نویدنو:13/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

اخراج از حزب کمونيست چين به اتهام فساد

نه تن از مقامات اداری و حزبی و بازرگانان شهر شانگهای در چين به دليل ارتباط با فساد مالی از حزب کمونيست اين کشور اخراج شده اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی چين - شين هوا - اين نه نفر متهم هستند که با سرمايه گذاری دارايی های صندوق بازنشستگی دولتی در بخش های مختلف اقتصادی شانگهای به خصوص بخش مسکن، امکان کسب سودهای کلان را برای خود و آشنايان خود فراهم آوردند.

در ميان اخراج شدگان از حزب نام مقامات برجسته اداری شانگهای، از جمله ژو جونيي، مدير اداره کار و بيمه بازنشستگی شهر، ديده می شود.

وانگ چنگ مينگ و هان گوزهنگ، از مديران ارشد شرکت شانگهای الکتريک، نيز از جمله متهمان اين پرونده هستند.

کين يو و سون لويی، از اعضای سابق کميته حزب کمونيست در شانگهای نيز به ارتباط با سوء استفاده از اموال صندوق بازنشستگی متهم شده اند.

اين نه نفر از جمله بيست تن از مقامات دولتی و بازرگانان عمده شانگهای هستند که نام آنان در رسوايی مربوط به سوء استفاده از صندوق بيمه بازنشستگی مطرح شده که در ماه سپتامبر سال گذشته به کناره گيری چن ليانگيو، رييس دفتر حزب کمونيست شعبه شانگهای و عضو دفتر سياسی حزب کمونيست چين منجر شد.

اخراج از حزب می تواند مقدمه پيگرد قانونی اين افراد باشد اما مقامات دولتی گفته اند که آقای چن، که همچنان عضويت در حزب را حفظ کرده است، تحت تعقيب کيفری قرار نخواهد گرفت.

اختلاس کلان

پرونده سوء استفاده از منابع دولتی به ناپديد شده حدود ده ميليارد يوآن (معادل يک ميليارد و دويست و پنجاه ميليون دلار) از صندوق بيمه اجتماعی شهر شانگهای ارتباط دارد.
اين پرونده در پی تحقيقات انجام شده توسط گروهی متشکل از بيش از يکصد مامور تحقيق تکميل شده و بر اساس آن، گفته می شود که متهمان با استفاده از مقام خود، مبالغ هنگفتی را به آشنايان خود وام دادند يا در بخش ساختمان و مسکن سرمايه گذاری کردند.

در نتيجه اين اقدامات، صندوق بازنشستگی دولتی متحمل زيانی حدود پانصد ميليارد دلار شد اما مقامات دولتی می گويند که اين مبلغ به صندوق بازگردانده شده است.

متهمان دولتی اين پرونده به دريافت رشوه، اعمال خلاف و شيوه زندگی غيراخلاقی متهم هستند.

مشخص نيست که محاکمه اين افراد در چه زمانی برگزار خواهد شد اما طرح چنين پرونده ای نشانه کجروی هايی در تشکيلات حزبی و دولتی چين است.

با وجود اصلاحات اقتصادی چين و نقش بزرگتری که برای بخش خصوصی منظور شده، هنوز هم حزب کمونيست بر واحدهای بزرگ در بخش های توليدی، بانکی و مسکن تسلط دارد.

به گفته خبرنگار بی بی سی در شانگهای، فساد اداری در چين رو به گسترش داشته و دولت مرکزی می کوشد با آن به شکلی جدی تر برخورد کند و در نتيجه، متهمان پرونده در صورت محکوميت، احتمالا با مجازات های سنگينی مواجه خواهند بود.

منبع : بی بی سی

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics