نویدنو:16/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتخابات -2

تعداد واجدین شرایط در انتخابات زیر 43 میلیون نفر است

 ملاک بررسی صلاحیت‌ها قانون است

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در مورد تعداد واجدین شرایط برای حضور در انتخابات 24 اسفند سئوال کرد، گفت: آنچه از آمارهای رسمی به دست می آید تعداد واجدین شرایط در این انتخابات زیر 43 میلیون نفر است. البته ما منتظر اعلام آمار رسمی از سوی وزارت کشور هستیم.

وی در واکنش به آمار اعلام شده از سوی رئیس ثبت احوال کشور که آمار شرکت کنندگان در انتخابات 24 اسفند را بالغ بر 43 میلیون و 700 هزار نفر عنوان کرد، گفت: این آمار صحیح نیست و ما هم اعلام کرده ایم که تعداد واجدین شرایط برای حضور در این انتخابات زیر 43 میلیون نفر است. البته اجازه دهید آمار دقیق را در جلسات بعدی اعلام کنم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نمایندگان کاندیداها در کدام مراحل از انتخابات حق حضور در پروسه انتخابات را دارند، گفت: طبق قانون نمایندگان اشخاص حقیقی حاضر در انتخابات فقط تا روز رای گیری می توانند در پای صندوق ها حضور داشته باشند البته این امر به این بستگی دارد که آنها در امر اجرا و شمارش آرا دخالتی نکنند.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت کشور می تواند میز احزاب در هیئت های اجرایی را دایر کند، گفت: این امر ارتباطی به شورای نگهبان ندارد اما اگر وزارت کشور تشخیص دهد از نظر ما اشکالی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در مورد سن رای دهندگان در انتخابات 24 اسفند سئوال کرد، گفت: طبق اصلاحیه قانون انتخابات سن رای دهندگان در مجلس 18 سال است ضمن اینکه سن رای دهندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز به 18 سال ارتقاء یافته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که آیا تغییری در بررسی صلاحیت های کاندیداها نسبت به گذشته صورت گرفته است یا خیر، گفت: در این راستا هیچ گونه تغییری ایجاد نشده و برای ما قانون ملاک عمل است. بنابراین همانطور که در دوره های گذشته صلاحیت افراد بررسی شد در این دوره نیز همانگونه عمل خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عدم رعایت اخلاق انتخاباتی تاثیری در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات خواهد داشت یا خیر، گفت: اگر مواردی از بد اخلاقی وجود داشته باشد که می تواند در صلاحیت افراد اثر گذارد این امر در بررسی صلاحیت آن کاندیدا تاثیر گذار خواهد بود البته قوه قضائیه نیز به طور قطع نسبت به برخورد با بداخلاقی های انتخاباتی تمهیداتی را خواهد اندیشید.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به برخی ناهماهنگی های موجود در دوره های گذشته آیا برای عدم انتشار آمارهای مختلف از شمارش آرا از سوی هیئت های اجرایی صحبتی با وزارت کشور انجام شده است، گفت: بر اساس ضوابط دستگاه های اجرایی پس از شمارش آرا آن را به صورت تدریجی به مردم اعلام می کنند اما این آمار ملاک نخواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: وزارت کشور باید آمار نهایی خود را به شورای نگهبان اعلام کند و پس از تایید این آمار از سوی شورای نگهبان آن را اعلام  نماید و این اعلام ملاک خواهد بود.

کدخدایی تصریح کرد: البته ما امیدواریم وزارت کشور در این دوره هماهنگی بیشتری با شورای نگهبان انجام دهد و آمارهایی که احتمال تغییر و جابجایی در آنها وجود دارد را قبل از تغییر شورای نگهبان اعلام نکند.

وی در مورد زمان آغاز فعالیت هیئت های نظارت گفت: این هیئت ها تشکیل شده اما کار اصلی آنها پس از دریافت نظرات از سوی هیئت های اجرایی آغاز خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه همسویی هیئت های اجرایی و نظارت در این دوره از انتخابات باعث نگرانی اصلاح طلبان شده است، گفت: ما موظف نیستیم نگرانی احزاب را برطرف کنیم، وظیفه ما انجام وظیفه بر اساس قانون انتخابات است. ما تا اینجا می توانیم وعده دهیم که بر اساس قانون انجام وظیفه خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان انتساب این جمله که "در بررسی صلاحیت ها ملاک حال افراد است" به خود را رد کرد و گفت: بنده هیچ گاه چنین صحبتی نکرده ام بلکه گفتم پرونده همه افراد در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

نشست‌خبری ائتلاف اصلاح‌طلبان

تدوین سند برنامه جامع اصلاح طلبان

 

رئیس کمیته تدوین برنامه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان از تدوین سند برنامه جامع اصلاح طلبان در 7 فصل خبر داد و اعلام کرد: این سند نشان دهنده فعالیت اصلاح طلبان در 4 ساله مجلس هشتم خواهد بود و نشانگر جهت‌گیری، اندیشه و رویکرد اصلاح طلبان در آینده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله بیطرف رئیس کمیته تدوین برنامه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان عصر امروز در یک نشست خبری، برنامه اصلاح طلبان برای مجلس هشتم را تشریح کرد.

بیطرف با بیان اینکه تهیه سند اهداف راهبردها و معیارهای انتخاب نامزدها در انتخابات گذشته از سوی اصلاح طلبان اساس تحقق همگرایی میان آنان بود، اظهار داشت: در انتخابات مجلس هشتم گام بعدی برداشته شده و استراتژی همگرایی به عنوان راهبرد اساسی اصلاح طلبان مد نظر است و گام دیگر تدوین سند برنامه اصلاح طلبان برای مجلس هشتم است.

وی افزود: تعریف ما از برنامه سندی است که مجموعه اهداف و راهبردها و اولویت های مد نظر اصلاح طلبان برای دوره هشتم را دربر می گیرد. این سند تابلوی فعالیت اصلاح طلبان در دوره مجلس هشتم خواهد بود.

بیطرف این سند را به دو شکل تفصیلی و خلاصه عنوان کرد و افزود: تدوین برنامه بر اساس روش های علمی شناخته شده در چارچوب برنامه ریزی استراتژیک بوده و از تجارب گذشته اصلاح طلبان در تدوین برنامه های سوم و چهارم 5 ساله کشور و همچنین تجربه قبلی برای برنامه مجلس ششم استفاده شده است.

بیطرف ادامه داد: جهت گیری ما در تنظیم این سند این بوده که این سند تصمیم گیری کلان و رفتار مجلس هشتم در صورتی که اصلاح طلبان در آن اکثریت داشته باشند ترسیم شود.

وی پیشرفت و توسعه ایران، آرامش و رفاه برای مردم ، کسب جایگاه شایسته ایران در عرصه جهانی و تقویت نظام جمهوری اسلامی از طریق مشارکت سیاسی - اجتماعی مردم در اداره کشور را از پیام های اصلی سند برنامه جامع اصلاح طلبان برشمرد و گفت: معتقدیم حرکت اصلاح طلبی در بستر عقلانیت، اخلاق و خدمت گذاری پایه ریزی شده بنابراین به تعریف اصلاح طلبی از رقبای ما کمتر توجه کنید و به تعریف خود اصلاح طلبان که خود را تعریف می کنند توجه داشته باشید.

بیطرف افزود: ما از هرگونه حرکت شتابزده، غیرعلمی و بدونه پشتوانه کارشناسی  پرهیز می کنیم و این وجه تمایز اصلاح طلبان با سایر گروههاست. قطعا این سند نشان دهنده فعالیت اصلاح طلبان در 4 ساله مجلس خواهد بود و نشانه از از جهت گیری ها ، اندیشه ها و رویکرد اصلاح طلبان در کشور است.

مسئول کمیته تدوین برنامه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان ناامیدی دشمنان اسلام و بدخواهان ملت ، خنثی سازی تبلیغات رقبای نادان و مغرضان اصلاح طلبان ، ناامیدی دوستان نادان که انتخابات را برای کسب پست و مقام می دانند و امیدواری مردم و جامعه امیدواری و تقویت دلستگی مدیران ، دانشگاهیان و تشکل های سیاسی را پیامدهای تدوین ارائه و انتشار این برنامه دانست و افزود:  هدف ما از اعلام این برنامه علاوه بر اطلاع رسانی به اقشا ر مختلف و نخبگان جامعه، جلب نظرات و کسب پیشنهادات اندیشمندان و صاحب نظران است.

بی طرف با بیان اینکه این سند در 7 فصل تبیین اهداف،  امور اجتماعی،  امور اقتصادی، امور علمی و فرهنگی، امور سیاسی و روابط خارجی، امور امنیتی ، دفاعی و قضایی و امور اداری و مدیریتی عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: سند برنامه اصلاح طلبان حاوی مجموعه مسائل برای اداره کشور و همچنین مسائل تعیین کننده در نظام جمهوری اسلامی است و این سند یک سند تبلیغاتی نیست بلکه یک سند کلیدی برای مجموعه اصلاح طلبان است که می خواهند فعالیت خود را بر اساس این برنامه تنظیم کنند.

 

به گزارش خبرنگار مهر،  عبدالله ناصری در دومین نشست خبری ستاد ائتلاف اصلاح طلبان که عصر امروز با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد به آغاز ثبت نام اینترنتی نامزدهای انتخابات مجلس هشتم از امروز اشاره کرد و یادآور شد: اصلاح طلبان از امروز در سراسر کشور از اولین ساعات ثبت نام تصمیم به حضور و ثبت نام اینترنتی را داشتند اما متاسفانه تا ساعت یک بعدازظهر که خبر داشتیم سایت وزارت کشور با مشکل مواجه شد و هیچ کدام از دوستان ما نتوانستند از این طریق ثبت نام کنند.

وی ابراز امیدواری کرد وزارت کشور مشکل بوجود آمده را حل کند تا این اتفاق در روزهای بعد تکرار نشود.

سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری  درباره سرلیست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت: ما در شرایط کنونی قطعا سرلیست اعلام نخواهیم کرد و شاید در نهایت نیز ائتلاف اصلاح طلبان اساسا فرد واحدی به عنوان سرلیست نداشته باشد. ما منتظر طی شدن مرحله ثبت نام هستیم و بخش عظیمی از دولتمردان و اعضای کابینه دولت خاتمی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: پس از روند تایید صلاحیت ها برای ادامه فعالیت انتخاباتی تصمیم خواهیم گرفت. در خصوص سهم زنان و جوانان در لیست نیز در شورای مرکزی صحبت هایی شده است.

ناصری در پاسخ به سئوال خبرنگاری که  از نشست خاتمی و ناطق نوری سئوال کرد اظهار داشت: در ایامی که این موضوع مطرح شد چند بار پاسخ دادم که خاتمی و ناطق نوری از قبل از ریاست جمهوری آقای خاتمی دوستی قدیمی داشتند و این دید و بازدیدها بدنبال همان دوستی سابق است اما این دیدار از این جهت مهم بود که دو طرف مفصلا دغدغه های خود را در خصوص شرایط کشور مطرح و از یکدیگر خواستند که در عرصه انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در پاسخ به این سئوال که موضع اصلاح طلبان نسبت به راه اندازی میز احزاب در وزارت کشور چیست ؟ گفت: مشخص نیست که هدف روشن وزارت کشور از تشکیل میز احزاب چیست؟ اگر با راه اندازی میز احزاب امکانی فراهم شود که اعضای احزاب مختلف با یکدیگر بحث و گفتگو کنند و به راهکار روشن در اجرای انتخابات برسند و وزارت کشور به عنوان دغدغه جدی آن را در دستور کار قرار دهد از آن حمایت می کنیم.

وی افزود:  تقاضای ما از تمام مجریان در وزارت کشور و استانداری ها، فرمانداری و بخشداری ها این است که به طور جدی پروسه انتخابات را که از امروز شروع شده تا مرحله اعلام نتایج نهایی به عنوان دغدغه جدی مورد توجه قرار دهند و دموکراسی را نیمه تمام به جامعه عرضه نکنند. ما معتقدیم بخشی از دموکراسی در رای گیری، شمار ش آرا و برگرداندن این امانت به مردم است.

حبیب الله بی طرف رئیس کمیته تدوین برنامه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری که گفت صدر از تشکیل کمیته دلسوزان نظام برای صیانت از آرا خبر داده است آیا شما در این خصوص برنامه ای دارید ؟  خاطرنشان کرد: رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف برگزار کنندگان و فعالان سیاسی حائز اهمیت است اما اینکه آیا کمیته می تواند  بر روند اخلاقی انتخابات نظارت کند یا قدرت داشته باشد را باید از خود ایشان پرسید.

وی افزود: باید دید آیا این اقدام با یک هدف تبلیغاتی بوده است یا نه. به هرصورت اصلاح طلبان معتقد به رعایت قانون در همه مراحل انتخابات هستند و معتقدیم همه فعالان سیاسی باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند. تخریب دیگران نمود بارز بد اخلاقی انتخاباتی است.

ناصری نیز در ادامه با اشاره به توصیه رهبری در جداسازی نقد و تخریب خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان با شهامت اعلام می کنند که  هم در زمانی که در عرصه قدرت بودند و بخشی از امکانات عمومی کشور را در اختیار داشتند این مسیر را طی نکردند و امروز نیز که رسانه ای در اختیار ندارند چنین نمی کنند. 

بیطرف در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید نگاه اصلاح طلبان به موضوع هسته ای چیست؟ گفت: عمده پیشرفت های هسته ای در دوره 8 ساله اصلاح طلبان اتفاق افتاده و از این پس نیز پیشرفت ها باید توام با دیپلماسی فعال بین المللی باشد و پوشش لازم برای انجام فعالیت های حساس هسته ای فراهم و از تجارب مختلف کشورها استفاده شود.

مسئول کمیته تدوین برنامه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تصریح کرد:  دیپلماسی خارجی کشور ما در دو سال اخیر توان پوشش دادن به انجام فعالیت ها بدون برقراری تحریم ها و فشارها را نداشته در حالی که ایران به هیچ وجه مستحق چنین تحریم هایی نبود.  استفاده صلح جویانه از انرژی هسته ای جزء حقوق مسلم کشورهاست و فکر می کنیم حق مسلم خود را باید با دیپلماسی عاقلانه، اعتماد ساز و فعال بدست آوریم.

همچنین ناصری در ادامه و بدون نام بردن از کسی در پاسخ به همین سئوال خاطرنشان کرد: کارشناسان سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه معتقدند بیش از 50 درصد از آنچه دستاورد هسته ای می نمامیم در دولت اصلاحات رخ داده بدون اینکه قطعنامه ای صادر شود.

وی افزود: پس از تصویب دو قطعنامه شرایط کار برای دولت و مجلس آینده بسیار سخت است اما دغدغه دولت و مجلس اصلاحات این بود که مردم  در معرض قطعنامه ای که آنان را تحت تاثیر بگذارد قرار نگیرند.

ناصری در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید با توجه به پرونده های سیاسی برخی اصلاح طلبان ، آیا بهتر نبود چهره های جدید معرفی می کردید گفت: قصد نداریم در ستاد ائتلاف نیروهای گذشته خود را که تجربه کافی در مدیریت و قانونگذاری داشتند از انتخابات محروم کنیم. 

سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در ادامه به دیدار مشترک هاشمی، خاتمی و کروبی اشاره کرد و یادآور شد: در این دیدارهای مشترک که به مناسبت هایی صورت گرفت دغدغه جدی بحث سلامت انتخابات و پیدا کردن راهکار برای مشارکت حداکثری مردم در 24 اسفند است که بتوانیم افتخار ملی را در کشور ثبت کنیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا از وجود یک عده در جبهه که داعیه خروج از حاکمیت را دارند در لیست خود استفاده خواهید کرد، گفت: آقای خاتمی صریح ترین پاسخ را به این سئوال داده اند که ما در جبهه اصلاحات عنصری که داعیه خروج از حاکمیت را داشته باشد نداریم.

 

ارائه فهرست انتخاباتی رایحه خوش خدمت به جبهه متحد

نماینده رایحه خوش خدمت در جبهه متحد اصولگرایان گفت که این تشکل همچون دیگر گروه های اصولگرا ، فهرست نامزدهای خود برای مجلس هشتم را تقدیم این جبهه کرده است.

صادق محصولی نماینده رایحه خوش خدمت پس از پایان جلسه هیئت دولت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رایحه خوش خدمت برای تعیین مصادیق ، ملاک را اصولگرایی قرار داده است.

او خاطر نشان کرد که برای رایحه خوش خدمت سهمیه یا میزان نامزد در لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایی ملاک نبوده و فقط ملاک در تعیین مصادیق اصولگرایی بوده است

 

اصولگرایان به سرلیست نیاز ندارند

قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به معیارهای انتخاب و وجود شخصیت ها و چهره های برجسته و شناخته شده در لیست اصولگرایان، نیازی به انتخاب سرلیست در این طیف برای حضور در انتخابات مجلس هشتم احساس نمی شود.

لطف الله فروزنده، قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: به نظر می رسد در حالی که شاخصه هایی همچون صلاحیت، مقبولیت و کارآمدی معیار سنجش و گزینش افراد در لیست اصولگرایان است، به بحث انتخاب سرلیست نیاز چندانی نیست.

وی افزود: شعار انتخاباتی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بر اساس نیاز مجلس هشتم به برنامه ای بودن و به کارگیری سیستمی متناسب با اقتضائات به گروه 6+5 ارائه شده است.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین کارهای مجلس هشتم تدوین برنامه پنجم پنج ساله توسعه کشور است، معتقدیم گروه 6+5 مانند جمعیت ایثارگران باید شعارهای خود را در چند بعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تدوین کند.

وی با بیان اینکه مجلس هشتم در حوزه اقتصاد باید زمینه ساز رشد مورد نظر در برنامه چشم انداز 20ساله توسعه باشد، تاکید کرد: در بخش فرهنگ  مجلس آینده باید این مقوله را از مظلومیت خارج کرده، زمینه ساز اجرای عدالت اجتماعی، سامان دهی به پرونده های کمیسیون اصل نود و لایحه جامع خدمات کشوری بوده و در حوزه سیاست داخلی و خارجی نیز عملکرد شایسته ای داشته باشد.

فروزنده در پایان تلاش دو جناح اصلی کشور برای ائتلاف را باعث حاکم شدن فضای رقابتی مناسب در انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: تلاش هر دو جناح کشور قابل تقدیر است،  اما اصولگرایان در این بین وضعیت بهتری دارند.

 

در کنگره مردمسالاری مطرح شد

کواکبیان: راه تحقق اتحاد ملی برگزاری انتخابات رقابتی است

 مطهری نژاد: اصلاحات در زمستان سیاسی قرار دارد

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: مجریان و ناظران انتخابات باید تمام هم و غم خود را بر برگزاری انتخاباتی سالم، قانونی، عادلانه و رقابتی بگذارند تا مشارکت حداکثری مردم را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری پیش از ظهر امروز در ششمین کنگره این حزب اظهار داشت: کنگره حزب مردم سالاری در شرایط خاصی برگزار می شود و پیام آوراین نکته است که ما همچنان زنده ونگهبان ارزشها و میراث به جا مانده از امام راحل و انقلاب شکوهمند مردم در سال 57 هستیم.

وی افزود: حزب مردم سالاری در راستای پیشبرد اصلاحات گام برداشته و در طول این مدت تمامی تلاش خود را در این راه صرف کرده است.

کواکبیان شعار کنگره ششم را "انتخابات آزاد، لازمه اتحاد ملی" عنوان کرد و گفت: حکومت امانتی است در دست صاحبان حکومت اما صاحبان اصلی این امانت خود مردم هستند. چرا که خداوند تاکید و خطابش به مردم است و البته مردم باید این امانت را به اهلش بسپارند.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: البته شکی نیست که ما هم معتقدیم که برای احزار صلاحیت ها باید نظارت وجود داشته باشد اما نظارتی که خواست و اراده مردم باشد.

رئیس ستاد ائتلاف مردمی اصلاحات با تاکید بر اینکه این مردم هستند که باید این امانت را به اهلش بسپارند، ادامه داد: امانت واقعی حکومتی است که بر اساس انتخابات آزاد صورت گرفته باشد و اگر کسانی به فکر این هستند که شعار مقام معظم رهبری که اتحاد ملی و انسجام اسلامی است به طور واقع محقق شود، باید تمام هم و غم خود را بر برگزاری انتخابات آزاد، سالم، قانونی، عادلانه و رقابتی بگذارند تا مشارکت حداکثری مردم را در پی داشته باشد.

کواکبیان با بیان اینکه تحقق اتحاد و انسجام ملی بخشنامه ای نیست ، اظهار داشت: اتحاد ملی با پر کردن شکاف های قومیتی، جنسیتی، فقر و غنی و نسل ها محقق می شود. مشارکت گسترده مردم شاخصه مهم توسعه سیاسی است .

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه نباید در گوشه و کنار بشنویم که عده ای با طرح برخی مسائل، مردم را از حضور گسترده در انتخابات مایوس کنند، یادآور شد: اگر کسانی واقعا روند فعلی را قبول ندارند و برای برون رفت از این وضعیت می کوشند تنها راه آن شرکت گسترده در انتخابات است.

وی افزود: آنان می خواهند ما را مایوس و خانه نشین کنند اما باید به ناظران و مجری انتخابات بگوییم این جیفه پست دنیوی چند صباحی شاید به دست ما باشد اما زودگذر است و باید پاسخ حق تعالی را بدهیم. نکند به خاطر دنیای دیگران دین خود را بفروشیم و کسان دیگری بر صندلی های مجلس دست پیدا کنند.

کواکبیان ابراز امیدواری کرد که مجریان انتخابات در عمل نشان دهند که نگرانی های اصلاح طلبان بی مورد است.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: مقام معظم رهبری به رعایت مر قانون و عدم استفاده از سلایق شخصی و نهی از مصلحت اندیشی در انتخابات تاکید کردند و حال اگر اعضای شورای نگهبان تابع مقام معظم رهبری هستند، ما منتظریم ببینیم توصیه های ایشان توسط این شورا چگونه عملی می شود.

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری با بیان اینکه در کنگره پنجم این حزب نقد عملکرد دولت نهم به تفصیل بیان شد، اظهار داشت: برخی تمایل دارند آدرس های غلط و نشانی های نادرست به ما بدهند و تمام مشکلات فعلی را به گردن دولت احمدی نژاد اندازند و شکی نیست دولت نهم اشکالات فراوان دارد اما همه مشکل دولت نهم نیست. مشکل به مجلس هفتم هم مربوط می شود. مجلسی که پشتیبان تمام و کمال دولت نهم است.

کواکبیان خطاب به نمایندگان مجلس هفتم یادآور شد: چرا این مجلس به برخی وزیران بدون تخصص لازم رای اعتماد می دهد و  در خصوص پاسخگویی از وزرا و نظارت بر عملکرد آنان، مصالحه می کند. چرا مردم باید عامل همه مشکلات سهمیه بندی بنزین را دولت بدانند این در حالی است که مجلس مصوبه ای در این خصوص دارد اما خود پیگیری نمی کند. طبق آن مصوبه علاوه بر سهمیه بندی بنزین، باید به صورت آزاد هم عرضه بنزین داشته باشیم، چرا مجلس در این مورد تسامح کرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری در خصوص روابط بین الملل و سیاست خارجی کشور نیز یادآور شد: حقیقتا جایگاه مجلس در این بحث کجاست، مجلس شورای اسلامی ما در کجای قصه تاثیر گذاری مسئله هسته ای قرار دارد، آیا صرف یک مصوبه برای الزام دولت که در چارچوب NPT باید حرکت کند، کفایت می کند؟

وی گفت: در خبرها شنیده می شود در دو سال و اندی که از عمر دولت نهم گذشته، 150 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ایم. چه کسی باید نظارت کند که این پول دقیقا به جا صرف شده؟ ما انتقاد داریم که چرا از حساب ذخیره ارزی باید به میزان زیادی برداشت های غیر ضروری صورت گیرد. یادمان نرفته که در دولت اصلاحات چه سخت گیری هایی برای برداشت از حساب ذخیره صورت می گرفت.

کواکبیان در خصوص بودجه 87 نیز یادآور شد: آنقدر در ارائه لایحه بودجه 87 به مجلس تاخیر شد که اگر هفته آینده نیز این لایحه به مجلس ارائه شود با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس هشتم نیز قرار داریم، نمایندگان چاره ای ندارند که به سرعت از آن عبور کنند و این یعنی فقدان نظارت کافی از سوی مجلس.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از عدم تلاش و اقدام مجلس برای تخصیص یارانه به احزاب در طول سه سال گذشته خاطر نشان کرد: دولت نهم معتقد است که به احزاب احتیاج نداریم اما نمایندگان در مجلس چرا سه سال است که یارانه احزاب را قطع کرده اند اگر دولت بودجه ای تخصیص نمی دهد آیا مجلس با طرحی نمی توانست بحث یارانه را در بودجه بگنجاند.

وی در ادامه به بی نظمی های اخیر مجلس هفتم در برگزاری جلسات علنی اشاره کرد و یادآور شد: در ماه های اخیر مجلس سه بار به علت به حد نصاب نرسیدن تعطیل شد و به گفته خود آقایان هر جلسه علنی نزدیک 900 میلیون خرج برای بیت المال بر می دارد. آقایان قرار بود سمبل نظم باشند.

رئیس ستاد ائتلاف مردمی اصلاحات در ادامه یادآور شد: در کنگره قبلی نسبت به تصمیمات عجولانه و تغییرات ناگهانی وغیر کارشناسی دولت نهم انتقاداتی شد و مواردی مطرح گردید اما این تصمیمات همچنان ادامه دارد و دولت به جای مهروزی و برخورد عادلانه با منتقدان، با آنان برخوردهای سیاسی انجام می دهد.

وی ادامه داد: حال که طرح ارتقای امنیت اجتماعی اجرا شده، دولت می گوید ما مخالف برخوردهای خشن هستیم ، در بخش مسکن نیز همچنان سیاستگذاری های نامناسبی صورت می گیرد ، ما اکنون در شاخص بورس اوراق بهادار دچار کاهش هستیم و در بودجه تنظیم شده وابستگی به نفت را مشاهده می کنیم. همچنین مشکل گاز رسانی در شهرهای شمالی مردم را به مضیقه انداخته  و این پاسخ رئیس جمهور که مردم در خانه ها لباس گرم بپوشند یک فرافکنی است که خیلی درست نیست.

کواکبیان در خصوص سفر رئیس جمهور به اجلاس شورای همکاری خلیج فارس نیز خاطر نشان کرد: ما در روزنامه مردم سالاری به این سفر انتقاد کردیم و معتقدیم در این سفر حیثیت ملی و مصلحت کشور تامین نشد و اعراب به جای اینکه از مهمان خود قدردانی کنند ، در بیانیه پایانی اجلاس مدعی جزایر سه گانه ایرانی شدند و به جای خلیج فارس، گفتند خلیج و این در حالی است که رئیس جمهور در تلویزیون منتقدین خود را کسانی خطاب می کند که دیپلماسی را نمی فهمند.

مدیر مسئول مردم سالاری خطاب به احمدی نژاد یادآور شد: به عنوان دانش آموخته روابط بین الملل و علوم سیاسی با هر شخصی که شما می خواهید حاضرم مناظره کنم که مشخص شود چه کسی دیپلماسی را نمی فهمد .

این فعال سیاسی همچنین از مواضع اخیرجلال طالبانی درباره قرارداد 1975 الجزایر به شدنت انتقاد کرد و خواستار برخورد جدی با این گونه موضع گیری مسئولان عراقی شد.

کواکبیان خاطر نشان کرد: بنا به گفته آقای هاشمی رفسنجانی حداقل 1000 میلیارد دلار ملت ایران خسارت جنگی دید و امروز این نمک نشناسی ها به خاطر احساس ضعفی است که در ما می بینند وگرنه چگونه جرات می کنند چنین حرفی را بزنند این نمونه ای از دیپلماسی ضعیف ماست.

وی در پایان به پرونده هسته ای اشاره و تصریح کرد: اگر حرف کسانی که می گویند مشکل پرونده هسته ای را حل کرده ایم درست است، پس باید پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت باز گردد اما هنوز خبری در این خصوص نشنیده ایم.

اصلاحات در زمستان سیاسی است 

بنا بر این گزارش، پیش از سخنان کواکبیان ، رئیس ستاد انتخاباتی حزب مردم سالاری طی سخنانی با انتقاد از کم توجهی دولت به احزاب گفت: حمایتی که وجود ندارد هیچ ، چوب هم لای چرخ احزاب می گذارند.

میرزابابا مطهری نژاد افزود: اصلاحات امروز در زمستان سیاسی قرار گرفته و انتظار داریم بزرگان سیاسی کشور و دبیران احزاب که در مجموعه اصلاحات هستند اختلافات درون جناحی را کنار گذاشته و با اتکا به رای مردم از مسائل و منافع شخصی بگذرند و به منافع مردم که منافع به حق ملت ایران است توجه کنند.

مطهری نژاد یادآور شد: در این شرایط یقینا به منافع حزبی خود هم نائل خواهیم شد. این زمستان بهار نمی شود مگر به فعل خواستن توجه کنیم. باید به مناطق محروم کشور که چشم امید آنان به تصمیماتی است که در قلب کشور و مرکز سیاسی گرفته می شود توجه کنیم.

عضو دفتر سیاسی حزب مردم سالاری در ادامه خطاب به گروه های اصلاح طلب تاکید کرد: از خودخواهی های خود بگذرید. مردم انتظار دارند اصلاح طلبان از فرصت سوزی ها بگذرند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک شاهد نهادهای مدنی ونهادینه شدن آنها در کشور باشند.

 

امیدواریم اعتمادملی به ائتلاف اصلاح طلبان بپیوندد

 

حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با وجود اینکه اعتماد ملی اعلام کرده لیست آنها با ستاد دارای 80 درصد مشترکات است اما ما دلمان می خواهد بیش از 80 درصد از لیستمان مشترک باشد.

وی همچنین در مورد زمان اعلام لیست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان گفت: همانگونه که لیست جبهه متحد اصولگرایان به زودی اعلام نمی شود ، ما هم از این قاعده مستثی نیستیم.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز درباره کاندیداهای اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان توصیح داد: ما حتما برای انتخابات خبرگان کاندیدا داریم و چهارنفر کاندیدای قرص و محکم و قبراق معرفی می کنیم، کاندیداهای  قزوین و تبریز مشخص است و از تهران هم آقای توسلی تقریبا قطعی است البته رایزنی هایی هم با سید حسن خمینی شده که اگر ایشان بیاید، آقای توسلی هم از وی حمایت می کند اما کاندیدایی که در شرایط فعلی در نظر داریم، آقای توسلی است.

وی در بخش دیگری از گفتگو با مهر با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تخریب نشدن کاندیداها در جریان انتخابات، خواستار پرهیز گروههای سیاسی و کاندیداها از تخریب یکدیگر شد.

رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در توضیح اظهارات خود در کنگره حزب جوانان ایران اسلامی درباره وظایف شورای نگهبان خاطر نشان کرد: شورای نگهبان محل تظلم است یعنی رسیدگی به صلاحیت ها را هیات های اجرایی انجام می دهند و شورای نگهبان اگر حقی از مردم ضایع شد باید به شکایات آنان رسیدگی کند.

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics