نویدنو:20/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتخابات - 3

متن كامل برنامه ائتلاف اصلاح‌طلبان برای مجلس هشتم

اصل اول: تبیین اهداف
جبهه اصلاحات به عنوان یک جریان اصیل اسلامی و انقلابی و معتقد به آموزه های الهی و سیاسی امام خمینی(ره) و با متعهد دانستن خود به پاسداری از انقلاب اسلامی و مشارکت در توسعه و پیشرفت میهن اسلامی و با ضروری دانستن حرکت مستمر اصلاحی در دورن نظام جمهوری اسلامی، اهداف خود در مجلس هشتم را به شرح زیر اعلام می نماید:
1- تشکیل مجلس مقتدر، موثر و کارآمد برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و آرمان های والای امام خمینی(ره) به منظور دستیابی به جایگاه واقعی مجلس در ساختار کلان و موقعیت شایسته در نظام جمهوری اسلامی ایران.
2- برقراری حاکمیت قانون و احتمام به اجرای تمامی اصول قانون اساسی، به ویژه اصول مرتبط با حق حاکمیت مردم و تحقق ظرفیت های نهفته در آن با استفاده از حق قانونگذاری و نظارتی مجلس.
3- فراهم کردن زمینه های لازم برای گسترش و نهادینه سازی آزادی های اجتماعی، سیاسی و تحقق مردم سالاری بر اساس اصول قانون اساسی.
4- بازگرداندن اعتدال در رفتارها و مناسبات داخلی، تعامل مثبت و سازنده با جامعه جهانی، کاربست سیاست تنش زدایی در عرصه بین المللی به منظور تامین منافع ملی و کاهش هزینه اداره کشور و بهره گیری حداکثری از امکانات و سرمایه های داخلی و خارجی.
5- بسترسازی حقوقی و نهادی برای تحقق سند چشم انداز توسعه بیست ساله به منظور دستیابی به جایگاه قدرت برتر منطقه در افق سال 1405 هجری شمسی.
6- گسترش عدالت اجتماعی، رفاه عمومی و بهبود توزیع درآمد در جامعه بمنظور ارتقاء و بهبود زندگی اقشار کم درآمد.
7- ساماندهی راهبردها و تصویب برنامه پنجم توسعه کشور در قالبی متوازن و همسو در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به گونه ای که هر ایرانی بتواند فرصت مشارکت در توسعه کشور را به دست آورد.
8- فراهم کردن زمینه های قانونی برای گسترش محیط کسب و کار بمنظور تامین رشد اقتصادی مستمر و صیانت از حقوق مالکیت خصوصی.

فصل دوم: امور اجتماعی

راهبردها و جهت گیری های کلان اجتماعی:
1- تثبیت و نهادینه کردن جامعه مدنی از طریق حاکمیت قانون و رشد قانونگرایی، تقویت و گسترش نهادهای غیر دولتی، گسترش سطوح مشارکت و رقابت های اجتماعی، دفاع از حقوق شهروندی و تسهیل نظارت عمومی.
2- تأکید بر خردورزی و نقد مشفقانه، پرهیز از دامن زدن به هیجانات سیاسی و تبلیغاتی و نفی خشونت و افراطی گری.
3- شناسایی علل و عوامل معضلات اجتماعی، مقابله با ریشه های مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی، برنامه ریزی و تلاش برای حل معضلات بویژه تقویت امنیت اجتماعی و اهتمام برای ايجاد اشتغال.
4- توسعه آموزش های مهارتی در سطوح مختلف به منظور افزایش کارایی نیروی انسانی در راستای ارتقای توانایی های ملی.
5- ایجاد زمینه های قانونی و شفاف برای دسترسی برابر مردم به اطلاعات، امکانات و فرصت ها.
6- توجه ویژه به جوانان، دانشجویان و نخبگان و بهره گیری از انرژی و توانمندی آنها بر اساس برنامه ریزی های اجتماعی.
7- ارتقاء موقعیت زنان در جامعه و گسترش مشارکت آنها در مدیریت ها و فعالیتهای اجتماعی.
8- دفاع از حقوق اجتماعی قومیت ها و مذاهب در چارچوب قانونی اساسی و یکپارچگی حاکمیت ملی.
9- توجه به گروه های اجتماعی تأثیرگذار به ویژه فرهنگیان، کارمندان، کارگران و کشاورزان.

برنامه ها و اولویت ها در حوزه اجتماعی:
1- تصویب قوانین لازم جهت افزایش سرمایه های اجتماعی به ویژه مشارکت پذیری، اعتماد عمومی، وفاق ملی و قانون گرایی.
2- نظارت بر چگونگی اجرای قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه و پیگیری اجرای احکام، اهداف و اقدامات مرتبط با امور اجتماعی و ارزیابی عملکرد مدیریت کشور در این خصوص.
3- تصویب قوانین لازم برای اجرای برنامه جامع امور جوانان در راستای افزایش شادابی، نشاط و امید به آینده، توسعه مشارکت جوانان در امور اجتماعی و تسهیل دسترسی آنان به آموزش، اشتغال و ورود به عرصه مدیریتی کشور.
4- تصویب قوانین لازم جهت بهبود محیط کسب و کار بمنظور ساماندهی و گسترش اشتغال، توانمند سازی جویندگان کار با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی و حمایت از خدمات و تولیدات واحدهای کوچک و خوداشتغال.
5- تصویب قوانین جهت ساماندهی نهادهای غیردولتی ورزشی بمنظور احیاء و توسعه ورزش کشور در ابعاد آموزشی ،همگانی، قهرمانی و حرفه ای.
6- بازبینی و تصویب قوانین لازم جهت مهار و کنترل اعتیاد با حمایت از شکل گیری جنبش همگانی مبارزه با اعتیاد و تأکید بر برنامه های پیشگیرانه.
7- تصویب قوانین لازم جهت تقویت نهادهای مدنی، ارتقای نقش شوراها و نحوه نظارت سازمان یافته مردم نسبت به عملکرد مسؤولان.
8- تصویب قانون جهت دفاع از حقوق اجتماعی اقوام ایرانی و پیروان ادیان رسمی کشور در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در قانون اساسی.
9- بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به زنان جهت توسعه نقش اجتماعی و استیفای کامل حقوق آنان و تحکیم بنیان خانواده.
10- تصویب قوانین مرتبط با حقوق اجتماعی جامعه با رویکرد پرهیز از خشونت و افراطی گری.
11- پیگیری و نظارت بر اجرای قانون جامع رفاه و تأمین اجتماعی، ارتقاء سلامت جامعه از طریق بهبود خدمات بهداشتی و درمانی، توانمند سازی اقشار کم درآمد و آسیب پذیر با تقویت نهادهای اجتماعی، موسسات غیرانتفاعی و خیریه.
12- بازبینی و اصلاح قوانین مرتبط با حقوق اجتماعی و رفاهی اقشار تأثیرگذار به ویژه فرهنگیان، کارمندان، کارگران و کشاورزان.
13- بازبینی و اصلاح قوانین مرتبط با حفاظت از محیط زیست و برقراری الزامات قانونی جهت توسعه محیط زیست سالم و استاندارد برای نیل به زندگی امیدبخش و شاداب جامعه.
14- تصويب سازوكارهاي قانوني جهت تقویت نهادهای کارگری و سندیکایی، جهت حمایت از حقوق قانونی کارگران و تعامل سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت جهت بهبود کار و توسعه فعالیت و بهبود شرايط كار.

فصل سوم: امور اقتصادی

راهبردها و جهت گیری های کلان اقتصادی:
1- سامان دهی اقتصاد با هدف تأمین رشد اقتصادی و صيانت از حقوق اقتصادي مردم از طريق حذف رانت ها و بازكردن محيط كسب و كار.
2- ساماندهی قوانین و مقررات اقتصادی در راستای کارآمدی، نهادسازی و ایجاد ثبات لازم در آنها.
3- تضمین حقوق مالکیت خصوصی، تأمین امنیت قضایی و اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید، ایجاد شرایط و فضای رقابتی، سالم و عادلانه براي فعاليت.
4- تسریع در واگذاری بنگاه های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی و اجرای سیاست خصوصی سازی با هدف کاهش مداخله دولت در اقتصاد.
5- تأمین منابع درآمدی جدید برای دولت جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، استفاده از درآمدهای نفتی در سقف محدود برای ساخت زیربناها و اجرای طرح های عمرانی، پس انداز مازاد درآمدهای نفتی در حساب ذخیره ارزی و بهره برداری از آن به صورت بازتولید ثروت بین نسلی.
6- هدفمند سازی یارانه های آشکار و پنهان با هدف تخصیص بهینه منابع عمومی، توزیع عادلانه درآمد، ارتقای زندگی و معیشت گروههای کم درآمد و رفع فقر شدید.
7- مبارزه هدفمند، برنامه ریزی شده و همه جانبه با فساد اقتصادی از طریق حذف رانت های اقتصادی، انحصارها و شرایط تبعیض آمیز در عرصه فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی،قاچاق، اقتصاد سیاه و غیررسمی.
8- رعایت انضباط مالی و بودجه ای دولت و استقلال بانک مرکزی با هدف افزایش کارایی اقتصادی ،مهارگرانی و تک رقمی کردن نرخ تورم، ایجاد ثبات و پایداری در اقتصاد کشور، کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و جلب سرمایه گذاری خارجی.
9- کارآمد سازی بازارهای سرمایه و پول با اصلاح ساختارها و بهره گیری از فن آوری جدید ارتباطی واطلاعاتی ، تجارت الکترونیکی و رقابتی کردن نظام بانکی.
10- کارآمد کردن بازار کار به منظور پاسخگویی به نیاز اشتغال کشور با انجام اصلاحات لازم در قوانین.
11- برنامه ریزی جهت افزایش بهره وری عوامل تولید در کشور و ارتقای عوامل و فن آوری های مؤثر.

برنامه ها و اولویت ها در حوزه اقتصادی
1- نظارت بر چگونگی اجرای برنامه پنج ساله چهارم توسعه و پیگیری اجرای احکام، اهداف و اقدامات مرتبط با حوزه اقتصاد و ارزیابی عملکرد مدیریت اجرایی کشور در این خصوص.
2- تصویب قانون برنامه پنجمین توسعه در انطباق با اسناد بالا دستی( سند چشم انداز توسعه 20 ساله و سیاست های کلی نظام) با استفاده از تجربیات موجود در اجرای برنامه های قبلی توسعه و بهره گیری از ظرفیت های علمی و کارشناسی کشور و با هدف گذار از نظام اقتصاد متکی بر" دولت- بازار" به " بازار- دولت".
3- اصلاح قانون تجارت در جهت انطباق بستر حقوقی فضای کسب و کار کشور با تحولات جدید در عرصه ملی و بین المللی با هدف تامین ظرفيت های حقوقی برای اصلاحات ساختاری شرکت ها و موسسات مانند ادغام ها، توسعه قلمرو و بهره گیری از مدیریت حرفه ای به جای مدیریت مالکیتی.
4- اصلاح قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جهت تعلق کامل این نهاد به بخش خصوصی و ترسیم چگونگی ایفای نقش در نظام تصمیم گیری و فعالیت های اقتصادی.
5- تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده.
6- بازبینی و تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تصویب قانون جلوگیری از انحصار و تشکیل تراست.
7- بازنگری در نظام بودجه ریزی با هدف عملیاتی کردن منابع تخصیصی و افزایش کارآیی، شفاف سازی، ساده سازی و نظارت پذیری.
8- نظارت بر اجرای قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به منظور هدفمند کردن یارانه های آشکار و پنهان در بودجه عمومی، ساماندهي حمايت هاي اجتماعي و كاهش فقر در جامعه.
9- تصویب قانون بیمه تجاری به منظور روان سازی تجارت با کشورها و ترانزیت کالا از مسیر ایران.
10- تصویب قوانین لازم جهت مبارزه جدی با فساد اقتصادی به ویژه در نظام بانکی و قراردادهای ملی، تصویب قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تشکیل باندهای قدرت- ثروت.

فصل چهارم: امور علمی و فرهنگی

راهبردها و جهت گیری های کلان علمی و فرهنگی:
1- گسترش و تعمیق فرهنگ و فضایل دینی و خلاقی در جامعه و کاهش ناهنجاری های فرهنگی و پرهیز ار خرافه گرایی.
2- توسعه علمی و ارتقای منزلت دانش و پژوهش در نظام اجرایی کشور و حفظ حریم و شئون اصحاب علم و نظر.
3- تقویت و گسترش خط و زبان فارسی به عنوان یکی از مؤلفه های وحدت ملی و حمایت از زبان ها و فرهنگی های قومی و محلی در اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی.
4- گسترش فرهنگ و هنر اصیل ایرانی- اسلامی و توسعه مبادلات فرهنگی با جامعه جهانی با حفظ هویت ملی- اسلامی.
5- حمایت از آزادی اندیشه، تکثر فرهنگی، بسط میدان رقابت و تضارب آرا از طریق گسترش رسانه های حقیقی و مجازی برای توسعه جنبش بیداری و آگاهی ملی.
6- تحول در نظام آموزشی کشور با تکیه برنوآوری، استفاده از دستاوردهای جهانی و کاربردی کردن آموزش بر اساس نیازهای ملی.
7- بهره گیری از مزیت های رقابتی کشور در قلمرو اطلاعات و ارتباطات و کاهش شکاف فزاینده علمی و فناوری با جهان و ترغیب حضور و فعالیت هر چه بیشتر بخش خصوصی در تولید، عرضه و صدور فناوری اطلاعات و نرم افزارهای مختلف علمی ،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
8- حمایت از سازوکارهای جدید و تأثیرگذار در عرصه فرهنگی از طریق کمک به شکل گیری و گسترش وسايل ارتباط جمعي جهت بسط آموزش عمومی، فرهنگ سازی ملی و گسترش آگاهی های علمی و فرهنگی جامعه.
9- ایجاد پیوستگی میان چرخه آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و تولید ثروت ملی.
10- ساماندهی دستگاه ها، سازمان ها و موسسات فرهنگی کشور، برقراری سازوکارهای حمایتی، هدایتی ونظارتی برای آنها، تنظیم حمایت های مالی دولت در چارچوب اثربخشی و ارزیابی عملکرد آنها با رعایت اصل پرهیز از دولتی کردن و حفظ استقلال نهادهای دینی و فرهنگی.

برنامه ها و اولویت ها در حوزه علمی و فرهنگی:
1- نظارت بر چگونگی اجرای برنامه پنجساله چهارم توسعه کشور در حوزه علوم، فناوری و امور فرهنگی و پیگیری اجرای احکام، اهداف و اقدامات مرتبط با امور علمی و فرهنگی کشور و ارزیابی عملکرد مدیریت اجرایی کشور در این خصوص.
2- بازبینی و تصویب قوانین لازم برای ارتقای سطح منزلت و کرامت انسانی و فراهم شدن زمینه های لازم برای بسط فرهنگی قرآنی، آموزه های اصیل دینی و گسترش اخلاق و معنویت در جامعه.
3- فراهم کردن ساز و کارهای حقوقی و قانونی برای پشتیبانی از پیشرفت های علمی- فنی و گسترش تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی درمراکز آموزشی، پژوهشی و صنعتی کشور.
4- تصویب قوانین لازم برای گسترش فرهنگ و هنر اصیل ایرانی- اسلامی و حمایت از هنرمندان، آثار هنری و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در کلیه مراکز بخش، شهرستان و استان در سراسر کشور.
5- بازبینی و تصویب قوانین مرتبط با رسانه های عمومی به ویژه مطبوعات و پایگاه های اطلاع رسانی و حمایت از شکل گیری و گسترش وسایل ارتباط جمعی خصوصی.
6- بازبینی و تصویب قوانین لازم برای ارتقای بهره وری و بازدهی دستگاه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی متناسب با اهداف توسعه علمی، فناوری و فرهنگی کشور و حمایت از افزایش سرمایه گذاری در این بخش ها به ویژه تقویت سرمایه گذاریهای غیردولتی.
7- تصویب قوانین موردنیاز و مشوق برای رشد خلاقیت ، نوآوری و کارآفرینی در جامعه به ویژه براي نسل جوان .
8- تصویب قوانین لازم برای صیانت و بهره برداری از دستاوردها و تجارب علمی و مدیریتی کشور در سطوح مختلف و حمایت موثر از فرهنگسازی و ارزش گذاری به دانشمندان، علما، خدمتگذاران به جامعه و کشور؛ نخبگان علمی و فرهنگی، کارآفرینان و صنعتگران نمونه ، افتخارآفرینان ایرانی در عرصه های مختلف در سطح ملی و بین المللی.
9- تصویب قوانین لازم برای افزایش اختیارات مدارس و امکان اداره آنها زیرنظر هیئت امناء با هدف افزایش کیفیت آموزشی و استفاده بهینه از منابع و امکانات تخصیص یافته.
10- تصویب ساز و کارهای قانونی برای عضويت نمایندگان منتخب معلمان در کلیه شوراهای آموزش و پرورش و تصویب قانون تاسیس سازمان نظام معلمی ايران.
11- بازبینی و تصویب قانون جهت ایجاد سازو کارهای مشاركت دانشجویان و اساتید در اداره امور موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی.
12- تصویب قانون برای گسترش فعالیت بخش خصوصی و تعاونی در تولید، عرضه و صدور قناوری اطلاعات و نرم افزارهای مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
13- بازنگری و بهبود در قوانین مرتبط با نظامات استخدامی، اداری، حقوق و دستمزد و بازنشستگی فرهنگیان، دانشگاهیان و نخبگان علمی، هنری و فرهنگی کشور با رعایت اصل بهره مندی حداکثری از تجارب و اندوخته های اصحاب علم، هنر و اندیشه.
14- بازبینی و تصویب قوانین مرتبط با نحوه تأسیس و فعالیت تشکل ها، موسسات و نهادهای علمی، فرهنگی و حرفه ای غیردولتی.

فصل پنجم: امور سیاسی و روابط خارجی

راهبردها و جهت گیری های کلان در امور سیاسی و روابط خارجی:
1- ارایه چهره منطقی و رحمانی از اسلام و نفی خشونت و تروریزم و مقابله با سوء استفاده از ادیان الهی در مناسبات داخلی و خارجی.
2- حمایت از آزادی های فردی و گروهی در عرصه سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون اساسی و رعايت اصل نهم قانون اساسي در تفكيك ناپذير بودن آزادي،‌استقلال،‌وحدت و تماميت ارضي كشور در جمهوري اسلامي ايران.
3- فراهم آوردن زمینه های مناسب مشارکت بخش های مختلف جامعه( زنان، جوانان، دانشجویان و...) در عرصه های گوناگون سیاسی.
4- حمایت از گسترش و تثبیت فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی در جهت تقویت مردم سالاری، همبستگی و وفاق ملی و حمایت از توسعه نهادهای مدنی.
5- احیاء رویکرد تنش زدایی و اعتماد سازی در روابط خارجی و پرهیز از سیاست های جنجال آفرین و کسب مجدد وجاهت بین المللی و مقابله با انزوای سیاسی ایران.
6- بهره برداری از موقعیت ممتاز کشور در منطقه و جهان و ایجاد مناسبات جدید در سطوح منطقه ای و بین المللی.
7- حمایت از حل مشکلات مزمن در حوزه ارتباطات خارجی به ویژه روابط با همسایگان( سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
8- تسهیل مبادلات خارجی و افزایش سهم ایران در بازهای جهانی کالا، خدمات، نیروی کار، سرمایه، علوم و فناوری.
9- تلاش یرای رفع تحریم های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری برقرار شده بر علیه ایران.
10- حرکت در جهت تشکیل قطبهای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی به منظور مقابله با ایجاد جهان تک قطبی.

برنامه ها و اولویت های در حوزه امور سیاسی و روابط خارجی:
1- نظارت بر چگونگی اجرای برنامه چهارم توسعه کشور در حوزه سیاسی و روابط بین الملل و پیگیری اجرای احکام، اهداف و اقدامات مرتبط با این حوزه و ارزیابی عملکرد مدیریت اجرایی کشور در این خصوص.
2- بازبینی و تصویب قوانین مرتبط با حقوق سیاسی و اجتماعی شهروندان و حمایت از فعالیت های قانونی آنها.
3- تصویب قوانین لازم جهت توسعه مشارکت سیاسی جامعه در قالب احزاب و تشکل هاي سياسي، نهادینه کردن حضور آنها در فرایند تصمیم سازی و انجام فعالیت ها.
4- بازبینی و اصلاح قوانین مرتبط با انتخابات و تعیین جایگاه شایسته برای احزاب قانونی در راستای برگزاری انتخابات حزبی در کشور.
5- تصویب قوانین لازم جهت انسجام، سازگاری و هماهنگی در همه فعالیت های مرتبط با روابط خارجی.
6- بازبینی و تصویب قوانین لازم جهت تسهیل در مبادلات خارجی و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی کالا، خدمات، نیروی کار، سرمایه ،علوم و فناوری.
7- تصویب قوانین لازم جهت تداوم و تعمیم راهبرد تنش زدایی و اعتماد سازی در روابط خارجی.
8- بهره گیری از دستاوردهای ملی و تجارب جهانی در ترجیح منافع ملی و رعایت مصالح ملی در روابط خارجی و ملحوظ نمود سازکارهای اجرایی آن در قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران.
9 - تصویب سازکارهای قانونی جهت عدم تأثیرگذاری رقابتهای سیاسی و حزبی داخلی در راهبردها و سیاستهای کلان جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی.

فصل ششم: امور امنیتی، دفاعی و قضایی

راهبردها و جهت گیری های کلان امنیتی، دفاعی و قضایی:
1- رفع تهدیدهای امنیتی در عرصه ملی و کاهش و تعدیل تهدیدات منطقه ای و جهانی از طریق تقویت اقتدار و مقبولیت جمهوری اسلامی.
2- افزایش و سامان دهی توان بازدارندگی دفاعی کشور با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی.
3- گسترش همکاری امنیتی و دفاعی فراملی در جهت ارتقای امنیت ملی و منطقه ای و افزایش توان دفاعی کشور.
4- ارتقای امنیت اجتماعی از طریق تقویت مشارکت عمومی و مقابله با ریشه های پیدایش و گسترش جرایم و نابسامانی های امنیتی و اجتماعی.
5- استقرار و تقویت امنیت و ثبات در سطوح فردی، گروهی و اجتماعی جهت توسعه فعالیت های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی.
6- ارتقای توان حقوقی نظام قضایی کشور به ویژه از جنبه بین المللی به منظور حضور فعال و موثر در محاکم بین المللی و حفظ و صیانت از حقوق و منافع ملی و دفاع از حقوق ایرانیان در سراسر جهان.
7- روزآمد کردن قوانین و مقررات کیفری و حقوقی به تناسب نیازهای ملی و بین المللی و فراهم سازی زمینه های لازم جهت تحقق توسعه قضایی.
8- توسعه صنایع دفاعی کشور با درک ضرورت ها، اولویت ها، حذف فعالیتهای موازی و غیرضروری، بهره برداری از ظرفیت های بلا استفاده و سرمایه های غیرمولد و کارآمد کردن صنایع دفاعی.
9- حمایت از توسعه پژوهش های استراتژیک در عرصه های امنیتی، دفاعی و قضایی در راستای تقویت بنیان های حاکمیت ملی و بهره گیری بیشتر از ظرفیت های غیردولتی.
10- حمایت از توسعه و نوسازی مولفه های اقتدار ملی و تجهیز نیروهای امنیتی، دفاعی و قضایی کشور به امکانات هوشمند و مدرن.

برنامه ها و اولویت ها در حوزه امورامنیتی ، دفاعی و قضایی:
1- نظارت بر چگونگی اجرای برنامه چهارم توسعه در حوزه های امنیتی، دفاعی و قضایی و پیگیری اجرای احکام، اهداف و اقدامات مرتبط با این حوزه ها و ارزیابی عملکرد مدیریت اجرایی کشور در این خصوص.
2- بازبینی و تصویب قوانین لازم جهت بهره گیری نیروهای امنیتی، دفاعی و قضایی از فناوریهای جدید و پیشرفته و ارتقاء برنامه های آموزشي آنها.
3- تصویب قوانین لازم جهت توسعه پژوهش های راهبردی و کاربردی در عرصه امور امنیتی، دفاعی و قضایی و بهره گیری از ظرفیت های ملی و به ویژه قابلیت های بخش غیردولتی.
4- برقراری ساز و کارهای قانونی جهت الزام نیروهای امنیتی، دفاعی و قضایی به افزایش توان در انجام فعالیت ها و عملیات پیشگیرانه و مقابله هوشمندانه در جلوگیری از تهدیدات امنیتی و جرائم اجتماعی.
5- تصویب قوانین لازم جهت شفاف سازی ،کارآمدی و مسئولیت پذیری نهادهای امنیتی، دفاعی و قضایی کشور در راستای منافع ملی و رعایت حقوق اجتماعی مردم.
6- بازبینی و اصلاح قوانین مدنی، کیفری و آیین دادرسی.
7- اصلاح قانون تشکیل داده گاه های عمومی و انقلاب
8- بازبینی و تصویب قوانین حمایت از حریم خصوصی، مجازات اسلامی، صیانت از جایگاه مجلس و نمایندگان، تعریف جرم سیاسی، جرایم رایانه ای، ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد.

فصل هفتم: امور اداری و مدیریتی

راهبردها و جهت گیری های کلان اداری و مدیریتی:
1- برقراری نظام اداری کارآمد، خدمتگذار و پاسخگو از طریق تحقق اصل شایستگی در نظام اداری، ایجاد محیط مناسب برای رشد کرامت انسانی، فضایل اخلاقی، سلامت، شفافیت و نظارت پذیری دستگاه ها و دولت.
2- تنظیم و برپایی روابط شایسته بین قوای جمهوری اسلامی و همچنین روابط مجلس شورای اسلامی با سایر ارکان نظام به صورت قانونمند و نهادینه شده.
3- کاهش مسئولیت های تصدی دولت( واگذاری وظایف و تصدی ها به شوراها، نهادهای مدنی و بخش غیردولتی) و تقویت حضور موثر دولت در قلمروهای حاکمیتی.
4- ساماندهی و توسعه منابع انسانی، تقویت و رشد مدیران و برقراری سیستم های انضباطی كارآمد.
5- ارتقای کمی و کیفی حضور زنان در سطوح مختلف مدیریت به تناسب شایستگی ها.
6- بالا بردن بهره وری نظام اداری و تقویت مشارکت مردم جهت برپایی یک نظام توسعه گرا و کارآمد.
7- ارتقای بهره مندی از فناوری اطلاعات در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری ها در کشور و افزایش سرعت و کیفیت خدمات و عملیات اداری.
8- توسعه نظارت مجلس در راستای شفافیت در تصمیمات اجرایی و مقابله با مفاسد اداری و هرگونه سوء استفاده شخصی، جناحی و سیاسی از منابع، امتیازها و امکانات دولتی.
9- تجهیز مدیران کشور به دانش ها و مهارت های کاربردی در راستای بهبود عملکرد و افزایش بهره وری و رعایت استانداردهای ملی.
10- حمایت از سرمایه های انسانی جامعه و فراهم نمودن ساز و کارهای لازم برای بهره گیری از تجارب و تخصص مدیران در بخشهای مختلف دولتی ،عمومی، تعاونی و خصوصی.

برنامه ها و اولویت ها در حوزه امور اداری و مدیریتی:
1- نظارت بر چگونگی اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در حوزه امور اداری و مدیریتی و پیگیری اجرای احکام، اهداف و اقدامات مرتبط با این حوزه و ارزیابي عملکرد مدیریت اجرایی در این خصوص.
2- بازبینی و اصلاح قوانین مرتبط با تحول اداری و برپایی نظام اداری کارآمد.
3- تصویب قوانین جهت بازگشت دولت به وظایف اصلی خود در زمینه های امنیتی، اقتصاد کلان، آموزش، سلامت، زمینه سازی برای تأمین مسکن و زیربناها.
4- تصویب قوانین لازم جهت تمرکز زدایی و واگذاری مسئولیتها به سطوح استانی، منطقه اي،‌شوراها و بخشهاي خصوصي و تعاوني.
5- تصویب قانون جهت تقویت سرمایه های اجتماعی و تعیین راهکارهای توسعه و ارتقای كيفيت اموراداري و مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی ایران.
6- تصویب قانون جهت مقابله با فریب کاری و تعیین مجازات، برای مسئولان و مقاماتی که با ارایه آمار و مطالب دروغ قصد فریب مردم و جامعه را دارند.
7- تصویب قوانین لازم جهت جداسازی حوزه مسائل اداری و اجرایی کشور از حوزه مسائل و چالشهای رقابت آمیز سیاسی، اجتماعی و محلی با تفکیک عرصه های دولتی و مدنی از یکدیگر.
8- تصویب قوانین جهت حمایت از منابع انسانی کشور بویژه مدیران در بخشهای مختلف دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی و فراهم کردن سازو کارهای قانونی جهت بهره گیری از تخصص و تجربه آنان.

 

منتجب‌نيا:
ـ بدون ائتلاف اكثر كانديداهاي‌ما مشترك است
ـ چهره‌هاي شناخته شده براي كانديداتوري اقدام كنند
ـ ليست اعتمادملي پس ازتاييد صلاحيت‌هانهايي مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي با اظهار ناخشنودي از اين‌كه " تا اين لحظه چهره‌هاي شاخص و شناخته شده كم‌تر براي انتخابات مجلس هشتم ثبت‌نام كرده‌اند" در عين حال اظهار اميدواري كرد كه " تا پايان فرصت باقي‌مانده اين افراد نيز براي ثبت‌نام اقدام كنند."

حجت الاسلام و المسلمين رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) درباره برنامه‌هاي حزب اعتماد ملي بعد از مرحله‌ ثبت‌نام كانديداها گفت: پس از اين مرحله منتظر تاييد صلاحيت‌ها مي‌مانيم تا پس از اين مرحله نيز فهرست خود را نهايي كنيم.

وي با اشاره به اين‌كه " قرار بر اين بود كه از روز اول ثبت‌نام‌ها كار هيات‌هاي اجرايي آغاز شود" گفت: حزب اعتماد ملي از بين افراد واجدالشرايط و كانديداهاي تاييد صلاحيت شده ليست خود را نهايي مي‌كند.

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي خاطرنشان كرد: البته اگر چنانچه در ميان كانديداها كساني به ناحق رد صلاحيت شده باشند حزب وظيفه خود مي‌داند از حقوق حقه آن افراد تا حد ممكن دفاع كند و همه‌ امكانات خود را براي دفاع از اين حق به كار گيرد.

منتجب‌نيا همچنين درباره اشتراكات ميان حزب متبوعش و ساير گروه‌هاي اصلاح‌طلب گفت: پيش‌بيني ما اين است كه بدون آن‌كه بخواهيم ائتلاف كنيم اكثر كانديداهاي ما مشترك هستند.

اين فعال سياسي با تاكيد بر " پرهيز از هرگونه تخريب و تهمت زدن به افراد در انتخابات مجلس هشتم" گفت: احترام به شخصيت همه‌ انسان‌ها به ويژه انسان‌هاي با ايمان و نخبگان جامعه يك وظيفه انساني و اسلامي است كه در آيات و روايات بسيار مورد تاكيد و توصيه قرار گرفته است.

وي نخبگان را عصاره‌ فضايل جامعه توصيف كرد و گفت: تخريب نخبگان و شخصيت‌هاي برجسته و موجه، تخريب انسانيت و توهين به يك ملت است.

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي با اظهار تاسف نسبت به " تخريب و هتك حرمت برخي افراد در گذشته توسط بعضي افراد و گروه‌ها"‌ خاطرنشان كرد: اين كار در گذشته با انگيزه و هدف مشخص صورت مي‌گرفت. برخي رقيب را براي كسب پايگاه خود در جامعه تخريب مي‌كردند كه اين جزو زشت‌ترين كارهاست كه انسان با ويراني برخي افراد و رقباي خود به سامان برسد و از اين راه كسب شخصيت كند و با از بين بردن شخصيت يك نفر بخواهد ارتزاق كند.

منتجب‌نيا اين كار را " يك بداخلاقي انتخاباتي بسيار زشت" عنوان كرد و گفت: در انتخابات گذشته برخي گروه‌هاي سياسي به تخريب افراد اقدام مي‌كردند و به آن‌ها تهمت و انگ مي‌زنند و برخي افراد و جريانات را ضد انقلاب و ضد ولايت فقيه و ضد نظام معرفي مي‌كردند.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه " از نظر رواني تخريب ريشه در ضعف شخصيت افراد دارد" گفت: كساني كه احساس ضعف و ناتواني و عقده حقارت مي‌كنند، دست به تخريب رقيب مي‌زنند كه از نظر روانكاوي، ريشه تخريب كردن عقده رواني، خودكم‌بيني و احساس حقارت و ضعف شخصيت افراد است.

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در پايان گفت‌وگوي خود با ايسنا " پايگاه اجتماعي ضعيف در بين مردم" را يكي ديگر از دلايل تخريب و هتك حرمت افراد عنوان كرد و گفت: وقتي يك گروه و جريان پايگاه اجتماعي قوي در بين مردم نداشته باشند و بداند كه مردم به آن بدبين هستند براي بازسازي پايگاه اجتماعي خود اقدام به تخريب شخصيت افراد و گروه‌ها مي‌كند.

 

محمدكاظم انبارلويي در گفت‌وگو با ايسنا:
برگزاري انتخابات سالم در گرو رعايت اخلاق است
اين انتخابات بايد به عرصه‌ كارآمدي نظام تبديل شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

«محمدكاظم انبارلويي» گفت: انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان بايد بتوانند در سايه‌ي حاكميت قانون انتخابات را به عرصه‌ي كارآمدي نظام تبديل كنند.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در شهر يزد كه طي آن بر پرهيز از هرگونه بداخلاقي، تخريب و تهمت‌زدن به نامزدهاي انتخاباتي و علاقه‌مندان آن‌ها تاكيد شد، گفت: برگزاري يك انتخابات آزاد و سالم منوط به اين است كه هر يك از نامزدها تنها به معرفي خود و صلاحيت‌هايشان بپردازند و از هر گونه نفي ديگران در جهت اثبات خود پرهيز كنند.

وي افزود: در يك انتخابات سالم بايد قانون در همه‌ي مراحل ملاك قرار گيرد و مردم نيز كاملا آزاد باشند،‌ انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان بايد بتوانند در سايه‌ي حاكميت قانون انتخابات را به عرصه‌ي كارآمدي نظام تبديل كنند.

سردبير روزنامه‌ي رسالت رهنمودهاي مقام معظم رهبري را در اين راستا بسترساز و زمينه‌ساز يك انتخابات آزاد و سالم دانست و ابراز اميدواري كرد همه با رعايت اين رهنمودها بتوانند در برگزاري اين نوع از انتخابات سهيم باشند.

انبارلويي هم‌چنين درباره اين بخش از فرمايشات مقام معظم رهبري كه هتك آبرو و تخريب را در شب‌نامه‌ها، مطبوعات، پايگاه‌هاي اينترنتي و ديگر رسانه‌ها به هيچ وجه صحيح و به مصلحت ندانستند،‌ تصريح كرد: در هر انتخابات ممكن است برخي براي تخريب رقيب به شايعه‌پراكني روي آورند كه اين كار قبلا از طريق شب‌نامه‌ها و وسايلي از اين دست و در حال حاضر از طريق پايگاه‌هاي اينترنتي صورت مي‌گيرد.

وي افزود: ضروري است تا براي برگزاري يك انتخاب سالم از اين نوع تخريب‌ها دوري شود.

انبارلويي با بيان اين‌كه نبايد آبرو و حيثيت افراد را در جريان انتخابات خدشه‌دار كرد، گفت: چنين رهنمودهايي در انتخابات قبلي هم وجود داشته است و شخص ايشان همواره قبل از برگزاري انتخابات رهنمودهايي كاملا اخلاقي براي انتخابات داشته‌اند.

اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه‌ي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه كدام يك از افراد يا جريان‌هاي موجود به اين نوع تخريب‌ها روي آورده‌اند و اين‌كه آيا جناح مقابل شما چنين رويكردي دارد يا نه،‌ گفت: من نمي‌توانم گروه خاصي را نام ببرم، اين رويكرد فقط مربوط به افراطيون جناح دوم خرداد است و ربطي به خود اين جريان ندارد.

 

سروري درگفت‌وگوباايسنا:
تا دو، سه روز آينده فهرست را ارائه مي‌كنيم
ناطق‌نوري اعلام كرده كه كانديداتوري‌اش منتفي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

عضو هيأت اجرايي جبهه‌ي متحد اصولگرا گفت: تلاش جبهه‌ي متحد آن است كه تا دو، سه روز آينده فهرست خود را ارائه كند، البته در اين راستا دقت فداي سرعت نخواهد شد.

پرويز سروري در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه سعي مي‌كنيم به گزينه‌هاي حداكثري و مناسب دست يابيم، گفت: دكتر ولايتي هنوز قاطعانه اعلام نكرده كه در انتخابات شركت مي‌كند يا نه. حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناطق‌نوري نيز قطعا اعلام كرده كه كانديداتوري او در انتخابات منتفي است اما دكتر لاريجاني به احتمال قوي شركت خواهد كرد.

به گفته‌ي وي، بحث سرليست‌ها منوط به بسته شدن ليست است و در واقع جبهه‌ي متحد عجله‌اي براي تعيين سرليست ندارد چون بعد از بستن فهرست‌ها فرصت كافي براي تعيين سرليست وجود دارد.

نماينده‌ي مردم تهران افزود: جبهه‌ي متحد در اكثر شهرستان‌ها به نتيجه رسيده اما در كلان‌شهرها به علت تعدد كانديداها احتياج به دقت و بررسي بيشتري وجود دارد.

سروري تأكيد كرد كه ثبت‌نام افراد جهت كانديداتوري در انتخابات منوط به بسته شدن ليست نيست

 

فهرست اصولگرايان در دو روز آينده نهايى مى شود

دبير اجرايى جبهه متحد اصولگرايان اعلام كرد: فهرست اصولگرايان براى انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراى اسلامى در دو روز آينده نهايى خواهد شد.
سيد شهاب الدين صدر درپاسخ به اين پرسش كه سرفهرست اصولگرايان در تهران چه كسى خواهد بود،گفت : بعد از نهايى شدن فهرست، اگر لازم باشد تعيين سرفهرست را بررسى خواهيم كرد اما چون تمام افراد فهرست ما از افراد شاخص هستند، بنابراين فرقى نمى كند چه كسى سرفهرست باشد.

شعار انتخاباتى حزب اعتماد ملى اعلام شد

سخنگوى حزب اعتماد ملى خبر داد: «چو ايران نباشد تن من مباد، تداوم راه امام، تداوم اصلاحات با اعتماد ملى» به عنوان شعار انتخاباتى اين حزب برگزيده شده است.اسماعيل گرامى مقدم گفت: اين شعار كه با شعر فردوسى شاعر ايرانى آغاز شده، از ميان ۲۲ شعار مطرح شده براى انتخابات مجلس هشتم گزينش شده است.وى با بيان اين كه « در شعر فردوسى، عزت و عظمت ايران اسلامى متبلور است» افزود: در عين حال انديشه هاى جريان خط امام (ره) و اصلاحات در حال حاضر و تداوم راه امام و تداوم اصلاحات با اعتماد ملى، نياز شرايط فعلى و آينده كشور است؛ از اين رو اين شعار انتخاب شده است.

۱۲ نفر از كانديداهاى جبهه متحد اصولگرايان در تهران قطعى شدند

عضو شوراى مركزى جبهه متحد اصولگرايان گفت : ۱۰ تا ۱۲ نفر براى قرار گرفتن در ليست كانديداهاى جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم قطعى شده اند.عليرضا زاكانى گفت: يك ليست حدوداً ۶۸ نفره را در حال بررسى داريم كه ۱۲ ـ ۱۰ نفر آنها براى كانديداتورى و قرار گرفتن در ليست جبهه متحد اصولگرايان در تهران مسجل هستند و ان شاء الله در روزهاى آينده باقى افراد نيز مشخص خواهند شد. وى در پاسخ به سؤالى در خصوص كانديداتورى لاريجانى از قم نيز اظهار داشت: شوراى اصولگرايان در قم درخواست كرده است كه آقاى لاريجانى از قم در انتخابات شركت كنند و ما نيز در تهران اين درخواست را از آقاى لاريجانى داشته ايم و اميدواريم آقاى لاريجانى از تهران كانديدا شوند.

مردم فريب شعارهاى انحرافى را نخورند

عضو جبهه متحد اصولگرايان گفت: امروز بايد در همه عرصه هاى رقابت سياسى دقت كنيم تا مردم آگاهانه تصميم بگيرند و فريب شعارهاى جذاب را كه انحرافات اساسى در پشت آنها است، نخورند.الياس نادران افزود: آنهايى كه به دنبال نشان دادن دوگانگى در حاكميت و نهادهاى انتخابى و انتصابى بودند، خواستار شكاف در اين وحدت و انسجام ملى هم بودند، اما موفق نشدند و مردم واكنش نشان دادند كه اين واكنش تا به حال هم ادامه دارد.

 

مصباحي مقدم پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس هشتم:‌
ـ كانديداي جبهه متحد هستم
ـ مجلس هشتم كارشناسي‌تر خواهد بود
ـ كنترل تورم مهمترين اولويت مجلس هشتم است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت الاسلام و المسلمين غلامرضا مصباحي مقدم روز چهار‌شنبه با حضور در فرمانداري تهران نسبت به ثبت‌نام براي كانديداتوري در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي اقدام كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين غلام‌رضا مصباحي مقدم پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه " كانديداي جبهه متحد اصولگرايان هستم" در پاسخ به اين پرسش كه در صورت حضور در مجلس مهمترين اولويت شما چيست؟ گفت: كنترل تورم مهمترين اولويت است و پس از آن ايجاد اشتغال و رفع محروميت از همه كساني كه در سطوح مختلف جامعه ما دچار محروميت شده اند را در نظرداريم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا مجلس هفتم در مهار تورم ناكام بوده است؟ تاكيد كرد: مجلس هفتم را به دو دوره تقسيم مي‌كنم؛ دوره دو ساله اول و دوساله آخر. دوره دو ساله اول مجلس درمهار تورم موفق بود و در آن نرخ تورم از ‌٢/١٥ به ‌٣/١٠ در فروردين ‌٨٥ رسيد. در دوره دوم و ورود دولت آقاي احمدي نژاد با توجه به شوق خدمت فوق‌العاده دولت، راه غلط طي شد و تزريق نقدينگي به شدت انجام گرفت و با مخالفت ما نيز روبرو شد اما مجلس به هرحال به نظر دولت اعتماد كرد و در نهايت تورم ايجاد شد. امروز هم راه هاي مهار تورم را به دولت پيشنهاد كرده‌ايم، اميدواريم حتي در ماه‌هاي باقي مانده ازعمر اين مجلس دولت در اين مورد خردمندانه عمل كند و بتواند تورم ايجاد شده را برگرداند.

به گزارش ايسنا وي تاكيد كرد: در دوره اول كاهش ‌٥ درصد در نرخ تورم چيز كمي نبود.

خبرنگاري پرسيد: آيا وجود همين تركيب درمجلس هشتم با توجه به مسايلي كه فرموديد، فكر نمي‌كنيد موثر نباشد.

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز خاطرنشان كرد: اتفاقا همين مساله موجب شده بود من در ثبت نام ترديد و احساس كنم كه مبادا حضور ما در مجلس آن اثري كه بايد را نداشته باشد. من هيچ اصراري هم به اين كه وارد مجلس شوم ندارم. مشورت‌هايي كه كردم مرا به اين جمع‌بندي رساند كه احتمالا مجلس آينده مجلس قوي‌تر و البته كارشناسي‌تري خواهد بود. اگر چنين باشد يك مجلس داراي كارشناسان قوي مي‌تواند در مقابل پيشنهاداتي كه منجر به آثار نامبارك مي‌شود، بايستد.

وي خاطرنشان كرد: حتما مي‌دانيد كه اين روزها نيز مجلس هفتم در مقابل بعضي از پيشنهادات دولت مقاومت كرد و اين مقاومت نشان دهنده وجود رگه‌هاي قوي كارشناسي در همين مجلس است، اما انتظار داريم مجلس بعدي قوي‌تر از اين مجلس باشد.

مصباحي‌مقدم درباره پيش‌بيني از تركيب مجلس آينده گفت: پيش از آن‌كه به تركيب سياسي نظر داشته باشم، تركيب كارشناسي را مدنظر قرار مي‌دهم. معتقدم مجلس آينده كارشناسانه‌تر از مجلس امروز است و علي‌القاعده با توجه به رقابت شديدي كه بين گروه‌هاي سياسي وجود دارد، كساني كه از شهرت و سابقه خدمت بهتر برخوردارند به مجلس راه پيدا مي‌كنند و در اين صورت مجلس، مجلس قويتري است.

وي تاكيد كرد: مردم در طول سال‌هاي پس از انقلاب حمايت خود را از نظام اعلام كرده‌اند و هرجا هم براي نظام احساس خطر كرده‌اند، با قوت بيشتري حضور پيدا كرده‌اند. حمايت مردم همواره خوب بوده است. تصور مي‌كنم اين بار نيز هم به دليل رقابت و هم به دليل حمايت مردم از نظام، حضورشان گسترده خواهد بود.

اين نماينده مجلس گفت: عملكرد مجلس هفتم را مثبت مي‌دانم اما نه در حد انتظارات خودم. انتظارات من بيش از اين بود. شايد مجلس مي‌توانست بيش از دو برابر آن‌چه كه امروز كار كرده است، كار و به مردم خدمت كند.

به گزارش ايسنا خبرنگاري پرسيد: آيا جامعه روحانيت مبارز براي اين‌كه رقابت بيشتري در انتخابات انجام شود و تعيين صلاحيت‌ها به درستي صورت گيرد، تمهيدي دارد و رايزني با بزرگان انجام مي‌دهد؟

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز پاسخ داد: جامعه روحانيت مبارز هيچ نقشي در تعيين صلاحيت‌ها ندارد. رايزني با بزرگان نظام هم بدين گونه نيست كه آن‌ها را از انجام وظايف قانوني‌شان منصرف كنيد. جامعه روحانيت مبارز به عنوان تشكل علمايي نقشي در تعيين صلاحيت‌ها ندارد؛ بنابراين نبايد ازآن انتظار داشت در اين زمينه نقش‌آفريني كند. به هر حال همواره بر اعتدال و رعايت قانون و حقوق مردم و كانديداها تاكيد كرده است.

مصباحي‌مقدم هم‌چنين درباره نقاط قوت بودجه ‌٨٧ گفت: بودجه پيشنهادي ‌٨٧ بودجه‌اي نسبتا انقباضي است و مجموعه اتكا به ارز در آن كاهش پيدا كرده است. سهم هزينه‌هاي جاري نسبت به كل هزينه‌ها كاهش پيدا كرده و طبعا سهم هزينه‌هاي عمراني افزايش يافته است كه با توجه به كاهش رديف‌ها از شفافيت نسبي بيشتري برخوردار شده است. اين‌كه مسوولين هر وزارت‌خانه را مسوول بودجه آن وزارت خانه قرار داده‌اند و همه دستگاه‌هايي كه به نحوي از نظر ماهيت كار مرتبط با آن وزارت‌خانه شوند و بودجه‌شان را از طريق آن بگيرند و امكان نظارت را به وجود بياورند، يكي از امتيازات بودجه است.

وي گفت: البته يك نكته قابل توجهي وجود دارد كه معتقديم بايد اصلاح شود و اميدوارم حتما مجلس آن را اصلاح نمايد و آن اين كه دست وزرا نبايد براي جابه جايي بودجه دستگاه‌هاي زيرمجموعه‌شان بسيار باز باشد، بلكه بايد هر دستگاهي مطابق با وظايفي كه دارد بودجه اش مشخص باشد. البته بودجه دستگاه‌ها مشخص است، اما تغيير و تحولش نبايد به طور مطلق در اختيار وزير باشد.

وي گفت: اگر بنابراين باشد كه وزير صاحب اختيار مجموعه بودجه و جابه جايي آن باشد امكان نظارت را از بين مي‌برد اما اگر رديف‌هايي كه مستقلا براي هر زيرمجموعه ذكر شده محفوظ بماند و وزير نتواند به طور كامل و مطلق تغيير و تحول در بودجه‌ها بدهد امكان نظارت همچنان براي مجلس باقي است

 

انصاري‌راد پس از ثبت‌نام براي انتخابات مجلس هشتم:‌
كانديداي مستقلم ولي ائتلاف اصلاح‌طلبان را تاييد مي‌كنم

جت‌الاسلام و المسلمين حسين انصاري‌راد روز چهار‌شنبه با حضور در ستاد انتخابات كشور نسبت به ثبت‌نام براي كانديداتوري در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي از حوزه‌ انتخابيه نيشابوراقدام كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي پس از ثبت‌ نام در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه " از سوي هيچ حزب و گروهي كانديدا نمي‌شوم، بلكه به صورت مستقل در انتخابات كانديدا شده‌ام" گفت: درست است كه به صورت مستقل شركت مي‌كنم اما ائتلاف اصلاح‌طلبان را تاييد مي‌كنم.

وي ادامه داد: همه عمرم را در خدمت به كشور صرف كرده‌ام و اكنون نيز براي همين موضوع ثبت‌نام مي‌كنم.

انصاري‌راد با اشاره به نمايندگي خود در مجالس اول، پنجم و ششم، گفت: خط‌مشي و برنامه‌هاي من مشخص است و قطعا اقتصاد را از سياست و امور اداري كشور جدا نمي‌بينم

 

سه تشكل جديد به ائتلاف اصلاح‌طلبان پيوستند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

واحد خبري كميته تبليغات و اطلاع‌رساني ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان از پيوستن سه تشكل جديد به ائتلاف اصلاح‌طلبان خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اسامي اين سه تشكل از اين قرارند: 1- كانون همبستگي دانشجويان و فارغ‌التحصيلان استان تهران، 2- جامعه روحانيت مبارز تبريز، 3- مجمع كارمندان خط امام.

با پيوستن اين سه تشكل جديد مجموع احزاب و تشكل‌هاي ائتلاف اصلاح‌طلبان به 29 حزب و تشكل رسيده است.

 

گردهمايي ائتلاف حزب‌الله ايران براي انتخابات مجلس در خراسان برگزار شد
علي عسگري: ارتباط خوبي با جبهه متحد اصول‌گرايان داريم

خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: سياسي

اولين گردهمايي منطقه‌اي ائتلاف حزب‌الله ايران براي انتخابات مجلس هشتم شوراي اسلامي در منطقه شمال شرق كشور برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منطقه خراسان، در اين گردهمايي كه با حضور حجت‌الاسلام علي عسگري، نايب‌رييس كميسيون اصل نود و سخنگوي فراكسيون حزب‌الله در مجلس شوراي اسلامي و مهدي چراغچي، قائم‌مقام منطقه و دبير ائتلاف حزب‌الله ايران در منطقه شمال شرق كشور، هم‌چنين تني چند از فعالان سياسي و تشكل‌هاي حزبي همسو برگزار شد، با تاكيد بر سفارش مقام معظم رهبري مبني بر تحقق اتحاد ملي و انسجام اسلامي، بر هر چه باشكوه‌تر برگزارشدن و نيز راهكارهاي حضور حداكثري مشاركت مردم در انتخابات مجلس هشتم تاكيد شد.

عسگري در اين رابطه گفت: ائتلاف بزرگ حزب‌الله فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را دنبال مي‌كند و ارتباط خوبي بين اين ائتلاف و دكتر صدر به عنوان نماينده جبهه متحد اصول‌گرايان به وجود آمده كه فكر مي‌كنم به جمع‌بندي خوبي برسد.

وي ادامه داد: فراكسيون حزب‌الله نيز كميته‌هايي را در داخل و خارج مجلس تشكيل داده و ضمن در اولويت قراردادن حمايت از فعالان و نمايندگان فعلي فراكسيون به شناسايي دو هزار نفر غير از نمايندگان فعلي در خارج از مجلس پرداخته تا پس از پالايش و تكميل تحقيقات توسط كميته به حمايت از آن‌ها در تمامي حوزه‌هاي انتخاباتي سراسر كشور پرداخته شود.

در ادامه مهدي چراغچي به بيان برنامه‌هاي اين ائتلاف براي شركت در انتخابات پرداخت و اعلام كرد: ائتلاف بزرگ حزب‌الله ايران در راستاي بيانات مقام عظماي ولايت مبني بر اتحاد ملي و انسجام اسلامي، تقويت جريان اصول‌گرايي و مشاركت حداكثري مردم در انتخابات صورت پذيرفته است.

وي خاطرنشان ساخت: حضور چهره‌هاي شاخص روحاني و انقلابي نظير آيت‌الله مهدوي كني و ابراز همكاري و همدلي چهره‌هاي اصول‌گرا مانند دكتر ولايتي، دكتر محسن رضايي، دكتر قاليباف و دكتر لاريجاني موجب تسريع و شتاب‌گيري در روند تشكيل جبهه متحد اصول‌گرايي شده است.

چراغچي خاطرنشان ساخت: در تهران ميان ائتلاف بزرگ حزب‌الله ايران و ساير دوستان جبهه متحد اصول‌گرايان نتايج خوبي حاصل شده است كه نشان‌دهنده تفاهم و همدلي است و ما نيز در استان‌هاي خراسان (منطقه شمال شرق كشور) همسو با اين جريان‌ها به فعاليت پرداخته‌است .

 

داوود سليماني پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس:
قرارگرفتنم در ليست به تصميم ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان بستگي دارد

«داوود سليماني» پس از ثبت‌نام در هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هنوز معلوم نيست در ليستي باشم، اما قاعدتا از طريق گروه‌هاي اصلاح‌طلب وارد انتخابات مي‌شوم.

وي افزود: قرارگرفتنم در ليست به تصميم ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان بستگي دارد. برخي احزاب اسم مرا داده‌اند؛ چون رسما در مشاركت و انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها فعاليت مي‌كنم، از سوي آن‌ها به طور رسمي معرفي شده‌ام.

به گزارش ايسنا، خبرنگاري از سليماني پرسيد « آيا پيش‌بيني مي‌كنيد در اين دوره با رد صلاحيت‌هاي گسترده مواجه باشيم» كه سليماني گفت: چرا تفال بد مي‌زنيد. ان‌شاء‌الله همه‌ي صلاحيت‌ها تاييد شود، اگر نشد آن موقع بحث ديگري است؛ اما فكر نمي‌كنم رد صلاحيت‌ها گسترده باشد.

يكي ديگر از خبرنگاران گفت: « يكي از اعضاي شوراي نگهبان پيش از اين گفته بود كساني كه در مجلس ششم رد صلاحيت شده‌اند، صلاحيتشان تاييد نشود»

سليماني در پاسخ گفت: آن موقع مرداد بود. تا دي ماه احتمالا اتفاقات زيادي افتاده است؛ اتفاقاتي كه بخشي از آن مربوط به ارتباطاتي است كه مسوولان نظام با هم دارند و بخشي ديگر مربوط به شرايطي است كه در حال حاضر در آن قرار داريم. صحبت‌هاي آقاي ....بعد از اين مدت دستخوش بازنگريي‌ها توسط شوراي نگهبان شده است، ان‌شا‌ءالله.

يكي از خبرنگاران گفت: يكي از مسوولان مدتي پيش گفته بود كساني كه تاييد صلاحيت نشده‌اند لطفا ثبت‌نام نشوند، نظر شما چيست؟ سليماني گفت: اين نظر شخصي آن‌هاست، آن‌ها دستگاه نظارتي نيستند. قاعدتا بر اساس حدس‌ها و گمان‌هاي شخصي اين سخنان مطرح مي‌شود.

خبرنگار ديگري پرسيد: « آيا فكر نمي‌كنيد عملكردهاي مجلس ششم باعث روي آوردن مردم به مجلس هفتم باشد»، كه سليماني گفت: تغييرات اين‌چنيني تك‌بعدي نيست، بلكه فرآيندي از بردارهاي متفاوت و مسائل موثري در مجموعه حاكميت وجود دارد كه قطعا تاثير بيشتري داشته‌ است

 

ـ مرتضي الويري پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس هشتم:‌
تمايل مردم به حضور گسترده در انتخابات بيشتر شده است
ـ دعايي و ميرمحمد صادقي نيز ثبت‌نام كردند

رتضي الويري روز چهار‌شنبه با حضور در فرمانداري تهران نسبت به ثبت‌نام براي كانديداتوري در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي اقدام كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) شهردار اسبق تهران پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: دوستان اعتماد ملي لطف كردند و اسم مرا در ليست خود قرار دادند. از ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نيز با من تماس گرفتند و گفتند براي ثبت‌نام اقدام كنم.

وي در مورد ميزان مشاركت مردم در انتخابات گفت: تصورم اين است كه به دليل مشكلات موجود، تمايل مردم به شركت در انتخابات و حضور گسترده در آن بيشتر شده است؛ چراكه احساس مي‌كنند حضورشان مي‌تواند تهديدهاي خارجي را رفع كند.

وي افزود: در انتخابات آينده دسته‌بندي‌هاي كهن و پيشين تغيير مي‌كند اما در مجموع مي‌توان گفت تمايل مردم به سمت كساني است كه مشكلات را بيشتر مي‌توانند حل كنند و براي مشكلاتي كه مردم با آن‌ مواجه هستند، راه‌حل ارائه دهند.

وي گفت: مهم‌ترين اولويت مجلس هشتم، حل مشكلات اقتصادي و هدايت دولت و جامعه به سوي برنامه‌ريزي و بازگشت به چارچوب‌هاي قانونمند توسعه اقتصادي است.

به گزاش ايسنا،‌ هم‌چنين حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمود دعايي مدير مسوول روزنامه اطلاعات و حسين ميرمحمدصادقي سخنگوي اسبق قوه قضائيه نيز با حضور در فرمانداري تهران براي انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ثبت‌نام كردن

 

هاشمی رفسنجانی : وعده‌های غیرقابل اجرا در انتخابات منافی با اخلاق اسلامی و انسانی و ملی است

به‌گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از استادان دانشگاه و فعالان سیاسی و فرهنگی ‌استان خوزستان افزود: انتخابات پرشوری که مقام معظم رهبری در یزد بر آن تاکید کردند مهمترین هدف‌ است و این با حضور همه ‌طیف‌های فکری معتقد به نظام و انقلاب میسر است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم و آزاد را در کشور موجب تقویت نظام در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی ذکرکرد و افزود: نهادهای اجرایی نظارتی، گروه‌های سیاسی، احزاب و نامزدها باید در این جهت تلاش کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: داوطلبان نمایندگی باید توجه داشته باشند که وعده‌های غیرقابل اجرا در انتخابات منافی با اخلاق اسلامی و انسانی و ملی است .

رئیس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام همچنین برنامه‌ریزی قبلی کشور را از مهمترین عناصر مدیریت بحران بیان کرد و افزود: استفاده از نیروهای باتجربه و مومنی که با سرمایه‌های انقلاب و کشور شکل گرفته‌اند می‌تواند در رفع معضلات و مشکلات ثمربخش باشد و مانع از ایجاد بحران‌های مقطعی شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دربخش دیگری از سخنان خود استان خوزستان را از مهمترین نقاط کشور دانست و گفت: این استان از لحاظ منابع خدادادی، موقعیت راهبردی و کشاورزی جایگاه بسیار مطلوبی دارد و با مدیریت صحیح می‌توان از کارهای زیربنایی که در این منطقه صورت گرفته است در رفع معضلات مردم استفاده کرد.

در ابتدای‌این دیدار برخی از استادان دانشگاه‌های خوزستان و فعالان سیاسی این استان هرکدام درخصوص مسایل انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، تورم و مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استان خوزستان و مشکلات مردم مطالبی را بیان کردند.

 

ملى – مذهبى‌ها:
ثبت‌نام نمی‌كنیم؛ در انتظار سرنوشت اصلاح‌طلبان می‌مانیم

فعالان ملى – مذهبى با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كردند كه براى انتخابات مجلس هشتم نامزد نخواهند شد.متن اطلاعیه بدین شرح است:

هم‌میهنان!
انتخابات مجلس هشتم، در حالى رفته‌رفته به یكى از مهمترین مسائل سیاسى داخل كشور تبدیل مى‌شود كه با كمال تأسف، ممانعت حاكمیت از برگزارى انتخابات كاملا آزاد و در نتیجه، فقدان پارلمانى مستقل، باعث عدم تحقق مهم‌ترین مطالبه انقلاب اسلامى، یعنى اعمال حق حاكمیت مردم در طول سه دهه گذشته شده است. از سوى دیگر قیم‌مآبى سیاسى، چنانكه به خاطر داریم، مجلس نسبتا مستقل ششم (علیرغم حذف سه نفر از نمایندگان ملى – مذهبى) را با انواع مداخلات نامشروع و تحت محاصره انواع فشارهاى زورمدارانه، چنان زمین‌گیر ساخت كه در كنار رویارویى ناموجه شوراى نگهبان با مصوبات آن مجلس، عملا مردم را نسبت به موثر و كارآمد بودن یك پارلمان دموكراتیك در متن مناسبات جارى دچار تردید ساخت. حاصل آن همه نامرادى‌ها و مقابله‌جویى‌هاى اقتدارگرایانه كه با آرا و مطالبات مسلم مردم صورت گرفت، قلع و قمع نامزدهاى اصلاح‌طلب و تحول‌خواه به عنوان نظارات استصوابى و در جریان برگزارى انتخابات مجلس هفتم بود.

اما مجلس هفتم كه به زعم خویش مى‌خواست سمبل و نمادى از «اصول‌گرایى» مدعایى باشد و در كنار «دولت اسلامى» پس از خاتمى، الگوى خدمت‌رسانى و آبادانى كشور را با شعار «ژاپن اسلامى» به مردم نشان دهد، هر روز به محاق سیاست‌هاى ناكام خویش فرو رفت و ضمن یك هم‌گرایى بى‌سابقه میان همه نهادهاى اصلى حاكمیت، دستاورد قیم‌مآبى سیاسى را كه چیزى جز شكست مدیریت توسعه كلان كشور نیست، به منصه ظهور گذاشت. در این میان آنچه اكنون بیشتر از هر چیز دیگر جلوه مى‌كند، «مسئولیت شكست را به گردن یكدیگر افكندن» است و نه تقسیم غنائم پیروزى و جشن توفیق «مدیریت شیرین اصول‌گرایى».

هم‌میهنان!
نیروى رهایى‌بخش نهفته در عمق جامعه ایران كه انقلاب ضداستبدادى مردم ایران را به پیروزى رساند، با وجود لطماتى كه از جانب جریان‌هاى واپس‌گرا و بازدارنده خورده است، همچنان در برابر انحصارطلبى، توان تداوم دارد و آرمان حاكمیت واقعى مردم را در برابر هر نوع سلطه‌گرى پى مى‌گیرد. بخشى از این پى‌گیرى، پافشارى بر این باور است كه نهادهاى قدرت در مالكیت مشاع و مشترك همه اهالى ایران‌زمین، صرف‌نظر از هر نوع عقیده، جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و ... قرار دارد و در انحصار ابدى هیچ كاست یا الیگارشى قدرتى نیست. اما گرایش مسلطى كه در هر انتخاباتى شرایط یك مجلس مطلوب را از قبل تعیین مى‌كند و نظارت استصوابى شوراى نگهبان را نیز پیشاپیش در این جهت فعال مى‌سازد؛ به وضوح در تقابل آشكار با حق حاكمیت و اراده مردم براى تعیین سرنوشت سیاسى خود قرار دارد.

هم‌میهنان!
ما فعالان ملى – مذهبى با این اعتقاد راسخ كه نهادهاى قدرت نباید در انحصار هیچ گروه ویژه‌ و از پیش‌تعریف‌شده‌اى قرار داشته باشد، نسبت به ثبت‌نام نامزدها در هر انتخاباتى نظرى مساعد دارد و آن را از حقوق مسلم شهروندان و احزاب سیاسى مى‌داند، اما با توجه به سوابق ایام و برخوردهاى حذفى شوراى نگهبان با فعالان ملى – مذهبى در گذشته و نیز مواضع اعلام شده طى هفته‌هاى اخیر كه همگى بر ادامه رویه‌هاى حذفى گذشته تأكید دارد؛ اعلام مى‌كنیم به علت عدم وجود حداقل شرایط ثبت‌نام براى ما، حضور خود را در این مرحله بى‌حاصل مى‌دانیم.

طبیعى است عدم ثبت‌نام فعالان ملى – مذهبى در این مرحله به معناى برخورد قطعى با مراحل بعدى انتخابات نیست و در واقع فرایند و نحوه تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان نمایندگى، موضع نهایى ما را بر اساس منافع ملى و مصالح مردم روشن خواهد كرد.

شوراى فعالان ملى – مذهبى بار دیگر با ابراز تأسف از این كه مكانیسم‌هاى انتخاباتى جارى ضمن كاهش مشاركت سیاسى، لطمه‌هاى اساسى به دموكراسى، امنیت ملى و توان مدیریتى كشور براى حل مشكلات زندگى روزمره مردم وارد مى‌سازد؛ به مسئولان حاكمیت یادآور مى‌شود كه نحوه و روش اداره كشور بر اساس غلبه و سلطه یك استراتژى امنیتى كه نقطه عزیمت و ثقل آن یك‌سره مهار تهدیدهاى دشمنان خارجى و وابستگان داخلى آن است، به وضوح شكست خورده و حاصلى جز عقب‌ماندگى نارواى اقتصادى – اجتماعى ایران‌زمین در بر نداشته است. ولى در حالى كه نظام مدیریت كلان كشور با آن همه درآمدهاى عظیم و زمینه‌ها و استعدادهاى بالقوه عظیم‌تر، از رفع نیازهاى زندگى عادى مردم نیز عاجز است؛ همچنان در پى دانشجو، كارگر، معلم و... منتقد و ناراضى است تا به اتهام واهى «اقدام علیه امنیت كشور» به حبس و بازداشت روانه كند.

اما نصیحت مشفقانه ما این است كه حاكمیت به جاى تداوم رویه‌هاى گذشته، در جهت تأمین شرایط برگزارى انتخاباتى آزاد و سالم، عادلانه و مؤثر گام بردارد.
شوراى فعالان ملى – مذهبى
۱۷ دى ۱۳۸۶

شعار

 کریم ارعنده پور

شعار انتخاباتی اصلاح طلبان هفته گذشته مشخص شد و به این ترتیب فکر می کنم اصلاح طلبان در این زمینه هم از رقیب خود پیش افتاده باشند.

با وجود تبلیغات حاکم که تلاش می شود با یاری رسانه های بزرگ، ائتلاف اصلاح طلبان شکننده نشان داده شود و در عوض پاره ای اختلافات بزرگنمایی شود خوشبختانه ظاهرا اوضاع برعکس است. هفته پیش من در تحلیلی نوشتم که چرا ائتلاف بین دو جریان اصلی حاکم یعنی محافظه کاران و اقتدارگرایان ممکن نیست. در برابر تصور می کنم همه چیز برای ایجاد یک ائتلاف حداکثری در جناح اصلاح طلب با محوریت آقای خاتمی آماده است.

اصلاح طلبان در روزهای گذشته برنامه خود را نیز ارائه دادند که از این نظر هم نسبت به جناح حاکم با همه ید و بیضایش جلو تر هستند. بر اساس برنامه اعلام شده اصلاح طلبان در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی صاحب شعارهای روشن هستند که هر یک در جای خود مطرح می شود و زیر شعار تلقی می شود اما شعار محوری آنها تمی کلی تر و عمومی دارد:


همراه شو عزیز

تنها نمان به درد/ کاین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود

مهمترین تاکید این شعار بر یاری طلبی از همه افرادی است که صاحب دغدغه های مشترک هستند. به عبارت دیگر روح ائتلاف در آن متجلی است و پرهیز از پراکندگی و درماندن به واسطه اختلافات جزئی.

اصلاح طلبان نسبت به جریان رقیب در شرایط تقریبا فقدان رسانه هستند امیدوارم این شعار به اضافه زیرشعارها در زمینه های مختلف، بتواند در این شرایط بی رسانه ای تابلوی مناسبی برای اصلاح طلبان باشد.

ابراز نگراني سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان از روند ثبت‌نام اينترنتي كانديداها

ايسن:اسخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اظهار تاسف از وجود آن‌چه " مشكل در روند ثبت نام اينترنتي كانديداهاي انتخابات مي‌ناميد" گفت: اين نوع بي‌برنامگي و بي‌نظمي در مرحله‌ آغاز انتخابات نگراني‌هاي ما را نسبت به چگونگي برگزاري انتخابات تقويت مي‌كند.

به گزارش عبدالله ناصري افزود: گزارشاتي كه از نحوه‌ي ثبت نام كانديداهاي اصلاح‌طلب به ما مي‌رسد حاكي از اين است كه متاسفانه هنوز نظام ثبت نام وزارت كشور سامان نگرفته است.

وي سيستم ثبت نام رايانه‌اي وزارت كشور را خسته‌كننده توصيف كرد و گفت: نمي‌دانيم اين يك برنامه مطالعاتي نشده بود يا يك فاكتور و مشخصه‌اي كه نگراني‌هاي ما را نسبت به چگونگي برگزاري انتخابات افزايش مي‌دهد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بيان اين‌كه" بسياري از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان در روزهاي اول ثبت نام به دليل همين مشكلات رايانه‌اي موفق به ثبت نام نشده‌اند" گفت: بسياري از اين دوستان هنوز براي بار دوم براي ثبت نام اقدام نكرده‌اند و اين مشكلات روند ثبت نام‌ها را كند مي‌كند.

ناصري با بيان اين‌كه " برخي از دوستان ما بعد از چهار روز امروز(چهارشنبه) موفق به ثبت نام شده‌اند و برخي ديگر هنوز ثبت نام نكرده‌اند" افزود: برخي از دوستان و چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب كه برنامه‌ريزي شده بود در روزهاي اول و دوم براي ثبت نام اقدام كنند به دليل همين بي‌نظمي‌ها هنوز موفق به ثبت نام نشده‌اند.

وي در عين حال اظهار اميدواري كرد كه " وزارت كشور و ستاد انتخابات كشور براي اين نابساماني‌ها دلايل موجه و قابل پذيرشي داشته باشند."

ناصري با اعتقاد بر اين‌كه " اين نوع مشكلات باعث مي‌شود ميزان ثبت نام‌هاي افراد نسبت به آن‌چه ما پيش‌بيني كرده بوديم كاهش يابد" ادامه داد: اين مساله در نهايت بر ميزان مشاركت مردم تاثيرگذار است. لذا ما اميدواريم هرچه سريع‌تر دوستان ما در وزارت كشور براي اين مشكل فكر كنند.

 

آيت‌الله طاهری اصفهانی:
ادامه نظارت استصوابی؛ يعنی مرگ انقلاب

بيست و يكمين نشست ماهانه شورای مركزی مجمع طلاب خط امام روز جمعه در اصفهان و با حضور آيت‌الله طاهری اصفهانی برگزار شد.

بنا بر خبر دريافتی نوروز، آيت‌الله طاهری در اين نشست طی سخنان كوتاهی با قرائت آياتی از قرآن يكی از حكمت‌های تغيير و نسخ برخی از احكام الهی نظير ايام صيام و جهت قبله را تأمين رضايت مردم ذكر كرد و آن را منشأ مشروعيت نظام اسلامی دانست.

وی با يادآوری اهداف و آرمان‌های نخستين انقلاب اسلامی گفت: تحمل تمام رنج‌ها در به ثمر رساندن انقلاب و در دروان جنگ تحميلی برای اين بود كه ما روی پای خودمان بايستيم نه آنكه به دولت‌های بيگانه اميدوار و متكی شويم پس چرا اكنون بسياری از مردم به جايی رسيدند كه گمان مي‌كنند دخالت خارجی مي‌تواند آنها را از وضع موجود نجات دهد.

آيت‌الله طاهری با اعتراض شديد نسبت به اعمال نظارت استصوابی تصريح كرد: ادامه نظارت استصوابی يعنی مرگ انقلاب و مرگ قانون اساسی و البته كسانی كه بر سر سفره آماده انقلاب نشسته‌اند و از مواهب و منافع آن بهره‌مند شده‌اند نگران از دست رفتن انقلاب نيستند؛ زيرا كسی كه گوهری را ارزان به دست آورد، ارزان نيز از دست خواهد داد.

آيت‌الله طاهری افزود: من نمي‌دانم چند نفر در اين كشور عزم خود را جزم كرده‌اند كه برخلاف رضايت مردم عمل كنند اما مي‌دانم ادامه اين رفتار‌ها شكست انقلاب را به دنبال خواهد داشت و اميدوارم من نباشم و چنان روزی را به چشم خود نبينم.

 

همزمان با ثبت نام کانديداهاي شاخص رخ داد؛دور تازه تخريب اصلاح طلبان

اعتماد: در شرايطي که چهره هاي شاخص دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در ميان توصيه هاي بزرگان مبني بر حفظ فضاي سالم انتخاباتي به تدريج به مراکز ثبت نام انتخابات ميان دوره يي خبرگان و مجلس هشتم مراجعه کرده اند اما اين اصولگرايان هستند که در همايش هاي گوناگون حمله به اصلاح طلبان را در دستور کار قرار داده اند و از تريبون هاي رسمي و غيررسمي در اختيارشان درخواست ردصلاحيت رقباي خود را مطرح مي کنند. هنوز از حملات تند غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس هفتم به رقباي اصلاح طلبش چند روزي بيشتر نمي گذرد که همايش هم انديشي بانوان جبهه متحد اصولگرايان هم به تريبون ديگري براي حملات شديداللحن اصولگرايان به اصلاح طلبان تبديل شد. اين حملات در شرايطي صورت گرفت که مقامات دولتي از جمله محمود احمدي نژاد و محمدحسين صفارهرندي وزير ارشاد هم فاز ديگر را در حملات شديد به اصلاح طلبان و رسانه هاي گروهي منتقد کليد زدند. حملات ياد شده در شرايطي سازمان يافته است که به اعتقاد جناح اصلاح طلب شانس پيروزي آنان بيش از رقيب (اصولگرايان) است چرا که اصولگرايان در تحقق شعارهاي انتخاباتي خود از جمله بهبود اوضاع اقتصادي و مباحث سياست خارجي ناکام مانده اند.به اعتقاد اصلاح طلبان در چنين شرايطي اگر شوراي نگهبان به ردصلاحيت گسترده رقباي اصولگرايان اقدام نکند و در عين حال زمينه براي حضور و مشارکت بالاي مردمي فراهم باشد شانس پيروزي اصلاح طلبان بيش از اصولگرايان است. ظاهراً اصولگرايان هم اين استدلال را قبول دارند. از اين رو آيت الله احمد جنتي دبير بانفوذ شوراي نگهبان صراحتاً اعلام کرد در تعيين صلاحيت ها اصل را بر برائت نمي داند.وي ديروز در اظهارنظر انتخاباتي ديگري هم حضور مردم در انتخابات را اجباري ندانست. با اين وجود تمام ماجرا به اين مباحث ختم نمي شود چرا که اصلاح طلبان براي خنثي سازي استراتژي ردصلاحيت ها سياست به ميان آوردن چهره هاي شاخص را در دستور کار قرار داده اند، اما ظاهراً اين سياست چندان به مذاق اصولگرايان خوش نيامده است و اينک آنان با تمام وجود به ميدان آمده اند تا با وارد کردن اتهام به کليت جناح اصلاح طلب زمينه ساز ردصلاحيت گسترده آنان شوند. نشست هم انديشي بانوان جبهه متحد هم تازه ترين اقدام اصولگرايان در اين راستا به شمار مي آيد.آنجا که الياس نادران يکي از مخالفان سرشناس اصلاح طلبان اتهامات سنگيني را بر زبان آورد و طي سخناني گفت؛بعد از 2 خرداد 76، گرايش هاي خارج از نظام که اعتقادي به نظام ديني نداشتند به حاکميت نفوذ کردند که تبلور عيني و اوج آن در مجلس ششم بروز کرد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه طرح ها، لوايح، نطق هاي پيش از دستور و مجموعه اقدامات مجلس ششم بر محور تقويت آرمان هاي انقلاب و بنيان هاي نظام نبود، خاطرنشان ساخت؛ مجموعه اقدامات مجلس ششم بر محور استحاله حاکميت و مباني حقوقي نظام در نظام بين الملل و همچنين رفع اثر کردن از مشخصه هاي داراي علائم انقلاب اسلامي بود. نادران افزود؛ حذف معاونت پرورشي در آموزش و پروش، حذف گزينش ها، پيوستن به کنوانسيون هاي مختلفي که تعارضات مبنايي با اصول ديني ما داشت و... مجموعه اقداماتي بودند که در مسير پيش روي مجلس ششم شکل مي گرفت. وي با بيان اينکه خط تعارض موجود ميان تفکر ديني و تفکرهاي غيرديني که هيچ وقت در حاکميت سهمي نداشتند، در مجلس ششم به داخل حاکميت وارد شدند، تصريح کرد؛ اصرار بر عرفي کردن قوانين و مقررات و چرخش از التزام به احکام ديني به سمت احکامي که عرفي کردن آنها در محور قرار داشت، طبيعتاً با بازتاب هاي مختلفي روبه رو بود. به گزارش فارس عضو کميسيون اقتصادي مجلس هفتم با تاکيد بر اينکه طراحان، مديران و موثرين جناح دوم خرداد در اکثريت مجلس ششم، براي استحاله نظام از درون از هيچ اقدامي فروگذار نکردند، به شعار هم پيوندي با اقتصاد جهان به عنوان شعار در نظر گرفته شده از سوي مجلس ششم براي برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و افزود؛ اين هم پيوندي به اين معناست که همه لوازم هضم شدن در اقتصاد جهاني چه در عرصه سياسي، چه در عرصه اجتماعي و چه در عرصه اقتصادي را در داخل فراهم کنيم. نادران افزود؛ به همين دليل بود که در مجلس ششم به رغم امتيازات مهمي که دستيابي به چرخه سوخت و فناوري هسته يي در عرصه هاي اقتصادي، صنعتي و حوزه هاي پزشکي، کشاورزي و... داشت، از طريق فشار بر هيات مذاکره کننده ايران براي کوتاه آمدن، پذيرش تعليق و سپس پذيرش پروتکل الحاقي، مسيري را طراحي کردند که نظام را به نقطه يي برسانند که از اين حق مسلم ملت ايران چشم پوشي کند.

وي با بيان اينکه امضاي پروتکل الحاقي اين امکان را مي دهد که در هر زماني، به هر دليلي و با اطلاع يا بدون اطلاع قبلي هر نقطه يي را تفتيش کنند، تاکيد کرد؛ اين حد از ذلت با اين هدف انجام گرفت که ما را در برابر نظام سلطه خاضع کرده و به زانو درآورند. نادران با اشاره به نگارش نامه يي از سوي مجلس ششم براي امضاي پروتکل الحاقي تاکيد کرد؛ در مجلس ششم نامه يي را به صورت دسته جمعي تهيه کرده و اصرار داشتند امضا را به حدي برسانند که در تريبون مجلس قرائت شود و در اين نامه با جسارت تمام توصيه کردند که پروتکل الحاقي را امضا کنيد و ملت را از تهديدات نجات بدهيد. وي با تاکيد بر اينکه بايد در عرصه سياسي کشور مراقب باشيم که مردم آگاهانه تصميم گرفته و به شعارهاي غيرواقعي يا به ظاهر جذاب که انحرافات اساسي پشت آنها خوابيده است روي نياورند، خاطرنشان کرد؛ در عرصه رويارويي ايران با سلطه جهاني، افزايش قيمت کالاها و... به اقتصاد ملي فشار آورده و تحريم ها نيز مزيد بر علت مي شود که اين طبيعي است اما اينها هزينه هايي نيست که مردم به خاطر آنها از اعتقادات و حکومت ديني، آرمان ها و مصالح ملي دست بردارند. عليرضا زاکاني عضو شوراي مرکزي جبهه متحد اصولگرايان سخنران ديگر اين نشست بود که حملات سنگيني را عليه اصلاح طلبان مطرح کرد؛ وي نيز مانند الياس نادران با اشاره به عملکرد مجلس ششم گفت؛ مجلس ششم در راستاي گفتمان توسعه سياسي حاکم بر کشور در دوره گذشته به دنبال اين بود که با بسط آزادي ها فضايي را ايجاد کند که مشارکت حداکثري مردم را به عنوان پشتوانه هاي اساسي حاکميتي براي خود داشته باشد. زاکاني با بيان اينکه يادمان نرفته است که تبديل معاند به مخالف و انتقال مخالفين به دايره همراهان سرلوحه شعارهاي آنها بود، گفت؛ اما با مروري به مجلس ششم مي بينيم که هيچ کدام از اين شعارها مورد توجه قرار نگرفت و حتي کوچک ترين حقي را هم براي مخالفين خود قائل نبودند چه برسد به اينکه اجازه فعاليت به آنها نيز بدهند. نماينده تهران در مجلس هفتم ادامه داد؛ اتفاق بدي که در اين دوران افتاد اين بود که معاندين مانند نهضت آزادي و جبهه ملي و.... که بايد تبديل به مخالفين و سپس همراهان مي شدند، به يار همراه آنها تبديل شدند و مخالفين سياسي به نامحرمان تبديل شدند که اين اتفاق، اتفاق کوچکي نبود. نماينده تهران با بيان اينکه عناصر نادرست مجلس ششم به دنبال تک پاره کردن نظام بودند، اظهار داشت؛ آنها معتقد بودند که از دو رکن و پايه نظام جمهوري اسلامي يعني جمهوريت و اسلاميت، بايد يکي قرباني شود و مي گفتند بايد اسلاميت را قرباني جمهوريت کرد. زاکاني با اشاره به اينکه طيف غالب مجلس ششم براي قرباني کردن اسلاميت نظام، فتح سنگر به سنگر را ابداع کرده بودند، گفت؛ اگر شيوه هاي نظارتي مجلس ششم را بررسي کنيم متوجه مي شويم که کليه اقدامات نظارتي آنها در خصوص نهادهاي زيرنظر رهبري بود. عضو شوراي مرکزي جبهه متحد اصولگرايان با اشاره به برخي اقدامات مجلس ششم در حوزه منافع ملي گفت؛ تلاش مجلس ششم در خصوص فناوري هسته يي به سمتي بود که با يک طرح سه فوريتي، تمام داشته هاي ملي را به ثمن بخس بفروشد، اما اولين مصوبه مجلس هفتم در خصوص موضوع هسته يي، الزام دولت به غني سازي با 238 امضا است که افتخار بزرگي براي مجلس هفتم محسوب مي شود. زاکاني با اشاره به نطق احمد شيرزاد نماينده مجلس ششم و اتهام زني وي به نظام جمهوري اسلامي از تريبون مجلس خاطرنشان ساخت؛ نطق شيرزاد به گونه يي بود که رئيس مجلس به او گفت؛ اگر راديو اسرائيل مي خواست در مورد ايران بيانيه صادر کند نمي توانست به اين نحو صحبت کند. وي افزود؛ اما مجلس هفتم عکس اين رفتارها، صداي ملت را در برابر زياده خواهان منتقل کرد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تحصن برخي نمايندگان مجلس ششم اظهار داشت؛ آنها اعلام مي داشتند که ما خواستار تعليق انتخابات هستيم و امريکا نيز دقيقاً همين را مي گفت در حالي که مقام معظم رهبري اصرار داشتند انتخابات در موعد خودش برگزار شود. زاکاني با اشاره به اينکه مجلس ششم نمايانگر گفتمان متعلق به خودش است، اظهار داشت؛ ظهور آن گفتمان در هر دوره يي همانا موجب ظهور مجلس ششم ديگر يا حتي افراطي تر خواهد بود و ما شاهد هستيم که عده يي از کرده خود مبني بر عبور از چارچوب ها پشيمان هستند و در مقابل عده ديگر از اين نظر پشيمان هستند که چرا دير شروع کرده و کار را تمام نکردند و ابراز مي دارند که اگر دوباره موفق شويم از همان روز اول کارهاي خود را شروع خواهيم کرد. وي همچنين با اشاره به عملکرد مجلس ششم در بحث اصلاح قانون مطبوعات گفت؛ مي خواستند با اصلاح قانون مطبوعات، فضا را براي برخي مطبوعات که پايگاه دشمن بودند، باز کنند.

 

مجید انصاری :مجلس هشتم تاثیر مستقیمی بر انتخابات رئیس جمهوری آینده دارد

مجید انصاری،عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزدر گفتوگو با سایت بهارستان هشتم با تاکید بر اینکه انتخابات مجلس هشتم مهم است عنوان کرد:مجلس،موثرترین قوه در میان سه قوه کشور است. همچنین تصمیمات ،مصوبات،نظارت مجلس بر بهبود روند عملکرد قوه مجریه و قضائیه تاثیر مستقیم دارد.به خصوص دوره هشتم که باید برنامه توسعه پنجم را تصویب و قوانین مربوط به الزامات سند چشم انداز را مهیا بکند و نظارت های کارامدتری را برای هماهنگ و همسو سازی فعالیت اجرایی کشور با الزامات سند چشم انداز به عمل بیاورد،حائز اهمیت است.وی افزود قطعا انتخابات مجلس هشتم تاثیر مستقیمی بر انتخابات رئیس جمهوری آینده دارد با توجه به اینکه ایندو انتخابات فاصله چندانی با هم ندارنداز این جهت اهمیت انتخابات مجلس هشتم مضاعف تر است.انصاری با اشاره به اینکه اقای خاتمی تا کنون بسیار مجدانه و فعالانه نقش ایفا کردندگفت:ائتلاف کنونی با محوریت و پیگیری های ایشان شکل گرفت و طبعا در ادامه راه حضور موثر ایشان هم موجب دلگرمی است

مجید انصاری،عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزدر گفت وگو با سایت بهارستان هشتم با تاکید بر اینکه" مجلس باید به مردم جهت خروج مشکلات فزاینده کمک کند گفت :به ما نیازمند به مجلسی کارامد تر،قوی،شجاع،خرد گرا و مصلحت گرا هستیم که بتواند در شرایط حساس کنونی کشور را با سرعت بیشتر به پیش ببرد و موانع رشد و توسعه و مشکلاتی را که گریبانگیر کشور است را از میان بردارد . وی در ارزیابی از وضعیت ائتلاف اصلاح طلبان گفت:تا کنون پیشرفتهای خوب و قابل ملاحظه ای در ارتباط با ائتلاف بوده است. همچنین تعداد زیادی از گروه های سیاسی و احزاب اصلاح طلب در این ائتلاف شرکت کردند. وی افزود:معتقدم پس از پایان ثبت نام و در طول این هفته فرصت مناسبی است برای رایزنی و همفکری مجدد با همه گروه های اصلاح طلب ،چه انهائیکه فعلا در ائتلاف هستند و چه انهائیکه نیستند ،انجام شود. انصاری ابراز امیدواری کرد که ائتلافی مستحکم و حداکثری باشد. این فعال سیاسی در خصوص پتانسیل های همگرایی اینگونه اظهار داشت:با توجه به وضعیت کشور الویت هایی که فراروی ما است و اهداف مشترکی که همه گروه ها از جمله مهمترین انها سرعت بخشیدن به رشد و توسعه متوازن کشور و گام نهادن در مسیر شتابان دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله است و به منظور جبران دو،سه سال عقب ماندگی از زمانبندی سند چشم انداز در دو،سه سال اخیر و دست یافتن به مجموعه برنامه ها و اهدافی در ستار ائتلاف که تنظیم شده و به اطلاع عموم خواهد رسید. همچنین معتقدم نقاط مشترک ودرک مشترک از الویت ها وجود دارد و همین مسائل میتواند مبنای خوبی برای ائتلاف باشد. یک عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه" انتخابات مجلس هشتم مهم است"عنوان کرد:مجلس،موثرترین قوه در میان سه قوه کشور است. همچنین تصمیمات ،مصوبات،نظارت مجلس بر بهبود روند عملکرد قوه مجریه و قضائیه تاثیر مستقیم دارد.به خصوص دوره هشتم که باید برنامه توسعه پنجم را تصویب و قوانین مربوط به الزامات سند چشم انداز را مهیا بکند و نظارت های کارامدتری را برای هماهنگ و همسو سازی فعالیت اجرایی کشور با الزامات سند چشم انداز به عمل بیاورد،حائز اهمیت است.وی افزود قطعا انتخابات مجلس هشتم تاثیر مستقیمی بر انتخابات رئیس جمهوری آینده دارد با توجه به اینکه ایندو انتخابات فاصله چندانی با هم ندارنداز این جهت اهمیت انتخابات مجلس هشتم مضاعف تر است.انصاری با اشاره به اینکه اقای خاتمی تا کنون بسیار مجدانه و فعالانه نقش ایفا کردندگفت:ائتلاف کنونی با محوریت و پیگیری های ایشان شکل گرفت و طبعا در ادامه راه حضور موثر ایشان هم موجب دلگرمی است و هم می تواند با رایزنی با سایر سران اصلاح طلب همچون اقای کروبی و سایر نیروهای موثر سیاسی و اجتماعی کشور ،همچنین رایزنی هایی که با مقامات عالیرتبه نظام خواهند داشت و می تواند در جهت رفع موانع احتمالی و همدلی و نزدیک شدن دیدگاه های اصلاح طلبان موثر باشند لذا نقش ایشان حتما تعیین کننده و سازنده بوده و خواهد بود. این چهره فعال سیاسی در ترسیم از فضای انتخابات  مجلس هشتم اینگونه عنوان کرد:هنوز نمی توان پیش بینی کرد زیرا انتخابات در مرحله ثبت نام است و ارام ارام بعد از بررسی صلاحیت ها و اعلام اسامی،فضای واقعی شکل خواهد گرفت.وی با اشاره به توصیه ها و تاکیداتی که مقام معظم رهبری در این ایام به خصوص در سفر اخیر ایشان به استان یزد که بارها تاکید بر اهمیت حضور گسترده همه مردم در انتخابات و پر شور برگزار شدن ان داشتند،ابراز امیدواری کرد که شرایطی فراهم شود که ما شاهد فضایی کاملا دوستانه،رقابتی،سالم و انتخاباتی پر شور داشته باشیم. انصاری در خصوص بررسی صلاحیت ها گفت:همواره تاکید بر این بوده که درخواست و انتظار اصلاح از مسئولین محترم برکزاری ،هیات های اجرایی و نظارت اینست که صرفا با شاخص قانون حرکت بکنند و از هر گونه اعمال سلیقه شخصی و سیاسی پرهیز بکنند همچنین در اجرای قانون انتخابات به هیچ وجه توجیهات شخصی و سیلسی نداشته باشند و صرفا روح قانون را مدنظر قرار دهند که امیدواریم اینگونه باشد. انصاری با تاکید بر اینکه اگر مسئولین برگزاری انتخابات قانون را ملاک عمل خود قرار دهند، افزود:در ان صورت است که ما میتوانیم از حیث بررسی صلاحیت و نحوه برگزاری انتخابات اطمینان حاصل کنیم. وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر کشور مبنی بر اینکه ارا و صندوقهای رای در المانت است و هر گونه دخل و تصرف در این قضیه خیانت است و هم عقیده بودن با ایشان گفت:مهمترین امانت سیلسی مردم رای انهاست پاسداری از رای چه در مرحله اخذ و چه در مرحله شمارش و جمعبندی یک اصل اسلامی و اخلاقی است. همچنین امیدوارو با تدبیر درست و نظارت صحیح این امانتداری در اوج خودش انجام شود و اجازه کمترین تخلف و دخل و تصرفی در ارا مردم در پینباشد به هر هال باید خوشبین باشیم و همه احزاب ،گروه ها،مردم،کاندیداها کمک کنیم تا در یک نظارت جمعی این کار مهم محلی و ملی به نحو احسن و شایسته انجام شود. انصاری با اشاره به اینکه قبلا ده ،دوازده محور را به عنوان ملاکهای ارجحیت و اصلحیت کاندیداها تدوین و اعلام کردیم گفت:این ملاکها مشخص است ،پایبندی به چارچوباندیشه های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ،پایبندی به تمامیت قانون اساسی،برخورداری از دانش،توان ،تجربه و شجاعت لازم در انجام وظایف سنگین نمایندگی،تعهد و خدمت به مردم کشور ،اصل قرار دادن منافع ملی و عمومی بر منافع شخصی،گروهی،جناحی،توجه به معیشت و زندگی مردم،حسن سابقه و برخورداری از سابقه اجرایی،انقلابی و مسائلی از این دست می تواند ملاکهای ارجحیت کاندیداها باشد. انصاری در ارتباط با محور های شعارهای اصلاح طلبان گفت: دوستان مشغول تنظیم شعارها هستند و برنامه جامعی برای مجلس هشتم را تنظیم کردیم که طبعا شعارهایی از دل ان استخراج خواهد شد .در حوزههای مختلف در مسائل سیاسی،سیاست داخلی و خارجی،مسائل اقتصاغدی،فرهنگی،عناوین شعارها از دل ان استخراج و مطرح خواهد شد.

 

بهار سياسى زودهنگام
يخبندان سياسى در راه نيست

صالح اسکندري - رسالت 

بارش برف و برودت بى سابقه هوا طى چند روز گذشته على رغم تمام زيبايى هاى منحصر به فرد خود موجى از يخبندان عمومى را در سرتاسر کشور به ارمغان آورد که مشکلات عديده اى را براى اکثر هم ميهنانمان به همراه داشت . اما در اين سرماى شديد حضور گرم و پرنشاط ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس هشتم و ميان دوره اى مجلس خبرگان در فرمانداريها نشان داد نه تنها يخبندان سياسى در راه نيست بلکه بهار سياسى امسال ايران کمى زودتر و در 24 اسفند ماه تحويل خواهد شد .

روز گذشته ثبت نام آيت الله مهدوى کنى در انتخابات خبرگان رهبرى توجه بسيارى از محافل سياسى و رسانه اى را به خود جلب کرد . هر چند اين حضور اولين تجربه مستقيم انتخاباتى ايشان است اما با توجه به مقبوليت عمومى و ظرفيتهاى علمى ومعنوى آيت الله مهدوى ، همچنين توافق وحمايت گسترده اصولگرايان به احتمال زياد تجربه موفقى خواهد بود . به نظر مى رسد رقيب جدى ايشان در اين انتخابات آيت‌الله توسلى باشد که صبح روز سه‌شنبه پيش از آيت الله مهدوى با حضور در فرماندارى تهران و تحويل مدارک در انتخابات ميان‌دوره‌اى مجلس خبرگان ثبت نام کرد .

ثبت‌نام چهره هاى شاخص اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم و برخى از کانديداهاى دوم خردادى که سابقه حضور در مجلس شوراى اسلامى را دارند ، نيز حکايت از عزم جدى دوم خردادى ها براى حضور پر نشاط در انتخابات 24 اسفند دارد . شمار زيادى از فعالا‌ن سياسى کشور با حضور در فرماندارى تهران در هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى ثبت نام کردند .

اما اصولگرايان با تدارک ليست 75 نفره نامزدهاى جبهه متحد براى شهر تهران ونهايى کردن ليست استانها و شهرستانهاى مختلف به نظر مى رسد قصد دارند داهيانه تر از گذشته و با در نظر گرفتن دقايق و ظرايف بيشترى وارد عرصه کارزار انتخابات مجلس هشتم شوند . براى اصولگرايان انتخابات مجلس هشتم عرصه کارآمدى و رقابت در انتخابات حول محور خدمت به مردم و اصل پيشرفت کشور است . اصولگرايان اعلام کرده اند که هر 30 نفر فهرست نهايى جبهه متحد در تهران سرليست هستند و مبتنى بر استراتژى اصلح مقبول گزينش شده اند .

تمام شواهد حاکى از آن است که يک انتخابات پر شور و با نشاط در راه است . انتخاباتى که يکى از نقاط تمايز آن با گذشته حضور چهره هاى شاخص و تاثيرگذار از گروههاى مختلف سياسى است . در واقع انتخابات مجلس هشتم نه تنها محلى براى تنازع پياده نظام نيست بلکه نمونه اى منحصر به فرد از تعامل سياسى سواره نظام و چهره هاى جدى گروهها و جريانات مختلف است.

در اين فضا برخى از جريانات غير قانونى ، همسو و همصدا با دشمنان و اپوزيسيون خارج از کشور سعى در القاى نوعى يخبندان سياسى دارند . به عنوان نمونه “نهضت آزادي” خواهان نظارت بين‌المللى بر انتخابات مجلس هشتم شده است .

نهضت آزادى همان گروهى است که حضرت امام خمينى (ره) بنيانگذار جمهورى اسلامى در پاسخ به على اکبر محتشمى وزير کشور وقت خواستار برخورد با آنها شده بودند و نوشته بودند “ نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسيارى از کسانى که بى‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‌گردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند.”

در واقع القاى يخ زدگى فضاى سياسى کشور در درجه اول با تکيه بر اهداف توطئه آميز دشمنان انقلاب اسلامى صورت مى گيرد و بازتاب واقعيتهاى فضاى سياسى کشور نيست . در مرحله دوم اين پروژه در راستاى منافع گروههايى طراحى شده است که نه تنها هيچ پايگاه اجتماعى در جامعه ايران نمى توان برايآنها تصور کرد بلکه مغضوب ملت ايران نيز هستند . تمايل به سر خوردن مردم روى يخهاى سياسى بزرگترين خيانت اين گروهها به جامعه ايران است که الحمدلله با درايت بى نظير رهبر کبير انقلاب (ره) بخشهايى از اين فتنه خاموش شده است . اما هنوز هستند افراد و گروههايى که زيست خود را در عصر يخبندان جستجو مى کنند و در صددند باب انتخابات را در نظام مقدس جمهورى اسلامى مسدود کنند .

 

 

جهانبخش خانجانی: سلامت انتخابات مهمترین دغدغه امروز اصلاح طلبان است

معاون تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، حضور گسترده مردم در انتخابات را تضمین کننده اصلی سلامت انتخابات عنوان کرد و گفت: مردم نباید از صحنه تصمیم گیری کشور خود غافل باشند و قهر کنند و به میدان نیایند چراکه هرچقدر حضور مردم گسترده تر باشد سلامت این انتخابات تضمین می شود ولو اینکه خدای نکرده برخی  بخواهند آراء مردم را نادیده بگیرند.

جهانبخش خانجانی در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری بهارستان هشتم، سلامت انتخابات را مهمترین دغدغه امروز اصلاح طلبان عنوان  و خاطرنشان کرد: امروز که برای اولین بار ناظر و مجری انتخابات تفکرات مشابهی دارند و یک جور می اندیشند و البته سابقه مجریان انتخابات این اطمینان قلبی را به مردم نمی دهد که نگران سلامت انتخابات نباشد، وظیفه وزارت کشور و شورای نگهبان است که حداقل در این دوره به نوعی این دغدغه ها را برطرف کنند.

سخنگوی اسبق وزارت کشور یادآور شد: در انتخابات شوراهای سوم  شاهد بودیم علی رغم اینکه بارها نمایندگان منتخب جریان اصلاحات و حتی نمایندگان مجلس از اجراکنندگان و ناظرین خواستند که جزئیات آن انتخابات و آرای صندوق ها را به تفکیک در اختیار نمایندگان اصلاح  طلبان و یا خود احزاب و کاندیداها قرار دهند این کار را نکردند و این نشان می داد که خدشه یا ضعف هایی در کار وجود دارد به همین دلیل وزارت کشور باید این دغدغه ها را در این دوره برطرف کند.

خانجانی، با اعتقاد براینکه علیرضا افشار به عنوان رییس ستاد انتخابات هیچ سابقه ای برای برگزاری انتخابات در فضای سیاسی ندارد گفت: اگر چنانچه تدبیر وزیر محترم کشور نباشد و با تخلفات احتمالی، قوی تر برخورد نکنند ممکن است سلامت انتخابات دچار اخلال شود.

معاون تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مسوولان مربوطه بتواند به خوبی از عهده ی  وظایف قانونی خود برآیند ادامه داد: ما امیدواریم عملکرد این دوستان به نحوی باشد که مردم احساس کنند یک انتخابات سالمی برگزار می شود  و هرآنچه در صندوق ها می ریزند همان بیرون می آید و به تعبیری مهندسی پیش از انتخابات صورت نمی گیرد.

به اعتقاد خانجانی اگر افراد و منتخبین از قبل مشخص نباشند قطعا اشتیاق مردم برای حضور بسیار زیاد خواهد بود چراکه ملت احساس خواهند کرد که در سرنوشت خودشان سهیم هستند اما اگر این شائبه پیش آید که سلامت انتخابات زیر سوال است و یا افراد از پیش تعیین شده هستند این طبیعتا مشارکت مردم را زیر سوال برده و اطمینان آنها را  برای حضو ر کاهش می دهد.

سخنگوی اسبق وزارت کشور، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه شورای  نگهبان و وزارت کشور بتوانند فضایی را فراهم کنند که مردم با حضو ر پرشور خود انتخابات را گرم کنند در عین حال به دوران فعالیت وزارت کشور دولت خاتمی اشاره کرد و افزود: ما در آن دوران برای رفع دغدغه های مردم از سلامت انتخابات، روزانه و لحظه به لحظه به مردم گزارش می دادیم و در عین حال زمینه حضور نمایندگان احزاب و رسانه ها و همه مطبوعات را در ستاد انتخابات فراهم می کردیم .

خانجانی با تاکید براینکه در این دوره  وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور باید زمینه حضور چشم های بینای مردم را در ستاد انتخابات مهیا کند اظهار داشت: بخشی از این چشم های بینا نمایندگان کاندیداها در پای صندوق های رای هستند که باید زمینه حضور آزادانه آنها در پای صندوق های رای فراهم شود.

معاون تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان ادامه داد: اگر در این دوره همانند دوره گذشته در ستاد انتخابات نمایندگان خانه احزاب، رسانه ها و مطبوعات حضور مستمر داشته باشند  و لحظه به لحظه بتوانند از ابعاد مختلف ستاد انتخابات گزارش تهیه کنند و مثل آن دوره که آن فضای شیشه ای تعبیه شده بود و هیچ چیز پنهانی وجود نداشت وجود داشته باشد تا حدودی این دغدغه ها  برطرف خواهد شد.

مدیرکل اسبق روابط عمومی وزارت کشور،ارایه گزارش و گفت وگوی لحظه به لحظه ی مسوولان با مردم را یکی دیگر از راه کارهای رفع دغدغه های مردم  نسبت به سلامت انتخابات عنوان کرد و گفت: در یک چنین شرایطی قطعا زمینه برای مشارکت و حضور حداکثری مردم فراهم است.

خانجانی با تاکید براینکه در چنین شرایطی دولت می تواند قابلیت خود را برای برگزاری یک انتخابات سالم نشان دهد افزود: اگر انتخابات مجلس هشتم به این شکل برگزار شود این انتخابات می تواند در تاریخ این دولت ثبت شود امااگر این دغدغه ها برطرف نشود یعنی زمینه حضور نمایندگان احزاب فراهم نشود و مطبوعات محدود شوند و به دور از صحنه ی اصلی انتخابات فعالیت کنند این دغدغه ها نسبت به عملکردها در این دولت همواره باقی خواهد ماند.  معاون تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان درپایان تاکید کرد که حضور گسترده مردم در انتخابات تضمین کننده اصلی سلامت انتخابات است.

 

 رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان اجرايى استان يزد:
شرايطکشور حساس است اما بحرانى نيست

رهبر معظم انقلاب تاکيد کردند: حساس بودن شرايط کشور و نشانه‌هاى آن بعد از پيروزى انقلاب اسلامى همواره وجود داشته و اين مسئله به معناى وجود خطر و بحران نيست. به گزارش فارس، حضرت آيت‌الله خامنه‌اى رهبر انقلاب اسلامى در ديدار مسئولان اجرايى و جمعى از قشرهاى مختلف مردم استان يزد با تاکيد بر اين‌که مسئولان در سطوح مختلف بايد فرصت خدمتگزارى به مردم را قدر بدانند، مهم‌ترين دستاورد انقلاب اسلامى را رهايى کشور از بيمارى سنگين و تاريخى استبداد و سلطه‌پذيرى دانستند و تصريح کردند: نفس گرم امام خمينى (ره) که توانست يک ملت را بعد از قرن‌ها رکود و سستى از استبداد و سلطه‌پذيرى نجات دهد و به زنده‌ترين ملت دنيا تبديل کند، همچنان با قدرت دميده مى‌شود و در روح و جان ملت جارى است.

رهبر انقلاب اسلامى گذار کشور از مرحله‌اى حساس را يادآور شدند و افزودند: البته اين حساس بودن شرايط و نشانه‌هاى آن بعد از پيروزى انقلاب اسلامى همواره وجود داشته است و اين مسئله به معناى وجود خطر و بحران نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى در تبيين اين مسئله افزودند: بزرگ‌ترين و اساسى‌ترين کار انقلاب اسلامى که به برکت نفس گرم امام خمينى (ره) انجام شد، تغيير جوهرى در مسير تاريخ کشور و رهايى ملت ايران از بلاى استبداد و سلطه‌پذيرى بود که سال‌هاى متمادى و از زمان حکومت قاجار تا پايان دوره‌ى پهلوي، سايه سياه آن بر اين کشور سنگينى مى‌کرد.

ايشان تاکيد کردند: به همين علت است که بعد از پيروزى انقلاب اسلامى همواره شرايط کشور حساس بوده و نشانه‌هاى آن هم طراحى جنگ تحميلى عليه ملت ايران و توطئه‌هاى گوناگون از جمله طراحى يک برنامه 10 ساله بعد از رحلت امام (ره) است.

رهبر انقلاب اسلامي، با تشريح برخى جزئيات برنامه‌ ده ساله دشمن بعد از رحلت امام (ره)، خاطرنشان کردند: دشمن تصور مى‌کرد بعد از رحلت امام خمينى (ره) به عنوان يکى از ستون‌هاى اصلى حفظ نظام، مى‌تواند با يک برنامه‌ريزى دقيق، پايه‌هاى فرهنگى و اعتقادى مردم را سست کند و با تغيير ذهنيت مردم نسبت به انقلاب اسلامي، زمينه‌ بازگشت مجدد استبداد و سلطه‌پذيرى را فراهم کند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، از تهاجم فرهنگى گسترده، تهاجم سياسى داخلي، تهاجم سياسى بين‌المللي، برجسته‌سازى برخى افراد ضدانقلاب و پررنگ کردن حضور سياسى برخى افراد غيرمعتقد به نظام اسلامى به عنوان محورهاى اصلى برنامه‌ ده ساله دشمن بعد از رحلت امام (ره) نام بردند و افزودند: دشمن به خيال خود تصور مى‌کرد بعد از اجراى اين محورها در مدت ده سال، با يک جرقه مى‌تواند قشرهايى از مردم را بر ضد نظام بشوراند و ماجراى تير ماه سال 1378 در همين چارچوب قابل تحليل است.

ايشان خاطرنشان کردند: دشمن در طراحى خود حتى تلاش کرد افرادى از عناصر فعال در عرصه فکرى کشور و برخى از کسانى را که در بعضى مسئوليت‌ها بودند به سوى خود بکشاند؛ اما در مجموع به دليل بنيه بسيار قوى انقلاب اسلامى و هوشيارى مردم و مسئولان، در طراحى خود موفق نشد.

رهبر انقلاب اسلامي، تاکيد کردند: با وجود همه‌ توطئه‌ها، اکنون بعد از گذشت 28 سال از پيروزى انقلاب اسلامي، احساسات مردم و دلبستگى آن‌ها به نظام بسيار پرشور و قوى است و همه اين‌ها به دليل عشق و علاقه‌ آحاد مردم به اسلام و انقلاب است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى تصريح کردند: دشمن از اين پس نيز در تلاش خود براى تغيير ذهنيت مردم نسبت به انقلاب اسلامى موفق نخواهد شد.

ايشان يکى ديگر از نشانه‌هاى حساس‌بودن شرايط کشور را بهانه‌تراشى‌ها، مخالفت‌ها و رفتارهاى دوگانه دشمن با دستيابى ملت ايران به انرژى هسته‌اى دانستند و تاکيد کردند: در چنين شرايطى مهم‌ترين وظيفه، شناخت خطرهاى اصلى است و امروز مهم‌ترين خطر، سست‌شدن عزم و اراده، غفلت و گرفتار هدف‌هاى کوچک دنيايى شدن، است.

رهبر انقلاب اسلامى خاطرنشان کردند: همواره بايد مراقب خطر بازگشت استبداد و سلطه بيگانگان بود و شايد ده‌ها سال ديگر ملت ايران بايد مراقبت کند تا جريان مردمسالارى دينى که هم ضد استبداد و هم ضد سلطه است به يک فرهنگ عميق و ماندگار در ميان مردم تبديل شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى تاکيد کردند: به همين دليل است که اصل مسئله انتخابات مجلس هشتم، سلامت آن، فرهنگ انتخابات، و افرادى که قرار است در انتخابات به مجلس راه يابند، بسيار مهم است.

ايشان در همين خصوص افزودند: حساسيت رهبرى در مورد انتخابات به اين دليل است که مبادا افرادى با گرايش به سلطه‌پذيرى و احساس ضعف در برابر قدرت‌ها و منفعل در مقابل هوچى‌گرى‌هاى بين‌المللى به مجلس راه يابند.

رهبر انقلاب اسلامى مهم‌ترين وظيفه مسئولان در شرايط کنونى را کار و تلاش بى‌وقفه و خدمت به مردم دانستند و تاکيد کردند: مردمى‌بودن مسئولان و ارتباط نزديک آنان با مردم و خود را خدمتگزار مردم دانستن و دچار غرورنشدن و حفظ پاکدامنى و مسئوليت‌شناسى از جمله وظايف سنگين مسئولان در رده‌هاى مختلف است.

جمع زيادى از برگزيدگان و نخبگان استان يزد در بخش هاى مختلف قرآنى ، علمى ، فرهنگى هنرى ، صنعت ، ورزش ، کارگرى ، اصناف ، اقتصادى و کشاورزى به مدت 3 ساعت و نيم با حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى ديدار و 17 نفر از برگزيدگان استان ديدگاه هاى خود را بيان و پيشنهادهايى نيز ارائه کردند.

رهبر انقلاب اسلامى حضور در جمع نخبگان و برگزيدگان استان يزد را همانند ساير ديدارها با نخبگان شيرين و لذت بخش دانستند و افزودند: برگزارى چنين نشست هايى يک جنبه واقعى و کارى و يک جنبه نمادين دارد که جنبه واقعى آن تشکر از قشر نخبه و قدرشناسى از آنان است.

حضرت آيت الله خامنه اى خاطر نشان کردند: جنبه نمادين اين نشست، حامل اين پيام است که اگر ملت ايران و جوانان و همچنين مسئولان خواهان پيشرفت و حرکت پرشتاب کشور به سوى آرمان هاى ترسيم شده هستند بايد قدر نخبگان را بدانند و جايگاه آنان را در کشور حفظ کنند. ايشان استفاده از امتياز نخبگى براى سود رساندن به مردم و جامعه را موجب جلب رضايت خداوند دانستند و تاکيد کردند: نخبگان در عرصه هاى مختلف بايد با اتکا به تواناييها و حفظ استقلال و عزت خود، حرکت در مسير پيشرفت را بدون مايوس شدن در برابر سختى ها ادامه دهند و متوقف نشوند.

رهبر انقلاب اسلامى تصريح کردند: ملت و کشور ايران در مسير پيشرفت و حرکت به سوى آرمانها قرار گرفته است و نخبگان بايد سهم و وظيفه خود را در اين مسير ادا کنند.

 

آیت الله خامنه‌ای: دعوت از ناظران بين المللي براي نظارت بر انتخابات ، بي شرمي و جسارت به ملت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام رهبری، آيت الله خامنه اي در اين ديدار كه به مناسبت سالروز قيام تاريخي مردم قم در نوزدهم دي سال 1356 برگزار شد، اين حركت هوشمندانه مردم قم را يكي از حركت هاي بسيار تأثيرگذار در شكل گيري قيام انقلابي مردم بر ضد رژيم طاغوت توصيف كرد و افزود: نوزدهم دي ماه از مقاطع مهم در تاريخ انقلاب و از مناسبت هايي است كه بايد هميشه زنده نگه داشته شود و در اين روز مردم قم هوشياري و همچنين وفاداري خود را به رهبر عظيم الشأن انقلاب حضرت امام خميني (ره) نشان دادند.

آيت الله خامنه اي خاطرنشان كرد: در طول سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي برخي افراد بيعت خود را با امام (ره) و انقلاب شكستند كه به ضرر آنان تمام شد اما اكثريت ملت ايران با حفظ وفاداري، استقامت كردند كه خداوند متعال نيز پاداش اين استقامت را داد و پيروزي در دفاع مقدس و موفقيت هاي روزافزون در عرصه هاي رشد و پيشرفت ملي، از جمله اين پاداش الهي است.

ايشان همچنين با اشاره به هفدهم دي، سالروز واقعه فاجعه آميز كشف حجاب از جانب رضاخان افزود: دشمنان ايران و اسلام براساس يك طراحي و با كمك روشنفكران مرتبط با دربار پهلوي قصد داشتند زن ايراني را از چارچوب عفاف و حجاب خارج، و نيروي عظيم ايماني را كه به بركت عفاف زنان همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است،‌نابود كنند.

 رهبري با تأكيد بر اينكه برداشتن حجاب، مقدمه اي براي زدودن عفت و حيا در جامعه و نابودي خانواده است، خاطرنشان كرد: ملت ايران به ويژه زنان مسلمان با ايمان قوي خود در مقابل اين فشار ايستادگي كردند و نگذاشتند اين توطئه به سرانجام برسد.

آيت الله خامنه اي قيام امام حسين (ع) و حادثه عاشورا را از جمله مقاطع بسيار مهم در تاريخ بشر و متحول كننده آن خواند و افزود: با وجود مخالفت­هاي فراوان، اين واقعه در طول زمان زنده مانده است و عاشورا در واقع گنجينه اي پرقيمت است كه همه افراد بشر مي توانند از آن استفاده كنند.

مقام رهبری با تأكيد بر اينكه عزاداري امام حسين (ع) به معناي زنده نگه داشتن و حفظ ارزش­هاي معنوي الهي است، خاطرنشان كرد: همه عزاداران از جمله گويندگان، وعاظ و مداحان بايد مراقب باشند كه شأن و جايگاه اين حقيقت عزيز را حفظ كنند و مبادا برخي خرافه ها يا كارهاي غيرمعقول موجب ضايع شدن عزاداري امام حسين (ع) شود.

آيت الله خامنه اي مجلس و منبر امام حسين (ع) را محل بيان حقايق ديني و حقايق حسيني دانست و تأكيد كرد: مجالس امام حسين (ع) بايد مجالس ضد ظلم، ضد سلطه، و ضد يزيدها، شمرها و ابن زيادهاي زمان حاضر باشد.

وی با اشاره به تأكيد هميشگي مسئولان و بزرگان نظام اسلامي از جمله امام خميني (ره) و همچنين آحاد مردم بر برگزاري عزاداري­هاي مردمي افزود: جهت گيري در عزاداري­هاي امام حسين بايد به سوي تحكيم ايمان و روح تدين در مردم، آگاهي بخشي، گسترش روح شجاعت و غيرت ديني و جلوگيري از بي تفاوتي مردم باشد و اين معناي واقعي بزرگداشت قيام امام حسين (ع) است.

مقام رهبری،‌جنبه عاطفي عزاداري امام حسين را تأثيرگذار بر عواطف و احساسات مردم ، جنبه عمقي و معنوي آن را موجب آگاهي بخشي به صاحبان فكر و بصيرت دانسته و خاطرنشان كرد: امام حسين (ع) مظهر بصيرت و استقامت بودند و پيروان ايشان نيز بايد اين­گونه باشند.

آيت الله خامنه اي حركت عظيم ملت ايران در انقلاب اسلامي و بالا بردن پرچم ارزش­هاي انساني و ديني در دنياي ضد ارزش­هاي انساني را نشان دهنده بصيرت ملت ايران و رهبري شايسته امام خميني (ره) توصيف و تصريح كرد: انقلاب اسلامي معجزه زمان حاضر است زيرا با وجود همه توطئه هاي گوناگون، ملت ايران پيروز ميدان بوده و اين انقلاب مستحكم تر از گذشته سرپا ايستاده و دشمن را به عقب رانده است.

ايشان، انتخابات را بسيار مهم و يكي از عرصه هاي بروز عظمت ملت ايران و نظام اسلامي دانست و افزود: انتخابات كه تجلي مردم سالاري است، در 28 سال گذشته به طور متوسط هر سال در ايران برگزار شده و اين يكي از شاخصه هاي مهم پيروزي ملت ايران است زيرا نشان دهنده حضور مردم، تصميم گيري مردم و شجاعت نظام اسلامي براي تكيه بر آرا و نظر مردم است.

رهبري علت انكار اين واقعيت آشكار و واضح را از جانب دشمنان عنود و لجوج مردم ايران ، عظمت اين مسئله دانست و افزود: نظام اسلامي همواره بر برگزاري انتخابات اصرار دارد و حتي در چهار سال قبل كه عده اي با راه انداختن يك نمايش و بازي قصد تعطيلي انتخابات را داشتند، با لطف خداوند و ايستادگي مردم نتوانستند انتخابات را تعطيل كنند.

آيت الله خامنه اي با اشاره به وظيفه مردم و همچنين مسئولان و نخبگان در قبال انتخابات خاطرنشان كرد: بايد جايگاه، ارزش و عظمت انتخابات حفظ شود و مردم با اميد و اعتماد به پاي صندوق­هاي رأي بروند.

ايشان با اظهار تأسف از برخي سخنان درخصوص مراقبت از تخلف در انتخابات تأكيد كرد: در 28 سال گذشته همواره انتخابات در اين كشور در سلامت كامل برگزار شده است. چرا برخي افراد با اين سخنان كه اميدواريم از روي غرض ورزي نباشد به حيثيت انتخابات خدشه وارد مي كنند.

مقام رهبری اظهارات برخي ديگر از افراد را مبني بر دعوت از ناظران بين المللي و دشمنان ايران براي نظارت بر انتخابات ، بي شرمي و بزرگ­ترين جسارت به ملت ايران خواند و خاطرنشان كرد: مسئولان اجرايي و نظارتي انتخابات همواره به وظيفه خود در حفظ امانت آراي مردم به خوبي عمل كرده­اند و در انتخابات مجلس هشتم نيز به همين صورت خواهد بود.

آيت الله خامنه اي با تأكيد مجدد بر رعايت اخلاق انتخاباتي از جانب جناحها و گروه­هاي سياسي و پرهيز از بداخلاقي، اهانت و تهمت، به لزوم هوشياري در مقابل تحركات دشمن از جمله سخنان چند روز پيش رئيس جمهور امريكا مبني بر حمايت از فلان دسته در ايران اشاره و تصريح كرد:‌ حمايت امريكا از هركسي در ايران يك ننگ است.

ايشان افزود: هم مردم و هم آن دسته اي كه رئيس جمهور امريكا از آن اعلام حمايت كرده است بايد فكر كنند كه چرا امريكا مي خواهد از آن دسته حمايت كند و آن دسته چه نقصي داشته كه امريكا را به فكر حمايت از آن انداخته است.

رهبر انقلاب اسلامي، انتخابات را متعلق به مردم،‌نظام جمهوري اسلامي و اسلام دانست و تأكيد كرد: بايد مراقب بود كه انتخابات ملعبه دست بيگانگان نشود و گروه­ها و افراد سياسي بايد مرزهاي خود را با دشمن مشخص كنند زيرا اگر اين مرزها كم رنگ و يا پاك شود، احتمال عبور دشمن از اين مرزها و يا افتادن همراه با غفلت برخي افراد خودي در دامن دشمن وجود دارد.

آيت الله خامنه اي خاطرنشان كرد گروه­ها و افراد سياسي علاوه بر متمايز كردن مرز خود با دشمن،‌بايد مرز خود از با مزدوران، نوكران و افرادي كه در خدمت دشمن هستند نيز مشخص كنند.

ايشان حضور در انتخابات را نيازمند بصيرت دانست و تأكيد كرد: مردم ايران بايد به طور كامل مراقب دشمن و مواضع او باشند تا بتوانند تصميم صحيح خود را بگيرند و مطمئناً اين بار نيز با لطف ، عنايت و هدايت خداوند، ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي از اين آزمون سربلند بيرون خواهند آمد.

 

اختلاف 6ميليوني در اعلام واجدان شرايط در انتخابات مجلس!

به گزارش خبرنگار «تابناك»، در انتخابات نهمين دوره رياست‌جمهوري كه در 27 خرداد سال 1384 برگزار شد، مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال، تعداد واجدان شرايط را حدود 46.8 ميليون نفر اعلام كرده بودند كه شامل افراد بالاتر از پانزده سال بود، اما در شرايط كنوني كه براي شركت در انتخابات مجلس هشتم نياز به سن بالاي هجده سال است و دو سال و نه ماه هم از آن زمان گذشته است تقريبا همه واجدان شرايط در انتخابات رياست‌جمهوري نهم، امكان شركت در انتخابات مجلس هشتم را دارا هستند، اما اعلام مي‌شود كه حدود 3 ميليون نفر از آمار واجدان شرايط كاسته شده است.

اين در حالي است كه حداكثر با احتساب شمار ششصد هزار نفر افراد فوت‌شده بالاتر از هجده سال در سي ماه گذشته و 300 هزار نفر متولدان بهار 1369 كه امكان شركت در انتخابات مجلس هشتم را ندارند، دست‌كم 45 ميليون و ششصد هزار نفر واجد شرايط شركت در انتخابات مجلس هشتم هستند كه دو ميليون بيشتر از آمار اعلام‌شده از سوي ثبت احوال است.

در اين حال، بررسي اطلاعات مركز آمار ايران كه نتيجه سرشماري عمومي سال 1385 است، اختلافات بيشتري را نشان مي‌دهد.

بنا بر اين اطلاعات، كل جمعيت كشور در آبان ماه سال 1385، برابر با هفتاد ميليون و پانصد هزار نفر بوده است كه از اين تعداد، كمتر از 21 ميليون نفر در آبان سال 1385 كمتر از هفده سال سن داشته‌اند. به عبارت ديگر، 49.5 ميليون نفر شهروند ايراني تا آبان ماه سال 1386 به سن هجده سالگي رسيده‌اند كه با احتساب متولدان آبان 1368 تا اسفند 1368 كه به اين آمار افزوده مي‌شود و احتساب فوت‌شدگان بالاي هجده سال در يك سال اخير، واجدان شرايط شركت در هشتمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي، شش ميليون نفر با آمار اعلام شده از سوي سازمان ثبت احوال تفاوت داشته و از 43 ميليون و هفتصد هزار نفر به 49 ميليون و هفتصد هزار نفر مي‌رسد.

اين در حالي است كه هر دو سازمان ثبت احوال و مركز آمار، دولتي هستند و رئيس سازمان ثبت احوال كه آمار اعلام شده توسط سازمان متبوعش در دو انتخابات سال 1384 و 1386 اختلاف دو ميليون نفري دارد، تغيير نكرده است.

 

 

انتخابات مهره چيني شده را مي توان خنثي کرد

 

آقاي پورمحمدي وزير کشور اعلام کرده که تنها احزاب وگروه هاي سياسي شناسنامه دار مي توانند ‏درانتخابات شرکت کنند. شما به عنوان نهضت آزادي چه تفسيري از اين اظهارات داريد؟
وقتي وزارت کشور موضوع احزاب شناسنامه دار را مطرح مي کند، احتمالا نظرش همان نهضت آزادي ايران ‏است، براي اينکه نهضت آزادي ويا ساير گروه هاي اپوزيسيون داخل حاکميت نتوانند در انتخابات حضور پيدا ‏کنند. درگذشته منطق وزارت کشور يا مسئولاني که نمي خواستند نهضت آزادي در انتخابات شرکت کند اين بود ‏که مي گفتند نهضت غيرقانوني است. گاهي به نامه منتسب به امام استناد مي کردند، گاهي هم به چيزهاي ديگر. ‏ما در مصاحبه هاي متعدد به صورت مستدل گفتيم که آن نامه غير قانوني است ونمي تواند مستند چنين اظهار ‏نظرهايي باشد. درخصوص اين هم که نهضت را غيرقانوني مي دانند به دليل اينکه پروانه يا مجوز ندارد، توضيح ‏مفصلي داده ايم که طبق مواد قانون اساسي و قانون احزاب، فعاليت احزاب درداخل کشور نيازي به مجوز ندارد، ‏بلکه وزارت کشور تنها بايد پروانه صادر کند که ما هم اين درخواست را درسالهاي 67 و68 بعد از تصويب ‏قانون احزاب داديم. بنابراين سخناني که توسط وزيرکشور مطرح شده خلاف قانون اساسي واحزاب است.‏

الان بحث مجوزمطرح مي شود ويانامه آيت الله خميني؟
الان اين دومنطق را کنار گذاشته اند ومي گويند فقط احزاب شناسنامه دارمي توانند درانتخابات شرکت کنند، چون ‏حربه شان درارتباط با غيرقانوني بودن نهضت وبحث مجوز کند شده است. به اين معني که سياهه اي از احزابي ‏را که از نظرشان شناسنامه دارند دروب سايت وزارت کشور منتشر مي کنند ومي گويند اينها مي توانند در ‏انتخابات شرکت کنند وبقيه نمي توانند. اين کار وزارت کشور نقض اصل 24 قانون اساسي وقانون احزاب است. ‏اما نهضت آزادي اعتقاد دارد با وجودي که آنها نمي خواهند احزاب خارج از حاکميت در انتخابات شرکت کنند، ما ‏بايستي کماکان برحضور درانتخابات اصرار داشته باشيم. چون اين يک حق ملي است و اگر اينها بخواهند ما را از ‏اين حق ملي محروم کنند ما بايد درمقابل حقوق اساسي ملت ايستادگي و از آن صيانت کنيم. ‏

برهمين اساس است که به رغم همه انتقاداتي که به شوراي نگهبان ورفتار وعملکرد وزارت کشورداريم، و به ‏رغم برگزاري انتخابات هاي ناسالم و غيرآزاد مجلس هفتم ورياست جمهوري نهم، درراستاي همين سياست ‏راهبردي، اصرار داريم که دربحث انتخابات ايستادگي واز اقداماتي که خلاف قانون انجام مي شود، جلوگيري ‏کنيم. ‏

اينکه نظام سياسي چنين حذف خودآگاهي را توسط برخي نهادها مانند شوراي نگهبان انجام مي دهد، ‏چه تبعات ومخاطراتي را متوجه کشور مي کند؟‏
فکر مي کنم پيامدهاي محروم کردن بخشي مهمي از جامعه مدني ايران از شرکت درانتخابات دقيقا درجهت ‏تضعيف نظام جمهوري اسلامي وکاهش مشروعيت آن است. چنين روندي موجب مي شود که هم درداخل وهم ‏درسطح جهاني، اعتبار جمهوري اسلامي کاهش پيدا کند وبنابراين فشارهاي بين المللي برايران افزايش يابد. ‏ازجمله شواهد تضعيف نظام جمهوري اسلامي مي توان به فشاري که روسيه دردرياي خزر وارد کرده اشاره ‏داشت که درشرايطي که ما در موضع ضعف هستيم، مي خواهند سهم ايران را از وضعيت 50-50 به کمتر از ‏بيست درصد وبه قول وزير امورخارجه به 11.2 درصد کاهش بدهند. درجنوب کشور در حوزه کشورهاي خليج ‏فارس فشارهاي خود را افزايش داده اند وبا حضور رييس جمهوري ما قطعنامه عليه تماميت ارضي کشور صادر ‏مي کنند. آقاي طالباني درغرب کشور، در عراق که اين همه روي آن سرمايه گذاري کرديم وارتباط نزديکي با ‏آنها داريم بحث بي اعتبار بودن قرارداد الجزاير را مطرح وصحبت لغو آن رامي کند. اگر چه بعدا خواستند اين ‏بحث را با توضيحاتي اصلاح کند، اما عملا طرح چنين مباحثي، موضع گيري آنها را در قبال جمهوري اسلامي ‏ايران نشان مي دهد. ‏

درسطح جهاني هم مشخص است که چين وروسيه و بازار مشترک هم علاوه برآمريکا از ضعيف شدن پايه هاي ‏مردمي جمهوري اسلامي سوء استفاده مي کنند که اين درراستاي منافع ملي ايران نيست. بنابراين احزاب وگروه ‏هاي سياسي که به فکر نسل هاي آينده کشورهستند بايد درمقابل اين روند ايستادگي کنند و تسليم آن نشوند. ‏

چه نگراني هايي باعث مي شود که بخشي از حاکميت چنين هزينه اي را درسطوح مختلف متحمل شود ‏اما از مشارکت بخش هايي از نيروهاي فعال جامعه مدني وجامعه سياسي جلوگيري کند؟
‏ فکر مي کنم نگراني شان اين است که اگر انتخابات آزاد وسالم برگزار شود آنها جايگاهشان تضعيف مي شود. ‏براي حفظ موقعيت خودشان است که قانون اساسي ومعيارهاي شناخته شده جهاني را در برگزاري انتخابات آزاد ‏ومنصفانه نقض مي کنند. يعني فکر نمي کنم اين بخش به جز بقاي خود به ارزش ديگري فکر کند. صرفا بحث بقا ‏است. من فکر مي کنم همه نظام هاي توتاليترچنين انديشه اي دارند. اما اين کوتاه مدت خواهد بود. آنچه که اتفاق ‏خواهد افتاد چيزي نيست که در راستاي منافع ملي باشد. توصيه مشفقانه ما به مسئولان جمهوري اسلامي اين بوده ‏که مقداري به تاريخ بيشتر توجه وتجربيات گذشته را مرور کنند واجازه ندهند آنچه خير وصلاح مملکت نيست رخ ‏دهد. ما هميشه درطي سي سال گذشته در جايگاه اپوزيسيون قانوني همين خط مشي را داشته ايم. ما کوشش کرده ‏ايم مشفقانه به مسئولان جمهوري تذکر دهيم که تسليم قانون و اراده ملت شوند چون اين ارزشي است که پايدار ‏است و حتي مي تواند ادامه حضور آنها را درقدرت بيشتر تضمين کند. يعني احتمالش از اين راه خيلي بيشتر است ‏تا اينکه روش هايي را به کار ببرند که همراه با نقض حقوق اساسي ملت است. اين حرف ها گهگاه موثربوده ولي ‏درعمل و در انتخابات مجلس نشان داده شده که کماکان دنبال اين روش هستند وما اين را چالشي براي مسئولان ‏نظام مي دانيم وهشدار مي دهيم تا آنجا که مي توانند خود را مهار کنند وخلاف منافع ملي عملي انجام ندهند.‏

با توجه به اظهارات وزير کشور، نهضت آزادي هنوز هم برشرکت درانتخابات پافشاري مي کند؟‏‎ ‎‎
ما دربيانيه اخيرمان هم تصريح کرديم که حضورمان درانتخابات را براي رسالت آزادي بخش خودمان ضروري ‏مي دانيم. نوع رويکردمان هم بستگي به شرايط دارد. يعني تاکتيکي است که درراستاي استراتژي کلي خودمان ‏انتخاب مي کنيم. ما فکر مي کنيم نيروهاي ملي هم بايددر اين مرحله ثبت نام کنند و خود را تسليم اين اقدامات ‏خلاف قانون نکنند تا به جاي اينکه هزينه اش را ملت پرداخت کند، شوراي نگهبان و کساني پرداخت کنند که ‏خلاف قانون صلاحيت افراد را رد مي کنند. ‏

شما اشاره به لزوم تجربه اندوزي از روندهاي مختلف درتاريخ کرديد. چنين نگاه تاريخي شامل چه ‏رويدادهايي مي شود؟
به نظرم بعد ازانقلاب، دوره مشروطه شايد دوره تاريخي آموزنده اي باشد براي ديدن اين واقعيت که حاکماني که ‏نخواهند تسليم اراده ملت بشوند به چه سرنوشتي دچارمي شوند. اين يک تجربه تاريخي است و فکر مي کنم ‏مخاطبين شما همه با اين تجربه آشنا هستند. ديگر تجربه اينکه بعد ازکودتاي 28 مرداد با اينکه رژيم کودتا حاکم ‏بود، ولي نهضت مقاومت ملي وکساني که از همين ارزش ها پاسداري مي کردند، در آن شرايط هم شعارشان اين ‏بود که بايد درانتخابات شرکت و حقوق اساسي ملت را مطالبه کرد. اين شعار را همان موقع هم مطرح مي کردند ‏که ما درانتخابات شرکت مي کنيم يا پيروز مي شويم يا رسوا مي کنيم. من فکر مي کنم اين تجربه تاريخي ما مي ‏تواند براي نسل امروز مفيد باشد. پس ازانقلاب هم روش ما همين بود. مجلس اول مجلس آزادي بود وهمه مي ‏توانستند حضورپيدا بکنند. ما درانتخابات هاي ديگر حضور داشتيم و بحث آزادي وسلامت انتخابات را هميشه ‏مطرح کرديم. اسناد ومدارک ما را نگاه کنيد، ببينيد سمينارهايي که ما براي سلامت انتخابات برگزار مي کرديم با ‏چه حکم ها وبرخوردهايي مواجه مي شد. وقتي که آن حداقل شرايط فراهم نمي شد بيانيه مي داديم که در آن ‏انتخابات راي نمي دهيم. از مجلس پنجم که شرايط نسبي فراهم شد حضور و مشارکت بيشتري داشتيم. بنابراين در ‏هر مقطعي متناسب با شرايط آن تاکتيک مناسب را اختيار کرديم. فکر مي کنم تجربه صد سال اخير ومقاطع ‏مختلف مي تواند براي تصميم گيري احزاب سياسي وفعالان سياسي در شرايط کنوني مفيد باشد.‏

‏ البته بايد تصريح کنم که گفتمان سياسي درشرايط کنوني هم گفتمان آزادي و حقوق بشر است وآن گفتماني که در ‏دهه چهل و پنجاه مطرح بود ديگر مطرح نيست. بنابراين ما با توجه به اين گفتمان جهاني و واقع بيني، تاکتيک ‏هاي خودمان را انتخاب مي کنيم. ما فکر مي کنيم تاکيد برآزادي، حقوق بشر و دموکراسي وشرکت در انتخابات ‏وزمينه سازي براي رشد و آگاهي مردمي که حقوق سياسي اجتماعي خودشان را مطالبه کنند درشرايط کنوني يکي ‏از رسالت هايي است که هم احزاب سياسي وهم رسانه ها بايد دنبال کنند. ‏

طي سالهاي گذشته برخي از گروه هاي سياسي وافراد مطرح موضوع تحريم انتخابات را مطرح کرده ‏اند. درحالي که با توجه به ماهيت غيرحزبي راي دادن، بخش عمده اي از راي دهندگان، عملا چنين موضوعي ‏فاقد کارايي بوده است. به علاوه تصور اينکه دموکراسي ـ درهرشکلش ـ بخواهد با تحريم به کار بيايد اندکي دشوار ‏است. شما اين تاکتيک را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
ببينيد، بعضي ازفعالان سياسي درگذشته تاکتيک تحريم وعدم مشارکت را به عنوان تاکتيک درست انتخاب کرده ‏ومورد عمل هم قرارداده اند. اين تاکتيک درشرايطي که احزاب وگروه هاي سياسي بتوانند اکثريتي از جامعه را ‏بسيج وآنها را متقاعد کنند که مثلا بيش از 50 درصد مردم درانتخابات شرکت نکنند يک تاکتيک کاملا ‏دموکراتيک است وموثر. اما مي دانيم که چنين تاکتيکي درشرايط کنوني کشور ما موثر نيست. تجربه گذشته هم ‏نشان داده که تحريم جز منزوي کردن مردم نتيجه ديگري ندارد. بنابراين بهتر است که درشرايط کنوني نگاه مثبتي ‏داشته باشيم ومردم را به شرکت درانتخابات دعوت کنيم. تجربه چند انتخابات گذشته نشان مي دهد که هر جا که ‏مردم بيشتر حضور داشته اند، نتيجه انتخابات بيشتر درراستاي منافع ملي ما بوده است. نمونه اش دوم خرداد سال ‏‏76 است. در شوراي شهر اول وسوم که حضور ومشارکت مردم بيشتر بود، شوراها ملي تر وبيشتر در جهت ‏مصالح ملي بوده است. درانتخابات شوراي دوم با اينکه انتخابات از آزادي نسبي برخوردار بود، اما چون مردم ‏شرکت نکردند، شوراها دراختيار محافظه کاران قرارگرفت ومحافظه کاران درتحليل هاي خود به اين نتيجه ‏رسيدند که مردم درشهرهاي بزرگ وتهران خودزني کردند وخود مردم هم درتحليل نهايي به اين جمع بندي ‏رسيدند که دودستي امکانات شهر تهران را در دراختيار محافظه کاراني قرار دادند که سکوي پرشي شد براي ‏انتخابات مجلس هفتم وانتخابات رياست جمهوري بعدي. بنابراين هر وقت مردم حضوربيشتري داشتند، به رغم ‏همه چالش هايي که شوراي نگهبان به وجود آورده، وقتي انتخاب بين بد وبدتر شده باز نتيجه به نفع مردم بوده ‏است. ‏

با توجه به روندي که در خصوص انتخابات مجلس هشتم شکل گرفته است، چه تفاوت وشباهتي بين ‏مجلس ششم اصلاحات، مجلس هفتم اصول گرا ومجلس پيش روي هشتم مي بينيد؟
آنچه درمجلس ششم اتفاق افتاد زمينه هايي بود که درانتخابات رياست جمهوري دوم خرداد ايجاد شده بود. مردم ‏حضور داشتند وتوانستند نمايندگان خود را انتخاب کنند. مجلس ششم هم علي رغم همه انتقاداتي که به آن وارد است ‏اما درمجموع کارنامه درخشاني را درتاريخ پارلماني ايران از خود برجاي گذاشته است. پيامد شرايط دوران هشت ‏ساله اصلاحات و شوراي دوم وعدم حضور مردم باعث شد با بسته شدن فضاي ايران و سياست هاي خاصي که ‏شوراي نگهبان اعمال کرد و رد صلاحيت گسترده اي که درخصوص جمع کثيري از داوطلبان انجام داد، مجلس ‏هفتم شکل بگيرد. در مجلس هشتم به نظر مي رسد جريان محافظه کاربه دنبال تشکيل مجلسي شبيه مجلس هفتم ‏است تا نمايندگاني انتخاب شوند که طرفدار محافظه کاران باشند واگر اقليتي هم وجود دارد، اقليتي بي تاثير باشد. ‏اين جرياني است که محافظه کاران دنبال مي کنند اما اگر مردم حضور داشته باشند و ثبت نام کنند وکوشش کنند تا ‏جريان را تغيير دهند موثر خواهد بود. در دوم خرداد جريان محافظه کار دنبال چه رييس جمهوري بود؟ آيا با ‏حضور مردم آن جريان موفق شد؟ به نظر مي رسد مقداري مشکل باشد اما درهر حال با حضور مردم ـ چه اينکه ‏کساني ثبت نام کنند وچه با حضور موثر درانتخابات ـ اين احتمال وجود خواهد داشت که سناريويي که آنها براي ‏برگزاري يک انتخابات مههرچيني شده وفرمايشي طراحي مي کنند تاحدودي خنثي شود. اما اتفاقات روزهاي آينده ‏نشان خواهد داد که کدام گزينه در تحليل نهايي به واقعيت نزديک تر است.

 

موسی پور خبر داد: ثبت‌نام قطعی 1053 داوطلب مجلس و 32 نامزد مجلس خبرگان

به گزارش خبرنگار مهرمستقر در ستاد انتخابات کشور ، حجت الاسلام محمد حسین موسی پور رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: در پایان ساعت اداری امروز مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان پایان می یابد  .

موسی پور ادامه داد: پس از ثبت نام داوطلبان کار بررسی صلاحیت آنان آغاز می شود و هیئت های اجرایی شورای نگهبان مشغول فعالیت خواهند شد.

وی همچنین از ثبت نام قطعی 1053 نفر در انتخابات مجلس هشتم از سراسر کشور خبر داد.

رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات درباره شیوه ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم تصریح کرد: ذکراین نکته لازم است که داوطلبان پس از ثبت نام اینترنتی و پر کردن فرم ها باید شخصا به حوزه های مربوطه برای ارائه مدارک مورد نظرشان مراجعه کنند.

به گفته وی مدارک باید به فرمانداری حوزه انتخابیه و یا ستاد انتخابات کشور در وزارت کشور تحویل داده شود .

موسی پور اظهار داشت: مهلت ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و مدارک باید به صورت کامل در هنگام ثبت نام ارائه شود و اگر مدارک فردی ناقص باشد ثبت نام از او به عمل نخواهد آمد.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از موسی پور علت عدم ارائه آمار را پرسید که وی پاسخ داد: مطابق با اطلاعیه ای که از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور صادر می شود آمار را اعلام می کنیم  .

موسی پور اعلام کرد : آماری که دیروز در مصاحبه یکی از مسئولان ستاد انتخابات مطرح شد، اشتباه بود اما اطلاعیه های رسمی ستاد دلیل روشنی بر تعداد ثبت نام شدگان است.

حسن خانلو سرپرست دفتر انتخابات وزارت کشور دیروز تعداد ثبت نام کنندگان اینترنتی را حدود 1800 و ثبت نام کنندگان قطعی را 430 نفر تا پایان سومین روز ثبت نام اعلام کرده بود و این درحالی بود که در اطلاعیه رسمی این آمار به ترتیب ‌٣٨٠٨ نفر و  294 نفر اعلام شده بود .

رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات تاکید کرد: تا پایان وقت اداری امروز آمار رسمی را اعلام می کنیم.

موسی پور با بیان اینکه تعداد افرادی که ثبت نام اینترنتی می کنند قابل توجه است، گفت: ملاک برای ما ارائه مدارک کامل از سوی داوطلبان هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در مجلس تمهیداتی برای ثبت نام از نمایندگان کنونی مجلس اندیشیده شده است، تصریح کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم باید فرم های اینترنتی را که موظف به تکمیل آن هستند به فرمانداری های مربوطه یا ستاد انتخابات وزارت کشور ارائه کنند و تنها اقدامی که انجام شد این بود که فرم ها در اختیار نمایندگان درمجلس قرار گرفت و یکی از کاربران ستاد انتخابات کشور برای رفع مشکلات آنان به مجلس اعزام شد.

موسی پور تصریح کرد : آمار ثبت نام شدگان با تفکیک حوزه ها در پایان ثبت نام ها اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برآورد دقیقی از تعداد ثبت نام شدگان در حال حاضر در مقایسه با انتخابات دوره قبل در چنین روزی دارید یا خیر گفت: اکنون برآورد دقیقی نداریم و این آمار را در پایان کار اعلام خواهیم کرد.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به این سئوال که چرا در فرم های ثبت نام از کاندیداهای انتخابات مجلس هشتم بندهایی با عنوان مدرک نهضت سواد آموزی و ابتدایی گذاشته شده است، گفت: اگر چنین چیزی در فرم ها وجود دارد باید برداشته شود.

موسی پور در پاسخ به این سئوال که آیا میز احزاب در مراحل بعدی انتخابات نیز دایر خواهد بود یا خیر ، تصریح کرد: میز احزاب در تمامی مراحل انتخابات دایر خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید چرا خبرنگاران در ستاد انتخاباتی کشور به حاشیه رانده شده اند متذکر شد: چنین چیزی صحت ندارد و خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور از اولین روز ثبت نام ها حضور داشته اند.

خبرگزاری مهر

 

بايسته‌هاي يك انتخاب

 عباس عبدی

 

 

از بنده خواسته شد كه درباره بايسته‌هاي يك انتخاب يادداشتي بنويسم. ترديد ندارم كه در ذيل يك يادداشت با حجم محدود نمي‌توان چنان كه بايسته است موارد لازم را مطرح كرد، مگر آنكه خوانندگان محترم را به نوشته‌هاي پيشين خود نيز ارجاع دهم. لذا خيلي خلاصه سه ركن هر انتخاباتي را مرور مي‌كنم.
1- هر انتخاباتي چنان که از نامش پیداست بايد امكان انتخاب را براي مردم، مطابق خواست‌ها و سلايق خودشان فراهم كند، و از اين منظر حذف و رد صلاحيت ديگران (چه قانوني و چه غير قانوني) عوارض خاص خود را دارد. زيرا رد صلاحيت از دو حال خارج نيست، يا اينكه گروه‌هاي رد صلاحيت شده پايگاهي ندارند و در صورت شركت هم رأي لازم را نمي‌آورند، يا اينكه به احتمال بسيار آنان همچون ديگران ،نامزدهاي انتخاب شده‌اي خواهند داشت.
معمولاً صورت اول رخ نمي‌دهد، چون حكومت‌ها، به دلايلي عاقل‌تر از آن هستند كه افراد و گروه‌هاي ضعيف را رد صلاحيت كنند و هزينه‌اي بي‌جهت را به خود بار كنند، اتفاقاً اگر بدانند كه آنان رأي ندارند، از حضورشان استقبال مي‌كند تا هم مشاركت را زياد نموده و هم مزه شيرين پيروزي را در رقابت بچشند و مزه تلخ آن را به كام رقيبت بريزند. اما در موارد خاصي اين اتفاق مي‌افتد. مثلاً هنگامي كه در كشوري گروه رقيب اصلي كه شانس انتخاب شدن دارد را به دليل ترس از رأي آوردن رد صلاحيت مي‌كنند، مجبورند گروه‌هاي كوچك‌تر از آنها هم كه به لحاظ سياسي دورتر از ساختار قدرت هستند را نيز رد صلاحيت كنند، تا در منظر عموم رد صلاحيت‌ها با مشكل منطقي مواجه نشود. در اين صورت اين گروه‌ها كه در واقعيت فاقد پايگاه اجتماعي هستند به دليل رد صلاحيت متوجه پايگاه واقعي اجتماعي خود و در نتیجه قادر به تصحيح مواضع خود نمي‌شود و اين امر منشاء بحران "اجتماعي شدن مطلوب" (و در اينجا وجه سياسي آن) مي‌شود و اين همان اتفاقي است كه هم براي گروه‌هاي كم‌اثر و فاقد پايگاه اجتماعي و هم براي گروه‌هاي داراي پايگاه اجتماعي در پيش از انقلاب رخ داد و همه به نسبتي، فرآيند اجتماعي شدن را در وجه سياسي خود به نحو مطلوبي طي نكردند و كمابيش بویژه پس از انقلاب رفتاري غير اجتماعي از خود نشان دادند. اين وضعيت براي افراد جوان‌تر بيشتر حادث مي‌شود. اين غير یا ضد اجتماعي شدن در وجه رفتار سياسي در ساختار قدرت هم انعكاس مي‌يابد، و ذهنيت آنان را نسبت به واقعيت اجتماعي و سياسي مخدوش مي‌كند، و ارزيابي نادرستي از قدرت و پايگاه خود پيدا كرده و براساس اين ارزيابي رفتاري نامناسب را پيشه مي‌سازد.
حذف گروه‌ها و افرادي هم كه پايگاه اجتماعي داشته و احتمال رأي آوردن آنان زياد است، نتيجه‌اي جز مخدوش كردن مفهوم انتخابات ندارد، حال با هر اسم و رسمي اين رد صلاحیتها انجام شود، مآلاً به انسداد سیاسی و ایجاد فضاي غير آزاد منجر خواهد شد و چنين حكومت‌هايي براي توجيه يا تحميل اين حذف، چاره‌اي جز انحصار رسانه‌اي و سپس وارد كردن ديگر ابزارهاي قدرت در رقابت سياسي و استفاده بیشتر از ابزار حذف ندارند و اين سرآغاز سقوط است.
ممكن است برخي بگويند كه افراد رد صلاحیت شده حتي اگر شانس انتخاب شدن هم داشته باشند، اگر كليت نظام را نپذيرند، حق مشاركت در انتخابات را ندارند و مي‌توان از طريق قانون آنان را حذف كرد. بله مي‌توان از طريق قانون يا حتي غير قانوني اين افراد را حذف كرد، و كسي هم نتواند حرفي بزند، اما نمي‌توان نتايج مخرب این سیاست را بر حكومت و منتقدانش و جامعه ناديده گرفت. ساختار مجبور نيست كه خود را به گونه‌اي تعريف و توصيف كند كه تعداد زيادي را خارج از دايره خود قرار دهد تا به اين معضل دچار شود.
2ـ ركن دوم انتخابات، سلامت آن است. سلامت از هر حيث مدنظر است. هم در برابری اجرای قانون، و امكانات و بي طرفي كامل حكومت در اجراي انتخابات و هم در وجود حاكميت مرجع قضايي مستقل بر تصميمات هيأت نظارت بر انتخابات و نيز استقلال كامل اين هيأت از گرايش‌هاي سياسي. سلامت از حيث شمارش آرا و تقلب‌هاي احتمالي در ريختن آرا و تأييد و ابطال صندوق‌ها و حوزه‌ها را نيز شامل مي‌شود. اهميت اين ويژگي در انتخاباتي كه تفاوت‌ها كم است، بيشتر نمود دارد. وقتي كه دو حزب با اختلاف دو يا چند درصد رقابت مي‌كنند، تقلبی به اندازه نصف اين اختلاف اندک مي‌تواند نتيجه را برگرداند و این کار سختی نیست، در حالي كه در رقابت‌هاي با تفاوت زياد، تقلب در ابعادي عادي جوابگو نخواهد بود.
3ـ ركن سوم يك انتخابات مورد قبول، كارآمدي نهاد برآمده از انتخابات است. در موضوع انتخابات مجلس، وظايف اصلي آن نظارت و قانون‌نويسي و تخصيص منابع مالي و بودجه دولت است هرگونه خدشه‌اي در اجراي اين وظايف و نيز هرگونه محدويتي كه انحصار قانون‌نويسي و تخصيص بودجه را لغو كند و يا نظارت مجلس را هم‌عرض يا تحت ساير نظارت‌ها قرار دهد و يا آن را محدود كند، به بلاموضوع كردن نهاد برآمده از انتخابات منجر خواهد شد.
مجلس نهاد و مظهر حاكميت مردم است، و هيچ عاملی جز اراده‌اي كه منشاء اين حاكميت است نمي‌تواند آن را محدود كند. زيرا حاكميت را مقيد كردن به اراده ديگران، جز اينكه حاكميت را خالي از مضمون و محتوا مي‌كند، نتيجه ديگري ندارد.
در واقعيت اجتماعي بويژه در كشورهاي كمتر توسعه‌يافته، با الگوي ايده‌آل از انتخابات كه در هر سه وجه مذكور نمره عالي بگيرد مواجه نيستيم، و اين انحراف از الگوی کامل امری غیر منتظره نیست. اما اين امر دليل بر رد و عدم مشارکت در انتخابات نيست، بلكه واقعيت را بايد براساس آرمان‌ها و آرزوها و امكانات و توانايي‌ها سنجيد، و از خلال يك مفاهمه جمعي و گفتگوي آزاد حداقل شرايط قابل قبول را از حيث عناصر سه‌گانه فوق تعيين كرد و اگر انتخاباتي واجد اين حداقل‌هاي سه‌گانه نبود، اطلاق اين صفت را بر آن نپذيرفت و در غير اين صورت كوشيد با شركت در آن به ارتقاي استانداردهاي سه‌گانه آن كمك كرد.

 

آنکه پول می دهد آهنگ را تعیین می کند

(آقای هاتفی)

 

 

 

اخیرأ یک رسوایی مالی در حزب کارگر روند کاهش محبوبیت گوردن براون، نخست وزیر بریتانیا را تسریع کرده است. جریان از این قرار است که یک سرمایه دارحامی حزب، نه به نام خود که با استفاده از نام و حساب بانکی اشخاص دیگری، به حزب و ستادانتخاباتی تعدادی از نمایندگان عضو حزب کمک مالی کرده است. این عمل یعنی کمک مالی مخفیانه به یک حزب یا یک ستاد انتخاباتی جرم محسوب می شود و منجر به استعفای یکی از مسولان مالی حزب، که از هویت اهدا کننده اصلی مطلع بوده است، شد و مشکلاتی برای تعدادی دیگر، از جمله معاون اول نخست وزیر، ایجاد کرد.

اینکه احزاب و ستادهای انتخاباتی به کمک مالی احتیاج دارند، نیازی به توضیح ندارد. علت وجودی این قانون ناشی از این واقعیت است که حامی مالی مشخص را می توان زیر ذره بین گذاشت که آیا از این حمایت منافعی بدست آورده است یا نه. البته دو مورد دیگر رسوایی مالی حزب کارگر بر عکس مورد فوق بود و کمک کنندگان کاملأ مشخص بودند و بحث بر سر این بود که آیا رهبران حزب وعده خاصی به آنها داده اند یا نه. مورد اول کمک یک میلیون پوندی برنی الکستون میلیونر مالک مسابقات فرمول یک در جریان انتخابات عمومی سال 1997 به حزب کارگر بود. حزب کارگر در آن سال\" ممنوعیت تبلیغات دخانیات\" را در مانیفست انتخاباتی خود گنجانده بود. شبهه در آن بود که بعدأ در هنگام تصویب قانون، مجلس عوام مسابقات اتومبیلرانی را از این ممنوعیت مستثنی کرد. مورد دوم که به پرونده \"پول در ازای کسب لقب\" مشهور شد و منجر به بازرسی طولانی از افراد مختلف و حتی از نخست وزیر وقت تونی بلر شد، این بود که آیا تونی بلر در مقابل این کمک های مالی هنگفت قولی داده که آنها را در لیست های پیشنهادی به ملکه برای گرفتن لقب لرد و عضویت در مجلس اعیان قرار دهد یا نه؟

در ایران باز موسم انتخابات است و بحث های همیشگی آغاز شده است: از بحث شرکت، عدم شرکت و یا شرکت مشروط گرفته تا بحث نظارت شورای نگهبان و درستی یا نادرستی و نوع و اجرای آن، سپس بحث ائتلاف ها ولیستهای مختلف، و بالاخره تقلب در شما رش آرا، فراگیر یا محلی، سازمان یافته یا غیر سازمان یافته. من به هیجکدام از این جنبه ها نمی خواهم بپردازم. ضرب المثلی انگلیسی می گوید که \"آنکه پول می دهد آهنگ را تعیین می کند\" و من برآنم تا بپرسم در انتخابات ایران چه کسانی ساز را کوک می کنند.

به نظر نگارنده پرداختن به بحث حامیان مالی بسیار مهم است و به شفافیت انتخابات و در نتیجه شناخت بهتر سیستم منجر می شود. گرچه در فضای بشدت سیاسی و غیرشفاف ایران، این بحث فانتزی به نظر میرسد و برای مخالفین و منتقدان سیستم در مقایسه با بحث هایی مانند \"حق انتخاب شدن\" و \"حق انتخاب کردن\" فرعی به نظر میاید، بحثی کلیدی است که بخش های غیر واضح سیستم را به خوبی نمایان می سازد. این بحث به صورت موردی مثلأ در پایان انتخابات هفتم ریاست جمهوری بخاطر مخارج انتخاباتی عظیم یکی از کاندیداها مطرح شد، ولی به صورت مستقل و مداوم به آن پرداخته نشده که البته یکی از دلایل آن عدم رضایت بخشهایی از اصلاح طلبان بوده است.

در نبود احزاب واقعی فراگیر که بخشهای مختلف جامعه را نمایندگی کنند، در نبود اتحادیه ها و سازمانهای صنفی که مطالبات اقشارو طبقات اجتماع را پیگیری کنند، و در کمبود و محدودیت مطبوعات آزاد که لایه های گوناگون قدرت را به چالش بکشند، شاید انتخابات و در نتیجه مفاهیم و سوالات مرتبط با آن بی معنی و یا کم اهمیت به نظرآید. ولی وقتی تمامی بخشهای قدرت سعی در بدست آوردن سهم بیشتری از همین مجلس را دارند، شناخت این حامیان به شناخت بهتر قدرت و هیئت حاکمه منجرخواهد شد. تنها بررسی و تحلیل تفاوتهای ایدئولوژیک، سیاسی، یا سلیقه های مدیریتی نمی تواند اختلافات عمیق \"هیئت حاکمه\" (که به نظر من واژه ای دقیق تر از \"جناح حاکم\" است) را توضیح دهد و بخصوص از انتخابات ریاست جمهوری نهم به بعد، برای شناخت و تمایز شاخه های مختلف هیئت حاکمه باید به ریشه های آنها توجه کرد. واضح است که منظور من چیزی فراتر و دقیقتر از انتساب این گروهها به کلماتی مانند \"بازار\"، \"سپاه\"، \"تکنوکراتها\" و غیره است.

 

بيانيه اصلاح طلبان كرد: تنها در يك انتخابات سالم شركت مي‌كنيم

نوروز: شوراي هماهنگي اصلاح طلبان كرد در سومين بيانيه خود در خصوص انتخابات مجلس هشتم به تحليل شرايط و اوضاع پيش رو در اين انتخابات پرداختند.

متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:

در آستانه انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامى ،انتخابات مجلس شورای اسلامى در شرايطى پيش روی ما قرار گرفته است كه كشور با چالشها ی مهم داخلى و خارجى مواجه است.چالشهايى كه بى توجهى به هريك از آنها مى تواندخطر آفرين باشد. در عرصه داخلى چالشهايى نظير تورم،كاهش قدرت خريد مردم،بيكاری، مسكن،برآورده نشدن انتظارات جوانان و زنان،دين ابزاری، ترويج خرافات ،سوء استفاده از مقدسات ، بى اعتنايى به دستاوردهای دولتهای پيشين و حذف نيروهای مجرب و چالشهای قومى و فرهنگى و در عرصه خارجى چالشهايى نظيرمسايل هسته ای، نگرانيهای منطقه ای و همسايگان، حقوق بشر، صلح خاورميانه و تروريسم مسايلى هستند كه برگزاری انتخابات سالم قانونى و رقابتى مى تواند با جذب مشاركت اكثريت واجدين شرايط در چارچوب يك رويكرد عقلانى و دموكراتيك حل و فصل شود.

ائتلاف اصلاح طلبان كردستان متشكل از ٩حزب و تشكل سياسى فعال در استان با چنين نگاهى از ماهها پيش به استقبال انتخابات مجلس هشتم رفته وبراين باور است كه با استفاده از تجربيات تلخ و شيرين انتخابات گذشته نظير دوم خرداد ٧٦ و مجلس ششم به عنوان جلوه هايى از حضور حداكثری ومجلس هفتم ورياست جمهوری نهم به عنوان مظاهری از كاهش مشاركت مردم استان مى توانند در انتخابات فراروی به خلق حماسه شكوهمند و مشروعيت آفرين برای نظام و ملت بينجامد.

بديهى است در اين راستا برهمه دست اندركاران و مجريان برگزاری انتخابات واجب مى شود برای تحقق چنين حماسه ای موانع موجودو احتمالى را از سر راه برداشته،زمينه های ياس و نا اميدی مردم را حذف و آنان را به اين باور برسانند كه حضور پررنگشان در انتخابات ميتواند كشور را در مسير دموكراسى، صلح و رفاه به پيش ببرد. ائتلاف ما ائتلافى است برای صلح،دموكراسى و رفاه؛ ما با چنين شعاری به استقبال انتخابات مى رويم و صميمانه آحاد ملت و نخبگان سياسى و اجتماعى معتمدان استان را به ياری فرا مى خوانيم. به ويژه از شايستگان ملت انتظار داريم كه خود را آماده ثبت نام وحضور در ميدان رقابتى نمايند كه اعتنای به آن مى تواند كشور را در مسير عزت و سربلندی قرار دهد.

ماپيشتر نيز اعلام كرده بوديم و در نشستهای متعدد به اطلاع دست اندر كاران انتخابات استان رسانده ايم كه مشاركت فراگير مردم كردستان منوط به به مطمئن كردن آنان از برگزاری يك انتخابات سالم، آزاد، عادلانه و رقابتى است. بديهى است چنين شرايطى فقط با عمل و دوری از شعار تحقق مى يابد.

ستاد ائتلاف اصلاح طلبان كردستان با عزم راسخ وارد انتخابات شده و با اقتدار و انسجام بيشتری در آن باقى خواهد ماند و به حول و قوه الهى برای حوزه های انتخابيه استان نامزدهای مشخص معرفى خواهد كرد.

لذا اميدواريم حضور شايستگان و نامزدهای توانمند و باورمند به انديشه اصلاح طلبانه به حدی باشد كه دگم انديشان و انحصار طلبان نتوانند آرزوی تك صدايى يكه سالاريشان را تحقق يافته ببينند. ما در انتظار مجلسى هستيم كه در شان ملت ايران باشد.

 

رييس كميته‌ استان‌های ائتلاف:
هیات‌های اجرایی انتخابات امروز رقیب اصلاح‌طلبان هستند

مسوول كمیته استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، گفت: ائتلاف اصلاح‌طلبان امروز مجموعه‌ای از احزاب مهم كشور است كه احزاب و تشكل‌های استانی را نیز در بر دارد و این انسجام در انتخابات به شفافیت رقابت‌های انتخاباتی كمك می‌كند.

«سیدصفدر حسینی» در گفت‌وگو با سایت ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: آن‌چه می‌تواند در انتخابات آینده موثر و مفید واقع شود، مهم‌تر از شكل‌گیری تشكل‌های قانونمند، ائتلاف نیروهاست. هرچه سازماندهی احزاب، جناح‌ها و گروه‌ها منسجم‌تر باشد، طبیعتا امكان رقابت بیشتر را ایجاد و فضا را شفاف‌تر می‌كند و این‌گونه نخواهد بود كه عده‌ای از رانتی كه در فضای موجود حاصل می‌شود، سوءاستفاده كنند.

این عضو شورای مركزی جبهه مشاركت ایران اسلامی، فضای چندصدایی كه ضابطه‌ آن قانون باشد را كمكی به ایجاد نشاط انتخاباتی دانست و گفت: اگر گرایشات مختلف به صورت منسجم كار كنند و ائتلاف‌هایی را تشكیل دهند در شرایط موجود بهتر می‌توانند جواب بگیرند؛ چون اگر دو جریان مشخص در كشور با دیدگاه‌ها، سوابق و كاركردهای مشخصی وجود داشته باشند، مردم نیز بهتر در مقام مقایسه برمی‌آیند و می‌توانند انتخاب بهتر موثرتری در سرنوشت كشور داشته باشند. اما اگر انتخابات به نوعی از حوزه‌ قدرت مدیریت و گرایش خاصی برنده شود، هم خلاف مشی قانون اساسی و هم خلاف قانون است. اما متاسفانه گاهی دیده می‌شود كه انتخابات به این‌گونه مدیریت شده است و این دغدغه‌ای است كه اصلاح‌طلبان همواره در هر انتخاباتی با آن مواجه هستند.

مسوول كمیته امور استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان را بر عهده دارد، درباره ویژگی‌های انتخابات در یك فضای دوقطبی گفت: انتخاباتی كه در یك فضای دوقطبی برگزار می‌شود باید دارای مجری و ناظر بی‌طرف در اجرای قانون است و فضای پیش از برگزاری انتخابات نیز عادلانه است. اخباری كه از استان‌های مختلف دریافت شده مبنی بر این است كه متاسفانه هیات‌های نظارت و اجرا یكطرفه شكل گرفته‌اند. یعنی متعلق به یك جناح خاص هستند.

حسینی ادامه داد: بنابراین حتی اگر انتخابات هم دوقطبی اما نتیجه‌ انتخابات از پیش معلوم باشد، فایده‌ای نخواهد داشت؛ لذا اگر انتخابات را به مردم واگذار كرده و فضایی ایجاد كنند كه جناح‌ها بتوانند دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را مطرح و نقد كنند، در آن صورت مردم نیز می‌توانند انتخاب خوبی داشته باشند و انتخابات مورد اطمینان خواهد بود

.

یكدستی و همفكر بودن هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت دغدغه اصلاح‌طلبان
وی یكدستی و همفكر بودن هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت در انتخابات مجلس هشتم سلامت و آزادی انتخابات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

صفدر حسینی ساختار این دوره از انتخابات را كاملا با انتخابات گذشته متفاوت دانست و درعین‌حال، دلیل این تفاوت را همفكر و هم ‌جناح بودن هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت برای اولین بار در تاریخ انتخابات عنوان كرد و گفت: با توجه به این مسئله امروز تفكر دیگری كه در درون نظام به رسمیت شناخته شده یعنی گروه‌های عضو ائتلاف اصلاح‌طلبان و سایر گروه‌های اصلاح‌طلب نسبت به این موضوع دغدغه زیادی دارند.مسوول كمیته‌ استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، با تاكید براینكه ناظرین و مجریان انتخابات باید بی‌طرف بوده وصرفا افرادی متعهد به اجرای قانون باشند گفت: متاسفانه هیأت‌هایی كه امروز به این شكل چیده شده‌اند به نوعی رقبای انتخاباتی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند كه باید به انتخابات نظارت كنند و البته قانون را هم اجرا كنند لذا مسوولان محترم شورای نگهبان و وزارت كشور و البته دولت باید پاسخگوی این دغدغه اصلاح‌طلبان باشند و تضمین كنند این هیأت‌های نظارت و اجرایی تنها قانون را ملاك عمل خود قرار می‌دهند و نه سلایق شخصی و یا گروهی خود را.

حسینی درباره میزان تأثیرگذاری این مسأله بر روی سلامت انتخابات، گفت: این مسأله دغدغه‌ای است كه به هر حال امروز وجود دارد و سلامت و آزادی انتخابات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در این صورت اعمال سلایق شخصی بر قانون ارجحیت پیدا می‌كند.خوشبختانه شاهد بودیم كه رهبرانقلاب نیز به هیأت‌های نظارت تأكید كردند كه تنها مر قانون باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

مسوول كمیته استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان،تاكید كرد: برگزار كنندگان انتخابات كه از یك سلیقه و گرایش خاص هستند و خود یكی از طرفین و رقبای انتخابات محسوب می‌شوند اگر می‌خواهند انتخابات را برگزار كنند باید به دغدغه‌ها و سوالات طرف مقابل پاسخ قانع‌كننده بدهند تا در عمل ما شاهد باشیم كه این دغدغه‌ها بی مورد است. امیدواریم كه این مسأله روی سلامت انتخابات و نتیجه آن و برروی آزادی و سلامت انتخابات تأثیر نگذارد.

حسینی با تاكید بر اینكه برای رفع این دغدغه‌ها در قالب ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، قطعا نقطه نظرات خود را از كانال‌های قانونی به شورای نگهبان و وزارت كشور و البته به سایر مسوولان كشور اعلام خواهیم كرد در عین حال اظهارامیدواری كرد كه مسوولان مربوطه طبق قانون و وظیفه خود در قبال این مشكلات و دغدغه‌ها پاسخگو باشند تا یك انتخابات بانشاط، پرشور، آزاد و عادلانه‌ای برگزار شود.

رییس كمیته امور استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با تاكید بر اینكه «امیدواریم با تدبیری كه دست‌اندركاران نظارت و اجرا می‌اندیشیند، دغدغه‌های تایید صلاحیت‌ها برطرف شود»، ادامه داد: امیدوارم با استقبال خوبی كه از ثبت نام‌ها می‌شود، پاسخ خوب و سازنده‌ای را از ناظرین و بخش اجرایی داشته باشیم.

وی با اشاره به تركیب هیات‌های نظارت در استان‌ها افزود: انصاف حكم می‌كند كه تركیب‌بندی هیات‌های نظارت و اجرا با دقت بیشتری صورت بگیرد تا قانون رعایت شود و با توجه به چیدمان هیات‌های نظارت ما از شورای نگهبان و وزارت كشور درخواست می‌كنیم ملاك را قانون قرار دهند و گرایشات سیاسی و شخصی را لحاظ نكنند. این فعال سیاسی،اضافه كرد: مبحث عدالت امروز در محور برنامه‌های دولت نهم است لذا در انتخابات مجلس هشتم و این آزمایش بزرگی كه فراروی ما است باید عدالتی كه همواره از آن دم زده می‌شود را در عمل ببینیم كه چگونه اجرا می‌كنند.

مسوول كمیته استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، با تاكید بر اینكه اصلاح‌طلبان باید از طریق ابزارها و كانال‌های قانونی دغدغه‌های خود را به مجریان و ناظرین برسانند چراكه راه دیگری برای این كار وجود ندارد ادامه داد: امروز متاسفانه اصلاح‌طلبان فاقد رسانه لازم هستند و رسانه ملی هم كاملا در یك جهت حركت و تبلیغات می‌كند و حتی در سطح وسیعی به تخریب اصلاح‌طلبان می‌پردازد و این درحالیست كه رسانه‌های محدود جناح اصلاح‌طلب نیز تحت فشارند، بنابراین اصلاح‌طلبان متأسفانه در یك شرایط كاملا نابرابری باید در انتخابات حاضر شوند.

حسینی، با اظهار تاسف و ناخشنودی از اینكه اصلاح‌طلبان نه تصوردرستی از سلامت و آزادی انتخابات دارند و نه ابزار و رسانه‌ای كه بتوانند دیدگاهها و برنامه‌های خود را به مردم برسانند گفت: مسوولان كشور بویژه مسوولان قوه اجرایی كه مسوول بسترسازی و تأمین یك شرایط مناسب برای انتخابات هستند باید در این جهت از هیچ اقدامی كوتاهی نكنند. دولتی كه امروز مدعی عدالت و مهرورزی است باید در عمل نشان دهد كه این عناوین تنها یك ابزار سیاسی در دستش نیست.

مهمترین برنامه خود تشویق نیروها برای ثبت‌نام در سراسر كشور
رییس كمیته امور استان‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان مهمترین برنامه خود را تشویق نیروها برای ثبت‌نام در سراسر كشور قرار داده‌اند. كمیته برنامه‌ریزی نیز برنامه‌های راهیافتگان ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به مجلس هشتم را تعیین كرده است كه اعلام خواهد شد.

سیدصفدر حسینی افزود: از زمان آغاز ثبت‌نام‌ها با توجه به اینكه راهبرد اصلاح‌طلبان شركت در انتخابات است و این نشان می‌دهد كه آمادگی برای حضور در عرصه انتخابات به عنوان مهمترین عرصه انتخاب سرنوشت كشور اهمیت فراوانی برای‌شان دارد. تلاش این است كه تمام نیروهای كارآمدی كه می‌تواند به تشكیل مجلسی كارآمد كمك كنند، برای ثبت نام تشویق شوند.

وی افزود: ستادهای ائتلاف اصلاح‌طلبان در استان‌های سراسر كشور نیز هدف‌شان تشویق اصلاح‌طلبان برای ثبت نام و تاكید بر این است كه نیروهایی كه می‌توانند برای مجلس مفید باشند و به پیشبرد برنامه‌های اصلاح‌طلبان در مجلس آینده كمك كنند، برای ثبت نام در روزهای معین به حوزه‌های انتخابیه رفته و ثبت نام كنند.

حسینی ادامه داد: برآورد من این است كه ثبت نام با توجه به راهبرد اصلاح‌طلبان مبنی بر حضور در انتخابات در استان‌های مختلف خوب خواهد بود اما مهم این است كه ما برای مجلس تعداد مشخصی را در فهرست‌های انتخاباتی داشته باشیم.

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics