نویدنو:01/06/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

در گرامی داشت دکتر عفت برادران قاسمی ، همسر زنده یاد بهرام دانش

 عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران

 مطلب رسیده

 

تولد:1306  درگذشت مرداد 1386

عفت برادران قاسمی 17ساله بود که با سروان بهرام دانش در مشهد آشنا شد.بهرام دانش در 1323 در مشهد به عضویت حزب توده ایران در آمد.پس از قیام افسران خراسان در تابستان 1324 که سروان دانش یکی از سازمان دهندگان آن بود وشکست آن قیام که به کشته شدن برخی، دستگیری وفراربرخی دیگر منجر شد، سروان دانش زندگی مخفی در پیش گرفت .

سروان دانش مجددا در جریان قیام خلق آذربایجان نمایان شدوبه ادامه مبارزه پرداخت. همسر جوان او برغم جوانی وکمی تجربه ، به تنهایی وبا یک چمدان راهی آذربایجان گشت وبه سروان دانش پیوست.

او پس از شکست حکومت ملی آذربایجان در آذرماه سال 1325 همراه با مبارزان دیگر به مهاجرت اجباری تن داد .چند سالی را در جمهوری آذربایجان ودر شرایطی بسیار دشوار سرکرد وپس از پایان جنگ جهانی دوم تلاش کرد تا در رشته دندانپزشکی به تحصیل به پردازد.

انتقال بهرام دانش به مسکو وسپس به چین برای اجرای برنامه فارسی رادیو پکن ادامه تحصیل اورا ناممکن ساخت. اما این بانوی پرتلاش از حرکت بازنماند وپس از مراجعت از چین واقامت در آلمان دموکراتیک وسپس در بلغارستان (به علت اشتغال بهرام دانش در رادیو پیک ایران که در بلغارستان مستقر بود)ادامه تحصیل را از سر گرفت ودر رشته پزشکی کودکان فارغ التحصیل گردید.بهرام دانش در پلنوم پانزده کمیته مرکزی حزب توده ایران بعضویت کمیته مرکزی حزب بر گزیده شد.بانو عفت در تمام دوران مشقت مهاجرت اجباری یار وهمسر وهمراه بهرام دانش بود.

پس از پیروزی انقلاب بهمن در بهار 1358 به اتفاق بهرام دانش به وطن مراجعت کرد.پس از یورش به نیروهای انقلابی بهرام دانش دستگیر شد وبانو عفت برادران قاسمی بار تمام مصائب را به دوش کشید.زفیق بهرام دانش در تابستان 1367 درجریان فاجعه ملی اعدام شد وهمسر ویار دیرین خودرا برای همیشه تنها گذاشت .دکتر عفت برادران قاسمی از آن زمان تا روزمرگ این اندوه بزرگ را با خویشتن حمل می کرد ودر مرداد سال 1386 در گذشت .خصایل انسانی ، فداکاری وهمراهی او در راهی که بهرام دانش برگزیده بودستودنی است. یادش گرامی باد

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics