نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

بهزاد نبوي: اگر حدود 70 درصد واجدان شرايط در انتخابات شركت كنند، اصلاح‌‏طلبان پيروز مي‌‏شوند

نویدنو:21/9/1385

  انتخابات-5

بهزاد نبوي: اگر حدود 70 درصد واجدان شرايط در انتخابات شركت كنند، اصلاح‌‏طلبان پيروز مي‌‏شوند

عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: جريان حاكم بر قدرت و شوراي نگهبان، بارها به صراحت از تأييد صلاحيت‌‏ها در انتخابات‌‏هاي رياست‌‏جمهوري گذشته و از تشكيل مجلس ششم ابراز پشيماني كرده است.

بهزاد نبوي، در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا", اظهار داشت: جرياني كه قدرت را به طور كامل در اختيار دارد، بعد از انتخابات دوم خرداد 76 و دوره ششم مجلس شوراي اسلامي، به اين نتيجه رسيد كه بايد روش‌‏هايي را براي جلوگيري از تكرار اين حوادث ابداع كند، به همين دليل در دو انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري نهم تلاش همه‌‏جانبه‌‏اي را در راستاي عدم تكرار تجارب گذشته انجام داد.
وي افزود: در انتخابات مجلس هفتم، نوع ردصلاحيت‌‏هاي انجام شده با ادوار قبل متفاوت بود، به‌‏گونه‌‏اي كه تمام مسوولان اجرايي انتخابات از جمله رييس‌‏جمهور، وزير كشور و حتي رييس وقت مجلس اعلام كردند كه نتيجه انتخابات از پيش تعيين شده است. قبل از انتخابات مجلس هفتم هم ردصلاحيت صورت مي‌‏گرفت و سناريو طوري تنظيم شد كه همه كساني كه در انتخابات پيروز مي‌‏شوند به يك جناح تعلق داشته باشند.
نبوي تصريح با اشاره به تحصن نمايندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحيت‌‏هاي گسترده مجلس هفتم، گفت: تحصن نمايندگان مجلس ششم فقط به اين دليل نبود كه حدود 80 نماينده و بيش از دو هزار نامزد ديگر در اين انتخابات، ردصلاحيت شده بودند، بلكه نمايندگان احساس مي‌‏كردند شيوه انتخابات گذشته در حال احيا شدن است، به طوري كه ليست موردنظر ابلاغ مي‌‏شود و همان هم بايد از صندوق‌‏ها بيرون بيايد.
وي با اشابه به استعفاي معاونين وزرا, روساي دانشگاه‌‏ها، استانداران و فرمانداران دولت اصلاحات در اعتراض به نحوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم، گفت: خاتمي به استعفادهندگان گفت؛ يا همه با هم مي‌‏رويم يا همه با هم مي‌‏مانيم و انتخابات سالم برگزار مي‌‏كنيم. خاتمي و كروبي در نامه‌‏اي به رهبري اعلام كردند كه انتخابات را ناسالم مي‌‏دانيم، اما چون شما دستور مي‌‏دهيد، برگزار مي‌‏كنيم.
نماينده مردم تهران در مجلس ششم، افزود: اين شيوه‌‏اي بود كه در انتخابات مجلس هفتم با هدف تعيين تركيب مجلس اعمال شد و جواب داد.
اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه شيوه هدايت آرا در نهمين دوره انتخابات رياست‌‏جمهوري قابل مشاهده بود، گفت: در اين انتخابات چون امكان ردصلاحيت نامزدها وجود نداشت- هاشمي رفسنجاني را به خاطر رودربايستي ردصلاحيت نكردند و دكتر معين و مهرعليزاده هم با توصيه رهبري ردصلاحيت نشدند- لذا از روش و تكنولوژي ديگري استفاده شد و آن استفاده از ابزار حزب پادگاني بود.
وي افزود: اين روش در انتخابات دور دوم شوراها به صورت محدود انجام شده بود. در آن انتخابات، جريان مخالف اصلاحات حاضر به شركت در انتخابات نبود، حتي به عدم شركت در انتخابات تظاهر مي‌‏كردند. جريان رقيب در روز انتخابات متوجه شد كه مردم در تهران و كلان‌‏شهرها، پاي صندوق‌‏هاي رأي حضور نيافته‌‏اند، بنابراين با استفاده از سازمان رأي و نيروهاي سازمان‌‏يافته‌‏اي كه داشتند، انتخابات را به نفع خود رقم زدند.
نماينده مردم تهران در مجلس ششم، اين روش را موسوم به «طرح بصيرت» دانست و افزود: اين روش با نام طرح بصيرت مطرح شد و به اين معنا بود كه هر يك از افراد حزب پادگاني بايد 10 نفر را پاي صندوق رأي ببرد، اين طرح به طور رسمي ابلاغ شده بود.
به گفته نايب رييس مجلس ششم، در انتخابات رياست‌‏جمهوري نهم 300 هزار ناظر بر صندوق‌‏هاي رأي سلطه كامل داشتند و حتي در برخي مناطق، ناظران و بازرسان وزارت كشور را از حوزه‌‏هاي اخذ رأي بيرون كرده بودند و در پاره‌‏اي موارد حتي آنان را دستگير كردند.
نبوي با بيان اينكه جريان حاكم در انتخابات پيش رو از هر دو تجربه انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري نهم استفاده مي‌‏كند، گفت: در انتخابات خبرگان ديديم كه ردصلاحيت‌‏هاي گسترده‌‏اي صورت گرفت و در بسياري از حوزه‌‏ها تكليف از پيش روشن شد، البته اصلاح‌‏طلبان نيز در اين انتخابات فعال نبودند و تعداد كمي نامزد داشتند، اما چند نفر از آنها را ردصلاحيت كردند و نامزدهايي كه در عمل نمي‌‏توانستند ردصلاحيت كنند، بسيار محدود بودند، بنابراين روش اعمال ‌‏شده در انتخابات خبرگان، همان روش مجلس هفتم است.
وي افزود: در انتخابات شوراها، در ابتداي امر اعلام كردند، قصد ردصلاحيت ندارند و وزير كشور گفت كه نبايد افراط و تفريط صورت بگيرد و اگر در ردصلاحيت‌‏ها توسط هيات‌‏هاي اجرايي افراط شده باشد، هيات‌‏هاي نظارت جبران كنند، اما در عمل ديديم كه اين اتفاق نيفتاد و در تهران تمام كساني كه از سوي هيات‌‏هايي اجرايي ردصلاحيت شدند، از سوي هيات‌‏هاي نظارت ردصلاحيتشان تاييد شد. در شهرستان‌‏ها نيز صلاحيت تعداد قابل توجهي از ردصلاحيت‌‏شدگان توسط هيات‌‏هاي اجرايي تاييد نشده است.
نبوي تصريح كرد: در انتخابات شوراها با اينكه ماهيت متفاوتي از خبرگان دارد و نظارت بر آن با مجلس شوراي اسلامي است، اما تا جايي كه مي‌‏توانستند نامزدها را ردصلاحيت كردند. كساني را هم كه ردصلاحيت نكرده‌‏اند، بايد به حساب قانون انتخابات شوراها -كه توسط مجلس ششم اصلاح شد و تا حدودي توانست مانع از تضييع حقوق انتخاب شوندگان شود- و نيز كم‌‏تجربگي ناظران اين انتخابات بگذاريم.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، قضاوت در مورد دخالت احزاب پادگاني در انتخابات پيش رو را زودهنگام خواند و در عين حال، گفت: تجربه نشان مي‌‏دهد كه از تمام ابزارها در انتخابات پيش رو استفاده خواهد شد تا نتايجي در انتخابات به دست آيد كه با نظرسنجي‌‏هاي فعلي مغاير باشد.
وي با اشاره به عامل سومي در تغيير نتيجه انتخابات گفت: «يكي بودن ناظران و مجريان انتخابات» هم در نتيجه انتخابات موثر خواهد بود.
نبوي در عين حال نتيجه اين وضعيت را عدم شركت مردم در انتخابات ندانست و اظهار داشت: اگر به اين نتيجه برسيم كه نبايد در انتخابات شركت كرد، پس چه بايد كرد؟ يا بايد به انقلاب فكر كرد يا دخالت خارجي كه هيچ‌ ‏كدام از اينها نه مورد تأييد ماست و نه امكان‌‏پذير و مفيد است، بنابراين تنها راه براي ما، حركت اصلاحي است.
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، افزود: حركت اصلاحي؛ قانوني, تدريجي و مسالمت‌‏آميز است و اگر بخواهيم با اين حركت به اهداف خود برسيم، بايد در انتخابات شركت و در عين حال تلاش كنيم تا برگزاري سالم و آزاد انتخابات را به مجريان و ناظران تحميل كنيم، مگر اينكه فضا و شرايط طوري باشد كه به هيچ وجه امكان شركت در انتخابات وجود نداشته باشد؛ مانند مجلس هفتم.
نبوي تصريح كرد: مي‌‏دانم عده‌‏اي مي‌‏گويند چه اهميتي دارد كه اصلاح‌‏طلبان برنده شوند. از خبرگان كه كاري برنمي‌‏آيد و شوراها هم اهميتي ندارد. مگر وقتي مجلس و دولت دست اصلاح‌‏طلبان بود، چه كار كردند كه الان بكنند، اما بنده معتقدم مردم به طور حتم بايد پاي صندوق‌‏هاي رأي حضور يابند، چون انتخابات مهمترين رويداد كشور است.
وي افزود: اگر مجلس خبرگان نيرومندي در كشور انتخاب شود، مي‌‏توان شعار اصلي اصلاحات، يعني محدود و پاسخگو كردن قدرت را به نتيجه رساند. منشأ قدرت در كشور ما نهادهاي خاص است. مجلس خبرگان طبق قانون، اجازه نظارت و حتي عزل رهبري را دارد. اين خيلي بد است كه انتخابات خبرگان به‌‏گونه‌‏اي برگزار شود كه نه‌‏تنها قدرت را محدود نكند، بلكه آن را غير نامحدودتر كند.
نبوي افزود: نمي‌‏گويم در شرايط فعلي مي‌‏توانيم خبرگاني داشته باشيم كه قدرت را محدود و پاسخگو كند و شعار اصلاح‌‏طلبان را محقق سازد، اما حداقل مي‌‏توانيم خبرگاني داشته باشيم كه در جهت عكس عمل نكنند. براي اين كار بايد با مشاركت فعال‌‏تر، مانع از اكثريت يافتن جريان يكه‌‏سالاري در خبرگان شويم.
اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، انتخابات شوراها را براي اصلاح‌‏طلبان و مردم پراهميت ارزيابي كرد و اظهار داشت: پيروزي اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها، جريانات يكه‌‏سالار را بسيار نااميد و مايوس مي‌‏كند و در مقابل، مردم و اصلاح‌‏طلبان را اميدوار خواهد كرد، بنابراين حضور در اين انتخابات را ضروري مي‌‏دانم.
نبوي در مورد حضور سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در انتخابات مجلس خبرگان رهبري، گفت: ما چون در انتخابات‌‏هاي پيش رو بر اساس ائتلاف حركت كرده‌‏ايم و بناي تك‌‏نوازي و حركت حزبي نداريم، تلاشمان اين است كه در كنار ساير گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب كار كنيم، اما معتقدم اصلاح‌‏طلبان بايد در انتخابات خبرگان حضور فعال داشته باشند، به ‌‏خصوص در تهران امكان رقابت وجود دارد و مي‌‏توان ليست ناقصي ارايه داد كه عيبي هم ندارد.
وي افزود: تلاش سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اين است كه گروه‌‏هاي ديگر اصلاح‌‏طلب را هم راضي به شركت در انتخابات كند، اما از ابتدا محوريت را به مجمعين داده‌‏ايم و از تصميم آنها پيروي مي‌‏كنيم. تصورمان اين بود كه مجمعين فعال‌‏تر برخورد كنند و ليستي 40 و 50 نفره آماده كنند، اما خيلي از افراد حاضر به شركت در انتخابات نشدند، چون فكر مي‌‏كردند ردصلاحيت مي‌‏شوند و آبرويشان مي‌‏رود.
اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در مورد ابزارهاي اصلاح‌‏طلبان براي برقراري ارتباط با مردم، گفت: روزنامه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب از چهار يا پنج عدد فراتر نمي‌‏رود و روزنامه‌‏هاي پرتيراژ هم از يكي دو ماه پيش به صورت برنامه‌‏ريزي‌‏شده توقيف شدند. برگزاري اجتماعات هم براي اصلاح‌‏طلبان بسيار سخت است و محدوديت‌‏هاي زيادي وجود دارد. صدا و سيما هم كه ما را به خيرش اميدي نيست، شر نرساند بس است.
نبوي افزود: با اين حال چاره‌‏اي نداريم جز اينكه در چند روز باقي‌‏مانده تا انتخابات، از همين امكانات يعني با امكانات نابرابر و مردمي كه اميدي براي شركت در انتخابات ندارند، استفاده كنيم.
نماينده تهران در مجلس ششم تأكيد كرد: ما چاره‌‏اي جز وارد شدن در انتخابات نداريم و درخواستمان از مردم حضور در انتخابات است، اگر مردم پاي صندوق‌‏هاي رأي هجوم آورند، هيچ‌‏كدام از تخلفات موثر نخواهد بود. در دوم خرداد 76 نيز در بسياري از استان‌‏ها تلاش شد تخلف انجام شود، اما حضور گسترده مردم در انتخابات از اين امر جلوگيري كرد.
اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، ائتلاف تمامي گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب در اين دوره از انتخابات را بسيار با اهميت ارزيابي كرد و گفت: اميدواريم اين ائتلاف بماند، چون جريان اصلاحات به طور دايم تحريك مي‌‏شود. حتي شنيده‌‏ايم كه گروه پنج‌‏ نفره‌‏اي از طرف جناح ضداصلاحات تشكيل شده است تا بين اصلاح‌‏طلبان تفرقه بيندازد. صدا و سيما نيز به اين امر دامن مي‌‏زند. وقتي افرادي كه كوچك‌‏ترين تريبوني براي حرف زدن ندارند، فرصت مي‌‏يابند كه در پربيننده‌‏ترين برنامه صداوسيما حرف بزنند وصحبت‌‏هايي مي‌‏كنند كه بايد در جلسات خصوصي مطرح شود، حكايت از وجود برنامه‌‏ريزي براي القاي اختلاف بين اصلاح‌‏طلبان دارد.
وي افزود: اصلاح‌‏طلبان نبايد عليه هم موضع بگيرند و اگر كسي موضعي گرفت، ديگري نبايد جوابش را بدهد تا بتوانيم از اين مرحله سخت عبور كنيم.
نبوي به ارزيابي ائتلاف‌‏هاي موجود ميان جريان مخالف اصلاحات پرداخت و گفت: اختلافات آنها ريشه و مبناي سياسي پيدا كرده است. در ميان آنها دو دسته را مي‌‏توان به طور بارز ديد؛ دسته اول جريان قدرت‌‏طلبي كه سعي كرده حاكميت را به طور مطلق به دست آورد و دنبال يكه‌‏سالاري است و دسته دوم، كساني كه با اصلاحات مخالف بودند، اما نمي‌‏خواستند نتيجه مخالفتشان اين شود كه امروز هست، يعني با عملكرد جريان حاكم همسو نيستند و آن را به ضرر كشور، انقلاب و حتي اسلام مي‌‏دانند.
اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تصريح كرد: به دليل اينكه جريان قدرت‌‏طلب نمي‌‏خواهد تقسيم قدرت كند، اين جناح نتوانسته است به ليست واحد برسد.
نبوي در ارزيابي نتيجه انتخابات پيش رو، گفت: نمي‌‏توانم بگويم اصلاح‌‏طلبان در اين انتخابات پيروز مي‌‏شوند يا شكست مي‌‏خورند. اين مساله به همت مردم و شركت آنها در انتخابات بستگي دارد. اگر حدود 70 درصد واجدان شرايط در انتخابات شركت كنند، اصلاح‌‏طلبان پيروز مي‌‏شوند بنابراين از مردم مي‌‏خواهيم و استدعا مي‌‏كنيم كه در انتخابات شركت كنند.
گفت‌‏وگو از پرستو سرمدي

محسن آرمين:
حضور نيافتن تحريم‌‏كنندگان در انتخابات باعث تشديد روند موجود مي‌‏شود

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: درك وضعيت موجود، احزاب و فعالان سياسي مخالف اقتدارگرايي را به اين نتيجه رسانده است كه روي حداقل‌‏هايي ائتلاف كنند تا نگذارند جناح مقابل دوباره بر سر كار بيايد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن آرمين كه در نشست «لزوم حضور» در دانشكده داروسازي دانشگاه تهران سخن مي‌‏گفت، با بيان اينكه در ايران نهادهاي مدني ضعيف هستند و تداوم فعاليت آنها منوط به وجود مرجع حمايتي در صدر قدرت است، گفت: تا زماني كه حمايتي از سوي قدرت صورت نگيرد، اولين قرباني نهادهاي مدني هستند، چون نظام‌‏هاي پوپوليستي تنها نهادهايي را كه نمي‌‏توانند تحمل كنند، نهادهاي مدني است.
وي افزود: در سال‌‏هاي اخير پس از روي كار آمدن اقتدارگرايان مشاهده كرديم كه مطبوعات بسته شدند و براي نهادهاي مدني محدوديت ايجاد شد و حتي انجمن‌ ‏اسلامي دانشگاه‌‏ها را نيز به تعطيلي كشانده‌‏اند. اگر مقايسه‌‏اي بين عملكرد كميسيون ماده 10 احزاب در دولت اصلاحات و دولت نهم انجام دهيم، مي‌‏بينيم كه در دولت نهم به يكي دو تشكل سياسي متعلق به جريان حاكم و يكي دو نهاد صنفي مجوز فعاليت داده شده است اما در عين حال برخوردها و محدوديت‌‏هاي زيادي هم براي تشكل‌‏هاي سياسي ايجاد كرده‌‏اند.
نماينده تهران در مجلس ششم تصريح كرد: ما در مجلس ششم قانون پيچيده‌‏ و كارشناسي‌‏شده‌‏اي را در مورد هيأت منصفه مطبوعات تصويب كرديم كه پس از هفت، هشت بار رفت ‌‏و برگشت بين مجلس و شوراي نگهبان بالاخره مورد تأييد قرار گرفت اما اولين اقدام مجلس هفتم لغو قانون مصوب مجلس ششم در خصوص تشكيل هيأت منصفه مطبوعات بود.
آرمين با تأكيد بر اينكه يكي از افتخارات دولت اصلاحات اين است كه ميزان جذب سرمايه‌‏گذاري خارجي در آن بيش از تمام دوران‌‏هاي پس از انقلاب است. يك پروژه مانند عسلويه فقط 18 تا 19 ميليارد دلار سرمايه خارجي را جذب كرد‏ اما امروز مي‌‏بينيم كه امضاي تمام قرداردهاي خارجي و ورود سرمايه‌‏هاي خارجي به كشور متوقف شده است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: در دوره اصلاحات دانشجوي ما اگر احساس مي‌‏كرد كه به او ظلم شده است، مي‌‏توانست اعتراض خود را حتي توأم با اهانت به رييس‌‏جمهور خود مطرح كند اما امروز مي‌‏بينيم كه دانشجو حتي براي اعتراض نسبت به اخراج اساتيد خود و اعتراض به تعليق تحصيل همكلاسي‌‏هاي خود هم با محدوديت مواجه است.
وي وضعيت كنوني كشور را مطلوب ارزيابي نكرد و گفت: كشور در يك سراشيبي قرار گرفته و اگر اين سد بشكند، همه ما را غرق مي‌‏كند، بنابراين در مقطع كنوني مهم اين است كه در انتخابات حاضر شويم و اجازه ندهيم كساني بر سر كار بيايند كه بخواهند وضعيت كشور را در يك حالت سراشيبي قرار دهند. پذيرش مسووليت براي ما،‌‏ آش دهن‌‏سوزي هم نيست چون همين حالا نيز با انبوه پرونده‌ مواجهيم.
آرمين با بيان اينكه احزاب مخالف اقتدارگرايي، در انتخابات شوراها تجربه خوبي را از خود به نمايش گذاشته‌‏اند، به ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در اين انتخابات اشاره كرد و گفت: درك وضعيت موجود، احزاب و فعالان سياسي مخالف اقتدارگرايي را به اين نتيجه رسانده است كه روي حداقل‌‏هايي ائتلاف كنند تا نگذارند جناح مقابل با استفاده از بودجه‌‏هاي هنگفتي كه در اختيار دارد و نيز با توسل به نيروهاي موجود در قدرت دوباره بر سر كار بيايد.
اين نماينده مجلس ششم ضمن دعوت از تحريم‌‏كنندگان انتخابات براي شركت در انتخابات شوراها، گفت: تحريم‌‏كنندگان انتخابات بدانند كه نه‌‏تنها نتيجه عدم حضور آنها در انتخابات محروميت خود از نقش‌‏آفريني و تأثيرگذاري و تشديد روند موجود است. عدم حضور اين طبقه با توجه به بمباران تبليغاتي، نمي‌‏تواند اثرگذار باشد. ضمن اينكه مشاركت گسترده در انتخابات از ميزان تقلب در انتخابات و دخالت حزب پادگاني مي‌‏كاهد. بايد با انتخابات متعهدانه برخورد كرد و هم خود پاي صندوق حاضر شويم و هم ديگران را پاي صندوق بياوريم.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه «چرا جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين به صورت منفعلانه با انتخابات مجلس خبرگان رهبري برخورد كرده است؟» گفت: ما شركت خود در اين انتخابات را به مجمعين سپرده‌‏ايم كه آنها هم به اين نتيجه‌‏ رسيده‌‏اند كه نمي‌‏توانند ليست بدهند، بنابراين تكليف ما هم روشن است.
آرمين افزود: حضور ما در انتخابات به برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه منوط نيست چون به طور قطع چنين شرايط فراهم نمي‌‏شود چون اگر قرار باشد انتخابات به صورت آزاد و عادلانه برگزار شود كه نيازي به اصلاحات نبود. شرط ما براي ورود به انتخابات،‌‏ وجود يك‌‏سري شرايط حداقلي است اما در عين حال اگر اين شرايط حداقلي فراهم نشود و شركت ما به منزله گرم كردن انتخابات و زينت‌‏بخش آن باشد، به طور قطع شركت نمي‌‏كنيم.
وي تصريح كرد: به اعتقاد ما انتخابات مجلس خبرگان فاقد شرايط حداقلي رقابت است. ما اين را كه اين مجلس منوط به حضور فقها باشد يا اينكه نظارت شوراي نگهبان باعث ايجاد دور در خبرگان شود، قبول نداريم اما با اين حال ما با پذيرش شرايط موجود حاضر به شركت در انتخابات شديم اما نمي‌‏توانيم قبول كنيم كه آقايان در شوراي نگهبان بنشينند و كانديداهاي رقيب خود را ردصلاحيت كنند. ما در انتخاباتي شركت نمي‌‏كنيم كه از قبل پيروز آن مصباح يزدي باشد.
اين نماينده مجلس ششم در خصوص وضعيت رسانه‌‏هاي كشور، گفت: شرايط رسانه‌‏اي كشور امروز بهتر از قبل از دوم خرداد است. پس از دوم خرداد تنها روزنامه «سلام» و دو هفته‌‏‌‏نامه «عصر ما» توقيف شد اما امروز سه، چهار روزنامه و چند سايت هستند كه انتقادها را مطرح كنند.
آرمين راه مقابله با بنيادگرايي را انسجام و سازماندهي نيروهاي اجتماعي عنوان كرد و گفت: هرچقدر ارتباط ارگانيك سازمان‌‏هاي اجتماعي بيشتر باشد، اين سازمان‌‏ها بيشتر مي‌‏توانند در جريان امور قرار گيرد. آنچه باعث هراس برخي‌‏ها در قدرت مي‌‏شود، انسجام اين نيروهاي اجتماعي است.
وي در پاسخ به سوال دانشجويي كه پرسيد «آيا سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از انتخابات شوراها نفعي مي‌‏برد؟»، گفت: ما هيچ نفع حزبي از اين انتخابات نمي‌‏بريم چون كانديدايي در ائتلاف اصلاح‌‏طلبان نداريم. شوراي شهر، مجلس شوراي اسلامي و رياست‌‏جمهوري نيست اما اين موضوع به معناي بي‌‏اهميت بودن اين نهاد هم نيست. بالاخره رييس‌‏جمهور دوره نهم از همين شورا به رياست‌‏جمهوري رسيد.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اشاره به قانون شوراها، گفت: درست است كه اختيارات شوراها اختيارات بالايي نيست اما شورا نهادي بي‌‏اهميت نيست و مي‌‏تواند منشأ اثر باشد. ما در مجلس ششم خيلي سعي كرديم كه اختيارات لازم را به شوراها بدهيم اما امروز نگاه تنگ‌‏نظرانه‌‏اي وجود دارد كه اين اختيارات به مردم واگذار نشود.
آرمين، تشكيل شوراهاي شهر و روستا را از جمله افتخارات اصلاح‌‏طلبان عنوان كرد و با اشاره به اختلافات موجود در شوراي اول و دوم تهران، گفت: جنگ قدرت در شوراي شهر دور دوم بيشتر از دور اول است، به خاطر همين جنگ قدرت در دور دوم شورا، شهر تهران چهار ماه شهردار نيست. به اعتقاد بنده عملكرد اصلاح‌‏طلبان در شوراها مثبت بوده است.

 

 

اعتراض مهندس کفشکنان عضو شورای مرکزی سازمان نسبت به رد صلاحیتهای گسترده در انتخابات شوراها

 

عضو شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) در نشست بررسی برنامه های اصلاح طلبان در انتخابات شوراها با بيان اعتقاد كه برخي افراد رد صلاحيت شده در انتخابات شوراها با مهر عدم التزام به قانوني اساسي عدم وفاداري به نظام مواجه شده‌اند‏، کفشکنان گفت: انتخابات خبرگان از آزادی و رقابت نسبی برخوردار نیست و فقط در انتخابات شوراها رقابت نسبی در برخی حوزه ها برخوردار است و امیدواریم کسانی که در انتخابات شرکت می کنند به منظور جلوگیری از یکدست شدن حاکمیت به اقتدارگرایان رای ندهند و به کسانی که به مبانی حقوق بشر و دموکراسی معتقدیند رای دهند.

کفشکنان که خود در انتخابات شوراها رد صلاحیت شده است با ذکر نام آقایان حمیدرضا مالکی فخرالدین حیدریان اتابک موسوی نسب و حسین فرزین که رد صلاحیت شده اند گفت: به طور كلي افراد ردصلاحيت شده در افكار عمومي اعتبار دارند. و ما با رد صلاحیتمان از صحت عملکرد خود مطمئن شدیم

وي، با بيان آنچه آن را تنگ شدن دايره‌ي انتخابات به صورت يك رسم در سال‌هاي اخير مي‌خواند، گفت: در انتخابات مجلس خبرگان مجمع روحانيون مبارز نيز از اين امر مستثني نشده‌اند.

كفش‌كنان ابراز عقيده كرد: عده‌اي بر اين باورند كه حضور در انتخابات به معناي مشروعيت بخشيدن به اقدامات غیر قانونی و غیر دموکراتیک است و در نتيجه انگيزه‌اي براي حضور در اين عرصه ندارد، از سويي ديگر نيز عده‌اي معتقدند با عدم حضور ممكن است فضاي حاكميت يك دست شود.

وي، در پايان با بيان اينكه ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان نشان‌دهنده‌ي عبرت آنها از شكست رياست جمهوري است، خاطرنشان كرد: آنها با ارايه‌ي اين ليست در جهت همگرايي پيش مي‌روند و اميدواريم كه با يك دست شدنشان و راي آوردن انتخابات شورا‌ها حركت اصلاح‌طلبي ادامه پيدا كند.

 

 

احمد زید آبادی: اصلاح‌‏طلبان با اكثريت يافتن در شوراي شهر وضعيت حماس در فلسطين را پيدا مي‌‏كنند

 

عضو شوراي سياست‌‏گذاري سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي گفت: اكثريت يافتن اصلاح‌‏طلبان در شوراي شهر تهران نه به نفع اصلاح‌‏طلبان است و نه به نفع شهر. 

احمد زيدآبادي در نشست سازمان ادوار تحكيم وحدت كه يك‌‏شنبه شب برگزار شد، انتخابات خبرگان را بازي بزرگ خواند و گفت: انتظار داشتيم تمركز فعاليت اصلاح‌‏طلبان بر خبرگان باشد اما آنها از بازي بزرگ غافلند و پيشاپيش آن را باخته‌‏اند و همه تلاش خود را به انتخابات شوراها معطوف كرده‌‏اند.
وي با بيان اينكه اگر انتخابات خبرگان در چارچوب جريان‌‏هاي روحاني هم آزاد بود، باز مي‌‏توانست تبلور دموكراسي باشد، گفت: اگر اكثريت مجلس خبرگان را روحانيون منتقد تشكيل دهند، مي‌‏توانند مسير كشور را عوض كنند اما جناح‌‏هاي صاحب قدرت علاقه‌‏اي ندارند نفوذي در خبرگان صورت بگيرد و اصلاح‌‏طلبان نيز نگاه استراتژيكي بر اين انتخابات ندارند در حالي كه اگر همه روحانيون منتقد را بسيج مي‌‏كردند حتي اگر همه آنها هم ردصلاحيت مي‌‏شدند، باز هم بازي براي طرف مقابل سخت مي‌‏شد.
زيدآبادي ادامه داد: انتخابات شوراها از آنچنان اهميتي برخوردار نيست كه ارزش تحريم داشته باشد يا براي فتح كرسي‌‏هاي آن همه نيروها را بسيج كرد زيرا شوراها چندان وجهه سياسي ندارند و نهادهاي صاحب قدرت نيز مي‌‏توانند به راحتي آن را فلج كنند.
وي با اشاره به قدرت يافتن اسلام‌‏گرايان در تركيه از طريق شوراها، گفت: در تركيه به‌‏رغم همه اظهاراتي كه درباره قدرت نيروهاي نظامي بيان مي‌‏شود، باز هم همه چيز قانونمند است اما در ايران وضع به اين صورت نيست و اگر نهادي در دست قدرت حاكم نباشد، مي‌‏توان آن را فلج كرد و دستگاه قضايي بي‌‏طرفي هم نيست كه فصل‌‏الخطاب اين مسايل باشد.
اين فعال سياسي با تاكيد بر كارآمد بودن برخي چهره‌‏هاي ليست ائتلاف اصلاح‌‏طلبان، گفت: هم‌‏اكنون شهردار تهران كسي است كه دولت با وي موافق نيست و هيچ همكاري هم با وي نمي‌‏كند اما جناح‌‏هاي صاحب قدرت و ذي‌‏نفوذ از وي حمايت مي‌‏كنند، در حالي كه اين همكاري‌‏ها با شوراي شهري كه اصلاح‌‏طلب باشد، وجود ندارد و سعي مي‌‏كنند آن را ناتوان معرفي كنند. اصلاح‌‏طلبان نيز رسانه‌‏اي همچون تلويزيون ندارند كه تبليغات آنها را خنثي كنند. يك راه هم براي خنثي كردن تبليغات منفي و پيشبرد امور اين است كه اصلاح‌‏طلبان يك توده منسجم در اختيار داشته باشند و بتوانند آنها را به خيابان‌‏ها بكشند اما آيا اصلاح‌‏طلبان جرات اين كار را دارند؟
وي با اشاره به بسته بودن فضاي اطلاع‌‏رساني شوراي شهر دوم، گفت: اينكه شوراها به طور كامل در دست يك جناح باشد، چندان مفيد نيست زيرا هر كاري كه مي‌‏خواهند مي‌‏كنند و بعد يك باره صداي آن بلند مي‌‏شود كه به طور مثال 300 ميليارد تومان بدون هزينه فاقد است.
زيدآبادي با بيان اينكه اصلاح‌‏طلبان با ورود كامل در شوراي شهر وضعيت حماس در فلسطين را پيدا مي‌‏كنند، گفت: نبايد تصور كرد در دست گرفتن همه قدرت در درازمدت مفيد است. براي هر كس هم مفيد باشد، براي اصلاح‌‏طلبان مفيد نيست زيرا همان اتفاقاتي كه براي دولت حماس در فلسطين افتاد، براي اصلاح‌‏طلبان هم در ايران رخ مي‌‏دهد.

 

دکتر نجفی: مهمترين دستاورد ما در موفقيت نسبي در انتخابات اين است كه بدنه اصلاح‌‏طلبان را مقداري دلگرم كنيم

 

كانديداي اصلاح‌‏طلبان در سومين دوره انتخابات شوراها، گفت: «مهمترين دستاورد ما در موفقيت نسبي در انتخابات اين است كه بدنه اصلاح‌‏طلبان را مقداري دلگرم كنيم.»
«محمدعلي نجفي» در نشست سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي كه يكشنبه شب برگزار شد، گفت: «اگر بار ديگر شورا به دست تيم احمدي‌‏نژاد بيفتد، شهردار را از افراد طرفدار خود مي‌‏گذارند و اين به معناي آن است كه انتخابات مجلس را هم به طور قطع مي‌‏برند.»
وي با بيان اينكه «اين آقايان در استفاده از امكانات دولتي هيچ پروايي به خود راه نمي‌‏دهند»، گفت: «ما حتي اگر از خدا هم نمي‌‏ترسيديم، جرأت نمي‌‏كرديم اين‌‏گونه از امكانات دولتي استفاده كنيم زيرا فكر مي‌‏كرديم بالاخره روزي اين موضوعات مشخص مي‌‏شود.»
نجفي با تأكيد بر اينكه «اگر اين تيم هشت سال حاكم مطلق كشور باشد، بايد فاتحه كشور را خواند»، گفت: «هم‌‏اكنون نيز معلوم نيست كه مملكت را به نحوي تحويل مي‌‏دهند كه قابل برگشت باشد، وقتي در يك جلسه خصوصي گفته است اگر در شوراها شكست بخوريم احمدي‌‏نژاد در دور بعد رياست‌‏جمهوري شكست مي‌‏خورد، نشان‌‏دهنده اهميت شوراهاست. بنابراين بايد تلاش كنيم حتي اگر نتوانيم شوراها را به طور كامل هم در اختيار بگيريم، يكي دو نفر در شوراها داشته باشيم تا بدانيم چه اتفاقاتي مي‌‏افتد.»
وي ادامه داد: «اگر بتوانيم شوراها را به طور كامل در اختيار بگيريم، مي‌‏توانيم با اجراي برخي طرح‌‏ها تا انتخابات مجلس نشان دهيم كه اصلاح‌‏طلبان براي اداره امور شهر و كشور تواناتر از رقباي خود هستند. ضمن اينكه ورود جريان‌‏هاي اصلاح‌‏طلب به مردم نشان مي‌‏دهد كه آنها عافيت‌‏طلب نيستند و حاضرند براي موفقيت اصلاحات هزينه بدهند.»
وزير اسبق آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه «لزومي ندارد در يك سال اول براي اجراي طرح‌‏هاي خود وارد منازعات سياسي شويم»، گفت: «اگر بتوانيم با موفقيت در شوراها خود را براي مجلس آماده كنيم و انتخابات مجلس را ببريم آنگاه چه رئيس‌‏جمهور از اصلاح‌‏طلبان باشد و چه نباشد، مانعي در مقابل تصميمات غلط و كارهاي خلاف رئيس‌‏جمهور به وجود مي‌‏آيد.»
وي با بيان اينكه «شوراها و شهرداري‌‏ها اختيارات محدودي دارند و نمي‌‏توانند مباحثي مانند مشكل ايران و آمريكا را حل كنند»، گفت: «مي‌‏توان كارهايي در سطح شهر انجام داد؛ كارهايي مانند كنگره دانشجويان و دانش‌‏آموزان تا رابطه تنگاتنگ مردم با نخبگان حفظ شود و يا مي‌‏توان ورزش محلات را با هزينه‌‏هاي بسيار كم و به كارگيري معلمان ورزش هر منطقه در ازاي پرداخت دستمزد احيا كرد.»
وي درباره برخي اشكالات مبني بر اينكه «بهتر نبود اصلاح‌‏طلبان بدون ليست كامل و صرفا براي در اختيار گرفتن يك اقليت در شوراها وارد انتخابات مي‌‏شدند»، گفت: «ارائه يك ليست با تنها 5 نفر اصلاح‌‏طلبان را با مشكل داخلي مواجه مي‌‏كرد و امكان ائتلاف از بين مي‌‏رفت ضمن اينكه از نظر توجيه مردم هم با مشكل مواجه مي‌‏شديم.»
نجفي درباره نحوه انتخاب شهردار نيز گفت: «ما نمي‌‏خواهيم از ابتدا بگوييم قاليباف شهردار ما نيست، زيرا وي عملكرد مثبتي داشته است اما ارزيابي دقيق عملكرد شهردار به اطلاعات دقيق نياز دارد كه به دليل بسته بودن فضاي اطلاع‌‏رساني نمي‌‏توانيم در اين باره نظر بدهيم.»
وي تصريح كرد: «در انتخابات شهردار به مشكل برنمي‌‏خوريم، زيرا بحث‌‏هاي زيادي در اين باره شده است و همگرايي خوبي نيز به وجود آمده است.»
نجفي با اشاره به دخالت‌‏هاي دولت در انتخابات و سلامت انتخابات، گفت: «ما هم از اين بابت نگرانيم، هر چند در مورد دخالت‌‏ها كاري نمي‌‏توانيم بكنيم اما تلاش‌‏هايي براي تضمين سلامت انتخابات كرديم و سعي كرديم از طريق خاتمي، كروبي و هاشمي‌‏رفسنجاني با رهبري تماس‌‏هايي داشته باشيم تا شايد با توصيه وي، اتفاقي نيفتد ضمن اينكه جناح مقابل هم دو دسته با اختلافات شديد هستند كه هر كدام نمايندگاني بر سر صندوق‌‏ها دارند و اميدمان اين است كه از اين طريق نيز از تقلب جلوگيري شود.»

منبع: ایلنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics