نویدنو:18/12/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتخابات - 9

*************

تاج زاده : تصميم گرفتيم نگذاريم اين مجلس يكدست شود

محمد خاتمی: باید نقشه‌های طرف مقابل را به هم زد

نه تحريم موثر است نه مشارکت

 

 

تاج زاده : تصميم گرفتيم نگذاريم اين مجلس يكدست شود

 

نشست مطبوعاتي مصطفي تاج زاده رييس ستاد انتخابات  جبهه مشاركت  امروز برگزار شد . مصطفي تاج زاده با بيان اين كه پس از انتخابات رياست جمهوري دور نهم و پيروزي آقاي احمدي نژاد و اين كه براي اولين بار در ايران حكومت به طور كامل در اختيار يك گروه سياسي قرار گرفت اظهار كرد: امروز مردم پس از 2سال و نيم عملكرد اين حكومت يك پارچه اصولگرايان را به نظاره نشسته اند. اين تجربه ، تجربه جديدي در ايران و به نظر من تجربه بسيار تلخي بود.

رييس ستاد انتخابات  جبهه مشاركت  در نشست مطبوعاتي كه امروز در دفتر حزب مشاركت ايران اسلامي برگزار شد افزود: در اين زمان نزديك به سه سال كشور با مشكلات جديدي مواجه شده است و به رغم اين كه قيمت نفت به طور بي سابقه اي افزايش پيدا كرده سهم ايرانيان از اين افزايش ، جز افزايش قيمت كالاها ، گراني و تورم چيز ديگري نبوده است.

وي ادامه داد: متاسفانه هيچ پروژه بزرگ اقتصادي در كشور راه اندازي نشده است و هيچ كس هم پاسخ گوي اين درآمد بي سابقه يعني 150 ميليارد دلار در ايران نيست و هم چنين انسداد روز افزون در عرصه هاي مختلف در كشور را شاهد هستيم.

تاج زاده خاطرنشان كرد: نه تنها احزاب قانوني فاقد مجوز انتشار روزنامه هستند بلكه همان تعداد معدود روزنامه هاي اصلاح طلب تر با محدوديت هاي گوناگوني مواجه مي شوند. در دانشگاه ها فضاي بسته اي در حال ايجاد شدن است، تشكل هاي دانشجويي يكي پس از ديگري منحل مي شوند و اساتيد مستقل در حال اخراج شدن هستند و دانشجويان فعال هم با محدوديت ها و احضارهاي قضايي پي در پي، اصطلاحا ستاره دار شده اند و امكان فعاليت سياسي در دانشگاه ها با محدوديت بيشتري مواجه مي شود.

تاج زاده انتخابات مجلس هشتم را غير رقابتي ترين انتخابات در جمهوري اسلامي دانست و گفت: از هم اكنون مي توان اعلام كرد كه اكثريت كرسي هاي مجلس پيش از اين كه توسط مردم انتخاب شده باشند توسط متوليان برگزاري و نظارت اين انتخابات ، انتخاب شده اند و با كمال تاسف روش هاي دربار شاهنشاهي در جمهوري اسلامي ايران در حال اجرا است.

وي خاطرنشان كرد: به لحاظ فرهنگي نيز جامعه ما شاهد تلاش براي تحميل يك سليقه خاص به آحاد مردم است، سليقه اي كه معتقد است حتي نوع كيف، كفش و لباس مردم را هم بايد اصولگراها تعيين كنند.

وي گفت: در طول اين مدت به نظر مي رسدبه دليل كمبود  مشروعيت اصولگرايان و افول جايگاه آنها در افكار عمومي به ويژه به دليل عملكرد غير علمي و غير كارشناسانه آنها در عرصه مسائل داخلي و خارجي و عدم كفايت به اداره كشور و هم چنين بروز اختلافات جدي در اردوگاه اصولگرايان، با پررنگ كردن جنبه هاي ديني تلاش مي كنند اين كمبودها را تحت الشعاع قرار دهند يعني با پررنگ كردن ظواهر ديني حتي با ترويج خرافات ، ذهن جامعه را به سمت ديگري منحرف كنند.

تاج زاده با بيان اين كه مجلس هفتم كه در بدو تاسيس مجلسي مورد تاييد امام زمان (عج) ناميده شده بود ولي امروز نايب رئيس آن اعلام مي كند كساني در اين مجلس هستند كه فرق يك ميليون تومان با يك ميليارد تومان نمي دانند، تصريح كرد: از نظر بين المللي هم امروز انزواي بيشتر ايران و تحريم هاي گوناگون اقتصادي و سياسي عليه كشورمان را شاهد هستيم و شاهد نوعي وادادگي در مورد مهمترين مسائلي كه به تمامريت ارضي كشور مربوط مي شود هستيم.

تاج زاده با بيان اين مطلب به موضوع سه جزيره ايراني در خليج فارس و ناديده گرفتن قراردادهاي 1921 و 1940 در درياي خزر اشاره كرد و افزود: در چنين شرايطي كه اكثريت جامعه از وضع موجود ناراضي است و با اين حكومت هيچ چشم انداز اميدبخشي براي مهار گراني ، بيكاري و مشكلات ديگر مردم وجود ندارد، تصميم گرفتيم در اين انتخابات شركت كنيم.

رييس ستاد انتخابات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با اشاره به انتخابات رياست جمهوري نهم اظهاركرد: در انتخابات رياست جمهوري نهم عدم ائتلاف اصلاح طلبان منجر به شكست آنها شد و با توجه به اين تجربه تصميم گرفتيم در انتخابات مجلس هشتم با محوريت آقاي خاتمي در صحنه حاضر شويم.

وي افزود: 909  نفر از اصلاح طلبان واجد شرايط ثبت نام كرده اند و اكثريت قاطع آنها توسط هيات هاي اجرايي ، نظارت و شوراي نگهبان رد صلاحيت شده اند. در زماني كه آقاي احمدي نژاد خواهان اعزام ناظر انتخابات امريكا است، شاهد قلع و قمع بسياري از داوطلبان انتخاباتي توسط هيات هاي اجرايي منتخب ايشان بوديم.

تاج زاده در ادامه آقاي خاتمي را پرچمدار دوم خرداد و جنبش اصلاحي در ايران توصيف و عنوان كرد: براساس تصميم جبهه مشاركت و ديگر اصلاح طلبان، ائتلافي شكل داديم ودر انتخابات حاضر شديم و اميدواريم در همين حوزه هاي محدودي كه برايمان امكان رقابت وجود دارد حدود يك سوم از كرسي هاي مجلس را به دست آوريم و فراكسيون اقليت ولي با حمايت اكثريت مردم را تشكيل دهيم و اجازه ندهيم كه خانه ملت به طور كامل در اختيار يك گروه 15 درصدي قرار بگيرد.

وي اضافه كرد: جامعه ايراني به دليل اين كه نهادهاي مدني ، وسيع و سراسري دارد ، اگر دردرون حكومت يك صدايي حاكم شود و مجلس به طور كامل در اختيار جرياني قرار بگيرد كه هيچ حق حياتي براي رقباي خود قائل نيست و شعارش اين است كه يا با ما و عليه ما باشيد ، در سراسر جامعه حتي در جزيي ترين امور خصوصي مردم حكومت خود را مجاز به دخالت ميداند.  بنابراين تصميم گرفتيم نگذاريم اين مجلس يكدست شود و مانع از اين شويم كه با تصميمات غير كارشناسي تلاش كنيم قطار توسعه اي كشور را به مسير اصلي خود باز گردانيم.

 تاج زاده در ادامه اين نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وي درباره ارايه ليست 30 نفره توسط ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در تهران گفت: بعد از رد صلاحيت گسترده نامزدها در ستاد ائتلاف اصلاح طلبان كه عملا نمايندگان كه از 20 حزب در آن وجود دارند، گرايش هاي متفاوتي مطرح بود. يكي از اين گرايش هخا اين بود كه در اعتراض به غير رقابتي بودن انتخابات از شركت رسمي  در انتخابات كنار بكشيم.

تاج زاده ادامه داد: بحث ديگري كه مطرح شد اين بود كه به دليل شرايط حساس كشور ، اگر چه درصد عظيمي از نامزدهاي اصلاح طلب رد صلاحيت شده اند ، با شناسايي و حمايت از نامزدهاي مستقل و حتي اصولگراياني كه به طور جدي منتقد وضع موجود هستند، 290 نامزد معرفي كنيم و تاكيد كنيم كه بسياري از اين افراد طبق معيارهاي ما اصلاح طلب نيستند ولي مانند ما نسبت به وضع موجود كشور نگران هستند.

وي با بيان اين كه بحث سومي كه مطرح شد برايند دو نگاه قبل بود افزود: مورد ديگري كه مطرح شد اين بود كه در هركجا و هر حوزه اي كه امكان رقابت وجود دارد شركت كنيم وبه جامعه اعلام كنيم كه در چند حوزه انتخابات غيررقابتي انجام مي شود. بدين ترتيب هم در انتخابات حضور داشتيم و هم به غير رقابتي شدن ان معترضيم.

تاج زاده با بيان اين كه بايد به ملت ايران تاكيد كنيم كه انتخابات ميراث انقلاب اسلامي نيست بلكه ميراث نهضت مشروطه است افزود: در ايران از زمان مشروطه انتخابات برگزار مي شد ولي رژيم پهلوي آن را از درون دگرگون كرد و انتخابات را به صورت نمايشي برگزار مي كرد و مجلسي هم كه تشكيل مي شد مجلسي فرمايشي بود.

رييس ستاد انتخابات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با بيان اين كه مشابه چنين بحث هايي در مورد فهرست تهران نيز وجود داشت، اظهار كرد: جمع بندي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اين شد كه برخلاف بسياري از حوزه ها كه امكان ارايه فهرست كامل وجود ندارد ، در تهران فهرست كاملي ارايه كنيم و اعتراض خود را نه با فهرست ناقص بلكه با روش هاي ديگري با مردم در ميان بگذاريم و تلاش كنيم از كوچكترين روزنه هايي كه براي اصلاح امور وجود دارد بهره برداري كنيم.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره آسيب شناسي اصلاح طلبان در مورد عدم موفقيت آنها در انتخابات مجلس هفتم و دولت نهم گفت: در مورد انتخابات مجلس هفتم، جبهه مشاركت در اعتراض به عملكرد غير قانوني و ساختارشكنانه شوراي نگهبان در انتخابات شركت نكرد.

وي با اشاره به تحصن برخي نمايندگان در مجلس ششم اظهار كرد: دليل تحصن بزرگ تاريخي اين بود كه بدعت بزرگي در حال شكل گيري بود كه جامعه ايران  را از امكان يك انتخابات مردمي به حكومتي به نام انچه دولت اسلامي مي نامند تبديل كنند كه اين نام ديگري براي استبداد ديني است.

وي با بيان اين كه تلاش ما در مجلس ششم اين بود كه با صداي رسا اعلام كنيم كه استحاله بزرگي در حال شكل گيري است تصريح كرد: تلاش مي كرديم كه بگوييم ما به اين روند معترضيم و هزينه هاي آن را هم مي پردازيم و امروز شاهديم كه انتخابات مجلس هشتم هم ادامه همان استحاله است.

تاج زاده خاطرنشان كرد: اگر اصولگرايان اعتماد به نفس داشتند و به شعارهايي كه مي دادند مبني بر اين كه ايران ازادترين كشور دنيا هست ، اجازه مي دادند نامزدهاي ما در انتخابات شركت كنند تا معلوم شود كه كدام يك از جناح ها در اقليت و كدام يك در اكثريت هستند.

وي با بيان اين كه ترس اصولگرايان از انتخابات آزاد، مطبوعات، دانشگاه و اتحاديه هاي آزاد اين است كه تنها در 15 درصد از اين جامعه پايگاه دارند گفت:اگر اين جامعه انتخاب آزاد انجام دهد، اصولگرايان گزينه مردم نخواهند بود. اگر آنها ملت ايران را آگاه ، شجاع و وفادار مي دانند چرا اجازه نمي دهند كه اين ملت به صورت آزاد نمايندگان خود را برگزيند و روز به روز دايره انتخاب مردم را تنگ تر مي كنند؟

تاج زاده با اشاره به انتخابات رياست جمهوري نهم اظهار كرد: بزرگترين دليل شكست اصلاح طلبان در آن انتخابات اين بود كه با 4 نامزد حاضر شدند و به همين  دليل هم تصميم گرفتند در دوره هاي بعدي انتخابات تا حد امكان يك ائتلاف تشكيل دهند همانطور كه در انتخابات شوراها اين اتفاق افتاد و پيروزي نامزدهاي اصلاح طلب حداقل ده برابر فهرست رايحه خوش خدمت بود و امروز هم اگر انتخابات آزاد برگزار مي شد چنين نتيجه اي حاصل مي شد.

وي تشكيل يك اقليت قدرتمند در مجلس هشتم با توجه به نامزدهاي موجود در ليست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اظهار كرد: قدرت گروه اقليت در مجلس تنها به چهره هايي كه در آن مجلس حضور دارند نيست و حتي لزوما به تعداد آنها هم بستگي ندارد.

تاج زاده تصريح كرد: اگر يك گروه اقليت ،حمايت مردمي داشته باشد مي تواند روز به روز قدرتمندترعمل كند به خصوص اگر عملكرد جناح حاكم مورد رضايت مردم نباشد. بنابراين با توجه به مجموعه اين نكات و هم چنين اختلاف نظر جدي ميان اصولگرايان كه معتقدم پس از تشكيل مجلس هشتم گسترش بيشتري پيدا كنند ، امكان مانور اقليت و مانور بيشتر اقليت را فراهم مي كند به ويژه اين كه اين اقليت نگاه به آينده دارد.

تاج زاده با بيان اين كه گروه اقليت پيش از آنكه در زمينه مسايل ايجابي بتوانند موثر باشد ، بيشتر در زمينه مسايل سلبي موثر خواهد بود افزود: اقليت مي تواند درزمينه مسايل سلبي مانع از تصميمات غير علمي و غير كارشناسانه شود. اين اقليت با انتخاب و حمايت مردم مي تواند صداي جمعيت خاموش اين كشور را كه به نظرمي آيد تبديل به اكثريت ملت شده اند  به گوش همه برساند و از حقوق آنها دفاع كند

 

 

در ادامه نشست رييس ستاد انتخابات جبهه‌ي مشاركت،به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

 تاج‌زاده در پاسخ به این  پرسش  كه چرا در انتخابات مجلس هفتم كه با وجود اینکه كانديدا بيشتر داشتيد شركت نكرديد اما در اين انتخابات و با وجود رد صالحیت های گسترده شرکت کردید؟ گفت: نظر جبهه مشاركت ازابتدا این بوده  و هست كه در انتخابات غير رقابتي شركت نكنيم و درست است که ما اين انتخابات را غير رقابتي مي دانيم.

 

اما در عین حال اصل دومي  را هم پذيرفتيم و آن اين كه اين بار بر خلاف مجلس  هفتم مستقل عمل نکنمی و بنابراین قالب ائتلاف را پذیرفتیم حتي اگر با نظر ما سازگار نباشد چون معتقدیم اگر اصلاح طلبان زير چتر آثار خاتمي متحد و يك دل عمل کنند هر تصميمي   كه بگيرند آثار خيرش براي خود،جامعه و ايران به مراتب بيش از آن خواهد بود كه هر يك جدا  جدا تصميم بگيرند ،لذا ما به نظر جمع احترام گذاشتيم وزمانی که ائتلاف به نتيجه رسيد كه حضور معترضانه داشته باشيم ما هم پذیرفتیم که شركت كنيم.

 

رییس ستاد انتخابات جبهه ی مشارکت همچنین در پاسخ به پرسش ديگري پیرامون برگزاري انتخابات و دخالت نظاميان در آن  گفت: توصيه ما به مردم ایران اين است كه مانند اكثريت قاطع مردم تركيه عمل كنند،زیرا در آنجا هم نظاميان تلاش مي كردند كه حق ويژه‌اي را به خود اختصاص دهند اما درصد قابل توجهي از سكولارهاي تركيه تصميم گرفتند درست عكس آنچه كه فرماندهان نظامي   تصميم گرفتند عمل كنند.

 

رييس ستاد انتخابات جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي  ادامه داد: اگر ملت ايران بخواهد انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي  به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار نشود و نظاميان آرمان هاي آنان را قرباني سليقه ها و منافع خود نكنند بهترين راه اين است كه مردم ايران در سراسر كشورعكس گفته ی نظآمیان عمل كنند. بدين ترتيب ملت مي توانند آن ها را از صحنه انتخابات خارج كنند تا هم يكپارچگي نيرو هاي مسلح حفظ شود و هم توان نظامي   حفظ شود و هم مردم يك صدا از آن ها در مواقع لازم حمايت كنند. بنابراینبا  توجه به پايمردي هايي كه اصلاح طلبان كردند  خصوصا با تحصن در زمجلس ششم وپافشازی های امروز به جايي رسيديم كه حتی  دراردوگاه اصول‌گرايان نيزبخشی به وضع رد صلاحیت ها معترض شدند.

 

معاون وزير كشور در دولت اصلاحات ادامه داد:  اگر در ايران انتخابات سالم باشد هيچ انحرافي در مسير انتخاب مردم ايجاد نخواهد شد اما اگر اين انحراف شكل بگيرد و هم سوپر مني نمي تواند ايران را از تهديد هایی که پیش رو قرار گرفته نجات دهد.

 

خبرنگاري ديگري در خصوص اشتراكات كانديدا هاي ائتلاف اصلاح طلبان با حزب اعتماد ملي پرسيد و اين كه آيا با شكست در انتخابات احزاب پيش رو مانند جبهه مشاركت يا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی یاران باز هم به فعاليت خود ادامه خواهد دادو یا کنار می کشند یا به فعالیت های زیر زمینی می پردازند؟

 

تاج‌زاده پاسخ داد: عملكرد اصولگرايان چه در هيات هاي اجرايي و چه در هیات های نظارت نشان داد كه از نظر آن ها هيچ تفاوتي ميان اصلاح طلبان وجود ندارد حتی برخی از آنها که جسارت می کنند می گویند اصلاح طلابن سر وته یک کرباسند وهمگی آنها باید رد صلاحیت شوندو خوشبختانه از دستاورد هاي حضور اصلاح طلبان در انتخابات افشاي اين بود كه آن ها اساسا با اصلاحات مخالفند.اگر دقیق تر بگویم آنها با هر جناح و فرد متكي به خود مخالف هستند حتی اگر از اردوگاه اصولگرایان باشد واين الحمدلله ثابت شد اگر اصول گرايان امكان رقابت براي حزب اعتماد ملي در 290 حوزه  فراهم می کردند و فقط اصلاح طلبان به وقل خودشان تند رو را رد صلاحیت می کردندمي گفتيم تصميم به اين است كه عده‌اي تندرو كنار بروند اما میبینیم آن ها براي حزب اعتماد ملي هم‌چنين شاني قائل نيستند و اخیرا صحبت از این میکنند که هر که عضو جبهه ی اصول گرایی باشد هم  اصول گرانيست مانند جبهه آقايان قاليباف، رضايي ورا هم تحمل نمیکنند و این نشان میدهد كه آن ها جريان تنگ نظري هستند كه معتقدند يا افراد باید ذوب در این گرایش خاص باشند و يا محارب اند یا معاندند و باید از صحنه ی سیاست کشورحذف شوند.

 

وی ادامه داد: ما در شهرستان ها تصورمان این است بيش از 80 درصد ليست هايمان مشترك است و در تهران نیز اکثریتغالب اشتراک دارد ما تلاش داريم به هيچ وجه در ميدانی كه رقيب برايمان باز کرده نیفتيم در دوسال گذشته خویشتن داری کریدیم و  تصور میكنيم وظيفه ما چنين بوده است و بر این باوریم که مردم هم راضی بودند از این رفتار

وي در ادامه در خصوص پرسشي در باره شكست اصلاح طلبان در انتخابات گفت: ما حزبي قانوني و اصلاح طلبان هستيم و معتقديم نه دخالت . خارجی برای ما در ايران  دموکراسی و صلح مي آورند نه انفعال و كناره‌گيري  و يا دست يازيدن به روش هاي غیرقانونی و زیر زمینین  ما نتیجه ی اين روش ها را زيان‌بارتر مي دانيم ، ما تا آخر اين راه اصلاحی را ادامه خواهيم داد فارغ از انتخابات مجلس هشتم خصوصا از زماني حكومت تلاش كرده نه تنها ما را از سياست بلكه از جامعه مدني هم محروم کند ذره ای در مشی مان تردید نکریم

تاج‌زاده با بيان اين كه در اين جامعه حتی اگر اصلاح طلبان را حذف کنند راهي جز ادامه اصلاح طلبي وجود ندارد و دير يا زود موفق خواهيم شد تصريح كرد: امروزه  بخشي از اصول گرايان سعي مي كنندبرای افزایش پایگاه اجتماعی شان از واژه اصلاح طلبي براي خود استفاده كنند نشان میدهد آنها هم میدانند مردم دید مثبتی به اصلاح طلبان و آقای خاتمی دارند. لذا اميدواريم جامعه ما دير يا زود به مسير اصلي خود برگردد ما به خلاف  اصول گرايان به آگاهي جامعه باور داريم و معتقدیم برخي تغييرات دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری با اين مضمون كه در انتخابات ریاست جمهوری آتي، آيا با حضور آقاي خاتمی و آقای کروبی فکر میکنید باز میتوانید به اتحاد برسيد؟و آیا این نشان دهنده ی قدرت طلبی درمیان جناح اصلاح طلب نیست؟ و اینکه آيا درست است كه جامعه ما را با تركيه مقايسه كنيد؟  گفت: به نظر من حكم درستي نيست كه بگوييد اگر در يك جناح كانديدا هاي متنوع وجود داشته باشد دليل ابر قدرت طلبي باشد.چراکه همین الان اصول گرایان نیز تعدد کاندیدا دارد و ما نمی خواهیم آن را به هوای نفس و یا فدرت طلبی نسبت دهیم

وي افزود: اين جامعه، متکثر است واگر فضا باز باشد مانند ايتاليا و فرانسه جامعه‌اي چند حزبي است بنابراین هر دو جناح فعال چه اصول گرايان و چه اصلاح طلبان اگر بخواهند اکثریت آرا را  کسب کنند چاره‌اي جز ائتلاف در جناح خود نداردو این  انتظار مي رود از اصحاب رسانه كه به مردم توضيح دهند كه هر گونه  اختلاف نظري در ميان يك جناح دليل بر قدرت طلبي آن ها نيست.مثلا آقای احمدی نژاد و حامیان ایشان معتقدند حزب معنایی ندارد اما موتلفه و یا جانعه اسلامی مهندسین اعتقا د به کار حزبی دارد و آن را ضروری میداند بنابراین اختالف به دلیل وجود گرایشات متفاوت است

تاج‌زاده در پاسخ به قسمت ديگري از پرسش قبل در خصوص کاندیداتوری سید محمد خاتمی گفت: ايشان تا اين لحظه به رغم  اصرار هاي  زيادي كه شده بسياري از بزرگان جناح اصول گرايي نظرشان اين بود كه نجات كشور در با هر كسي كه رقابت كند چه با اصول گرايان و چه با نامزد هاي اصلاح طلبان، تاكنون به هيچ وجه موافقت نكرد. آقای خاتمی در دوره ي دوم نيز مصمم بود شركت نكند اما با فشار هايي كه به ايشان وارد شد و از همه اقشار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دانشگاهي و... ایسان با احترام به نظر جمع پذیرفتند حال اگر در سال هاي آتي اگر مسير شرايط كشور عقلاني نشود  ممكن است اين فشار ها اثر كند چنانچه اين اتفاق رخ دهد.

 و ضمن احترام به همه نامزد هاي اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری آتی بايد بگويم مانند اگر ایشان در شرایط احتمالیبپذیرند که شرکت کنند دوره دوم مي شود يعني 9 نامزد با ايشان رقابت مي كنند اما نتيجه باز هم شبيه انتخابات دور دوم ریاست جمهوریایشان  مي شود.  

چراکه امروز به دليل عملكرد ضعيف اصول گرايان تصور من این است که مردم بيشتر به آقای خاتمی و اصلاح طلبان اقبال خواهند داشت.

وي ادامه داد: اما اين كه چرا با تركيه مقايسه مي شود به اين دليل است كه ما شايد تا زماني كه انقلاب اسلامي پيروز شد جز ژاپن تقريبا ما نمي توانستيم كشور توسعه يافته جديدي را مثال بزنيم اين مشكل بود.  در جهان سوم مطرح مي شد خوشبختانه در سه دهه گذشته كشور هايي در  حوزه هاي مختلف به توسعه علمي، فني دست يافته كه به معناي دقيق كلمه اروپايي نبودند و اين اميد زيادي ايجاد كرده‌ كه عليرغم  فاصله‌اي كه بين آن ها و كشور هر اروپايي موجود دارد مي تواند  شاهد جهش های خوبی باشد و و به عنوان مثال تركيه كه اگر يك كشور كه بتوانيم در مقايسه با آن موقعیت خود را ترکیه است. دو كشور غير غرب، دو شاه عثماني و صفوی و نيز نهضت مشروطه ی همزمان  و آتا تورك و رضاشاه تا به امروز كه اين دو كشور در مورد اتفاقات بيشترين تاثير را مي توانند بر هم داشته باشد.

 وي ادامه داد: وقتي در ايران انقلاب اسلامي   پيروز  شد و رهبر فقيد انقلاب اعلام كرد كه ميزان روي ملت است در در صورتي كه نظاميان كودتا مي كردند و متاسفيم بگوييم كه امروز نظاميان تركيه به دموکراسی سر نهادند اما اصول گراييان نه . یعنی ظرفیت آقای جنتی حتی به اندازه ینظامیان ترکیه نیست در حالی که در اینجا رقابت بین نمایندگان مسلمان است.

 تاج زاده ادامه داد: من اعلام کردم که آقای احمدی نژاد نگوید ما عزیز ترینینم.بلکه  آقاي احمدي نژاد بايد توضيح دهد‌ سه متحد استراتژيكش در آمریکای لاتینی که مهد دیکتاتورهای نظامی بودامروز شاهد برگزاري انتخابات آزاد هستیم حتي رفراندوم درباره ی آقای چاوز است و او شكست مي خورده مي پذيرد اما در ايران، انتخابات آزاد اما غير رقابتي داريم اين توهيني است كه اين ملت در مقايسه با بوليوي، ونزوئلا که انها انتخابات آزاد و رقابتی دارند ما نه و تنها در نزديكي انتخابات ویا در زمان حضور نيرو هاي آمریکایی در خليج فارس اقای جنتی پشت تريبون نماز جمعه اعلام مي کند كه ما خواهان انتخابات آزاد هستيم.

 البته ملت ما آگاه است و اكثريت به اصول گرایان  راي نمي هند بنابراين براي انتخابات را غير رقابتي برگزار مي كند.

در حالي كه امروز دموکراسی به ونزوئلا و تركيه رسيده است.

تاج زاده در خاتمه در پاسخ به اين پرسش كه عده‌اي مي گويند اصلاح طلبان در صورت پیروزی اکثریت را بدست خواهند آورد گفت: من نمی دانم ا زخود آنها بپرسید اما به هر حال در حوزه هايي كه ما مي توانيم رقابت كنيم كمتر از اقليت است يعني اگر در تمام حوزه هايي كه رقابت داريم اما اگر منظورشان حاكم شدن گفتمان اصلاحي است من هم معتقدم آينده كشور اصلاحي است اما نه با كرسي هاي مجلس هشتم اين انتخابات  آزموني براي راستی آزمایی عملكرد آثار احمدی نژاد و دولت ایشان است.

وی افزود:امروز  امكان رقابت را از حوزه اصلاح طلبي سلب كردند و رسانه ملي و روزنامه هایی مانند جام جم عملا و بي پرده از اصول گرايان دفاع مي كنند و اين وجود هم اكثريت اصلاح طلبان ممكن نيست اما به هر حال اگر انتخابات آزاد باشد انتخاب اول مردم اصلاح طلبان خواهند بود.

 

محمد خاتمی: باید نقشه‌های طرف مقابل را به هم زد


شهاب‌نیوز ـ رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به برخی اتفاقات که در جهت حذف اصلاح طلبان صورت گرفته است، تصریح کرد: نقشه ای وجود دارد که باید آن را برهم زد. ما باید این بازی را به هم بزنیم به هر صورتی که میسر است. بر این اساس با همه وجود در انتخابات مظلومانه اما با نشاط شرکت میکنیم. خیلی ها نقشه‌های بزرگی کشیده اند که با حضور مردم در انتخابات خنثی میشود.
وی به آنچه امروز در فلسطین میگذرد اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در فلسطین میگذرد فاجعه عجیبی است. درست است که بنیان کار اسرائیل بر سرکوب و آواره کردن انسانها و کشتار و قتل عام آنها استوار است اما آنچه امروز در غزه میگذرد بسیار تأسف بار است.
رئیس جمهور سابق کشورمان آنچه که موجب تشدید تأسف نسبت به اوضاع امروز فلسطین میشود را ستم آشکار و بی توجهی نسبت به جایگاه مردم سالاری و دولت برآمده از مردم در این کشور معرفی کرد. وی تأکید کرد: اوضاع امروز غزه هدیه ای است که آمریکا و اسرائیل به شرکت کنندگان در کنفرانس آناپولیس میدهند.
خاتمی در ادامه اظهاراتش به انتخابات ایران اشاره کرد و با یادآوری تلاش 150 ساله ملت ایران برای حاکمیت بر سرنوشتش گفت: خواسته مردم ایران از هر طبقه و بخشی این است که بر سرنوشت خود حاکم شوند و دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی نیز این بود که در مسیر مورد خواست مردم حرکت کرد.
وی با یادآوری برگزاری 30 انتخابات در عمر 30 ساله نظام جمهوری اسلامی آن را در جهت خواست مردم برای حاکمیت بر سرنوشتشان ارزیابی کرد و اظهار داشت: مجلس در نظامهای مردم سالار مهمترین نهاد حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش و مهمترین پایگاهی است که میتواند از بازگشت اصلاحات جلوگیری کند و سبب پایدار شدن مردم سالاری شود.
رییس بنیاد باران خاطرنشان کرد: چنانچه مجلس در جایگاه خود قرار گیرد بخصوص در کشور ما که تاریخ استبداد زده داریم احتمال بازگشت استبداد به حداقل میرسد چرا که مجلس نماینده مردم در حاکمیت است.
وی در عین حال یکی از بزرگترین خطرها را بازگشت استبداد در لفافه و مردم فریبی معرفی کرد و گفت: اگر مجلس در جایگاه خود قرار گیرد و از واقعیت حضور مردم در صحنه حمایت کند میتوان از فریبها جلوگیری کرد.
خاتمی در ادامه با اشاره به جایگاه اصل تفکیک قوا در جهان امروز اظهار داشت: این مسئله امری است که ما در ایران از دوران مشروطه آن را مطرح کردیم و در انقلاب آن را پذیرفتیم. پارلمان در این تعریف مهمترین جایگاه را به جهت سهمش در تحقق مردم سالاری دارد. البته در شرایطی که احزاب و رسانه های منتقد نیز اجازه فعالیت داشته باشند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه همیشه باید نگران انحراف بود، تصریح کرد: تضمینی وجود ندارد. انقلابی که این همه برای آن سرمایه گذاری شده تا ابد در مسیر خود باقی بماند. این هشدار در مورد اسلام هم وجود داشت.
رییس جمهور سابق کشورمان درادامه اظهاراتش با خاطرنشان کردن این مسئله که نمیخواهم در مورد نظارت استصوابی مطرح شده بعد از رحلت امام و یا قانون انتخاباتی که مشکلات بزرگی مانند احراز صلاحیتها را دارد، صحبت کنم گفت: یکی از نگرانیهای ما در حال حاضر شیوه اجرای همین ضوابط و قانون است.
وی اضافه کرد: نکته مهمی که در این دوره بود و نگرانی شخص من هم از آن است نحوه رفتار مجریان انتخابات است. بازگرداندن صلاحیت 1600 نفر که در هیأتهای اجرایی رد شده بودند مؤید نگرانیها از رفتار مجریان انتخابات و یک اتفاق تکاندهنده است. گرچه در این بازگشت مجدد به خاطر اعمال سلیقه ها همچنان غیبت برخی نیروهای جدی و شناخته شده جریان اصلاحات را شاهد هستیم.
رئیس جمهور سابق کشورمان در ادامه با بیان اینکه بعد از 14 اسفند هم شاهد رد صلاحیت افرادی که شایستگی و امکان رأی آوری را داشتند بودیم، دلایلی را که برای رد صلاحیت این افراد انتخاب شده عجیب خواند و اظهار داشت: کلیه کاندیداهای اصلاح طلبی که در این دوره رد صلاحیت شده اند انسانهای مؤمن، شجاع و دارای سابقه انقلابی هستند که در حساسترین مقاطع پایبندی خود را به این نظام و انقلاب اثبات کردند و مردم نیز اعتماد خود به این افراد به انحاء مختلف تا به حال نشان داده اند.
وی اضافه کرد: بر این اساس محروم کردن این افراد از شرکت در انتخابات از بین بردن حق مردمی است که میزان رأی آنهاست و این مسئله خطرناکی است.
خاتمی در ادامه توجه به این مسئله را از جانب جریانی که در عین اعتقاد به اسلام در پی سربلندی ایران است، خواستار شد و گفت: در حال حاضر برای جریان اصلاح طلب که مورد توجه بخش اعظم جامعه است، در اکثر حوزه های انتخابیه امکان رقابت وجود ندارد.
وی در ادامه تأکید کرد: با این وجود معتقدم باید در عرصه ماند و دلیل آن هم موقعیت حساس جامعه بشری، منطقه و تهدیدهای بزرگی است که اگر کارگر شود خشک و تر را باهم میسوزاند. قطعاً انتخابات پرشور و پرتحرک با هر نتیجه میتواند جلوی تهدیدها را بگیرد.
سید محمد خاتمی در ادامه با تأکید مجدد بر سهم انتخابات پرشور در خنثی کردن تهدیدهای پیش رو مسئولیت هرگونه اقدامی در جهت عملی شدن این تهدیدها را متوجه کسانی دانست که به سلامت این انتخابات و عوامل مؤثر در پرشور شدن آن خدشه وارد میکند.
وی خطاب به اصلاح طلبان اظهار داشت: باید در عرصه بود و جلوی نهادینه شدن رویه نادرستی که انتقاد از حاکمیت را خروج از آن تعبیر میکند، گرفت. شما اگر بیش از دیگران صلاحیت حضور در حاکمیت را نداشته باشید، کمتر از دیگران این صلاحیت را ندارید. باید از حق خود استفاده کنید زیرا عده ای تلاش میکنند با انحاء مختلف شما را از صحنه خارج کنند. نباید گذاشت این مسئله اتفاق بیفتد.
رئیس جمهور سابق کشورمان تأکید کرد: به هر اندازه باید در عرصه حاکمیت حضور داشت. این حضور را نباید از دست داد. البته با حفظ اصول و ارزشها نه اینکه برای ماندن در عرصه از مبنایی ترین اصولمان دست برداریم.
وی همچنین قبول حق حاکمیت انسان بر سرنوشتش را یکی از مهمترین اصول جریان اصلاح طلبی معرفی کرد و گفت: ما اصولگراترین اصولگرایان را کسی میدانیم که به حق حاکمیت انسان بر سرنوشتش باور داشته باشد، زیرا از نظر ما این اصل محکمی است. لذا در برابر روشهایی که بر این اصل خدشه وارد میکند نباید سکوت کرد.
خاتمی در ادامه با تأکید بر اینکه رفع تهدید از کشور هنر است، گفت: استقبال از تهدیدها و زمینه سازی برای آنها هنر نیست.
وی در ادامه به قرائت اسلام مورد نظر جریان اصلاحات پرداخت و آن را اسلامی ضدخرافه و ظاهرپرستی معرفی کرد و گفت: یکی از خطرات جامعه ما ظاهرپرستی و خرافه است که بعضاً از تریبونهای رسمی تبلیغ میشود و ما روی مسائل اعتقادی هم بحثهای زیادی داریم.
خاتمی همچنین تأکید کرد: برخی میگویند جریانی که در حاکمیت است، جریان اصلی است و هر که موافق آن نباشد از حاکمیت خارج شده است. جلوی این انحراف مخاطره آمیز را باید گرفت. امروز آنها که در زمان طاغوت زندان رفته اند دلشان برای نظام بیشتر از کسانی میسوزد که نمیدانیم کی هستند و از کجا آمده اند. ما از حاکمیت دفاع میکنیم اما باید توجه داشت که نباید با انتقادهایی که ما از حاکمیت میکنیم برخورد منفی صورت گیرد.
وی که وظیفه مجلس را جلوگیری از انحراف در این بخش ارزیابی میکرد، با اشاره به برخی اتفاقات که در جهت حذف اصلاح طلبان صورت گرفته است، تصریح کرد: نقشه ای وجود دارد که باید آن را برهم زد. ما باید این بازی را به هم بزنیم به هر صورتی که میسر است. بر این اساس با همه وجود در انتخابات مظلومانه اما با نشاط شرکت میکنیم. خیلی ها نقشه های بزرگی کشیده اند که با حضور مردم در انتخابات خنثی میشود.
رییس بنیاد باران اضافه کرد: در بین کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم نیروهایی پیدا میشود که در کنار نیروهایی که از جانب شما به مجلس میروند میتوانند روی اصول پافشاری کرده و نقشه ها و سلیقه های خاص را برهم بزند.
خاتمی در پایان اظهاراتش با تشکر از کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم کاندیدا شده بودند افرادی را که صلاحیتشان تأیید نشد به باقی ماندن در صحنه انتخابات و تشویق مردم به حضور در پای صندوقها دعوت کرد زیرا نامزدهای رد صلاحیت شده نزد جامعه از اعتبار برخوردارند.

نه تحريم موثر است نه مشارکت

مهرداد بيان

سازمان دانش آموختگان [ادوار تحکيم وحدت] با صدور بيانيه اي موضع خود را در مورد انتخابات مجلس هشتم اعلام ‏کرد.به همين مناسبت با عبدالله مومني، عضو شوراي مرکزي و سخنگوي سازمان دانش آموختگان در مورد ديدگاههاي اين ‏سازمان گفت و گو کرده ايم. مومني در اين مصاحبه ضمن تشريح مواضع ادوار تحکيم، از گروههاي اصلاح طلب به خاطر ‏آنچه که "نداشتن خط قرمز" مي نامد انتقاد کرده است. مومني همچنين بر اين باور است که: "انتخاباتي که از مفهوم واقعي ‏انتخابات تهي شده و کارکردي برخلاف ذات انتخابات پيدا مي کند، يک انتخابات بي معناست."‏

آقاي مومني در بيانيه ي سازمان دانش آموختگان آنچه بيش از هر چيز ديگري جلب نظر مي کند عبارتي است ‏بدين مضمون "مجلسي که ترکيب آن پيشاپيش به نحوي تعيين شده باشد، از آن ميزان از اهميت برخوردار نخواهد بود که ‏نياز به موضع گيري نيروهاي سياسي در مورد شرکت يا عدم شرکت مردم در آن باشد". اين موضع در عين تازگي، مبهم ‏هم هست. بالاخره سازمان شما در انتخابات شرکت مي کند يا نه؟
براي پاسخ به اين سئوال پيش از هر چيز بايد به ماهيت اين انتخابات توجه کرد؛ ببينيد ما با انتخاباتي مواجه هستيم که واقعا ‏به سختي مي توان نام انتخابات بر آن گذاشت. همانطور که ستاد ائتلاف اصلاح طلبان هم اعلام کرده تکليف اکثر حوزه هاي ‏انتخابي از قبل مشخص شده و در واقع حاکميت با استفاده از ابزار رد صلاحيت، انتخابات را به طرزي مهندسي کرده که ‏عملا شرکت يا عدم شرکت در آن تاثير چنداني ندارد و مهره هاي مورد نظر محافظه کاران از بيشتر حوزه ها وارد مجلس ‏خواهند شد. بالاخره انتخابات يک معنا و يکسري معيارها دارد. وقتي در دو سوم حوزه ها اصلا رقابتي در کار نباشد و کليه ‏ي کانديداهاي مخالف دولت و منتقد حاکميت رد صلاحيت شوند وترکيب مجلس و اکثريت کرسي ها از قبل مشخص است ‏وحضور مردم وجريانات سياسي نيز نمي تواند تغييري در ترکيب از پيش تعيين شده داشته باشد، ديگر ما از کدام انتخابات ‏صحبت مي کنيم که قرار باشد راجع به شرکت يا عدم شرکت در آن اظهار نظر کنيم؟ لذا من بر خلاف نظر شما ابهامي در ‏اين مورد نمي بينم و فکر مي کنم بيانيه ي سازمان در اين مورد به اندازه ي کافي گويا و شفاف است.‏

ولي به نظر مي رسد بيانيه ي سازمان و همين اظهارات شما به نوعي حاکي از عقب نشيني از موضع تحريم ‏است.‏
ببينيد بحث تحريم و مشارکت، در فضاي خاصي که امکان وزمينه عملي داشته باشد معنا دار مي شودوبه نوعي کارکرد ‏خودش را دارد. مثلا در انتخابات رياست جمهوري نهم اين بحث معنا دار بود چرا که عليرغم اينکه رد صلاحيت هايي که ‏در آن انتخابات صورت گرفت ويا شرايط براي کساني که دنبال اصلاحات دموکراتيک بودند فراهم نشد، با اين حال حداقلي ‏از رقابت وجود داشت؛ درمقابل عدم شرکت در انتخابات نيز معنا دار بود.بالاخره در آن انتخابات لااقل احزابي مثل ‏مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب، ولو به مدد حکم حکومتي، فرصت شرکت يافته بودندوبخشي از نيروهاي دانشجويي و ‏روشنفکري و منتقدان سياسي نيز حوزه عملي براي نقد ساختار قدرت و اعلام بي تاثير بودن کنش هاي صرف انتخاباتي ‏معطوف به قدرت در اختيار داشتند. خب در چنين فضايي، بحث تحريم و شرکت، به واسطه زمينه هاي حداقلي براي اثر ‏گذاري کنش سياسي، معنا دار مي شود، اما فضاي انتخابات مجلس هشتم خيلي فرق ميکند. در اين فضابدليل نبود زمينه تاثير ‏گذاري و بي معنا شدن روند مشارکت سياسي اصلا تحريم و شرکت بي معناست. در واقع انتخاباتي که از مفهوم واقعي ‏انتخابات تهي شده و کارکردي برخلاف ذات انتخابات پيدا مي کند، يک انتخابات بي معناست وبراي نيروهايي که دغدغه ‏تحول دموکراتيک در کشور را دارند ونسبت به حاکميت موجود نگاه تکليف گونه و يا تقديس گونه ندارند، بحث در مورد ‏تحريم آن يا شرکت در آن هم بي معنا ميشود، . غير از اين من معتقدم وضعيت کشوردر شرايط فعلي و سمت گيري نهادهاي ‏تاثيرگذار درون ساخت قدرت به گونه ايست که نه تحريم موثر است و نه شرکت، مخصوصا درشرايط ويژه اي که کشور ‏ما به خاطر مخاطراتي که در عرصه جهاني وناکارآمدي مديريت کشور در عرصه داخلي و بي توجهي به مشکلات ‏ودشواري هاي زندگي جاري مردم، برگزاري انتخابات بي اثر در آينده هم در مناسبات داخلي وهم در عرصه بين الملل ‏منجر به ايجاد چالش براي کشور مي شود. با اين حال متاسفانه در هسته ي اصلي قدرت هيچ اراده اي براي تمکين به راي ‏مردم و اثر پذيري از خواستهاي مردم وجود ندارد. در اين سو هم تواني براي وادار کردن هسته ي اصلي قدرت در برابر ‏خواستهاي دموکراتيک مردم وجود ندارد.‏

منظور شما از اينکه انتخابات بي معناست چيست؟ بالاخره ستاد ائتلاف اصلاح طبان در برخي از شهرها از ‏جمله تهران توانسته ليست ارائه کند. پس شما چگونه مي گوييد انتخابات بي معناست؟‏
انتخابات آزاد مفهوم و شرايط و الزامات خودش را دارد. به صرف اينکه يک روز جمعه يک سري صندوق را در مساجد و ‏مدارس قرا دهند و مردم را از طريق تبليغات رسمي دعوت به شرکت و مراجعه به حوزه هاي راي گيري کنند که نمي شود ‏گفت انتخابات برگزار شده و معنا هم مي دهد. انتخابات وقتي معنا پيدا مي کند که اولا آزاد باشد و ثانيا منصفانه. آزاد و ‏منصفانه بودن انتخابات هم معناي خودش را دارد. در اين مورد اتحاديه ي بين المجالس اعلاميه اي دارد که شما وقتي آن را ‏مطالعه مي کنيد مي بينيد حتي يکي از معيارهاي انتخابات آزاد و منصفانه در انتخابات مجلس هشتم رعايت نشده. انتخابات ‏وقتي آزاد است که صاحبان همه ي عقايد و سلايق بتوانند نامزد انتخابات شوند، به غير از اين آزادي احزاب، مطبوعات و ‏اجتماعات لازمه ي برگزاري يک انتخابات آزاد است. هيچکدام از اين شرايط در اين انتخابات فراهم نيست. در واقع اين ‏شرايط در کمتر انتخاباتي که از مشروطه بدين سو برگزار شده فراهم نبوده. البته آزادي انتخابات هم امري نسبي است مثلا ‏در دهه ي سي انتخابات مجالس چهاردهم و شانزدهم و بعد از انقلاب اسلامي هم انتخابات مجالس اول و ششم از برخي ‏معيارهاي حداقلي انتخابات آزاد بهره مند بوده ولي مشکل اينجاست که بسياري از گروهها، همين که نامزدهاي مورد نظر ‏خودشان تاييد شود مي گويند انتخابات آزاد است و شرکت مي کنند ولو خيل عظيمي از کانديداهايي که احزاب و سلايق ديگر ‏را نمايندگي مي کنند حذف شوند. يعني صرفا ودر بهترين حالت به اظهار نظري در اعتراض به رد صلاحيت ها بسنده مي ‏کنند.‏

يعني شما نسبت به اين انتخابات کاملا بي اعتنا خواهيد بود؟
از منظراعلام موضع ورفتن به سمت عمل سياسي مبني بر شرکت و عدم شرکت بله؛ و البته که اين بي تفاوتي و بي اعتنايي ‏به مفهوم بي موضع بودن در قبال انتخابات تزييني نيست بلکه شرايط و روند طي شده براي برگزاري انتخابات به گونه ‏ايست که فاقد ارزش واعتنا براي نيروهاي سياسي دموکراسي خواه است، ولي از منظر حقوق شهروندي خير. انتخابات آزاد ‏سنگ بناي دموکراسي است. ما نسبت به آزاد نبودن انتخابات و اين رد صلاحيتهاي گسترده معترضيم هر چند شخصا معتقدم ‏با توجه به موانع ساختاري موجود اين اعتراضات راه به جايي نمي برد. از طرف ديگر در همين انتخابات غير آزاد، با ‏توجه به اينکه تعداد بسيار کمي از نامزدهاي جناح اصلاح طلب تاييد صلاحيت شده اند و با توجه به همسويي کامل هياتهاي ‏اجرايي و نظارت و بيم از دخالت سازمان يافته ي نظاميان در انتخابات در واقع بايد نسبت به سلامت اين انتخابات هم ‏مشکوک بود. آنگونه که از شواهد و قرائن بر مي آيد کساني که اميد به اين انتخابات دارند بايد نسبت به سالم نبودن اين ‏انتخابات هم از هم اکنون نگران باشند. با اين حال حتي اگر همه ي کانديداهاي تاييد صلاحيت شده ي اصلاح طلب هم به ‏مجلس وارد شوند، من معتقدم اتفاق خاصي نخواهد افتاد حتي اگر اصلاح طلبان در انتخاباتي مشابه مجلس ششم اکثريت ‏کرسيهاي مجلس را هم از آن خود کنند باز هم شاهد تکرار بازيهاي از قبل شکست خورده و به بن بست رسيده خواهيم بود، ‏چنانکه در دوران ده ساله ي اصلاحات و تمام دوران مجلس ششم هم به دليل موانع حقوقي فرا راه نهادهاي انتخابي اتفاق ‏خاصي نيفتاد. البته اين به معناي بي ارج کردن تلاشهاي برخي از نمايندگان شجاع و کارآمد مجلس ششم نيست. مجلس ششم ‏اقدامات ارزنده اي در مورد دفاع از حقوق شهروندان انجام داد و حتي قوانين خوبي تصويب کرد که متاسفانه هيچکدام به ‏فرجام نرسيدند و همه با مانع شوراي نگهبان مواجه شدند. در واقع آن موانع ساختاري که مجلس ششم را ناکام کرد هنوز ‏باقي است و با صرف شرکت در انتخابات هم اين موانع بر طرف نمي شود. البته من در اينجا بايد به يک نکته هم اشاره کنم ‏و آن ابراز تاسف از شيوه ي عمل آن دسته از کساني است که خود را اصلاح طلب مي دانند ولي به خاطر دلربايي از ‏نهادهاي قدرت و گرفتن تاييد صلاحيت زبان به انتقاد از مجلس ششم گشودند و خصوصا تحصن نمايندگان مجلس ششم را ‏مورد حمله قرار دادند. تحصني که به نظر من درست و قابل دفاع بود اگر هم انتقادي بود نه در برگزاري تحصن، که در ‏ديرهنگام بودن و کمرنگي آن بود.‏

من از حرفهاي شما اينجور استنباط مي کنم که شما با شيوه ي اصلاح طلبي وداع کرده ايد. پس شيوه ي شما ‏براي فعاليت سياسي چيست؟
به هيچ وجه اينطور نيست. مشکل اينجاست که برخي مي خواهند اصلاح طلبي و رفرميسم که يک الگوي پذيرفته شده ي ‏فعاليت سياسي است را با شرکت در انتخابات و راهي که اصلاح طلبان دوم خردادي رفته اند يکي کنند. در واقع برخي مي ‏کوشند بين "اصلاح طلبي" و "اصلاح طلبان قائل به شرکت در انتخابات" اين هماني بر قرار کنند. حال آنکه اصلاح طلبي ‏يک شيوه است و اصلاح طلبان مجموعه اي از افراد و گروهها که يک "تجربه" از خود باقي گذاشتند. مبناي اين تجربه ‏ورود به قدرت براي انجام اصلاحات بود ولي اين تجربه شکست خورد يعني اصلاح طلبان به قدرت وارد شدند و هر دو قوه ‏ي انتخابي را در اختيار گرفتند اما در همه ي طرحهايشان براي انجام اصلاحات سياسي ناکام شدند. خب وقتي يک تجربه ‏شکست مي خورد مبنايش هم زير سئوال مي رود. يعني الان ورود به قدرت بر اساس تجربه سپري شده براي انجام ‏اصلاحات، به نظر من بي نتيجه است. در واقع پيروزي احمدي نژاد شکست تز حاکميت دوگانه بود. حاکميت دوگانه نه تنها ‏کارکردي و منجر به اصلاحات نشد بلکه عملا سبب ساز بازگشت خشن تر اقتدار گرايي شد. اشکال کار اصلاح طلبان اين ‏است که حاضر به نقد اين تجربه نيستند.‏

‏ ما هنوز هم خودمان را رفرميست مي دانيم منتها هيچ ملازمه اي بين رفرميست بودن و تلاش براي ورود به قدرت نيست، ‏اتفاقا خيلي وقتها مشارکت در انتخابات منجر به تقويت نيروهاي ضد اصلاحات مي شود. آنچه وجه تمايز رفرميسم با انقلابي ‏گري است تاکيد بر شيوه هاي مسالمت آميز و مدني است. اين براي ما خط قرمز است. يعني ما هيچ وقت به اقدامات خشونت ‏بار و غير مدني دست نمي زنيم، پس مي بينيد که اگر کساني در شرايطي، به دليل اينکه احساس مي کنند شرکت در ‏انتخابات بي فايده است در آن شرکت نمي کنند معنايش اين نيست که ديگر اصلاح طلب نيستند. اصلاح طلبي به معناي ‏قدرت طلبي نيست. شرکت نکردن در انتخابات حتي به معناي قهر با سياست هم نيست. نبايد سياست را به انتخابات تقليل داد. ‏مشکل ما موانع ساختاريست. مشکل اينجاست که نهادهاي اصطلاحي- انتخابي عملا قدرت و اثر بخشي قابل ملاحظه اي ‏ندارند و به قول آقاي خاتمي که تجربه ي 8 سال رياست قوه ي مجريه در جمهوري اسلامي را دارد در بهترين حالت ‏تدارکاتچي ساير نهاد ها هستند.‏

شما در لابه لاي صحبتهايتان از اصلاح طلبان انتقاد مي کنيد، چرا اين انتقاد را هيچ گاه در شکلي صورتبندي ‏شده ارائه نمي دهيد.‏
ما البته انتقاداتمان را به گروههاي اصلاح طلب که 8 سال در قدرت بودند، به شکلهاي مختلف بيان کرده ايم. ببينيد به نظر ‏من آن چيزي که اصلاحات را به شکست کشاند در درجه ي اول همان موانع ساختاري بود. من شخصا اصلاح طلبان را ‏گناهکار اصلي در اين مورد نمي دانم، پس نبايد در بازخواني و تحليل، مانع اصلي را اشتباه گرفت. در برابر اصلاحات ‏دموکراتيک مقاومت شديد وجود داشت. همانها که آن روز مقاومت کردند و نگذاشتند امروز به پشتوانه ي نفت 100 دلاري ‏با قدرت و قوت بيشتر مقاومت مي کنند و نمي گذارند. اما اصلاح طلبان هم اراده ي لازم براي ايجاد تغيير را نداشتند؛ به ‏عنوان مثال نحوه ي برخورد آقاي خاتمي با لوايح معروف دوقلويش را ببينيد؛ هم دير ارائه شد و هم هيچ تلاش جدي و عملي ‏براي تصويب آن صورت نگرفت. يا به عنوان يک مثال ديگر عملکرد دولت اصلاحات در زمينه ي برگزاري انتخابات ‏مجلس هفتم را ببينيد. خب اينها به هيچ وجه قابل دفاع نيست و در واقع خشت کج انتخابات مجلس هفتم از همانجا گذاشته ‏شد.از اين دست مثالها فراوان مي توان آورد. مشکل اساسي اصلاح طلبان اين بود که آنها هيچ خط قرمزي نداشتند و همين ‏باعث بي اعتمادي مردم و روشنفکران نسبت به آنها شد. يعني هيچ جا ديده نشد که اصلاح طلبان بگويند فلان موضع يا فلان ‏اصل براي ما خط قرمز است و از آن عقب نمي نشينيم و به آن عمل کنند. به نظر من اين مسئله لطمه اي جدي به سرمايه ي ‏اعتماد مردم به اصلاح طلبان زدو متاسفانه اصلاح طلبان اين سرمايه را به راحتي از دست دادند. آنها در اين مورد مقصر ‏بودند و حالا هم کار خاصي براي احياي اين سرمايه و جبران اشتباه نمي کنند.‏

با توجه به حرفهايي که زديد برنامه ي سازمان شما چيست؟
سازمان دانش آموختگان يک سازمان نوپاست که بيشتر از هر چيز احتياج به کادر سازي و تقويت تشکيلات دارد. به همين ‏منظور ترميم کميته ها و ارکان و محور قرار دادن بحث آموزش، رئوس برنامه ي سازمان در دوره ي پيش رو خواهد بود. ‏سازمان دو سال پر بحران را پشت سر گذاشته و حالا وقت آن است که ضمن بازبيني مسير گذشته، خودمان را براي آينده ‏آماده کنيم و اين محتاج آرامش و زمان است. البته حقوق بشر نيز براي ما همچنان از اولويت جدي برخوردار خواهد بود. ‏در واقع بر اساس سند استراتژي سازمان ادوار که مصوب شوراي سياستگزاري سازمان است تحقق دموکراسي و حقوق ‏بشر هدف نهايي ماست. البته هيچ گروهي به تنهايي نمي تواند اين کار را انجام دهد. ما تنها يک سازمان با ميزان توان ‏خاص خودمان هستيم که خيلي هم زياد نيست. به اندازه ي توانمان در اين راه تلاش مي کنيم و خواستار همگرايي همه ي ‏نيروهايي هستيم که در چارچوب فعاليتهاي مسالمت آميز و مدني تحقق حقوق بشر و دموکراسي را هدف خود قرار داده اند.‏

به ورود به قدرت که اعتقاد نداريد پس از چه طريقي مي خواهيد دموکراسي و حقوق بشر را محقق کنيد؟‎ ‎‎
‏ در شرايط فعلي شخصا به ورود به قدرت اعتقاد ندارم چون آن را بنا به دلايلي که برخي از آنها را عرض کردم و تجاربي ‏که اشاره کردم بي فايده مي دانم. اينکه چگونه به اين اهداف مي رسيم محتاج يک گفتگوي جمعي است. به نظر من بي فايده ‏ترين کار اين است که افراد و گروهها به طور منفرد نسخه پيچي کنند. تنها آن نسخه اي مي تواند درمان کننده باشد که از دل ‏يک گفتگوي جمعي بيرون بيايد؛ و الا اينکه من يا ديگري نسخه پيچي کنيم و بعد هم در چارچوب رابطه ي مريدي مرادي ‏يا رييس و مرئوسي از موضع بالا بخواهيم ديگران از ما تبعيت کنند نتيجه نمي دهد. گروههاي هوادار دموکراسي و حقوق ‏بشر براي دست يابي به يک استراتژي جمعي و رهايي از اين بحران فقدان استراتژي وخروج از بن بست واقعا به گفتگو ‏نياز دارند. گفتگوي واقعي، نه اينکه ژست گفتگو بگيرند. ولي متاسفانه اين گفتگوي جمعي به خاطر برخي ذهنيتهاي بدبينانه ‏و به دليل اينکه عده اي هنوز به عنايات "قدرت فرموده" اميد دارند شکل نمي گيرد. آن چيزي که در اين مرحله به نظر من ‏مهم است در درجه ي اول اصلاح اين ذهنيتها و حرکت به سمت همگرايي است. بايد کمي آرامش داشته باشيم و کم کم ‏گذشته را بررسي مجدد کنيم. در اين صورت مي توانيم در مورد چگونگي رسيدن به اهدافمان به نتيجه برسيم. اما اگر عجله ‏کنيم و هر گروهي از معروف به تندرو گرفته تامعروف به کندرو فکر کند که سرنوشت مملکت در گرو اقدام عاجل خودش ‏است طبعا در چرخه ي معيوب افراط و تفريط گرفتار مي شويم. ‏

 

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics