نویدنو:02/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

انتقاد گسترده مطبوعات از گزارش احمدی‌نژاد

اكثر روزنامه‌های روز سه‌شنبه چاپ تهران به نقد سخنان احمدی‌نژاد درباره گرانی و تورم پرداختند. این موضوع عمدتاً در مطبوعات اصلاح‌طلب مورد توجه قرار گرفت.

اعتماد ملی، اظهارات احمدی‌نژاد را چاپ كرد و نوشت: احمدی‌نژاد خطاب به منتقدان خود گفت: فكر نكنید یك احمدی‌نژاد مظلوم گیر آورده‌اید و می‌توانید به او فشار آورید. بنده از اینگونه اقدامات مطلع هستم و روزی آنها را منتشر خواهم كرد تا مردم بدانند این عده چگونه در برابر دولت رفتار كرده‌اند.

در سرمقاله این روزنامه هم آمده است: مصاحبه رئیس‌جمهور با شبكه ملی را در یك كلام می‌توان مصاحبه توجیه نام نهاد. علی‌رغم وعده‌های ایشان برای بیان علل اصلی ناكامی‌های اقتصادی، افزایش تورم و نقدینگی و ازدیاد فشار بر اقشار مختلف جامعه، آنچه كه از مصاحبه ایشان عاید شد، به قول یكی از اصولگرایان مشهور، فرافكنی‌های آشكار و انداختن توپ در زمین مخالفان و منتقدان سیاست‌های اقتصادی و خارجی دولت خود بود. محمود احمدی‌نژاد در این میان هیچ سخنی در باب نقش خود و دولتش در نابسامانی‌های اخیر به خصوص در حوزه اقتصاد بیان نكرد. این انتظار از آنجا در جامعه رشد كرده و انتظار به حق هم به‌نظر می‌رسد كه دولت نهم با شعار حل معضلات اقتصادی و بهبود سطح معیشت مردم به قدرت رسیده است، در حالی كه هیچ دولتی پس از انقلاب اسلامی از نظر حمایت‌های حكومتی قابل مقایسه با دولت احمدی‌نژاد نبوده، ایشان همچنان منتقدان و معدود رسانه‌های مستقل را عامل ناكامی‌های خود می‌داند.

اعتمادملی مي‌افزايد: طرفه آنكه منتقدان دولت نهم از متخصص‌ترین و منصف‌ترین منتقدان دولت‌های پس از انقلاب اسلامی هستند. به راستی اگر دولت فعلی منتقدانی مانند دولت‌های پیشین داشت چه می‌كرد؟ منتقدان دولت‌های قبلی عمدتاً از گروه‌های فشار، بی‌شناسنامه و نامشخص بودند، حاصل كار آنها اعمال فشارهای واقعی و بحران‌آفرین بود، اما رئیس‌جمهور باید خوشحال باشد كه منتقدینی منصف و آگاه دارد و از نظرات آنها برای بهبود روش‌های خود می‌تواند استفاده نماید. از سوی دیگر دولت نهم بالاترین حجم حمایت رسانه‌ای را در داخل كشور دارد. حمایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی از دولت احمدی‌نژاد را مقایسه نمایید با عملكرد این رسانه در زمان دولت اصلاحات.

صدای عدالت نیز نوشته است: رئیس‌جمهور در گزارشی برای نخستین‌بار گرانی و تورم و كاهش ارزش پول كشور را پذیرفت و بر افزایش نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم تاكید كرد. وی شكست برنامه‌های اقتصادی دولت را تایید كرد و وعده داد كه با كاستن از اندازه‌های دولت، كاهش نقدینگی و بالابردن بهای ارزهای خارجی، شرایط بهتری در اقتصاد ایجاد كند. گزارش رئیس دولت، درباره حساس‌ترین مساله جاری كشور از دید اقتصاددانان گرچه به علت پذیرش واقعیت‌هایی كه از پذیرش آن سر باز زده می‌شد حركت مثبتی می‌تواند بود، اما سرشار از تناقض‌ها و مسائل غیراقتصادی است كه بخش‌های اصلی نامه‌های استادان اقتصاد دانشگاه‌ها را بدون اشاره به آنان و سابقه و ماخذ مباحث تایید می‌كند... به‌نظر می‌رسد پذیرش واقعیت‌های تلخ اقتصادی، بعد از آن ضرورت یافت كه بانك مركزی كه مدیر تازه آن از آخرین فشارها برای كناره‌گیری مصون مانده [پس] از بارها تكذیب ناگزیر به پذیرش واقعیت‌ها شده بود.

اعتماد نوشت: بالاخره احمدی نژاد بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و به وجود گرانی و تورم اعتراف کرد؛ اعترافی دیرهنگام اما تا حدودی تسکین دهنده آلام اقتصادی مردم، چرا که تا پیش از این محمود احمدی نژاد به کلی منکر گرانی و تورم بود و حتی زمانی که اقتصاددانان برجسته کشور هشدار دادند با سیاست هایی که دولت احمدی نژاد در پیش گرفته است اقتصاد ایران به زودی گرفتار تورم، گرانی و رکود خواهد شد اما بلافاصله این شخص رئیس جمهور، اعضای دولت و تریبون های حامی احمدی نژاد بودند که فعال شدند و اتهام های زیادی را متوجه اقتصاددانان کردند؛ اتهاماتی که حتی تا مرز مجرم دانستن هشداردهندگان پیش رفت. اما اکنون یک سال پس از نوشتن آخرین نامه انتقادی اقتصاددانان این شخص رئیس جمهور بود که بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و برای اولین بار به گرانی و تورم اعتراف کرد؛ اعترافی که بلافاصله واکنش های زیادی را به دنبال داشت، چرا که احمدی نژاد به رغم اعتراف به وجود گرانی ها اما در عمل مسوولیت آن را نپذیرفت... احمدی نژاد فراموش کرد از نقش دولت هم حداقل به عنوان یکی از عوامل گرانی های اخیر یادی کند. اما نه تنها اینگونه نشد بلکه به اعتقاد احمدی نژاد دولت باعث شده تا تورم را که می توانست بیش از این باشد در این سطح حفظ کند. البته احمدی نژاد در شرایطی از موفقیت دولت در جلوگیری از تورم و گرانی بسیار بیشتر از آن چیزی که وجود دارد، سخن به میان آورد که او سال قبل در تلویزیون به مردم وعده داد؛ با سیاست هایی که دولت در عرصه اقتصاد اتخاذ کرده است، سال جاری را با تورم تک رقمی طی خواهیم کرد. احمدی نژاد در آن برنامه تک رقمی شدن تورم در سال 86 را خبر خوش اقتصادی برای مردم دانست.

آفتاب یزد نیز در سرمقاله خود نوشت: در مقابل ادعای رئیس‌جمهور گروهی از نمایندگان نیز وعده‌های نسنجیده و اقدامات ناهماهنگ بعضی از دستگاه‌های دولتی را عامل تشدید تورم می‌دانند. آنها برای اثبات ادعای خود، به هشدارهایی اشاره می‌كنند كه در هنگام بررسی بودجه دو سال اخیر مطرح نموده‌اند. این یادآوری‌ها، ذره‌ای از مسوولیت قانونی، ‌اخلاقی و شرعی نمایندگان نمی‌كاهد، اما كنار هم قراردادن ادعاهای رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، این نگرانی را ایجاد می‌كند كه هر یك از دو طرف، تنها مایلند با سلب مسوولیت از خود، طرف مقابل را مسوول نابسامانی‌های اقتصادی جلوه دهند.

جهان صنعت نیز در سرمقاله خود نوشت: روح كلی گزارش رئیس‌جمهور بیشتر به علل تورم و گرانی اشاره دارد و كمتر به راهكار مبارزه با آن می‌پردازد كه خود این وجود ضعف در مبارزه با گرانی را تداعی می‌كند. درست مثل اینكه پزشكی بر سر بالین پسربچه‌ای برود كه از پشت بام افتاده است و به‌جای اینكه به مداوا بپردازد، بیشتر در این باره صحبت كند كه نباید به لب بام رفت.

دنیای اقتصاد نیز نوشته است: تفاوت اصلی گزارش پریشب رئیس‌جمهوری با گزارش‌های پیشین در كاهش شدید اتكای وی به عوامل ماورایی و مافیایی تورم و توجه به علل اقتصادی و نیز اشتباهات دولت در این زمینه بود كه گامی به جلو محسوب می‌شود، از همین زاویه ستودنی است؛ اما با توجه به این نكته ظریف كه تحلیل‌های اشتباه از علل بروز مشكلات اقتصادی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات اشتباه در حل این مشكلات منجر شود و با پیدایش دور باطلی از خروجی ناخواسته و تصمیمات اشتباه، اقتصاد كشور را در گرداب مشكلات بیشتر فرو ببرد؛ به نظر می‌رسد ارزیابی تحلیل‌های وی از علل تورم ضروری است.

تهران امروز در تیتر نخست خود اظهارات چند تن از مجلسيان را منعكس كرد. محمد خوش‌چهره گفت: آمارها نشان می‌دهد تسلط دولت به درآمدهای نفتی نسبت به گذشته به بیشترین حد رسیده است. دولت نهم معتقد است تمامی درآمدهای نفتی در اختیارش قرار ندارد در حالی كه این نكته مساله جدیدی نیست.

عماد افروغ نیز گفته است: یادم نمی‌آید از راه‌حل‌های كوتاه‌مدت یا برنامه‌ریزی شده ایشان برای مهار گرانی نكته‌ای شنیده باشم. یك سری عوامل در رابطه با گرانی مطرح شد كه البته ارتباط آنها به طور دقیق مشخص نشد. كارشناسان اقتصادی باید نظر دهند.

مصباحی مقدم هم یادآور شد: مسوولیت ایجاد رشد نقدینگی را دولت باید بپذیرد و نمی‌تواند این مسوولیت را به جای دیگری منتقل كند. بودجه ما بودجه تورمی است و متمم‌ها هم كه در سال قبل چهار بار به مجلس ارائه شد تورم‌زا بودند.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics