تاجزاده:شعار اصلاح طلبان بايد
اين باشد كه"انتخابات آزاد حق مسلم ماست"
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران
اسلامي گفت: اصلاحطلبان و نيروهاي غيراقتدارگرا بايد يكي از شعارهاي
اصليشان در زمينه انتخابات پس از يكدست شدن حكومت، اين باشد كه" انتخابات
آزاد حق مسلم ماست" و از اين حق مسلم در كنار ساير حقوق مثل مطبوعات آزاد و
آزادي احزاب با قاطعيت دفاع كنند.
مصطفي تاجزاده در گفتوگو با خبرنگار "ايلنا"، تركيب هياتهاي نظارت بر
انتخابات شوراها را نويد بخش برگزاري انتخاباتي آزاد ندانست و گفت: حتي يك
پالس مبني بر اينكه قرار است انتخابات آزادو عادلانه برگزار شود، دريافت
نكردهايم. شايد با اين تركيب ميخواهند كل جامعه و گروههاي سياسي را
مايوس كنند كه با اين وضع شركت در انتخابات بيمعناست.
وي افزود: در مجلس ششم در همه هياتهاي نظارت حداقل يك نماينده از اقليت
حضور داشت، چون نميخواستند كار پنهان و غير قانوني انجام دهند و به همين
جهت اگر مطمئن بودند كه اقليت ميخواهد انتخابات صددرصد آزاد برگزار كند،
حاضر بودند كل نظارت بر انتخابات را به نمايندگان محافظهكار و اقتدارگرا
واگذار كنند. اما الان وضعيت عكس است، چون نميخواهند انتخابات آزاد
برگزار كنند اصلاحطلبان را در هياتهاي نظارت راه نميدهند و حتي
خبرنگاران را از ورود به ستاد انتخابات منع ميكنند.
تاجزاده تصريح كرد: آزادترين انتخابات كشور در دور دوم شوراها برگزار شد،
در اين انتخابات حتي يك نفر به دليل اعتقاداتش رد صلاحيت نشد.
وي با بيان اينكه به تحريم يا شركت بدون قيد و شرط در انتخابات معتقد
نيستيم و تحت هر شرايطي در انتخابات شركت نميكنيم، اظهار داشت: اگر
انتخابات غير آزاد و ناعادلانه باشد ممكن است مثل مجلسهفتم بگوئيم در
انتخابات شركت نميكنيم، البته مثل برخي گروهها نيستيم كه از ابتدا دلسرد
بوده و اعلام ميكنند كه انتخابات را تحريم ميكنيم، استراتژي
اصلاحطلبان مشاركت مشروط در انتخابات است.
تاجزاده افزود: خواهيم كوشيد انتخابات آزاد، عادلانه و سالم برگزار شود،
در اين صورت فعالانه در آن شركت ميكنيم و اگر انتخابات از اين سه جنبه
تهي باشد، يعني آزاد, عادلانه و سالم نباشد در آن شركت نميكنيم و
اگرشرايط را مساعد ببينيم اساسا انتخابات را تحريم ميكنيم. يعني اگر همه
اصلاحطلبان حاضر باشند، اين گزينه قابل بررسي است كه از مردم بخواهيم در
انتخابات شركت نكنند.
وي تصريح كرد: بنابراين نامزدهايمان به صورت فعال در انتخابات ثبت نام
ميكنند و صبر ميكنيم تا ببينيم بررسي صلاحيتها و نحوه مواجهه دولت و
مجلس با انتخابات چگونه است، بعد تصميم ميگيريم كه چه كار كنيم.
تاجزاده افزود: خوبي انتخابات شوراها اين است كه از شوراي نگهبان در آن
خبري نيست، بنابراين معلوم ميشود احمدينژاد كه در سازمان ملل جهان را
به عدالت، مهرورزي و حفظ كرامت انساني دعوت ميكند، چقدر حاضر است به
سوگندي كه خورده در مورد اجراي قانون اساسي وفادار بماند و حالا اگر از
تضيع حقوق شهروندان در بخشهاي ديگر حكومت جلوگيري نميكند -كاري كه
خاتمي مي كرد- حداقل حقوق آنها را ضايع نكند. اگر كميسيون تحقيق و تفحص
تشكيل نميدهد كه ببيند چرا دو زنداني سياسي طي يك ماه در زندان فوت
كردهاند، چون دخالت در كار قوه قضاييه است، حداقل مجريان انتخابات
نامزدهاي رقيب را را قلع و قمع نكند تا بتواند بگويد به حقوق مردم تعرض
نكردهام و مثل روزنامه شرق نشود كه وزارت ارشاد پرچمدار تعطيلياش بود
نه قوه قضاييه.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با تاكيد بر اينكه نبايد به گونهاي عمل شود
كه جامعه ايراني و جهاني با اين دوگانگي مواجه شود كه احمدينژاد پيام آور
دموكراسي براي جهان و استبداد براي ايرانيان است، گفت: زشت است كه دولت
ايران در عراق و افغانستان با حضور يك ارتش بيگانه خواهان برگزاري انتخابات
آزاد باشند اما پس از 27 سال از پيروزي انقلاب بگويد مردم ما هنوز شايستگي
برگزاري يك انتخابات آزاد را ندارند و اگر انتخابات آزاد برگزار شود، عناصر
منحرف را انتخاب ميكند.
وي تاكيد كرد: هم اصلاحطلبان و هم نيروهاي غيراقتدارگرا بايد از انتخابات
آزاد در كنار ساير حقوق مثل مطبوعات آزاد و آزادي احزاب با قاطعيت دفاع
كنند. اگر افكار عمومي در اين زمينه شكل يابند و همه نيروهاي سياسي خواهان
برگزاري انتخابات آزاد شوند و از آن به عنوان يك حق مسلم دفاع كنند،
اقتدرگراها مجبور به عقبنشيني خواهندشد تا انتخابات نسبتا آزاد مثل دوم
خرداد برگزار كنند.
وي با تاكيد بر اينكه هنوز نسبت به برگزاري انتخابات آزاد نااميد نيستيم،
اضافه كرد: اگر موفق به انجام اين كار نشديم، ميتوانيم مثل انتخابات
مجلسهفتم شركت نكنيم. ما آن موقع شركت نكرديم و اسم آن انتخابات را
گذاشتيم" كودتاي پارلماني". اگر هم در جريان انتخابات رياستجمهوري دولتي
شكل ميگرفت كه حاصل چنان انتخاباتي بود، اسم دولت را ميگذاشتيم"دولت
كودتا" مانند دولت زاهدي كه پس از دولت دكتر مصدق شكل گرفت.
تاجزاده برگزاري انتخاباتي بسته در انتخابات خبرگان و انتخابات نسبتا
آزادتر را در انتخابات شوراها متحمل دانست.
وي در ادامه گفتوگو با خبرنگار" ايلنا" به موضوع انتشار نامه امام به
مسوولان درمورد آتشبس پرداخت و گفت: البته اين نامه قبلا علني شده
بود،ولي با توجه به تحريفاتي كه درباره جنگ داشت صورت ميگرفت، انتشارآن
رل ضروري مي كرد.
عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب، به سخنان سخنگوي دولت پس از انتشار نامه
اشاره كرد و گفت: الهام به نقل از احمدي نژاد گفت كه " هر آنچه لازم بود در
اين باره گفته شود در بيانيه عمومي امام گفته شد"به همين دليل از انتشار
اين نامه انتقاد كرده بود. اما امام خواسته بود كه در زمان مناسب مساله جنگ
مورد ارزيابي واقع شود و اگر اين كار نشود، امكان درس نگرفتن از گذشته
فراهم نميشود.
وي در پاسخ به گفته الهام كه گفته بود" در مورد جنگ ناگفتهاي وجود ندارد"
تصريح كرد: اين طور نيست در مورد جنگ ابهامات و ناگفتههاي زيادي وجود
دارد كه بايد در مورد آن بحث شود و انتشار اين نامه ميتواند به شروع اين
حركت كمك كند تا معلوم شود چه تصميمات غلطي در اين دوره گرفته شده كه
ميتواند درسي براي امروز ما باشد.
تاجزاده با اشاره به اطلاع بسياري از مسوولان و نمايندگاناز اين نامه و
انتشار آن در كتاب خاطرات آيتالله منتظري در 10 سال پيش گفت: كساني كه در
اصالت اين نامه تشكيك كردند، نشان دادند كه درپي تحريف ديدگاههاي حضرت
امام هستند و سوال من ازآقاي الهام اين است كه كجاي اين نامه با
ديدگاههاي امام مغايرت دارد كه خواستار بررسي اصالت نامه شده بود.
تاجزاده تاكيد كرد: امام واقعي هماني است كه در اين نامه ميبينيم و
البته اين امام با امامي كه برخي ميخواهند آن را در جامعه تبليغ كنند،
ناسازگار است. عصبانيت اينها هم ناشي از افشا شدن خط تبليغاتي انحرافي و
گمراهكنندهاي است كه پرچمدارش در دوره امام منزوي بود و پس از امام سعي
ميكند در موسساتي به نام امام ايده هاي مطرود خود را در جريان انقلاب و
جنگ به نام امام تثبيت و تبليغ كند. به اين سوال همه پاسخ نميدهند كه در
دوران امام و جنگ كجا بوديد؟ يك جا نشان دهند كه در جبههها حضور داشتند و
در دفاع ار مواضع امام صحبت كردهاند، حالا با قبل از انقلابشان كاري
نداريم.
وي ادامه داد: اينها با خود دفاع مقدس مخالف بودند، حالا از ارزشهاي آن
ميخواهند دفاع كنند!
تاجزاده، عدم انتشار اين نامه از سوي دفتر جانشين فرمانده كل قوا در
دوران امام را منتهي به آن دانست كه اصل اين نامه زيرسوال رود تا ديدگاههاي
حضرت امام تحريف شود.
وي در پاسخ به منتقدان انشار اين نامه كه آن را منجر به سوء استفاده دشمنان
ميدانند، اظهار داشت: دموكراسي به دليل شفافيتش امكان بهرهبرداري از
حقايق را براي همگان از جمله دشمنان مهيا ميكند اما با علم به اين
موضوعات دموكراسي را بهترين شيوه حكومتداري وقوي ترين نظام سياسي
ميدانند.
وي افزود: در جهان نيز چنين است همان طور كه در افشاي حقايق كودتاي 28
مرداد بسياري از مستندات را خود انگليسيها و آمريكاييها منتشر كردند يا
در بحث و گفتوگوهاي علني مجلس كه قطعا بخشهايي از آن مورد سوءاستفاده
دشمن قرار ميگيرد، اين دليل نميشود تا مذاكرات مجلي علني نباشد، همان
طور كه ما از مذكرات كنگره آمريكا استفاده ميكنيمو موافقان و مخالفان
سياست هاس جنگ طلبانه را شناسايي مي كنيم وگرنه ميشويم دولت كمونيست
شوروي سابق كه همه چيز پشت درهاي بسته بود.
تاجزاده در اين باره به پاسخ شهيد بهشتي به منتقدان علني بودن دادگاههاي
سياسي و مطبوعاتي اشاره كرد كه گفته بود اگرچه ممكن است علني بودن يك
دادگاه به ضرر امينت ملي كشور باشد اما اين هزينهاي است كه براي آزادي
مطبوعات بايد بپردازيم وزيرا با وجود استدلالهاي امنيتي هيچ دادگاه علني
برگزار نخواهد شد.
وي در عين حال دليل اصلي مخالفت با انتشار اين نامه را از سوي برخي اين
گونه عنوان كرد: كساني آگاهانه تلاش ميكردند امامي را كه خودشان
ميپسندند و كارهاي آنها را تاييد بكند، تبليغ كنند. چون به تنهايي فاقد
توانايي مشروعيتبخشي به خودشان هستند اما با نامه امام- كه معلوم شد مشي
امام با آنها متفاوت است- به شدت با بحران مشروعيت در بين طرفداران خود
مواجه شدند و به همين دليل هم عصباني شدند، وگرنه نگران جمهوري اسلامي
نيستند كه تضعيف شود.
وي با ضروري خواندن بررسي اين نامه گفت: بايد بررسي شود چه عواملي باعث شد
تا نوشيدن جام زهر تنها راه نجات كشور و جمهوري اسلامي شد.
تاجزاده در مقابل كساني كه انتشار اين نامه را موجب تضعيف نيروهاي مسلح
ميخوانند، اظهار داشت: اين افراد بهتر است حزب پادگاني را تعطيل كنند و
مانع دخالت نظاميان در انتخابات و سياست شوند تا نيروهاي مسلح تضعيف نشوند.
وي سپس به ارزيابي گزارش تحقيق و تفحص مجلس از عملكرد وزارت ارشاد دولت
اصلاحات پرداخت و گفت: بعد از رحلت امام (ره) موضوعي در ايران مطرح شد به
نام تهاجم فرهنگي و شبيخون فرهنگي كه به يك خطر جهاني اشاره ميكرد اما از
آن نتايج غلطي گرفته شد، اينكه فرهنگ مسلطي در سطح وسيع در حال تبليغ شدن
است و هنوز هم تبليغ ميشود و رقيبي را برنمييابد، يكساني فرهنگي را هدف
قرار داده است پس بايد در برابر آن مقاومت كرد، همه درمورد اين مساله هم
نظر بودند و حتي برخي كشورهاي اروپايي مثل فرانسه هم همين نظر را داشتند.
وي افزود: نتيجهاي كه از اين ديدگاه گرفتند، اين بود كه چون آمريكا قصد
دارد جهان را آمريكايي كند، ما بايد بيگير و بند راه بياندازيم و نظارت
كنيم بر مطبوعات، كتاب و فيلم و اجازه ندهيم فضاي آزادي ايجاد شود. اين
جهتگيري نقطه مقابل حساسيتي بود كه امام داشتند و بيشتر نگرانيشان در
دو سال آخر عمرشان در مورد تحجر و خرافات و اسلام سرمايهداري يا آمريكايي
بود در حالي كه اينان به نام دين و اسلام و ارزشهاي انقلاب وجنگ آمدند.
اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينكه خطر تحجر,
خرافات و قشريگري بعد از رحلت امام در تريبون هاي رسمي مورد غفلت واقع
شد، تصريح كرد: مدتي پس از رحلت امام, موسسه كيهان عليه وزارت ارشاد خاتمي
جزواتي را تهيه كرد تا ثابت كند كه در حوزه كتاب, فيلم و مطبوعات بيبند و
باري در حال رواج پيدا كردن است و وزارت ارشاد در اين مورد سهلانگاري
ميكند و اين مساله آينده كشور را تهديد ميكند.
وي افزود: خاتمي ضمن تاكيد بر ارزشهاي اسلامي و انقلابي و در اعتراض به
مخدوش شدن حقوق و آزادي اصحاب فرهنگ وهنر استعفا داد و آقاي لاريجاني و سپس
مير سليم جاي ايشان را گرفتند، با اين كه همفكرانشان اذعان داشتند به اين
كه وضع فرهنگي جامعه ما بدتر شده اما هيچ آنان را عامل تهاجم فرهنگي
نخواند.
تاجزاده تصريح كرد: سال 76 كه مردم با راي خود نشان دادند كه انديشه
خاتمي را ميپسندند، حساسيت روي مسائل سياسي، فرهنگي بيشتر شد. در
مجلسپنجم هنگام معرفي اعضاي كابينه وزارتخانههاي فرهنگي و سياسي(
آقايان مهاجراني, معين, نوري ) بيشترين انتقاد را به خود اختصاص دادند.
پاسخ خاتمي اين بود كه اگر قرار بود مردم انتقادات نمايندگان به اين سه
نفررا قبول داشتند كه ايشان راي نميآورد، آقاي خاتمي چون بيشتر به معنويت
فرهنگي, آگاهي جامعه و تضارب آرا معتقد است و آن را راه صحيح دفاع از
استقلال فرهنگي و شكوفايي فرهنگي ميداند، راي آورد و اگر به محدوديت و
بگير و ببند اعتقاد داشت، نه استعفا ميداد و نه در انتخابات
رياستجمهوري راي ميآورد.
وي با يادآوري اين كه بعد از تشكيل كابينه خاتمي نيز فشارها بر بخشهاي
فرهنگي و سياسي دولت زياد بود و اين آقايان نوري و مهاجراني استيضاح شدند و
مطرح شد كه مشكل اصلي وزارت ارشاد شخص مهاجراني است، اظهار داشت: گزارش
تحقيق و تفحص مجلسهفتم ثابت كرد مشكل آنها مهاجراني نيست، آنها كل دوران
اصلاحات را زير سوال كشيده حتي عملكرد آقاي مسجدجامعي را كه به هيچ وجه
در جامعه ما به عنوان فردي راديكال و سياسي شناخته نميشود زير سوال بردند
، آنها با شخص مشكل ندارد، حتي با شخص خاتمي آنها مشكلشان نگاهي است كه
خاتمي دارد.
تاجزاده افزود: اين در حالي است كه راهبرد هاي آقايان به پايان رسيده است
براي مثال آقاي خوشچهره مشاور و سخنگوي آقاي احمدينژاد در دوران
انتخابات رياستجمهوري به طور علني اعلام كرد كه تا سال انتخابات
رياستجمهوري نهم نگران اين بوديم كه اصلاحطلبان سكولار بخشي از حكومت
را لائيك كنند، اما از زماني كه احمدينژاد سر كار آمده به دليل ناكارآمدي
و مشكلاتي كه حكومت ايجاد كرده است، نگرانيم كه كل جامعه لائيك شود. آقاي
ابوطالب هم رسما از سينماگران كشور عذرخواهي و اعلام كرد كه اين تحقيق و
تفحص حداقل در حوزه سينما به هيچ وجه كار كارشناسي نداشته است، بلكه گزارشي
است كه از قبل با ديدگاه خاصي تهيه و به نام نمايندگان مجلس منتشر شده و
اعتراض هنرمندان را برانگيخته است.
وي تصريح كرد: امروز مشاوران احمدينژاد اعلام ميكنند كه روشهاي بگير
و ببند در بيست و هفت سال گذشته در حوزه فرهنگي جواب نميدهد و به همين
دليل هم با معضلات مذكور برخورد قاطع نميكنند. چون ميگويند كه اين روش
فايدهاي ندارد بلكه معضلات را تشديد هم ميكند، حتي آقاي شمقدري مشاور
احمدينژاد گفتهاند كه بايد تحقيق شود كه آيا در زمان پيامبر حجاب
اجباري بوده است يا نه؟ چون احساس ميكنند با اجبار نميتوان ارزشهاي
فرهنگي را ترويج كرد و نتيحه عكس ميدهد.
اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اين كه انتظار بود
جناح حاكم با تجربيات يك سال گذشته، طرح تحقيق و تفحص را اين گونه مطرح
نكند، گفت: حرفهايي را كه سال 69 -70 تحت جزوه شبيخون فرهنگي اعلام كردند
بعد از 15 سال به گزارش تحقيق و تفحص وزارت ارشاد دولت خاتمي تبديل شد و به
همين دليل است كه افكار عمومي احساس ميكند حرفي جدي در آن زده نشده است.
وي ادامه داد: يكي از مسائل بزرگي كه حكومت يكدست با آن مواجه است، اين است
كه چرا در مواجهه با ناهنجاريهاي فرهنگي كاري انجام نميدهد. بعضي پاسخ
ميدهند كه دولت قبل آن قدر فضا را خراب كرده است كه امكان اصلاح آن وجود
ندارد.سوال اين است كه اگر اصلاح امكانپذير نيست شما چرا تلاش مي كنيد به
هر قيمت سر كار بياييد؟ حزب پادگاني چرا فعال شد و چرا اين همه هزينه داده
شد تا شما سر كار بياييد و بگوييد نميشود كاري كرد؟! حرف ما اين است كه
ميشود كار كرد اما نه با روشهاي اجباري و ارائه چهره خشن و سركوبگر از
اسلام.
|