نویدنو:7/12/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

پیروزی نماینده کمونیست ها در انتخابات ریاست جمهوری قبرس

انتخابات ریاست جمهوری قبرس ، گامی به سوی صلح

نویسنده گری بونو- برگردان : هاتف رحمانی

روز یکشنبه 24فوریه ( 5اسفند1386) دومین دور انتخابات ریاست جمهوری مردم  جزیره قبرس ، با انتخاب دیمتریس کریستوفیاس رهبر حزب ترقی خواه کارگران قبرس (AKEL) بر گزار شد .آکل در اصل حزب کمونیست قبرس است.   
در دوران مبارزات انتخاباتی کریستو فیاس وآکل متعهد شدند که برای راه حل صلح آمیز " مسئله قبرس " – اشغال غیر قانونی ثلث شمالی کشور توسط ترکیه - تلاش کنند.کریستوفیاس با پای بندی به این تعهد، هر چند رسما تا 28 فوریه مقام ریاست جمهوری را بعهده نخواهد داشت ، بلافاصله با محمت علی تلات رهبر بخش ترک نشین قبرس برای آغاز کردن گفتگویی در جهت پایان دادن به جدایی ، تلفنی گفتگو کرد. کریستوفیاس و تلات برنامه زمان بندی شده ای را برای ملاقات رو در رو در روز های آینده تدارک دیده اند.
کریستوفیاس رئیس جمهور منتخب ، لوانیس کاسولیدس از حزب راستگرای مجمع دموکراتیک قبرس(DISY)را شکست داد. تادوس پاپادوپولس رئیس جمهور ونماینده حزب دموکراتیک میانه رو(DIKO) در مرحله اول حذف شده بود. دور دوم انتخابات ضروری بود چون هیچ نامزد منفردی طلق قانون اساسی موفق به کسب 50درصد آرا در دور اول نشده بود.
هر چند که دور اول با حذف پاپادوپولس به پایان رسید ، اما نتیجه آرا هر سه جبهه شرکت کننده در انتخابات بسیار نزدیک به هم بود: کاسولیدس 33.5 درصد، کریستوفیاس 33.3 درصد وپاپادوپولس 31.8 درصد. کریستو فیاس زمانی که هواداران پاپادوپولس شکست خورده وحزب دموکراتیک قبرس در دور نهایی از او پشتیبانی کردند به شدت تقویت شد . درروز نهایی  رای دهندگان حزب دموکراتیک قبرس با ملاحظه حمایت حزب از کریستو فیاس آرا تعیین کننده خودرا به اندازه کافی به سود کریستو فیاس به صندوق ها ریختند و پیروزی راحتی را نصیب او کردند.  
حزب مجمع دموکراتیک قبرس وکاسولیدس ، که در دور اول کارزار انتخاباتی خط میانه ای را به پیش برده بودند ، در روز های آخر دور دوم موضع افراطی ملی گرایانه و راست گرایانه اتخاذ کردند. اسقف اعظم ارتودکس یونانی تباران جزیره نیز از حزب مجمع دموکراتیک قبرس پشتیبانی کرد. وبنا به گزارش های منتشره ،کشیشان بومی ارتودکس هم در دفاع از نامزد راست گرایان کارزار انتخاباتی راه انداختند.مجموع این ها نشانه های شومی از زمینه سازی برای مبارزه علیه اتحاد میان قبرسی های یونانی تبار و ترک تبار و علیه راه حل صلح آمیز "مسئله قبرس " بود. 
روز های آخر کارزار انتخابات تحریکات ضد کمونیستی زمخت وتبه کارا نه قابل ملاحظه بود. گزارش شده است که قبرسی ها پیام های کتبی بی نامی را از طریق موبایل های خود در یافت می کردند که به آنها هشدار می داد "مراقب باشید که به چه کسی رای می دهید " ویا آن که آنها " می توانند سر انجام با رهبری استالینیست به همه چیز پایان دهند و روبل را جایگزین یورو کنند "  
سیاست مدارانی از تمام نحله ها این کارزار را محکوم کردند و کاملا اشکار است که چنین تحریکات ضد کمونیستی در کشوری مثل قبرس تاکتیک عاقلانه ای نیست . آکل از حمایت گسترده عمومی برخوردار است ودر حال حاضر نیز بزرگترین فراکسیون منفرد پارلمانی را تشکیل می دهد.اعضای آکل نیز بعنوان شهرداران بسیاری از شهر های بزرگ قبرس بر گزیده شده اند.
در هر حال ، کریستو فیاس وآکل کارزار ضد کمونیستی را شکست دادندوبا نتیجه نهایی 53.37 آرای داده شده به کریستو فیاس پیروز شدند.متعاقب اعلام نتایج انتخابات ،  اهالی قبرس با تکان دادن پرچم ها وبا دمیدن در شیپورها وخواندن سرود آکل ، آکل ، اکل به خیابان های نیکوزیا پایتخت قبرس هجوم آوردند. و پرجم های سفید وطلایی قبرس راکه عکس چه گوارا وحزب آکل بر آن نقش بسته بود توزیع کردند.  

منبع: مردم هفتگی ارگان حزب کمونیست امریکا


 

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics