نویدنو:07/1/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتخابات -13

***************

نامه مشترک اعتماد ملی ومجمع روحانیون مبارز

گفتگوی مجله تایم با قالیباف

نامه قائم مقام دبيرکل حزب اعتماد ملي به حجه الاسلام سيد محمد خاتمي

پيام انتخابات مجلس هشتم چيست؟

***************

نامه مشترك اعتماد ملي و مجمع روحانيون مبارز

 

نامه مشترك دبير كل حزب اعتماد ملي و رئيس مجمع روحانيون مبارز در اعتراض به روند شمارش آراي تهران و درخواست بازشماري آراء. نتايج اعلام شده تناسبي با آراء ريخته شده در صندوق‌ها ندارد. در خواست مي کنيم آرا تهران و اگر ميسر نباشد صندوق هايي از ميان صندوقها که بطور تصادفي انتخاب و با حضور نمايندگان يا نماينده مورد قبول نماينده شرکت کننده در انتخابات که نامشان اعلام شده است ، مورد بازشماري قرار گيرد

اگر اين شائبه مرتفع نشود پيش و بيش از هر چيز نظام كه حاصل خون شهيدان و حضور و اراده مردم يا هدايت ممتاز امام(ره)است، زيان خواهد ديد

در پي اخراج ناظران و نمايندگان حزب اعتماد ملي و كانديداهاي اصلاح طلب و پيدايي شبهات متعدد در شمارش آراي حوزه انتخابيه تهران و برخي از شهرستان‌هاي كشور و به دنبال اعتراض گسترده كانديداها ي حزب اعتماد ملي و ائتلاف اصلاح طلبان به غير واقعي بودن اطلاعات ارائه شده از شمارش آرا تهران، مهدي كروبي و سيد محمد خاتمي، در نامه اي مشترك با تأكيد بر اين كه نتايج اعلام شده تناسبي با آراء ريخته شده در صندوق‌ها ندارد، اعلام كردند: در خواست مي کنيم آرا تهران و اگر ميسر نباشد صندوق هايي از ميان صندوقها که بطور تصادفي انتخاب و با حضور نمايندگان يا نماينده مورد  قبول نماينده شرکت کننده در انتخابات که نامشان اعلام شده است ، مورد بازشماري قرار گيرد.
كروبي و خاتمي نحوه درست بازشماري آرا را اين گونه مشخص مي‌كنند كه: ميزان شرکت کننده و آرا ماخوذه در هر صندوق و تعداد آراحداقل 5 نفر از دوستان جناح مقابل و5 نفر از دوستاني که در ليست هاي ديگر به عنوان نامزد حضور داشته اند ، به تفکيک هر صندوق ارائه شود .
كروبي و خاتمي در اين نامه مشترك تأكيد مي‌كنند: اگر اين شائبه مرتفع نشود، پيش و بيش از هر چيز نظام كه حاصل خون شهيدان و حضور و اراده مردم يا هدايت ممتاز امام(ره)است، زيان خواهد ديد.

متن نامه مشترک مهدي کروبي وسيد محمد خاتمي بدين شرح است:


حضرات محترم اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي


با سلام


اينک که کار مرحله نخست انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي پايان يافته است و به اميد آنکه مجلس مذبور بتواند در مسير اهداف والاي انقلاب وتامين مصالح ملت وخواست مردم بزرگوار ي که در واقع ولي نعمت مسولان هستندوظايف خود را به انجام برسانندوبا توجه به جايگاه ومسوليت شوراي نگهبان که از جمله در مقام نظارت بايد پاسدار راي مردم ومانع دست اندازي ناروا از سوي مراکز قدرت در آرا مردم و تامين سلامت انتخابات باشد ، تذکر نکاتي را لازم مي دانيم :


در مورد نتايج انتخابات در تهران نگراني هايي وجود داردکه اگر رفع نشودمطمئنا به زيان نظام و جامعه خواهد بود.صرفنظر از تنگناهايي که براي نمايندگان نامزدان براي حضور در صندوق ها وجودداشت ، آنچه از گزارش هاي متعددچه از سوي معدود نمايندگان حاضردر راي گيري و شمارش آرا وچه از منابع موثق ديگر[نشان مي دهدکه]نتايج اعلام شده تناسبي با آرا ريخته شده درصندوقها ندارد، اگر اين شائبه مرتفع نشود پيش و بيش از هر چيز نظام که حاصل خون شهيدان و حضور واراده مردم با هدايت ممتاز امام(ره) است ،زيان خواهد ديد .


علي الهذا به عنوان کساني که براي پرشورشدن انتخابات وحضور نمايندگان شايسته، مشوق نيروهاي ارزنده براي حضور و نيز دعوت کننده مردم به شرکت فعال بوديم و طبعا انتظار دفاع از حق کساني که در معرض راي قرار گرفته اند ونيز در راي دادن شرکت کرده اند از ما فراوانندوبراي اينکه خداي نخواسته حق نامزدان و با لاتر از آن حق مردمي که ميزان راي آنها است ،ضايع نشود وبراي رفع شائبه از سلامت انتخابات در تهران در خواست مي کنيم آرا تهران و اگر ميسر نباشد صندوق هايي از ميان صندوقها که بطور تصادفي انتخاب و با حضور نمايندگان يا نماينده مورد قبول نماينده شرکت کننده در انتخابات که نامشان اعلام شده است ، مورد بازشماري قرار گيرد .


همچنين ميزان شرکت کننده و آرا ماخوذه در هر صندوق و تعداد آراحداقل 5 نفر از دوستان جناح مقابل و5 نفر از دوستاني که در ليست هاي ديگر به عنوان نامزد حضور داشته اند ، به تفکيک هر صندوق ارائه شودتا اگر اشکالي بوده است مرتفع شودوهمگي با اطمينان خاطر بتوانيم از سلامت انتخابات دفاع کنيم


با احترام


مهدي کروبي - سيد محمد خاتمي

 

اعتماد ملی

 

گفت و گوی مجله تایم امریکا با قالیباف

قالیباف :اشباه نشود،رای مردم در انتخابات مجلس ، رای به احمدی نژاد نبود

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در گفتگوی مشروح با "ناهید صیام دوست " خبرنگار هفته نامه آمریکایی تایم به سئوالات مختلف درباره مسائل مختلفی از جمله تحولات سیاسی ایران پاسخ داده و انتخابات اخیر را نشان دهنده حمایت مردم از انقلاب و رهبری ، و نه احمدی نژاد، توصیف کرده است.خبرنگار هفته نامه "تایم" آمریکا به عنوان اولین پرسش خود از شهردار تهران این موضوع را مطرح می کند که " به نظر شما وضعیت ایده آل در ایران چگونه خواهد بود؟"

که قالیباف در پاسخ می گوید : اگر مسئولیت بر عهده من باشد ما باید از این موضوع مطمئن شویم که تمام نیرو و قابلیت خود را برای پیشرفت کشورمان به کار گرفته ایم. ما باید وضعیتی مشخص از نیازهای فنی، علمی و اقتصادی قشر جوان خود به وجود آورده و به حریم خصوصی مردم احترام بگذاریم. نه اسلام و نه انقلاب به ما این اجاره را نمی دهد که در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم.متن پرسش و پاسخ خبرنگار مجله تایم با قالیباف چنین است:

* حمایت رئیس جمهوری از فعالیت های شما در شهرداری چگونه است و...

- قالیباف : از آنجا که خود آقای احمدی نژاد زمانی شهردار تهران بوده انتظار ما این است که ما می توانیم بهتر از اینها با هم همکاری کنیم.

* ارزیابی شما از انتخابات هفته گذشته مجلس در ایران چیست؟

- هیچ یک از گروههای سنتی موجود در جناح راست و یا چپ در این انتخابات به اکثریت قاطع دست نیافتند. بنابراین من فکر می کنم آن موج سومی که پیش بینی اش را کرده بودیم در مجلس جدید شکل بگیرد.

* منظور شما از موج سوم چیست ؟

- موج سوم همانند حزبها یک ساختار سیاسی نیست. من فکر می کنم این یک عقیده ، تفکر یا یک پدیده است که در جامعه ما در حال شکل گیری است. اغلب مردم ما از تندروی ها و لفاظی ها در جناحهای چپ و راست خسته شده اند و عموما در اندیشه ادغام اینها با هم هستند. جامعه در حال حرکت به سمتی است تا افراد دارای تجربه را به عنوان مسئول در راس امور قرار دهد. افرادی که هم آرمانگرا وهم واقع گرا هستند. افراطی های موجود در هر دو حزب (چپ و راست) حذف خواهند شد و مجلس در مسیری از عمل گرایی، منطق و اعتدال قرار خواهد گرفت.

* با این وجود چرا 60 درصد از آرای انتخابات مجلس در حمایت از نمایندگان حامی احمدی نژاد بود؟ این به معنای دادن رای اعتماد به دولت فعلی ایران نیست؟

- رای مردم در این انتخابات رای به دولت نبوده است. من فکر می کنم که مردم در دفاع از انقلاب، کشور و رهبرانشان به پای صندوقهای رای آمدند. این نکته ای است که باز هم غرب درباره ما و انتخابات ما به اشتباه برداشت کرده است.

* منظور شما چیست ؟

- چیزی که من گفتم مربوط به رابطه مردم ایران با انقلابشان بود و انقلاب مردم ایران، انقلابی قوی است. خود من و صدها هزار نفر از مردم همانند من در این فرهنگ اسلامی رشد کرده اند. ما معتقدیم که آرمانهایی که در انقلاب ما وجود دارند می توانند رشد مادی و معنوی را برای ما به ارمغان آورده و اسباب زندگی راحت ما در این جهان و جهان دیگر را نیز فراهم کند. من و هزاران نفر همانند من که در جبهه های جنگ با نیروهای صدام جنگیده ایم؛ اندیشه مشابهی را برای کار خود داریم.

* بنابراین انقلاب، شما را تبدیل به چهره ای کرده که هم اکنون هستید؟

- بزرگترین و مهمترین بی تردید انقلاب است. 16 و یا 17 سال داشتم که انقلاب شکل گرفت، و از دو سال پیش از آن من در جریان فعالیت های ضد شاه قرار گرفته بودم. بعد از به ثمر رسیدن انقلاب تبدیل به فرماندهی در جنگ شدم و ما دائما در شرایط بحرانی تصمیم گیری می کردیم. این عوامل تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس ما و اینکه چگونه شخصیت و گرایشهای ما شکل گرفتند داشت. اما همچنین شیوه مدیریت و توجه ما به مسائل نیز در این مدت شکل گرفت. شما نمی توانید در مدت جنگ یک آدم غیر منطقی باشید.

* نظر شما درباره جوانان که بخش اعظم جمعیت ایران را تشکیل داده و خاطره ای از زمان انقلاب نداشته و در بهترین حالت خاطرات بسیار اندکی از زمان جنگ به یاد دارند، چیست؟

- این بدان معنا نیست که آنها خود را از انقلاب جدا کرده اند. این نکته ای است که غرب درباره آن اشتباه می کند. بهترین مثال برای این مسئله، حضور جوانان ایرانی در انتخابات اخیر است، جایی که بیش از نیمی از صندوقهای رای به وسیله افراد 30 ساله و یا کمتر از آن پر شدند. این طبیعی است که جوانان دورنماهای چندانی از زندگی نداشته باشند و ما باید آنها را تطبیق داده و اصلاح کنیم. جهان بدون توقف در حال تغییر است و من معتقدم که چیزهای بسیار خوبی در غرب اتفاق افتاده که ما می توانیم از آنها در ایران استفاده کنیم. صرف اینکه ما دارای یک انقلاب اسلامی هستیم به آن معنا نیست که نمی توانیم از پیشرفتهای ایجاد شده در سایر نقاط جهان استفاده کنیم.

* همواره از شما به عنوان یک نوگرای اسلامی نام برده می شود، و شما را با چهره های تاریخی که سبب پیشرفت کشور شده اند مقایسه می کنند؛ الگوهای شما در زندگی چه کسانی هستند؟

- فکر می کنم یکی از اشخاصی که تاثیر زیادی بر زندگی من به خصوص زندگی حرفه ایم، داشته، شهید دکتر بهشتی باشد. او کسی بود که هم در غرب و هم در شهر مذهبی قم زندگی کرد، او یکی از افرادی بود که بدون تعصب و از روی آگاهی و خردمندانه تعالیم اسلام را فرا گرفت و با ماهیت غرب نیز آشنا بود. علاوه بر اینها شهید بهشتی هم در داخل و هم در خارج شخصیت بسیار جذابی داشت؛ هم چهره و هم سخنان ایشان دلربا بود.

* شما قصد شفاف سازی در دوره مدیریت خود در مقام شهردار تهران را دارید، هر شش ماه یک بار گزارشی از پروژه های شهر تهران را ارائه داده و برای پیشرفت پروژه ها محدودیتهای زمانی قرار داده اید. این امر می تواند کاملا طبیعی باشد، اما در ایران، این مورد یک استثنا است. چرا در ایران چنین روشی در مدیریت فراگیر نیست؟

- دلیل اصلی آن است که اقتصاد ما دولتی است و باید آن را خصوصی کرد. سندهای ملی امضا شده و ما در جریان آن هستیم، اما این روند بسیار آهسته است و دولت به طور همزمان به صورت انبوه در بخش تجارت سرمایه گذاری کرده و در عین حال به نظر می رسد که قصد خصوصی کردن سهم خود از اقتصاد را دارد و اینها با هم متضاد هستند. وقتی که دولت برداشتی غلط از اقتصاد دارد، وقتی که دولت با دید سیاسی به اقتصاد نگاه می کند، این مشکلات به وجود می آیند. درباره اقتصاد ما به دلایل و دوراندیشیهای بیشتری نیاز داریم. این دوراندیشیها نه فقط در امور مربوط به خود، بلکه باید مربوط به اموری غیر از آن نیز باشد. به نظر من افزایش بهای نفت یک فرصت طلایی است که نه تنها دولت نمی تواند از آن استفاده کند ، بلکه این افزایش بها می تواند تهدیدی برای تولید داخلی به دلیل حجم بالای واردات باشد. وارداتی که به سبب درآمدهای نفتی انجام می شوند.

* برخی معتقدند که تحریمها بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است، آیا اینگونه است؟

- مطمئنا روابط منفی غرب با ما بر اقتصاد ما تاثیر خواهد گذاشت؛ ما نمی توانیم منکر این قضیه شویم. روابط ما، ما را به سمتی که هم اکنون شاهد آن هستیم سوق داده و شاهد دور سوم تحریمها هستیم. اما این مشکلات به واسطه سخنان ما برای برخورداری از حقمان به وجود آمده است. من معتقدم که دنیا باید این مسئله را قبول کند که مسئله انرژی هسته ای یک مسئله فنی و حقوقی است ویک مسئله امنیتی و سیاسی نیست. هر چند این نکته روشن است که در مواجهه با غرب و باقی جهان، ما باید این مسئله را بهتر هدایت کنیم. این نکته روشن است که آمریکا خواهان پیشرفت ایران نیست، زیرا پیشرفت ایران با منافع آمریکا در منطقه هماهنگ نیست. اما ما باید فعالیت خود را به بهترین نحو با کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا و سایر نهادهای بین المللی پیش ببریم و از شتابزدگی بپرهیزیم.

* آمریکا، ایران را به حمایت از تروریستها در منطقه متهم می کند. نظر شما درباره نقش ایران در منطقه خاورمیانه چیست؟

- به نظر من نقش ایران در خاورمیانه، نقشی منحصر به فرد است. و این به دلیل مزیتهای ژئوپلیتیکی ماست. مزیتهایی که جمهوری اسلامی ایران و مردم ما دارند. به غیر از اینها ما از مردمی تحصیلکرده و به دور از تعصبهای بی مورد، انقلابی بزرگ و قابلیتهای اقتصادی بهره مند هستیم. ایران یکی از کشورهای پیشرو منطقه بوده و دموکراسی ما در منطقه منحصر به فرد است. هم اکنون آمریکا از کشورهایی در خاورمیانه حمایت می کند که این کشورها اهمیتی به نیمی از جمعیت خود که همان زنها هستند نمی دهند، کشورهایی که دموکراسی و انتخابات در آنها وجود ندارد. و چیزهایی که در این کشورها وجود دارد نه به واسطه خواست مردم، بلکه به سبب تشریفات است.از همین رو این مسئله روشن است که کشور ما بسیاری از قابلیت ها و نقشهای خود در منطقه را به طور موازی با چند کشور اندک دیگر به دست آورده است. نکته اول آن است که جهان باید این واقعیت را قبول کند. شما به تروریسم اشاره کردید. درباره عراق، این کشور تحت اشغال آمریکا است و نه ایران. آمریکاییها انتخابات را در این کشور برگزار کرده و دولتی را که برخاسته از این انتخابات بود بر سر کار آوردند، بعد از آن هم ما این دولت را به رسمیت شناخته و به آن کمک کردیم. عراق همسایه ماست، آنها مسلمان هستند، ما زمینه های فرهنگی و سیاسی مشترکی داریم. بنابراین سخنانی که در مورد تروریسم گفته می شود متناقض است .اجازه بدهید مثالی از لبنان بزنم. آیا به راستی حزب الله یک گروه تروریستی است؟ چه کسی عماد مغنیه(فرمانده بزرگ مقاومت لبنان) را ترور کرد؟ اسرائیل در نوار غزه چه می کند؟ آیا در جای دیگری به غیر از غزه وضعیت تروریسم غم انگیز تر از این منطقه است؟ اما با این وجود من فکر می کنم که ایران و آمریکا مسائل مشترک زیادی در خاورمیانه دارند ؛ موقعیت ما در منطقه نباید به عنوان یک وضعیت منفی در نظر گرفته شود. ما یک قدرت مثبت هستیم،کشوری هستیم که به طور دوستانه با کشورهای دیگر همکاری می کنیم.

* آیا شما پیشرفتی در روابط ایران و آمریکا مشاهده می کنید؟

- از دیدگاه رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای،هیچ کسی نگفته است که برای همیشه بین ما جنگ جریان خواهد داشت. اصلا چنین چیزی نیست. این سیاست منطقی نیست که بگوییم ما هرگز خواهان رابطه نیستیم. در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که این ما نبودیم که رابطه خود با آمریکا را قطع کردیم، این آمریکا بود که رابطه با ما را قطع کرد. اما هم اکنون ما معتقدیم که روابط اگر می خواهد دوباره برقرار شود باید این کار در یک چارچوب منطقی و روشن انجام شود. ما بر سر یک میز نشسته و در سال 2007 درباره عراق مذاکره کردیم. این امر نشانگر آن است که ما می توانیم درباره مسائل دیگری نیز با آمریکا بر سر یک میز نشسته و گفتگو کنیم. اما نکته مهم در این باره آن است که ما هیچ پیش شرطی را نمی پذیریم. و این اشاره به همان نکته ای دارد که من در ابتدا عنوان کردم. من معتقدم که غرب باید دیدگاه خود درباره ایران را تغییبر دهد. بسیاری از مقامهای غربی هنوز ما را همانند پیش از انقلاب اسلامی تصور می کنند. آنها باید این اندیشه ها را از ذهن خود خارج کنند. در اینجا انقلاب رخ داده و مردم شیوه دیگری را برای خود انتخاب کرده اند و در حال حاضر 30 سال از زمانی که انقلاب به پیروزی رسیده، می گذرد. غرب باید این شیوه جدید را قبول کرده و سپس وارد مذاکره با ما شود. اگر غرب دیدگاه خود را درباره ایران تغییر دهد؛ فرصتهای زیادی برای هر دوطرف به وجود می آید.

پايگاه خبری تحليلی فرارو

http://www.fararu.com/vdce.n8objh8xp9bij.html

 

 

نامه قائم مقام دبيرکل حزب اعتماد ملي به حجه الاسلام سيد محمد خاتمي

 


بسمه تعالي

برادر عزيز و بزرگوارم حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد محمد خاتمي


با سلام و عرض تبريك ، اين نامه را مردي مي نويسد كه علي التحقيق تاكنون وامدار احدي جز ذات لايزال الهي و اولياء او نبوده و در تمامي مراحل حيات و نسبت به همه دوستان آنچه در توان خود بوده از حمايت و همكاري به كار برده است و زماني مي نويسد كه براي همه روشن شد كه رقباي سياسي هيچيك از اصلاح طلبان را برنمي تابند و اين نامه در پي نامه چهار صفحه اي خصوصي است كه چند روز پيش ارسال شد.


از اينكه چند تن از دوستان مخلص شما در ليست "ياران خاتمي " وجود نداشت چندان نگران نيستم .آنچه انگيزه من در نگارش اين نامه شد مصادره و محاصره كردن شخصيتي است كه با عنوان "فرزند امام" و با تلاش ، ايثار و فداكاري جمعي از دوستان و در زمان فراهم شدن شرايط اجتماعي براي تحول سياسي ، به مردم معرفي شد و در دوران هشت ساله دولت اصلاحات همان دوستان كه هيچگونه رانت و بهره مادي و اجتماعي از اصلاحات نبردند با تمام وجود از او و تفكر و دولتش دفاع كرده و مي كنند و مصادره تشكلي مقدس و مورد حمايت امام راحل كه بقول دوستان نوزده سال براي بقاء ، دوام و گسترش آن از هرگونه بذل مال ، جان و حيثيت دريغ نورزيدم.


جناب خاتمي؛ من شما را بزرگتر از آن مي دانم كه در انحصار و محاصره چندين تن باشيد و ياران واقعي امام و دوستان ديرين و ريشه دار خود را به آنان بفروشيد و خود را هزينه آنها كنيد!


خاتمي عزيز ظرفيت شما آن نيست كه در انتخابات رياست جمهوري و مجلس براي شكست يك نفر و پيروزي چند نفر هزينه شويد ! شما مي توانيد با معاضرت و همكاري چند تن چون آقايان كروبي و موسوي خوئيني خيل عظيم اصلاح طلبان را هدايت و جريان مردمي و خط امامي اصلاحات را مديريت كرده و براي هميشه آن را تثبيت نمائيد.چنانچه بارها به اينجانب و ساير دوستان قول و وعده داده ايد.


بنابراين ، درخواست دوست مخلص شما آن است كه حصر را بشكنيد و به ظرفيت و جايگاه منيع خويش بنگريد و پرچم پرافتخار ادامه خط نوراني امام و تحقق آرمانهاي بلند آن قائد عظيم الشأن را همراه با برادران عزيز ، لايق و مخلص خود چون كروبي به اهتزاز درآوريد و افراد و تشكل هاي سياسي را براي پيشگيري از خطرات و آفات تقويت كنيد ، در اين صورت توانسته ايد رسالت تاريخي خويش را ادا نمائيد و بي مهريها و كم لطفي ها نسبت به دوستان صديق شما ترميم و جبران خواهد شد.والسلام


رسول منتجب نيا
دوم فروردين 1387

پيام انتخابات مجلس هشتم چيست؟

سرانجام با اعلام نتايج قطعي انتخابات مجلس هشتم در تهران، پرونده اين انتخابات نيز بسته شد، اما پرسش مهم اينجاست كه پيام انتخابات مجلس هشتم چيست؟

فارغ از انتقادات و شبهاتي كه اصلاح‌طلبان و ديگر گروه‌هاي منتقد به سلامت و درستي شمارش آرا وارد مي‌كنند، اگر فرض را بر صحت و يا دست كم صحت مشابه اين انتخابات با انتخابات مجلس هفتم بگذاريم، با مقايسه نتايج اين دو انتخابات، مي‌توان به روند موجود در جامعه پي برد.
با توجه به آن‌كه عملا صف‌آرايي گروه‌هاي سياسي به صورت شفاف و كامل در تهران صورت مي‌گيرد، مقايسه آراي دو انتخابات مجلس هفتم و هشتم، مي‌تواند معيار مناسبي براي قضاوت درباره افول و يا صعود گروه‌هاي سياسي در جامعه بدهد.

با نگاهي ساده به نتايج انتخابات مجلس هشتم، مي‌توان به تداوم پيروزي‌هاي پياپي اصولگرايان در پنج سال اخير و شكست‌هاي پي‌درپي اصلاح‌طلبان از انتخابات شوراي شهر دوم اشاره كرد كه در اين انتخابات نيز با جاي گرفتن نفر نخست اصلاح‌طلبان در رتبه 29 رقم خورده است.
اما اين تحليل، فاقد عمق و پيچيدگي‌هايي است كه بتواند حوادث پنهان انتخابات هشتم و روند موجود در لايه‌هاي آرا را كشف و بر پايه آن، جهت‌گيري در انتخابات آينده را پيش‌بيني كند.

نگاهي دقيقتر به نتايج انتخابات مجلس هشتم، نشان مي‌دهد كه به رغم عدم تفاوت جدي واجدان شرايط رأي دادن در دو انتخابات مجلس هفتم و هشتم به علت بالاتر رفتن سه سال در سن رأي‌دهندگان و اختلاف چهار ساله دو انتخابات، ميزان مشاركت مردم تهران در انتخابات مجلس هشتم، اندكي كمتر از مجلس هفتم است و از 1.97 ميليون نفر به 1.91 ميليون نفر كاهش پيدا كرده است.
همين كاهش اندك در آراي غلامعلي حداد عادل كه در هر دو انتخابات به عنوان سرليست اصولگرايان شركت داشت، ديده مي‌شود و آراي وي با وجود رياست مجلس و حضور گسترده در صداوسيما از 888 هزار رأي به 844 هزار رأي كاهش يافته است.

تفاوت ديگر در آراي اصولگرايان، نبود چهره‌هاي برتر به جز حداد عادل در ميان كانديداهاست، به گونه‌اي كه در انتخابات مجلس هفتم، احمد توكلي، اميررضا خادم و سيدمهدي طباطبايي به ترتيب چهره‌هاي برتر اصولگرايان بودند و از برتري اختلاف چشمگيري با آراي ديگر اعضاي ليست كه به طور متوسط 520 هزار رأي داشتند، برخوردار بودند، اما در انتخابات مجلس هشتم، اين تفاوت ديده نمي‌شود و پس از حداد عادل، آقاتهراني نفر دوم با اختلاف 260 هزار رأي و نفرات بعد به طور متوسط با اختلاف ده هزار رأي قرار دارند و عملا متوسط آراي ليست اصولگرايان، حدود 460 هزار رأي است كه كاهش شصت هزار نفري را نسبت به انتخابات مجلس هفتم نشان مي‌دهد.

از سوي ديگر، جايگاه اصولگرايان در توزيع آرا نيز با افت محسوسي همراه شده است، به گونه‌اي كه نفر آخر فهرست اصولگرايان در انتخابات مجلس هفتم، خانم كدخدا 24 درصد آرا را به دست آورد، اما نفر آخر اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم، خانم صفايي، تنها 18 درصد آرا را به دست آورده كه مي‌تواند در به دور دوم كشيده شدن انتخابات، به شدت كارساز باشد، چراكه با وجود ابطال 170 هزار رأي از سوي وزارت كشور در مجلس هشتم، يازده نماينده در دور دوم برگزيده مي‌شوند، اما در مجلس هفتم، تنها يك نماينده در دور دوم انتخاب شد.

از سوي ديگر، فاصله بسيار نزديك و آراي نسبتا پايين كانديداي نخست مورد حمايت دولت و شاخص‌ترين اصولگراي منتقد دولت كه هر دو مورد لطف ويژه قرار داشتند، يعني آقاتهراني (صاحب آنتن اختصاصي سحرهاي ماه رمضان) و توكلي، نشان مي‌دهد كه جايگاه هر دو طيف حامي و منتقد دولت در ميان اصولگرايان تضعيف شده است.
در آراي اصلاح‌طلبان نيز تغييرات چشمگيري رخ داده است. با توجه به آن‌كه شرايط ردصلاحيت اين طيف مشابه انتخابات مجلس هفتم بود و در ميزان مشاركت مردم نيز افزايش رخ نداده، آراي اصلاح‌طلبان به طور متوسط دو برابر شده است.

آراي مجيد انصاري، كانديداي شاخص اصلاح‌طلبان، در هر دو انتخابات از 173 هزار رأي به 346 هزار رأي رسيده است. آراي سهيلا جلودارزاده نيز 78 درصد نسبت به مجلس هفتم افزايش يافته و رشد آراي اصلاح‌طلبان به گونه‌اي بوده است كه فاصله سيصد هزار نفري بين نفر آخر اصولگرايان با نفر نخست اصلاح‌طلبان كاملا از بين رفته و نفر نخست اصلاح‌طلبان از دو نفر آخر اصولگرايان پيشي گرفته است كه با توجه به ردصلاحيت و انصراف چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان و سطح پايين مشاركت (حدود 30 درصدي) در انتخابات تهران، پيام هشداردهنده‌اي براي اصولگرايان به شمار مي‌رود.

بنابراين مي‌توان گفت، به رغم امكانات بيشتر اصولگرايان نسبت به انتخابات مجلس هفتم، با توجه به در اختيار قرار داشتن دولت و لطف بيشتر رسانه ملي به اين گروه، موقعيت اصولگرايان هرچند در رتبه‌هاي آرا و كسب كرسي‌ها تفاوت چنداني با مجلس هفتم ندارد، از نظر تركيب و تفاوت آرا دچار تغييرات چشمگيري شده است، به گونه‌اي كه در صورت عدم ابطال 170 هزار رأي از سوي وزارت كشور، عملا تنها يازده نفر از فهرست اصولگرايان در دور نخست به مجلس راه پيدا مي‌كردند و سرنوشت نوزده نماينده به دور دوم كشيده مي‌شد.
اصلاح‌طلبان نيز با وجود رشد محسوس در انتخابات، همچنان از تشتت، سردرگمي، روشن نبودن مرزبندي در ميان خود رنج مي‌برند.

پيام ديگر انتخابات مجلس هفتم آن است كه رأي‌دهندگان در طيف اصولگرايي، تفاوت چنداني بين حاميان و منتقدان دولت قايل نيستند و انتظار كارآمدي از اين گروه را دارند و در صورتي كه اين كارآمدي به دست نيايد، روند كاهش حاميان اين طيف كه در انتخابات مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم 10 درصد كاهش يافته است، در آينده تشديد خواهد شد.

منبع: سایت تابناک

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics