نویدنو:29/03/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

اجلاس ترقی خواهان جهان برای "طرح صلح پایدار در فلسطین!"
 


آذین داد-
"طرح صلح عرب" که همة کشورهای عربی آن را پذیرفته اند، اگر به همین صورت کنونی هم اجرا شود، در بردارندة همة اجزای اساسی یک صلح جامع در خاورمیانه و بین اسراییل و همة کشورهای عربی است. ما، شرکت کنندگان در نشست بین المللی اورشلیم، به تلاش مان در جهت ... رسیدن به یک موافقتنامة صلح عادلانه و جامع بر اساس اصول زیر ادامه خواهیم داد:
پایان دادن به اشغال از سوی اسراییل؛ از میان برداشتن تمام شهرک های یهودی نشین؛ از میان بردن "دیوار حایل آپارتاید"؛ قرار دادن مرزهای 4 ژوئن 1967 به عنوان مرز صلح آمیز بین کشور اسراییل و کشور فلسطین؛ پذیرش اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین؛ همزیستی پایتخت های فلسطین و اسراییل در اورشلیم؛ و حل مسئلة پناهندگان مطابق با قطعنامة 194 سازمان ملل متحد.


در روزهای 12 تا 14 خرداد ماه 1386به مناسبت 60 مین سال اجرای "طرح تقسیم" پیشنهادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1946(که به موجب آن سرزمین فلسطین به دو دولت عرب و یهود و یک منطقة بین المللی شامل اورشلیم تقسیم شد) و 40 مین سال اشغال سرزمین های فلسطین از سوی اسراییل در سال 1346، به دعوت حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست اسراییل یک کنفرانس بین المللی در اورشلیم شرقی برگزار شد که در آن 25 هیئت نمایندگی بین المللی و نمایندگان پارلمان از 12 کشور، از جمله نروژ، ایتالیا، یونان، پرتغال، فرانسه، قبرس، آلمان، بریتانیا، آمریکا و هندوستان، شرکت کردند. نمایندگان شرکت کننده در این گردهمایی طی روزهای اقامت خود در منطقه بازدیدی داشتند از "دیوار حایل آپارتاید" که به دور اروشلیم کشیده می شود، با نمایندگان شوراهای شهر و کمیته های مردمی در حومة اورشلیم و فعالان صلح اسراییلی دراورشلیم غربی دیدار کردند، بر سر مزار رهبر فقید فلسطین در رام الله حاضر شدند، و با شخصیت های ملی و اجتماعی رام الله دیدار و از اورشلیم شرقی بازدید کردند.
در سومین روز گردهمایی، شرکت کنندگان نشستی داشتند با نمایندگان حزب مردم فلسطین، حزب کمونیست اسراییل و سازمان آزادی بخش فلسطین، که طی آن دربارة راه های تحکیم و تقویت همبستگی با مردم فلسطین و به راه انداختن یک کارزار بین المللی به منظور رسیدن به این هدف بحث و گفتگو شد. در این نشست بر اهمیت برگزاری چنین گردهمایی هایی در اورشلیم، دست کم سالی یک بار، و سازمان دهی فعالیت های مشابه در دیگر کشورهای دنیا، از جمله برگزاری یک روز جهانی برضد "دیوار آپارتاید" تأکید شد. در پایان این نشست بیانیة مشترکی از سوی شرکت کنندگان صادر شد که ضمن همبستگی با مردم فلسطین، خواهان برقراری صلح بر اساس خروج کامل اسراییل از سرزمین های اشغال شدة فلسطین و اجرای کامل قطعنامه های سازمان ملل متحد در ارتباط با سرزمین های فلسطینی شد. برای اطلاع خوانندگان، متن کامل این بیانیه را در اینجا باز چاپ می کنیم.

******************

بیانیة پیشنهادی حزب مردم فلسطین و حزب کمونیست اسراییل به اجلاس بین المللی اورشلیم در مورد پایان دادن به اشغالگری اسراییل و برقراری صلح پایدار

ما شرکت کنندگان در نشست بین المللی اورشلیم همبستگی خود را با مردم فلسطین و همة نیروهای صلح دوست، ضد شهرک سازی و ضد اشغالگر ـ در اسراییل و در سراسر جهان ـ در مبارزه شان برای برقراری صلح عادلانه بین اسراییل و فلسطین بر مبنای پایان دادن به اشغال و برپایی یک دولت مستقل فلسطینی در سراسر سرزمین های اشغال شده در سال 1967 اعلام می کنیم.

ما خواستار پایان دادن فوری به محاصرة فلسطین از سوی اسراییل، آمریکا، اتحادیة اروپا و سایر دولت هایی هستیم که به طور غیرعادلانه فلسطین را مورد محاصره قرار داده اند. این محاصره شرایط رو به وخامت مردم فلسطین را وخیم تر می کند، تأثیر فاجعه باری بر اقتصاد فلسطین می گذارد، مردم فلسطین را از غذا و دارو محروم می کند، موجب بیکاری و فقر گسترده می شود، و مانع هرگونه رشد اقتصادی و اجتماعی می شود، که در نهایت چشم انداز بنای یک کشور مستقل فلسطینی را نابود می کند.

ما از حق مردم فلسطین برای انتخاب کردن دولت و همة نهاد های دولتی خود فارغ از هرگونه مداخلة خارجی قاطعانه پشتیبانی می کنیم. ما خواهان آنیم که همة دولت های جهان دولت اتحاد ملی فلسطین را به رسمیت بشناسند، با آن روابط عادی برقرار کنند، و به آن امکان بدهند که در راه تأمین خواسته های مردم فلسطین عمل کند.

ما طرح برقراری یک دولت فلسطینی در چارچوب مرزهای موقتی را رد می کنیم و آن را تلاش مخرب دیگری می دانیم در راه به تأخیر انداختن موافقتنامة نهایی که به اشغال سرزمین های فلسطین از ژوئن 1967 تا کنون از سوی اسراییل پایان می دهد.

ما بر مسئولیت اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر کشورها برای تضمین اجرای قوانین بین المللی و همة قطعنامه های مربوطة سازمان ملل از سوی اسراییل تأکید داریم.

"طرح صلح عرب" که همة کشورهای عربی آن را پذیرفته اند، اگر به همین صورت کنونی هم اجرا شود، در بردارندة همة اجزای اساسی یک صلح جامع در خاورمیانه و بین اسراییل و همة کشورهای عربی است. ما، شرکت کنندگان در نشست بین المللی اورشلیم، به تلاش مان در جهت فشار آوردن به دولت اسراییل برای مذاکره کردن با سازمان آزادی بخش فلسطین به منظور رسیدن به یک موافقتنامة صلح عادلانه و جامع بر اساس اصول زیر ادامه خواهیم داد:

پایان دادن به اشغال از سوی اسراییل؛ از میان برداشتن تمام شهرک های یهودی نشین؛ از میان بردن "دیوار حایل آپارتاید"؛ قرار دادن مرزهای 4 ژوئن 1967 به عنوان مرز صلح آمیز بین کشور اسراییل و کشور فلسطین؛ پذیرش اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین؛ همزیستی پایتخت های فلسطین و اسراییل در اورشلیم؛ و حل مسئلة پناهندگان مطابق با قطعنامة 194 سازمان ملل متحد.

این طرح صلح، طرحی تاریخی است که هم حزب کمونیست اسراییل و هم حزب مردم فلسطین برای دهه ها آن را دنبال کرده اند. این طرح همچنین مورد پذیرش اتحادیة کشورهای عربی، سازمان ملل متحد، و جامعة بین المللی قرار گرفته است. به رغم این واقعیت که اصل راهکرد ایجاد دو کشور 60 سال پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده است، اما این طرح تا کنون عملی نشده است. این طرح صلح بیانگر امید برای پایان دادن به سرکوب و خونریزی، و آغاز یک دوران صلح پایدار است.

حزب مردم فلسطین
حزب کمونیست اسراییل
حزب کمونیست یونان
حزب کمونیست هندوستان ـ مارکسیست
حزب بازسازی (رفونداسیون) کمونیست (ایتالیا)
حزب کمونیست بریتانیا
حزب کمونیست آمریکا
چشم انداز اجتماعی دموکراتیک (استرالیا)
حزب چپ اروپا
حزب کمونیست فرانسه
حزب کمونیست های ایتالیا
حزب کمونیست پرتغال
حزب مترقی زحمتکشان – آکل (قبرس)
ائتلاف سرخ ـ سبز (دانمارک)
حزب چپ سوسیالیست (نروژ)

سازمان های بین المللی
فدراسیون زنان یونان
سندیکاهای همگانی هندوستان
جنبش اجتماعی ایتالیا
جنبش زنان – پوگو (قبرس)
انجمن سازمان های غیردولتی نروژ
شورای صلح پرتغال
شورای صلح جهانی

اعضای پارلمان
آگوت واله – نروژ
گئورگیوس توساس ـ اروپا
خورخه مکادو – پرتغال
مایکل لوترت – آلمان
سیتارام یچوری – هندوستان
 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics