باشند، از مردم برخاسته‌اند و بالاخره براي اين مملكت و نظام هستند و مردم در اصل نسبت به احزاب، تشكل‌ها، جريانات سياسي و برخي كه در سياست بيشتر فعال هستند، توجه ويژه‌يي دارند.

بادامچيان با بيان اين‌كه " مردم احزابي را بيشتر مي‌پسندند كه در خط امام، نظام و ولايت فقيه باشند" از آن‌چه كه به عنوان بدبيني‌افكني نسبت به تحزب و احزاب ناميد انتقاد و خاطرشان كرد: تجربه‌ حزبي تا به حال تجربه‌ موفقي بوده است، چنان‌چه نقش احزاب در ملي شدن صنعت نفت، نهضت مشروطه و انقلاب اسلامي قابل توجه بود. در همين راستا تجربه‌ تشكل‌هايي چون موتلفه‌ اسلامي به عنوان حزبي كه نيم قرن است كه با سلامت مالي، اخلاقي و سياسي فعاليت جدي مي‌كند و مورد تاييد مراجع و علماست، تجربه‌ موفقي بوده است. در اين بين احزاب غرب‌گرا، چپ‌گرا و يا ملي‌گرا در بين مردم چندان موقعيت لازم را به دست نمي‌آورند و اين امر به خاطر اصل مساله‌ تحزب نيست بلكه به اين خاطر است كه اصالت مورد پسند ما را دارا نيستند.

وي با اشاره به اين‌كه " در نظام ما نظام مردمي و نه نظام حزبي حاكم است" اظهار كرد: تبيين اهميت و ضرورت حضور مردم در اين عرصه هم‌چنين برگزاري يك انتخابات سالم و رقابت‌هاي صحيح و اخلاقي در چارچوب اخلاق، منتهي با حفظ سليقه‌ها، مثبت حركت كردن همه‌ گروه‌ها، تبيين يكديگر به جاي تخريب، مطرح كردن خواست‌هاي مردم و نيازهاي مورد توجه نظام در دهه‌ چهارم پس از تاسيس نظام جمهوري اسلامي از جمله راهكارهايي است كه براي بالا بردن انگيزه‌ مردم در انتخابات وجود دارد.

وي هم‌چنين درباره مورد توجه قرار دادن معضلات اقتصادي در افزايش مشاركت سياسي مردم گفت: آن‌هايي كه تصور مي‌كنند مردم ما فقط مسايل اقتصادي براي‌شان مطرح است به اندازه همان كساني كه نسبت به مسايل اقتصادي بي‌توجه هستند، اشتباه مي‌كنند. در اين راستا كساني كه اعتقاد دارند توسعه سياسي و يا توسعه‌ اقتصادي مقدم بر ديگري است نيز اشتباه مي‌كنند.

قائم‌مقام دبيركل حزب موتلفه‌ اسلامي افزود: توسعه‌ متوازن و همه‌جانبه مورد توجه است و مردم هيچ‌گاه شرف، استقلال و آزادي نظام جمهوري اسلامي را فداي مشكلات اقتصادي نمي‌كنند. مردم هيچ‌گاه انتظار ندارند كه نظام جمهوري اسلامي و مسووليني كه سر كار مي‌آيند نسبت به استمرار زندگي صحيح و رفاه عادلانه بي‌توجه باشند و تمام مواضع و بحث‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اخلاقي و روابط بين‌الملل مورد توجه مردم است.

 

ويژه انتخابات> ارتباط مؤتلفه با اتحاد ملي!

 

* تقليد «6+5» از دولت

به گفته عضو كميته استاني جبهه متحد اصولگرايان، يكي از شروط اساسي براي اين که فردي بخواهد در فهرست اوليه جبهه متحد قرار گيرد، اين است كه ميثاق‌نامه ويژه اين جبهه را امضا كند.

ابوالقاسم رئوفيان در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در صورتي كه اين ميثاق‌نامه از سوي فرد داوطلب پذيرفته نشود، بر روي نام فرد مورد نظر در فهرست جبهه متحد، خط قرمز كشيده مي‌شود.

اين ميثاق‌نامه، نخستين فرآيند قرار گرفتن نام افراد در فهرست جبهه متحد و بيانگر وظايف متقابل داوطلب و جبهه متحد است.

امضاي ميثاق‌نامه پيشتر در زمان معرفي كابينه احمدي‌نژاد با وزراي پيشنهادي مطرح شد كه برخي از كساني كه در آن زمان نامشان براي وزارت مطرح بود، تنها به دليل امضا نكردن ميثاق‌نامه، از فهرست كابينه حذف شدند.

البته برخي از خواص، علاوه بر ميثاق‌نامه، بايد تعهدنامه‌اي مبني بر رفتار و آينده سياسي‌شان نيز به جبهه متحد بدهند؛ نظير آنچه در مورد حداد عادل مطرح است كه در خبرها آمده بود.


* خواهران اصولگرا وحدت ميان اعضا و گروه‌هاي جبهه «6+5» را برقرار مي‌كنند

مسئول بانوان حزب مؤتلفه اسلامي گفت: خواهران اصولگرا با استفاده از نفوذ سياسي خود، وحدت بين اعضا و گروه‌هاي جبهه متحد را برقرار مي‌كنند كه اين اتحاد، زمينه پيروزي در مجلس هشتم خواهد شد.

خانم فخر در همايش واحد خواهران مؤتلفه همچنين خاطرنشان ساخت: حضور بانوان در صحنه، مي‌تواند به ارتقاي سطح كيفي مجلس هشتم منجر شود.


* انصاري و نبوي مأموران آموزش ناظران انتخاباتي

مجيد انصاري، دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز و بهزاد نبوي، عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، مأموريت يافتند كه ناظران انتخاباتي اصلاح‌طلبان بر سر صندوق‌هاي رأي را آموزش دهند.

بنا بر اعلام منابع نزديك به اصلاح‌طلبان، نظر به اهميت نظارت بر سر صندوق‌هاي رأي در زمان رأي‌گيري و شمارش آرا، اين دو چنين مسئوليتي را عهده‌دار شده‌اند.


* ارتباط مؤتلفه با اتحاد ملي!

با وجود اعلام سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي از سوي رهبر انقلاب و تبيين مؤلفه‌هاي آن از سوي ايشان و اين‌كه انتخابات مي‌تواند به مظهر اتحاد ملي تبديل شود، در خبرها شاهد ورود اعضاي ارشد مؤتلفه به فضاي گذشته در رابطه با اصلاح‌طلبان هستيم.
ظاهرا ايشان هيچ توجهي به ضروريات قرار داشتن در سال اتحاد ملي ندارند.


در همين زمينه، شنيده شده در تقسيم كار گروه «6+5»، بادامچيان، خود داوطلب به چالش كشيدن اصلاح‌طلبان شده است.


* 197 ميليارد ريال هزينه انتخابات مجلس هشتم
* برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي شوراي اسلامي كرمانشاه، همزمان با مجلس


عليرضا افشار ديروز (شنبه) در جمع فرمانداران استان‌هاي آذربايجان شرقي، اردبيل، كردستان و زنجان در تبريز اعلام كرد: هزينه لازم براي انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، 197 ميليارد ريال است.
وي اضافه كرد: انتخابات مجلس هشتم در 207 حوزه و با 46 هزار شعبه اخذ رأي برگزار مي‌شود.

معاون سياسي وزير كشور همچنين از برگزاري همزمان انتخابات ميان‌دوره‌اي شوراي شهر كرمانشاه در صورت اعلام انحلال آن به وزارت كشور خبر داد.


* روحانيون مبارز مسئول معرفي كانديداي خبرگان اصلاح‌طلبان

موسوي لاري، عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز، اعلام كرد: مجمع روحانيون مبارز به عنوان مرجع معرفي كانديداي مجلس خبرگان رهبري از طرف اصلاح‌طلبان معرفي شد.

نظر به اين‌كه انتخاب كانديداي مجلس خبرگان رهبري، امري تخصصي است، اين مأموريت به مجمع روحانيون مبارز كه تشكلي روحاني است، واگذار شده است.

ويژه انتخابات> مصوبه «6+5» براي سقوط آزاد

 

* وجود ليدر، عامل دوري از سلايق
* تفاهم، اصل تشكيلاتي اصولگرايان


زاكاني، نماينده مردم تهران، وجود ليدر در يك گروه را عاملي خواند تا مجموعه بر مبناي ضوابط از سلايق پرهيز كنند و تنها اصول و ارزشي‌ها را ملاك قرار دهند.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: اميدوارم مجلس هشتم در ادامه مجلس هفتم و البته كارآمدتر از آن باشد.

وي اصل تشكيلاتي اصولگرايان براي حضور در انتخابات آتي را رسيدن به تفاهم عنوان كرد و گفت: ما در جبهه اصولگرايان به دنبال گسترش دايره اصولگرايي هستيم و در اين راستا، از همه ظرفيت‌هاي جريان اصولگرايان استفاده خواهيم كرد.


* با لاريجاني به نتايج خوبي رسيده‌ايم

دبير شوراي هماهنگي انقلاب مناطق تهران درباره ارايه ليست انتخاباتي شوراي هماهنگي انقلاب در تهران گفت: هم‌اكنون در حال بررسي مصاديق و كامل‌تر كردن ليست انتخاباتي خود هستيم.

اسفندياري در گفت‌وگو با برنا ضمن اعلام اين مطلب گفت: شماري از نمايندگان مجلس هفتم در ليست انتخاباتي شوراي هماهنگي حضور دارند.

وي درباره حضور لاريجاني در ليست شوراي هماهنگي انقلاب اظهار داشت: در حال رايزني با برخي از شخصيت‌هاي برجسته اصولگرايان، از جمله لاريجاني بوده و تاكنون به نتايج خوبي رسيده‌ايم.


* نام‌نويسي نامزدهاي انتخابات، اينترنتي انجام مي‌شود

سرپرست دفتر انتخابات وزارت كشور گفت: ثبت‌نام كانديداهاي انتخابات مجلس هشتم به صورت اينترنتي انجام مي‌شود.

به گزارش ايسنا، حسن خانلو كه در همايش فرمانداران استان‌هاي شمال غرب كشور در تبريز سخن مي‌گفت، افزود: تفاوت انتخابات مجلس هشتم در شيوه برگزاري با ديگر انتخابات‌ها، ثبت‌نام رايانه‌اي آن است كه در اين زمينه، با وجود سابقه زياد انتخابات در كشور، تجربه‌اي وجود ندارد.

وي افزود: با رايانه‌اي شدن انتخابات، عوامل اجرايي بايد بتوانند از عهده كار به خوبي برآيند.


* ميرحسين موسوي هم در ليست سرليستي

به گفته سهيلا جلودارزاده، علاوه بر سيدمحمد خاتمي و حسن روحاني كه به عنوان افراد مطرح جهت قرار گرفتن در سرليست ائتلاف اصلاح‌طلبان مطرح هستند، برخي نيز ميرحسين موسوي را براي سرليستي مد نظر دارند كه بايد ديد ائتلاف به كدام نتيجه مي‌رسد.

عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار همچنين اظهارنظر كرده كه ممكن است اين هر سه گزينه، سرليست ائتلاف اصلاح‌طلبان مطرح شوند.

گفتني است، جلودارزاده، پيشتر از حسين كمالي به عنوان سرليست حزب متبوعش نام برده بود.


* مصوبه «6+5» براي سقوط آزاد

مديرعامل خبرگزاري «آريا» در گفت‌وگو با ايسنا گفت: شنيده شده است كه جبهه متحد اصولگرايان، مصوبه‌اي مبني بر اين‌كه جبهه از حالت مثلث خارج نشود و تبديل به مربع نشود، به تصويب رسانده است.

محبيان ادامه داد: ولي واقعيت اين است كه چرا بايد همچنان اضلاع جبهه متحد در سه ضلع محدود شود و گروه‌هاي ديگر كه در اين سه ضلع قرار ندارند، راهي به سطح رهبري جناح نداشته باشند؟

طبيعتا اگر رهبري جناح نتواند شكل معقولي در اين زمينه پيشنهاد كند، به گونه‌اي كه نظر نسبي همه جريانات را تأمين كند، طبيعتا ممكن است همواره وحدت كنوني، وحدت شكننده‌اي باشد.

گفتني است، پيشتر برخي دلسوزان اصولگرا با توصيه به گروه «6+5» براي باز كردن چترشان يادآوري كرده بودند، در صورتي كه بر ظرفيت اين جبهه افزوده نشود و اضلاع جديدي پديد نيايد، سرنوشت آنان چيزي جز سقوط آزاد در انتخابات نخواهد بود.


* غيرمهندسين هم زير چتر

اعلام نظر باهنر مبني بر اين‌كه اگر كانديدا نشود، حزب شناسنامه‌دار و رسمي مي‌زند، اعضاي جامعه مهندسين را به تكاپو واداشته است كه شرايط مورد نظر را در جامعه اسلامي ايجاد كنند تا باهنر انگيزه‌اي براي رفتن به سمت تأسيس حزب جديد نداشته باشد.

در تازه‌ترين اظهارنظر در اين باره، مقدم، مسئول روابط عمومي جامعه مهندسين اعلام كرد: جامعه مهندسين قصد دارد در اساسنامه‌اش تغييراتي ايجاد كند تا اين تشكل به يك حزب رسمي‌تر، قانوني‌تر، پاسخگوتر و فراگيرتر تبديل شود؛ اين يعني هماني كه باهنر مي‌خواهد.

مقدم همچنين گفته كه با اين تغيير اين محدوديت كه تنها اعضاي جامعه مهندسين، مهندس باشند، برداشته شده و جامعه مهندسين مي‌تواند غيرمهندسين را نيز در زير چتر خود قرار دهد.


* جبهه سبز توسعه و عدالت اسلامي

سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مستقل از تشكيل «جبهه سبز توسعه و عدالت اسلامي» توسط اين فراكسيون خبر داد.

رباني در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جلسه اخير اصولگرايان مستقل اظهار داشت: اصولگرايان مستقل با مجموعه تشكل‌هاي سياسي همسو به زودي تأسيس جبهه سبز توسعه و عدالت اسلامي را اعلام مي‌كنند.

ترديد جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي درباره اقبال مردم به جبهه «6+5»

 

* محبيان: در حال تصميم‌گيري در مورد نحوه ورود به انتخابات مجلس هشتم هستيم

عضو مؤسس حزب نوانديشان ايران اسلامي گفت: اين تشكل در حال تصميم‌گيري درباره نحوه ورود به انتخابات مجلس هشتم است.

امير محبيان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه جلسات شوراي مؤسس و شوراي مركزي اين تشكل برگزار شده است، افزود: اعضاي هيأت مؤسس ما چهار نفر و اعضاي شوراي مركزي اين تشكل بنا بر اساسنامه حزب، پانزده نفر هستند.

وي گفت: در آينده طي يك نشست عمومي توضيحات بيشتري در ارتباط با حزب نوانديشان ايران اسلامي و فعاليت‌هاي آنان ارايه خواهد شد.


* ترديد جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در مورد اقبال مردمي به شيوه طراحي «6+5»

دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي خواستار فراگير شدن چتر جبهه اصولگرايي شد و گفت: همه اصولگرايان بايد در زير يك چتر قرار بگيرند و جبهه متحد با ديد فني و علمي بنا بر نيازها، افراد مقبول و صالح را انتخاب كند نه اين‌كه بنا بر توافق فردي و يا توافق با گروه‌ها.

حبيب‌الله بوربور در گفت‌وگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: در صورتي كه مردم به ليست‌ها رأي بدهند و نيازهاي خود را در نظر نگيرند، مسلما مجلس هشتم نخواهد توانست كه مشكلات جامعه را حل كند.

وي ادامه داد: با تمام بزرگان اصولگرا براي برحذر داشتن جبهه متحد از اين آسيب‌ها و نحوه تعامل و ارزيابي خواسته‌هاي مردم رايزني كرده‌ايم كه اميدواريم مورد قبول واقع شود و اگر تغيير مشاهده نشود به صورت مستقل ليست خواهيم داد و يا به صورت عمومي در انتخابات شركت خواهيم كرد.

بوربور به جبهه متحد اصولگرايان هشدار داد: اگر مردم به شيوه طراحي‌شده «6+5» اقبالي نشان ندهند، در انتخابات مجلس هشتم اصولگرايان به شدت متضرر خواهند شد.


* پيشنهاد تشكيل ائتلاف بزرگ اصولگرايان متشكل از 9 جبهه

دبير ائتلاف بزرگ حزب‌الله خبر داد: اين تشكل طرح پيشنهادي خود را براي فراگير شدن ائتلاف اصولگرايان به جبهه اصولگرايان ارايه داده است.

كنعاني مقدم در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: ما به جبهه متحد اصولگرايان طرح ايجاد ائتلاف بزرگ اصولگرايان متشكل از 9 جبهه را به صورت مكتوب ارايه داده‌ايم و منتظريم كه جبهه متحد اصولگرايان در اين مورد تصميم‌گيري كند.

* هنوز ساختار انتخابات، ساختار حزبي نيست؛ بنابراين، مجلس هشتم حزبي نخواهد بود
* مهم‌ترين اولويت‌ ما در مجلس هشتم، تبديل تهديدهاي بين‌المللي به فرصت خواهد بود

سخنگوي كارگزاران گفت: هنوز ساختار انتخابات، ساختار حزبي نيست، بنابراين مجلس هشتم حزبي نخواهد بود.

حسين مرعشي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بيشتر جبهه تعيين‌كننده و فراگير است و در هر جبهه احزاب و شخصيت‌هاي غيرحزبي و هوادار كه عضو هيچ حزبي نيستند در انتخابات تأثيرگذار هستند بنابراين مجلس آينده مجلس حزبي نخواهد بود. در مجلس هشتم اگر ساختار انتخاباتي حزبي تبيين شود، راه براي حزبي شدن مجلس نهم باز خواهد شد.

وي تصريح كرد: مهم‌ترين اولويت‌ ما در مجلس هشتم، تبديل تهديدهاي بين‌المللي به فرصت خواهد بود.


* دعوت از نوه حضرت امام جهت كانديداتوري در مجلس خبرگان رهبري

سخنگوي ائتلاف اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» اعلام كرد كه احزاب اصلاح‌طلب دعوت از حاج حسن خميني، فرزند يادگار امام را جهت كانديداتوري در مجلس خبرگان رهبري، در دستور كار خود قرار داده‌اند.
به دنبال ارتحال آيت‌الله مشكيني، انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان رهبري در استان تهران و چند استان ديگر كه در حال حاضر نماينده در مجلس خبرگان رهبري ندارند، برگزار خواهد شد.

پيشتر نيز برخي از احزاب اصولگرا در ديدارهاي خصوصي با نوه حضرت امام، از ايشان جهت كانديداتوري دعوت كرده بودند كه وي نپذيرفته و به دنبال اصرار حاضران، تصميم‌گيري در اين مورد را منوط به بررسي بيشتر دانسته است.


* اصولگرايي دانگي

دبيركل جامعه مهندسين با حضور در چهارمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها گفته است كه جامعه اصولگرايي شش دانگ بيشتر ندارد كه حداكثر به شش گروه مي‌رسد.

ظاهرا ايشان علاوه بر جمعيت ايثارگران، اصولگرايان تحول‌خواه، رايحه خوش خدمت و مؤتلفه اسلامي، مابقي احزاب جبهه پيروان را كميته‌هاي اقشار مؤتلفه فرض كرده است كه حتي با احتساب حزب خودش هم باز يك دانگ اصولگرايان معامله نشده است.


* ديدار شوراي عالي حزب همبستگي با كروبي

عضو شوراي عالي حزب همبستگي از ديدار امروز (يكشنبه) شوراي عالي حزب متبوعش با مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي خبر داد.

حجت‌الاسلام محمد زارع فومني در گفت‌وگو با مهر با اعلام اين خبر گفت: تمامي اعضاي شوراي عالي حزب همبستگي در اين ديدار شركت داشته و حول سه محور انتخاباتي بحث و بررسي خواهيم داشت.

وي نخستين محور را استراتژي اصلاح‌طلبان در آينده، دومين محور را كه مهم‌ترين موضوع است انتخابات مجلس هشتم و سومين محور را رايزني براي ائتلاف با گروه‌هاي ميانه‌روي اصلاح‌طلب برشمرد.



*در انتخابات شوراهاي سوم عده‌اي از اصولگرايان دچار رخوت و عده‌اي دچار خودبزرگ‌بيني شده بودند


دبير كميته امور استان‌هاي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: در شوراهاي سوم برخي از دامنه جامعه اصولگرايي دچار رخوت و بخشي دچار خودبزرگ‌بيني شده بودند و اين تفكر باعث شد انسجام ميان اصولگرايان به وجود نيايد.

ابوالقاسم رئوفيان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در سه مقطع تاريخي اصولگرايان با اشتباه فاحش روبه‌رو شدند، شوراهاي اول، شوراهاي سوم و دوره هفتم رياست‌جمهوري كه در دو انتخابات اخير، علت اصلي ناكامي را در عدم هماهنگي و انسجام لازم ميان احزاب و تشكل‌ها و چهره‌هاي فعال اصولگرا مي‌بينيم.

وي افزود: همين عدم انسجام بود كه در شوراهاي سوم باعث شد فهرست‌هاي متعدد عرضه شود و نتايج لازم براي جامعه اصولگرايي به دست نيايد.


* تمام فضاي سياسي در اختيار دو جريان انتخاباتي نيست
* آرايش نيروهاي سياسي كشور ما آرايش متفرقي است

قائم‌مقام مؤتلفه در گفت‌وگو با شبكه خبري «برنا» گفت: تمام فضاي سياسي در اختيار دو جريان انتخاباتي نيست زيرا غير از اين جريانات منفرد نيز هستند. نظام ما نظام حاكميت حزبي نيست كه مثل كشور آلمان يا انگلستان هر كسي عضو حزب است حق كانديداتوري داشته باشد و احزاب به سرنوشت مردم مسلط باشند.

بادامچيان در ادامه افزود: آرايش نيروهاي سياسي كشور ما آرايش متفرقي است و اين مي‌تواند يك مزيت هم به شمار رود.

عضو ارشد مؤتلفه همچنين درباره اظهارات محمدرضا باهنر در تعريف مثلث اصولگرايان گفت: اين نظريات افراد است، هر شخصيت و گروهي مي‌تواند درباره جناح خود اظهارنظرهايي داشته باشد چراكه آزادي بيان وجود دارد.


* بدون هيچ منتي تلاش مي‌كنيم كه شكرانه نعمت نظام مقدم جمهوري اسلامي را به جا آوريم
* مهم‌ترين دغدغه جمع ما اين بوده كه به دليل پاره‌اي مسائل انحرافات در مسير رخ ندهد
* براي رسيدن به مقصد، هيچ مسيري جز عبور از معبر رأي و انتخاب مردم وجود ندارد

رئيس شوراي سياست‌گذاري ائتلاف اصلاح‌طلبان در گردهمايي استاني ائتلاف اصلاح‌طلبان، عنوان داشته است كه اين جمع بدون هيچ منتي تلاش مي‌كند كه شكرانه نعمت نظام مقدس جمهوري اسلامي را به جا آورد و با حضور مستمر و تلاش مداوم از نظام اسلامي و دستاوردهاي اين نظام و پايه‌ها و بنيان‌هايي كه اين نظام بر آن استوار است و همچنين از ايران عزيز؛ اين سرزميني كه با تمدن كهن و ديرپا و نقش جاودان در عرصه تمدن بشري ديروز و امروز درخشيده و در آينده به لطف خدا درخشان خواهد بود، صيانت كند.

موسوي لاري با تأكيد بر اين‌كه مهم‌ترين دغدغه جمع ما تاكنون اين بوده كه به دليل پاره‌اي مسائل انحراف در مسير رخ ندهد،‌ادامه داد: پايه‌ها و بنيان‌هاي نظام اسلامي ما استوار است اما در اين مسير كساني كه مدعي دفاع از نظام هستند، نبايد دچار سوءبرداشت شوند و نبايد مطلب، تفكر و برداشت ديگري جايگزين برداشت‌ها و تفكر اصيلي شود كه اين نظام بنا بر آن پايه‌ريزي شده است.

وزير سابق كشور با اعتقاد بر اين‌كه براي رسيدن به مقصد، هيچ راهي جز همدلي و هماهنگي و هيچ مسيري جز عبور از معبر رأي و انتخاب مردم وجود ندارد، گفت: ما معتقديم كه اصلاحات حركتي است در درون نظام جمهوري اسلامي و اصلاح پاره‌اي از روش‌هايي كه يا ناكارآمد است و يا در مقطعي مي‌توانسته مؤثر باشد و در مقطع ديگر بايد جاي خود را به روش‌هاي ديگر بدهد.

لازم است حركت مستمر، همراه با تدبير و تعقل و عبور از هرگونه كج‌فهمي و كج‌سليقگي و التزام به معتقدات اصلي كه نظام در آن استوار شده، ضروري است.

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics