نویدنو:15/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتخابات مجلس شورای اسلامی واصلاح طلبان

نویدنو- با اعلام توافق نهایی وزارت کشور وشورای نگهبان برای بر گزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در 24 اسفند 1386 اصلاح طلبان مختلف به اظهار نظر پرداخته اند. نوید نو صرف نظر از این که این انتخابات با سال روز تولد رضا شاه دیکتاتور معروف همزمان است !! به نقل نظرات طیف های گوناگون اصلاح طلبان می پردازد.

با توافق نهايي وزارت کشور و شوراي نگهبان  انتخابات مجلس هشتم کليد خورد

هشدار تاج زاده: انتخاباتي كه 24 اسفند برگزار شود شبهه دار است

محمد سلامتي: مصادف بودن تاریخ انتخابات با تعطیلات عید، نظارت مطبوعات و احزاب را سلب می کند

معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت: برگزاري انتخابات در 24 اسفند دغدغه اصلاح‌‏طلبان در مورد سلامت انتخابات دو چندان مي‌کند

سخنگوي اعتماد ملي: برگزاري انتخابات در 24 اسفند معترضان به نتايج انتخابات ابزارهاي رسيدن به حق خود را از دست مي‌‏دهند

 انقلاب را دور می زنیم تا به ۲۴ اسفند برسیم؟

*****************************

 

با توافق نهايي وزارت کشور و شوراي نگهبان  انتخابات مجلس هشتم کليد خورد

اعتماد:

گروه سياسي؛ با تعيين 24 اسفند به عنوان تاريخ برگزاري انتخابات مجلس هشتم زمان استعفاي کساني که قصد کانديداتوري براي اين انتخابات را دارند 15 تيرماه اعلام شد.عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتي هفتگي خود درباره توافق اين شورا با وزارت کشور براي انتخابات مجلس هشتم گفت؛ تاريخ 24 اسفند براي انتخابات مجلس قطعي است بنابراين مهلت استعفاي کساني که قصد ورود به انتخابات را دارند 15 تيرماه سال جاري است و ثبت نام داوطلبان 15 دي ماه به مدت 7 روز انجام خواهد شد. کدخدايي گفت؛ پيش از اين مباحثي درباره زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي انجام شد که بايد در پايان امسال يا اوايل سال آينده انجام مي شد. پيشنهاداتي در اين زمينه مطرح شد که مشخصاً در ماه اسفند بود. وي خاطرنشان کرد؛ از ديدگاه من آنچه مناسب است اين بوده که پرونده انتخابات را در اسفندماه ببنديم به دليل آنکه اگر به مرحله دوم بکشد و ما بخواهيم انتخابات را در اوايل سال 87 برگزار کنيم با مشکلاتي مواجه خواهيم شد. سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد؛ پيشنهاد وزارت کشور 23 فروردين ماه سال 87 بود که دوستان در شوراي نگهبان پيشنهادهايي مبني بر برگزاري انتخابات در اسفند ماه سال جاري داشتند که در نهايت 24 اسفند 86 مورد قبول واقع شد. اگرچه ما هنوز دچار مشکلات اجرايي خواهيم بود؛ از اين جهت که تاريخ مشخص شده در پايان ماه اسفند است. سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد؛ اما به دليل اينکه امسال در قانون انتخابات اصلاحيه يي جهت استعفاي افراد براي ورود به مجلس از سه ماه به شش ماه، انجام شد چاره يي ديگر نداريم و نمي توانيم انتخابات را زودتر برگزار کنيم.کدخدايي خاطرنشان کرد؛ تاريخ 24 اسفند ماه براي وزارت کشور ارسال خواهد شد و اين تاريخ قطعي است. بر اين اساس وزارت کشور احتمالاً بايد از 15 خردادماه آغاز انتخابات را اعلام کند.کدخدايي، زمان بررسي صلاحيت ها در شوراي نگهبان را منوط به اعلام آغاز انتخابات از سوي شوراي نگهبان عنوان کرد و افزود؛ بر اساس جدول بندي در هيات اجرايي اين امر از 22 دي ماه به بعد آغاز خواهد شد که فرصت 4 و 10 روزه يي دارند که پس از آن وظيفه هيات هاي نظارت نيز شروع مي شود. کدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه با توجه به قاطعيت شورا در زمان برگزاري انتخابات آيا به طور يقين طرح تجميع انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي در مجمع تشخيص رد خواهد شد؟ گفت؛ پيش بيني ما اين است که قطعاً مجمع با توجه به مغايرت جدي طرح با قانون اساسي به نتيجه نخواهد رسيد.سخنگوي شوراي نگهبان همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا تاريخ مشخص شده برگزاري انتخابات مغايرتي با زمان بررسي لايحه بودجه نخواهد داشت گفت؛ قطعاً مغايرتي ندارد اما يکي از ملاحظاتي که ما در رابطه با زمان برگزاري انتخابات داشتيم، بررسي لايحه بودجه بود که اميدواريم دولت نهم لايحه بودجه را سريع تر اعلام کند.

هشدار تاج زاده: انتخاباتي كه 24 اسفند برگزار شود شبهه دار است


اختصاصي نوروز: مصطفي تاج زاده عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت برگزاري انتخابات مجلس هشتم در تاريخ 24 اسفند ماه يعني در فاصله تنها چند روز مانده به تعطيلات نوروز را منجر به ايجاد ابهامات زياد نسبت به سلامت انتخابات به ويژه در مورد شمارش آراء دانست. تاج زاده معتقد است كه برگزاري انتخابات مجلس در 24 اسفند ماه عملا امكان اعتراض و انتقاد را از منتقدان سلب مي كند، چرا كه در آن زمان كشور در حالت نيمه تعطيل است.

وي در گفتگو با نوروز با يادآوري اينكه در دوره اصلاحات سعي ميشد انتخابات در زماني برگزار شود كه كشور در شرايط عادي قرار داشته و همه دست اندر كاران آمادگي لازم براي شمارش آراء را داشته باشند ؛ اواخر بهمن ماه يا حداكثر دهه اول اسفند را زمان مناسب براي برگزاري يك انتخابات كمتر شبهه دار دانست.

معاون سياسي وزير كشور در دولت اصلاحات مي گويد:"اينكه بالاخره معلوم شد امسال انتخابات مجلس هشتم برگزار مي شود باعث خشنودي است ،چون در يك سال گذشته اقتدارگرايان با طرحها و لوايح مختلف ابهامهاي زيادي در باره برگزاري انتخابات مجلس در سال 86 ايجاد كرده بودند، اما 24 اسفند به هيچ وجه تاريخ مناسبي براي برگزاري انتخابات مهم مجلس نيست.

" تاج زاده عدم امكان شمارش آراء رايانه اي و فرصت بسيار كم براي شمارش آراء را دلايل اصلي نامناسب بودن 24 اسفند براي برگزاري انتخابات مجلس مي داند. او همچنين به تجربه منفي برگزاري انتخابات شوراهاي سوم و خبرگان چهارم اشاره ميكند، انتخاباتي كه همچنان آراء آن در حوزه ها به صورت تفكيكي اعلام نشده و محرمانه نگه داشته شده است.

 

محمد سلامتي: مصادف بودن تاریخ انتخابات با تعطیلات عید، نظارت مطبوعات و احزاب را سلب می کند

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، گفت: كساني سعي دارند با بهره‌‏برداري از ايام تعطيلات و با استفاده از عدم آگاهي مردم نسبت به روند شمارش و اجراي انتخابات، هزينه رفتارهاي سياسي فراقانوني خود را كاهش دهند.

محمد سلامتي با انتقاد از زمان برگزاري انتخابات مجلس هشتم در روز 24 اسفند، گفت: با توجه به اين‌‏كه مساله انتخابات، مساله همه مردم است، ضرورت دارد همه مردم در روند برگزاري انتخابات قرار گرفته و نسبت به چند و چون آن آگاهي يابند.

وي تصريح كرد: طبيعي است وقتي زمان برگزاري انتخابات با تعطيلات عيد مقارن باشد، عملاً مردم به طور كامل و شفاف در جريان روند شمارش آرا و مسائل مربوط به انتخابات قرار نمي‌‏گيرند.

سلامتي خاطرنشان كرد: برخي از دست‌‏اندركاران امر انتخابات بدشان نمي‌‏آيد انتخابات در يك فضاي سرد با كمترين هزينه سياسي و به نفع همفكران‌‏شان تمام شود.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: عده‌‏اي به دليل فقدان اطلاع‌‏رساني كافي و شفاف، با استفاده از عدم آگاهي مردم نسبت به روند انتخابات مي‌‏توانند نتيجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند كه اين مساله به كل نظام و مردم آسيب خواهد زد.

وي گفت: جبهه اصلاحات به دليل اين‌‏كه از حداقل امكانات اطلاع‌‏رساني در ايام تعطيلات برخوردار نيست، با مشكل جدي در ادامه كار مواجه خواهد شد.

سلامتي اظهار داشت: در حال حاضر ريش و قيچي به دست آقايان محافظه‌‏كار است و آنها هرگونه كه بخواهند مي‌‏توانند بدون در نظر گرفتن نظر و ديدگاه جناح مقابل و احزاب و گروه‌‏هاي سياسي عمل كنند.

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين‌‏كه آقايان سعي دارند از موقعيت فعلي خود به نحو ممكن، به نفع جريان خود استفاده كنند، گفت: اگر نظام به دنبال مشاركت گسترده مردم در انتخابات است، بايد دغدغه و نگراني مردم، احزاب و گروه‌‏‌‏ها را نسبت به جريان سالم انتخابات و صيانت از آرايشان برطرف كند.

سلامتي گفت: ضربه چنين تصميماتي نه تنها به جناح اصلاح‌‏طلب -كه از هيچ تريبون رسمي برخوردار نيستند- وارد خواهد شد، بلكه باعث مي‌‏شود كل نظام و مردم آسيب ببينند.

معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت: برگزاري انتخابات در 24 اسفند دغدغه اصلاح‌‏طلبان در مورد سلامت انتخابات دو چندان مي‌کند

معاون سياسي دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي، گفت: در صورت برگزاري انتخابات مجلس هشتم در 24 اسفند ماه، دغدغه اصلاح‌‏طلبان در مورد روند برگزاري انتخابات سالم دو چندان خواهد شد.

آذر منصوري با بيان اين‌‏كه برگزاري انتخابات در روزهاي پاياني سال يكي ديگر از ابداعات دولت است، اظهار داشت: مردم در اين ايام به دليل آن‌‏كه خود را براي برگزاري مراسم باستاني عيد نوروز آماده مي‌‏كنند، به تنها چيزي كه كمتر توجه خواهند كرد، مساله انتخابات در روند برگزاري آن خواهد بود.

وي تصريح كرد: با توجه به اين‌‏كه رسانه‌‏هاي عمومي، خبرگزاري‌‏ها و روزنامه‌‏ها در ايام تعطيل فعاليتي ندارند، هر نوع اطلاع‌‏‌‏رساني در خصوص نحوه شمارش آرا و روند برگزاري انتخابات به صورت بسيار محدود در انحصار صداوسيما قرار خواهد كرد و اين مساله نگراني ما را از صحت و سلامت انتخابات و بحث صيانت از آراي واقعي مردم كه پيش از اين هم آن را به عنوان يكي از دغدغه‌‏هاي مهم اصلاح‌‏طلبان عنوان كرده‌‏ بوديم، دو چندان خواهد كرد.

منصوري با بيان اين‌‏كه گروه‌‏هاي سياسي نبايد به راحتي از كنار اين مساله بگذرند، خاطرنشان كرد: ما نگران سلامت انتخابات و صيانت از آراي واقعي مردم هستيم و معتقديم دولت بايد براي رفع اين نگراني از گروه‌‏ها، احزاب و كانديداها، در تصميم خود تجديدنظر جدي صورت دهد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به محدوديت اطلاع‌‏رساني در ايام تعطيلات و اين‌‏كه اصلاح طلبان ابزار ديگري جز چند خبرگزاري و نيز چند روزنامه اصلاح‌‏طلب براي ارتباط با لايحه‌‏هاي مختلف جامعه ندارند، آقايان به هر طريقي كه بخواهند با كمترين هزينه ممكن عمل خواهند كرد، بدون اين‌‏كه افكار عمومي به طور كامل در جريان اتفاقاتي كه مي‌‏افتد، قرار گيرد.

 

سخنگوي اعتماد ملي: برگزاري انتخابات در 24 اسفند معترضان به نتايج انتخابات ابزارهاي رسيدن به حق خود را از دست مي‌‏دهند

سخنگوي حزب اعتماد ملي، گفت: اگر انتخابات مجلس هشتم 24 اسفند ماه آغاز شود، با توجه به نيمه تعطيل بودن مطبوعات و توجه افكار عمومي به تعطيلات پايان سال، معترضان به نتايج انتخابات، ابزارهاي رسيدن به حق خود را از دست مي‌‏دهند.

اسماعيل گرامي‌‏مقدم در واكنش به اعلام قطعي برگزاري انتخابات مجلس هشتم در روز 24 اسفند ماه از سوي شوراي نگهبان، گفت: اگر انتخابات، روز 24 اسفند برگزار شود، با توجه به اينكه تعطيلات پايان سال را در آن زمان در پيش رو خواهيم داشت، چنان‌‏چه ايرادات و اشكالاتي در انتخابات باشد، معترضان زمان را براي اعتراض از دست مي‌‏دهند.

وي افزود: اگر ايام برگزاري انتخابات مجلس هشتم، 24 اسفند باشد، رسانه‌‏ها به عنوان دستگاه‌‏هاي منعكس كننده اعتراض‌‏ها در حالت نيمه تعطيل بسر خواهند برد و با ايام تعطيلي سال نو، توجه افكار عمومي جامعه هم از انتخابات دور مي‌‏شود، در نتيجه معترضان، ابزارهاي رسيدن به حق خود را از دست مي‌‏دهند.

سخنگوي حزب اعتماد ملي، تصريح كرد: بهترين زمان برگزاري انتخابات مجلس هشتم 20 بهمن تا 10 اسفند است كه كانديداها در صورت اعتراض به نتايج انتخابات، با توجه به فعال بودن مطبوعات، فرصت خوبي براي اعتراض و استيفاي حق خود را دارند.

گرامي مقدم، درباره پيشنهاد وزارت كشور مبني بر برگزاري انتخابات مجلس در روز 23 فروردين، گفت: اين پيشنهاد از آن جهت كه مردم از 15 تا 22 فروردين مي‌‏توانند با توجه به تبليغ نامزدها در تكاپوي انتخابات باشند، مناسب است، اما اگر انتخابات به دور دوم كشيده شود، در نيمه اول ارديبهشت بايد دور دوم انتخابات برگزار شود و شوراي نگهبان تا هفتم خرداد كه روز بازگشايي مجلس جديد است، تنها 25 روز فرصت دارد به بررسي صحت انتخابات بپردازد.

وي افزود: اگر انتخابات مجلس هشتم در 23 فروردين برگزار شود، با توجه به اين‌‏كه تعداد حوزه‌‏هاي انتخابيه در كشور زياد است و ممكن است در برخي حوزه‌‏ها، ابطال آرا صورت گيرد و نامزدها به آن اعتراض كنند، زمان كمي براي بررسي صحت انتخابات و استيفاي حق معترضان تا بازگشايي مجلس هشتم وجود دارد.

 

انقلاب را دور می زنیم تا به ۲۴ اسفند برسیم؟

عیسی سحرخیز

• آیا این بار نمی توان خود و آرای خویش را رایگان و دست کم ارزان نفروخت و شرط کرد مادامی که نظارت استصوابی و اعمال سلیقه ی اعضای شورای نگهبان و هادیان و منادیان پشت پرده آنان وجود دارد و انتخاباتی آزاد و عادلانه شکل نمی گیرد، ما مرد انتخابات غیرآزاد نخواهیم بود ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

در اخبار آمده است که مسئولان دولت احمدی نژاد و اعضای شورای نگهبان در پی نشست مشترکی که در رابطه با تعیین روز برگزاری انتخابات مجلس هشتم داشته اند، به زمان قطعی "۲۴ اسفند" رسیده اند، روز تولد رضاخان.

بعید است که آنان خواسته باشند که به چنین صراحتی در آستانه سی امین سالگرد انقلاب به ملت بگویند که مسافران اتوبوس انقلاب به ته خط رسیده اند و اکنون نوبت آن است که میدان انقلاب را دور بزنیم و در ایستگاه ۲۴ اسفند پیاده شویم؛ هرچند که آنها سال هاست که با روش و منش خود به ایرانیان نشان داده اند که به پایان خط انقلاب واهداف و شعارهای اصلی آن یعنی "استقلال، آزادی و جمهوریت و اسلام" مورد نظر انقلابیان و مخالفان سلطنت و حکومت فردی رسیده ایم. به این دلیل است که از تبلور آزادی و جمهوریت – حقوق بشر و دموکراسی- چیز چندانی نمانده و "تشیع صفوی" جایگزین "تشیع علوی" شده و اکنون در میدان کارزار دین و سیاست، نوبت جنگ "مذهب علیه مذهب" است.

آیا گزینش چنین روزی و انتخاب چنین زمان خجسته و میمونی که پیام آن جایگزینی "۲۴ اسفند" – تولد بنیانگذار رژیم پهلوی- به جای "انقلاب" است، موجب خرسندی و شادی دل سلطنت طلبان و طرفداران دیکتاتورها نخواهد شد؟ و پیامش به ملت این که فاتحه ی آنتخابات را نیز بخوانید، چون دیگر همچون زمان شاه، نام آنانی که باید از صندوق ها بیرون خواهد آمد! دیگر نیازی به زحمت شما نخواهد بود، در نهایت "وکیل الدوله ها" و "خادمان دربار قدرتمندان" به دستور ارباب خانه ملت را فتح خواهند کرد!

   من به شخصه تصور نمی کنم که حتی با حضور "شورای نگهبان"، وجود "نظارت استصوابی"، قدرت "حزب پادگانی" و نفوذ "حکم حکومتی" به راحتی بتوان انقلاب را دور زد و به ۲۴ اسفند رسید. البته این امر مشروط به شرایطی است، از جمله داشتن هوش و ذکاوت، برخورداری از اعتماد به نفس، اتکا به نیروی متحد خواستاران تغییر، تحول و اصلاح. و از همه مهمتر ارزان و رایگان نفروختن خود و آرای خویش.

اکنون دیگر ثابت شده است که در کارزار انتخابات ایران، حرف اول را چه کسانی می زنند و "وزارت کشور و شورای نگهبان" از چه ابزار و روش هایی استفاده می کنند تا با عنایت به سخنان اخیر رهبری، منویات بزرگان و سردمداران پشت پرده مو به مو اجرا شود و از صندوق آرای ملت، نام کسانی برون آید که درنهایت آقای خامنه ای بپسندد، و یا دست کم همچون اکثر نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم آرامش خاطر ایشان را به هم نزنند! اکنون این نکته جزو بدیهیات مسلم است که تا در بر این پاشنه می چرخد، انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان فاقد آن امکانات قانونی و آزادی های حقوقی لازم هستند که پیامدش برگزیده شدن نمایندگان واقعی ملت و نشاندن آنان بر صندلی سبز رنگ خانه ملت باشد، چه برسد به آنکه نمایندگان واقعی ملت بتوانند به صورت آزاد و مستقل، در شرایط اعمال قدرت "حکم حکومتی"، در مسیر "تغییر و اصلاح" امور کشور قدم از قدم بردارند و حتی کلام حقی بر لبان خویش جاری سازند..

    شرایط هرچه باشد، تعیین ۲۴ اسفند ٨۶ به عنوان روز برگزاری انتخابات مجلس هشتم موجب افزایش تحرکات انتخاباتی احزاب و گروه های سیاسی اصلاح طلب خواهد شد و آنان با جدیت بیشتری درصدد برخواهند آمد تا با کنار گذاردن و یا دست کم کاستن از اختلاف ها به "ائتلاف های وسیعتر" دست یافته و هرچه سریعتر"سازمان رای" و "ستادهای انتخاباتی" را در تهران و شهرستان ها شکل دهند. در مقابل، پیش بینی می شود که آنها با دست کم گرفتن توان تشکیلاتی و متحد خود برای تاثیر گذاری بر جریان انتخابات و شکل دادن یک انتخابات "آزاد، رقابتی و سالم" و گرفتن این امتیاز از طرف مقابل به عنوان شرط خود برای شرکت در این نوع انتخابات، در این سمت و سو حرکت کنند. این در حالی است که نتایج انتخابات اخیر ایران نشان داده است که نه تنها اکثر قریب به اتفاق "نامزدهای منتقد، تاثیرگذار و صاحب نفوذ" توسط شورای نگهبان حذف خواهند شد- تا موجب نگرانی خاطر رهبر نشوند- بلکه این نهاد با همکاری وزارت کشور روند امور را به گونه ای پیش خواهد برد تا در زمان برگزاری انتخابات و شمارش آرا "وکیل الدوله ها"، "خادمان قدرت"، "مجیزگویان حکما"، "عافیت طلبان" و ... در میان نامزدهای باقی مانده دست بالا را داشته باشند. طبیعی ست که برای خالی نبودن عریضه و بستن دهن ناظران داخلی و خارجی، در نهایت اقلیتی اصلاح طلب "ساکت و خاموش و یا ملاحظه کار و محافظه کار" نیز وارد مجلس هشتم شوند.

    حال سوال این ست که در شرایطی که "نظارت استصوابی"، "قدرت پنهان حزب پادگانی" و "اراده ی حاکمان" حرف اول را در انتخابات آینده خواهد زد، آیا به مصلحت ملت است که اصلاح طلبان و بزرگان آنان هدف خود را تنها حضور در انتخابات و یا داشتن "اقلیتی قوی و کارآمد" – لابد مانند مجلس هفتم، نه دست کم چون مجلس پنجم- و یا کسب"اکثریت گوش به فرمان" - گذشته از صافی و فیلتر- بداند؟ آیا نمی توان در شرایط داخلی و خارجی خاص این زمان ، با اعتماد به نفس و قدرتمند، از همین ابتدا شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم را برگزار شدن انتخاباتی "آزاد، رقابتی و سالم" اعلام کرد؟ و در شرایط عدم پذیرش این درخواست منطقی و قانونی و نبود حداقل های لازم، عطای مجلس و قدرت برآمده از آن را در این مرحله، و در مرحله بعد دولت آینده را به لقایش بخشید و اجازه داد که مردم به عنوان داوران و ناظران اصلی قضاوت کنند که چه دارد بر سر کشور می آید و منافع ملی و مصالح بین المللی؟ آیا این بار نمی توان خود و آرای خویش را رایگان و دست کم ارزان نفروخت و شرط کرد مادامی که نظارت استصوابی و اعمال سلیقه ی اعضای شورای نگهبان و هادیان و منادیان پشت پرده آنان وجود دارد و انتخاباتی آزاد و عادلانه شکل نمی گیرد، ما مرد انتخابات غیرآزاد نخواهیم بود. نمی توان به صراحت و شفافیت گفت که عملکرد گذشته ی شورای نگهبان و رهبر کشور نشان داده است که آنها نمی توانند "داور بی طرف" باشند، و تا زمانی که این شرایط حاکم است و سلامت انتخابات، در تمامی مراحل، توسط ما - یا ناظران بی طرف داخلی و خارجی - تضمین نشود، ما نامزدی را برای شرکت در انتخابات مجلس و در مرحله ی بعد ریاست جمهوری تعیین نخواهیم کرد؟ آیا بزرگان اصلاح طلب- خاتمی، کروبی، هاشمی-    نمی توانند از همین ابتدا شرط حضور در انتخابات مجلس هشتم را داشتن دست کم یک لیست ۲۹۰ نفره برای گروه خود- مشروط به داشتن نامزدی برابر، معادل انتخاب شوندگان هر حوزه- و فراهم آمدن شرایط حضور ناظر کافی برای خود و حامیانشان در زمان برگزاری و تمام مراحل شمارش آرا تعیین کنند؟      تصور من این ست که اصلاح طلبان و رهبران آنان، اگر بخواهند قادر به تحمیل این شرایط خواهند بود. پس اگر می توانیم چرا باید برای به دست آوردن حداقل ها، خود و آرای خویش را رایگان بفروشیم؟

 

۱۲/٣/۱٣٨۶

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics