نویدنو:13/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

نیم نگاهی عمیق تر به نتایج انتخابات اخیر ترکیه
 


آذین داد- یکی از نتایج با اهمیت انتخابات اخیر ترکیه در روز 31 تیرماه انتخاب رفیق «افق اوراس»، رهبر «حزب دموکراسی و سوسیالیسم» از استانبول به پارلمان می باشد.

یکی از نتایج با اهمیت انتخابات اخیر ترکیه در روز 31 تیرماه انتخاب 27 نماینده مستقل و منجمله فعالان شناخته شده احزاب چپ و کرد ترکیه می باشد. طبق گزارش های منتشر شده رفیق «افق اوراس»، رهبر «حزب دموکراسی و سوسیالیسم» از استانبول به پارلمان راه یافت. او از جمله نمایندگان مستقلی می باشد که بر رغم تمامی تمهیدات احزاب حاکم و نظامیان قدرتمند ترکیه توانستند، بر پایه آراء شخصی خود از حوزه های انتخاباتی جداگانه در استانبول و مناطق کرد نشین انتخاب شوند. انتخاب این گروه مستقل که به احتمال قوی در قالب یک فراکسیون پارلمانی عمل خواهند کرد، می تواند مبشر دور جدیدی از مبارزه نیروهای طرفدار دموکراسی و عدالت اجتماعی در ترکیه باشد.
بر رغم این موفقیت نسبی نیروهای چپ، باید اذعان داشت نتایج انتخابات پارلمانی پیش ار موعد ترکیه حاکی از پیروزی حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه ترکیه» می باشد که اکثریت پارلمان را با 340 کرسی بدست آورد. رجب تائیپ اردوگان، نخست وزیر ترکیه برای مقابله با نظامیان که در فروردین و اردیبهشت ماه در رابطه با انتخاب رئیس جمهور از حزب حاکم مخالفت کرده بودند و نمایش پایگاه انتخاباتی حزب «عدالت و توسعه ترکیه» انتخابات را عملاٌ 7 ماه قبل از موعد سازمان داد. عمده 550 کرسی پارلمان توسط سه حزب اصلی طرفدار نئولیبرالیسم در ترکیه: عدالت وتوسعه، حزب جمهوری مردم (112کرسی)، و حزب حرکت ملی(70کرسی) تصاحب شدند. نمایندگان زن در 46 حوزه پارلمانی پیروز شدند. بیش از 84 درصد صاحبان رای در انتخابات شرکت کردند.
مقررات انتخاباتی با قائل شدن حداقل 10 درصد آراء برای ورود احزاب و ائتلاف های تشکیلاتی به پارلمان عملاٌ سد راه نیروهای چپ شد که از سوئی مورد فشار نیروهای حکومتی، قوای انتظامی و تبلیغات مطبوعات راست بودند و از سوی دیگر از عدم وجود یک ائتلاف وسیع نیروهای چپ و دموکرات رنج می بردند. فقط سه حزب توانستند از سد حداقل 10 درصد بگذرند
در رابطه با انتخاب صدر «حزب دموکراسی و سوسیالیسم» باید اضافه کرد که بسیاری از اعضای سابق «حزب کمونیست ترکیه» پس از انحلال آن در دهه 1980 میلادی، در صفوف این حزب متشکل شده اند که نفوذ قابل توجهی در میان سندیکاهای کارگری ترکیه و از جمله اتحادیه معلمان و اتحادیه های کارگران بخش عمومی دارد و در انتخابات محلی سال 2004 کنترل دو شهرداری در مناطق «آرت وین» و «یوزگات» را بدست گرفت. این حزب عضو «حزب چپ اروپا» می باشد و با برخی احزاب برادر روابط نزدیکی دارد. «حزب دموکراسی و سوسیالیسم» در برنامه خود از«خواسته های عمومی و تاریخی برای یک جهان آزاد، برابر، بی طبقه و فارغ از استثمار» دفاع کرده و هدف خود را «پایان دادن به حاکمیت نیروهای وابسته به سرمابه و امپریالیسم» و «ایجاد حاکمیت نیروهای کارگری» اعلام می کند 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics