نویدنو:28/12/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتخابات -12

#############

نتيجه قطعی انتخابات تهران اعلام شد

تظاهرات چند هزار نفري در ياسوج با ادعاي تقلب!

نامه خادم برای شمارش مجدد آرا

نامه اعتراض رئيس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به وزير كشور

 مجمع روحانیون مبارز صیانت آرای مردم را خواستار شد 

ناصری: مردم می پرسند چرا به در خواست قانونی اصلاح طلبان پاسخ نمی دهید؟

ناصری : بازیشان به هم خورد

تاج‌زاده: با هوشياري و رأي شهروندان مجلس هشتم چند صدايي شد

اطلاعیه جبهه مشارکت ایران اسلامی

پاسخگویی به خدا یا مردم ؟

   معانی مختلف انتخابات 24 اسفند برای جریان‏های سیاسی

تأملي در باب انتخابات و مجلس


 

 

نتيجه قطعی انتخابات تهران اعلام شد

بر اساس مصوبه اسفند ماه مجلس، 19 نفر از حائزین آرای صحیح ماخوذه از حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات و اسلامشهر به مجلس راه یافتند.


به گزارش "الف" براساس مصوبه دوفوریتی 86.12.1 مجلس شورای اسلامی منتخبین دور اول بایستی یک چهارم آرای صحیح ریخته‏شده به صندوق‏ها را به دست بیاورند.

بر اساس این مصوبه، آرای باطله جزو آرای ماخوذه محاسبه می شود، لیکن در محاسبه یک‏چهارم آرا مورد محاسبه قرار نمی گیرد. در نتیجه با رعایت این قانون 19 نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات و اسلامشهر به مجلس هشتم شورای اسلامی راه یافتند.

بر همین اساس با شمارش آراي 3919 صندوق تهران شميرانات، اسلامشهر و ري 19 نفر از نامزدهاي انتخابات مجلس هشتم از تهران به مجلس راه يافتند.

به گزارش "الف"، اسامي نمايندگان تهران به شرح ذيل مي‌باشد:
1- غلامعلي حداد عادل
2- مرتضي آقا تهراني
3- علي مطهري
4- احمد توكلي
5- حسن غفوري فرد
6- محمدرضا باهنر
7- بيژن نوباوه
8- شهاب‌الدين صدر
9- سيد علي رضا مرندي
10- حميدرضا كاتوزيان
11- علي عباس‌پور
12- اسماعيل كوثري
13- سيد رضا اكرمي
14- غلامرضا مصباحي مقدم
15- فاطمه رهبر
16- فاطمه آليا
17- حسين نجابت
18- اسدالله بادامچيان
19- روح‌الله حسينيان

برای 11 کرسی باقیمانده نیز 22 نفر با یکدیگر در مرحله دوم انتخابات به رقابت می پردازند.

1- علي اصغر زارعي
2- الياس نادران
3- لاله افتخاري
4- مهدي كوچك‌ز اده
5- علي رضا زاكاني
6- حسين فدايي آشياني
7- حميد رسايي
8- پرويزسروري
9- نسرين سلطانخواه حقيقي
10- مجيد انصاري
11- زهره الهيان
12- طيبه صفايي
13- عليرضا محجوب
14- سهيلا جلودار زاده
15- سيدمحمود دعايي
16- اسحاق جهانگيري
17- الياس حضرتي
18- الهه راستگو
19- سيدمحمدصدر
20- محمدخوش‌چهره
21- محمدقمي
22- اشرفی اصفهانی

تظاهرات چند هزار نفري در ياسوج با ادعاي تقلب!

با مشخص شدن نتايج همه حوزه‌هاي انتخابيه كشور به جز تهران، چند هزار نفر در ياسوج مقابل دفتر نماينده ولي فقيه در استان كهگيلويه و بويراحمد و نماينده مجلس خبرگان رهبري در ياسوج تجمع كردند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، حاج محمد زارعي، كانديداي حوزه بويراحمد و دنا كه ادعا داشت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، عدالت در اين حوزه انتخابيه رعايت نشده است،در اين جمع گفت: از طرفداران خود كه امروز در اين مكان تجمع كرده‌اند، انتظار دارم كه در نهايت آرامش خواسته‌هاي خود را مطرح كنند، چون هرگونه بي‌نظمي و رعايت نكردن مقررات قانوني، ما را به مقصود نمي‌رساند.

وي اظهار داشت: از حقوق شما مردم كه به بنده رأي داده‌ايد، از طريق اعتراض به شوراي نگهبان، ستاد انتخابات استان و وزارت كشور دفاع خواهم كرد.

بر پايه اين گزارش، تجمع‌كنندگان در حين صحبت‌هاي كانديداي مورد حمايت خود، شعار «استاندار بي‌سواد، استعفا استعفا، عدالت، عدالت» و «يا مرگ يا عدالت» را سر مي‌دادند.

پس از سخنراني زارعي، تجمع‌كنندگان به دفتر نماينده ولي فقيه در استان نزديك‌تر شدند و خواستار ملاقات و سخنراني آيت‌الله ملك حسيني شدند كه پس از مدتي، رئيس حوزه علميه ياسوج با قرار گرفتن در پشت بام دفتر نماينده ولي فقيه با بلندگوي دستي با تجمع‌كنندگان سخن گفت.

حجت‌الاسلام پايدار در اين تجمع گفت: اگر ادعا داريد، مواردي در انتخابات حوزه بويراحمد و دنا صورت گرفته است، با ارائه مستندات قانوني به هيأت‌‌هاي اجرايي و نظارت شوراي نگهبان مراجعه و پيگيري‌هاي لازم را انجام دهيد.

وي در اين تجمع اعتراض‌آميز، طرفداران اين كانديداي مستقل را به آرامش دعوت كرد و از آنان درخواست كرد كه جايگاه را ترك كنند، ضمن آن‌كه پيام آيت‌الله ملك‌حسيني را مبني بر آرامش و رعايت قانون به آنان گوشزد كرد.

در همين حال به نوشته «ياسوج‌نيوز»، رئيس ستاد رايحه خوش خدمت در كهگيلويه و بويراحمد گفت: در هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه شهرستان‌هاي بويراحمد و دنا، تقلب آشكار صورت گرفته است.

محمد رحيم دهرابپور، در جمع هواداران غلام محمد زارعي كه در جلوي خانه وي تجمع كرده بودند، افزود: در انتخابات مجلس در اين حوزه با قانون‌شكني‌ها و زورگيري رأي مردم عوض شده است. مسئله تخلف‌هاي زياد انتخاباتي براي مسئولان استاني مشهود و روشن بوده، ولي دست آنها بسته است و نمي‌توانند كاري بكنند.

بازرس ويژه نهاد رياست‌جمهوري در استان اظهار داشت: در تماس تلفني كه با شوراي نگهبان كشور داشته‌ام، اعلام كرده‌اند كه تخلفات شديدي در وضعيت انتخابات استان كهگيلويه و بويراحمد به وجود آمده است.

وي با اشاره به اين‌كه بايد علل و عوامل اين تخلفات انتخاباتي مشخص شوند، خطاب به تجمع‌كنندگان گفت: حركت شما به حق است و مسئولان بايد به خواسته شما توجه كنند.

دهرابپور با تأكيد بر اين‌كه در انتخابات مجلس هشتم حوزه بويراحمد و دنا تخلفات فاحش در آرا وجود دارد بيان داشت: همچنين استفاده از بيت‌المال و منافع شغلي در تمامي ابعاد در اين دوره از انتخابات مشهود است.

وي با اشاره به اين‌كه برخي از دستگاه‌هاي اجرايي از اين تخلفات حمايت مي‌كنند، تصريح كرد: افرادي وجود دارند كه مي‌خواهند مردم به حق‌خواهي خود برسند.

رئيس ستاد رايحه خوش خدمت در استان خطاب به تجمع‌كنندگان گفت: ما سه روز وقت داريم تا به نتيجه انتخابات اعتراض كنيم تا بتوانيم به حق خود برسيم.

گفتني است، اعتراض هواداران اين كانديداي نزديك به طيف دولت در حالي انجام مي‌شود كه در حوزه‌هاي انتخابيه گوناگون، مجوز برگزاري كوچكترين تجمعي براي هواداران كانديداها داده نمي‌شود.

همچنين ادعاي تقلب در انتخابات بويراحمد و دنا در حالي مطرح مي‌شود كه مقامات عالي كشور و دولت تأكيد كرده‌اند، انتخابات كاملا سالم برگزار شده است و دست كم بعيد است در حوزه‌اي عوامل وزارت كشور عليه يك نامزد نزديك به دولت دست به تقلب بزنند.

از بويراحمد و دنا، ستار هدايتخواه، كانديداي جبهه متحد اصولگرايان و نماينده كنوني اين حوزه به مجلس راه يافته است.

 

نامه خادم برای شمارش مجدد آرا

اميررضا خادم در نامه‌اي به شوراي نگهبان خواستار شمارش مجدد آراي خود شد.

به گزارش ايسنا، در نامه خادم به شوراي نگهبان ضمن تشكر از «مردم بزرگوار و فهيم ايران» از بابت حضور در انتخابات و «خداقوت به كليه دست‌اندركاران برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي» و با اشاره به نظرسنجي‌هايي كه طبق گفته خادم در آنها وي در تمامي مراحل يا نفر اول و يا يكي از چند گزينه اول حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر بوده است، تغيير شرايط فعلي نامتعارف دانسته شده و آمده است:« مستدعي است به هر شكل كه مقدور مي‌باشد، نسبت به بازشماري آراي اينجانب و بررسي احتمال اشتباه در نحوه شمارش آن دستور لازم را صادر فرماييد.»

در ادامه نامه خادم آمده است:« در نهايت آنچه شرط لازم براي قوام بيش از پيش در پيكره سياسي كشور است، انتخاب فرد يا افراد از سوي مردم بوده كه ايشان با حضور خود آن را به اثبات رسانيدند و آنچه شرط كافي بر اين الزام است، اعتنا و احترام به آراي مردمي است كه انتخاب اصلح از آن آنهاست.

بنابراين از درگاه خداوند منان آرزو دارم به ما عنايتي فرمايد تا تحمل ديدن و شنيدن ديگران را از دست ندهيم.

عشق دردانه است و من غواص و دريا ميكده
سر فرو بردم در آنجا، تا كجا سر بر كنم

با تشكر
دكتر اميررضا خادم»

 

نامه اعتراض رئيس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به وزير كشور

نوروز: عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور دولت اصلاحات و رئيس ستاد انتخابات ائتلاف اصلاح طلبان در نامه‌اي سرگشاده به وزير كشور اعتراض خود را نسبت به نحوه انتشار نتايج حوزه انتخابيه تهران، اسلامشهر، ري و شميرانات ابراز داشت.

متن كامل اين نامه به شرح زير است:

جناب آقاي پورمحمدي
وزير محترم كشور

با سلام؛
از آنجا كه اعلام نتايج مقدماتي انتخابات حوزه تهران، اسلامشهر و شهرري از طرف صدا و سيما با گزارشات دريافتي اين ستاد از شمارش آراي صندوق‌هاي مناطق مختلف همخواني ندارد و باعث دغدغه نامزدهاي اين ستاد شده، لذا براي رفع هرگونه شبهه خواهشمند است دستور فرماييد به تدريج اطلاعات مربوط به تمامي صندوق‌هايي كه شمارش آنها پايان يافته به همراه گزارش تجميع صندوق‌ها جهت اطلاع در اختيار اين ستاد قرار گيرد. پيشاپيش سپاسگزار است.
سيدعبدالواحد موسوي لاري
رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان

 

 مجمع روحانیون مبارز صیانت آرای مردم را خواستار شد 

شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با حضور اكثريت اعضا و به رياست حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي خاتمي تشكيل گرديد. در اين جلسه ضمن بررسي نحوه برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با توجه به اخبار موثق در رابطه با برخي از نارسي‌ها و تخلف انتخاباتي بويژه در نحوه شمارش و جمع‌بندي آراي حوزه تهران بزرگ و تضييع حقوق كانديداهاي اصلاح‌طلب مخصوصاً برخي از چهره‌هاي شاخص كه داراي رأي بالايي بودند، به شدت ابراز تأسف گرديد و مصرانه از مسئولين امر رعايت قانون و جلوگيري از روند نگران‌كننده كنوني و رعايت اصل امانت و صيانت از آراي واقعي مردم را خواستار شدند. روابط عمومي مجمع روحانيون مبارز 26/12/86

ناصری: مردم می پرسند چرا به در خواست قانونی اصلاح طلبان پاسخ نمی دهید؟

عبدالله ناصري سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با سايت بهارستان ايران با بيان اينكه «نتيجه انتخابات مجلس هشتم را مي‌توانيم در دو جمله به مردم اعلام كنيم»، افزود: نكته اول اينكه اصولگرايان در هر انتخابات از پيش مهندسي شده پيروز هستند. بدين‌معنا كه در اين دوره براي اولين‌بار عوامل اجرا و نظارت بطور يكدست از جريان رقيب ما بود و با توجه به رد صلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان عملاً حدود دوسوم ميدان رقابت را از ما گرفتند در اين خصوص لازم به ذكر است كه اين يك‌سوم با احتساب اين نكته بود كه نامزدهاي شاخص و اصلي ما كه رأي آوردنشان قطعي بود، قريب به 90 درصد رد صلاحيت شده بودند و در ميدان يك‌سوم، ما عموماً با نامزدهاي غيرشاخص كه كمتر شناخته شده بودند وارد معركه انتخابات شديم.

وي انتخابات مجلس هشتم را غيررقابتي و نابرابر دانست و افزود: نكته دوم اينكه اصلاح‌طلبان خط امامي در يك رقابت نابرابر هميشه پيروزند و ما از شنبه بيست‌وپنجم اين شعار را، بعنوان شعار ائتلاف اصلاح‌طلبان انتخاب كرديم كه «هميشه اصلاح‌طلبان پيروز رقابت نابرابرند» و اين بدين معنا است كه انتخابات مهندسي شده را كه مبتني بر عدم حضور اصلاح‌طلبان در مجلس بود را به هر قيمتي به هم زديم.
ناصري در ادامه اضافه كرد: به جز تهران كه ما 102 كرسي داشتيم، 34 نامزد ما در انتخابات مرحله اول در شهرستان‌ها به مجلس راه پيدا كردند و 15 نفر به مرحله دوم راه يافتند كه شرايط موجود حاكي از آن است كه دوسوم راهيافته‌گان به مرحله‌ دوم پيروزي قطعي خواهند داشت. بنابراين ما در يك رقابت يك‌سومي قريب به 50 درصد كرسي‌ها را بدست آورديم و اين پيروزي بسيار بزرگي است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: لازم به ذكر است كه مردم ما بدانند در حوزه‌هايي كه ما رقابت جدي داشتيم، از نامزدهاي جبهه متحد اصولگرا فقط 35 نفر به مجلس راه يافتند و بقيه راه‌يافته‌گان جبهه متحد در حوزه‌هايي بودند كه با ما رقابت نداشتند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اشاره به عملكرد غيركارشناسي دولت در اين دوره اظهار داشت: تعداد قابل توجهي از نامزدهاي مخالف جريان دولت اعم از ائتلاف فراگير اصولگرايان كه وابسته به آقايان لاريجاني، قاليباف، رضايي هستند و يا بيشتر نامزدهاي مستقل رأي آوردند و اين نكته قابل توجهي است. قطعاً موضع دولت با توجه به عملكرد دو سال گذشته آن كه بزرگترين مشخصه‌اش بي‌توجهي به خواسته و نظارت مجلس بود، ضعيف‌تر شده است و اين يكي ديگر از جلوه‌هاي به هم خوردن آن بازي است.
وي با اعتقاد بر اينكه «مجلس هشتم، مجلسي خواهد بود كه بطور جدي بر دولت نظارت بيشتري خواهد داشت» و در ارتباط با تهران كه بعنوان پيشاني انتخابات است، اظهار كرد: علاوه بر تخلفاتي كه در روز رأي‌گيري ناظران نامزدهاي اصلاح‌طلبان، خبرنگاران و مردم به ستاد ائتلاف گزارش مي‌دادند، چنانچه ستاد انتخابات كشور گزارش و آمار جامع صندوق‌ها را طبق درخواست نامزدهايي از تهران ارائه ندهد بر ابهام نامزدها و مردم افزوده خواهد شد.
ناصري با بيان اين سؤال كه «اگر انتخابات در پايتخت هم سالم است و در تركيب فهرست اعلام شده هيچ خلافي مشاهده نمي‌شود، چرا آقايان گزارش‌هاي خواسته شده را ارائه نمي‌دهند؟» افزود: در صورتي كه در دولت اصلاحات از همان سال اول كليه گزارشات و آمار انتخاباتي تمام انتخابات گذشته كشور بعد از انقلاب، شفاف و كامل در اختيار عموم قرار گرفت و حتي وزارت كشور دولت اصلاحات نامه‌اي به دانشگاه‌ها نوشت و از آنها خواست تا محققان و دانشجويان خود را براي بهره‌برداري از اين اسناد و آمار گزارش‌هاي شعب و حوزه‌هاي انتخاباتي بسيج كنند تا بتوانند جامعه را بهتر بشناسند.
وي با ابراز تأسف از اينكه « ستاد انتخابات دولت كنوني كه رياست آن برعهده يكي از فرماندهان محترم نظامي است، از اين خواسته مشروع طفره مي‌روند»، گفت: به نظر من اين بي‌توجهي يكي از از بزرگترين بداخلاقي‌هاي انتخاباتي است.
ناصري با اشاره به اينكه اين جريان به اصطلاح اصولگرا كه در اين انتخابات به خاطر بر هم خوردن بازي بسيار ناراحت و عصباني است،گزارشات خلاف واقعي را منتشر مي‌كند، افزود: به عنوان مثال اينگونه عنوان كردند كه اصلاح‌طلبان در سراسر كشور قريب 200 نامزد داشتند در صورتي كه اين آمار متعلق به كرسي‌هايي است كه پيشاپيش همانند مجلس هفتم توسط هيأت‌هاي اجرايي و نظارت براي آنها تصميم‌گيري شده بود. همچنين اصلاح‌طلبان در سراسر كشور به جز تهران 102 نامزد داشتند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بيان اينكه «از اين بداخلاقي‌هاي انتخاباتي رسانه‌هاي وابسته به دولت و جريان اصولگرا در اين چند ماه كم نبوده است»، گفت: اصلاح‌طلبان به زودي زندگي‌نامه قريب به 700 رد صلاحيت شده را منتشر خواهند كرد تا مردم ما دقيقاً بدانند كه چه كساني صلاحيت ورود به مجلس از نظر دولت و شوراي نگهبان را نداشتند.
وي با تأكيد بر اينكه «مجلس هشتم كاملاً متفاوت با مجلس هفتم است»، اظهار داشت: 156 نفر از نمايندگان فعلي در مجلس هشتم نخواهند بود و تا كنون تنها 67 نفر از نمايندگان فعلي به مجلس هشتم راه پيدا كردند و بقيه نيز در مرحله دوم، رقابت خواهند داشت.
وي در پايان با تكرار و تأكيد بر اينكه از مجريان و ناظران انتخابات مي‌خواهيم كه به درخواست مشروع و قانوني 30 نامزد تهران و رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان پاسخ دهند و فهرست شعب اخذ رأي را در اختيار آنها بگذارند تا مردم پايتخت بدون هيچ ابهامي ايام تعطيلات نوروزي را خوش سپري كنند.

 

ناصری : بازیشان به هم خورد

هفتمين نشست مطبوعاتي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با خبرنگاران داخلي و خارجي و با حضور عبدالله ناصري سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به منظور تشريح آخرين مواضع اصلاح‌طلبان درباره روند برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، در محل ستاد مركزي ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران برگزار شد.


هفتمين نشست مطبوعاتي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با خبرنگاران داخلي و خارجي و با حضور عبدالله ناصري سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به منظور تشريح آخرين مواضع اصلاح‌طلبان درباره روند برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، در محل ستاد مركزي ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران برگزار شد.
ناصري در اين كنفرانس با اشاره به اينكه انتخابات به عنوان يك جريان سياسي و تاريخ در كشور به شكل غير رقابتي برگزار شد ادامه داد: جريان اصلاحات به لحاظ اينكه جرياني ريشه‌دار تاريخي و صاحب اصلي نظام جمهوري اسلامي است، عليرغم بي‌مهري‌هاي صورت گرفته به هيچ وجه كنار كشيدن از انتخابات را جايز ندانست.
وي با ابراز تأسف از عدم حضور چشمگير مردم در شهرهاي بزرگ، اظهار داشت: با توجه به روند مهندسي و مديريت شده در شهرهاي بزرگتر، نامزدهاي اصلاحات حذف شدند و همين امر باعث شد ميزان مشاركت در انتخابات در مقايسه با انتخابات گذشته در تهران كمتر شود كه اين عدم حضور با توجه به تغيير شرايط سني و ميزان افزايش سهم واجدين شرايط آرا در پايتخت، معنادار است. بنابراين متوليان امر انتخابات بايد نسبت به اين افت و خيزهاي نسبي و معنادار در مقايسه با انتخابات دوره‌هاي گذشته فكر كنند.
ناصري با اشاره به سخنان آقاي خاتمي مبني بر اينكه «بازي آنها را بر هم مي‌زنيم» خاطرنشان كرد: نتايج هم حاكي از آن است كه اين بازي تا حدودي بر هم خورد و همچنين به مردم و هواداران خود در جبهه اصلاحات تبريك مي‌گوييم كه به رغم بي‌مهري‌هاي صورت گرفته، شركت كردند و اين بازي مهندسي شده را برهم زدند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با بيان اينكه متوليان امر انتخابات بايد مرحله به مرحله ميزان رأي را اعلام كنند، اظهار داشت: اين اتفاق ناخوشايند در انتخابات سوم شوراها هم رخ داد و تا سه روز صندوق‌ها بين سايت‌هاي مختلف در رفت‌ و آمد بودند و ما به عنوان يك جريان در انتخابات هنوز هم با توجه به اينكه نزديك به يك سال از اين انتخابات مي‌گذرد، گزارش دقيقي مبني بر وضعيت حوزه‌ها و ميزان رأي‌ها به دست نياورديم و نگران هستيم اتفاقي مشابه انتخابات شورا در مجلس هشتم هم تكرار شود.
وي در ادامه اضافه كرد: ما به طور جدي از متوليان امر انتخابات خواستار امانتداري در امر شمارش آرا هستيم و اميدواريم مسئولين با صيانت از آرا اين ابهامات ساعت افزون را با رفتار قانوني خود از بين ببرند و از امروز نتايج انتخابات تهران را لحظه‌به‌لحظه اعلام كنند.
ناصري با بيان اينكه «با امكانات محدود رسانه‌اي و تفاوت‌هاي معناداري كه با جناح رقيب داشتيم اما پيروزي معناداري را به دست آورديم»، گفت: مهم اين است كه جريانات داخلي و خارجي، افكار عمومي و مردم اين واقعيت را پذيرفته‌اند كه آقاي خاتمي به عنوان يك نماد حضور و وزن معناداري در مناسبات سياسي كشور دارد و توانست با فعاليت خود بازي از پيش تعيين شده يك جريان را برهم بزند همچنين مشخص شد اين جريان اصلاح‌طلب آنقدر بي‌وزن نيست كه بتوان به راحتي با يك نطق و برنامه هماهنگ از پيش تعيين شده آن را از صحنه كشور حذف كرد.
وي افزود: متأسفانه تا اين لحظه كه تعدادي از كرسي‌هاي مجلس تعيين شده ولي هيچ كرسي به زنان اختصاص نيافته است.
ناصري در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه با توجه به نگراني كه در گذشته از صيانت آرا ابراز كرديد، در حال حاضر صيانت از آرا را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ پاسخ داد: با توجه به اينكه وزارت كشور اعلام كرد كه نتايج را روز دوشنبه اعلام مي‌كند، نگراني‌هاي ما همچنان به قوت خود باقي است. البته رايزني‌هايي با وزارت كشور و مراجع ذيربط صورت گرفت كه همانند دوره‌هاي قبل نتايج را مرحله‌به‌مرحله اعلام كنند.
سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اشاره به اينكه «فرهنگ حزبي هنوز در كشور ما جاري نيست و بخش‌هايي از حكومت سعي در تخطئه جريان حزبي دارند»، خاطرنشان كرد: تا زماني كه احزاب در كشور ما نهادينه نشده‌ است بايد بپذيريم كه شاخص بودن چهره‌ها در رأي‌آوري مؤثر و سهم اساسي دارد. بنابراين اگر رد صلاحيت‌هاي گسترده‌ چهره‌هاي شاخص را شاهد نبوديم، قطعاً نتايج انتخابات به گونه‌اي ديگر بود.
ناصري در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه چرا احساس پيروزي مي‌كنيد؟ گفت: ديشب كه نتايج اوليه انتخابات را در سراسر كشور گرفتيم، با توجه به ميزان مشاركت خوب مردم و هواداران جبهه اصلاحات در كشور اين شعار را در كميته تبليغات مصوب كردند كه «هميشه اصلاح‌طلبان پيروز رقابت نابرابرند» زيرا معتقديم كه از ابتدا در يك انتخابات غيررقابتي شركت كرديم و اين شعار نتيجه اتفاقاتي است كه در روند پر فراز و نشيب انتخابات شكل گرفته است.
وي كاهش ميزان مشاركت مردم در جنوب شهر را مربوط به عملكرد دولت نهم و مجلس همسو با دولت دانست و افزود: يكي از دلايل نااميدي بخش محروم و مستضعف پايتخت شعارهاي پرزرق و برق دولت نهم است. دولت نهم با شعار «آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها»، «تثبيت قيمت‌ها»، «كاهش هزينه‌هاي خدمات و قيمت كالاهاي اساسي» به پيروزي رسيده است كه در اين دو سال اين شعارها نه تنها محقق نشده بلكه مشكلات مردم بطور چشمگيري افزايش يافته است.

 

پاسخگویی به خدا یا مردم ؟

در 23 دیماه در این وبلاگ مطلبی نوشتم ذیل عنوان « راستی آزمایی نظام سیاسی » ، و الان متاسفمم بنویسم بدلیل مجموعه آنچه در جریان انتخابات مجلس هشتم رخ داد نظام سیاسی ما در این راستی آزمایی مردود شد و البته دعا می کنم و امیدوارم با این جشن هسته ای که از زمان روی کار آمدن دولت احمدی نژاد مرتب برای شادی مردم به مناسبت صدور گزارشات آژانس و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و قطعنامه های شورای امنیت گرفته می شود و مردم دیگر از این موفقیت های پی در پی و شادی های فراوان کلافه شده و در پوست خود نمی گنجند و نمی دانند با اینهمه موفقیت و شادی چه کنند؟در راستی آزمایی آژانس مردود نشویم که کارمان زار است ! اما غرض از نوشتن این مطلب باز کردن باب بحثی است بنام « پاسخگویی به خدا یا مردم ؟ » چرا که « پاسخگویی به مردم » با ساز و کارهای تعریف شده یکی از ارکان های اصلی نظام های مردمسالار با هر محتوایی است و اگر این امر با هر توجیه و تحلیلی تعطیل یا تحویل به « پاسخگویی به خدا » شود دیگر جمهوری حتی با قید یا صفت دینی معنا ندارد و خود عاملی برای گرایش به مادیگری و جدایی دین از سیاست و قدرت می شود ، همان اتفاقی که در دنیای غرب افتاد و موجبات گریز از دین را در عرصه حیات اجتماعی شان به ویژه عرصه قدرت و حکومت رقم زد. برای اینکه بدانید این نظر چقدر قابل بحث و تامل است در ابتدا توجه همگان را به فرازی از نوشته استاد شهید آیت الله مطهری در " کتاب علل گرایش به مادیگری " جلب می کنم :

" سومين علت گرايش هاي مادي ، نارسائي هاي برخي مفاهيم اجتماعي و سياسي بوده است. در تاريخ فلسفه سياسي مي خوانيم آنگاه كه مفاهيم خاص اجتماعي و سياسي در غرب مطرح شد و مساله حقوق طبيعي و مخصوصا حق حاكميت ملي به ميان آمد و عده اي طرفدار استبداد سياسي شدند و براي توده مردم در مقابل حكمران حقي قائل نشدند و تنها چيزي كه براي مردم در مقابل حكمران قائل شدند وظيفه و تكليف بود، اين عده در استدلالهاي خود برا ي اينكه پشتوانه اي براي نظريات سياسي استبدادمابانه خود پيدا كنند به مساله خدا چسبيدند و مدعي شدند كه حكمران در مقابل مردم مسئول نيست بلكه او فقط در برابر خدا مسئول است ولي مردم در مقابل حكمران مسئواند و وظيفه دارند. مردم حق ندارند حكمران را باز خواست كنند كه چرا چنين و چنان كرده اي؟ ويا برايش وظيفه معين كنند كه چنين و چنان كن فقط خداست كه مي تواند اورا مورد پرسش و بازخواست قرار دهد مردم حقي بر حكمران ندارند ولي حكمران حقوقي دارد كه مردم بايد ادا كنند.از اين روطبعا در افكار و انديشه هانوعي ملازمه و ارتباط تصنعي بوجود آمد ميان اعتقاد به خدا از يك طرف و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حكمران و سلب حق هرگونه مداخله اي در برابر كسي كه خدا اورا براي رعايت ونگهباني برگزيده است واورا فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف ديگر، وهمچنين قهرا ملازمه بوجود آمد ميان حق حاكميت ملي از يك طرف و بي خدايي از طرف ديگر...
از نظر فلسفه اجتماعي ، نه تنها نتيجه اعتقاد به خدا پذيرش حكومت مطلقه افرادنيست و حاكم در مقابل مردم مسئوليت دارد بلكه از نظر اين فلسفه ، تنها اعتقاد به خدا است كه حاكم را در مقابل در مقابل اجتماع مسئول مي سازد و افراد را ذيحق مي كند و استيفاي حقوق را يك وظيفه شرعي معرفي مي كند. "

خدا بیامرزد استاد مطهری را که نمی دانم اگر امروز زنده بود و عمل برخی مقامات و نهادهای حکومتی ما که به تصریح یا تلویح خود را پاسخگوی هیچ فرد و نهادی نمی دانند و فقط « پاسخگوی به خدا » می دانند ، چه می گفت ؟ و چه می کرد؟ اینان به صراحت نه « پاسخگویی به مردم » بلکه به تاریخ و آنچه در تاریخ نوشته و برجای می ماند نیز هیچ باوری ندارند و معلوم نیست اگر تاریخ و مردم قابل پاسخگویی نیستند چرا خداوند آنهمه آیات قران ( بیش از 2500 آیه )را به بازگویی از تاریخ و عبرت از گذشتگان اختصاص داده است ؟ و یا حضرت علی در نهج البلاغه بارها همگان و از جمله افراد منصوب به حکومت در ولایات را یادآور می شود که شما را مردم در آئینه گذشتگان می بینند و در مقایسه با آنان در باره شما داوری می کنند! اما و صد اما که در روزگار ما ظاهرا دیگر این حرف ها شنیده نمی شود و آنها که بیشتر قدرت دارند بیشتر راه پاسخگویی به مردم را می بندند. فراموش نمی کنم که در دوران اصلاحات که بحث مرتبط با حاکمیت قانون و آزادی و دمکراسی و...دامنگیر شده بود سال 82 را سال پاسخگویی نام نهادند و البته منظورشان پاسخگویی اصلاح طلبان در دولت و مجلس به مردم بود ، اما جالب اینکه در انتهای همین سال در ماجرای انتخابات مجلس هفتم ناپاسخگوترین اقدام از سوی حاکمیت برای تشکیل مجلسی بی خاصیت و ناپرسشگر و فرمایشی انجام گرفت و شورای نگهبان حتی حاضر به پاسخ شکایت دسته جمعی ما به قوه قضائیه در باره رد صلاحیت های بدون دلیل و مدرک نشد و با توپ و تشر دبیر شورای نگهبان به قوه قضائیه پرونده این شکایت باز نشده ، بسته شد ! به قول یکی از دوستان روحانی ما علما و روحانیون قبل از انقلاب خود را سخنگوی خدا روی زمین می دانستند اما پس از انقلاب این امر وارو گشته و خدا سخنگو و تایید کننده کار اینان شده است و هر کاری که اینان می کنند او ناچار باید تایید کند !

پس از انقلاب به جز سال های اول که تمسک و تظاهر به دینداری و ارزش مداری سکه رایج بود و اکثریت جامعه هم می پسندید هیچ مجلس و دولتی به اندازه مجلس هفتم و دولت نهم ادعای دینداری و ارزش مداری و البته اصولگرایی ! نداشته است اما در مجموع فکر می کنم نوع عملکرد حاکمیت یکدست اصولگرا دستاوری جز دامن زدن به عرفی شدن دین و گریز هرچه بیشتر مردم از دین به همراه ندارد ! کافی است نوع تبلیغات اصولگرایان با پسوندهای مختلف را در انتخایات بدون رقیب اخیر مرور نمایید تا دریابید در هیچیک از مواد تبلیغاتی آنها دیگر اثری از دینداری و ارزشمداری و پیروی از امام و رهبری و ولایت فقیه و...نیست و جز وعده آب و نان و...نمی دهند! ( در مورد اصلاح طلبان که تکلیفشان در این باره پیشاپیش روشن است !) و از قضای روزگار همه اینان نان همین دینگرایی را می خورد و شب و روز دیگران را به بی دینی و چه و چه متهم می کنند ! تصور کنید اگر یک فرد خارجی به کشور ما در ایام انتخابات می آمد چه تفاوتی بین این کنشگران اصولگرا با دیگر کنشگران در کشورهای سکولار می یافت؟ به نظرم هیچ فرقی نمی یافت و براین نظرم و در جایی دیگر نوشتم که از این منظر اصولگرایان بزرگترین خدمت را به روند عرفی و سکولار شدن جامعه ما کرده اند و در حالیکه اصلاح طلبان را به طرفداری نظریه جدایی دین از سیاست متهم می کنند خود با عملشان تحقق این نظریه را در جامعه ما دامن زده اند ، واین همان اتفاقی است که استاد مطهری در کتاب " علل گرایش به مادیگری " توضیح و تبیین نموده است . نشانه روشن آنهم اینکه در دوره حاکمیت اصولگرایان دیگر گروه های کفن پوش و لباس شخصی و فشار و...مثل آب به زمین رفته اند ، در شرایطی که هیچ دلیل و شاهد و شاخصی بر رشد ارزش های دینی و کاهش آسیب های اجتماعی و حتی فقر و فساد و تبعیض نسبت به قبل به ویژه دوران اصلاحات وجود ندارد و اگر نگوئیم وضع بدتر نشده بهتر هم نشده است اما چون " دولت اسلامی " بر سرکار است و می خواهد حکومت را تحویل امام زمان بدهدپس دیگر نیازی به کفن پوش و...نیست ، وآیا عرفی شدن بهتر از این می توانست اتقاق بیافتد؟ وروحیه غالب افراد جامعه بسوی مادیات و منافع شخصی و...رود؟ و روزبروز از ارزش آموزه های دینی و اخلاقی در عرصه روابط اجتماعی و سیاسی و به ویژه حکومتی کاسته شود؟ و...

 

تحليل رئيس ستاد انتخابات جبهه مشاركت از نتايج انتخابات مجلس هشتم و نتايج مهندسي اقتدارگرايان در انتخابات
تاج‌زاده: با هوشياري و رأي شهروندان مجلس هشتم چند صدايي شد

نوروز: نتايج اوليه انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سراسر کشور نشان داد که بازی بزرگان به هم خورد و مجلس چند صدا شکل گرفته است، سيد مصطفي تاج‌زاده رئيس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشاركت ايران اسلامي در گفت‌گو با نوروز ضمن اعلام مطلب فوق به ارزيابي نتايج اوليه انتخابات مجلس هشتم پرداخت.

وي گفت: انتخابات مجلس هشتم از زاويه‌هاي گوناگوني قابل تأمل است و بايد مورد ارزيابي همه جانبه قرار گيرد. با اينكه اين انتخابات غير رقابتي بود و ائتلاف اصلاح‌طلبان تنها توانست 102 نامزد براي 260 كرسي معرفي كند و با وجود غير عادلانه بودن انتخابات و بسيج امكانات لشگري و كشوري به سود يك جناح يا حتي بهتر بگويم به سود يك فهرست اصولگرا ، انتخابات نتايج مورد نظر كانون قدرت را برآورده نكرد و مردم در مجموع با رأي آگاهانه خويش نه تنها اجازه ندادند مجلس تك‌صدا شود و در نتيجه سكوتي قبرستاني جامعه را فراگيرد، بلكه حمايت خود را از نامزدهای اصلاح طلب یا مستقل اعلام كردند و عملاً مجلس چند صدايي را شكل دادند.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با اشاره به مهندسي انتخابات به منظور در اختيار قرار گرفتن اكثريت كرسي‌هاي مجلس هشتم توسط اصولگرايان قبل از برگزاری انتخابات 24 اسفند، يادآور شد كه اولاً اصولگرایان به رغم داشتن اکثریت کرسی‌ها که با همه تمهیدات غیر قانونی کمتر از دو سوم مجلس شده است، دارای اختلافات زيادي هستند و به نظر من در سال آينده به ویژه در مورد انتخابات رياست‌جمهوري دهم، اختلافات آنان به اوج خود مي‌رسد. از سوي ديگر، اصلاح‌طلبان توانستند به رغم موانع بي‌شمار اقليتي قدرتمندتر از اقليت مجلس هفتم را، در مجلس هشتم البته با رأي مردم تشكيل دهند. وي افزود بیش از 60 نامزد مستقل که اکثراً متمايل به اصلاح‌طلبان هستند نيز در اين انتخابات در مرحله اول به پيروزي رسيدند. جالب آنکه با همه حمایت‌هایی که کلیه ارکان نظام از یک فهرست انتخاباتی صورت دادند. نامزدهای آن حزب تنها در 60 کرسی در مرحله اول رأی آوردند (به استثنای تهران) بنابراین حزب غیر رسمی مورد تأیید ارکان نظام نه تنها قادر خواهند بود فراکسیون اقلیت که کمتر از نیمی از کرسی‌های مجلس را تشکیل دهد و این شکست بزرگی برای آن‌ها بود به نظر وی در مجموع تركيب مجلس هشتم، وضعيتي بين مجلس پنجم و مجلس هفتم پيدا كرده است. تاج‌زاده تأكيد كرد به اين ترتيب هدف اوليه و اصلي اصلاح‌طلبان از شركت در انتخابات محقق شد و مجلسي چند صدايي شكل گرفت كه به دليل غير رقابتي بودن 160 كرسي از 290 كرسي، اكثريت كرسي‌ها در اختيار اصولگرايان از طیف‌های گوناگون قرار گرفته است. به همین دلیل مسئوليت معضلات ملي از جمله گرا‌ني، تورم، بيكاري، رشد بزه‌هاي اجتماعي و همچنين تداوم تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ملت ايران در سال‌های آینده به عهده اصولگرايان است.

سرپرست وزارت كشور در دولت اصلاحات با اشاره به تركيب آراي شهروندان در سراسر کشور گفت چنانچه نامزدهاي مشهور اصلاح‌طلب رد صلاحيت نمي‌شدند و امكان رقابت برای 290 کرسی براي ما فراهم بود، اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل با اتكال به خداوند و اتكاي به مردم قادر بودند اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس هشتم را فتح کنند ولي رد‌صلاحيت‌هاي فله‌اي و غير قانوني مانع حضور چهره‌هاي مشهور اصلاح‌طلب به عنوان نامزد انتخابات شد و ما از رقابت در 160 كرسي محروم شديم. به علاوه قوای لشکری و کشوری به سود یک فهرست بسیج شدند. با وجود اين به دليل هوشياري مردم، بازي خطرناكي كه یکدست کردن و مجلس و در نتيجه تحميل تكصدايي به جامعه بود، با شكست مواجه شد و مردم ثابت كردند كه اجازه نمی دهند هيچ فردي و مقامي حتي با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي حكومتي بتواند نظام تك حزبي يا تك صدايي در ايران حاكم یا اصلاح‌طلبان را حذف کند.

معاون سياسي و امنيتي وزارت كشور در دولت اصلاحات ادامه داد اين انتخابات از منظر ديگري نشان داد كه زمينه براي بازگشت شكوهمند خاتمي كاملا آماده است. اگر چه ايشان بارها در جلسات خصوصي و بعضا عمومي اعلام كرده‌اند كه نامزد انتخابات رياست جمهوري دهم نخواهد شد، اما انتخابات مجلس هشتم این ظرفیت را دارد که همان نقش مجلس پنجم را ايفا كند. انتخابات اخیر به همه نشان داد كه اكثريت قاطع اين ملت خواهان تغييرند و درصد عظيمي از شهروندان خواهان بازگشت خاتمي به صحنه مديريت كشور و نجات ميهن از شرايط دشوار كنوني و بهبود وضعیت معیشتی و جلوگیری از خود سری نهادهای حکومتی هستند.

عضو شواري مركزي مجاهدين انقلاب اسلامي با مقايسه ميان دو انتخابات مجلس هشتم و ششم که هر دو انتخابات دو سال و نيم پس از انتخاب رؤسای جمهور برگزار شدند، گفت: ميزان رضایت مردم از عملکرد 2.5 سال اول خاتمی و نارضايتي عمومي از عملكرد اصولگرايان پس از یکدست شدن حکومت را نتایج انتخابات مشخص کرد. در آن انتخابات به رغم وجود موانع متعدد اصلاح‌طلبان توانستند با آراي قاطع شهروندان در تهران وشهرستان‌ها به مجلس راه يابند واكثريت مقتدري را با رأی بالا تشكيل دهند. براي مثال نفر اول انتخابات تهران درمجلس ششم،آقاي محمد رضا خاتمي حدود يك‌ميليون و هشتصد هزار رأي كسب كرد. اما امروز دو سال و نيم بعد از پيروزي آقاي احمدي‌نژاد، اصولگرايان براي فرار از شكست بزرگ انتخاباتي چاره‌اي جز قلع و قمع چهره‌هاي مشهور اصلاح‌طلب ندیدند, آنهم به بهانه‌هاي واهي از جمله تحصن نمايندگان شجاع مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحيت گسترده و غیر قانونی داوطلبان در انتخابات مجلس هشتم توسط شورای نگهبان و ارسال نامه سرگشاده به مقام رهبري . در هر حال در انتخابات اخیر تنها 50 نامزد مشهور ائتلاف اصلاح‌طلبان در سراسر كشور تأييد صلاحيت شدند و بیش از 50 درصد آنها رأي لازم را براي ورود به مجلس كسب كردند.تاج‌زاده تأكيد كرد ردصلاحیت فله‌ای و غیرقانونی و غير رقابتي كردن انتخابات توسط هيأت‌هاي اجرايي منتخب دولت نهم و هیأت‌های نظارت شوراي نگهبان مشاركت شهروندان را در شهرهاي بزرگ به شدت كاهش داد و در برخی شهر‌ها مشارکت آنان را به زیر 30 درصد رساند. وی افزود: تصور نمی‌کنم در کشور نیز بیش از 50 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند. با اين وجود، نتايج انتخابات منجر به تشكيل مجلس یکدست موافق سياست‌ها و عملكرد حکومت یکدست نشد.

رئيس ستاد انتخابات مجلس هشتم جبهه مشاركت ايران اسلامي افزود: نكته ديگر از منظر چشم‌انداز آتي كشور است. همه مي‌دانند و اين انتخابات ثابت كرد كه اقليت و اكثريت در مجلس هشتم با آن‌چه در جامعه وجود دارد، نسبتي معكوس دارد؛ يعني اكثريت مجلس هشتم متكي به اقليت 15 در صدي جامعه است و اقليت اصلاح‌طلبان و مستقل‌‌ها در مجلس هشتم به اكثريت جامعه اتكا دارند. او ادامه داد از آن‌جا كه با حکومت اصولگراها هيچ چشم انداز مثبتی براي حل مشكلات اقتصادي و اجتماعي ديده نمي‌شود و گراني و تورم و بيكاري روز به روز بيشتر خواهد شد و فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم نيز که دارای انتخابات گسترده هستند، قادر به اتخاذ تصميمات يا انجام اقدام هایی در جهت مهار مشكلات نیستند، بايد گفت فراكسيون اقليت مجلس هشتم علاوه بر اينكه متكي به اكثريت جامعه است، چشم‌اندازي رو به آينده نيز دارد و البته وظيفه تاريخي و مهمي بر دوش تك‌تك اين عزيزان است تا صداي شهروندان بي‌پناه را در خانه ملت منعكس كنند و از حقوق فردي، محلي، قومي و ملي آن‌‌ها در مجلس هشتم قاطعانه حمايت كنند و اجازه ندهند اصولگراها تصميمات غير كارشناسانه و غير علمي اتخاذ كنند يا دولتیان و مجلسیان با سخنان و رفتارهاي ماجراجويانه کشور را در انزوا و تحریم بیشتر قرار دهند كه دود آن بيش و پيش از همه به چشم مردم به‌ويژه محرومان فرو مي‌رود.

سرپرست وزارت كشور در دوره اصلاحات يادآور شد كه اصولگرايان بعد از افزايش بي‌سابقه قيمت نفت و يكدست شدن قدرت چنان مغرور شده بودند كه اعلام مي‌كردند نه تنها اصلاح‌طلبان جايي در حكومت و مجلس ندارند و نبايد داشته باشند، بلكه مستحق محکومیت‌های سنگین هستند و اساساً زنده ماندن آنها نشانه رأفت اصولگرايان است. در حالي كه نتایج همین انتخابات غیر رقابتی و غیر عادلانه نشان داد كه شهروندان ايران زمين با چنین دیدگاهی موافق نیستند و جايگاه اصلاح‌طلبان را در كانون‌هاي تصميم‌گيري و اداره اين كشور مي‌دانند و به رغم تمام انتقادهايي كه به اصلاح‌طلبان دارند و در بسياري از موارد نيز حق با آنها است و ما مي‌توانستيم و مي‌بايست از فرصت‌هاي به دست آمده در دوره 8 ساله اصلاحات بهتر و بيشتر به سود مردم استفاده مي‌كرديم، با وجود اين اكثر شهروندان در مقام مقايسه اصلاح‌طلبان با اصولگرايان به خصوص با مقايسه اوضاع و مدیریت کشور در هر دو دوره، به طور قاطع در یک انتخابات آزاد به اصلاح‌طلبان رأي مي‌دهند. تاج‌زاده افزود به همين علت اصولگرايان در اين انتخابات كوشيدند كه اصلاح‌طلبان اساساً در ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي اين دوره حاضر نشوند يعني هم در جلسات خصوصي و هم عمومي اعلام كردند شما مي‌دانيد صلاحيتتان تأييد نخواهد شد، پس زحمت نكشيد و ثبت‌نام نكنيد. پس از ثبت نام نیز، به صورت فله‌ای آنان را ردصلاحیت کردند.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي سخنان خود را چنین به پايان رساند كه اصلاح‌طلبان با تحليل درست شرايط به اين نتيجه رسيدند كه بيشتر از گذشته ثبت‌نام كنند تا بتوانند با خط خطرناك استحاله نظام جمهوري اسلامي كه در ذات خود به معناي پذيرش چند صدايي است، به دولت اسلامي كه معنايي جز تك ‌صدا شدن در حكومت و ايجاد اختناق در جامعه ندارد، مقابله كنند. نتايج اين انتخايات غیر رقابتی و غیر عادلانه معلوم كرد كه اكثريت قاطع ملت ایران با تك صدايي مخالفند و بر اين باورند كه راه حفظ امنيت كشور، كسب منافع ملي، پيشرفت توسعه اقتصادي، علمي و فني و همينطور دفاع از اين مرز و بوم، تنها با حاکمیت چند صدایی و با حضور نمایندگان همه گرایش‌ها حتی نامزدهای گروه‌هایی که خود را ملتزم به قانون اساسی می‌دانند و اکنون از محذوفان به شمار می‌روند می‌دانند.

 اطلاعيه جبهه مشاركت ايران اسلامي در مورد نتايج انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي:
همت و حضور مردم بازي طراحي شده را بر هم زد

نوروز: جبهه مشارکت ایران اسلامی بعنوان بزرگترین حزب اصلاح طلب کشور در اطلاعیه ای به ارزیابی انتخابات 24 اسفند هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت.

اطلاعیه جبهه مشارکت ایران اسلامی

به نام خدا
با پايان يافتن برگزاري انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نتايج اعلام شده را مي توان نشانه روشني از آن دانست كه عليرغم تمام تمهيدات و زمينه‌سازي‌هاي غيرقانوني و ناعادلانه كه از سوي مجريان و ناظران انتخابات فراهم شده بود و در عين طراحي نقشه براي تشكيل مجلسي يكدست و تك‌صدايي، بازي جريان حاكم در انتخابات با همت و حضور شهروندان آگاه و نيروهاي اصلاح‌طلب بر هم خورد و به گواهي آمار و نتايج نه فقط در 102 كرسي رقابتي در شهرستان‌ها نامزدهاي جناح حامي دولت نهم در اقليت قرار گرفته‌اند، بلكه در يكصد و شصت كرسي از پيش‌تعيين شده مجلس نيز توفيق طراحان نقشه انتخابات كامل نبوده و با رأي آوردن نامزدهاي منفرد و منتقد دولت در اين حوزه‌ها آن بازي از پيش طراحي شده نيز بر هم خورده است.

نتايج اعلام شده حاكي از آن است كه در 102 كرسي رقابتي 35 نفر از نامزدهاي ائتلاف اصلاح‌طلبان در مرحله اول توسط مردم انتخاب شده‌اندو 15 نفر از آنان نيز به مرحله دوم راه يافته‌اند كه عموماً با ديگر نامزدهاي اصلاح‌طلب يا منفرد رقابت خواهند كرد. ده نفر ديگر از منتخبان اين 102 كرسي نمايندگي از نيروهاي اصلاح‌طلبي هستند كه بنا بر پاره‌اي ملاحظات در فهرست اعلام شده از سوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان جاي نگرفتند. در 7 كرسي از 102 كرسي رقابتي نامزدهاي منفرد و منتقد دولت نهم حائز اكثريت شده‌اند و سهم طرفداران دولت نهم از اين 102 كرسي 35 نماينده است.

اين نتايج نشان‌دهنده آن است كه چنانچه انتخابات آزاد و عادلانه برگزار مي‌شد و با ردصلاحيت فله‌اي نامزدهاي با نفوذ جريان اصلاحات را در حوزه‌هاي مختلف انتخاباتي قلع و قمع نمي نمودند تا در همه 290 كرسي انتخابات امكان رقابتي آزاد و عادلانه فراهم مي‌شد با توجه به تعميم اين 102 كرسي به كل كشور مي توان مدعي بود كه فضاي مجلس هشتم را اكثريت قاطع اصلاح‌طلبان با حداقل 60 درصد كرسي‌هاينمايندگي در اختيار خود مي داشتند.

به هر روي تا همين جاي كار و عليرغم همه طراحي‌ها براي حذف اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم، فراكسيوني قدرتمندتر و پرشمارتر از فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس هفتم تشكيل شده است.

اما در مورد انتخابات در حوزه انتخابيه تهران، فضاي تبليغات پيش از ازنتخابات و اقبال مردمي به فهرست انتخاباتي اصلاح‌طلبان و همچنين فضاي عمومي حاكم بر شعب اخذ رأي در روز انتخابات نشان از اقبال قابل توجه و چشمگير به فهرست اصلاح‌طلبان داشت.

عليرغم تخلف آشكار هيأت‌هاي اجرايي و نظارت در حذف دو سوم ناظران انتخاباتي نامزدهاي اصلاح‌طلب و ممانعت از حضور انان در فرايند اخذ و شمارش آراء، گزارش‌هاي 1200 ناظر باقي مانده از شعب اخذ رأِ و صندوق‌هاي شمارش شده حاكي از آن است كه نتايج اعلام‌شده از سوي ستاد انتخابات تفاوت آشكاري با واقيعيت‌هاي صندوق هاي رأِ دارد و تركيب و ترتيب منتخبان تهران غير از نتايج اعلام شده مي‌باشد.

يكدستي مجريان و ناظران انتخاباتي در اين دوره، حذف ناظران نامزدهاي اصلاح‌طلب، تخلفات گسترده جناح دولتي در ايام تبليغات و حتي روز رأي‌گيري نگراني‌هاي گسترده‌اي را در مورد سلامت انتخابات به وجود آورده بود كه نوع و نحوه اعلام نتايج مؤيد و مقوم اين نگراني‌هاست.

جبهه مشاركت ايران اسلامي با تأكيد بر اين نگراني‌ و دغدغه‌ها اعلام مي‌دارد، ستاد انتخابات كشور بايد هر چه سريعتر نتايج تك تك صندوق‌هاي اخذ رأي در تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر را به طور روشن و به تفكيك در اختيار افكار عمومي بويژه نامزدهاي انتخابات قرار دهد تا امكان مقايسه نتايج اعلام شده با آراء ريخته شده در صندوق ها فراهم آيد.

اين خواست قانوني همه كساني است كه دغدغه سلامت انتخابات را دارند، خواسته‌اي كه در انتخابات سومين دوره شوراي اسلامي تهران مؤكدا از وزارت كشور مطالبه شد و متأسفانه به آن وقعي ننهادند و تا هم آكنون ترديدها را در مورد نتايج آن انتخابات با خود به يدك مي‌كشندبر اين جمله امام راحل (ره)‌تأكيد مي‌كنيم كه «ميزان رأِ ملت است» و همگان بايد بدان تمكين كنند و آنان كه مي خواهند «ميزان رأي دولت» باشد و اين خواست را با اعمال سليقه و نفوذ به صورت‌هاي مختلف دنبال مي‌كنند در تقابل آشكار با آرمان‌هاي امام و بنيان‌هاي جمهوري اسلامي هستند.

جبهه مشاركت ايران اسلامي
26 اسفند ماه 1386

 

   معانی مختلف انتخابات 24 اسفند برای جریان‏های سیاسی

توحید احمدی   

۲۶ اسفند ۱۳۸۶

نتایج انتخابات تهران می‏تواند حاوي درس‏های مهمی برای جریانات سیاسی و تحلیل گران مسائل انتخاباتی باشد.

1- در اردوگاه اصولگرایان، هیچ کدام از "نامزدهای اختصاصی" فهرست موازی (ائتلاف فراگير) در ردیف حائزین رتبه های برتر نیستند. این موضوع می تواند این نکته را باردیگر به جریانات سیاسی اصولگرا خاطر نشان سازد که مهمترین رمز موفقیت این جریانات، وحدت یا حداقل ائتلاف مقطعی این گروه ها در مبارزات انتخاباتی است.

تجربه شکست خورده ایجاد گروه های موازی در مقابل جریان حداکثری اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس هفتم (خدمتگزاران در مقابل آبادگران)، تجربه  تکروی بخشی از اصولگریان در مقابل جریان حداکثری در انتخابات شوراهای سوم (رایحه خوش در مقابل ائتلاف اصولگرایان)، تشکیل فهرست های موازی در مقابل جریان حداکثری و ایجاد فاصله با اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم (فراگیر در مقابل متحد و ائتلاف بخشی از فهرست فراگیر با اصلاح طلبان اعتمادملی) می تواند گویای این نكته باشد که بازی انفرادی اصولگرایان نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه به تضعیف موقعیت اصولگرایان بازی به هم زن و حذف نیروهای اصلی، کارآمد و ارزشمند این جریانات از راهیابی به شورا و مجلس منجر خواهد شد.

  

راز پشت سر این تحلیل در این نکته است که اصولگرایان قبل از آنکه برروی رای اقشار خاص اصولگرا یا اقشار خاکستری و مشترک با اصلاح طلبان حساب کنند، "ابتدا" می بایستی به بدنه عمومی رای دهندگان اصولگرا توجه داشته باشند و سپس به فکر اقناع و یا جلب آرای  گروه‏های خاص یا دیگر گروه‏ها باشند. نکته دیگر، اشتباه استراتژیک برخی جریانات اصولگرا در "چگونگی تعریف خود" و برافراشتن تابلوی سلبی "در مقابل اصولگرایان" به جای تابلوی سازنده "در جمع اصولگرایان" باهدف جلب رای اقشار خاکستری و مشترک با اصلاح طلبان است که در این انتخابات نیز ناکارآمدی آن به وضوح مشخص شد. گرچه انتقاد از خود و اعتراف به اشتباهات و نقایص به نوبه خود و در اولویت بعد می‏تواند در جلب آرای این گروه‏ها مفید واقع شود.

2- در اردوگاه اصلاح‏طلبان نیز نگاهی به رتبه نامزدهای اختصاصی نشان می دهد، وزن‏کشی دو تابلوی اصلی اعتمادملی (کروبی) و ائتلاف اصلاح‏طلبان (خاتمی) کفه ترازو را اندکی به سمت ائتلاف اصلاح‏طلبان متمایل تر کرده است، گرچه حضور نمایندگان کارگری دارای رای سازمان یافته و مشهورین در رتبه های بالای حایزین رای، صحت این نتیجه گیری را ممکن است با مشکل مواجه کند.

رقابت درون گروهی اصلاح‏طلبان در انتخابات مهم آتی نیز تعیین کننده خواهد بود و می تواند این جریان و جریان مقابل را به شدت متاثر سازد.

3- نظرسنجی‏ها در این دوره نسبت به دوره های پیش از قدرت پیش بینی بهتری برخوردار بودند، گرچه هنوز هم فضای سیاسی ایران از وجود معیاری مستقل و دقیق برای سنجش منظم و دقیق افکار عمومی بی‏بهره است.

در این دوره، نظرسنجی های کشوری و استانی میزان مشارکت در استان ها و تهران را تا حدود زیادی نزدیک به واقعیت پیش بینی کردند. تفاوت اندک در دامنه ده درصد میان میزان پیش بینی شده و میزان محقق چه در تهران و چه در شهرستان ها می تواند به محافظه کاری عمومی پاسخ دهندگان و پنهان کاری در مقابل نظرسنج ها مرتبط شود.

در مورد چهره‏های شاخص نیز پیش بینی ها به ویژه در رتبه های بالا تاحدود زیادی محقق شد گرچه مشارکت رای دهندگان اصولگرا به صورت "فهرستی" و مشارکت کمتر رای دهندگان اصلاح طلب نتیجه نهایی را دگرگون کرد.

همچنان که انتظار می‏رفت، با توجه به کسب اطلاع 3 درصدی رای دهندگان از مسایل انتخاباتی از طریق اینترنت، در این دوره نیز نظرسنجی های آنلاین نتوانستند آرای مردم را پیش بینی کنند، گرچه می‏توانند بیان‏گر ترجیحات رای دهندگان دارای دسترسی به اینترنت که عموما با دو شاخصه طبقه متوسط به بالا و تحصیلات بالا متمایز می‏شوند باشد.

4- در هفته پایانی رقابت های تهران چندین اتفاق غیرمنتظره به وقوع پیوست که کل جریانات تبلیغاتی و خبری را متاثر ساخت.

 

مساله فهرست بازیگران برای دو روز در صدر جریانات خبری قرار گرفت. به نظر می رسد این مساله در نهایت به نفع تیم انتخابات اصلاح طلبان تمام نشده باشد. ورود بی‏برنامه و اصرار بر این مساله با توجه به پیش بینی مانور سنگین اصولگرایان در این مورد، اشتباه استراتژیک برنامه ریزان اصلاح طلب تلقی می‏شود.

 

اتفاق دیگر انتشار فهرست های جعلی یا ناقص و اس.ام.اس های مناقشه انگیز در اردوگاه اصولگرایان بود که می رفت در صورت عدم خویشتن داری و مدیریت رسانه های اصولگرا مساله ساز شود.

و در نهایت، سردی فضای تبلیغات ناشی از مصوبه مجلس، افزایش سن رای دهندگان و تبلیغات سنگین در مورد تحریم، سه مساله ای بود که انتظار می رفت مشارکت مردم را با تهدید مواجه کند و محقق نشد. این مساله می تواند موضوع فرضیاتی همچون رای غیر سیاسی شهرستان‏ها، افزایش آگاهی مردم، عادت به مشارکت اجتماعی و رای دادن، تبلیغات صداوسیما و... قرار گیرد.

 

تأملي در باب انتخابات و مجلس

دكتر غلامعلي رجايي

gholamalirajaee@yahoo.com

سرانجام هرچه بود، بحمدالله انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، به خير و خوشي ـ به ويژه براي برخي! ـ تمام شد و مثل هميشه، ملت بزرگ ما از اين آزمون حساس، سربلند و پيروز بيرون آمد و با حضور خود در پاي صندوق‌هاي رأي، ديگر بار، علاقه‌مندي و وفاداري خود را به نظام مقدس جمهوري اسلامي ـ كه برخاسته از خون مطهر شهيدان است ـ آشكار نمود.

تنها پيروز اين صحنه و عرصه، ملت بزرگ ايران بود كه امضا كرد چه كساني به حساس‌ترين و كليدي‌ترين مركز كشور، يعني مجلس راه يابند؛ مجلسي كه گذرگاه‌هاي حساس تاريخ سياسي پس از انقلاب و حوادثي مانند راي عدم كفايت بني‌صدر از رئيس‌جمهوري با هوشمندي خاص خود پشت سر گذاشته است؛ مجلسي كه جرأت و جسارت آن را داشت كه درباره بركناري آيت‌الله منتظري از منصب قائم‌مقامي رهبري به امام امت نامه بنويسد، از امام تقاضاي توضيح كند كه از امام هم توضيح شنيد؛ مجلسي كه حضرت امام تصميم درباره آزادي يا عدم آزادي گروگان‌هاي لانه جاسوسي آمريكا را به عهده آن نهادند و اين كار خطير را در عهده وكلا و نمايندگان مردم دانستند، هرچند اين مجلس به تدريج از اندازه‌هاي خود كناره گرفت و از شأن و منزلت واقعي خود دور ماند تا جايي كه شايد هم‌‌اكنون هرگز در مخيله نمايندگان آن ورود به چنين حوزه‌هايي كه گفته شد، نگنجد و متأسفانه، بيشترين حد جسارت مجلس پيشين و مجلس كنوني خودنمايي و استفاده از اختيارات خود در حد پرسش از چند وزير و استيضاح آنان، آن هم در سال‌هاي پيشين! ـ خلاصه شده است. چه رسد به اين‌كه بخواهد رؤساي جمهور را به مجلس بكشاند، البته با يكنواخت شدن نسبي تفكر سياسي دو قوه مجريه و مقننه، نبايد به چنين جسارت‌هاي ملت‌پسند و عدالت‌گرايانه و حق‌منشانه دل بست كه اين كمترين آفت، حاكميت تك‌صدايي و يك‌صدايي در اداره امور كشور و نظام است.

اميد كه با شكسته شدن حاكميت يك تفكر در مجلس ـ از هر گرايش كه باشد ـ و ورود هرچه بيشتر نامزدهاي مستقل به خانه ملت، مجلس بتواند دوباره در حد و اندازه‌هاي اوليه خود ظاهر شود و از رخوتي كه در ساليان اخير گريبانگير آن شده و حتي صداي خود نمايندگان را هم درآورده است، به درآيد و اين امكان ندارد، مگر آن‌كه مجلس در درون خود، به پالايش انقلابي دست زند و در گام نخست، حساب خود را از كساني كه مؤيد‌الدوله‌اند و يا كاسب و مجلس را با محل كسب درآمد چند نسل پس از خود گرفته‌اند، جدا كند.

در سفر حج امسال، يكي از نمايندگان خوشنام پنج دوره مجلس كه از قضا بر مشي استقلال از جناح‌ها حركت مي‌كند، از نماينده‌اي مي‌گفت كه حداكثر روزي يك ساعت، آن هم براي اين‌كه از مجلس به دليل كثرت غيبت‌هاي خود اخراج نشود، در جلسات آن حضور پيدا مي‌‌كند. همين چند روز پيش، همكاري مي‌گفت، هر كاري مي‌كند، فرزندانش راضي به رأي دادن نمي‌شوند، آن هم به اين دليل كه يك نماينده كه فاميل و همسايه اوست، زير پاي هر فرزندش يك خودرو آخرين سيستم شخصي گذاشته و خانه‌اي مجلل در ولنجك تهران مي‌سازد. او مي‌گفت فرزندانم مي‌گويند برويم رأي بدهيم كه امثال اين آقا، پولشان از پارو بالا رود و فرزندانشان با تفاخر و اشرافي‌گري جلوي ما ويراژ بدهند! البته خدا را شكر كه در مجلس هستند بسيار كساني كه هنوز بر سر پيمان‌هاي خود با امام مردم و شهيدان محكم و پابرجا ايستاده‌اند، اما مجلس از چنان جايگاه حساسي برخوردار است كه حتي اگر دو نمونه گفته شده كه متأسفانه اين مصاديق منحصر به آنها نمي‌شود هم در آن ديده شود، باز قابل تحمل نيست.

نكته مهم ديگر در باب انتخابات مجلس و به ويژه در سطح تهران است. به نظر مي‌رسد ادامه دادن به رسم و سنت‌هاي گذشته، گاه كار شايسته‌اي نباشد. هم‌اكنون جمعيت كشور نسبت به شرايط سال‌هاي اول پيروزي، از مرز دو برابر فراتر رفته است. تعداد نامزدهاي داوطلب ورود به مجلس و شوراها، دوره به دوره افزونتر از پيش مي‌شوند، اما قانون تبليغ نامزدها كمتر از يك هفته است و اين امر در كلان شهري مانند تهران كه تنها مطالعه دقيق اسامي ليست‌هاي نصب ‌شده در حوزه‌هاي رأي‌گيري نيم ساعت طول مي‌كشد، خنده‌آور است. به نظر مي‌رسد در اين باب بايد تأمل جدي كرد و قانون و آيين‌نامه‌هاي موجود را تغيير داد.

يك نماينده چگونه مي‌تواند در كلان‌شهري مانند تهران در كمتر از يك هفته در مراكز گوناگون اعم از مدارس، مساجد، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها، مراكز غيردولتي، كارخانه‌ها ... حاضر شود و با مردم سخن بگويد و به پرسش‌هاي آنان پاسخ گويد و خود را معرفي كند، آن هم در شرايطي كه نامزدها قانونا نمي‌توانند از راديو و تلويزيون كه تأثير آن براي اطلاع‌رساني به مخاطبان هرگز قابل مقايسه با رسانه‌هاي مكتوب نيست با افكار عمومي در ارتباط باشند و عجيب آن‌كه اين امر براي نمايندگان خبرگان كه چند نفر بيشتر نيستند و بايد با رأي مردم به چنان مرتبت والايي برسند كه از سوي مردم بر رهبري و امور وابسته به ايشان نظارت كنند نيز يكسان است.

البته اين امر ارتباط نزديكي دارد با ملي بودن و دولتي بودن صداوسيما و اگر در كشورمان مثل خيلي از كشورهاي ديگر اعم از مسلمان و نامسلمان يا شرقي و غربي رسانه خصوصي داشتيم، وضع اين گونه نبود، اما چه مي‌شود كرد كه يكي از اصلي‌ترين شعارهاي انقلاب يعني «آزادي» البته در حد دين و قانون، هنوز در حد مطلوب جدي گرفته نشده و مترادف با واژه استقلال به معناي رهايي از حاكميت خارج و بيگانه ديده شده و سرانجام چيزي در حد و اندازه‌ رهايي از استبداد ستمشاهي كه براي هميشه به قبرستان تاريخ سپرده شده، معنا گرديده است. حال آن‌كه معناي آزادي اين نيست و به نظر اين كمترين ظرفيت‌هاي معطله و استفاده نشده از اين شعار كليدي و محوري، هنوز فراوانند كه آزادي جريان اطلاع‌رساني درست و مفيد فارغ از حاكميت دولت و نهادهاي رسمي تصميم‌گيرنده نظام و البته در چهارچوب قانون و شرع مقدس، از ابتدايي‌ترين آنهاست.

كمترين ضرر در روند كنوني در انتخابات آن است كه مردم اولا به دليل كثرت نامزدها و ثانيا به دليل فرصت بسيار كم تبليغ و شناخت آنها، تن به انتخاب ليستي يكپارچه مي‌دهند، چون به انداز‌‌ه‌اي در امر انتخابات و شناخت نامزدهاي شايسته دچار تنگنا و محدوديت شناخت هستند كه راهي جز اين امر برايشان باقي نمي‌ماند و هم از اين رهگذر است كه از آغاز تاكنون در كلان شهري مانند تهران، غالبا ليست‌هاي يكي از دو جناح، حاكميت مطلق داشته‌اند.


در حاكميت ليستي، مردم به افرادي رأي مي‌دهند كه بعضا نام، سابقه و چهره آنان برايشان ناشناخته است؛ افرادي كه تا پيش از چاپ پوسترها و تراكت‌هاي تبليغاتي حتي همسايگانشان نيز آنها را نمي‌شناختند.

نكته مهم ديگر در باب انتخابات مجلس تهران كه به گونه‌اي به انتخابات شوراها هم مرتبط مي‌شود، اين است كه كلان شهر تهران يك شهر واحد ديده مي‌شود، حال آن‌كه همه مي‌دانند اين شهر به تنهايي با ظرفيت چند استان برابري مي‌كند. چه لزومي دارد كل تهران، يك شهر ديده شود، در حالي كه به راحتي مانند منطقه‌بندي‌هاي رايج در شهرداري‌ها و آموزش‌وپرورش مي‌توان حوزه‌هاي انتخاباتي را منطقه‌بندي كرد؟ در اين صورت، چه بسا ديگر شاهد پديده‌اي به نام كشيده شدن انتخابات به دور دوم كه معمولا در انتخابات تهران و غير آن شاهديم و هزينه كردن صدها ميليون توماني نخواهيم بود.

به راستي، چه دليل منطقي هست كه شهر ري، اسلام‌شهر، شميرانات و شهرهاي كوچك و بزرگ ديگر، همه در تهران هضم شوند و شهروندان آن تن به انتخاب كساني دهند كه در چهار سال نمايندگي‌شان شايد به تعداد انگشتان دست هم آنها را در محل خود نمي‌بينند؟ مي‌گويند در پاريس كه به لحاظ وسعت با تهران ما قابل مقايسه نيست، به جاي يك شورا، مردم شوراهاي متعددي برمي‌گزينند و هر كس با شناخت كاملي كه از نامزدهاي محلي و منطقه‌اي دارد، به فرد يا افراد مورد نظر خود رأي مي‌دهد. پس چرا ما از اين تجارب مفيد بين‌المللي بهره نبريم؟ آيا صرفا به اين دليل كه از آغاز انقلاب، وضع به همين شكل بوده، مي توان همين روند را ادامه داد؟ قطعا اين طور نيست.

اميد كه حالا كه آبها از آسياب افتاده است، شاهد طرح اين گونه مباحث كارشناسي كه دقيقا در محتوا و نتايج انتخابات و حضور مردم در آن دخالت آشكار و مفيد و جدي دارد، در رسانه‌هاي جمعي از جمله صداوسيما باشيم.
به نمايندگان قديم و جديدي كه توفيق خدمت به اين ملت بزرگ و شريف را داشته‌اند، خسته نباشيد مي‌گويم و به نمايندگان راه‌يافته به مجلس تبريك عرض مي‌كنم؛‌ حقيقتا نمايندگي اين ملت تبريك دارد.

 

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics