نویدنو:22/10/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

ادعاهای متناقض در مورد ماجرای تنگه هرمز

 نگاهی به بازتاب های ماجرای تنگه هرمز

روشنگری: شبکه خبری CNN خبرداد که آمريکا در مورد ماجرای روز دوشنبه تنگه هرمز به ايران اخطار داده است. در حاليکه رسانه های غربی ماجرا را بطور برجسته گزارش دادند, رسانه های رژيم اسلامی اين برخورد را جنجال سازی خواندند و حسينی سخنگوی وزارت خارجه رژيم، "اقدام صورت گرفته" را يک مساله عادی خواند.
آنچه مسلم است اين است که اگر "اقدام صورت گرفته" بتواند تحريک آميز تلقی شود، رژيم بار ديگر بهترين خدمت را به محافظه کاران آمريکا که وضع نامساعدی در انتخابات دارند خواهد کرد. نخستين و برجسته ترين خدمت تاريخی رژيم به حزب محافظه کار آمريکا در دوره خمينی صورت گرفت که گروگان های سفارت را تا رساندن رونالد ريگان به کاخ سفيد رها نکرد.
به هر حال ايرنا خبرگزاری رسمی رژيم در گزارشی در ساعات آخر شب روز دوشنبه، ماجرا را "جنگ روانى تازه آمريكا عليه ايران در آستانه سفر بوش به خاورميانه" خواند و از قول يک کارشناس اضافه کرد "جوسازي‌هاى گسترده صورت گرفته طى ساعات گذشته ، نشان مي‌دهد كه اهداف سياسى و تبليغى در پشت اين قضيه بوده است." و هدف را جلب دولت های عربی مورد بازديد بوش، به ائتلاف عليه ايران خواند.
در زير نخست برخی از عناوين رسانه های بزرگ خبری و سپس تفسير ايرنا و راديو فردا را ميخوانيد.

برخی از عناوين رسانه های بين المللی در روز دوشنبه

*نيويورک تايمز: ايالات متحده از رويارويی با قايق های ايرانی خبر ميدهد.
*کريستين ساينس مونيتور:رويارويی ايالات متحده و ايران در دريا تنش ها را افزايش داده است.
*تايمز آن لاين: قايق های سريع السير ايران ,تهديد کردند به عمليات انتحاری دست ميزنند,
*آسوشيتدپرس: پنتاگون ميگويد ايران به عمليات ايذايی عليه کشتی ها پرداخته است.
*سی ان ان: کشتی های ايراني، ناوگان ايالات متحده را مورد تهديد قرار دادند، به نقل از مقامات
*بی بی سی:قايق های ايران,کشتی های ايالات متحده را تهديد کردند.,
*گاردين: کشتی های ايالات متحده ,مورد تهديد, قايق های ايرانی قرار گرفتند.
*خبرگزاری ای بی سی: ايرانی ها کشتی های ايالات متحده در تنگه هرمز را مورد تهديد قراردادند. پنتاگون
*رويترز: ايران برخورد با کشتی های ايالات متحده را تاييد ميکند: خبرگزاری ها.
[رويترز همچنين عنوانی داشت مبنی بر اينکه تهديد قايق ها به سهام وال استريت ضربه زده است.]
*بلومبرگ: قايق های ايران، کشتی ها ايالات متحده را در تنگه هرمز مورد تهديد قرار داده اند.
*استريت: ايرانی ها به ,عمليات ايذايی, عليه ناوگان ايالات متحده دست زدند.
*ان بی سی: ايالات متحده ايران را متهم کرد که به عمليات ايذايی عليه ناوهای ايالات متحده پرداخته است.

و ده ها عنوان مشابه. راديو فردا حتی سقوط دو هواپيمای آمريکايی در روز دوشنبه را در ارتباط با اين خبر قرار داد و اضافه کرد "ارتش آمريکا در حال تحقيق در مورد سقوط اين دو هواپيمای جنگی است."



ايرنا: طرح تبليغاتى تازه‌ عليه جمهورى اسلامى


مقامات آمريكايى عصر دوشنبه و در آستانه سفر جورج بوش به منطقه خاورميانه طرح تبليغاتى تازه‌اى را عليه جمهورى اسلامى ايران كليد زدند.
در اين طرح تبليغاتى كه به نظر مي‌رسد در راستاى جنگ روانى گسترده آمريكا عليه ايران برنامه‌ريزى شده باشد، ادعاهايى مطرح شد تا جمهوري‌اسلامى ايران را به عنوان تهديدى عليه امنيت منطقه معرفى كند.
اين طرح بويژه در آستانه سفر رييس جمهورى آمريكا به منطقه كه گفته مي‌شود يكى از اهداف اصلى آن تهديد جلوه دادن ايران و ترساندن كشورهاى مسلمان منطقه از جمهورى اسلامى ايران است ، قابل تامل مي‌باشد.
شبكه آمريكايى "سى.ان.ان" اولين رسانه‌اى بود كه عصر دوشنبه به وقت تهران در خبرى فورى مدعى "تهديد نظامى چند فروند قايق نظامى ايران عليه ناوهاى آمريكايى در تنگه هرمز" شد.
اين شبكه تلويزيونى در گزارش خود بدون ذكر منبع ادعا كرد: پنج قايق متعلق به سپاه پاسداران، سه ‌ناو آمريكايى را در تنگه هرمز، اواخر روز يكشنبه مورد تهديد و تحريك نظامى قرار دادند.
به‌ گفته خبرنگار سى.ان.ان، درگيرى نظامى و گشودن آتش بين طرفين بسيار نزديك بود اما آتشى بين طرفين مبادله نشد.
به دنبال انتشار اين گزارش، بلافاصله مقامات وزارت دفاع، امور خارجه و شوراى امنيت ملى آمريكا در گفت‌وگو با رسانه‌هاى مختلف از جمله خبرگزاري‌هاى رويترز و فرانسه و شبكه‌هاى تلويزيونى متعدد، به اين موج جديد تبليغاتى دامن زدند.
برخى از مقامات آمريكايى زمان وقوع اين رويداد را روز يكشنبه اعلام كردند در حالى كه برخى ديگر از آنان، روز شنبه را به عنوان زمان وقوع حادثه ذكر كردند.
سخنگوى وزارت امورخارجه ايران نيز در پاسخ به تماس خبرنگار ايرنا، اقدام صورت گرفته درباره يك كشتى آمريكايى در روز شنبه را يك مساله عادى خواند.
"سيد محمد على حسينى" افزود: اين يك مساله عادى است كه هر از گاهى براى طرفين اتفاق مي‌افتد و بعد از شناسايى دو طرف قضيه حل و فصل مي‌شود.
وى با يادآورى اين نكته كه چنين مسائلى در گذشته نيز اتفاق افتاده است خاطرنشان كرد كه دو طرف پس از اينكه همديگر را شناخته‌اند، قضيه خاتمه يافته است.
در همين حال شبكه خبرى العالم نيز به نقل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هرگونه تعرض به شناورهاى آمريكايى را تكذيب كرد.
به گفته منابع آگاه ايرانى، هيچ برخورد غيرعادى ميان نيروهاى گشت دريايى ايران و شناورهاى آمريكايى روى نداده‌است.
اين منابع با مشكوك خواندن جوسازي‌هاى مقامات و رسانه‌هاى آمريكايى گفتند: عبور شناورها از نزديكى يكديگر در آبهاى بين‌المللى و ارسال پيام‌هايى كه از نظر مقررات و كنوانسيون‌هاى بين‌المللى ضرورت دارد، امرى عادى است.
به گفته كارشناسان، طبق كنوانسيون‌ها و مقررات مربوط به حقوق درياها، شرايطى براى عبور شناورها از مناطق دريايى بويژه تنگه‌ها تعيين شده است كه اين شرايط توسط كشورهاى ساحلى براى اجرا، پيگيرى و نظارت مي‌شود.
براساس اين مقررات عبور بي‌ضرر از تنگه‌ها از جمله مواردى است كه شناورهاى خارجى بايد مراعات كنند و همچنين از ورود بدون اجازه به آبهاى ساحلى كشورهاى حاشيه تنگه‌ها خوددارى كنند.
اما يك كارشناس مسائل سياسي، علاوه بر يادآورى مقررات فنى و حقوقى مربوط به كنوانسيون‌ها و حقوق درياها، تاكيد كرد كه جوسازي‌هاى گسترده صورت گرفته طى ساعات گذشته ، نشان مي‌دهد كه اهداف سياسى و تبليغى در پشت اين قضيه بوده است.
"سيد هاشم منورى" به خبرنگار ايرنا گفت: اين تبليغات رسانه‌اى قطعا با سفر آينده جورج بوش رييس جمهورى آمريكا به كشورهاى منطقه بي‌ارتباط نيست و به نظر مي‌رسد مقامات واشنگتن و رسانه‌هاى غربى با اين تبليغات زمينه را براى طرح اتهامات جديد عليه ايران در جريان اين سفر آماده مي‌كنند.
وى اظهارداشت: به دنبال انتشار گزارش آژانس‌هاى اطلاعاتى آمريكا در ماه گذشته در مورد صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اى ايران و افزايش فشار افكار عمومى در آمريكا و ساير كشورها عليه دولت بوش ، مقامات آمريكايى تلاش مي‌كنند، ادعاهاى تازه‌اى را عليه جمهورى اسلامى ايران طرح و تبليغ كنند.
در همين حال خبرگزارى فرانسه روز دوشنبه در گزارشى از دوبى در مورد سفر "جورج بوش" به چهار كشور عربى كويت، بحرين، امارات متحده عربى و عربستان در منطقه‌ى خليج فارس كه از روز چهارشنبه آغاز مي‌شود، نوشت: اگر چه چهار كشور عربى كه بوش قصد دارد در روزهاى آينده از آنها بازديد كند از متحدان واشنگتن به شمار مي‌روند، اما اين كشورها قصد دارند در جريان سفر فوق، مخالفت شديد خود را با هرگونه ماجراجويى عليه ايران اعلام كنند.
"محمد الروكن" تحليلگر اماراتى در اين‌ باره اظهار داشت: اعرابى كه آمريكا در حمله سال ‪
۲۰۰۳خود به عراق براى مخالفت آنان اهميتى قائل نشد، از بوش خواهند خواست كه از بروز تنش با ايران بر حذر باشد.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، رئيس جمهورى آمريكا با وجود گزارش اخير "برآورد اطلاعات ملى" آمريكا در زمينه برنامه هسته‌اى ايران، پرداختن به اين موضوع را نيز در دستور كارى خود در سفر به خاورميانه قرار داده است.
الروكن كه كشورش (امارات متحده عربى) اصلي‌ترين شريك تجارى ايران به شمار مي‌رود، همچنين با اشاره به اقدامات ضدايرانى دولت بوش و تلاش او براى تحميل اين اقدامات بركشورهاى منطقه گفت: روابط اقتصادى ايران و امارات به ويژه براى دوبى اهميتى حياتى دارد.
اين گزارش همچنين حاكى است، مردم كويت هم اگرچه اذعان دارند كه آمريكا كشور آنان را در سال ‪
۱۹۹۱از هفت ماه اشغال ارتش عراق، آزاد كرده است، اما يك بي‌اعتمادى مطلق در افكار عمومى اين كشور در ارتباط با سياست‌هاى آمريكا در خليج فارس حكمفرما شده است.
همچنين به‌ نوشته روزنامه الوسط چاپ بحرين، فراكسيون‌ها و جمعيت‌هاى سياسى بحرين نيز قصد دارند در اعتراض به سياست‌هاى آمريكا، عليه سفر "جورج دبليو بوش" به منامه ، بيانيه صادر كنند.
همچنين روزنامه آمريكايى "واشنگتن پست" در گزارشى نوشت: بوش قصد دارد از نخستين سفر دوره‌اى خود به خاورميانه براى جلب حمايت جهانى براى اعمال تحريم عليه ايران استفاده كند... در حالى كه تلاش‌هاى مقامات آمريكايى جهت كسب حمايت براى اعمال تحريم‌ها و ديگر فشارها عليه تهران در ماه گذشته ميلادى با شكست جدى روبرو شد.
اين روزنامه افزود: رهبران كشورهاى منطقه درحال بررسى اين موضوع هستند كه آيا دولت نيمه فلج آمريكا از تمايل و توانايى رويارويى با ايران برخوردار است؟
به ‌نوشته واشنگتن پست، عمرو موسى دبيركل اتحاديه عرب نيز اخيرا با اشاره به ابتكارهاى ايران در روابط با كشورهاى عربى گفت: كشورهاى عربى بدنبال برقرار كردن روابط با ايران براساس شرايط و روش خود هستند.
واشنگتن پست اعتراف كرد: در خيابان‌هاى كشورهاى عربي، بسيارى واشنگتن را در مورد معضل عراق و فلسطين مقصر و دوره رياست جمهورى بوش را فاجعه‌بار مي‌دانند. مردم كشورهاى عربى مي‌گويند حكومت‌ها از آمريكا نمي‌هراسند و مردم نيز از آن نفرت دارند.
با نگاهى به تحولات و رويدادهاى هفته‌هاى گذشته بويژه گزارش‌هاى خبرى چند روز اخير مي‌توان دريافت كه تشديد جنگ روانى واشنگتن عليه ايران در آستانه سفر خاورميانه‌اى بوش از قبل برنامه‌ريزى شده و تا حدودى قابل پيش بينى بود و بايد در روزهاى آتى نيز در انتظار اجراى طرح‌هاى تبليغى ديگرى با بهانه‌هاى مشابه باشيم.

ايران: کشتی های آمريکايی تهديد نشده اند
راديو فردا: محمد علی حسيني، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، "آنچه را که اقدام صورت گرفته در خصوص يک کشتی آمريکايی" خواند يک مساله عادی دانست.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامي، ايرنا، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران افزود اين يک مساله عادی است كه هر از گاهی برای طرفين اتفاق مي‌افتد و بعداز شناسايی دوطرف قضيه حل و فصل می ‌شود.
با وجود اين، خبرگزاری نيمه رسمی خبرگزاری فارس گزارش داد که مسئولان سپاه پاسداران به شبکه عربی زبان العالم گفته اند که نيروی دريايی سپاه به هيچ كشتی جنگی آمريكايی در تنگه هرمز حمله و تعرض نكرده است.
اين واکنش ها پس از آن صورت گرفت که منابع آمريکايی روز دوشنبه اعلام کردند که پنج قايق متعلق به سپاه پاسداران و سه کشتی آمريکايی در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند.
به گزارش رويترز، گوردون جان درو سخنگوی کاخ سفيد اقدام قايق های ايران را عملی "تحريک آميز" خواند و به ايران اخطار داد که در آينده از چنين اقدام هايی که می تواند واقعه خطرناکی به وجود آورد پرهيز کنند.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت که وی انگيزه و منطق اين عملکرد ايرانی ها را نمی فهمد ولی ايالات متحده با ايران، در صورتی که اين کشور بخواهد به منافع آمريکا و متحدانش در منطقه آسيب برساند، مقابله خواهد کرد.
بر اساس گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان و به نقل از منابعی که نام شان فاش نشده است، قايق های ايرانی اواخر روز يکشنبه تا
۲۰۰ متری کشتی های آمريکايی پيش رفته اند.
اين حادثه در ساعت پنج به وقت محلی و در زمانی رخ داد که يک رزمناو، يک ناوشکن و يک کشتی آمريکايی در حال گذر از تنگه هرمز برای ورود به خليج فارس بودند.
گزارش ها حاکی است که از خط راديويی يکی از قايق های ايرانی اين پيغام به گوش می رسيد که "من در حال نزديک شدن به شما هستم. شما تا دو دقيقه ديگر منفجر خواهيد شد."
يک مقام آمريکايی گفته است: پس از اين تهديد راديويی ملوانان آمريکايی سلاح های خود را به سمت قايق ها نشانه رفتند و در آستانه شليک قرار گرفتند.
اين مقام گفته است که "اين جدی ترين تحريکاتی بوده است که ما تاکنون ديده ايم."
گزارش خبرگزاری ها حاکی است که بدنبال اين حادثه، بازارهای جهانی به سرعت نسبت به اين خبر واکنش نشان دادند و قيمت نفت به بالای
۹۸ دلار برای هر بشکه رسيد.
وی افزود: پنج قايق کوچک در اقدامی تهاجمی پنج جعبه را در مقابل کشتی ها به آب انداخته و اقدام به انجام مانور در اطراف کشتی کردند.
اين اتفاق در زمانی رخ می دهد که قرار است روز هشتم ژانويه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا از خاورميانه بازديد کند و يکی از اهداف اين سفر نيز مقابله با ,بلندپروازی های جمهوری اسلامی, در منطقه عنوان شده است.
ايران و آمريکا از سال ها پيش بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با يکديگر اختلافات شديدی دارند هرچند ايالات متحده آمريکا گفته است که برای حل اين بحران از راه های ديپلماتيک استفاده می کند.
جمهوری اسلامی ايران بارها تاکيد کرده است که در صورت حمله نظامی به اين کشور بر سر برنامه هسته ای دهانه تنگه هرمز را خواهد بست و پايگاه های آمريکا را در منطقه مورد هدف قرار می دهد.
ايران سواحل طولانی در خليج فارس دارد و از طرق جزيره های ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک توانسته است بر تنگه هرمز که مهمترين گذرگاه عبور نفت اين منطقه به بازارهای جهانی است تسلط پيدا کند.
در حال حاضر نزديک به
۲۰ درصد از نفت جهان از طريق تنگه هرمز صادر می شود.
گزارش خبرگزاری ها حاکيست که بدنبال اين حادثه، بازارهای جهانی به سرعت نسبت به اين خبر واکنش نشان دادند و قيمت نفت به بالای
۹۸ دلار برای هر بشکه رسيد.
در همين حال، آسوشيتدپرس گزارش داد که دو هواپيمای جنگی اف
۱۸ ناوگان پنجم آمريکا، روز دوشنبه، در خليج فارس سقوط کرده اند. بر اثر سقوط اين دو هواپيما، آسيبی به کسی نرسيده است. ارتش آمريکا در حال تحقيق در مورد سقوط اين دو هواپيمای جنگی است

 

ادعاي قصد حمله كشتي‌هاي ايراني به 3 ناو آمريكايي

وزارت دفاع آمريکا با صدور بيانيه‌اي، مدعي اقدامات تحريک‌آميز قايق‌هاي ايراني عليه ناوهاي آمريکايي مستقر در خليج فارس شد.   

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك» به نقل از آسوشيتدپرس، مقامهاي نظامي آمريکا ادعا کردند که كشتي‌هاي  ايراني در تنگه هرمز اقداماتي «شديداً تحريک‌آميز» عليه سه ناو جنگي آمريکايي صورت داده‌اند. پنتاگون ادعا کرده است که به سبب اين اقدام تحريک آميز قايق‌هاي ايراني، ناوهاي آمريكا در آستانه گشودن آتش به سوي آنها بودند که مسير خود را کج کرده و دور شده‌اند. 
گفتني است، وزارت خارجه ايران اقدام صورت‌گرفته درخصوص ناوهاي آمريكايي را مساله‌اي عادي خوانده است.

سيد محمدعلي حسيني در گفت‌وگو ايرنا افزود: اين يك مساله عادي است كه هرازگاهي براي طرفين اتفاق مي‌افتد و بعداز شناسايي دوطرف قضيه حل و فصل مي‌شود.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران با يادآوري اين نكته كه اين مساله درگذشته نيز اتفاق افتاده است، خاطرنشان كرد كه دو طرف پس از اينكه همديگر را شناخته‌اند، قضيه پايان يافته است.
حسيني گفت: نمونه‌اي كه روز شنبه اتفاق افتاده مشابه موارد گذشته و يك موضوع عادي و طبيعي است.
برخي رسانه‌هاي غربي عصر دوشنبه به نقل از مقامات آمريكايي گزارش دادند، چند فروند قايق تندرو ايراني به چند شناور آمريكايي در تنگه هرمز، نزديك شدند.  

اين جنجال رسانه‌اي آمريكا و ادعاي پنتاگون مبني بر تحريك‌آميز بودن حركات كشتي‌هاي ايراني در حالي صورت گرفته است كه در گزارش فارس به نقل از نيروي دريايي سپاه آمده است: ساعت 7 و40 دقيقه صبح ديروز طبق روال گذشته شناورهاي نيروي دريايي سپاه در تنگه هرمز مشغول گشت‌زني عادي و كنترل شناورهاي ورودي و خروجي به خليج فارس بودند كه سه فروند ناو آمريكا در حال ورود به آبهاي منطقه از سوي اين شناورها مشاهده شدند كه مطابق معمول مورد شناسايي و سئوال قرار گرفتند.
وي گفت: ناوهاي آمريكايي نيز طبق روال گذشته ضمن معرفي خود شماره بدنه ناوها را اعلام كردند و بدون هيچ گونه روال غيرعادي به مسير خود ادامه دادند. 

 

 

 رقابت برای کنترل گلوگاه نفتی جهان؟

ماجرای گشتی های ایرانی و ناوهای آمریکایی

روزنامه ی اعتماد: با گذشت سه روز از ماجرای گشتی های ایرانی و ناوهای امریکایی در تنگه هرمز، ارتش امریکا تصاویر و صداهای ضبط شده از قایق های ایرانی را منتشر کرد.
اما انتشار این تصاویر از سوی ایران جعلی و ساختگی عنوان شده است. یک مقام آگاه در نیروی دریایی سپاه در گفت وگو با فارس در این خصوص ضمن تاکید بر آرشیوی بودن صداها افزود؛ هیچ گونه تطابقی بین تصویر و صدا در این فیلم وجود ندارد و ساختگی بودن آن کاملاً مشخص است. در رویکردی دیگر از سوی تهران وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز دیروز شناسایی هویت شناورهای عبوری از تنگه هرمز توسط یگان های دریایی جمهوری اسلامی ایران را امری عادی خواند.

به گزارش ایرنا «مصطفی محمدنجار» افزود؛ یگان های دریایی طبق روال از آنها خواستار اعلام هویت شدند و آنها نیز پاسخ داده و به مسیر خود ادامه دادند. پنج قایق گشتی ایران بامداد روز یکشنبه هنگام گشت زنی در تنگه هرمز با سه ناو امریکا روبه رو شدند و به گفته مقامات ایرانی پس از شناسایی ناوها به مسیر خود ادامه دادند. با این حال مقامات امریکایی ماجرای مذکور را به شکل دیگری حکایت می کنند. به این ترتیب که اگرچه ایران رویداد تنگه هرمز را یک مساله عادی توصیف می کند، اما امریکا ادعای تهران مبنی بر عادی بودن رودررویی ناوهایش با قایق های گشتی ایران را رد کرده است. همچنین به دنبال این مساله وزیر خارجه امریکا و دیگر مقامات این کشور به تهران هشدار دادند از تکرار چنین اقداماتی که به باور آنها تحریک آمیز است، اجتناب کند. پس از این رویداد جرج بوش رئیس جمهوری امریکا نیز مناقشه میان شناورهای گشتی ایران و ناوهای امریکایی در تنگه هرمز را اقدامی تحریک آمیز از جانب ایران بیان کرد.

هشدار بوش به ایران

به گزارش ایسنا وی روز سه شنبه پیش از آنکه راهی سفر منطقه یی اش به خاورمیانه شود، طی کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت؛ این موقعیتی خطرناک است. آنها نباید این کار را انجام می دادند. من نمی دانم آنها چه فکری می کردند اما به شما می گویم که من به چه چیزی فکر می کردم. من فکر می کنم این اقدامی تحریک آمیز بود.
بوش در این زمینه پیامی به ایران بر این مبنا داد؛ امروز پیام من به ایرانی ها این است که نباید آنچه را انجام دادند، انجام می دادند. بوش همچنین گفت که برآورد اطلاعاتی اخیر امریکا درباره ایران که می گوید تهران از سال
۲۰۰٣ به بعد دنبال تسلیحات هسته یی نبوده پیامی متضاد را برای جامعه جهانی می فرستد. بوش مدعی شد؛ ایران تهدید بود، هست و اگر اجازه یادگیری انجام غنی سازی را داشته باشد همچنان تهدید خواهد بود.
کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا نیز در گفت وگو با رادیو بی بی سی تاکید کرد؛ جامعه بین الملل باید در قبال ایران مسوولانه تر عمل کند.

در همین حال سفر رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه از دیروز با سفر به اسرائیل آغاز شد. بوش قرار است پس از گفت وگو با رهبران اسرائیل و فلسطین برای پیشبرد روند صلح با رهبران کشورهای کویت، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر دیدار کند. در این میان موضوع ایران یکی از مسائل مهم مورد گفت وگوی او با رهبران کشورهای منطقه است. مناقشه گشتی های ایران و ناوهای امریکا در تنگه هرمز نیز در این زمان روی داده است. بوش چند روز پیش از آغاز سفرش به خاورمیانه یکی از اهداف اصلی سفرش را جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه ذکر کرده بود و از همین رو برخی بزرگ نمایی رسانه های غربی از ماجرای تنگه هرمز را در راستای اهداف کاخ سفید مبنی بر خطرناک توصیف کردن تهران ارزیابی می کنند.

نام این خلیج را بی دلیل "خلیج فارس" نگذاشته‌اند

دویچه وله: بنا به تحلیل هفته‌نامه آمریکایی تایم، ایران با تهدید نظامی ناوهای دریایی آمریکا در خلیج فارس می‌خواهد نشان دهد که کنترل منطقه را در دست دارد و از هم اکنون برای گرفتن امتیاز صدور نفت عراق نیز وارد رقابت با آمریکا شده است.

حکومت ایران به این نتیجه رسیده که پایان کار آمریکا در عراق نزدیک است. هفته نامه «تایم» می‌نویسد دولت ایران با این گردنکشی نشان داد که نام این خلیج را بی دلیل خلیج «فارس» نگذاشته اند. تنگه هرمز راه خروج نفت صادره به جهان است و ایرانی‌ها آنجا را برگزیدند تا به آمریکا یادآوری کنند، چه کسی کنترل این خروجی را در دست خود دارد.
شصت درصد ذخائر نفتی جهان در منطقه جغرافیایی خلیج فارس متمرکز شده و روزانه
۱۷ میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور می‌کند. اگر روزی حکومت ایران موفق به بستن این تنگه شود، بهای بنزین مصرفی در آمریکا می‌تواند سه برابر شده و به گالنی ده دلار برسد.

بنا به تحلیل نشریه تایم (
۸ ژانویه)، عمل خصمانه ایران بدون مقدمه نبود. حکومت ایران به این نتیجه رسیده که آمریکا از حضور در عراق خسته شده و بزودی این کشور را به عنوان نخستین مهره دومینو رها خواهد کرد تا مهره‌های دیگر به دنبال آن سقوط کنند و به چنگ ایران بیفتند. تایم می‌نویسد، «پس از انتشار گزارش ملی ارزیابی اطلاعاتی در آمریکا که ایران را از اتهام کسب سلاح اتمی مبرا کرد، رئیس جمهور محمود احمدی نژاد به رجزخوانی پرداخت و این گزارش را اعلامیه تسلیم آمریکا دانست. منظور او [تسلیم در] خیلج فارس بود

صدور نفت عراق تا آخرین قطره در انحصار ایران؟

تحلیلگر تایم می‌نویسد، حکومت ایران نیت خود را برای تسلط بر منطقه و آگاهی‌اش را نسبت به اهمیت کلیدی نفت، پنهان نگه نداشته است. یکی از کارکنان یک شرکت بزرگ نفتی آمریکا به تحلیلگر تایم گفته است که وزارت نفت عراق قصد جلب همکاری این شرکت آمریکایی را در استخراج نفت در دو منطقه داشته است. هنگامی که کمپانی آمریکایی تمایل خود را نشان داد، مقامات عراقی محجوبانه به آمریکاییان گفتند که باید نخست چراغ سبز ایران را در این معامله جویا شوند. شرکت آمریکایی از پی گیری معامله منصرف شد اما این پیام بدون پرده پوشی را هم دریافت کرد که حکومت ایران بازیگر اصلی صحنه عراق است.

جرج دبلیو بوش رییس جمهور آمریکادر ماه دسامبر گذشته، سازمان بازاریابی نفت دولت عراق نامه ای به یک شرکت نفتی کره جنوبی نوشت و تهدید کرد چنانچه این شرکت از سرمایه گذاری در مناطق کردنشین عراق منصرف نشود، سهمیه نفت خام خود را از عراق دریافت نخواهد کرد. مقامات کردی ادعا می‌کنند این نامه به فرمان حکومت ایران نوشته شده بود. این مقامات می‌گویند دولت ایران با اعمال نفوذ، جلوی تصویب قانونی را گرفته است که به کردستان اجازه می‌دهد درها را به روی سرمایه نفتی خارجی بگشاید. به زعم این مقامات کردی، ایران قصد دارد در آینده صدور نفت عراق را تا آخرین قطره در انحصار خود درآورد.

اخبار روز

 

تلاش نامزدهای انتخاباتی آمریكا برای سود جستن از سناریوی تنگه هرمز

پخش تصاویر از سوی ایران درباره حادثه روز یكشنبه در تنگه هرمز در حالی ادعای آمریكا را درباره تهدید شدن نیروهای آمریكایی از سوی نیروهای ایرانی زیر سوال برده كه نامزدهای انتخاباتی این كشور از حزب جمهوریخواه تلاش دارند از این سناریو به نفع خود استفاده كنند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، نامزدهای امیدوار در حزب جمهوریخواه روز گذشته تلاش كردند تمایل خود را برای به چالش كشاندن ایران پس از تحولات اخیر میان دو كشور در تنگه هرمز كه شاهراه اصلی نفت خام دنیا است، اعلام كنند.
با این حال این نامزدها از انتقاد از فرماندهان آمریكایی طفره رفتند كه بنا به ادعاها از صدور دستور شلیك به سوی قایق‌های تندروی ایرانی كه سه ناو آمریكایی را در تنگه هرمز تهدید كردند، خودداری كرده بودند.
آمریكایی‌ها در حالی ادعا می‌كنند این پنج قایق تندرو سه ناو آمریكایی را در تنگه هرمز تهدید كردند كه سپاه پاسداران با انتشار تصاویری كه جزئیات عملیات شناسایی ناوها و كشتی‌ها در تنگه هرمز را نشان می‌داد، خط بطلانی بر این ادعاها كشید.
"
رودولف جولیانی" شهردار پیشین نیویورك كه با شبكه خبری فاكس‌نیوز سخن می‌گفت،‌ مدعی شد: «به نظر من اینگونه حوادث به ما یادآور می‌‌شود كه نباید به اشتباه به ایران اعتماد كنیم. ما باید بر این امر تمركز كنیم نباید بگذاریم ایران به یك قدرت هسته‌ای بدل شود
"
میت رومنی" فرماندار سابق ماساچوست و یكی دیگر از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریكا نیز درباره این سناریو گفت: «به نظر من این اقدامی جدی بود. ایرانی‌ها به این نوع رفتار ادامه می‌دهند و ما ایران را كشوری دردسرساز می‌بینیم
تندترین اظهارات درباره ایران از سوی نامزدهای جمهوریخواه از "كارولینای جنوبی" اعلام شد كه قرار است ۸ روز دیگر انتخابات نامزدهای انتخاباتی در آن ایالت برگزار شود. "مایك هاكبی" پیروز رقابت‌های مجمع‌های حزبی در ایالت آیووا گفت كه ایران و دیگر كشورها نباید انتظار داشته باشد واكنش آمریكا به حمله احتمالی آنها محدود خواهد بود.
"
رون پل" یكی از مخالفان جنگ عراق نیز كه با وجود جذب كمك‌های مالی فراوان نتوانسته تاكنون عملكرد خوبی در انتخابات داشته باشد اعتقاد دارد كه رقبای وی در انتخابات ریاست جمهوری بی‌جهت لفاظی‌های جنگ‌افروزانه از خود نشان می‌دهند.
وی تاكید كرد:‌ «من می‌خواهم احتیاط بیشتری صورت گیرد و این حادثه نباید به نقطه‌ای ختم شود كه ما بخاطر همین امر خود را آماده جنگ با ایران كنیم

 

واقعيت ماجراي درگيري قايق‌هاي ايراني با كشتي‌هاي آمريكا

در پي انتشار جنجالي و گسترده گزارش‌هاي رسانه‌‌هاي آمريكايي و انگليسي درباره درگيري پنج قايق موتوري ايراني و سه كشتي آمريكايي، بلافاصله رايس، وزير خارجه آمريكا و گيتس، وزير دفاع اين كشور و سرانجام شخص بوش، به اين ماجرا واكنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، گويا اين مسئله آن‌گونه كه بايد افكار عمومي را با خود همراه نكرد و از همين رو، شب گذشته، فيلمی ويدئويي كه ادعا شد از حادثه گرفته شده، نمايش داده و گفته شد قايق‌سوار ايراني با لهجه غليظ انگليسي، كشتي آمريكايي را تهديد كرده است.


به گزارش «آسوشيتدپرس»، در فيلمي كه روز سه‌شنبه توسط پنتاگون منتشر شده است، قايق‌هاي تندرو ايراني، در حال چرخيدن به دور كشتي‌هاي جنگي آمريكايي بوده و مردي با لهجه كاملا انگليسي اين‌گونه تهديد مي‌كند: «ما داريم به سمت شما مي‌آييم... شما منفجر خواهيد شد.»

در اين فيلم، ظاهرا قايق‌هاي ايراني هشدارهاي پياپي كشتي‌هاي آمريكايي مانند بوق و تماس‌هاي راديويي را ناديده گرفته و از تنگه هرمز وارد خليج فارس مي‌شوند.
در اين ويديو چهار دقيقه و بيست ثانيه‌اي كه از كشتي
USS Hopper گرفته شده است، اين قايق‌هاي كوچك، از جمله يك قايق آبي روشن ديده مي‌شود كه در حال چرخيدن به دور كشتي‌هاست.

در صدايي كه در فيلم شنيده مي‌شود، يكي از خدمه كشتي در بي‌سيم مي‌گويد: «اين يك كشتي جنگي متعلق به ائتلاف است. من در حال عبور ترانزيت بر پايه قوانين بين‌المللي هستم. ما قصد آسيب نداريم. تمام.»
در اين فيلم، مكالمات مقامات دريايي در جريان تقابل پنج قايق ايراني با سه كشتي جنگي آمريكايي در روز يكشنبه ديده مي‌شود. صحنه فيلم در پايان سياه مي‌شود و تنها صداي بي‌سيم و هشدارهاي پاياني نيروي دريايي آمريكا است كه به‌ گوش مي‌رسد.

يك خدمه كشتي‌هاي آمريكايي مي‌گويد: «قايق كوچك در حال نزديك شدن: شما در حال نزديك شدن به يك كشتي جنگي ائتلاف كه در آب‌هاي بين‌المللي است، هستيد. هويت شما مشخص نيست. اهداف شما معلوم نيست.» او سپس به ايراني‌ها هشدار مي‌دهد: «اگر از ما دور نشويد، تدابير دفاعي درباره شما اجرا خواهد شد. سريعا درخواست تغيير مسير دهيد تا منطقه پاك شود».
و پس از توقفي كوتاه، مردي با لهجه، تهديد نهايي مي‌كند: «شما پس از (غير قابل تشخيص) دقيقه منفجر خواهيد شد».
و سپس، يك خدمه كشتي، تهديد آنها را براي ديگران تكرار مي‌كند: «او مي‌گويد شما تا چند دقيقه ديگر منفجر مي‌شويد».

بوش در روز سه‌شنبه اين اقدام را عملي تحريك‌كننده خواند و در كنفرانسي خبري در كاخ سفيد گفت: «اين موقعيت خطرناكي است. آنها نبايد اين كار را مي‌كردند. ... من نمي‌دانم تفكر آنها چه بوده، اما فكر خود را به شما مي‌گويم؛ اين عمل اقدامي تحريك كننده بوده است».

صدا و تصاوير ضبط شده توسط نيروي دريايي آمريكا‌ روي هم ميكس شده در كاروان آمريكايي، كشتي هاپر پيشرو بوده و كشتي‌هاي «پورت رويال» و «اينگراهام» پشت سر او قرار داشته‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، دريادار «كوين كاسگريف»، فرمانده ارشد نيروي دريايي آمريكا در خليج‌فارس در اين باره گفت: قايق‌هاي ايراني كاروان آمريكايي را تهديد به انفجار كردند، در حالي كه ما در بيرون از آب‌هاي سرزمين ايران، در حال كشتيراني بوديم. ايق‌هاي ايراني به شيوه‌اي متجاوزانه مانور دادند و سپس در حالي كه كشتي‌هاي آمريكايي در حال آماده شدن براي شليك بودند، دور شدند. وي همچنين در كنفرانسي خبري كه از شبكه «سي.ان.ان» پخش شد، با موضع وزارت امور خارجه ايران در عادي بودن رويارويي كشتي‌ها ايراني و آمريكايي موافقت كرد، اما اعلام نمود اين كار ايراني‌ها، به هيچ وجه توجيه‌پذير نبوده و بسيار تحريك‌كننده است و آن را مانوري جدي خواند.

 

در اين حال، خبرنگار «تابناک» از بندرعباس، واقعيت ماجرا را اعلام کرد.

بنا بر اين گزارش، از چند سال پيش ايران يک مرکز کنترل عبور و مرور کشتي‌ها را در تنگه هرمز داير کرده که مقصد کشتي‌‌ها و فعاليت آنها را از طريق ارسال پيام مي‌پرسد و پاسخ مي‌شنود.

 

اما در روز درگيري، همزمان با عبور عادي کشتي‌هاي آمريکايي و ارسال پيام درخواست شناسايي مرکز کنترل تنگه هرمز، پنج قايق موتوري نيز در منطقه در کنار کشتي‌ها حاضر بوده‌‌اند و جالب آن است که پنتاگون با 24 ساعت تأخير اظهار کرده که پيام مرکز کنترل از سوي قايق موتوري و آن هم با لهجه غليظ انگليسي! است!

جالبتر آن‌که در فيلم ادعايي گفته شده تعداد دقيقه مهلت داده شده براي منفجر کردن! کشتي آمريکايي مبهم است. هرچند در فيلم پرشده حتي اگر در كشتي آمريكايي باشد، قطعا نمي‌توان بين پيام قايقها و مركز كنترل تميز داد

 

گفتني است، سفر بوش به منطقه خاورميانه و از جمله سرزمين‌هاي اشغالي در حالي از امروز آغاز شد که تهديد جلوه دادن ايران براي اعراب، يکي از مهمترين اهداف آن اعلام شده و به نظر مي‌رسد جريان درگيري! کشتي‌هاي ايران و آمريکا نيز براي حساس کردن اعراب به خطر! ايران و جلب توجه آنان به اين سفر انجام شده است.

 

ایران تنگه هرمز را می بندد

آفتاب- روزنامه "وال استريت ژورنال" چاپ آمريكا، افزايش قيمت نفت و ادامه هرج و مرج در عراق را از جمله عوامل تقويت‌كننده موقعيت جمهوري اسلامي در رويارويي با آمريكا و اتحاديه اروپا دانست.

اين روزنامه دست‌راستي چاپ نيويورك روز پنجشنبه نوشت: نقش ايران به عنوان توليدكننده نفت و نيز بازيگر در امور سياسي عراق، شدت عمل دولت بوش را در زورآزمايي با تهران در زمينه برنامه هسته‌اي ايران حساس‌تر كرده است

دولت بوش تلاش‌ دارد موضوع برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد

وال‌استريت ژورنال افزود : به نظر مي‌رسد كه رهبران ايران برتري‌هاي خود را احساس كرده‌اند. آنها در هفته‌هاي اخير بصراحت گفته‌اند كه در برابر فشارهاي اقتصادي خارج از كشور آسيب‌پذيري بسيار كمتري دارند

به گزارش ايرنا، يك مقام وزارت خارجه آمريكا به اين روزنامه گفت: دولت بوش متوجه "مقاومت جديد" ايران شده است ولي اعتقاد دارد كه اين امر "ناشي از اعتماد زياد دولت ايران به ميزان حمايت بين‌المللي از آن مي‌شود

وال استريت ژورنال نوشت : زمان "رويارويي ايران با غرب" درباره برنامه هسته‌اي تهران براي دولت بوش "بسيار نامناسب" است. واشنگتن به سختي تلاش دارد با نزديك كردن احزاب و گروههاي مختلف در عراق، كار تدوين قانون اساسي جديد آن كشور را به پايان رساند

اين روزنامه در ادامه مطلب خود با اشاره به نزديك‌بودن ايران به شيعيان عراق و نيز ملاقات چندي پيش "كمال خرازي" وزيرامور خارجه ايران با آيت‌الله علي سيستاني، افزود: آيت‌الله سيستاني تاكنون از پذيرش مقام‌هاي ارشد آمريكايي خودداري كرده است.
اين روزنامه به نقل از يك مقام ارشد آمريكايي در بغداد نوشت: "ملاقات خرازي با آيت‌الله سيستاني الزاما موجب خرسندي ما نبود." 

روزنامه مذكور در بخش ديگري از مطلب خود با اشاره به "تاثير سير صعودي قيمت نفت خام در تقويت موضع ايران در برابر غرب"، نوشت: مقام‌هاي ايران ممكن است عبور و مرور نفتكش‌ها را از تنگه هرمز با مشكل روبه‌رو كند

روزانه بيش از ‪۱۶ميليون بشكه نفت خام و درصد بسيار بالايي از گازصادراتي كشورهاي منطقه از طريق تنگه هرمز انتقال مي‌يابد.
وزارت انرژي آمريكا، تنگه هرمز را "مهم‌ترين نقطه عبور نفت در جهان" مي‌داند

وال استريت ژورنال از سوي ديگر به نقل از "محمد سعيدي" معاون سازمان انرژي اتمي ايران نوشت: "براي كشورهاي اروپايي روشن كرده‌ايم كه اگر كشوري بخواهد بطور غيرمنطقي و گستاخانه با ايران رفتار كند، ما نيز تنگه هرمز را خواهيم بست." 

اين روزنامه يادآور شده است كه ايران به علت افزايش قيمت نفت توانسته است در سال‌هاي اخير از ميزان بدهي خارجي خود بكاهد و به عنوان يكي از توليدكنندگان مهم نفت، روابط خود را با چين و هند نيز تقويت كند

"
پاتريك كلاسون" از "موسسه واشنگتن براي خاور نزديك" نيز به وال استريت ژورنال گفته است كه "ضربه‌پذيري ايران در برابر فشارهاي اقتصادي خارجي تاكنون به اين اندازه كم نبوده است."
اين موسسه كه به عنوان اهرم مطالعاتي و سياسي كميته آمريكايي امور اسرائيل (ايپك) شناخته ‌مي‌شود، همواره مبلغ و طراح تحريم‌هاي‌اقتصادي گوناگون آمريكا عليه جمهوري اسلامي بوده است

از سوي ديگر "كنث پولاك" از موسسه تحقيقاتي "بروكينگز" به اين روزنامه گفته‌است كه رييس‌جمهور آمريكا با جلب حمايت ديگر كشورهاي عضو "گروه هشت"، براي ممنوع‌كردن سرمايه‌گذاري در ايران مي‌تواند تهران را بطور محسوس تحت فشار قرار دهد

وال استريت ژورنال در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه نوشت:"بن‌بست ديپلماتيك بين ايران و اروپا موجب شده است كه حتي تعدادي از نمايندگان و سناتورهاي جمهوريخواه آمريكايي نيز از دولت بوش بخواهند كه به مذاكره مستقيم با ايران بپردازد."
از زماني كه دولت جيمي كارتر پس از ماجراي اشغال سفارت سابق آمريكا در تهران رابطه واشنگتن را با جمهوري اسلامي قطع كرد، هيچ يك از روساي جمهور آمريكا بطور رسمي گفت وگوي مستقيمي با ايران نداشته‌اند.

 

اتفاق تنگه هرمز به آمریكا نشان داد اینجا "خلیج فارس" است

یك هفته‌نامه آمریكایی در گزارشی از تحولات اخیر میان ناوهای آمریكایی و قایق‌های تندرو ایران در تنگه هرمز نوشت: «ایران به آمریكا یادآور شد نام این دریا، "خلیج فارس" است
هفته‌نامه تایم در شماره این هفته خود نوشت:‌ «روز یكشنبه پنج قایق تندروی سپاه به مقابله با سه ناو آمریكایی پرداختند كه قصد عبور از تنگه هرمز داشتند. حتی یك تیر میان آنها شلیك نشد و خسارتی به بار نیامد اما تردیدی نیست كه این امر یادآور این واقعیت به آمریكاست كه نام این دریا، "خلیج فارس" است
این هفته‌نامه نوشت: «ایرانی‌ها از این جهت تنگه هرمز را انتخاب كردند چرا كه تنها گذرگاه نفت خاورمیانه است و این امر به آمریكایی‌ها یادآور می‌شود كه شیر نفت جهان در دست ایران است
گزارش‌های رسانه‌های غربی درباره تحریك آمریكایی‌ها در تنگه هرمز توسط سپاه در حالی است كه گزارش‌های بی‌طرفانه حكایت از آن دارد كه ناوهای جنگی آمریكا با نزدیك‌شدن به حریم مرزی ایران در تنگه هرمز، حساسیت نیروهای مرزی ایران در این منطقه را برانگیختند كه با هوشیاری نیروی دریایی سپاه و واكنش و هشدار بموقع، مجبور به دوری از این منطقه شدند.
تایم در این گزارش تصریح كرد كه تنها نكته مثبت در تحولات اخیر در پاكستان این بود كه مسئله ایران كمرنگ شد. اما این امر به همین صورت باقی نخواهد ماند. همانگونه كه اینگونه شد و حادثه روز یكشنبه پیش آمد.
این هفته‌نامه ادامه داد: «حادثه روز یكشنبه ناگهانی نبوده است. این روزها در تهران همه روزی را یاد می‌آورند كه در سال ۱۷۶۳ نخستین ناو انگلیسی از وارد خلیج فارس شد تا سلطه غرب بر یكی از مهمترین آبراه‌های دنیا را آغاز كند اما اكنون ایرانی‌ها در این اندیشه هستند كه آمریكا روزی از عراق خسته خواهد شد و نخستین مهره دومینو برای تاثیرات متقابل برای آغاز امپراتوری جدید ایران انداخته خواهد شد

 

جزئیات شناسایی ناوهای امریکایی در تنگه هرمز از زبان جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیات شناسایی ناوهای امریکایی در تنگه هرمز را توسط ایستگاه و شناور ایرانی تشریح کرد.  

سردار دریادار علی فدوی در جمع خبرنگاران گفت: ساعت 7 و 45 دقیقه صبح روز یکشنبه سه فروند ناو امریکایی در حال ورود به منطقه خلیج فارس بودند که در ایستگاه ساحلی کنترلی بین المللی سپاه مورد شناسایی و سوال قرار گرفتند.

ایستگاه ساحلی کنترلی سپاه بر تنگه هرمز یک ایستگاه ثبت شده بین المللی است که همه کشتی هایی که در منطقه تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس حضور می یابند یا عبور می کنند از آن مطلعند و سال هاست به سوالات این ایستگاه طبق اعلام رسمی بین المللی پاسخ می دهند.  

فدوی گفت: ناوهای امریکایی به پرسش ها پاسخ دادند، موقعیت و مسیر خود را مشخص کردند و به راه خود ادامه دادند.  

وی افزود: مکالمات ایستگاه با ناوها موجود است و امروز در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

 

مشخصات سه ناو امریکایی به این شرح است:

- رزمناو امریکایی پورت رویال با شماره بدنه (سی جی 73) که در سال های 1374، 1375 ، 1376، 1379، 1380 ،1382 و 1385 در منطقه خلیج فارس حضور یافته است.

- ناوشکن هوپر با شماره بدنه (دی دی جی 70) که در سال های 1374، 1376 ، 1377 ، 1381 و 1383 در خلیج فارس بوده است.

 - ناوشکن رمیج با شماره بدنه (دی دی جی 61) که در سال های 1375، 1376، 1377، 1380 ، 1381 ، 1383 و 1385 در منطقه خلیج فارس حضور داشته است.

 جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: این سه فروند شناور در یک آرایش مشخص ستونی در حال ورود به خلیج فارس بوده اند.

 وی افزود: همزمان با سوالات ایستگاه ساحلی کنترلی سپاه، پنج فروند از شناورهای شناسایی نیروی دریایی سپاه هم در تنگه حضور داشتند. حضور این شناورها یک حضور جنبی است؛ آنها دائم در تنگه هرمز و خلیج فارس حضور دارند و به کنترل منطقه می پردازند.

 فدوی گفت: ناوها مورد سوال شناورها هم قرار گرفتند و چون در ابتدا شماره بدنه خواسته شده مفهوم پاسخ داده نشده بود، نزدیک رفتند و از نزدیک شماره بدنه را خواندند و پس از گفتگو از طریق بی سیم با ناو مربوط و گرفتن پاسخ، ناو امریکایی پاسخ گفت و به راه خود ادامه داد.

 وی افزود: طبق کنوانسیون قانون دریاهای 1982 در تنگه ها قوانینی برای عبور بی ضرر و عبور ترانزیتی حکمفرماست.

 کشورهای ساحلی متضمن و کنترل کننده این شرایط هستند؛ در شمال، شرق و غرب تنگه هرمز ایران و در جنوب تنگه کشور عمان طی سال های طولانی به این کار مبادرت میکنند.

 وی تنگه هرمز را یکی از مهم ترین مناطق دنیا خواند و گفت: از 83 میلیون بشکه نفت که در دنیا مصرف می شود، بیش از 20 میلیون بشکه آن از این تنگه عبور می کند.

 ضمانت حفظ منافع کشورهای منطقه و مشتریان انرژی خلیج فارس برای کشورهای منطقه حایز اهمیت است و کنترل در این منطقه، امری بسیار طبیعی است.

 وی یادآور شد: از سال 66 حضور کشورهای بیگانه در منطقه حضور متفاوتی شده است.

 امریکایی ها در سال 91 در جنگ دوم خلیج فارس 327 فروند ناو جنگی در خلیج فارس داشتند و اکنون 104 ناو جنگی از کشورهای مختلف در خلیج فارس حضور دارند که 80 ناو متعلق به امریکایی هاست و طبیعی است که کشورهای منطقه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران کنترل، نظارت و شناسایی کاملی درخصوص حضور این کشورها در آب های بین المللی و آب های کشورهای طرف قرارداد با امریکا داشته باشند.

 جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: وقتی یک امر بسیار عادی و طبیعی که صدها و بلکه هزاران بار در این 20 سال بین ما و امریکایی ها تکرار شده است مورد توجه رسانه ای و مسئولان امریکا اعم از رئیس جمهور،‌ وزیران دفاع و امور خارجه و غیره قرار می گیرد نشان می دهد از طرف امریکایی ها یک نیازمندی وجود دارد نه اینکه موضوعی جدید اتفاق افتاده باشد، بلکه دستگاه حاکم امریکا در مقطع سفر از پیش شکست خورده بوش به منطقه نیازمند جوسازی هایی این گونه برای دستیابی به اهداف خاص سیاسی است.

 فدوی گفت: فیلم و صدای واضح این گفتگو نشان می دهد که ناو امریکایی هیچ برداشت غیرطبیعی از این سؤال و جواب نداردو به سؤالات کامل و مفهوم جواب می دهد.

وی افزود: آنچه قابل توجه است نیازمندی امریکایی ها به این موضوع است که در حالی که امری کاملاً طبیعی اتفاق افتاده، انعکاس کاملاً غیرطبیعی به آن داده شده است.

فدوی گفت: در کنوانسیون 1982 قانون دریاها وظایف کشورهای ساحلی و کشورهایی که کشتی آنها از جایی مانند تنگه هرمز عبور می کند مشخص شده است؛ بر طبق آن، آنچه از جانب کشورهایی که کشتی عبوری دارند باید رعایت شود صرفاً عبور بی ضرر و عبور ترانزیتی است اما من فکر نمی کنم حتی در داخل امریکا کسی حضور ناوهای جنگی یک کشور 5 هزار مایل آن سوتر را در منطقه حساسی چون خلیج فارس که صاحب 60 درصد انرژی جهان است ، عبور بی ضرر تلقی کند.

اطمینان از عبور بی ضرر اقداماتی را می طلبد که طی 20 سال گذشته صورت گرفته است و همچنان صورت خواهد گرفت.

فدوی در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درخصوص تصاویری که وزارت دفاع امریکا دربارة این ماجرا پخش کرده است گفت: تصاویر پخش شده را حتی برخی رسانه ها هم اعلام کردند که تصاویر آرشیوی است و صدا هم مسلماً مربوط به موضوع اتفاق افتاده در روز یکشنبه نیست.

وی افزود: حتماً کارشناسان پس از پخش نوار اصلی ازجانب ایران، کار کارشناسانه انجام خواهند داد تا با مقایسه نوار پخش شده ازجانب امریکایی ها، نوار اصلی از نوار جعلی مشخص شود.  

وی گفت: در نوار اصلی، تصویر سه ناو و شماره بدنه و نیروی ایرانی، گویا و واضح است و مشخص خواهد شد آنچه در رسانه های غربی پخش و بر سر آن جنجال شد یک نوار ساختگی است.

فدوی در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس تی وی دربارة شناورهای کشورهای مختلف در خلیج فارس گفت: 104 فروند ناو مختلف جنگی در منطقه حضور دارند از این تعداد 78 فروند متعلق به امریکایی ها، 12 فروند انگلیسی، 3 فروند فرانسوی ، 2 فروند استرالیایی ، یک فروند کانادایی و 8 فروند مربوط به کشورهای مختلف است. 

وی افزود: در شمال خلیج فارس 21 فروند، در منطقه رو به روی بوشهر 3 فروند، در منطقه میانی خلیج فارس 46 فروند، در منطقه تنگه هرمز و غرب تنگه هرمز 14 فروند و در شرق تنگه هرمز و دریای عمان 20 فروند از این شناورها حضور دارند.

چهار فروند زیر دریایی هم در منطقه میانی، منطقه بحرین و در منطقه جنوبی مورد شناسایی نیروهای ما قرار گرفته اند و کنترل می شوند.

فدوی در پاسخ به این پرسش پرس تی وی که آیا ممکن است این مکالمات مخفیانه شنود شده باشد گفت: همه این مکالمات روی کانال بین المللی به نام کانال 16 که یک کانال غیرنظامی است انجام می شود که با یک بی سیم عادی هم امکان شنیدن آن وجود دارد.

اگر در شناوری گفتگوی خصوصی داشته باشند به کانال دیگری می روند و باز موظفند به این کانال عادی بازگردند.

 وی افزود: جالب توجه است که در این مکالمه پس از اینکه ایستگاه ساحلی ایران شماره بدنه ناو امریکایی را می پرسد، ناو امریکایی با اینکه این ایستگاه کاملاً شناخته شده است و کد مشخص دارد، از هویت این ایستگاه مطلع نیست و از ایستگاه شماره بدنه (!) طلب می کند که مرکز ایرانی پاسخ می دهد اینجا ایستگاه ساحلی است و من شناور نیستم که به شما شماره بدنه بدهم.

 فدوی در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر که آیا این گفتگوها علاوه بر دو طرف، یعنی ایران و امریکا، در مرکز سومی هم ضبط شده است گفت: به خاطر اینکه جاهای مختلف و همه شناورها روی کانال 16 به گوش هستند حتماً این مکالمه را گوش و ضبط کرده اند و اگر امریکایی ها می خواستند موضوع را به صورت واقعی به رسانه هایشان ارائه کنند باید از مرکز مستقلی مثل مرکز عمان یا کشتی های تجاری حاضر در منطقه نوار را درخواست و پخش می کردند، نه آن چیزی را که ساخته و پرداخته یک مجموعه تخصصی است.

فدوی گفت: جمله تهدیدآمیزی که امریکایی ها به شناور ایرانی نسبت داده اند بسیار غیرمنطقی است چون به فرض هم اگر شناوری بخواهد شناور دیگری را مورد حمله قرار دهد پیش از آن چنین جمله ای را اعلام نمی کند. 

در واقع من نمی دانم امریکایی ها چطور چنین خطاهایی را مرتکب می شوند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: نه ما و نه هیچ کدام از کشورهای منطقه خواهان هیچ گونه وضع نظامی و درگیری در منطقه نبوده و نیستیم و دیگران از جمله صدام با پشتیبانی امریکایی ها به ما حمله کردند و این امریکایی ها بوده و هستند که ناوهایشان را از سراسر دنیا جمع کرده و به اینجا آورده و دویست هزار نیروی نظامی شان را در منطقه مستقر کرده اند.

وی تأکید کرد: آرامش در خلیج فارس تضمینی برای ما و دنیا برای حفظ منافع مشترک ما و دنیاست.

فدوی گفت: امریکایی ها برای ادامه حضور در منطقه و خلیج فارس به شرایط متشنج و تهدید نیاز دارند و ما خواهان شرایط طبیعی حاکم بر منطقه هستیم.


خبرگزاري انتخاب

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics